FOTO-GENIE schaak Een „Chinees9 plaoteoplezier Autorally veldslag voor de reclame SAFETY-PLAY Les 2: Zelf ontwikkelen Kunst of niet ro PRIMULA: GOEDKOOP EN HOUDBAAR Frank Drost heeft veel in zijn mars JS -fï 3 ii I 5E If I# 3 s m 1 m i '3 I S SS E FT m m m m M H J2 1 TTSJn.--* m "z m s m 0 i p w 9 <3 's m p Jja s jÉ_' i n a w BJS O G ZATERDAG 18 JANUARI 1969 Corraapondantl B. J. Nuya, Ji Jaaravaltstraat 22, Rotterdam. Steeds meer wordt aansluiting bij de Ned. Sportfederatie voor de denksporten beoefenende bonden een haalbare kaart. Lange tijd heeft de ledenvergadering van da NSF (en daarvan met name de machtige KNVB) o a. de Ned. Bridge-Bond van het lidmaatschap afgehouden. Daarin lijkt nu verandering te komen, zodat met andere bonden ook de NBB subsidie zal gaan ont vangen. Een volledige erkenning van da denk- sporten Is dan bereikt. Die kan natuurlijk niet uitblijven, maar da realisatie Is niet een voudig. Elke bridger zal een bepaald contract op eigen manier willen maken. De één gokt graag, de ander zoekt een zo veilig moge lijke speelwijze. De laatste methode heeft evenals de eerste trouwens het na deel dat juist door de speelwijze het con tract wordt weggegeven, omdat de kaart- verdeling toch weer anders was dan de kansberekening had aangegeven. Sommigen spelen een dergelijk contract A B 7 5 C> H 8 5 O A84 H 6 2 meer op het „gevoel", daarbij toch ook weer en niet geringe risico's lopend Voor belde speelwijzen valt wat te zeggen, maar ongetwijfeld zal men zo In de loop der Jaren toch meer succes hebben met de veilige speelwijze, de aafety-play. Niet alleen om het minder riskante, maar ook omdat de safety-play dikwijls zo soe A 10982 N W O Z A V 3 B 7 6 2 V 10 9 O VB 10 O 96532 98 543 pel toepasbaar Is, dat het risico mijden dikwijls toelaat dat een slag kan worden weggegeven zonder dat het contract In ge vaar komt. Ook bij de moeilijke keuze, snij den of niet. kan de safety-play dikwijls uit komst brengen. Met al deze gegevens moet het voor de lezers geen moeilijke opgave zijn die wij aan u voorleggen. Zuid speelt 6 een contract dat werd bereikt vla SA en een vraagbod In V. West en Oost pasten voort durend. H64 <?A4 3 «C> H 7 AVB 107 West kwam uit met V. die voor de heer van Zuid werd. Zuid speelde daarna drie keer troef, waarbij West de derde keer een speelde en daarna H aloeg. Wat Is nu safety-play voor Zuid en waar om? Hoe Is het verdere spelverioop en waarom genoot de safety-play hier de voor keur boven het speculatieve snijden? Ten slotte wijzen wij u nog op de moge lijkheid om over de vraagstukken, die in deze rubriek aan de orde komen, te corres ponderen. Eerst na twee weken publiceren wij de oplossing van een eerder behandeld probleem. Duidelijk wordt gesteld dat het geen prijs vraag betreft, maar gewoon een training voor de al- of niet-geoefende bridger. Filmt ontwikkelen Is niet moeilijk. In feite ken iedereen het, want het ontwikkelen ver loopt volgens een veste en eenvoudige proce dure. Het enige wat men te doen heeft, is zor gen voor de juiste temperatuur van het ont wikkel- en fixeerbad en het controleren van de tijd. Voor het ontwikkelen van een film is een ontwlkkeltankje nodig, een thermometertje, een hoeveelheid ontwikkelaar en fixeer, veel water en een wekker of horloge. Bezit u een doka. dan kunt u daar de film In de tank spoelen. Hebt u die (nog) niet, dan kunt u het beste wachten tot het bulten don ker is en dan In de w c. of een kast de film In de tank omspoelen. SPIRAAL: In elke ontwlkkeltank voor ama- teurgebrulk zit eon soort spiraal waarop de film dient te worden gewikkeld. Dit is een zo simpel