Creatief op grens van droom en werkelijkheid Slijtageproces is te vertragen Licht of beeld overbrengen door een ragdunne „veter" Petomaan staakt show wegens gebrek aan lucht REVOLUTIE SPROOKJES ROOD □■■I CORNELIS BELEEFT VREEMDE DINGEN OOK GANZEN KUNNEN SMOORVERLIEFD ZIJN DE BEATLES GROEIEN UIT ELKAAR ft H 0 C J r v ai ai o (f ZATERDAG 25 JANUARI 196» Da theologie bemoeit zich meer •n meer met het verschijnsel revo lutie. Met name Zuld-Amerika komt daarbij aan de orde en het Is dan ook geen wonder dat een theo loog, die daar gewerkt heeft, veel gehoor vindt: de Amerikaan Ri chard Shaul, wiens publikaties op het ogenblik in allerlei kringen druk besproken worden. Een goe de Inleiding is: Theologie der revo lutie, waarin de Duitse theologen T. Rendtorff en H. E. Tödt hun visie geven, alsmede de Gro ningse vrijzinnige predikant R. Hansen. Een uitvoerige documen tatie verhoogt de waarde van dit boekje, dat bij Het Wereldvenster te Baarn verscheen (225 blz., f 12,50). Bij uitgeversmaatschappij Hol land te Haarlem Is een nieuwe uit gave van de sprookjes van Grlmm verschenen. Dat zon prachtboek met zeskleurenplaten en honder den fijne tekeningen van Werner Klemke zo goedkoop in de handel gebracht kan worden (f 15,90) ver dient wel vermelding. Paul Blegel, Clare Lennart en Marceline Bodaert bewerkten 77 van de 210 sprookjes, die de broe ders Grlmm verzamelden, en het is een goede keus, blijkbaar af gestemd op het bevattingsvermo gen van Jonge lezertjes. Trouwens, ook de woordkeus en de zinsbouw zijn zo eenvoudig mogelijk gehou den, zonder dat de typische sfeer van het sprookje verloren ging. Kosmos bundelde in deze uitga ve drie romans van Jef Last die enkele tientallen jaren geleden de auteur zijn grote bekendheid ga ven. Van deze drie, zoals de omslag vermeldt, gefolterde" ro mans, verscheen „Marianne" het «erst en wel in 1930. Een geboren verteller leeft zich In dit verhaal uit. Even gemakkelijk verplaatst de auteur zich In de Friese gewoon ten, die hij zo gevoelvol schetst In zijn „Elfstedentocht". De roem ruchte strijd op de Friese meren van 1940 inspireerde hem hiertoe. Van geheel andere aard even boeiend en vol overgave geschre ven is zijn roman uit 1934 „Zui derzee". De afsluiting was een gi gantisch werk. maar voor veel vis sers betekende dit de nekslag. Een diep-menselijk verhaal vol harde werkelijkheid. Deze „omnibus" be hoeft geen verdere aanbeveling (427 Hz., f 13,50). VLIE6BE&LD VAN u)«kè vluchtreacbk cc £><z<zr? reactie Tot voor kort meenden de artsen dat de mens verouderde door de lichamelijke inspanningen gedurende het leven. Onaf wendbaar zou de mens dit slijtageproces ondergaan. De Engelse arts dr. Philip R. J. Burch is echter in een onlangs verschenen boek van mening dat het lichamelijke levensproces de moge lijkheden heeft van een eeuwige machine die helaas op den duur fouten gaat maken In overeenstemming met een universeel wis kundig tijdschema. Burch veronderstelt dat de cellen van het menselijk lichaam, die verantwoordelijk zijn voor onze lengte en vorm. dezelfde zijn als die welke de gevoeligheid voor ziekten en uiteindelijk onze veroudering bepalen. In zijn boek oppert hij de mogelijkheid dat verouderlngssymptomen zoals het grijs worden van het haar en het verlies van tanden dezelfde fundamentele oorzaken hebben als schizofrenie, suikerziekte, reumatiek en hartziekten. De fouten die de „lichamelijke machine" maakt, worden ver oorzaakt door een reeks spontane mutaties van genen In de regu lerende cellen Genen zijn de erfelijke factoren die opgeslagen zijn In de chromosomen van elke cel. Deze veranderingen doen zich bij toeval het gehele leven voor. Het gevolg hiervan zijn de „auto-agressieve" aanvallen, waarbij het lichaam zichzelf „afbreekt". Een van de voornaamste stellingen van dr. Burch is dat elk kenmerkend weefsel (en er zijn er miljoenen in het menselijk li chaam) een afzonderlijke auto-agressieve aanval kan doorstaan. Sommige van die aanvallen