Protestanten manen grote tot voorzichtigheid CONCILIE LIET JONGEREN NIET IN KOU Verontrusten worden weer „preciezen „Paus is oorlog tegen het joodse volk begonnen Kerken rond Tiel gaan samenwerken O OPPERRABBIJN NISSIM UIT ZICH FEL Een woord voor vandaag Pastoraal Concilie weer bijeen Snuif en wrijf Uw probleem is het onze... Paus bedoelde het anders Verlossend woord zal niet komen DINSDAG 7 JANUARI 1969 Zalig de vredestichters, want zij zullen kinderen Gods ge noemd wordenzegt Jezus Christus in de zevende zaligspre king. Dat is ook weer zo'n woord waar de wereld van van daag moeite mee heeft. In 1945 werd de wapenstilstand ge sloten. maar nog nimmer is de vrede ondertekend. We leven eigenlijk nog steeds in staat van oorlog. Vrede is niet de afwezigheid van oorlog. Vaak zijn wij daar al mee tevredenomdat we niet in staat zijn om echte vrede te stichten. De hijbei gebruikt voor vrede het woord sjaloomDat woord wordt ook wel vertaald met dankbaarheid en heil. Vrede is niet de situatie waarbij twee vijanden uitgeput op aarde liggen, of beiden te sterk zijn om elkaar te durven aan vallen, maar waarin ze vrienden zijn geworden. Vrede begint waar tegenstanders elkaar de hand geven. Daarom begint de echte vrede pas als Jezus Zijn doorboorde handen uitstrekt en zegt: „Zie Mijn handen." Willen we onze handen leggen in de Zijne? Dan pas zijn we echte vrede stichters, want vrede tussen mensen moet gepaard gaan met vrede tussen God en mensen. We lezen vandaag: Mattheus 5 33-48. (Van onze kerkredactie) NOORDWIJKERHOUT Tijdens de vergadering van het Pastoraal Concilie is gisteren van twee kanten verzet aangetekend tegen de bena ming „verontrusten". Conservatieve pater A. J. Simonis uit Rotterdam luste het woord niet. en progressieve mevrouw Tine Govaart-Halkes zei: „Ik ben ook verontrust". Pater Simonis dook in de pro testantse kerkgeschiedenis. Hij stelde voor conservatieven weer de „precie zen" en de progressieven weer „rek- kelijken" te gaan noemen. Het ziet er echter niet naar uit dat deze pro testantse woorden een rooms-katho- lieke wedergeboorte zullen beleven. (Van onze kerkredactie): Uw verkoudheid van neus, Keel of Dorst weg met NOORDWIJKERHOUT Tweemaal maanden protestanten de rooms-katholieken gisteren tot voorzichtigheid. Prof. dr. C. van der Woude en prof. dr. A. J. Bronkhorst meenden dat de rap porten over de „zedelijke levenshouding van de christenen" en „huwelijk en gezin" niet vrij waren van eenzijdigheid. Prof. Van der Woude zei dat het eerste rapport wat al te gemakkelijk sprak over het vrije geweten van de mens. Prof. Bronkhorst vond het tweede rapport wat al te optimistisch. dankte hij een protestantse waarne mer voor zijn waarschuwend woord. Huwelijk In de voorgestelde aanbevelingen, die pas vandaag en morgen in stem ming komen, wijst het pastoraal con cilie o.a. „op de noodzaak het Neder landse echtscheidingsrecht te corrige ren." Prof. Bronkhorst vroeg het con cilie dit punt ook aan de orde te stellen binhen de nieuwe Raad van Kerken. Hoewel er wel kritiek geuit werd op de beide rapporten die gisteren in Brieven die niet lijn voorzien ven naam en adres kunnen niet In behandeling worden genomen. Ge heimhouding Is verzekerd. Vragen die niet onderling met elkaar In verband staan moeten In afzonder lijke brieven worden gesteld. Per brief dient een gulden aan postze gels te worden Ingesloten. Vraag: Op een Chinees eethuis zag ik de naam Man Yi. Wat bete kent dit? Antwoord: Gelukkig konden wij erachter komen met welke Chinese karakters deze naam geschreven is, anders wordt het wel bijzonder moeilijk. Gaarne in het vervolg zo ïnogelijk de karakters erbij. Man betekent tienduizend en wordt ook gebruikt in de zin van altijd, immer of alles. Het tweede karak ter, samengesteld uit de tekens voor vrouw en mond, betekent uitstekend (zeer