CONCILIE: Nieuwe Katechismus
veilige gids voor de catechese
KIESRECHT VOOR CHR. GEREF. VROUWEN
Hervormde Kerk heeft ook
haar twee-bronnenleer
Ambt in beslissende
crisis gekomen
Een woord voor vandaag
zonder romeinse wijzigingen
Wereldraden gaan
fuseren
„DYNAMIEK
VAN TIJD"
REGEERT
Secretaris van
Itteren geschorst
Scheuring in
gemeente van
ds. Ketelaar
BESTUUR YAN
WERELDRAAD
VERGADERT
DEZE MAAND
Zalig zijt gij, wanneer men u smaadt en vervolgt en liegen
de allerlei kwaad van u spreekt om Mijnentwil. Verblijdt u
en verheugt u, want uw loon is groot in de hemelen; want
alzo hebben zij de profeten voor u vervolgd." Dat is de laatste
zaligspreking.
Sommigen willen dit woord apart zien, als een soort van sa
menvatting van de zaligsprekingen in de troonrede waarmee
Christus Zijn werk volgens het Evangelie van Mattheus be
gint.
Dat is misschien ook wel juist. Tot nu toe heeft de Heiland
laten zien dat die mensen zalig zijn die alles van God ver
wachten. Nu plaatst Hij zich naast God en zegt dat ieder za
lig is die om Zijnentwil vervolgd wordt.
Hier laat Christus voor het eerst zien wie Hij is. Maar daar
om juist is dit woord zo vol troost. Wie worden er eigenlijk
zalig? Steeds mensen die anders zijn dan wij, die iets hebben
waar wij naar verlangen. Na de acht zaligsprekingen zijn we
geneigd te zeggen: Het is niet voor mij.
Maar nu zien we ineens dat er een oplossing is. We mogen
de kant van Christus kiezen, omdat Hij onze kant gekozen
heeft. Dan zullen we met Hem moeten lijden maar ook met
Hem verheerlijkt worden.
We lezen vandaag: Mattheus 6 16-23.
DONDERDAG 9 JANUARI 1969
(Van onze kerkredactie)'
NOORDWTJKERHOUT Met overweldigende meerderheid hebben gisteren de priesters
en de leken van het pastoraal concilie een motie van vertrouwen aangenomen in de leiding van
de kerk. Uitgesproken werd dat de „ongewijzigde Nieuwe Katechismus een veilige gids kan
zijn bij de catechese voor jongeren en volwassenen". De motie was tegelijkertijd een uiting van
fel verzet tegen Rome, want eigenlijk werd tot de paus gezegd: „De roomse wijzigingen van de
katechismus aanvaarden we niet."
De motie kwam op de valreep in
discussie. Ze werd opgesteld door de
delegatie van het Rotterdamse
bisdom en zei oorspronkelijk, dat de
„Nieuwe Katechismus ook zonder de
romeinse wijzigingen een veilige en
betrouwbare gids is."
In het kader van deze vergadering
was het voor de aanwezigen duide
lijk, dat men eigenlijk meer wilde
zeggen dan alleen een woord over de
katechismus. Daarom werd het
episcopaat ook aangeraden niet mee
te stemmen. Dit moest een uitspraak
zijn van de andere leden, opdat de
bisschoppen die de Nieuwe Kate
chismus lieten opstellen en voor de
inhoud verantwoordelijk zijn, zouden
weten dat het kerkvolk achter hen
staat, ook nu Rome veranderingen
geëist heeft.
Tijdens de bespreking werden eni
ge wijzigingen aangebracht, zodat de
uiteindelijke motie haar respect
uitspreekt voor de ongewijzigde kate
chismus. Niet minder dan 90 leden
stemden voor. terwijl zeven zich van
stemming onthielden. De motie werd
slechts door twee leden afgewezen,
namelijk prof. dr. A. H. Maltha en
mevrouw E. M. Vos de Wael-Smul-
ders, de beide vertegenwoordigers
van de conservatieve Confronta
tie-groep.
