Twee verpleegsters wijden zich
aan Indianen in Suriname
1
Slechts drie Congresleden
behoren tot geen kerk
Jacobs wil Raad voor
Gereformeerd Onderwijs
Een woord voor vandaag
Conferentie van
studenten in
theologie
Op zoek naar zinvol
werk vonden zij een
eigen zendingsveld
Plate: Stafleden gaan
volgens afspraak weg
Ongewone groei
baptisten in
Portugal
Indianen als
zendelingen
Medische zending
voor Suriname
PPR en D '66
overlegden
Tandartsen worden
predikant
I
Nieuwe Hongaarse
bijbelvertaling
De veilige
manier
van sparen
Rijkspostspaarbank
altijd safe!
e
ZATERDAG 28 DECEMBER 1968
Zalig die treuren, want zij zullen vertroost worden", is de
tweede zaligspreking van de Here Jezus. Ook dat is al weer
zo'n merkwaardig woord. Verdriet is toch helemaal geen
blijde zaak. En toch worden de treurenden zalig gesproken.
Maar die treuren zijn niet *zalig om hun verdriet, maar om
het feit dat zij vertroost zullen worden. In enkele zinnen
geeft Jezus als het ware in Zijn „troonrede" (want dat is
de Bergrede eigenlijk) aan voor wie Hij op aarde is gekomen.
Christus is speciaal gekomen voor hen die verdriet hebben,
die lijden onder de gevolgen van het onrecht in deze wereld,
die alles hebben verloren wat hen lief was. Hij komt het
onrecht herstellen. Hij komt om de treurenden recht te doen,
opdat zij het geluk zullen vinden. Hij komt om te troosten.
Maar wie verdriet heeft, moet vertroost willen worden. Wie
zijn verdriet koestert als een kloek haar kuikens zal van die
zaligheid niets merken. Slechts zij worden vertroost die hun
verdriet uit handen willen geven om het geluk te grijpen,
dat Christus hen biedt.
W® lezen vandaag: Psalm 12118.
We lezen morgen: Psalm 122 19.
tEUW
UTRECHT Prof. dr. W. P. Plate,
tot 1 januari hoofd van de kliniek
voor verloskunde en vrouwenziekten-
kunde van de Rijksuniversiteit in
Utrecht, verklaarde gisteren dat het
vertrek van de chef de clinique, dr. J.
Leijns, en van het hoofd van de afde
ling endocrinologie, mejuffrouw dr. A.
M. Kerkhof, niets te maken heeft met
de moeilijkheden die zijn gerezen
rond zijn opvolging.
Zoals bekend hebben 130 vooraan
staande gynaecologen zioh onlangs
achter een manifest geschaard, waar
in de vermoedelijke opvolger van
prof. Plate, de Amsterdamse gynaeco
loog dr. A. A. Haspels (38), niet ge
schikt werd geacht voor de zware en
verantwoordelijke taak, die prof. Pla
te meer dan twintig jaar heeft ver
vuld.
De groep van 130 keert zich niet
zozeer tegen de persoon van dr. Has
pels, die na vele jaren gynaecologi
sche ervaring te hebben opgedaan in
Indonesië en Ghana, thans in de
hoofdstad werkt, maar tegen het feit
dat dr. Haspels nog slechts acht maan
den is ingeschreven bij de registratie-
commissie voor specialisten van de
Koninklijke Nederlandse maatschap
pij ter bevordering van de genees
kunst.
Normen
Volgens de gangbare normen moet
dr. Haspels zeker vijf jaar staan inge
schreven voor hem de specialisten-on-
derwijsbevoegdheid die aan het
vervullen van de vacature-Plate is
verbonden, kan worden gegeven.
Prof. Plate distantieerde zich gisteren
van geruchten als zouden dr. Leijns
en dr. Kerkhof vertrekken vanwege
deze moeilijkheden.
„Dr. Lei ins heeft tien Jaar bij mij
gewerkt en hij heeft altijd gezegd dat
hij gelijk met mij zou vertrekken.
Mejuffrouw Kerkhof heeft begin dit
Jaar haar ontslag al aangekondigd.
Haar praktijk in Den Haag eist haar
steeds meer op. Dr. P G. Hart is vrij
om te beslissen of hij. in november
tot lector benoemd, aan het einde van
het academische jaar in juni zijn taak
wil beëindigen" aldus prof. Plate. Dr.
