Een gewaarschuwd koopster
telt nog altijd voor twee
RVtl
Jongeren laten
het in de
kerk afweten
VARIATIE IN SOEP
Aandacht voor vorm
Status is Wit
dialoog
EN DAAROM
BEMIDDELT NHR
ZWEER
BIJ KLACHTEN
sloeg
zijn
vrouw
Premier SATO
ZATERDAG II JANUARI 1969
„Geloven nu" betekent voor me
vrouw H. te H.: „Realiteit, het ge
woon doen wat de bijbel zegt.
Vanuit de genade moeten we gaan
leven. Jezus is voor mij de kracht
In mijn zwakheid. Het is heerlijk
vrij te zijn van alles wat de
mensen er van hebben gemaakt.
Het geeft je zo'n rust en vrede om
alleen naar Zijn Stem te luisteren.
Mensen stellen teleur. Hij nooit."
„Wat een prachtig onderwerp dit
keer in „Dialoog", maar ook erg
moeilijkl 't Is niet eenvoudig om je
diepste gevoelens op papier te
zetten", vindt mevrouw A. te A.
„Al zijn de uiterlijke omstandighe
den erg veranderd, toch blijft het
geloof hetzelfde. Wat een steun In
het leven en heerlijk te weten dat
we al onze zorgen en vragen aan
God kunnen voorleggen. Heel erg
vind Ik 't dat de kerkgang zo ach
teruit gaat. Misschien kwam er
vroeger wel veel gewoonte bij,
maar In ieder geval was het een
goede gewoonte. Wat is 't moeilijk
een vacature van ouderling of dia
ken vervuld te krijgen. Ais onze
kerkeraden ambtsdragers benoemd
hebben krijgen ze regelmatig be
dankjes, vooral van de jongeren.
Het zijn meestal degenen van bo
ven de vijfenveertig jaar die het
ambt aanvaarden. Als er in onze
gemeente na afloop van de kerk
dienst een stemming is, gaan de
kerkgangers (ook de zéér trou
wen!) meteen naar huls en blijft
de kerkeraad met een tiental ge
meenteleden over..."
„Persoonlijk is mijn geloof een
grote kracht in mijn leven geweest
een troost bij leed en zorg" rea
geert mevrouw V. te G. „Het zéker
weten, dat wij een Vader In de
hemel hebben, Die voor ons zorgt
en weet wat het beste voor ons is.
Geloven is je overgeven, je toe
vertrouwen aan die Vader. Toen
wij jong waren wertj je op de cate
chisaties vaak niet gewezen op het
geloven zelf, was het meer een
kennis van hetgeen de kerk leer
de. Ik geloof dat nu de catechisa
ties anders zijn, er nu meer op het
„persoonlijk" beleven en geloven
wordt gewezen. Ik geloof dat de
jeugd niet meer zo automatisch
aanneemt, maar zelf nadenkt. Ik
ben wel benieuwd op reacties, van
de Jeugd vooral."
Mevrouw H. te R. gaat al zacht
jes naar de zeventig. Haar erva
ring Is „Als je ouder wordt besef
je goed dat geloven niet is: trouw
bijbellezen, bidden en kerkgaan.
Maar dat geloven is: ingaan op de
genade van God, die Zijn Zoon gaf
tot verzoening van onze zonden,
en Die ons Zijn vrede geeft
Veel ben Ik vergeten, maar juist
die lessen uit de Zondagsschool,
en die prachtige liederen komen
me steeds in mijn gedachten."
„Juist dit jaar werd mijn geloof
op de proef gesteld, wegens veel
ziekte en tegenslagen in ons ge
zin" vertelt mevrouw B. te L „Ik
kon tenslotte niet meer geloven in
de barmhartigheid van God. Met
onze predikant had ik daar een
gesprek over. Hij wees mij op Je
zus' wonderen en zei: „God wil
niet dat een mens ziek is, de dui
vel speelt hierin een grote rol. Je
zus wil dat een mens gezond Is."
Op dat moment kon ik het niet
aannemen, maanden later, na veel
strijd werden mij de ogen geo
pend. Er blijft nog wel één vraag
bij mij hangen: wat moeten we nu
aan met zondag 10 uit de Heidel-
berger Catechismus, over de voor
zienigheid Gods? Daarin staat dat
alle dingen ons uit Zijn Vaderlijke
hand toekomen. Hoe moeten we
nu de rampen en ziekten aan de
duivel toeschrijven? Ik zou daaro
ver graag de mening van andere
lezers eens horen."