De dag begon met een uitspraak
die ook al weer Rome zonder dat
met zoveel woorden te zeggen liet
weten dat de jongste encycliek wei
nig weerklank vindt bij het Neder
landse kerkvolk.
Gistermorgen kwamen de aanbeve
lingen aan de orde naar aanleiding
van het rapport „Huwelijk en gezin"
waarin op een 'totaal andere wijze
dezelfde onderwerpen aan de orde
kwamen als in de encycliek Huma-
nae Vitae.
Zoals wij gisteren in een aantal
edities reeds publiceerden achtte het
pastoraal concilie de absolute afwij
zing van de kunstmatige middelen tot
geboortenregeling op grond van de
gegeven argumenten niet overtui
gend.
Geen breuk
Dit onderwerp had een volslagen
breuk kunnen veroorzaken en het
pastoraal concilie voortijdig kunnen
beëindigen. Nog voor deze zitting van
het concilie was geopend, heette ie
mand me welkom met de woorden:
„Ook gekomen om de grote ontplof
fing te zien gebeuren?"
(Van onze kerkredactie)
WOUDSCHOTEN De her-
vormd-gereformeerde predikan
ten hebben zich gisteren en van
daag op hun jaarlijkse conferen
tie bezonnen op het ambt.
Gisteren luisterden zij eerst naar
een pittig referaat van dr. C. A. Tuk
ker uit Kinderdijk, waarin hij dog
ma-historisch „voorwerk" verrichtte
en vervolgens naar drs. K. Exalto uit
Noordeloos, die het rapport-Berkhof
over het ambt confronteerde aan ar
tikel 30 van de geloofsbelijdenis.
Vanmorgen sprak ds. L. Kievit uit
Leiden over het ambt in de gemeen
te.
Dr. Tukker vatte zijn betoog samen
ln een aantal stellingen. Tot goed
verstaan van de ambten en hun vol
macht is het noodzakelijk, dat er
communis opinio komt over de tradi
tie, apostoliciteit en katholiciteit der
kerk.
Aan de kerk als vergadering zit het
verbond Gods als grens en inhoude
lijke bepaling vast. Dit verbond
wordt gekend aan de sprake der
Schriften. Christus verricht zijn ver
gaderend werk als de Herder der
schapen in het pastoraat, dat daar
door gekenmerkt wordt, dat de scha
pen de stem van de Herder (de spra
ke van het verbond) kennen.
Een juiste bepaling en begrenzing
van de volmacht van de ambten
wordt opgebouwd uit drieërlei: de
theologie van het drievoudig ambt
van Christus (zodat geen verschraling
tot alleen het koninklijk ambt als bij
Hoekendijk kan plaatsvinden), de
theologie van het priesterambt der
gelovenden en de theologie van de
kenmerken van de kerk.
Zending
De kerkelijke volmacht tot het be
drijven van zending dient zich ter
afgrenzing tegen geloofszending en
ontwikkelingshulp pur sang te rich
ten op de „comprehensive approach".
Daarbij mag en moet Christus' drie
voudig ambt (en niet alleen zijn ko
ninklijke ambt) blijken. De relatie
tussen Christus' plaatsvervangende
gerechtigheid en de horizontale ge
rechtigheid op aarde, alsmede de
oriëntering van het zendingswerk
aan de oorsprongen van evangelie en
kerk moeten die eenvoud garanderen,
waardoor de zending niet ondergaat
in sociale bewogenheid of politieke
gisting, aldus dr. Tukker.
Drs. Exalto wees er op, dat het
ambt in de Hervormde Kerk al jaren
in discussie is. Het thema lijkt thans
in een beslissende crisis te zijn geko
men. Onze tijd is geneigd af te reke
nen met alle normen en gezag. Ook
het ambtelijk gezag moet het ontgel
den.
Het is de gereformeerde visie, dat
het vanuit dBijbel mogelijk is te
zeggen, hoe de kerk geregeerd wordt,
niet tot in de details natuurlijk, maar
wel wat de beginselen betreft. Daar
aan heeft prof. Berkhof in zijn rap
port tekort gedaan, volgens drs.
