Politiek kan kerken niet
weerhouden te helpen
„Geesten" eerst verstaan, dan onderscheiden
Osservatore: Paus moet
gehoorzaamd worden
GROOTSTE HULPACTIE GENEGEERD
Een woord voor vandaag
Uw probleem
is het
onze....
Confrontatie
beklaagt zich
in Rome
Proeve van een
oecumenisch
ordinarium
VN-opdracht voor
dr. H. C. Bartlema
Kerken mogen
nu in Spanje
kenbaar zijn
Turkije arresteert
drie aangevallen
bijbelcolporteurs
Ds. F. H. Landsman over nieuwe theologie:
DINSDAG 14 JANUARI 1969
Want Hij heeft gezegd: Ik zal u geenszins hegeven, Ik zal u
geenszins verlaten. (Hebreeën 13 5)
De schrijver van de Hebreeënbrief beroept zich er op, dat
God het zelf gezegd heeft. Daarin ligt voor hem de zekerheid,
dat God de zijnen niet begeven of verlaten zal. Het is maar
niet een veronderstelling van een mens. Het is Gods eigen
woord. En dan volgt een citaat uit het Oude Testament.
Wanneer we ons bezinnen op het gezag van de Bijbel, is het
niet onbelangrijk, hoe de bijbelschrijvers dat gezag zagen.
Deze man denkt er niet aan, dat de schrijver van Jozua 1 5
aan God deze woorden in de mond gelegd heeft. Dan zou het
een mooie uitdrukking kunnen zijn, verhelderend, vertroos
tend, maar het zou uiteindelijk zo weinig betekenen.
Hij gelooft: dit is Gods eigen woord, dat Hij eens tot Jozua
sprak, maar dat wij nu nog mogen aangrijpen. „Wat uit Zijn
lippen gaat, blijft vast en onverbróken."
Dat is de gebedspraktijk van de kerk van alle eeuwen ge
weest: om Gods Woord biddende te onderzoeken en Gods
eigen woorden als pleitgrond te gebruiken: „Heere, Gij hebt
het zelf gezegd. Wilt u dan uw Woord aan mij vervullen."
Want Hij heeft gezegd.
We lezen vandaag: Mattheüs 8 18-34.
PPR-statenlid te
gast bij de PvdA
HAARLEM Het Noordhollandse
lid van de Provinciale Staten dr. Th.
A. M. van Kleef, lid van de PPR. zal
de fractievergaderingen van de PvdA
gaan bijwonen omdat het voor hem
als eenmansfractie niet te doen is
zich op de hoogte te stellen van de
gang van zaken bij de behandeling
van de provinciale stukken.
Dr. Van Kleef was destijds gekozen
als vertegenwoordiger van de KVP
maar bij de oprichting van de PPR
trad hij uit de Statenfractie. De KVP
en de protestants-christelijke groep
hadden kritiek op de stap van dr.
Van Kleef om bij de PvdA zijn licht
op te steken.
Weer Russisch schip
door de Bosporus
ISTANBOEL Door de Bosporus
is gisteren een bevoorradingsschip
van de Russische marine in de rich
ting van de Middellandse Zee geva
ren. Het is het vierde Russiscne oor
logschip dat sinds het begin van dit
jaar van de Zwarte Zee naar de Mid
dellandse Zee vaart. Drie schepen
passeerden in die tijd de Bosporus in
de tegenovergestelde richting.
Volgens de Turkse waterpolitie zijn
in de loop van 1968 vierhonderd een
heden van de Russische marine naar
de Middellandse Zee gevaren en 99 in
omgekeerde richting.
(door EPD-redactour Reinhard Henkys)
FRANKFORT Sinds meer dan een half jaar landen nacht na nacht, zonder één enkele
onderbreking, vliegtuigen met levensmiddelen en medicamenten in het door Nigeriaanse fede
rale troepen omsingelde restant van Biafra.
