SOCIALE ONTWIKKELING URM Wij staan in strijd niet alleen Antiquair Langstraats kosmische disco^club ONS LAND WACHT NIEUWE U Kerstgroet van Jeannette v. d. Oever-Verhoeff in Je' Duidelijkheid en begrip breken door PRINS BERNHARD: WERKEN AAN GEESTELIJKE GROEI Zalfpotten en beat gaan eruit Carlistische oud-strijders contra Karei Hugo 9 DINSDAG 24 DECEMBER 1968 Twee levens Hoe hij zijn twee levens antiqui- teiten en horeca ziet? Strikt ge- scheiden, want in de eerste plaats is hij antiquair. Willem Langstraat (36) is elf jaar "4 antiquair, maar begon al te verzame len toen hij veertien was. „Ik stond in die tijd nogal eens voor etalages te kijken, en begon met het verzamelen van tegels op afbetaling van een j kwartje of een gulden in de week. A Die mensen kenden mij, en zeiden: jfi gut, dat is nog eens aardig zo'n w Huib Goudriaan WILLEM LANGSTRAAT: apothekerspot met Noordnederlands motief K 1968. En weei is het kerstmis, fivvera] wordt dit feest weer gevierd Tin een werelo vol schrille tegenstel lingen. een wereld waar de ene mens hiet weet hoe rich met alles vol te 0()roppen, en de andere dood hongert. Ik hoop dat de mensen van de Eerstgenoemde .-ategorie tijdens hun samivervloedige maaltijden iets afstaan koor de Novib: voor elk dubbeltje J^eeft een kind een dag te eten. U allen wens ik een mooie en stille ;erstmis met een innige bezieling en ieer begrip voor de vele armoede en •k met begrip voor onze eerlijkste ienden. onze dieren STRl Ik wil ook alle gevers en geefsters i/i|eel hartelijk danken voor de vele en "Ijrachtige kleding, die ik overal van- mocht ontvangen na de eerste Iproep hiervoor Tot miin srot«- verbazing ontving ^f\]k eerst drie zrote dozen, daarna iolgden Den Haag. Sliedrecht enz. JeAmz. Het 's te veel om op te noe- ■■len uit grote Dlaatsen tot de vjeinste dorpen. De meeste dozen en akken «varen franco [Een mevrouw uit Zevenhuizen p.H.) stuurde mij zelf. 3 50 toen zij «merkte dat ik dit betaald had. het- ien ik heel aardig vond. Na de eerste dozen was mijn plan dereen even een bedankje te sturen- had d'l hepl araa° aer':»»- maar ndat ik tot in de nacht alles sorteren oest is dit or de achtergrond se- akt. In miin harl denk ik aan u allen et dankbaarheid. Er werd mij veel Ivraagd wat :k kan gebruiken ook erop vond ik niet de tijd te ant- oorden Alle soorten kleding en schoeisel in welkom voor alle leeftijden. Nu lit u weten waar uw kleding is ingegaan: Ruin 2500 stuks katoen naar 's- H°riogenbosch gebracht ..Mensen in nood" en bestemd Biafra Dezr zending is reeds itemd voor i~-i Kerstschip Biafra lizenden stuks wollen kleding is ir de heer Verbeek die zo'n groot ideei heeft in de vluchtelingen lip gehaaid »n bestemd voor pro k tanten in Spanje, Paraquat |st-Duilslanö ei Algerije (alles is "jSlPtis en ongeacht ras of geloof). De ffllie loopt tot half april maar ik Jag u vriendelijk wie mij iets wil Uiden dit niet in de Kerstweek te |fen, omdat ik dan veel andere flommeringen heb. eindig ;k ne' alle mensen een Eoi en goed 1969 toe te wensen. ventje, die dat doet. Ik had al zalfpot ten ook en ruilde die met een vriendje. Twaalf jaar geleden, toen ik alleen het horecabedrijf zat, woonde er maar in het horecabedrijf zat, woon de er naast mijn zaak een antiquair. Ik zag daar allerlei aardige dingen naar binnen gaan, en" toen heb ik op een gegeven ogenblik samën met hem iets gekocht. Na een paar keer dacht ik: weet j'e wat, dat kan ik zelf ook wel doen, en ik begon een winkel''. Willem Langstraat ziet dit werk als liefhebberij en als service verlenen aan mensen die oude dingen om zich heen willen hebben. „Sommige men sen denken als we iets prijzen: Wat ïs dat duur. maar ze moesten eens be denken wat voor hoge prijzen anti quairs op veilingen moeten betalen Soms hebben we op iets maar tien procent winst. De mensen denken: o, dat kastje kost 1000 en daar ver dient die man zeker 500 aan; na tuurlijk gebeurt