Exalto de toepassing van een ex
treem schriftkritische methode.
Drs. Exalto noemde het merkwaar
dig en tegelijk ontstellend, dat er in
de Hervormde Kerk momenteel twee
naar het schijnt tegenovergestelde
strevingen zich voordoen: enerzijds
een experimenteren, dat naar een
kerkelijke anarchie voert, waar zelfs
de synode geen raad meer mee weet
en aan de andere kant bepleit men
een ambtelijke structuur, die de hiër
archische richting gaat.
Dat er in deze beide richtingen te
gelijk wordt gedacht en gewerkt ver
wonderde drs. Exalto niet. Want
waar het evenwicht van het gerefor-
GENEVE Het zal nog wel enkele
jaren duren, voordat de fusie van de
Wereldraad van Kerken en de We
reldraad voor christelijke opvoeding
een feit kan zijn.
Vorige maand heeft de fusiecom
missie haar eerste vergadering ge
houden.
De Wereldraad voor christelijke
opvoeding had zich al ln 1962 en in
1967 op zijn assemblees in Belfast en
Nairobi uitgesproken voor ren maxi
male integratie. De Wereldraad van
fcerken sprak zich vorig jaar in
Uppsala voor fusie uit
meerde kerkrecht is verstoord, roept
de anarchie onvermijdelijk een nieu
we hiërarchie op.
Cirkels
Toch is er in artikel 30 een volgor
de. Drs. Exalto bestreed de gedachte
van de gelijkheid der ambten. Hij
gebruikte het beeld van drie concen
trische cirkels: de bediening van
Woord en sacramenten in het mid
den.
Ook dit inzicht missen we in het
rapport-Berkhof. Hij trekt de gelijk
heid in de ambten zover door, dat hij
alle ambtsdragers „oudsten" noemt.
De bediening van Woord en sacra
ment verliest haar centrale plaats in
de kerk en tegelijk komt er ruimte
voor andere vormen van gemeen
te-zijn, die allen gelijkwaardig wor
den geacht. De samenkomst der ge
meente rond de prediking wordt een
van deze vormen van gemeente-zijn.
Volgens drs. Exalto Is het niet toe
vallig, 'dat dit streven naar herstruc
turering zich openbaart op een mo
ment, dat de verticaliteit van het sola
fide vervangen wordt door de hori-
zontalitelt van moderne goede wer
ken. Maar één ding kan de kerk door
deze crisis heenhelpen: het getrouw
blijven belijden en beleven van het
geloof, dat de Reformatie herontdek
te.
WOUDSCHOTEN Terwijl
Rome worstelt, om aan de ket
ting van de traditie te ontkomen,
is onze kerk bezig, om de strik
ken en de knopen om het leven
van de gemeente meerder te ma
ken.
Net als Rome heeft ook onze Her
vormde Kerk haar tweebronnenléer.
Alleen heet onze tweede bron naast
de Schrift niet „traditie", maar „de
dynamiek van deze tijd". De tijd,
haar vragen en haar stroomversnel
lingen geven de pas aan voor de kerk
en overwiekeren het Woord Gods.
Aldus ds. G. Boer uit Katwijk,
voorzitter van de Gereformeerde
Bond, gisteren in zijn openingswoord
op de jaarlijkse predikantenconfe
rentie'van deze bond.
Zorgelijk
De Hervormde Kerk is in grote
nood. Haar invloed op het volksleven
gaat achteruit. Ondanks haar pogin
gen, volkskerk te zijn, ontvolkt zij.
Haar toekomst is hoogst zorgelijk.
Ds. Boer hoorde ook iets van die zorg
IS
kaas
uit het
vuistje
de v van
vaste
prik
op alle
feestjes
(Van onze kerkredactie)
doorklinken in het artikel van secre
taris-generaal ds. F. H. Landsman in gaan.