Het werelddiakonaat van de Duitse protestantse kerken en het rooms-katholieke Caritas in de
Bondsrepubliek namen samen verleden jaar het initiatief tot deze kerkelijke luchtbrug. Perma
nent worden op deze wijze een tot twee miljoen mensen, vooral kinderen, verzorgd, die anders
ten dode opgeschreven zouden zijn.
De Duitsers hebben sinds
dien de steun gekregen van
kerkelijke hulporganisaties in
Denemarken, Finland, Noor
wegen, Zweden, de Verenigde
Staten en van Caritas Inter-
nationalis.
Brieven die niet rijn voorzien
ven naam en edre» kunnen nlei In
behandeling worden genomen. Ge
heimhouding I» verzekerd. Vragen
die niet onderling met elkaar In
verband staan moeten In afzonder
lljke brieven worden gesteld Pet
brief dient een gulden aan postze
gels te worden Ingesloten.
Vraag: Waarom ls er in Italië, bij
voorbeeld San Remo en elders, geen
vogel te bekennen?
Antwoord: In de meeste Zuideuro-
pese landen worden veel vogels ge
vangen om die op te eten, en ook
dikwijls bij wijze van sport. Ook de
ontbossing is van invloed.
Vraag: Wat betekent het lettertje
(R) achter veel merknamen?
Antwoord: Afkorting van het En
gelse woord Registered. Dit wil zeg
gen dat de naam van het artikel
beschermd is en dus niet door ande
ren mag worden gebruikt
Vraag: In de statuten van een
naamloze vennootschap staat dat
besluiten worden genomen „bij
volstrekte meerderheid van stem
men". Als bij een stemming, waar
aan voor 45 aandelen deelgenomen
wordt. 20 stemmen worden uitge
bracht op A. 10 op B en 15 blanco, is
dan A gekozen?
Antwoord: Er staat „volstrekte
meerderheid der uitgebrachte stem
men". zodat A. niet gekozen is.
Vraag: Ik bezit een zilveren dollar
uit 1921, Wat is daarvan de waarde
en hoeveel zijn er nog in omloop?
Antwoord: Hoeveel er nog in om
loop zijn. is niet na te gaan. De
waarde is sterk afhankelijk van de
kwaliteit. Perfecte stukken zijn te
stellen op ƒ25. een stuk met een
enkel krasje of vlekje op 20. met
zeer geringe slijtage ƒ15. bij meer
slijtage ƒ10, enz. tot ƒ3.00 voor
slecht bewaarde stukken. Dit slaat
op de ruilwaarde tussen particulie
ren.
Vrang: Ik heb een kwartje uit
1966, waarvan in het kroontje twee
opgaande streepjes ontbreken. Kan
u nagaan, wat de waarde hiervan is
en of er veel van deze „misdrukken"
in omloop zijn?
Antwoord: Het kwartje lijkt ons
geen zeldzaamheid met verzamel-
waarde. Wanneer u meer moderne
munten met elkaar vergelijkt, ziet u
vele dergelijke kleine verschillen in
scherpte en volledigheid. Na enig
gebruik worden de muntstempels
wat minder scherp en het is dus
logisch dat de munten die met nieu
we stempels geslagen worden,
scherper zijn dan de latere.
Vraag: Een grote grammofoon
plaat is in de zon kromgetrokken.
Hoe kan ik die recht krijgen?
Antwoord: Eerste methode: Leg de
plaat op een glasplaat met de bolle
kant boven in de zon. Plaats er geen
boeken of zware voorwerpen op.
Vanzelf trekt de plaat weer recht en
dan haalt u deze onmiddellijk weg
en zet hem in de schaduw. Na afkoe
ling is de plaat weer hard.
Tweede methode: Leg de plaat in
kokend water en zet een eetbord
omgekeerd er boven op. Plaats daar
op een gewicht of een ander zwaar
voorwerp. Laat de plaat langzaam
afkoelen tot kamertemperatuur. De
plaat is dan weer recht en de klank
heeft niet geleden.