complimenteus). De gehele naam kan dus vertaald worden als „alles het beste". Vraag: Welke dieren komen zoal in de Biesbos voor? Wordt dit ge bied gebruikt als oefenterrein voor militairen? Antwoord: Er komt een kolonie van de kwak of nachtreiger voor, de laatste vier jaren wel twintig exem plaren, voorts de bergeend, tiental len lepelaars, grote legers eenden, ganzen en /wanen, en een kolonie visdiefjes. Er is geen militair oefen terrein. Wel trekken er tnet name commando's wel eens door voor een zware oefening. Vraag: Een huis met tuin, waarin een mooie grasmat, heesters, bomen en vaste planten is enige jaren gele den verhuurd. Eromheen was een schutting van anderhalve meter hoog. Thans is de tuin leeg. Het is een chaos met onkruid. De schutting is afgebroken. Het huis staat in een rij woningen, in hetzelfde jaar ge bouwd, waarvan alle schuttingen nog in goede staat zijn. Moeten de verhuurders de schutting repararen of is de huurder verplicht, deze in goede staat op te bouwen? Antwoord: Le huurder heeft huis en tuin in goede staat ontvangen en is verplicht deze in goede staat te houden. Dit is hier kennelijk niet geschied. Kan hij zich niet op over macht beroepen, dan is hij verplicht te zorgen, dat tuin en schutting in goede staat worden teruggebracht. De verwaarlozing, c.q. afbraak, zijn hier zo ver gegaan, dat hij gevaar loopt, uitgezet te worden. Vraag: Een 16-jarige vaart sinds oktober bij een particulier schipper. Heeft hij recht op jeugdvakantie van drie weken en op 6 pet. vakan tietoeslag op het bruto- of netto-in komen? Antwoord: Voor arbeiders die op 1 mei van het kalenderjaar nog geen 18 jaar oud zijn. moet de vakantie ten minste driemaal het aantal be dongen arbeidsdagen per week du ren. Voor de binnenlandse vaart geldt geen regeling van 6 pet. va kantiegeld. Hulp van lezeres: Naar aanleiding van de vraag over een bijbels puz zel boekje schrijft een lezeres dat er een encyclopedie voor puzzelaars is in twee delen, door C. op de Beek en A. van Opperdoes Uitgegeven door Strengholt, Amsterdam. bespreking kwamen, was de instem ming groot. Niemand wilde de rap porten helemaal onder de tafel wer ken, hoewel bijvoorbeeld de afvaar diging van het bisdom Haarlem niet gelukkig was met het rapport „Hu welijk en gezin" Zij vond het over wegend „humanistisch-sociologisch." Er zat te .veinig in over het karakter van het huwelijk zelf. zei Haarlem, en de evangelische visie ontbrak. Opmerkelijk was dat de voorzitter van de studiecommissie, prof. dr. C. Sporken, het rapport vooral verde- waarover vandaag gestemd wordt. Moraal Het concilie begon gistermorgen te discussiëren over de „zedelijke le venshouding van de christen in de wereld". Het rapport kwam zelf niet j zozeer ter sprake, wel de aanbevelin- j gen die er aan waren toegevoegd. De algemene- kritiek was dat het rapport te eenzijdig nadruk legde op het persoonlijk geweten. Prof. dr. R. C. digde met de gedachte dat van meet grif l« d.t di, kritiek of oor* </vr,T-/vr» -nrtoan V, o 'i eïof Kof oaaao (Van een medewerker) JERUZALEM In ongekend felle bewoordingen heeft Israels opperrabijn Jitschak Nissim zich gekeerd tegen paus Paulus VI, aan wie hij het beginnen van een volledige oorlog tegen de joodse religie en het joodse volk verweet. De uitlatingen van de opperrabbijn waren zo fel. dat enige Israëlische kranten op matiging aandrongen. Reeds eerder heeft de minister van godsdienstzaken. Zerah Warhaftig, de paus gekapitteld, omdat hij na de Israëlische vergeldingsactie op het vliegveld van Beiroet Libanons presi dent Charles Helou zijn deelneming had betuigd, zonder dat hij ge lijksoortige telegrammen aan Israël had gezonden bij Arabische aansla gen. „De stem van de paus werd niet gehoord toen een aanslag werd ge pleegd op joden in gebed in de Tom be van de aartsvaders in Hebron, evenmin