Mevrouw C. te A. gelooft dat
het voor veel mensen moeilijk is
om in deze tijd te geloven: „Het
onmenselijke in de wereld brengt
de mensen er wel toe. Hoewel het
mensdom het zichzelf aandoet, al
geven ze liever God de schuld. De
ene tijd houdt het geloof je meer
staande dan de andere tijd, maar
het is er en God bestaat tot In
eeuwigheid."
Mevrouw S. te S. stuurde ons
een gedicht, waarvan wij één cou
plet doorgeven:
„Geloven nu Is voor mij een
vanzelfheid
God9 toorn gestild, Zijn dood
werd mijn leven
Zijn bloed wast mij rein, en vat
mijn hand
Zijn Vader mijn Vader, Zijn
Geest mijn onderpand."
De gevolgen van de B.T.W..
allerlei kwitanties die in janu
ari worden aangeboden, een
royale hand van uitgeven tij
dens de achter ons liggende
leesten: tja we moeten zien
méér dan anders de eindjes
aan elkaar te knopen.
Wie met resten kan toveren
zit goed; hier twee voorbeel
den van soepen:
MILLE F ANTI
Vermeng 150 gram fijnge
wreven witbroodkruim met
twee eieren tot een gladde
massa. Voeg hier scheutje
voor scheutje drie kwart liter
bouillon aan toe. Laat het
mengsel even doorkoken. Klop
er van het vuur af 75 gram
geraspte oude kaas door en
maak de soep af op smaak
met zout en noot.
UIENSOET
1 liter bouillon. V» kg uien,
stukje boter, geraspte kaas,
Onze cover-girl is vandaag mej.
P. van dan Berg, van Limburg
Stirumstraat 40 In Vlaardingen,
hoofd van de Gereformeerde
Kleuterschool in De Wlldestraat,
Schiedam. Ze schrijft:
Andró zit In de hoogste
klas van de kleuterschool. Op
een dag heeft hij een zweren
de vinger. Zijn moeder heeft
hem tussen de middag met
zijn vinger In een sodabadje
laten zitten en dientengevolge
Is de vinger wit uitgetrokken,
's Middags belt hij aan de
deur. Op mijn vraag: Waarom
bel je, zegt hij: „Juf, mag Ik
alstublieft vroeg naar binnen,
want mijn vinger gaat smel
ten!"
Een man ean de deur. Overbe
leefd, meestal elegant, vlotte pra
ter. „Mevrouw, Ik kreeg uw adre9
van" (volgt een buur). Klinkt
vertrouwd, niet? Voor je het weet
is meneer blrvnen. De waa moet bij
ieder gedaan worden en de Neder
landse huisvrouw is altijd voor een
praatje te vinden over het hoe van
wassen. Tover haar dan het gemak
van de aankoop van een wasma
chine voor ogen en Je hebt al bijna
een handtekening in Je zak.
Dat vaak bij klachten aan de
gekochte apparatuur geen aan
dacht wordt besteed realiseert de
hulsvrouw zich op dat moment
nauwelijks, ze ziet wel die wae-die
wa8-die was. Eindeloos. Dat ze
wat service betreft In de kou kan
staan bij zo'n aankoop aan de
deur realiseert ze zich (nog) niet.
Andere vrouwen doen dat wél.
Gealarmeerd door klachten op
huishoudelijk gebied richtte de
Nederlandse Huishoudraad (NHR)
een KLACHTENBEHANDELING In.
gesplitst in diverse commissies.
Zijn er klachten naar aanleiding
van chemisch reinigen van textiel
dan is er een vertrouwenscommis
sie Chemische Wasserijen waarbij
de klant of de wasserij een klacht
Er was een tijd dat een wit boord het summum van intelli
gentie was. De witte-boorden-baantjes waren zeer begeerd en wie
zal de tranen van de knaapjes tellen die gedwongen werden door
ambitieuze ouders mulo of hbs te volgen inplaats van de minder
hoog aangeslagen ambachtschool?
Hoewel wij dat stadium toch zeker wel te boven zijn menig
handarbeider verdient meer maandsalaris (jazeker) dan zijn kan
toorbroeder lijkt het witte overhemd nog altijd een statussym
bool van perfectie, stijl of wat men ook maar najaagt.