Vraag: Wie is de schrijver Idsar-
di? Is dit een pseudoniem?
Antwoord: Dit is het pseudoniem
voor Gerben van der Ploeg, die naar
Friese gewoonte de voornaam van
zijn vader achter de zijne voegde,
waardoor hij de schuilnaam Gerben
Idsardi aannam. Hii werd 11 okto
ber 1869 te Menaldum geboren en
overleed 10 juni 1931 te Leeuwar
den. Hij werd onderwijzer en was
godsdienstonderwijzer in de Neder
lands Hervormde Kerk te Bolsward
van 1894 tot 1924 In Leeuwarden
werkte hij als journalist voor
verschillende bladen, 's Zondags
preekte hij rog hier en daar. Als
volksschrijver was hij een van de
beste van zijn tijd omdat hij idea
lisme kweekte op het terrein van de
sociale verhoudingen en de kerk.
Bovendien ram hii een eigen plaats
in als beschrijver van het Friese
volksleven. Enkele boeken: Als door
het vuur. (Kok te Kampen) In de
branding. Mooie Marie. Jonker van
Sterrenburg. Een heilig ja. Kleine
Luyden, Ons Anneke. Manke Murk.
Oorlogswinst en Nienke.
ROME Het Vaticaan heeft
nog steeds niet officieel gerea
geerd op de jongste zitting van
het pastoraal concilie, maar wel
is nu in de Osservatore Romano
een fel artikel verschenen ter
verdediging van de encycliek
Humanae Vitae. Ronduit wordt
gezegd dat gehoorzaamd moet
worden, want „de paus heeft uit
naam van Christus gesproken".
Men moet gehoorzamen „als men
katholiek is aan hetgeen God
door de paus gewild heeft dat
afgekondigd wordt.
In plaats van de argumenten van
de paus opnieuw naar voren te bren
gen (die door het Nederlands pasto-
(Van onze kerkredactie)
AMSTERDAM Proeve van een
Oecumenisch Ordinarium heet de
map, die de Prof. dr. G. van der
Leeuw-Stichting heeft uitgegeven. De
vijf verschillende ordes van dienst,
die de map bevat, zijn afgestemd op
alle kerkgemeenschappen binnen het
Nederlandse taalgebied.
De proeve vloeit voort uit het
ontstaan van het driedelige kerkboek
„De Adem van het jaar".
Vijf kerkmusici hebben meege
werkt. Het zijn: Freek Houtkoop,
Bernard Huijbers, Frits Mehrtens,
Ignace de Sutter en Willem Vogel.
Hun composities bij de liturgische
teksten zijn opgenomen op een gram
mofoonplaatje.
De uitgave is tot stand gekomen
met behulp van het Prins Bernhard-
fonds en het ministerie van cultuur,
recreatie en maatschappelijk werk.
De hele map kost 8,50. Daarbij
komt ƒ,50 voor porto- en emballage-
kosten. Het besteladres is het bureau
van de stichting, Oude Zijds Achter
burgwal 100, Amsterdam.
raai concilie „niet overtuigend" wer
den genoemd) probeert het Vati
caanse dagblad nu het verloren gega-
ne gezag van de paus te redden door
zijn woord gelijk te schakelen met
het Woord van God.
Dat was ook het argument waarin
de twee Rome-gezinden zich op de
zitting van het pastoraal concilie
vastbeten. Prof. dr. Maltha bijvoor
beeld klaagde, dat niemand was inge
gaan op dat aspect van de zaak en
dat woog voor hem het zwaarst, zei
hij.