Hart zou zijn lectorale taak ook wil
len beëindigen vanwege de proble
men rond de opvolging.
Eigen staf
Prof. Plate merkte op dat het bij
het vertrek van een hoogleraar ge
bruikelijk is dat ook stafleden hun
functies neerleggen. „De hoogleraar
neemt meestal zijn eigen staf mee en
bouwt die zelf op. Ik heb dat zelf
destijds ook gedaan" Hij zei te ver
wachten dat de benoeming van zijn
opvolger nu snel zal worden bekend
gemaakt. Tot februari zou hij echter
nog in functie blijven, hoewel hij aan-
DRIEBERGEN Van 2 tot 4 ja
nuari wordt oo Kerk en Wereld te
Driebergen de jaarlijkse conferentie
van de Vereniging van studenten aan
theologische faculteiten (VSTF) in Ne
derland gehouden Ook de rooms-ka-
tholieke theologische opleidingen ne
men deel aan deze vereniging.
Onderwerp van de conferentie zal
zijn de opzet inhoud van de theolo
gische studie. Het onderwerp valt ech
ter weer uiteen in drie delen: de oecu-
menisering van de theologische stu
die, theologie en pastoraat en vredes-
froblematiek en theologie.
(Van onze kerkredactie)
DEN HAAG 1Anna Bruinsma en Hans (eigenlijk Helena Johanna Wagter wilden
iets anders. Ze hadden helemaal geen hekel aan hun werk; integendeel, ze waren bekwame
en gewaardeerde verpleegsters. Maar het benauwde hen dat elders in de wereld zieken
lijden die helemaal niet verpleegd worden.
De wereldnood sprong hen naar de keel. Ze wilden er tegen protesteren, niet door span
doeken te schilderen of aan demonstraties mee te doen, maar door er op af te gaan en de
handen uit de mouwen van hun verpleegstersschort te steken.
In het bosland van Suriname trokken ze zich het lot aan van de Indianen. Daar
werden ze ontdekt door het gereformeerde werelddiakonaat, dat zich op zijn beurt weer
het lot van deze beide meisjes aantrok.
vankelijk per 1 januari met pensioen
zou gaan.
Dr. Kerkhof zei dat zij al in 1967
had willen weggaan maar dat ze
graag nog een jaar met prof. Plate
wilde samenwerken. „Ik ga beslist
niet weg omdat er moeilijkheden
rond de opvolging bestaan. Het is jam
mer dat men zo verschrikkelijk emo
tioneel doet over dr. Haspels, het is
eigenlijk onzinnig", meende zij.
LISSABON De pog geen twee
duizend leden tellende Portugese
baptistengemeenschap maakt melding
van een ongewoon hoog aantal doop-
bedieningen in het jaar 1967/1968. Er
werden 265 mensen gedoopt, wat be
tekent dat er in één jaar op elke zes
baptisten een bij Is gekomen.
De baptisten in Portugal leggen
grote nadruk op de evangelisatie. De
afgelopen vijf jaar werden vier grote
campagnes gehouden. Zeven en zestig
procent van de kerkelijke inkomsten
gaat naar zending (in Angola) en
evangelisatie.
Om hun activiteiten nog te kunnen
vergroten, hebben de Portugese bap
tisten gevraagd om de overkomst van
zes zendelingen van de Zuidelijke
Baptistenconventie in de Verenigde
Staten.
Ook in Spanje vertoonden de bap
tistengemeenten het afgelopen jaar
een sterke groei. Hier werden 217
mensen gedoopt.
SALT LAKE CITY De mormo
nen gaan in versterkte mate gebruik
maken van Indianen voor hun zen
dingsactiviteiten in de Stille Oceaan.
Op het ogenblik werken daar al
veertig Indiaanse zendelingen. Meer
dan 26.000 Amerikaanse Indianen
zijn mormoon geworden.
Het werk onder de Indianen van Suriname begon eigenlijk pas
in 1960. Twee Amerikaanse zendingspiloten trokken zich hun lot
aan. Ze stichtten een eigen zendingsorganisatie, landden ergens
in het binnenland, hoorden dat ze welkom waren en gingen aan
de slag. Het werk werd grondig opgezet, maar al spoedig zat het
financieel volkomen aan de grond.
De zendelingen werden teruggeroepen, maar een paar bleven, zonder
te weten waar hun levensonderhoud vandaan moest komen. In 1963
moest de laatste verpleegster vertrekken, omdat ze geen cent meer bezat.