als de stem van zijn voor ganger tijdens de moord op zes mil joen joden werd vernomen", zei de minister. Opperrabbijn Nissim echter nam in het bijzonder stelling tegen de paus. naar aanleiding van een ar tikel op oudejaarsdag in het Vati caanse dagblad l'Osservatore Roma no. waarin werd gesteld dat sinds de komst van Jezus' de besnijdenis is een ..stap op een trap in het luchtle dige". De opperrabbijn zette uiteen, dat de interesse van de paus voor het Nabije Oosten is toegenomen, sinds hij vijf jaar geleden een bezoek bracht aan dat deel van de wereld. Die interesse uit zich zowel op poli tiek als geestelijk terrein. Politiek Op politiek terrein komt dat tot uiting in het telegram aan Libanon bij het vernietigen van materiële za ken en aan het niet betuigen van deelneming aan bet adres van Israël bij moorden op boeren, kinderen en winkelende mensen. Op geestelijk terrein blijkt dat vol gens de opperrabbijn bij het artikel in de l'Osservatore Romano, ter gele genheid van de eerste januari, de dag van Jezus' besnijdenis, die niet meer nodig wordt geacht nu de doop daar voor als christelijk sacrament In de plaats Is gekomen. Opperrabbijn Nissim gaf hierop als reactie: „De Heilige Stoel, die vrede op aarde predikt, maar wiens handen bezoedeld zijn met onschuldig joods bloed uit vorige generaties zowel als uit het heden, heeft onder het mom van zich te keren tegen geweld en bloedvergieten, opgewekt tot ontwor teling van een religie en een volk, en hun bestaan te verloochenen". De opperrabbijn stelde, dat de jo den eindelijk kunnen antwoorden nu zij een eigen staat hebben en niet langer zoals tweeduizend jaar zijn overgeleverd aan de genade van vol ken die hen als vreemdelingen beschouwen. Er zal wereldvrede ko men, zo zei de opperrabbijn, maar die komt met herbouw van Jeruza lem door Israël. Kranten Ook in verscheidene Israëlische kranten is ernstige kritiek op de paus geuit, naar aanleiding van zijn drie voudige veroordeling van Israël: de eerste maal door het telegram van de paus aan de president van Libanon, de tweede maal in een toespraak op nieuwjaarsdag en de derde maal in een interview met de Italiaanse krant La Stampa, waarin de Israëlische actie op Beiroet „een zwarte dag" werd genoemd De Israëlische dagbladen wijzen daarbij op de overeenkomst met het standpunt van het Vaticaan tijdens de nazi-vervolgingen op joden. Zij wijzen erop, dat de bezorgdheid van de paus spreekt nu dertien vliegtui gen zijn verwoest, waarvan de scha af aan voorop gestaan had dat het een evangelische visie moest geven. Ken nelijk was de zaal het meer eens met Sporken dan met Haarlem, want zijn verdediging kreeg een enorm en langdurig applaus. Aanbevelingen Uit de rapporten zijn aanbevelin gen gegroeid, die al weer herzien zijn. Over het algemeen worden de wijzigingen niet al te gunstig ontvan gen. Vorige herfst zijn de verschil lende groepen, die samen het concilie vortnen. bijeen geweest om de drie rapporten 'vandaag kwam ..Ruimte tot menswording voor de jeugd" ter sprake) onder elkaar te bespreken. Rapporteurs van die kleinere gespreksgroepen zijn sindsdien bijeen geweest en hebben zich ook bezonnen op de voorgestelde aanbevelingen. In die vergadering werden amendemen ten aanvaard, zodat het concilie nu zich moet uitspreken over herziene aanbevelingen. Herhaaldelijk werd gepleit om terug te keren tot de oorspronkelijke aanbevelingen. Dat zal niet gebeuren, want ook talrijke andere wijzigingen werden voorgesteld. Er werden daarom re dactie-commissies benoemd die nieu we aanbevelingen moeten opstellen. OPPERRABBIJN NISSIM de overigens wordt betaald door de verzekering, maar dat gezwegen werd toen enige weken geleden Ara bische terroristen een bom plaatsten op de Jeruzalemse markt Mahane Je- hoeda, met 12 doden en 53 gewonden als gevolg., De Israëlische