Johannes Kramer
plakt boerderij
vol koeieplaatjes
ZELF ONTWIKKELEN
KUNSTSCHATTEN
UIT CHINA
bridge
Sla je mij.
dan.
Routiniers tegen
jonge talenten
Contract maken
ZATERDAG 15 JANUARI 19Ó9
abcdefgh
Wat volgde na 1Pxf4 2. Pxf4
Kg5?
(3) Uit een partij Gulko-Utjatzki
(Motkou 1968)
8»
8
as
abcdefgh
Wat volgde na 1 Te3?
Voorts: Hoe had zwart aan zet
kunnen winnen?
tCorrsspoedeMle aan <J« haar H. i. 1.
Slavakoorda, Goudralnatatraai 125, Dan
Haaf.
Wij houden ons ditmeal. gelijk
zo vaak In het verleden, bezig met
enkele partljatelllngen, waarvan er
weliswaar met dertien In het dozijn
gaan. maar toch van een soort dat
vaker voorkomt dan men wellicht
zou denken. Het is maar goed dat
hèt over schaken gaat. want het
..Sla je mij. dan sla 'k je weer"
viert hierbij hoogtijl
Zie Opgave 1. waarin 1. Th3
direct schijnt te winnen wegens 1.
g6 2. Dxg6. Maar zwart had dit
gezien en daarop als antwoord 2.
Txd5l! In reserve, met mat op e1
al9 wit terugneemt. Op zijn beurt
had wit deze parade van zwart
oogemerkt en hij speelde daarom
1. f4ll waarop zwart met 1. c4
antwoordde. En toen 9loeg de
vlam In de panl
Iets soortgelijks m Opgave 2,
waarin zwart duidelijk slechter
staat vanwege de witte druk langs
de h-IIJn. Toen bedacht zwart een
slimmigheidje om zich wat adem te
verschaffen: 1. Pxf4 2. Pxf4 Kg5
en zwart wint het stuk terug. Maar
ook hier gingen juist toen de pop
pen aan het dansen, en het moge
U tot enige troost strekken dat het
de grote Stein was die in de kuil
viel die hij zelf gegraven hadl
De zwaarste kluif biedt Opgave
3 Zwart aan zet staat op winst,
dat Is wel duidelijk. Maar hoe wint
men zulk een stelling? Zwart had
bovendien nijpende tijdnood. De
grote wijzer van zijn klok naderde
de 12 met bedenkelijke snelheid.
Toen deed zwart er maar eentje,
niet eens zo'n slechte, op het
eerste gezicht: 1. Te3. Maar
Juist die zet stortte hem in het
ongelukl Aan U uit te vinden:
hoe? En natuurlijk nog deze vraag:
Hoe had zwart dan wèl moeten
spelen om te winnen?
OPLOSSINGEN
Hieronder volgen de oplossingen
der opgaven uit onze rubriek van
18 januari jl. (Kunst of niet).
(1) 1. Pbl b5 2. Pd4 b4 3 Ptó
b3i 4. Kd2l d4l 5. P5a3 b5 6.
Kd3! b4 7. Kxd4 bxa3 8. Pc3 mat
(2) 1. Pel c5 2. Pe4 c4 3 Pc5!
Correspondentie voor deze rubriek
te richten aan de heer A. J. Ivens.
Frankenslaff 69. Den Haag.
De eindstand van de halve finale
om het landskampioenschap neeft
onze prognose van de vorige ru
briek geen geweld aangedaan Dat
betekent dat Roozenburg, Varke-
visser, Bakker, Wiggers, Bron-
string, Bom, D. de Jong en De
Boer tot de eindstrijd zijn doorge
drongen. ZIJ zullen over enige
maanden met Sijbrands, Wiersma.
P. Bergtma en Van Dijk om de
titel kampen.
Zeven jongere spelers tegenover
vijf routiniers. Het is wel eens
anders geweest. Toch zijn wij er
nog lang niet.
Hierbij beseffen wij heus wel dat
niet leder jaar uitzonderlijke talen
ten als Sijbrands en Wiersma zich
zullen aandienen.
Hoewel het jaar pas begonnen
is. gaan wij van het ene evenement
in het andere over. Thans wordt de
belangstelling gevraagd voor oe fi
nalisten van het tornooi om het
zesde studentenkampioenschap van
ons land. De vorige tornooien
werden alle te Amsterdam ge
speeld. Nu wordt slag geleverd in
een eigen milieu, t.w. de sociëteit
..Telemachus" te Nijmegen.