zijn echter zo massaal dat zij meteen worden onderkend als een specifieke ziekte, daarentegen zijn an dere zo onbetekenend dat ze niet worden opgemerkt. Het eind beeld van de veroudering is het gezamenlijke effect van auto- agressieve aanvallen op de weefsels. Ofschoon iedereen de kans loopt grijs te worden, krijgen al leen mensen met een bepaalde erfelijkheid last van b.v. jicht, sui kerziekte e.d. In zijn boek wijst de schrijver erop dat genetisch onderzoek kan helpen het optreden van enkele ziekten waarvan de precieze genetische fout bekend is, tot een minimum terug te brengen, maa' hij mpent tevens dat deze vorm van preventie ern stige beperkingen heeft Tussen het begin van de ziekte en de verschijning van de symptomen is een latente periode aanwezig, variérend van enkele weken tot dertig jaar. Dr. Burch is van mening dat de behandeling van die ziekten gericht moet zijn op de verlenging van deze laten te periode. PAUL VAN LANGSTRAAT An inquiry concerning growth, disease and ageing, Edinburgh. van lenzen mogelijk. Verder zal het mogelijk zijn lenzen met ul tra-korte brandpuntafstanden of kleine openingen te maken, wat niet kan met conventionele tech nieken. Tevens kan men het nieuwe transmissiemateriaal gebruiken voor verbetering van de camera om binnen in de maag te fotogra feren en andere dergelijke instru menten. aangezien de vezel geen vertekening geeft en buigzaam is. Parijs kwam. een man ook die als alle artiesten processen voerde over contractbreuk en die het tot een eigen theater bracht. Dan begrijpt men ook dat de kinderen van de Peto- maan zich er over beklaagden dat Frankrijk niets gedaan heeft om de nagedachtenis van de Petomaan in ere te houden. Welnu, dat euvel is dan hersteld. In het boekwerk, geïllustreerd en wel kunnen wij kennis nemen van de feiten dat de Petomaan een proces voerde tegen een valse „Petomane". die werkte met blaasbolgjes onder haar rokken, dat er toneelstuk ken over hem werden geschre ven. lange gedichten en dat ja- loersen smakeloze toespelingen maakten als: „Zoals de wind waait, waait zijn jasje". De Petomaan was een verstandig man. Hij begon zijn carrière in Marseille, bracht zijn „kunst" daarna in de pro vincie en waagde nadien pas de grote stap in Parijs. Maar ook aan petomanie komt een einde en tijden ver anderen. De Petomaan moest er omstreeks 1914 de brui aan ge ven. Een tijdgenoot meent, dat dit kwam door gebrek aan lucht en vermeldt verder: „Ik kwam hem nog eens tegen en hij vertelde me dat zijn liefste wens was nog eens op de plan ken te kunnen staan. „Ik dacht"... zei hij hoopvol, dat als ik eens een paar toonladdertjes deed..." (Uitgave Paris, Amster dam, 119 blz.. f 3,50). KIRSTEN EMOUt Als Adriasrn Cornells de kans krijgt, zal hij in de expositiezaal van de Rotterdamse Doelen het werk kunnen laten zien waarmee hij een jaar lang bezig is geweest. In verschillende opzichten zal dat een merkwaardige gebeurtenis worden. Hij hoopt in die zaal aan de wandpanelen zijn beschilderde kleden te kunnen hangen. Daartus sen wil hij witte, mummieachtige figuren plaatsen die ineengeschrom peld, gebogen of gestrekt, staand of liggend, uit oeroude graftempels afkomstig schijnen te zijn. Cornells die jarenlang in Den Haag gewerkt heeft, maar zijn ei gen Rotterdam nu toch ook weer tastische schilderingen op de drempel van dood en leven. Adriaan Cornells Is altijd met nieuwe dingen bezig. Filosofeert. Als hij even wat geld heeft, springt hij over naar Frankrijk en beleeft daar vreemde dingen. „Ik was deze zomer in Parijs. Ik droomde 's nachts van een veld met bewegend gras. waarin pad destoelen voorkwamen die een in de kristallen van gesteenten, in Oosterse filosofieën, in to neelschrijver Becket. Op zijn tafel ligt het boek Exodus opengesla gen. „Die bijbel bevat enorm veel oude cultuurverschijnselen. Ik ge loof in mensen als vlammen. In fossiele lagen zitten indrukken van de kosmos opgesloten. De aarde wordt altijd door die kosmos ge