werkje, dat men dat heel gauw onder de knie heeft. Het verdient echter aanbeveling om het even te oefenen met behulp van een oude film. Knipt u dan nog, op gevoel, ronde hoekjes aan de film, dan is het inzetten zo ge beurd. ONTWIKKELAAR: Een goede ontwikkelaar die. ook voor de plllle beginner, gemakkelijk is te hanteren Is bv. Rodmal. Deze moet wor den verdund met water In een verhouding van 1 50 voor de films van bv. 17-18 Din. Dat betekent dat de ontwikkelaar in geconcen treerde vorm wordt geleverd. Het verdunnen gaat prettig als u da irvoor een klein maatglas gebruikt De klaargemaakte ontwikkelaar brengen wC op temperatuur door deze, afgedekt tegen stor bM een warmtebron te plaatsen bv. een kachel of een verwarmingsradiator. We controleren de temperatuur. Bij circa 20° C. kunnen wij be ginnen. We zorgen echter ook voor de andere baden. nl. stopbad en fixeer. Als stopbad ge bruiken wij water waaraan een scheut azijn is toegevoegd. Fixeer wordt volgens de gebruiks aanwijzing opgelost. AAN DE SLAG: Is de film In de tank ge spoeld. dan sluiten wij deze meteen af Daar na gaan we in het daglicht en gieten de ont wikkelaar met een trechtertje In de tank. Is de tank vol. dan nemen we de tank even op en zetten die met een flinke tik op tafel. Daardoor stijgen eventuele luchtbelltjes op die nog op de film kunnen kleven. Deze zouden nl. witte puntjes kunnen veroorzaken als ge volg van het feit dat op die plaatsen de eerste tijd de ontwikkelaar niet ksn werken. De ont- wikkeltijd wordt steeds aangegeven in de ge bruiksaanwijzing. verpakt bij uw ontwikkei- vloeistof. Meestal Is dat ca. tien minuten. We draalen de spoel met film regelmatig, een keer per minuut, rond. Is die tijd verstre ken, dan wordt de tank leeggegoten (niet ope- nenl). Nu wordt het stopbad in de tank ge daan. Deze draaien wij heel even rond. De ontwikkelaar wordt hierdoor geneutraliseerd. We verwijderen het stopbad door de tank bo ven de gootsteen om te keren en gieten ver volgens het fixeermiddel in de tank. Dit blijft gedurende tien minuten in de tank. waarbij we maar heel weinig behoeven te draaien aan de spoel. Daarna gieten we de fixeer in de fles terug, want we kunnen deze meermalen ge bruiken. Pas nu mogen wij de tank openen. Als u precies hebt gedaan als wij hebben aan geduid. zult u de glanzende film met negatie ven zl«n. .t, ER IS MEER: De ftfm dient nog 'gedurende r_- 45 minuten Ih strórfiend water te'worden gespoeld om de flxeerresten te verwijderen. Daarna strijken wij de film met een zg. afstrljk- tang af en hangen hem op een stofvrije plaats te drogen. Wij hebben het gehele proce3 voor de beginners even herhaald. Maar er Is .meer te vertellen over het ontwikkelen. ONTWIKKELAARS EN KORREL: Aanvanke lijk werkte men in de fotografie op betrekkelijk groot formaat negatiefmateriaal. Men had glas platen van bv. 18x24 cm. Een afdruk had dan meteen dezelfde grootte als het negatief. Een vergrotingstoestel was niet nodig. Later ging men de afmetingen van het negatief steeds kleiner maken, eerst platen van 9x12 cm., vervolgens van 6x9 cm. Ook de rolfilm met zijn formaat van 6x9 of 6x6 cm. rekenen wij tegenwoordig tot het grote formaat. Hoe kleiner de negatieven wer den, hoe meer de behoefte steeg om vergro tingen te maken. Een afdruk van 9x12 cm. laat de kleine details nog redelijk goed zien, maar een afdrukje van 6x6 cm. is nauwelijks in staat om ons de fijnere onderdelen van het beeld te tonen Men ging er al vrij vroeg toe over om ver grotingen te maken De oerapparaten werkten nog niet met kunstlicht. Met deze simpele toe stellen. eigenlijk een soort kokers, maakte