kranten spreken hun vrees uit dat Arabische saboteurs uit het medeleven van het Vaticaan destilleren, dat zij de zegen van de paus hebben in hun actie tegen de joden. Desniettemin wordt door som migen het standpunt van opperrabbijn Nissim, dat de paus een oorlog tegen het joodse volk en zijn godsdienst is begonnen, overdreven geacht. ROME Paus Paulus heeft te ken nen gegeven, dat zjjn boodschap van meeleven aan de president van Li banon na de Israëlische aanval op de luchthaven van Beiroet verkeerd is uitgelegd. De paus zei dat gisteren tegen dr. Goldmann, president van het Joodse Wereldcongres. Hij wilde de indruk wegnemen in het geschil aan de kant van de Arabische staten te sfaan. Dr. Goldmann liet weten blij te zijn met de verklaring van de paus. Maar hij meende, dat het beter was ge weest als de boodschap van meet af aan duidelijker zou zijn geweest. juist was. Er zit een brok reactie in tegen ons kerkelijk verleden, gaf hij toe. „Tien jaar geleden", zei hij, „zou ik zelf een tegenrapport hebben geschreven. Via een moeizame weg is mijn denken totaal veranderd. Ik kan nu niet meer zo denken als toen." Duidelijk was dat velen met hem veranderd waren, maar ook dat som migen die weg nog niet gegaan wa ren. Zij meenden dat het rapport zich veel te veel tegen het verleden afzet te. Opmerkelijk was dat juist de niet-katholieken het gevoel hadden dat het rapport in sommige punten te ver ging. Prof. dr. C. van der Woude gaf de inzichten van de oecumenische commissie weer. Het rapport, zei hij, legt te veel nadruk op de absolute vrijheid van het geweten. Ook 's middags tijdens de bespre king van de aanbevelingen over „Hu welijk en gezin" bleek dat de kardi naal niet al te gelukkig is met de nieuwe visies in de rapporten. Prof. dr. A. H. Maltha, een van de conservatieve afgevaardigden, klaag de dat er toch wel veel veranderd is sedert „de rede van Alfrink in 1959". Op verzoek van Daniël de Lange zei hij in tweede instantie welke rede hij bedoelde. Hij citeerde hoe de kardi naal in een toespraak tot artsen, ge- houden in november 1959. het neo- malthusianisme veroordeelde. I De kardinaal moest toen wel reage- i ren op deze verkapte aanval op zijn j persoon. In 1959. zei hij. baseerde ik 1 die uitspraak op de algemene inzich- i ten'van de theologen van toen. Er is wel veel veranderd, voegde hij er aan toe. Laat dit een waarschuwing zijn, ging hij verder, om de geloofsvisies van het ogenblik niet al te absoluut te stellen. Het is riskant te vroeg oude zekerheden door nieuwe te ver vangen. Wie ontkent dat de jonste encycliek van de paus onfeilbaar is. moet zelf geen visies'als onfeilbaar poneren. Encycliek Voetval Toch stond nog een conservatieve afgevaardigde op die klaagde dat de comrriissie van ontwerp een voetval had gemaakt voor de niet-katholieke „veertig procent" van de commissie. Deze opmerking riep fel protest op van de kant van de studie-commissie. Met nadruk kwam voorzitter, prof. dr. R. C. Kwant, vertellen dat de protestanten juist hun best gedaan hadden om hun inzichten niet aan de commissie op te dringen. In de discussie kwam telkens weer de vraag aan de orde: „Hoe auto noom is het geweten?" Protestanten spraken naar het hart van de conser vatieven, toen ze waarschuwden te gen een overaccentuering, maar tel kens ook weer gingen er stemmen op die 'de vrijheid van het geweten be klemtoonden. Voor .bisschop Moors van Roer mond ging het rapport veel te ver. „Eer we het pastoraal concilie orga niseerden hebben we afgesproken dat de decreten van het Vaticaans Conci lie de basis zouden zijn", zei hij, ..Maar de algemene strekking van het rapport en die van de aanbeve lingen zijn volkomen in strijd met de conciliedecreten." Kardinaal Alfrink hield zich op dc vlakte. Hij had lof en kritiek op het rapport. Maar in de wandelgangen Natuurlijk