bombardeerd met kleinere en grote baarheidsbeelden een fascinerende werking. Na een periode waarin hij alleen lithografeerde, Is hij overgegaan naar het schilderen op dunne stoffe die echter het karakter van penseelschilderingen droegen. Nu heeft Cornelis ruim een jaar ge werkt om dit procédé onder de knie te krijgen. Cornelis is een kunstenaar voor wie droom en werkelijkheid in el kaar overvloeien. „Maar in Rotter dam is niet veel plaats voor de droom." Misschien lukt het toch voor dit unieke werk een plaatsje te vin- als werkstad heeft teruggevonden zijn atelier staat in de Ba- nierstraat heeft hiermee een ex periment voltooid. Deze 56-jarige graficus-schilder, die tot de oprichters van de Ara- groep behoorde, heeft eigenlijk prehistorische technieken nieuwe vormen gegeven. In de weefsels heeft hij iets neergelegd van de sfeer van ontbinding die het werk van Becket omgeeft, maar ook van de magie van oeroude vruchtbaar- heidsbeelden, van speelse katten in oosterse stijl en van fan blauwe schijn uitstraalden. In kleu ren dromen is Iets heel bijzonders. En ik had beslist geen Isd ge bruikt. De volgende dag ben Ik in het Petit Palais. Daar was een ex positie van praehistorische kunst uit Guatemala. Waar valt mijn oog op? In een van de vitrines stonden paddestoelen opgesteld. Niemand wist wat ze beduidden. Wel heb ik later gehoord dat een oeroud ritu eel gebruik van deze paddestoelen leidde tot een soort high-toestand. Kijk, die dingen heb Ik meer." Hij heeft zich jarenlang verdiept stofjes. Via ons voedsel nemen we die als het ware weer in ons op. Zo Is de spiraalvorm opgebouwd die nooit ophoudt". Voor Cornelis is de mens uit de ruimte geboren en keert hij er weer in terug. In zijn recente grote doeken maakt hij gebruik van een soort batiktechniek. Hij prepareert het doek en brengt dan verflagen aan die op die plaatsen doordringen waar de waslaag niet aanwezig is. En dat in lagen boven elkaar. In zwart-wit krijgen de grote vrucht den. Hoe dicht de realiteit de droom nadert, Illustreert deze enorm produktleve, maar zelden aan de weg timmerende kunste naar met dit verhaal: „Ergens in het duinterrein hier vlak-bij komen elk jaar groepen kraaien op een bepaalde tijd terug. Het is de peri ode waarin de bessen die daar groeien rijp zijn. Daar pikken ze zich dronken aan. Stel je voor dat je dat eens kunt zien. En die beesten weten die plek terug te vinden..." HARRY WILLEMSEN Vorige week werden in Lon den enkele duizenden 'Beatle- fans teleurgesteld toen het eer ste live-concert sedert twee jaar van het beroemde viertal op het laatst werd afgelast. Als reden werd opgegeven dat de Beatles nog niet helemaal klaar waren voor een dergelijk optreden, maar in werkeiijkhr-d was de annulering het gevolg van de slechte onderlinge verhouding. George Harrison (de meest mystieke van de vier) en John Lennon hebben slaande ruzie gehad over hun financiële be slommeringen en de verhouding is nu zo dat deze twee niet meer met elkaar praten. Het Appleconcern (één van de belangrijkste maatschappijen van de Beatles) zou volgens John alleen nog maar verlies maken, maar dat lijkt erg onwaarschijn lijk, want de laatste (dubbele) langspeelplaat die deze maat schappij uitbracht, doet het over de hele wereld bijzonder goed. Het is wel waar dat sedert de dood van manager Brian Epstein veel geld aan de verkeerde men sen is weggegaan, maar daar zal volgens George drastisch een einde aan worden gemaakt. Apple heeft reeds een nieuw financieel brein benoemd om de leiding te nemen. Intussen zijn de Beatles steeds meer hun eigen weg in geslagen. Paul Mccartney houdt zich bezig met het ontdekken van nieuwe sterretjes, hij was het die indertijd Mary Hopkin pousseerde, wat geen slechte keus was want van haar plaat „Those were the days" werden maar liefst 2Vi miljoen exempla ren verkocht. John Lennon, tot voor kort de grote gangmaker, houdt zich wat zweverig afzijdig, samen met zijn vriendin Yoko Ono. George Harrison blijft