men slechts een enkel, vsst formaat vergrotingen. Later kwamen de vergrotingsapparaten met kunstlichtbronnen in de handel. Deze stelden de amateur in staat vergrotingen te maken tot een formaat van bv. 24 x 30 cm. of groter Hierbij ontdekte men een verschijnsel dat, tot dan toe. min of meer aan de aandacht was ontsnapt Vergrotingen van flink formaat toon den een soort korrel Het leek alsof het beeld uit een reeks kleine zwarte puntjes was samen gesteld Er werd opgemerkt dat deze korreling sterker was naarmate de gebruikte film een hogere gevoeligheid bezat Korrel trad minder op bij films van bv. 15 DIN en sterker bij films (of platen) van bv. 21 DIN. Om aan deze zware korreling te ontkomen, ging men bijzondere ontwikkelaars samenstel len Zo rond de jaren '30 ontstond een ware rage-in het maken van soepjes V-a©a*e~f»en- de ..Fijnkorrel-ontwikkelaar" populair noemden. Deze ontwikkelaars hadden als bijkomend na delig gevolg dat het negatiefmateriaal een la gere gevoeligheid moest worden toegekend dan de fabriek aangaf. (wordt vervolgd) Sinds gisteren razen meer dan 200 automobilisten voort over Europa's wegen om de 31ste Rally van Monte Carlo tot een goed einde te brengen. Hoewel de LondenSyney-marathon de reputatie van Monte Carlo danig heeft aarigetast, blijft voor vele rijders de „Rally van het kleine Prinsdom" het meest aantrekkelijke evenement in de internationale auto wereld. Rallyrijden is en blijft overigens een heel merkwaardige tak van sport. Want niet alleen stelt een rallyrijder zich vrij willig bloot aan allerlei risico's en geva ren, ook is hij bereid zijn uitrusting en zijn in topconditie verkerende wagen to taal in de vernieling te rijden. Bovendien schrikt hij er niet voor terug om twee of drie nachten achtereen achter het stuur te zitten. Daarbij komt nog dat zijn aanwezige kwaliteiten als auto bestuurder slechts worden opgemerkt door zijn metgezel, die fmeestal slapend) naast hem zit. Niemand is er om waardering te uiten wanneer de rijder tijdens de moei lijkste momenten van de rit van zijn rij- kwaliteiten blijk geeft. Het is duidelijk, dat niet de rijders zelf de grote internationale rally's „op de been houden". Slechts de grote merkenfabrie- ken zijn steeds weer bereid tienduizenden guldens op tafel te leggen om een autoral ly mogelijk te maken,. Zij beschouwen een wereldberoemd evenement als een enorme "15rok" reclame en wie geeft ze ongelijk, want over publiciteit hebben de grote monsterritten nooit te klagen. Rallyrijden bestaat al zolang de auto op aarde rondrijdt. In de prille begintijd van deze sport ontstond er veel verzet van het publiek dat dergelijke ritten van stad tot stad veel te gevaarlijk vond. Spoedig wer den bepalingen uitgevaardigd dat de deel nemers zich moesten houden aan een maximumsnelheid. In het begin van deze eeuw waren grote reizen per auto altijd erg riskant. Men liep de kans ergens te blijven steken als ge volg van overstromingen, sneeuwstormen en andere natuurrampen. De rallyrijders uit die dagen beschikten over veel ver nuft, vastberadenheid en improvisatiever mogen om de moeilijkheden te overwin nen. Moeilijkheden waren er ook bij het be palen van de einduitslag. Zo hielden de organisatoren in het begin rekening met het comfort van de deelnemende wagens, hetgeen de bron betekende van hoog op laaiende meningsverschillen, waaraan de rally door de jaren heen zo rijk is gewor den. In de eerste rally van Monte Carlo klaagde de Duitser Julius Bütler, die ais derde eindigde, dat de bepalingen ten gunste van de Franse deelnemers waren opgesteld en dat iemand die in Berlijn was