Autonomie
Volgens het Vaticaans dagblad mag
het geweten niet boven de encycliek
geheven worden. In het artikel van
Guiseppe Greco, een jezuïet die mo
raaltheologie doceert aan de Gregori
aanse universiteit, wordt wel gezegd
dat de rechten van het geweten hei
lig zijn, „maar het uiteindelijk gevolg
zou zijn de onfeilbare autonomie van
het geweten af te kondigen, met
voorbijzien van de noodzakelijke
verwijzingen naar de wetten van
God en het leergezag van de kerk.
Het zou niet alleen een paradox zijn
maar een tragische afdwaling."
Het artikel richt zich niet alleen
tegen het pastoraal concilie, maar
evenzeer tegen de episcopaten van
Duitsland, Frankrijk en Canada, die
hebben uitgesproken dat echtparen
zich mogen laten leiden door hun ge
weten.
Telegram
Inmiddels is de Confrontatie-groep
uit Nederland weer eens naar de
paus gelopen. Dit maal om te klagen
dat zij niet voldoende vertegen
woordigd is op het pastoraal concilie.
In een telegram aan de paus wordt
gezegd dat de stemmingen de partij
dige samenstelling duidelijk hebben
aangetoond. De groep, die nog nim
mer duidelijk heeft kunnen maken
hoe groot haar aanhang is, maar zegt
te spreken namens het „eenvoudige
kerkvolk" meent dat velen hun ver
trouwen in het Nederlandse episco
paat willen opzeggen.
Deze laatste uitspraak moet kenne
lijk de uitspraak van kardinaal Al-
frink in balans brengen, dat de reso
lutie over de Nieuwe Katechismus
van het pastoraal concilie gezien
moet worden als een motie van ver
trouwen in het Nederlandse episco
paat. Alfrink zei dit tot een journa
list van „La Stampa."
Reactie
Het secretariaat van het pastoraal
concilie noemt dit telegram een
„kwalijke zaak." Het beschuldigt de
Confrontatie-groep van „wantrouwen
zaaien tegen een episcopaat dat alle
moeite doet om zijn kerkprovincie te
binden aan Rome".
Volgens het secretariaat zijn enige
leden van de leiding van deze groep
gepolst of zij Confrontatie officieel
aan het pastoraal concilie wilden
deelnemen. Zij weigerden allen.
Van de conservatieve leden op het
pastoraal concilie moeten prof. Mal
tha en mevrouw E. M. Vos de
Wael-Smulders wel tot die groep ge
rekend worden, maar zij behoren
niet tot de leiding. Pater J. A. C.
Simonides wilde beslist niet tot Con
frontatie gerekend worden.
Proces Clay Shaw
op 21 januari
NEW ORLEANS Volgende week
begint in New Orleans het proces
tegen de zakenman Clay Shaw, die
ervan wordt beschuldigd te hebben
deelgenomen aan een komplot om
president John Kennedy te vermoor
den. Officier van justitie Jim Gar
rison heeft de zaak aanhangig ge
maakt. Hij zegt ervan overtuigd te
zijn dat de dood van president Ken
nedy het resultaat was van een sa
menzwering en niet het werk was
van Lee Oswald alleen.
Maar deze luchtbrug, die zo goed
functioneert, heeft één gebrek: de
vliegtuigen starten van het Portugese
eiland Sao Tomé. En Portugal staat in
bijna heel Afrika onder de doem van
het kolonialisme. Wie gebruik maakt
van Portugese instellingen, wordt
van reactionair partijkiezen beschul
digd, ook al redt hij daarmee Afrika
nen van de hongerdood.
Dat is waarschijnlijk de reden,
waarom het grote publiek weinig of
niets hoort van deze christelijke hulp-
■i actie, die qua omvang en methode
haar weerga in de geschiedenis niet
j heeft.
Voordeel
Pers. radio en televisie informeren
daarentegen steeds over het wisse
lend geluk van de tweede luchtbrug
naar Biafra, die van het Internatio
nale Rode Kruis. Deze heeft haar ba
sis op een ander eiland: Femando
Poo. Sinds oktober 1968 maakt dit
vroegere Spaanse eiland deel uit van
de onafhankelijke staat Equatoriaal
Guinea.