Van mij hoeft het allemaal niet. Met bewondering keek ik naar
de terugkeer van de drie maanreizigers. Niet naar de geschoren
kaken van één hunner. Wel naar de reporter, die daar met een
sportief overhemd met korte mouwen zijn verslag voor de hele
wereld maakte.
De Amerikaanse Jannen mochten zich in onze ogen weinig mili
tant gedragen, de verslaggever ook. Kom daar bij ons eens om.
De nieuwslezers steken keurig in 't pak en 't overhemd, de knappe
heren van de aktualiteitenrubrieken alle respect voor hun
snelle berichtgeving kleden zich ook al traditioneel. Het enige
dat varieert is het streepje of het spikkeltje op hun das, dat wel.
Nu hoeven ze ook weer niet als ome Lou uitgedost te zijn. Nee,
mijn voorkeur gaat uit naar de heren met een losse dunne coltrui,
een tweedelig costuum, jasje met hoge revers, sportief en toch
netjes, niet te vrouwelijk en niet te conventioneel.
Zo verbaas ik me ook altijd over de moeders van de jongetjes
met witte overhemdjes, daarop liefst nog een strikje onder de kin.
Ze lopen erbij als kleine ouderlingetjes en ik weet zeker dat dat
overhemd, tenzij moe de ferme knaapjes de hele dag zoet aan
tafel met spelletjes bezig kan houden, geen hele dag schoon, door
lichtend schoon, schitterwit, ontstellend helder, zal zijn.
Ik verdenk die moeders namelijk ook van een statussymbool: de
keurigste moeders met de witste jongensoverhemdjes. Zó wordt
het ons toch gesuggereerd in advertentie en beeldbuis? Ik wil u
wel zeggen: ik ben niet zo'n witter dan wit huisvrouw. De vier
mannen in ons huis hebben geen van allen een wit overhemd, mij
niet gezien.
Gewoon verrukt ben ik van de badstofsweaters die zelfs om
geen strijkijzer vragen, de slobbertruien en de polo shirts, 's Zo
merse weekenders liefst met korte mouw. Je moet er stad en
land voor aflopen, dat wel. Weekenders met korte mouw? Me
vrouw, verkopen wij niet, maar knipt u er toch gewoon een stuk
af! Mis meneer, dan is het- model weg. Zal u het geheim van de
makkelijke herenshirt verklappen: stap een dure zaak binnen,
waar ze herenmode-voor-de-tropen verkopen. Koopt u voor een
prik een plezierige weekender met open kraag die desnoods ook
dicht gedragen kan worden, met korte mouw die correct staat,
en vaak met een borstzak. U kunt het ook eens lenen voor de
schoonmaak
Jeannie de Vlieger
Het zijn nu niet, zoals
een jaar of veertig geleden,
slechts de beter gesitueer
den, die de gelegenheid
hebben aandacht te beste
den aan hun woninginte
rieur.
Voortschrijdende indu
strialisatie en massa-fabri-
cage maakten vele zaken
goedkoper, het werd boven
dien voor fabrikanten van
zelfs de simpelste huishou
delijke zaken de moeite
tijm. Maak de uien schoon en
snijd ze aan ringen. Fruit de
uien in de boter.
Voeg iets tijm toe.
Doe de gefruite uien in de
waard aandacht te geven
aan de vormgeving.
Niet alleen kwam een heel
aantrekkelijk woninginte
rieur binnen het bereik van
de gewone mens zoals u en
mij, diezelfde gewone man
leerde een veel beter on
derscheid te maken tussen
goed en minder goed van
vorm, kleur en doelmatig
heid dan de generatie vóór
ons.
Toch blijft er behoefte
aan goede voorlichting op
dit gebied. Voorlichting
over het wonen en de ver
anderde en nog steeds ver
anderende esthetische op
vattingen daarover.
Interessant is in dit ka
der de Elsevier-uitgave
„Het moderne interieur"
liter hete bouillon, laat vijf
min. zachtjes doorkoken. Ser
veren met geraspte kaas.
Variatie: giet deze soep in
een ovenvaste schotel, leg
sneetjes witbrood zonder
korst erop, zodat de hele scho
tel bedekt is. Het brood is
besmeerd met een beetje bo
ter. Strooi er ruim geraspte
kaas over en laat het geheel
in de oven goudbruin worden.
Serveren met stokbrood.
van de bekende Amsterdam
se binnenhuisarchitect A.