Voor de eerste maal zien wij
geen „grote" namen onder de ne
gentien deelnemers, hetgeen de
strijd nog meer open maakt. Zuid-
Holland heeft met D. Kromhout.
(Lelden), F. W. Ong, (Leiden). D.
Kleijne (Rotterdam). C. A. Tazelaar
(Leiden), H. M. Willemse (Schie
dam) en F. Poorter (Den Haag)
kwantitatief zowel als kwalitatief
een uitstekende vertegenwoordi
ging.
Zouden de wijzen naar het oos
ten (van Nederland) zijn gegaan of
komen zij daar vandaan? Op 1 fe
bruari zullen wij het wetenl
In onze laatste rubrieken zijn de
oplossers van problemen niet ten
volle „aan hun trekken" gekomen.
Daarom wordt deze rubriek spe
ciaal voor hen bestemd.
Onze Zuidhollandse crack-pro-
blemist Theo van Prooyen doet ons
weer eens genieten van zijn talent
en vindingrijkheid.
c3+! 4 Ke2l e4! 5 PSb3 c5 6.
Ke3 c4 7. Kxe4 cxb3 8. Pd3 mat
(3) 1. Pdl d5 2. Pf4 d4 3. Pd5l
d3+l 4. Kf2l f4 5. PSc3l d5 6. Kf3
d4 7. Kxf4 dxc3 8. Pe3 mat
Men moet de compositiekracht
van Gorglev en Kakovin bewonde
ren. De oplossingen zijn volmaakt
identiek. Slechts is het oplos
singspatroon telkens een gehele rij
naar rechts verschoven.
(1) Uit een partij Kanko-Kiviaho
(Helsinki 1968)
abcdefgh
Wat volgde na 1.f4c4?
(2) Uit een partij Bobotsov-Stein
■f
A*ói
A
ïsah
B3B O
Ex-veefokker Johannes Kramer
(79) wil het best weten: hij heeft
een bijzondere hobby. In de woon
kamer van zijn boerderij „'Oude
Slot" in het Noordhollandse Bur-
gerbrug zegt hij zelf6: „Ik geloof,
dat er in de hele wereld niemand
te vinden Is met zo'n liefhebbe
rij..."
Dat zou best kunnen. Want wie
ter wereld knipt er koeieplaatjes
uit bladen als „De Boerderij" en
„De Friese veefokker"? En wie
plakt ze dan op de muren van zijn
huis. totdat er niéts meer bij
kan?
De boerderij van de bijna tach
tigjarige rustend veefokker is el-
dus een „bezienswaardigheid".
Een bezienswaardigheid, die velen,
vooral uit „vakkringen" al naar
Burgerbrug heeft doen zoeken.
Want. zelden zal men een zo uit
voerig foto-overzicht kunnen krij
gen van het koeienbestand in Ne
derland. Twee uitgebroken bedste
den. een alkoof en een gang in de
boerderij zijn volgeplakt met de
„koeieplaatjes". Van boven tot on
der. Zelfs de zoldering zit volge
plakt Er kan geen koe meer bij.
De man, die al deze foto's van
koelen, stieren en hun nakroost
verzamelde, uitknipte en opplakte
zegt: „Ach, het is een hobby, hé -
Gewoon een hobby En terwijl hij
trots rondblikt: „Nou ja... ge
woon... Eigenlijk niet natuurlijk. Het
is wel uitgegroeid tot een bijzon
dere hobby..."
Het is allemaal begonnen, zo'n
zestig jaar geleden. Want ook de
jeugdige Johannes Kramer vond
koeien en stieren al bijster interes
sant Hij knipte foto's van deze
dieren uit. waar hij ze maar vond
en na enige tijd had hij, dat krijg
Je dan. dozen vol. Dozen vol koeie
plaatjes. waar hij verder niets
mee deed.
Dat gebeurde pas toen de oude
re Johannes Kramer, Inmiddels be
kend veefokker en keurmeester,
zijn been verwondde en een poos
moest rusten. En toen kwamen de
koeieplaatjes van pas. Want wat
doet een boer. als hij moet rusten
en ergens in huis dozen vol plaat
jes-met-koeien weet?