Dat is een politiek voordeel, waar
bepaald technische nadelen tegenover
staan. Het vliegveld van Fernando
Poo is voor nachtvluchten niet
geschikt en vliegtuigen, die overdag
vliegen, kunnen steeds door Nigeri
aanse troepen beschoten worden.
Niet alleen daarom is het Interna
tionale Rode Kruis voor de vluchten
naar Biafra aangewezen op de
toestemming van de centrale regering
in Lagos. Als internationale organisa
tie, die zich tot strikte neutraliteit
verplicht heeft, kan het Rode Kruis
zich niet in politieke tegenspraak tot
Nigeria opstellen. Het moet ook af
zien van de technisch gunstiger,
maar politiek verdachte basis Sao
Tomé. Het moet er genoegen mee ne
men, dat beperkende maatregelen
van de regering van Lagos steeds
weer dwingen tot stopzetten van de
vluchten.
Hetzelfde geldt ook voor de We
reldraad van Kerken, die in zwaar
conflict met haar meeste Afrikaanse
leden zou komen, als ze gebruik zou
maken van de weg via Sao Tomé.
Daarom steunt de Wereldraad
uitsluitend de vluchten van het Rode
Kruis.
Werkverdeling
Deze „werkverdeling" tussen de
nationale kerkelijke hulporganisaties
en de internationale organisaties zou
dankbaar begroet en als uitdrukking
van een christelijke houding gewaar
deerd moeten worden.
De Duitse en andere nationale
kerkelijke hulporganisaties nemen
het odium van kolonialisme op zich,
om effectief te kunnen helpen. Zij
weten: Als het met Biafra voorbij is,
zullen wij, die ons politiek verdacht
gemaakt hebben, direct nog nauwe
lijks kunnen helpen. Maar dan ko
men er nieuwe kansen voor die in
ternationale organisaties, die nu niet
veel kunnen doen. De hulp uit
Duitsland, Skandinavië en andere
landen hoeft dan alleen maar via de
Wereldraad of via het Rode Kruis
gDe Theologische Hogeschool van de
erelormeerde Kerken te Kampen
houdt zaterdag 8 februari een voorlich
tingsdag over de theologische studie.
Aanvang half elf.
geleid te worden, om toch tot de
mensen in nood te komen.
Wel kan njen zich afvragen, of het
Rode Kruis en de Wereldraad hun
politieke overweging zo ver moeten
drijven, dat zij het bestaan van de
kerkelijke luchtbrug via Sao Tomé,
die intussen al ongeveer 1050 landin
gen in Biafra kon noteren veel
meer dan die van Fernando Poo
praktisch negeren.
Halve informatie
Op 8 januari moest de luchtbrug
van het Rode Kruis weer eens onder
druk van Lagos onderbroken worden.
Daarover werden uitvoerige berich
ten verspreid. Ze wekten de indruk,
dat nu praktisch niemand meer de
Biafranen helpt.
Deze methode van welbewuste hal
ve informatie ls niet goed. De publie
ke opinie moet zich bewust worden,
dat de rechtvaardiging van het
kerkelijk dlakonaat in een tijd, waar
in er ook andere hulporganisaties
zijn, niet in de laatste plaats daarin
bestaat, dat de kerken om der wille
van de mensen heenstappen over
overigens respectabele politieke over
wegingen e n het odium, dat hen
daardoor treft, kunnen dragen.
DEN HAAG VN-secretaris-gene-
raai Oe Thant heeft dr. H. C. Bartle
ma, hoofd van de bacteriologische af
deling van het medisch-biologisch la
boratorium RVO/TNO, aangewezen
deel uit te maken van een groep van
14 adviseurs die hem zullen bijstaan
in de vervaardiging van een rapport
over de gevolgen van het moge'ijk
gebruik van chemische en biologische
wapens.