Patijn. In 208 pagina's met
niet minder dan 445 teke
ningen en foto's en 21 kleu
renplaten wekt de schrij
ver de belangstelling van
de lezer voor zijn woonom
geving, waarbij hij boven
dien aandacht geeft aan een
voor ieder gezin uitermate
belangrijk geworden „klus
jesvak".
De moderne mens is een
„doe-het-zelver" geworden.
Niet omdat hij dat zo leuk
vindt, zich meer dan zijn
ouders wil uitleven in hob
by's.
Eenvoudig omdat hij er
toe is gedwongen. Arbeids
loon werd te kostbaar om
voor allerlei klusjes een
vakman te laten komen. Bo
vendien zijn er bijzonder
weinig vaklui te vinden, die
een karweitje voor een par
ticulier willen opknappen.
Patijn geeft in zijn boek
heel handige aanbevelingen
voor dergelijke gevallen en
hij heeft die op een pretti
ge manier tussen zijn tekst
door verwerkt, waarbij de
duidelijke tekeningen deze
tekst goed aanvullen.
Het boek is een goede in
leiding voor ieder, die be
lang stelt in een zo gerief
lijk en ook mooi mogelijke
woonomgeving en hij levert
er zelfs een basis mee voor
hen die zich verder in het
interieur-vak willen bekwa
men. 29,
Tussen non-figuratieve
kleurexperlmenten en moder
ne Interieurcomposities
bestaan dusdanige overeen
komsten dat zij vaak uitste
kend bij elkaar kunnen
aansluiten, (bovenste foto)
Het aanaenvoegen van
meubelen leidt meer en meer
tot samenvoeging van alle
bergruimten, liefhebberijen,
radio, televisie, enz. in één
wand. Daarmee doet een
nieuw begrip zijn intrede: de
„ontspanningswand", waarin
de functies van dressoir,
boekenkast, secretaire en
muziekmeubel tot één geheel
zijn verweven, (foto onder)
Wie denkt dat mevrouw Sato
zich beklaagt, heeft 't mis. Ze
tekent een aardig schilderij van
twee mensen die in de loop der
jaren van elkaar zijn gaan hou
den en hoe ouder zij werden,
des te meer raakten ze op el
kander gesteld.
Gevraagd of de premier
knapper was in zijn jonge ja
ren. antwoordde mevrouw Sato:
„Ik vind dat hij er nu beter
uitziet. Meneer Eisaku heeft
een mannelijke charme. Van
daag is er een diepe weder
zijdse genegenheid tussen man
en vrouw..."
Openhartig zei ze dat haar
man soms, als hij moe was, op
haar knieën sliep. Het is in Ja
pan namelijk een teken van
grote intimiteit en hartelijkheid
tussen een paartje als de vrouw
op de tatami knielt en de man
zich neervleit met zijn hoofd op
haar knieën.
De Japanners zijn er niet on
dersteboven van dat hun mi
nister-president zijn vrouw
sloeg en een affaire met
geisha's had. Zijn geschiedenis
is heel normaal voor een man
die voor de Tweede Wereldoor
log huwde, toen was de man
nog volkomen heer en meester
en kon doen en laten waar hij
zin in had.
Het meest belangwekkende
van het interview met me
vrouw Sato is het feit hoe de
status van de Japanse vrouw
gewijzigd is sinds de oorlog!
Trouwens, haar zoon die met
haar te doen had in de tijd dat
haar man haar placht te slaan,
behandelt zijn vrouw met grote
vriendelijkheid, voegde ze er
aan toe.
Mevrouw Hiroku
Sato, 61, deed pu
bliekelijk een boek
je open over haar
man, de Japanse
premier Eisaku Sato. Ze had
een vraaggesprek met een
verslaggever van een Japans
weekblad en vertelde:
„Het huwelijk was al af
gesproken toen ik nog op de
lagere school zat. Mr. Sato zat
toen op de hbs. Hoewel zij neef
en nicht waren hadden ze el
kaar voor het huwelijk nog
nooit gesproken. Toen ze ver
loofd waren had mr. Sato een
verhouding met een geisha; dat
verhaal ging als een lopend
vuurtje door de stad.
Het werd me verteld en ik
huilde erom."
Na het huwelijk toonde de
jonge echtgenoot niet veel ge
negenheid voor zijn vrouw: „hij
hield zijn mond dicht". Hoewel
hij niet veel woorden vuil
maakte, zijn handen destemeer.