Hervormd Nederland van verleden
week, waarin deze konstateerde, dat
de reorganisatie via de nieuw kerk
orde, waarvan velen na de oorlog
zoveel hadden verwacht, op niets is
uitgelopen.
Dat is, aldus ds. Boer, een bittere
bevestiging van wat velen destijds
waarschuwend gezegd hebben. De
nieuwe kerkorde was geen uiting
van reformatie, want er vond geen
terugkeer plaats tot God en zijn
Woord. Juist door het apostolair cn
oecumenisch ontwerp, dat in de
kerkorde steekt, is het bergafwaarts
gegaan.
zullen wij jong en fris het Woord
gezagvol ook in onze tijd weten te
spreken. Het is onze hoge roeping, als j
Gereformeerde Bond, om de kerk
voor te leven, dat wij met het oude,
gezagsvolle en hoogst actuele Woord
in deze situatie wegen weten, waar
langs de kerk mag en moet gaan.
HAVANNA David Fite (35), een
Amerikaanse baptistenzendeling op
Cuba, die in 1965 op beschuldiging
van deviezensmokkel tot zes jaar ge
vangenisstraf werd veroordeeld, is
door de Cubaanse regering vrijgela
ten. Hij zal naar de Verenigde Staten
Met overweldigende meerder
heid hebben de afgevaardigden
naar het pastoraal concilie zich
achter hun bisschoppen gesteld.
Met slechts twee stemmen tegen
werd uitgesproken dat de door
de bisschoppen uitgegeven
Nieuwe Katechismus zonder de
romeinse wijzigingen een veilige
gids is voor de catechese.
I
ITTEREN De raad van Itteren
heeft gemeentesecretaris F. D. ge
schorst. Dit gebeurde omdat de offi
cier van justitie in Maastricht een
strafvervolging tegen D. zal instellen
wegens valsheid in geschrifte en ver
duistering. De administratie van de
gemeente verkeert in wanorde. Zo is
onder andere de personeels- en loon
administratie niet bijgehouden.
Die ontploffing is niet gekomen.
Episcopaat en andere leden hebben
elkaar zelfs gevonden. Het oorspron
kelijk voorstel van de commissie ging
de bisschoppen veel te ver. Voor
gesteld was om uit te spreken: „De
plenaire vergadering acht de veroor
deling door de encycliek Humanae
Vitae van de kunstmatige middelen
tot geboortenregeling onaanvaard
baar. Deze veroordeling stamt uit een
denkwereld die voor de meerderheid
van de gelovigen vreemd en onher
kenbaar is geworden."
Dat voorstel zou zeker een meer
derheid behaald hebben en misschien
wel een meerderheid van tweederde.
De bisschoppen zaten echter met de
ze uitspraak in hun maag.
Aanvaardbaar
Kardinaal Alfrink stond op en zei
dat het concilie twee dingen kon
doen. Het kon een sterke veroordeling
van de encycliek van de paus aanne
men en dan konden de bisschoppen
niet meestemmen. Het episcopaat zou
de uitspraak dan aanvaarden als een
soort opiniepeiling.
Een andere mogelijkheid was 'toch
een formule te zoeken die aanvaard
baar was voor bisschoppen zowel als
andere leden. Na lang beraad stelden
de bisschoppen daarom een serie
amendementen voor om toch nog te
zien of die laatste weg niet gevolgd
kon worden.
De kardinaal gaf daardoor de ver
gadering de kans om de encycliek
van de paus fel af te wijzen. Tege
lijkertijd gaf hij de vergadering de
kans om in plaats van een motie van
wantrouwen tegen de paus een motie
van vertrouwen in het episcopaat te
aanvaarden.
Dat laatste gebeurde mét geweldige
meerderheid. Niet minder dan hon
derd leden stemden voor, slechts vier
tegen, terwijl vijf leden zich van
stemming onthielden.
Geiveten
Niet allen stemden van harte voor.
Een aantal jongeren lieten duidelijk
blijken dat zij liever fel „neen" tegen
de encycliek hadden laten horen.