Deze aanwijzing geschiedde ter uit
voering van een resolutie die door de
algemene vergadering van 20 dcem-
ber is aanvaard en waarin om dit
rapport werd verzocht.
IS
kaas
uit het
vuistje
de w van
warempel
dat smaakt
me goed
(Van onze correspondent)
MADRID De Spaanse regering
heeft bekend gemaakt, dat alleen
kerken, die zich hebben laten re
gistreren, het recht hebben, om hun
kerken van buiten zo aan te kleden,
dat ze als kerken kenbaar zijn.
Kerken, die zich niet hebben laten
registreren, mogen dit niet. Zij mo
gen ook geen reclame maken voor
hun bijeenkomsten, maar zij zullen
hun bijeenkomsten wel ongehinderd
kunnen houden.
Voor het eerst zal in Spanje een
straat worden genoemd naar een pro
testantse dominee. Een nieuwe wijk
van Mataro krijgt de namen van be
roemde mensen, zoals paus Johannes
en Martin Luther King.
(Van onze kerkredactie)
ANKARA Opnieuw zjjn drie
Turkse protestanten gearres
teerd wegens het verspreiden
van godsdienstige lectuur tij
dens het mohammedaanse vas-
tenfeest. Voor Hamparsum Za-
ruki was het geen nieuwe erva
ring, want hij heeft al in vele
Hor.: 1. vuurgloed, 5. dwaze ge
woonte, 10. opera van Verdi, 12.
bloedhuis, 13. muzieknoot, 14. ver
dwenen (barg.), 17. scheik. element
(afk.), 18. badplaats in Duitsland. 20.
verkeerd. 21. Europeaan, 22. voor
zetsel, 24. meisjesnaam, 25. lipharen,
26. oogopslag, 28. slede. 30. landbouw
werktuig. 32. vuur (Mal.), 34. kleinig
heid. 36. plaats in Gelderl., 38. mu
zieknoot. 39. N. Amerikaans schrij
ver. 41. spil van een wiel, 42. verdik
king der opperhuid, 44. gewoonte
recht (Ind.), 46. plaats in N. Brab., 47.
zonnescherm.
Vert.: 1. hoofddeksel, 2. gordel, 3.
in het jaar onzes Heren (afk. Lat.), 4.
houten bakje, 6. rivier in Zwitser
land. 7. na dato (afk 8. onbep. voor-
naamw., 9 een der Muzen. 11. rustig,
15. voorzetsel, 16. boom. 19. berg be
kend uit de bijbel, 21. enkele. 23.
gevangenis, 24. biersoort, 27. flinke
kerel (Vlaams), 29 Europeaan, 31 ge
baar, 33. gestolen buit (barg.), 34. in
houdsmaat (afk 35. voornaamw., 37.
op die plaats, 39. myth, figuur. 40.
doorweekt, 43. luitenant (afk.), 45.
muzieknoot
(Van onze kerkredactie)
DEN HAAG „Hoe nieuw mag de theolo
gie zijn?" vraagt ds. F. H. Landsman in het
^blad Hervormd Nederland. Geen vreemde
(vraag vindt hij zelf als er sprake is van de
(christelijke theologie, die als het goed is
j ontsproten is uit een ontmoeting met de le
vende God.
„Wat van die ontmoeting onder woorden kan
worden gebracht is altijd een belijden in het heden.
Een heden, dat duur heeft en verandert met onze
gang als mensen door de geschiedenis van deze
wereld. Daarom is het een illusie dat de christelijke
theologie ooit zou kunnen worden gepresenteerd als
een afgeronde leer. die alleen maar ge-leerd zou
behoeven te worden", schrijft ds. Landsman.
Daarom meent hij, dat een theologie, die zichzelf
niet steeds weer vernieuwt uit een zich rteeds
vernieuwende ontmoeting met God geen christe
lijke theologie is.