Hij ging van de foto's een rolle
tje maken, een lange rol van aan
elkaar geplakte koeieplaatjes. En
die rol stopte hij In een. uiteraard
zwart: 7. 8, 9. 25. 29. 30. 35, 36
wit: 23. 34, 39. 42. 44. 45. 46. 48
TH. VAN PROOYEN
zw.: 8, 12, 14, 17, 20. 24. 25
wit: 21. 23, 28, 33. 35, 42
TH. VAN PROOYEN
zw.6. 10. 14. 20. 26, 30. 37. 39
Wit: 11. 16. 22. 23. 28. 31. 42. 48
Voor alle opgaven geldt: wit
speelt en wint.
Oplossingen in een volgende
rubriek.
met plaatjes beplakte, kartonnen
koker.
Maar ook al maakte hij daarna
nog een rol. het beviel hem toch
niet zo goed. „En toen zei ik tegen
de vrouw: Ik wil ze in de kamer
hebben. Maar die zei natuurlijk:
Ben je helemaal....? Dat ging dus
niet door. Maar ik kon wel de
alkoof krijgen. Daar mocht Ik m'n
gang gaan."
Voorlopig kan hij er ook al mee
de straat op. Nog onlangs was hij
present op een stierenkeuring. Met
zijn plaatjes. Hij heeft er twee
stiere-boxen mee volgeprikt. En
twee meisjes, die hij als receptio
nistes had aangesteld, hadden
handen vol werk om alle kijkers
hun naam en adres in het gasten
boek te laten zetten. Aan het eind
van die dag telde hij 530 namen.
„Ja" zegt hij. „Ze vinden het
allemaal toch wel leuk. hè..."
Geen al te zware kost die U enigs
plezierige ogenblikken zal bezor
gen.
TH. VAN PROOYEN
Mevrouw Kramer merkte al
gauw, wat dat betekende. Want de
alkoof werd opnieuw behangen.
Niet met bloemetjes of 6treepjes.
Maar met de koeieplaatjes. In lan
ge, hoge rijen.
De alkoof was snel volgeplakt.
De deuren en het plafond ook.
Later kwamen daar de uitgebroken
bedsteden bij. En de gang. Met
elkaar een aardige oppervlakte.
En van elke koe en stier op die
oppervlakte heeft hij de gegevens
ook maar opgeplakt Record-
houdsters in melkgeven en trotse
stamvaders van zeer uitvoerig
kroost
Maar de beschouwer van al dat
plakwerk ziet al rap, dat het niet
meer alleen koeien en stieren zijn,
die worden opgeplakt Tussen de
dieren prijken ook foto's van The
Beatles, wijlen president Kennedy,
Toon Hermans, de astronauten
Bormann, Lovell en Anders. Er
komt nu alles „wat maar interes
sant is". En dat is voor Johannes
Kramer zeer veel.
Voorlopig kan er mets meer bij
Maar dat betekent allerminst dat
boer Kramer ophoudt. Hij knipt
nog steeds plaatjes uit de hem al
jaren dubbel toegestuurde vakbla
den. Ze gaan nu in dikke plakboe
ken. In de kast staan al brede
rijen, die de beeltenis bevatten van
de record-melkgeefsters. maar ook
van die van bestuursleden van
stamboekverenigingen.
Bovendien heeft hij zijn hobby
nog wat uitgebreid. Want hij maakt
nu ook complete stambomen. Als
hij een serie plaatjes heeft van
een bepaald fokbedrijf, dan zoekt
hij net zo lang tot hij de complete
stamboom van een bepaalde koei-
enfamllie bij elkaar heeft. De
plaatjes komen dan te staan bij uit
gebreide fraai getekende sche
ma's.
Hij kan de liefhebbers dan pre
cies aanwijzen hoe het allemaal
zit. waar wie thuishoort en wat
diens produktie is geweest. En
daar schijnt geen eind aan te kun
nen komen. Zelfs de leek raakt op
de duur geboeid door zijn verha
len.
En de deskundigen zullen uren
kunnen zoetbrengen In de kamer
tjes, en de gang in de Burger-
brugse boerderij, die eigenlijk een
zeer bijzonder museum is gewor
den. Zelf noemt hij het liever geen
museum: „Een hobby. Goed, een
bijzo-ndere hobby, maèr een hob
by."
Zó Is het allemaal begonnen: met plaatjes van koeien, aan elkaar
geplakt tot een lange atrook, die opgerold in een kokertje kwam
te zitten.