kwam de encycliek Hu- manae Vitae (ten onrechte de ency cliek over de pil genoemd) ook ter sprake. Hij kreeg het soms hard te verduren, maar werd ook verdedigd. Mevrouw E. M. Vos de Waal-Smul- ders stelde zich geheel achter die en cycliek en verdedigde „periodieke ont houding" als de enige juiste vorm van geboortenbeperking. In liefde zijn man en vrouw daardoor dichter bij elkaar gekomen, zei ze. Maar de voorzitter van de studiecommissie zei: „Wees eerlijk en zeg dan ook dat andere echtparen er aan kapot zijn gegaan". Belangrijke punten werden gisteren naar voren gebracht, maar geen beslissende uitspraken gedaan. Vannacht werd hard ge werkt om de aanbevelingen aan te passen aan de inzichten van de raad. Vandaag en morgen ko men ze in stemming. Pas dan zal blijken of de Nederlandse kerkprovincie zich ronduit tegen de paus heeft opgesteld of zich verscholen heeft achter een va ge mist van woordenrijke, maar weinigzeggende aanbevelingen. Eén ding is zeker: De paus hoeft niet te rekenen op gehoorzame onderdanigheid. NOVI SAD De rivier de Donau ligt bij de grens van Hongarije en Zuidslavië dicht over 23 kilometer. Verwacht wordt dat het ijs zich nog zal uitbreiden. Het scheepvaartver keer op de Donau in Zuidslavië is volledig gestremd. Plan voor structuurvernieuwing TIEL In de ring Tiel van de Hervormde Kerk gaan elf gemeen ten dit jaar samenwer ken. Drie predikanten. uit Kerkavezaath, Tiel en Zoeten hebben een plan opgesteld voor een alge hele structuurvernieu wing. Dc drie predikanten kwamen bi; de opstelling van het plan. dat zich bezighoudt met het be trekken van kerkleden hij het werk in de ver schillende kerkelijke li chamen. het activeren van de jeugd, de vergrij zing der gemeenten en de financiële situatie, tot de conclusie dat de pre dikanten van de elf ge meenten niet in hun een tje moeten voortsukke len. maar intensief moe ten gaan samenwerken en zich bij een duidelijke taakverdeling moeten specialiseren. Men wil komen tot de vorming van werkgroe pen in ringverband als ook van zulke groepen voor de aparte gemeen ten. Er komen werkgroe pen voor de eredienst, voor de herderlijke zorg. de vorming, het diako- naat, de publiciteit en de financiën. Het ligt in de bedoeling de plannen in fasen te realiseren. Wat de westelijke helft van het te bestrijken ge bied betreft zijn- de plannen reeds aangeno men. Voor de oostelijke helft hoopt men ze in januari 1971) te ver wezenlijken. i Van onze kerkredactie) NOORDWIJKERHOUT „De kerk ie verkalkt," heet een van de borden met grote schreeuwletters. Een ander zei: ,.koe kan een kerk de armoede prediken als ze stijf staat van het goud." De borden en de jongeren stonden voor de gesloten deuren van het pastoraal concilie. Rot terdamse opstandelingen presen teerden zich. Nog wat rotjes, overgebleven van de jaarwisse ling, lieten weten, dat ze er wa ren. Maar ze stonden er niet lang genoeg om te verkleumen. De leiding van het concilie deed de deuren voor ze open en samen met veertig jongeren die wel uitgenodigd waren, mochten ze zeggen wat ze op het hart had den. Twee uur lang konden gisteravond de rooms-katholieke jongeren het concilie vertellen wat ze van de kerk dachten en dat was vaak niet veel en wat ze van de kerk verlangden. Niet alleen dus „nette" jongeren die aan dacht vroegen, ook de Rotterdamse- die aandacht eisten, mochten zeggen wat ze wilden. Geen rapport Er werd geschopt tegen de kerkstructuren. Er werd geroepen om vernieling. Er werd getrapt tegen het rapport. „Ruimte voor de jeugd" dat vandaag ter sprake kwam. „Het is helemaal niet nodig 'dat er apart over de jeugd gesproken wordt," zeiden ze. „We wijzen de ge dachten af dat er een generatiekloof zou zijn." voegden ze er aan toe. „We willen net als de volwassenen erkend worden." zei een jongere en een andere: „Wc willen niet