Zij vroeg toen huisarts J. van Mazijk uit Paramaribo om in zijn vrije
tijd het werk over te nemen.
Deze arts is lid van de gereformeerde kerk van Paramaribo. Zijn
gemeente besloot per jaar 1500 Surinaamse guldens te geven, opdat toch
nog iets gedaan kon worden. In 1965 werden Fred en Trudy Vermeulen,
beiden lid van die kerk, aangenomen als zendelingen. Zij is oud-ver
pleegster en kon dus iets aan het medisch werk doen. Zo werken in het
kader van de West Indian Mission, die de verantwoordelijkheid voor dit
zendingsterrein inmiddels heeft overgenomen. Deze kleine zending komt
aan het medisch werk echter nauwelijks toe.
Eigen stichting
In onderling overleg werd op 12 augustus 1966 een afzonderlijke
stichting „Medische zending voor Suriname" in het leven geroepen.
Voorzitter werd dokter Van Mazijk, secretaris de scriba van de gere
formeerde kerk in Paramaribo, en ook één van de Amerikaanse zende
lingen komt in het bestuur.
De Surinaamse regering juicht dit initiatief toe. De Zeisterzending die
aan dit werk niet is toegekomen, eveneens. En dan duiken ineens de
twee vrij-evangelische verpleegsters op, die zonder enige bron van in
komsten aan de slag gaan. Inmiddels is hun werk nu geadopteerd door
het gereformeerd werelddiakonaat. Gezocht wordt nog naar een onder
wijzeres-verpleegster die uitgezonden zal worden door de vrije-evange-
lische zending (maar niet vrij-evangelisch behoeft te zijn). Aanmeldin-
Sen kunnen gericht worden aan het Algemeen Diakonaal Bureau van
e Gereformeerde Kerken, Koningslaan 7 in Utrecht, of bij de Samosir-
zending, ir. J. van Bergeijk, Mauvestraat 21, Arnhem.
In 'de nabije toekomst zullen nogmeer werkers nodig zijn. Anna
Bruinsma en Hans Wagter zouden graag ook in hun korte verlofperiode
drie onderwijzeressen en twee landbouwkundigen vinden, maar er zijn
geen fondsen om hen aan het werk te zetten. En toch is hulp voor de
Indianen in Suriname dringend nodig. Volgens de beide verpleegsters
dréigt volgend jaar een ernstig voedseltekort, omdat op het ogenblik het
bosland geteisterd wordt door draagmieren die alles opvreten. BdVen-
dien moeten deze Indianen leren meer en ander voedsel te produceren,
omdat ze lijden onder een enorm kalk- en ijzergebrek. Veel ziekten
zouden dqor een betere voeding voorkomen kunnen worden.
Morgen wordt Anna Bruinsma, lid van de vrije evangelische
gemeente van Oud Bildtzijl officieel uitgezonden door de ge
reformeerde kerk van Den Haag-Escamp, die haar heeft ge
adopteerd. Maar terwijl anderen die worden uitgezonden nog
met spanning in hun hart afwachten, wat hun nieuwe taak hen
bieden zal, weet zij precies wat haar te wachten staat. Ze heeft
samen met haar vriendin al een paar jaar in Suriname gewerkt.
„Hoe kwamen jullie er toe naar
Suriname te gaan," vroeg ik de beide
verpleegsters, „was het een zucht
naar avontuur of werden jullie uitge
zonden door de één of andere orga
nisatie?"
Hun antwoord: „Geen van beide.
We wilden graag helpen waar de
nood het grootst was. Toen zijn we
samen gaan bidden waar de Heer ons
wilde hebben en allebei wisten we
dat het Suriname was."
Ze zochten geen contact met een
zendingsgenootschap. Ze dachten er
beiden eigenlijk niet eens aan de
zending. Ze waren immers maar ver
pleegsters en de zending heeft veel
meer behoefte aan gespecialiseerde
mensen. Ze wilden als verpleegsters
werken en in hun dagelijks beroep
mensen vertellen wat het geloof voor
hen betekent.
Solliciteren
Daarom solliciteerden zij bij het
grote 's Lands (nu Centraal) Zieken
huis in Paramaribo. Ze kregen echter
nooit antwoord. Ze schreven opnieuw
en weer bleef het antwoord uit. Toen
boekten ze op een boot en gingen,
zonder te weten waar ze terecht zou
den komen.