Maar ze hadden begrip voor de moei
lijke positie waarin het episcopaat
zich op het ogenblik bevindt.
Duidelijk werd echter ook uit
gesproken in het amendement van de
bisschoppen, dat „de weloverwogen
persoonlijke gewetensbeslissing dient
erkend te worden". Dat op zichzelf
was reeds een duidelijk woord aan
de paus die steeds weer oproepftot
gehoorzaamheid aan zijn functie.
Van het verbod van kunstmatige
middelen van de paus bleef trouwens
in een andere uitspraak van het con
cilie al heel weinig over. Er werd
met grote meerderheid uitgesproken:
„Voor zover de bestaande instellingen
voor de geestelijke gezondheidszorg
nog geen adekwate hulpverlening
kunnen bieden bij problemen betref
fende geboortenregeling spreken wij
de hoop uit, dat zij zo spoedig moge
lijk hun onmisbare hulpverlening
kunnen uitbreiden." Met andere
woorden: „We hopen dat de r.k.
consultatiebureaus spoedig hun mid-
delenpakkët zullen uitbreiden."
Jeugd
Naar ons gevoel slaagde het groter
aantal jongeren op deze zitting er
ook niet in een werkelijk grotere bij
drage van de jeugd aan het werk te
leveren. Op de vorige zitting bereikte
het ene bewogen meisje eigenlijk
meer dan de tien heethoofdige jonge
ren op deze zitting.
In ieder geval voorkwamen de jon
geren dat het concilie een serie goed
gemeende, maar weinig zeggende
resoluties over de jeugd aannam.
Steeds weer betoogden zij geen apar
te plaats in te willen nemen, maar
gewoon met de ouderen mee te wil
len doen, zoals de vrouwen meedoen
met de mannen en de leken meedoen
met de priesters.
Uiteindelijk werd het aantal reso
luties sterk beperkt, om meer tijd
vrij te hebben om over actuele pro
blemen te spreken. Wel zei de plenai
re vergadering met grote meerder
heid dat „de inspraak van de jonge
ren op effectieve wijze blijvend moet
worden gerealiseerd." Het conciliese
cretariaat kreeg opdracht om te zor
gen dat wat op deze zitting is gezegd
door en over jongeren niét onder de
tafel zal verdwijnen.
Verklaring
Namens de jongeren legde H.
Kraan gisteren aan het begin van de
ochtendzitting nog een verklaring af.
Hij beschuldigde het concilie van
sclïijndemocratie. Tevens klaagde hij,
dat vaak kernachtige uitspraken
worden afgezwakt om het episcopaat
te beschermen.
„Wij zitten hier om onze mening te
zeggen en die hoeven we niet bij
voorkeur aan te passen aan een te
verwachten afwijkend standpunt van
het wereldepiscopaat", zei hij.
„Wij willen geen breuk met Ro
me, integendeel, we willen de dialoog
open houden", zei Kraan nog, maar
hij voegde er aan toe: „Wij zien de
taak van het pastoraal concilie, dat
zij met open vizier de autoritaire
structuren van de kerk analyseert en
waar nodig afbreekt." Kardinaal Al
frink beloofde de jongeren dat hij
een apart gesprek met hen zal heb
ben om hun te laten zien voor welke
problemen hij st?°t. Met luid applaus
werd deze toez ng door de jonge
ren ontvangen.
(Van onze kerkredactie)
DRACHTEN In de baptis
tengemeente van ds. J. Ketelaar
is, een scheuring ontstaan. Een
gfoep gemeenteleden is eigen
samenkomsten gaan beleggen.
Daar heeft ds. T. Sikkema uit
Haulerwijk gepreekt.
Eerder had deze groep aan de ker-
keraad gevraagd, om voortaan in de
zondagavonddiensten een predikant
van elders te laten voorgaan, omdat
ds. Ketelaar door zijn„blauwe revo
lutie" voor hen onaanvaardbaar ge
worden was.