gevraagd worden wat we van bepaalde dingen denken. We willen zelf mee beslis- Happening De hearing werd al gauw een hap pening. De bedoeling was een discus- Enkele representanten van de veertig „nette" jongeren op het concilie. sie tussen de jongeren en de leden van het concilie. Voorzitter prof. Steenkamp moest herhaaldelijk de ouderen aandrijven om iets te zeg gen. Ze lieten het eenvoudig aan de jongeren over om zich ongediscipli neerd te verdringen voor de micro foons. Er werden radicale dingen gezegd. Een jongen wilde alle priesters afschaffen, omdat hij geloofde in het priesterschap van alle gelovigen. Een ander zei, dat de jeugd helemaal niet meer geïnteresseerd is in de vraag naar het celibaat. Priesters moeten kunnen trouwen, dat is een uitge maakte zaak voor ons, zei hij. Maar een derde wilde toch wel graag een nieuwe heilige erbij: Che Guevara. Soms was er geen touw aan vast te knopen. „We wijlen niet in commis sies". zie een jongen „dan worden we toch maar overspeeld." Maar een meisje wilde meer jongeren afge vaardigd hebben naar het concilie. Zo golfde het gesprek van kreet tot kreet verder voort tot prof. Steen kamp om kwart voor elf er een eind aan maakte, „omdat hij de pers be loofd had dat het op tijd zou zijn afgelopen." De jongeren wilden nog heel lang doorgaan, maar de ouderen verlieten de zaal. De jeugd had gesproken. Koninklijk Paar naar Tunesië? TUNIS Koningin Juliana en prins Bernhard zullen waarschijnlijk volgend iaar een bezoek brengen aan Tunesië. Dit heeft gisteren minister Luns gezegd tegen president Bour- guiba. De Nederlandse bewindsman brengt met zijn vrouw een officieel bezoek aan Tunesië. Gisteren ge bruikte hij en zijn vrouw de lunch met president Bourguiba. De presi dent vroeg naar koningin Juliana en ze: uitstekende herinneringen te be waren aan zijn bezoek aan Neder land. 's Morgens had mr. Luns besprekin gen gevoerd met zijn Tunesische col lega Habib Bourguiba jr. De kwestie Nabije Oosten kwam o. m. ter sprake. (Van onze kerkredactie) NOORDWIJKERHOUT Vier gynaecologen, die felle kritiek hebben op het rapport „Huwelijk en gezin" zullen niet naar het Pastoraal concilie komen om een verlossend woord te spreken. Zc werden uitgenodigd om hun in zichten te komen uiteenzetten, maar weigerden. In een brief aan kardinaal Al frink schrijven prof. dr. J. L. Mastboom, prof. dr. L. A. M. Stol te. dr. H. J. J. Rottinghuis en ds. T. K. A. Eskes „dat zij de samenstelling van de studiecom missie zodanig achten, dat aan het jordeel daarvan nauwelijks enige betekenis kan worden toe gekend. althans voor zover de commissie van mening mocht zijn te spreken namens ter zake deskundigen in Nederland." In de brief zeiden ze van hel episcopaat te verwachten dat hel een nader beraad zal organiseren met mensen die wel deskundig zijn. Met een beetje tegenzin (15 waren tegen, onder hen bis schop Ernst) besloot de vergade ring de gynaecologen uit te nodi gen om hun ideeën te komen uit eenzetten. De uitnodiging werd echter afgewezen. J. NED. HERV. KERK Beroepen te IJsselmuiden: Schimmel te Harderwijk. Bedankt voor Haaften: P. Alblas te Boven haxdinxv el d GEREF. KERKEN Aangenomen naar Exmorra en Allin- gawier: J. v. d Veen te Borssele. Beroepbaarstelling: kand. J A. v. Hooidonk, Parkweg 26, Almelo, die is beroepen te Hantum en te Zuidbroek- Harkstede. GEREF. KERKEN (vrijgem.) Beroepen te Leens en te Huizum: kand. D. T. Vreugdenhil te Zwolle Bedankt voor Delfzijl: H. W. Ophoff GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Nieuwdorp: P Blok te Dirksland: te Poortugaal: Chr v d. Poel te Yerseke. die bedankte voor Wagen ingen. Bedankt voor Slikkerveer: A Hoo- gerland te Werkendam EVANG. LUTH. KERK Aangenomen naar Den Haag (vac. mr. D. G. Hoeverst: J. A. Roskam te Amsterdam.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 2