gestart, onmogelijk had kunnen win nen, tenzij hij dag en nacht had doorgere den. Zijn landgenoot von Esurach liét zich van de ranglijst schrappen omdat hij aan de grens opzettelijk was opgehouden. Veranderingen in de reglementen en een verbetering van de controle hebben het ontstaan van dergelijke meningsverschil len onmogelijk gemaakt. Nu kampt de Rally van Monte Carlo met andere proble men. De marathon van Londen naar Syd ney heeft een geweldige bres geslagen in de budgetten van de fabrieksteams. Sommige bekende merken zijn dit j»ar niet aan de start verschenen. De Britse Ford-fabriek echter, die met de Escort al veel successen behaalde, besloot wel deel te nemen omdat men een dergelijk be langrijk evenement niet wilde laten lopen. a da heer H. J. I. Slavakoorda. Goudralnatatraat 12S, Den Haag. In het Franse schaaktijdschrift ..Europe Echecs vertellen T. B. Gorgiev en A. S. Kakovln van een gesprek tussen een schilder en een arts over de vraag of het schaken een kunstvorm Is of niet (Vertaling S. Zmser). Wij gaan dit verhaal niet overnemen, doch ver tellen U er slechts de kern van. De schilder houdt vol. dat er niets kunstzinnigs aan schaken Is. maar dat men de ware kunst slechts In het schilderen vindt. Om dit te bewijzen tekent hij achter eenvolgens drie portretten van wijlen Capablanca. Het eerste por tret Is de mens Capablanca. pre cies zoals hij was. in niets te on derschelden van duizenden andere portretten. In het tweede portret echter schildert hl) de grote Cu baan aan het schaakbord, met In diens ogen een dreigende blik en lichtelijk gebogen neus. els de bek van een vogel die op zijn prooi loert Het laatste portret toont een gestyleerde Capablanca op een achaaktoren en met de ko ningskroon op het hoofd, als zin nebeeld vsn zijn wereldkampioen schap. Daarna was de erts aan de beurt. Hij nam zijn zakschoakspel- letje ter hand en zette de schilder drie schaakstelllngen voor (Zie de opgaven 1, 2 en 3). De eerste stelling beviel de schilder zeer twee paarden die de zwarte armee bedwingen. Na lang zoeken vond hij de oplossing. De tweede stel ling beviel hem al minder goed Niets aan. meende hij, en vond de correcte oplossing snel genoeg De arts erkende, dat dit niet meer dan een grapje, een wat overtrok ken beeld. was. De derde stelling loste de schilder In een oogwenk op. Zijn commentaar luidde Het zelfde idee. meer In een wel bij zonder komieke vorm! Inderdaad, erkende de arts, omdat ze een karikatuur van de eerste stelling Is. En hij voegde er aan toe: Erken je nu dat het schaken een kunst Is? Glimlachend gaf de schilder zich gewonnen Aan u, lezer, de oplossing te vin den. Deze drie opgaven zijn eind spelstudies van Gorgter en Kako vln. Wit aan zet wint OPLOSSINGEN opgenomen in c (Studiadwang). (1) Pfleger—Kere» (Bamberq 1968) Zwart won door 1 Txc5l 2. DxcS (Indien 2. Dxf7t dan 2. Kh6 met Qemakkel!|ke winst) 2. Ddtt 3. Tet Dd3t 4. Te2 (Na 4. Lg1 komt 4. Dh3 of 4 Pf3r plus Pxel) 4. Dh3t 5. Kat Pf3+ plua Dflt mat winst van da toren. winst naar da zwartspeler en wel door 1. Ddlt 2. Del Dd4t met de volgende drie mogell|kheden: a) 3. Kht Dxe5; b) 3. Te3 Td2. en e) 3 De3 Tblt 4. Kf2 DMt. (3) Eindspelstudie van Pogoeslants. Hier wint wit door 1. c7l Dat lijkt eenvoudig, maar met I. Lxf5t 2. Kg7 (2 Lxf5 Dcfit) 2. Da8l wordt c8D belet wegens Dg2t en wint. Daarom 3. c8Pfl Kxe6 4. dSH DxdB (Indien 4 KxdS dan 5. Pb6+ en wint) 5. (8P meti b c d e f g h In de melkhandel verdwijnen steeds meer de metalen kratten om plaats te maken voor kratten van kunststof. Voor weinig of geen geld kunt u zo'n afgedankte meta len krat te pakken