De kerkeraad schreef terug, dat de
gemeentevergadering duidelijk uitge
sproken heeft, dat ds. Ketelaar wel
aanvaardbaar is gebleven. Alvorens
zich over het verzoek uit te spreken,
wilde de kerkeraad daarom eerst van
de verontrusten de verzekering, dat
zij zich constructief zouden opstellen
en het „onaanvaardbaar" zouden te
rugnemen.
De verontrusten beschouwden dit
antwoord als een weigering van hun
verzoek, waarna zij eigen diensten
zijn gaan houden.
Volgens ds. Ketelaar hebben de
meeste tegenstemmers zich bij de uit
slag van het gemeentereferendum in
december neergelegd. Het zou nu
slechts om een groepje van circa
twintig mensen gaan.
(Van een medewerker)
de Hervormde Kerk opnieuw voor mee instemmen. Het geldt alleen voor moeten gaan. Het moeten zwy-
4sj~ ",a" ,'Jo - - - - gen van de vrouw gold voor een be
paalde situatie.
Daarom is het niet juist, wanneer
ds. Landsman in dat artikel zegt, dat
een tweesprong staat (de weg, die de
verontrusten wijzen zich terug
trekken op de gemeente, die er nog is
of een manier van kerk-zijn, die
open is naar deze wereld en open
naar de toekomst, met alle risico's
van dien. Ds. Landsman kiest voor
het laatste).
Bekering
De kerk kan in deze verziekte
situatie geen keus maken zonder
grondige reformatie, zonder grondige
bekering, aldus ds. Boer. In dit te
rugkeren zal de kerk er zeer verstan
dig aan doen, veel van haar breedte
werking voorshands te laten gaan en
zich te concentreren op de roep van
de levende God.
De zonde van de anticipatie staat
weer levensgroot voor ons. Kunnen
we dan niet meer in eenvoud en
godsvrucht wachten op onze Here?
Worden we dan nooit wijzer, zodat
wij wanneer we de ene instorting net
achter de rug hebben, een nog veel
zwaardere vergissing zullen begaan?
Ds. Boer zag als enige weg zeer
hartelijke verootmoediging voor de
levende God, en zolang op Hem
wachten, tot Hij de weg wijst. „Wan
neer de gaven en krachten van de
Heilige Geest over ons loskomen, zul- j
len ketenen doorbroken worden en I
HILVERSUM De synode
van de Christelijke Gerefor
meerde Kerken heeft zich giste
ren op haar vergadering te Hil
versum uitgesproken voor het
kiesrecht van de vrouw in
kerken waar de kerkeraden hier-
ds. P. op den Velde, was van mening,
dat er in Handelingen 2 drie grote
problemen aan de orde worden ge
steld: de verhouding van vrije tot
slaaf, van man tot vrouw en van ou
deren tot jongeren. Die kwesties zijn
vandaag nog actueel.
Wat is het jammer, dat de kerk
hiervoor geen gestalte heeft gegeven.
Zy heeft gefaald. Zij had de wereld
Acht
voor belijdende leden,
leden waren tegen.
Onder de tegenstanders was ds. M.
C. Tanis, die deel uitmaakte van de
commissie die zich met deze zaak
bezighield. Hij diende een minder-
heidsrapport in. Ook prof. J. Hovius
was tegen. Ds. W. Heerma had zelfs
grote bezwaren; het vrouwenkies
recht was naar zijn mening met de
uitdrukkelijke uitspraak van de
Heilige Schrift in strijd.
„Het is een vrucht van de Franse
revolutie. In deze geest hebben ook
het Marxisme en het feminisme ge
sproken. Wat is het eigenlijke motief
om de vrouw het kiesrecht toe te
kennen? Dat is de bewuste of onbe
wuste begeerte om de vrouw gelijke
rechten te geven als de man", zei
hij.
Koninklijk
Drs. T. Brienen vroeg echter waar
om men het koninklijk aspect van het
ambt van Christus slechts toe kan
mee verder gegaan. De synode be
sloot ook, naast de psalmen en lof
zangen de andere berymde schrift
gedeelten te doen vaststellen die in
de kerkdiensten gezongen kunnen
worden, maar niet in te gaan op het
verzoek om ook het vrye geestelyke
lied toe te staan.