Begrenzing
„Dat wil dus zeggen dat de christelijke theologie
zo nieuw moet zijn. telkens weer zo vernieuwd
moet worden, dat ze in een telkens wisselend he
den, de ontmoeting en het leven met die God dient.
Maar daarmede is ook haar begrenzing gegeven.
Als en voorzover ze deze dienst niet verricht,
maar integendeel wat in de geschiedenis van de
Kerk telkens weer het geval is geweest voorge
vend te vernieuwen, in werkelijkheid van de leven-
,de God en van Zijn Woord vervreemdde, is ze geer
christelijke theologie meer!"
j De schrijver meent niets nieuws te zeggen als hij
constateert dat er ook in onze dagen door velen
Isterk aan wordt getwijfeld of alles wat zich als
theologische vernieuwing aandient eigenlijk wel
echte vernieuwing is. Hij noemt het woord dwaal
leer, zelfs anti-christelijke leer, „waardoor Jezus'
gemeente niet wordt gebouwd, maar afgebroken".
„Eigenlijk stel ik hiermede het probleem nog veel
te beperkt, te binnenkerkelijk. Het merkwaardige
van onze situatie is namelijk enerzijds dat de
christelijke gemeente hoe langer hoe meer een get
to dreigt te worden met een eigen sub-cultuur,
waarvan de taal, de vraagstellingen, en de levens
stijl alleen nog maar in eigen kring belangstelling
wekken en worden begrepen.
Anderzijds is de vraag naar „God" (het zij toege
geven: vaak in anti-kerkelijke en zelfs anti-christe
lijke gedaante) een vraag die miljoenen buiten-ker-
kelijken boeit en bezighoudt.
datgene wat deze „geesten" ons menen te moeten
zeggen en zonder eerst te hebben geprobeerd ze te
verstaan!
Maar dan hebben we met de moeilijkheid
kampen dat het voor de ouderen onder ons bijna
niet mogelijk schijnt te zijn tot dat horen en
verstaan te komen omdat er geen verbindingswe
gen schijnen te lopen van het oude en vertrouwde,
van de „eigen" geloofsgetuigenis naar het „nieuwe"
dat zich zo brutaal en onverteerbaar aandient.
Jong i
Mogelijkheden
Nu ziet hij twee mogelijkheden. „De eerste is dat
wij ons terugtrekken op wat ons vertrouwd is: op
de woorden en gedachtengang waarin ons vanouds
bijbelgetrouw, het Evangelie is verkondigd. Die
woorden en- gedachtengang zijn in zekere zin zelfs
onvervangbaar. Ze zijn het geloof eigen. Het geloof
heeft een eigen taal nodig.
De tweede mogelijkheid is, dat de christelijke
gemeente, niet minder „bijbelvast" en niet minder
„belijdenisgetrouw", de uitdaging aanvaardt. Ook
als dat vragen naar „God" in anti-kerkelijke en
schier Godslasterlijke vormen tot haar komt.
Het is met mogelijk de geesten te onderscheiden
of ze uit God zijn (en daar gaat het uiteindelijk
toch om!) zonder eerst te hebben geluisterd naar
datpene wat deze „geesten" ons menen te moeten
zeggen en zonder eerst te hebben geprobeerd ze te
verstaan'
Het ls niet mogelijk de geesten te onderscheiden
of ze uit God zijn (en daar gaat het uiteindelijk
toch om!) zonder eerst te hebben geluisterd naar
eren
Voor vele jongeren uit de gemeente is daarente
gen blijkbaar de moeilijkheid dat ze juist wèl de
twijfel en de aanvechting, de ontkenning eh de
anti-geest, het Godsverlangen en de Godsverwach
ting ook van hun eigen tijd verstaan, maar weinig
of niets begrijpen (of ooit begrepen hebben!) van de
„klassieke" taal en geloofsformuleringen van de
Kerk.