En dat schept nieuwe mogelijk
heden. Wellicht ziet u eerstdaags
nog vrachtwagens met „veever-
voer" beplakt met plaatjes voor
bijrijden. U weet dan waar ze van
daan komen...
SIETZO DIJKHUIZEN
De republiek China (Formosa)
heeft In februari 1988 haar eerste
serie zegels met afbeeldingen van
kunstschatten uitgegeven. Vorige
week ie weer een serie van zes
zegels met soortgelijke afbeeldin
gen In omloop gekomen. De
250.000 kunstvoorwerpen, die de
collectie van het nationaal museum
omvat, vormen de meest complete
en de zeldzaamste verzameling
schatten Chinese kunst van de
Shang-Yin- tot de Chingdynastie.
De keizers van die verschillende
dynastieën hebben deze
kunstschatten in de loop der eeu
wen aan het museum geschonken.
Lieten de zegels van de eerste
serie ons reeds fraarie specimina
als vazen en andere gebruiksvoor
werpen zien, de tweede serie van
dit |aar doet er zeker niet voor
onder. Beginnen we met een gor-
delgesp uit |adeietsteen gemaakt
In de tijden van de Chingdynastie
(1682-1911). Deze fraaie gesp. die
op een houten drager ligt, bestaat
uit een haak en een oog. uit de
groene steen gesneden in de vorm
van een draak.
Een vaas gemaakt uit gele jade
met roodbruine aders is het beeld
van de volgende zegel. Rondom
de vaas kronkelen zich drakenfigu-
ren. Ook de voet presenteert een
draak. Deze vaas is een voorwerp
uit de Sun-dynastie (160-1126).
Op de derde zegel een vierkante
theepot van in metaal gevat email-
Ie. Het hele oppervlak Is met
geëmailleerde gele verf bedekt. De
hals van de theepot Is versierd
met stengels, bloemen en blade
ren; tuit en oor dragen bloemmo
tieven en de theepot zelf is met
pioenen bezet.
Een bronzen vat van de eredienst
uit de jaren 722-481 voor Christus
is bijzonder fraai met figuren en
tekens bewerkt. Uit de tijd van de
Mingdynastie (1381-1661) stamt de
afgebeelde buikvaas. een mooi
stuk aardewerk uit de ateliers van
Hsuan-te. Indische lotusbloemen
sieren dit gebruiksvoorwerp, ter
wijl op de buik weer kronkelende
drakenfiguren te onderscheiden
zijn.
Op de laatste zegel nog eens
een sieraad uit de Chingdynastie:
een kalebasachtige vaas op een
drager van phoenix- en pad
destoel-elementen. De zegels, die
aan de hoogste druktechnische
eisen voldoen, zullen de verzame
laars van dit thema echt verrassen.
Nog een nieuwtje uit China: 1
februari geeft Formosa twee ze
gels uit ter herdenking van het
tienjarig spaarsysteem voor de
soldaten. Het instituut werd in fe
bruari 1959 gecreëerd. Men kon
natuurlijk spaargelden inleggen en
opnemen, maar bovendien bestond
de mogelijkheid leningen bij het
fonds te sluiten. Als bijzonder feit
mag de bepaling aangemerkt wor
den, die voorschreef, dat de baten
van het fonds moesten worden
besteed voor de geestelijke ver
heffing van de soldaat en voor
ontspanningsdoeleinden. De beide
zegels vertonen behalve vertegen
woordigers van de drie wapens
van het Chinese leger het embleem
van het spaarinstituut.
J. J. M. KIGGEN
Vervolg les 2
van Foto-genie
KORREL: De korreling In de film
is een normaal verschijnsel. Elke
afdruk en elke vergroting heeft
„korrel". Maar pas bij extreme
vergroting of gebruik van zeer ge
voelige films wordt dit verschijnsel
met het blote oog zichtbaar en
soms zelf9 hinderlijk.
In de filmemulsie bevinden zich
zg. zilverkiemen, deze worden tij
dens de belichting gevormd. Door
het ontwikkelen ontstaan groepjes
zilverkorrels. Dit wordt bevorderd
door sterke belichting of overbe
lichting en te krachtige ontwikke
ling, te sterke ontwikkelaar of te
warme ontwikkelaar.