In de haven van Paramaribo na
men ze een taxi en lieten zich naar
een hotel brengen. Van daaruit bel
den ze de geneesheer - directeur op
en zeiden: „We zijn hier en hebt u
werk voor ons?" Binnen vier dagen
waren ze aan het werk.
In Nederland waren ze al „meer
dan verpleegsters". En dat wilden ze
in dat grote tropische ziekenhuis ook
zijn. Ze ontdekten ergens een boek
winkel van een kleine Amerikaanse
geloofszending, de West Indian Mis
sion en kochten daar lectuur die ze
verspreidden onder dc ver
pleegsters.
Samen begonnen ze geestelijke lie
deren te zingen in de gangen van het
ziekenhuis en al spoedig sloten twee
HERV. KERK
Beroepen te Leiderdorp (toez.) drs.
Geense universiteitspredikant te
Heidelberg.
Bedankt voor Amersfoort: Ph. J.
Stoutjes te Hellendoorn.
Beroepen te Capelle a.d. IJssel: A.
Jagersma te Groningen-Oost; te
Sneek: D. T. Vreugdenhil. kandidaat
te Zwolle.
Bedankt voor Gouda, Den Ham en
Rijnsburg: P. Schelling te Wetsin-
ge-Sauwerd.
VRIJE GEMEENTEN
Beroepen door de Tehuis-gemeente
te Groningen: J Kranenburg, vrijge-
maakt-gereformeerd predikant te
IJsselmuiden-Grafhorst.
Op elke 130 leden
een zendeling
STOCKHOLM De Örebro-
baptisten in Zweden hebben op
elke 130 leden een zendeling.
Deze groep heeft 19.380 leden
in 243 gemeenten. De 150 zende
lingen werken in India Japan,
Nepal, Pakistan, de Ontraalafri-
kaanse republiek, Kongo-Brazza
ville en Brazilië. Om dit werk te
bekostigen, moeten de Örebro-
baptisten elke dag zevenduizend
gulden op tafel leggen.
(Van een onzer verslaggevers)
UTRECHT De voorzitter
van de Vereniging van Christe
lijk Onderwijs, de heer IJ. Ja
cobs heeft gisteren voorgesteld
om te komen tot een nieuwe
Raad voor Gereformeerd On
derwijs. Deze zou moeten wor
den samengestled uit afgevaar
digden van een aantal organisa
ties die zich op dit terrein be
wegen.
Deze nieuwe raad is nodig omdat,
zei hij, het Gereformeerd Schoolver
band opgaat in een grote algemene
organisatie. Daardoor zijn zeer velen
bezorgd over de toekomst van
christelijk onderwijs.
De noodzaak ervan komt in het
gedrang en daarom mag verzet niet
uitblijven. De onderwijzersvereni
gingen en de besturenorganisaties
moeten samenwerken om de gerefor
meerde belijdenis in het onderwijs te
behouden. Allen die achter die belij
denis staan „kunnen zich niet veroor
loven apart te gaan staan of elkaar
zelfs te bestrijden." zei hij.
(Van onze kerkredactie)
WASHINGTON
Van de in totaal 535
leden van de Ameri
kaanse Senaat en het
Huis van afgevaardig
den zijn er maar drie,
die tot geen kerk be
horen.
Het sterkst is de Rooms-
Katholieke Kerk verte
genwoordigd met
Vergadering
Ze moeten in de nieuwe raad sa
menkomen waar de onderlinge
verschillen niet verdoezeld behoeven
i te worden, maar opzij gezet worden
voor het grote belang dat op het spel
staat. Zo moet het mogelijk zijn om
broederlijk op te trekken. De voor
gestelde raad zou jaarlijks een alge
mene vergadering moeten organise
ren.
Tijdens deze vergadering sprak ook
De Verenigde Kerk van aanhang rijn allemaal ker-
Christus telt 29 parlemen- ken met Engelse achter- ÏJ'h.?' rhri.tïm£
tarten. Verder zijn er 19 grond zoals de presbyte- -Modern levensgevoel en christelijk
joden, 14 lutheranen. 13|rianen en episcopalen.
discipelen, 10 mormonen,,
32 leden van andere deno- Uitgesproken ,de™° a
minaties en 12 die zich kraat zijn de rooms-katho- ander verband.
als „protestant" aandui- Heken (83 van de 111) en'
onderwijs. Over het eerste deel van
zijn onderwerp heeft hij in de laatste
maanden enkele malen gesproken in
den.