Meneer Sato pleegde zijn
vrouw te slaan en dingen kapot
te gooien. In de eerste jaren
van hun huwelijk hadden ze
nogal eens ruzie omdat hij
meer dan de helft van zijn sa
laris verspilde.
kan Indienen. Kosten voor de klant
f5.- of f 10.-, kosten voor de was
serij f 15.-.
De commissie onderzoekt wie
de „schuldige" Is: blijkt dat de
wasserij dan moet die schadever
goeding geven. Wordt de klant In
het gelijk gesteld dan ontvangt de
ze restitutie van het klachtengeld.
Behandeling van klachten is niet
gratis. Zo is er ook een Vertrou
wenscommissie NHR/Wasln-
dustrie; kosten klant bij vermissing
f 2.50, In andere gevallen, zoals
beschadiging f 5.-.
U kunt klagen over goederen die
vermist of bedorven zijn In wasse
rijen. Ten derde Is daar de
Geschillencommissie van de Stich
ting Bontwaarborg. Deelnemers
aan de stichting verplichten zich
bontmantels onder garantie te ver
kopen. Klachten over bontmantels
die niet bij de deelnemers zijn ge
kocht, worden eveneens behan
deld.
Behandeling: gratis. Ook voor
noppes zijn klachten over meubi
lair, stoffering en vloerbedekking.
Hier werkt de federatie van Meubi
leringsbonden mee.
onderzoek noodzakelijk wordt ge
acht, schakelt men wetenschappe
lijke onderzoekingsinstituten In.
Kosten voor rekening van klager
of beide partijen of op basis van
„kosten van ongelijk".
Hebt u klachten, waar dan ook
over, begint u dan per aangete
kend schrijven uw zaak uiteen te
zetten. Bewaar een afschrift van
de brief, wees zuinig op garantie
bewijzen, nota's en dergelijke.
Houd er een map voor.
Slechts indien uw bezwaren
reeds zijn ingediend bij de tegen
partij wordt een klacht in behande
ling genomen. Het indienen van uw
klacht bij de NHR (Anna Paulow-
naplein 7, Den Haag) dient verge
zeld te gaan van: afschrift van uw
brief aan de wederpartij, bewijs
stukken zoals garantiebewijzen,
kwitanties en verdere correspon
dentie. Is de klacht al in behande
ling bij een andere instantie dan
wordt behandeling via de NHR ge
weigerd.
„De meeste bedrijven stellen de
bemiddeling van de Huishoudraad
op prijs", zegt mevrouw H. Ver
braak-Voorhoeve bij wie uw brief
In eerste instantie terecht komt.
Verschillende branches, bonden en
dergelijke vangen de klachten op.
In zeer veel gevallen kwam de
klacht tot een elegante oplossing,
omdat fabrikant of detaillist bereid
bleek (soms na Inschakeling van
onpartijdige experts) de gemaakte
vergissing te erkennen en te
herstellen!
Lichtvaardige klagers die het on
derste uit de kan wilden hebben
kregen (terecht) het deksel (in
casu een terechtwijzing) op de
neus.
Aan elke klacht afkomstig van
vrouwenverenigingen, consumen
ten, sociale raadslieden, winkeliers
of fabrikanten wordt grote zorg
besteed, zodat spanningen In ge
zinnen en bij in sociaal opzicht
kwetsbare personen te vermin
deren of weg te nemen.
't Is maar dat u het weet: de
Nederlandse Huishoudraad is o.m.
een officieel overlegorgaan waarin
vijftien vrouwenorganisaties alsme
de voorlichtingsinstanties en
deskundigengroeperingen samen
werken. De NHR onderhoudt ook
contacten met Kamers van Koop
handel, griffies van Arrondisse
mentsrechtbanken, produkt- en be
drijfschappen.
Is inschakeling van een bran
che-deskundige noodzakelijk dan
volgt een vergoeding op basis van
„kosten van ongelijk". Blijft nog
een heel rijtje euvels waarmee de
hulsvrouw te maken heeft. Kleding,
schoeisel, woning, colportage,
haarden en kachels, cursussen,
matrassen, dienstverlening, afbeta-
llngscontracten, service en/of re
paratie, huishoudelijke apparaten,
zegelsystemen, cadeaustelsels en
waar de huishouding maar mee
van doen heeft.
Hiermee wil de NHR zich ook
graag bemoeien, ook al gratis.
Vaak is haar taak een bemidde
lende. Bonafide leveranciers en fa
brikanten stellen deze bemiddeling
meestal op prijs.
In enkele gevallen, waarbij een