Door de werking van de ontwik
kelaar te verzwakken, kan men het
te 9terk samengroepen van de zll-
verdeeltjes min of meer voorko
men. Gaat men hierbij te ver, dan
ontstaat echter een slap en flets
negatief.
Gevoelige films bevatten meer
zilverdeeltjes of meer lichtgevoeli
ge lagen dan trage film9. Dit be
vordert dus de kans op het
ontstaan van de korrel. De films
die we nu kopen, hebben echter
veel minder van dit euvel te lijden
ONTWIKKELAARS: De in
dustrieën die ontwikkelaars sa
menstellen, zijn dezelfde die uw
film produceren. Film en ontwikke
laar zijn dus op elkaar afgestemd.
Nog steeds is het mogelijk uw
ontwikkelaar zelf samen te stel
len. Een voortreffelijk boekje hier
voor is Hansma's Fotorecepten,
uitgave Focus. Men dient wel ui
terst secuur te werk te gaan. an
ders zijn beslist mislukkingen te
verwachten.
De zg. universele ontwikkelaars
worden het meest gebruikt. Deze
Nuchter als Nederlanders zijn. vindt safety-
play veelvuldig toepassing, en terecht. Deze
methode heeft weinig risico's en haalt een
maakbaar contract op gemakkelijke wijze bin
nen. Safety-play is overigens ook toe te pas
sen op ander gebied nl. bij verliezer op ver
liezer Als In een bepaalde kleur een slag ver
loren zal gaan, kan men safety-play toepassen.
Dit houdt dan in dat die kaart op een andere,
eveneens verliezende slag wordt gelegd.
Wanneer men de kaartverdeling bekijkt, moet
het 2 O-contract dat Zuid bood en moet spe
len, gemakkelijk kunnen worden gemaakt. Zo
als u ziet zal hij In troef vier slagen kunnen
maken, die dan door aas en heer van C? en
worden aangevuld tot acht. waarmee het con
tract wordt gemaakt.
In de praktijk ging het anders, zoals in dit
geval de Amerikaan Wyman aantoonde. West
kwam nl. uit met A. gevolgd door de 6. die
dwongen O te spelen, waardoor Zuid één
down ging
Toch had het contract kunnen worden ge
maakt. Onze vraag luidt derhalve: Waar had
Zuid beter kunnen spelen en hoe was het ver
dere verloop geweest?
Wij spraken al over een placing, een methode
om een contract te maken. De tegenstander
kan worden gedwongen een bepaalde kaart te
spelen. Een dwangpositie is een andere speel-
methode om succes te boeken, zoals onder
staand voorbeeld laat zien.
C? A 2
O 2
Onderstaand voorbeeld laat zien hoe dat in
zijn werk gaat.
7432
C> H 74
O V 5 2
A 8 4
A 6
14
H 10985
V B 6
O
10832
O
A 8 6 3
O
9
V B 5 2
1073
VB
Q A 9 5
O HB1074
H 9 6
voor de heer van Oost was. Oost speelde 10
na. Zuid legde troef 10, maar West troefde niet
over. maar legde 2 bij
Zuid speelde nu een kleine O. waama West
eveneens een kleine bekende en de slag
voor de vrouw van Noord werd. Zuid speelde
nog een keer troef, nu naar de boer. maar
Wes! kwam nog steeds niet. De clou Is nl.
dat West nu van troef nog aas en 8 heeft,
terwijl Zuid daardoor met heer en zeven
weinig kan beginnen. Zuid speelde toen zijn
azen en heren, maar West terecht bang
voor een placing gooide zijn V vrouw
en boer weg. West kon dus niet worden ge-
Zuid is aan slag en moet in Sans Atout alle
slagen maken. Waar komt Zuid mee uit en hoe
verloopt het spel. wat West ook bijspeelt? Men
moet goed zien. hoe West in een dwangpositie
kan worden gemanoeuvreerd.
Cerr*«pond«ntl* aan da haer
B. J. Nuya, Jaaravaltatraat 22. Rotterdam
zijn geschikt voor de meeste
filmsoorten, dus zowel hooggevoe-
lige als de zg. trage typen. Wel
verschilt de ontwlkkeltijd. Hoogge-
voellge films dienen langer te wor
den ontwikkeld dan de trage soor
ten.