krijgen. Als u met enige handigheid het hele bin nenwerk. dat dient om de flessen van elkaar te schelden, eruit haalt en de krat op zijn kop zet. heeft u een gemakkelijk krukje. Nog even wit schilderen, een kussentje er op en plastic doppen op de „poot jes". en er is een handig meu belstukje tevoorschijn gekomen. Bij het schilderen van een pla fond, of het witten, kan de Iang9druipende verf of witkalk veel ergernis geven. Als u. en dat hangt af van de grote van de kwast, een oude bal hebt, moet u die doormidden knippen en midden in de halve bol een gat maken waar u de steel van de kwast kunt doorsteken. De bal vangt de over tollige hoeveelheid verf of kalk op. Wilt u een gat in de muur boren zonder daarna de kamer een grote beurt te hoeven geven omdat het cementpoeder op de grond is gekomen? Dan met plak band een papieren of plastic zakje aan de muur bevestigen onder het te boren gat Het cement wordt keurig In het zakje opgevangen. Bij 8chllderwerkzaamheden komt het vaak voor, dat het nodig Is de nog natte kwast even weg te leggen. Waar blijven we met dat natte geval Sla in de steel (maar zo dat u uw handen niet bezeert bij het schilderen) een haakje. Nu kan de kwast blijven hangen aan de rand van het verfblik, kunt ze zo ook gemakkelijk In een potje met terpentine hangen zonder dat het drap zich in de kwast vastzet. Om sleutels die steeds maar uit kastdeuren vallen, vast te zet ten. behoeft u niets anders te doen dan, als de sleutel In het slot zit. een plastic dopje te stoppen In het onderste deel van het sleutel gat waar de baard van de sleutel normaal doorheen gaat. In de greep van de nieuwe fi nanciële maatregelen zijn we, me de door de dure tijd die achter ons ligt. meer prijsbewust gewor den. We doen een beetje voorzich tig aan in het nieuwe jaar, ook de huisvrouw, die eerst nog eens moet zien of ze deze maand met haar huishoudgeld uitkomt. Onwil lekeurig remt dat ook het kopen van bloemen en planten, waaraan we juist nu de dagen lengen zo'n behoefte hebben. „Ze willen in eens allemaal kleine goedkope plantjes" zegt onze bloemenman een tikje beteuterd. Daarom Is de Chinese primula zo in trek, een wlnterbloeler met een zeer gevarieerd kleurenpalet, bescheiden van omvang, gekroond door een scherm van in verhou ding grote fluwelige bloemen, die in een niet te warme omgeving maandenlang hun schoonheid be houden. Wie zo n plantje koopt, zet het dus niet boven een radiator, maat voor een raam van een vrij koele kamer. Zon zal de primula in de winter niet deren, maar vanaf maart zal toch enkele uren tegen middagzon geschermd moeten worden. Een goede temperatuur om ons „Chineesje" bij op te kwe ken is 13 - 15 gr.C hoewel hel plantje zelfs ook nog een lagere temperatuur van 5 - 10 gr.C. kan verdragen. Voor een niet centraal verwarmd huis. waar de temperatuur voor de ramen het laagste is. kunnen we deze primula van harte aanbeve len Natuurlijk doet ze 't wel in een warmere omgeving, maar hear gedrongen karakter gaat verloren. te ze veel eerder Is uitge bloed We geven de plant matig water en tijdens de bloei elke week ke- merplantenmest. Door te nat hou den en In het hart gieten kan voet- rot ontstaan, waarvoor primula s enigsztns vatbaar zijn Ook mag de atmosfeer in de kamer niet te vochtig zijn wegens het risico van het optreden van smeul. Een goede plaats en behande ling zijn dus vereisten voor een langdurige bloei, maar daarnaast is het dagelijks nakijken en wegne men van uitgebloeide bloemen mèt de opgeblazen kelk. een belang- ri|ke factor voor het slagen Soms Chinese primula in alle kleurnuances van wit. vleeskleur, oranje