Dit heeft het tijdschrift
Christianity Today al
lemaal uitgerekend. Het
blad komt tot de conclu
sie, dat de lutheranen, de
mormomen en de Grieks-
man. Verder vindt men er orthodoxen het sterkst
90 methodisten. 82 presby- ondervertegenwoordigd
iterianen. 67 episcopalen zijn. Goed vertegenwoor-
|en 53 baptisten.
n zijn. ijoea veriegenwuoi-
I digd in verhouding tot hun
de joden (16 van de 19).
Ook onder de baptisten
en de methodisten zijn dc
demokraten in de meer
derheid.
De republikeinen zijn
het sterkst onder de luthe
ranen (11 van de 14) en in
de Verenigde Kerk (20
van de 29) en domineren
verder onder de presbyte
rianen en de episcopalen.
Het moderne levensgevoel
nieuw Gods-beeld, het
zoekt
heeft
moeite met de betrouwbaarheid van
de bijbel en wijst het formele gezag
af. Daardoor komt het terecht bij een
religie van de menselijkheid.
Helpen
De christelijke school moet echter
de ouders helpen en de kinderen ver
trouwd maken met de gedachte, dat
soms in het leven „neen" gezegd
moet worden tegen bepaalde dingen.
Dit gaat regelrecht in tegen de
menselijkheidsreligie van het ogen
blik. Het onderwijs dat de naam
van Christus draagt is verplicht het
beste van het beste te zijn. In opvoe
ding en vorming moet uitkomen dat
Jezus Christus Verlosser en Heer is.
Dat moet de gehele school doortrek
ken. Zij moet duidelijk maken dat
het leven dienst is aan God.
UTRECHT Delegaties van de
Politieke Partij Radicalen en van
D'66 zijn het er over eens geworden
dat plaatselijk de gesprekken over
partijvernieuwing gevoerd moeten
worden met gelijkgezinden, ongeacht
of zij politiek gebonden zijn of niet.
Iedereen die een niet-dogmatische
vooruitstrevende politiek nastreeft,
zal hiertoe worden uitgenodigd.
Vertegenwoordigers van beide par
tijen spraken vrijdagavond als gevolg
van de Leidse resoluties vqn D'66 in
Utrecht lnet elkaar.
Reden daartoe was ook het feit dat
er behoefte was aan een gesprek tus
sen de vernieuwde krachten in de
Nederlandse politiek.
SAO PAULO Gezien het zeer
grote tekort aan predikanten heeft de
Evangelisch-Lutherse Kerk in Bra
zilië een "tweede opleidingsweg" mo
gelijk gemaakt
Na korte tijd meldden zich 63
personen in leeftijd variërend van 19
tot 56 jaar. Uit deze groep zijn er 33
gekozen, onder wie tandartsen, ar
chitecten, boekdrukker s en leraars.
Als zij te zijner tijd predikant wor
den, zullen de meesten belangrijk
minder verdienen, dan in hun huidi
ge beroep.
Op een buitengewone kerkvergade-
ring in Sao Pauto is besloten, de drie
regionale synoden, die een verre
gaande zelfstandigheid hebben, op te
heffen, om een betere coördinatie in I
deze 800.000 leden tellende kerk mo- I
gelijk te maken. I
andere Nederlandse meisjes zich bij
hen aan, zodat ze een kwartet vorm
den. De zieken vonden het prachtig
en de directie stimuleerde hen om
door te gaan.
Zendingspost
Ze wisten ergens een eigen huisje
te huren, kochten een kleine auto,
kregen toen de kans om een betere te
kopen van mensen die naar Neder
land terug gingen, adopteerden een
dochtertje dat door haar moeder
verstoten was en waren gelukkig. Ze
genoten van hun werk, van hun vrij
heid en van het feit dat ze ook een
geestelijke taak hadden.
Toen ze weer eens lectuur kwamen
inslaan in de kleine boekhandel wer
den ze aangeschoten door een zende
ling. Hij vertelde dat het gerefor
meerde zendingsechtpaar Fred en
Trudy Vermeulen, de enigen die op
dat moment verantwoorde medische
hulp boden aan Indianen in het
bosland, nodig een paar weken rust
moesten hebben. Konden zij niet
bijspringen en hen vervangen?