Lees de gebruiksaanwijzing, zo
als die bij elke fles of doos ont
wikkelaar is verpakt zeer goed.
voor u aan het werk gaat. Los
poedervormige ontwikkelaars bij
voorkeur op In gekookt water. Ko
ken doet nl. de „harde" mineralen
in het leidingwater neerslaan, dit is
het bekende kalksteen in uw wa
terketel. Gebruik bij dit oplossen
een maatbeker.
Gooi ontwikkelaars voor eenma
lig gebruik weg en probeer niet
een tweede film daarmee te ont
wikkelen, u krijgt slappe negatie
ven. Schrijf steeds de datum van
ingebruikneming op een fles ont
wikkelaar of fixeer, voor meerma-
lig gebruik. Dat voorkomt dat u
„uitgeputte" vloeistoffen gebruikt.
Het kan nuttig zijn, enkele drup
pels aether op de oppervlakte van
uw ontwikkelaar te doen, vlak voor
het afsluiten van de fles. Dit voor
komt een te snelle oxydatle. die
uw ontwikkelaar Inactief maakt.
„UITKOKEN": Een uitdrukking
die gevorderde amateurs en vaklui
gebruiken. Men doelt hiermee op
een methode die de gevoeligheid
van een film kan vergroten. Stel
dat u een film in de camera hebt
van b.v. 21 Din en u moet foto's
maken van een belangrijke aange
legenheid. U hebt te weinig licht
en u bent uw flitser vergeten. In
dat geval gaat u over tot een
noodmaatregel.
U belicht de film alsof deze niet
21 Din maar 27 Din was. De film
wordt daarna niet de voorgeschre
ven tijd van b.v. 10 min. ontwik
keld, maar b.v. 25 minuten. De
ontwlkkeltemperatuur wordt dan
ca. 25 gr. C. Hierdoor worden let
terlijk alle „belichte" zllverdeeltjes
tot ontwikkeling gebracht Er
ontstaan „bruikbare" negatieven.
Wel zult u bemerken dat de kor
rel door deze geforceerde ontwik
keling aanmerkelijk zwaarder Is
geworden. Vergrotingen, gemaakt
van deze negatieven, zullen dan
ook een ietwat roeterig karakter
vertonen. Het is beslist noodzake
lijk dat men enige ervaring met
deze noodgreep opdoet, omdat
nooit exact te voorspellen is hoe
bij een eerste proef het resultaat
uitvalt.
Midi
Mixers zijn handige appa
raten. Veel gebruikers zitten
altijd In moeilijkheden met
het snoer. Ook is het vaak
een vraag waar een vuil ge
maakte mixer snel even neer
gelegd kan worden. Voor èl
deze mensen deze tip. Haal
van een oude lamp een
trekspindel. U weet wel. die
dingen waardoor lampen op
iedere hoogte boven een ta
fel kunnen worden gehangen.
Bevestig het snoer aan de
mixer en u zit nooit meer in
de knel met het mixersnoer.
U kunt gemakkelijk allerlei
werkzaamheden verrichten -en
snel de mixer weer ophangen
en hem later op een geschik
ter tijdstip schoonmaken.
Overigens, bent u er niet
helemaal zeker van dat u dit
karweitje zelf veilig kunt
doen. laat het dan doen.
Elektriciteit kan gevaarlijk
zijn.
Autowash en autocleaner
zijn goede onderhoudsmid
delen voor marmeren, stenen
en zelfs glazen tafels of bla
den. De cleaner reinigt
grondig en de was geeft een
goede beschermende glans-
laag.
Als u kleine houten
voorwerpen van een mooie
glanzende beschermlaag wilt
voorzien, zonder te lakken,
„leen" dan even de bus
haarlak van uw vrouw. U
kunt dan gemakkelijk en
goed de laklaag opspuiten.
Uiteraard kunt u dat niet
doen met hout dat veel „in
handen" is, wel met klokken
en siervoorwerpen.
Lampekappen in steen,
hout en riet zijn in. En mis
schien daarom zijn zij vrij
prijzig. Rieten lampjes zijn
echter niet duur, mits u ze
niet koopt als lampjes, maar
als mandjes, voor stofdoeken
of zó. U kunt ze omkeren
en in de bodem een gaatje
maken voor het snoertje. Als
u de juiste fitting neemt kun
nen de mandjes, die niet veel
wegen, rustig op die fitting
blijven hangen. Ze zijn er in
verscheidene maten tegen
zeer acceptabele prijzen.