tot rood. blauw en violet, al of niet met gefranjerde rand. kan de bloei tot ver In het voorjaar en een enkele keer zelfs tot de zomer aanhouden, als zich nieuwe bloemstengels willen ontwikkelen. Zo'n plant ziet er na de bloei met altijd fleurig uit. omdat ze door haar lange bladstelen de nei ging vertoont scheef te hangen of om te vallen. Ook blijkt vaak dat ze zich in meerdere delen heeft gesplitst. Nu Is het toch wel zaak dit rljkbloelende plantje na de bloei verse aarde te geven en dan kunnen we meteen de plantjes voorzichtig uit elkaar trekken We hebben gauw de neiging ze dieper te planten vanwege die omvalnel- gingen, maar dat is voor primula's ongewenst, omdat hierdoor smeul in de hand ksn worden gewerkt. Is voor de meeste kamerplanten bladaarde de Ideale basis, voor primula's gebruiken we liever pot- qrond op tuinturfbasis (verkrijg baar bij de zaadhandel) liefst met wat klei, kleizodengrond of klei achtige tuingrond vermengd. Daar bij gaan we uit van kleine potjes. Wie plantjes in verschillende kleu ren bezit, kan daar mooi een schaaltje mee opmaken om -In herfst en winter een gevarieerd kleurenspel te kunnen bewonde ren. A C. MULLER - IDZERDA Correspondentie voor deze rubriek te richten aan de heer A. J. Ivens. Frmkenslas 69, Den Haar. Zoals gemeld, doen de Zuidhol landse vertegenwoordigers het uitstekend in de halve finale van het nationale kampioenschap. Het moet raar lopen willen Varkevis- ser, Bakker en Bronstrlng zich niet plaatsen. Voor Van Leeuwen Is de kans verkeken. Verrassend zijn vooral de resul taten van de Oostelijke vertegen woordiger Wiggers. Zijn speel- trant, niets doen. afwachten en ge bruik maken van da mogelijkhe den, is niet populair bij de ge vestigde reputaties. Echter de pun ten tellen en dat voelen speciaal de gerenommeerde spelers die het niet zullen halen. Vandaar Het niveau van de wedstrijd 'Ijkt mij heel goed. Er wordt gespeeld en veelal schuwt men de moeilijk heden niet. Dat moge o m. bll|ken uit fragmenten van de strijd tussen de beide vermoedeli|k niet je- plaatste spelers Drost en Van Leeuwen. Frank Drost heeft heel wét in zijn mars. Toch beantwoordt hij nog niet aen de hoog ten opzichte van hem gestelde verwachtingen. Ik geloof dat het vooral om me' a- le kwesties gaat. Frank is eenter paa veertien jaar: hi] heeft nog alle gelegenheid zich te pantseren, Van Leeuwen mlng-man ten aanval. De gecreëer de dreiging leek niet te pereren, doch de geroutineerde Van Leeu wen vond deze wel. Men zie: 30—24 19x30: 35x24 en 34—30 lijkt winst te brengen. 1217 de verrassing, na 3430 geeft 11—17 schijfwinst; 44—40 14—19; 40—35 19x30; 35x24 13—19 1. Door aan te vallen poogde de Fries compensatie te verwerven. Hij overzag echter direct verlies Van Leeuwen Drost zwart: 2. 3. 4, 6, 9. 11 t/m 16, 19. 20. 21. 25. 26 wit: 22, 28, 29, 30, 32, 34 t/m 39. 43, 44. 45, 47, 48. Onvervaard trok de jeugdige co- Drost zwart: 3. 4, 6. 8. 11. 15. 16. 20. 21. 22. 26. 27 wit: 23. 29. 30. 32. 36. 37. 38. 43. 45. 47. 48, 43—39 20—24. 30x19 27—31 I: 36x18 26—31 1; 37x17 11x44, De Hagenaar Fenno Boog Is en blijft een geducht tegenstander. Zijn vorm wordt helaas beïnvloed door e&n minder gunstige lichame lijke conditie. Zijn slagwendingen zijn berucht en niet ten onrechte. F. H. Boog <1 H ill 'B 1 2 O IJ F. C. H. Ivene zwart: 2, 4, 6, 7 t/m 14, 16, 17. 19. 20. 24. 25. 26 wit: 22. 28. 29. 33 t/m 39. 42 t/m 46. 48. 50. Wit vervolgde met 4540 nadat hij de sluwe zevenklapper had doorzien die na 38—32? zou zijn gevolgd 24—30; 35x15 19—23; 29x7 14—20; 15x24 13—19; 24x13 9x47.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 16