Prof. W. Kremer te Apeldoorn was
van oordeel dat men bij deze zeaak
veel erbij haalt wat er niet mee te
maken heeft. In het nieuwe testament
komt hoe langer hoe meer het won
der van de gemeente uit. Men han
teert te veel schema's en dat klopt
vaak niet.
Rijkdom
maai
kennen aan de man. Ds. A. Hilbers «ien#
stelde de vraag of het actieve stem
recht van de vrouw de heerschappij
van Christus soms in de weg staat.
De rapporteur van de commissie,
In de eerste christelijke tijd kwam
de gemeente nog niet volledig tot
ontplooiing. Dat kon ook niet, want
het evangelie bevat zoveel rijkdom.
Van de eerste christelijke tijd is wei
nig nagelaten. Hoe eiste God dat de
samenkomsten werden ingericht?
Zoals wij dat vandaag kennen? Ver
schillende elementen kennen wij niet.
Men heeft uit het oog verloren heel
de rijke positie van de gemeente. Die
kon het zelf eerst ook niet aan, maar
er zat iets spontaans in. De spontani
teit waarmee de kerk genade beleefde
maakte dat ook de vrouwen meede-
Gisteravond besprak de synode de
nieuwe psalmberyming, maar kwam
daar niet mee klaar en is er vandaag
(Van onze kerkredactie)
GENEVE Het uitvoerend comité
van de Wereldraad van Kerken komt
van 27 tot 30 januari bijeen in Tulsa
(Verenigde Staten).
Het zal de eerste vergadering zijn
van dit zestien leden tellend topor
gaan van de Wereldraad in zijn nieu
we samenstelling sinds Uppsala.
Voorzitter is M. M. Thomas uit India.
In het kader van de bijeenkomst
wordt tegelijk in Tulsa een evange
lisatieconferentie gehouden, waarop
Philip Potter, directeur van de zen
delingsafdeling van de Wereldraad
zal spreken. Ook is er een treffen
van jonge theologen, onder leiding
van ds. Albert van den Heuvel.
Omdat er toevallig ook een confe
rentie van rooms-katholieke theolo
gen in Tulsa zal zijn in die tijd (over
de liturgie), verwacht men ook een
ontmoeting met deze kerk.
NED. HERV. KERK
Beroepen te Ouddorp (Z.H.): T. Lan-
j gerak te Veenendaal.
GEREF. KERKEN
i Beroepen te Een (Dr.); te Schiplui-
j den; te Stellendam-Ouddorp; te Zuid-
I broek-Harkstede en te Hantum-
Ternaard: kand. J. A. v. Hooidonk te
Almelo.
Beroepbaarstelling: in verband met
de algehele veranderingen op onder
wijsgebied zal ds. C. L. Ruben te Rijs
wijk, leraar godsdienst, geheel of ge
deeltelijk het onderwijs verlaten. Hij
zal daarom een eventueel beroep gaarne
in overweging nemen. Zijn adres is:
prof. Meyerslaan 60, Rijswijk (Z.H.
GEREF. KERKEN (vrUgem.)
Beroepen te Zevenbergen: kand. D. T.
Vreugdenhil te Zwolle; te Nagele
(N.O.P.): Tj. Boersma te Assen.
CHRIST. GEREF. KERKEN
Bedankt voor Sneek: D. H. Biesma
te Lisse.
HOUSTON (VS) Madalyn Mur
ray O'Hair (militant strijdster tegen
het christendom; zij wist een paar
jaar geleden gedaan te krijgen dat
het gebed op de openbare school in
de Verenigde Staten werd afgeschaft)
heeft een officieel protest ingediend
bij de ruimtevaartautoriteiten in
Houston.
Zij heeft er bezwaar tegen, dat tij
dens een radiouitzending uit de
,.Apollo-8" een van de astronauten
uit het bijbelboek Genesis heeft gele
zen.