Ik moet hier dadelijk bij zeggen dat „ouderen"
en „jongeren" in dit verband niet zo zeer een
leeftijdskwestie als wel een aanduiding van geeste
lijke gesteldheden is. En ook dat geen van beide
aanduidingen discriminerend (in de ongunstige zin
die dit woord heeft gekregen) mag worden
verstaan.
Met het bovenstaande is, meen ik, zonder dat er
nog sprake is geweest van bepaalde „theologieën"
en daarvoor bepaalde namen zijn ingevuld, een
schets gegeven van de „theologische situatie".
Ik meen dat wij dankbaar moeten zijn voor eike
deskundige poging om de lijnen van deze „schets" 1
scherper en duidelijker te trekken, de namen 'lie:
daarbij horen wèl in te vullen en dan ook om wat
behulpzaam te zijn bij het onderscheiden van de
„geesten", dat nodig is om, open voor anderen én
dienstbaar aan het Evangelie, als christen en als
christelijke gemeente in ccze tijd en in deze wereld
te staan.
gevangenissen gezeten, maar
voor David Ozyrek en Geile Ata-
bilgin was het de eerste keer.
Volgens de Turkse wetten konden ze
niet gearresteerd worden wegens het
verspreiden van godsdienstige lectuur,
omdat de wet dat toestaat.
De vijanden van de colporteurs heb
ben hun aanklacht echter gebaseerd op
het feit dat zij Mohammed vernederd
hadden. Dat is wel strafbaar. De aan
klacht, zo zeggen de drie colporteurs, is
echter volslagen uit de lucht gegrepen.
Ze verspreidden lectuur op het mo
ment, dat een moskee uitging. De mos-
keegangers werden woedend en begon
nen de drie mannen te stenigen. Op dat
moment greep de politie in, maar zette
niet de aanvallers maar de aangeval
lenen in de gevangenis.
PRAAG De hoofdredacteur van
het blad van de Tsjechische journa
listen „Reporter", Stanislav Budin, is
op eigen verzoek van zijn functie
ontheven. Hij is opgevolgd door
Adolf Hradecky, die tot nog toe
plaatsvervangend hoofdredacteur
was.
„Reporter" is een van de voor
uitstrevendste bladen in Tsjechoslo-
wakije.
«mi
NED. HERV. KERK
Beroepen te Zoutelande: J. A. Altena
te Koudekerke: te Ederveen: P. Alblas
te Bovenhardinxveld; te Wierden (O.):
T. Langerak te Veenendaal: te Hooge-
veen (toez.): H. K. de Wilde te Haren
(Gr.): te Hollandscheveld: A. W. Lin-
denburg te Ter Aar.
Aangenomen naar Wanneperveen
(O.)-toez.: P. Kamstra te Woudrichem;
naar Schagen: M. W. S. Cramer te Rui-
Bedankt voor Lemmer (toez.): G. J.
Rebel te Waspik: voor Eist (Gld. - vac.
J. Ribbink - toez.): E. H. Kalkman te
Maassluis.
VRIJZ. PROT. GEMEENSCH.
Benoemd tot voorg te Boskoop-Zoe-
termeer: P. v. d. Laarse te Delft.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Winterwijk: H.- D. de Wit
te Wijckel.
Aangenomen naar Arapoti (Brazilië):
W. E. Hoekstra te Oegstgeest.
Beroepbaar verklaard m.i.v. 15 jan.:
W. A. v d. Berg. Julianalaan 8. Sas-
senheim: tel 02532—7485
GFPFF K'-^KEN (VRIJGEM.)
Beroepen te Kornhorn-Marum: kand.
D T Vreuedenhil te Zwolle.
Aangenomen naar Bru<-h;erveld: Joh.
de Wal te Mildam. die bedankte voor
Nnordbereum.
GEREF. GEMEENTEN
Bedankt voor Rotterdam-Hoogvliet:
J. C. Weststrate te Meliskerke.