een overheersen de belangstelling hebben voor Indische wijsgebeerte en muziek. Het lijkt niet onwaarschijnlijk dat hij in India in retraite gaat voor langere tijd. Ringo Starr blijft gewoon de gelukkige huisvader en doet erg ft zijn best om het viertal bij elkaar te houden. Op het moment lukt dat niet zo. maar het stel zal ongetwijfeld nog voor verrassin- ft gen zorgen, daarvoor zijn het te veel ras-artiesten. De naam van de Beatles zal in leder geval bij velen nog op een prettige manier ft voortleven. Wat denkt u van een driehoeksverhou ding bij ganzen? Niets bijzonders, zult u zeggen, het zijn dieren en die nemen het doorgaans niet zo nauw. In de natuur is het „eten of gegeten worden" en deze „struggle for life" beheerst het dierenrijk. Tot op zekere hoogte. Want een drie hoeksverhouding bij ganzen is even onna tuurlijk als bij mensen. Ganzen „trouwen" voor hun hele leven en slechts zelden ple gen ze „overspel". Maar is een „gehuwde" gans eenmaal verliefd op een vrijgezellen- gans, dan kan er een echte driehoeksver houding ontstaan. Met alle narigheid van dien! Er bestaan dus wel degelijk om gangsvormen bij de dieren. De vraag is alleen of die vormen natuurlijk zijn of in de loop van een dierenleven worden aan geleerd. Vroeger nam men aan dat een beest alles instinctief deed: eten, drinken, paren. Maar sinds we onze hond pootjes leren geven en olifanten in circussen lieve, ge hoorzame lobbesen worden, zijn we daar van wat afgestapt. Natuurlijk wordt de dierensamenleving bepaald door de strijd om het bestaan en de voornaamste gedragspatronen zijn daardoor ontstaan. Neem bijvoorbeeld de oester. Zowel mannetjes als vrouwtjes storten de geslachtscellen zomaar in het water. Het een baars heeft. De tiendoornige stekel baars zal beslist niet aanpappen met een driedoornige. Ook hier instinct. Bij nauwverwante eende-soorten komt het voor dat mannetjes en vrouwtjes el kaar niet begrijpen. Instinctief weten ze dat die andere er praktisch hetzelfde uit zien als zij, maar dat er toch iets mis is. Dus mijden ze elkaar. Een andere vorm van sociaal gedrag is het leven in groepsverband. Spreeuwen bijvoorbeeld overnachten 's winters, vaak tot ergernis van omwonenden, in slaapbo- men. Overdag vliegen ze in grote zwermen rond. Een roofvogel waagt het dan niet in de buurt te komen, maar wee de spreeuw, die de groep even verlaat. Het zal zijn laatste „gang" zijn. Het schijnt dat veel vogels elkaar alar meren met een signaal. Dreigt er gevaar dan klinkt een kreet en alle dieren stellen zich in veiligheid. Een kievitsjong ziet instinctief of er een vriend of een vijand in de lucht zwalkt. De vriend, een eend bijvoorbeeld, heeft een lange nek en een korte staart, een roofvogel tegengesteld. Daarom zal een kievitsjong bang zijn voor een houten vogel met een korte nek en een lange staart, terwijl een namaak- vogel met een lange nek hem geen énkele vrees inboezemt. J. GOUDRIAAN X*E PÉTOMANE v J w Dankzij de Petomaan heb ik in de Moulin Rouge de langste lachsalvo's ge hoord, de meest uitzinnige uitbarstingen van hilariteit die ik ooit heb meege maakt", schrijft de beroem de Parijse zangeres Yvette Guilbert tegen het eind van de vorige eeuw en vele van haar bekende tijdgenoten als Vincent Scotto. en Jacques Charles meldden hetzelfde. Wie was deze man. die in de jaren tussen 1892 en 1900 heel Parijs deed gieren van de lach, over toie de kranten vol ston den, die het gesprek van de dag was, voor wie doktoren en pro fessoren zich in hoge mate inte resseerden en wiens naam bij ons geen enkele weerklank op roept? Jean Nohain en F. Caradec hebben zijn naam vastbesloten aan de vergetelheid ontrukt en een goed gedocumenteerd boek werkje over hem het licht doen zien. Wie dit werkje nauwlettend doorleest, begrijpt terstond, waarom wij niet meer weten wie de Petomaan was. Want de Petomaan was niet fatsoenlijk, o nee. Zijn voornaamste en eni ge attribuut, waarmee hij zijn enthousiast publiek tot onge kende