Zo trokken ze het bosland in. De
kennis van de taal bestond uit vier
woorden: „Verkoudheid", „pijn",
„klaar" en „weggaan." Terwijl ze mij
vertelden van die tijd, schoten ze tel
kens weer in de lach om al de flaters
die ze hadden geslagen.
Maar hun opgewekte manier van
doen en de bekwaamheid waarmee
zij zich door de moeilijkheden heen
sloegen maakten indruk, zowel op de
bevolking als op de zending. Al gauw
werden ze opnieuw gevraagd en nog
eens en na een paar keer zeiden ze
tegen elkaar: „Dit is het werk dat we
willen doen."
Geen geld
Door hun werk kwamen ze in con
tact met de huisarts J. van Mazijk,
die toezicht houdt op al het medisch
werk onder de Surinaamse Indianen.
„Jullie zijn hard nodig", zei hij,
„maar we kunnen je financieel niets
aanbieden."
Samen begonnen ze te bidden en al
spoedig stond het voor hen vast, dat
ze dat werk moesten gaan doen, in
komsten of geen inkomsten. Toen
dokter Van Mazijk nog eens zei:
„Maar we kunnen je niets aanbie
den," zeiden ze: „Dat doet er niet,
toe."
Ze verkochten de beide auto's,
1
Ga
schraapten al het geld bijeen dat ze
overgespaard hadden en trokken het
binnenland in. Eerst werkten ze sa
men op een post om ervaring op te
doen; daarna gingen ze uiteen en'
kregen ze ieder een eigen polikliniek I
en streek. Via de radio stonden ze in
contact met dokter Van Mazijk die
hen radiografisch hielp bij het stellen
van de diagnoses of raad gaf waar
nodig.
Ze begonnen met een klein aantal
patiënten per dag. Nu hebben ze er
allebei zeker 35 per dag en in dagen
van griep of andere epidemieën,
zestig tot tachtig. Hans werkt nu in
een groot dorp aan de Braziliaanse'
grens, Anna in een dorp aan de La-
warivier die de grens vormt tussen
Suriname en Frans-Guyana.
Geadopteerd
Na een half jaar waren hun spaar
centen op. Een week later hoorden ze
dat het gereformeerde werelddiako
naat hun werk had geadopteerd. Om
dat ze al bijna vier jaar in Suriname Na
waren, mochten ze allebei zes weken
naar Nederland komen voer familie-»—
bezoek. Anna is al weer bijna aan
het eind van dit verlof en vertrekt,
begin januari. Hans is net aangeko-|j-«
men.
Helemaal rustig zitten ze in Neder
land niet. Nu ze hier met kort verlofWA
zijn, liggen de poliklinieken stil. Dearsa
Indianen hebben nu helemaal geengtok
medische verzorging. „Er moet nogi21
een derde verpleegster bijkomen",k r
vertelden ze me, „het liefst een ver-&ld
pleegster die mk onderwijzeres Is.jcht
want dat werk doen wij er ook bij,) ri<
maar daar zijn we helemaal niet voorpxv
opgeleid." ffm<
Deze beide vrij-evangelischejder
meisjes zijn geadopteerd door het ge-ls c
reformeerde diakonaat. De vrij -
evangelische Samosir-zending zoekt
nu een derde kracht, maar „die be-ALI
hoeft helemaal niet vrij-evangelisch
te zijn. Het is zo fijn dat dat nu'^d
mogelijk is," zeiden ze in koor. ptoi
H
BOEDAPEST De nieuwe Hon-p
gaarse bijbelvertaling is nu zowel i
Oude als Nieuwe Testament in con-f
cept gereed. Dit werd op een vergade
ring van de Hongaarse raad van ker-j
ken meegedeeld. r,~e;
Tot en met de Handelingen deri
apostelen zi in de verschillende bijbel-;
boeken in proefdrukken verschenen^
en toegezonden aan vele Hongaarse
predikanten in binnen- en buiten
land. De ingekomen kritiek heeft er*"50
al toe geleid, dat Genesis helemaalf1
'opnieuw^vertaald is.
frX'
(■bir
n.J
Er zijn 2200 vestigingen. Op de postkantoren kunt u de hele dag terecht.
Een aantal daarvan is zeiii ook op vrijdagavond of de plaatselijke koopavond
geopend. Vooc de postagentschappen gelden aparte openingstijden.
tai