hoogten van uitzinnige hilariteit bracht, was zijn ach terdeel. kend dat men licht naar elke ge wenste plaats kon overbrengen door een optische vezel met een speciale brekingsindex te maken, die zou kunnen dienen als een soort „electriclteitsnoer voor de transmissie van licht". In de prak tijk bleek dit op grote technische moeilijkheden te stuiten, omdat de tot dusver ontwikkelde optische vezels volslagen onvoldoende overbrengingseigenschappen beza ten. Het nieuwe transmissiemedium Het was een zeer uniek ach terdeel. De Petomaan (Het Franse pet betekent wind) kon er toonladders mee zingen, er mee musiceren, ermee geluiden imiteren en op enkele meters afstand een kaars uitblazen. Hetgeen heel Frankrijk, van hoog tot laag aan het snikken van het lachen bracht. De mensen verdrongen zich om hem te horen. Reeds op hon derd meter van de Moulin Rou ge kon men de vrouwen horen gillen van de pret. Sommigen knapten bijna uit hun corset en werden afgevoerd door ver pleegsters. Het gebrul was niet van de lucht. En als de Peto maan het publiek eenmaal in dat stadium had. riep hij „Een. twee, drie allemaal". En als versneld, zodat zij de grotere afstand even snel afleggen als de stralen, die zich recht langs de kern voortbewegen. Als gevolg hiervan ontstaat er geen verteke ning. Verwacht wordt dat deze nieuwe lijn voor lichttransmissie zijn nut tigste toepassing zal vinden op het gebied van lasercommunicatie. Tot dusver kon laserlicht alleen wor den overgebracht door open ruim ten waar geen enkele belemmering men hem dan in koor te hulp kwam, rolden de mensen bijna van hun stoelen. De Petomaan haalde vaak re cettes van twintigduizend francs. Tegen Sarah Bernard 8.000 frans, die destijds de duurst betaalde actrice was. In onze tijd. nu anale mopjes taboe :ijn(?). zal het de lezer van dit boekje misschien even moeite kosten zich te ver plaatsen naar het fin de siècle, toen de mensen zich absoluut niet geneerden om een derge lijke voorstelling te beleven. Maar juist daarom is het een giller, te lezen dat de Petomaan een zeer gewaardeerd artiest was, die ontelbare tournees maakte, voor wie Koning Leo pold II van België apart naar interesseert hen hoegenaamd niet, wat er verder mee gebeurt. Of de hofmakerij by stekelbaarzen. Het mannetje heeft in de paringstijd een felrode buik. Dat alleen is voor het vrouwtje aanleiding om kontakt met hem te zoeken. Ze zal ook toenadering zoeken tot een plastic stekelbaarsje met een felro de buik. Instinct dus. In tegenstelling tot de meeste diersoor ten vervult het mannetje de huismoe derrol. Hij bouwt het nest, verzorgt de eitjes na de bevruchting en begeleidt de kleine stekeltjes bij hun intrede in de grote vissen wereld. Het is ook belangrijk hoeveel stekels is een buigzaam glasvezelachtig materiaal met een doorsnee van eén millimeter of minder. De bre kingsindex ervan neemt voortdu rend af van het midden naar bui ten. Lichtstralen, die zich door de vezel voortbewegen, gaan door de kern in rechte lijn, doch de stralen die zich van de kern af bewegen, worden gebroken en naar de kern teruggekaatst. Bovendien worden deze afwijkende lichtstralen Twee Japanse fabrieken zijn erin geslaagd een geheel nieuw me dium te ontwikkelen voor de over brenging van licht. Het medium, dat Continuous Focussing Light Transmission Line SELFOC wordt genoemd, is een optische vezel die in staat is licht of een beeld zonder vertekening van het ene eind van de vezel naar het andere over te brengen. In theorie was het al lang be- aanwezig was. Het ontbreken van een geschikt medium voor de overbrenging van laserstralen heeft de praktische toepassing van deze lichtbron tot nu toe belem merd. Het nieuwe optische vezel kan in variabele lengten worden gesne den om holle en bolle lenzen met verschillende focusafstanden te maken, wat afhangt van de lengte. Hierdoor wordt de massaproduktle Maagcamera met „Selfoc"-lichtoverbrenging

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 15