dat wel eens, maar meestal werken we met een heel laag winstpercentage". Kreun houden Hij vindt dat een echte antiquair zijn werk niet in de eerste plaats doet om aan te verdienen, maar omdat hij ervan houdt. „Soms verkoop je iets met pijn in het hart omdat je ervan bent gaan houden". Hoe komt het dat de interesse voor antiek de laatste jaren zo groot is? „Ik geloof dat veel mensen, vooral jongeren, hunkeren naar romantiek De tabakspot en het pijpenrekje var opa en de olielamp van grootmoeder zijn nauwelijks antiek, maar juist de ze artikelen zijn dikwijls overtrokken in prijs, omdat er zoveel vraag naar is. Het goeie, echte antiek is en dit is erg belangrijk helemaal niet zo duur. Maar de mensen weten dat meestal niet". Al probeert Langstraat horeca en antiek gescheiden te houden, toch ra ken die twee „sferen" elkaar wel eens. „In De Wieck kom ik graag om dat ik van mensen houd en graag met jongemensen praat om ideeën op te doen. Er wordt dan ook wel over antiek gepraat, en soms komen men sen bij me naar antiek kijken". Gauu- beginnen Enkele jaren geleden kwam de Ju gendstil weer in de mode. Als an tiquair was hij daarin geïnteresseerd, maar hij zag er ook een kans in voor zijn dancing. „Die Jugendstil liet me niet los, en ik kreeg het idee een zaak in die stijl te beginnen, zo in de trant van de Roaring Twenties, de jaren twintig". Hij kwam niet tot uitvoe ring van het - plan maar zag wel collega's in Amsterdam en Den Haag. die soortgelijke zaken begonnen. „Daarom heb ik nu gemeend gauw met de inrichting geïnspireerd door de ruimtevaart te moeten beginnen, anders zijn andere me weer voor" Met zijn antiquairsneus probeert de heer Langstraat ook de heersende Ho- reca-wind op te vangen. Hoe leer je het vak van antiquair? „Niet uit boeken, maar door antiek in je handen te nemen, door langs de weg te zitten, door naar musea t gaan". Het gebeurt vaak dat imitatie voor antiek wordt aangeboden. „Ik had een keer een tinnen kandie stond daar waar iedereen naar stond te kijken: maar een keer kwam er een oudere koopman, die zei: Een aardige ran-Steenkan. die moest nou eens antiek zijn. De man zei: Kijk, Willem je moet eens hier en je moet eens (laar naar kijken". De kan bleek namaak te zijn, maar zo geraffineerd geïmiteerd dat alleen kenners er iets van konden ontdekken. „Dat zijn dingen waar je van leert". De meeste antiquairs zijn gespeciali seerd in tegels, tin. meubelen of zoals Langstraat, in aardewerk, in zalfpot ten. „Ik geef meer voor zalfpotten dan een ander, en de mensen weten dat als ze een leuke zalfpot hebben dat-ze dan mij moeten bellen. Hij he$fl een verzameling van 34 zalfpotten opgebouwd. Sommige zijn heel duur gekocht, andere gevonden en voor een appel en een ei overgeno men. Er zijn apothekerspotten bij van rond 1700, maar de meeste zalfpotjes dateren van omstreeks 1650. „Kijk, deze ongeglazuurde zijn ar- meluis-zalfpotten; de beter gesitueer de mensen kregen een wit potje, de echte rijke mensen kregen potjes met kleur. De verzameling is grotendeels uit de Rotterdamse bodem gekomen". Als lid van de Stichting Ne derlandse Kunst- en Antiek- beiirs wil Langstraat in het voor jaar zijn verzameling in het kunstcentrum De Beiaard te Breda ter verkoop aanbieden. Waarom? „Je raakt wel eens op iets uitgekeken." Hij verwacht dat apothekers of een farmaceutische industrie wel belangstelling zullen heb ben. Willem Langstraat: uitgeke ken op zalfpotten, uitgekeken op beat. Binnenkort wordt de eens langst bestaande jazzclub van Rotterdam, daarna eerste beat- club, een disco-club met science- fiction-sfeer. De eerste van ons land. UTRECHT In sociaal op zicht is december een rumoerige en veel bewogen maand geweest. Er waren dreigende conflicten, aankondigingen van acties in de ondernemingen, dreigende taal van de voorzitters van de drie vakcentrales en moeilijke on derhandelingen, die niet nage laten hebben in het werkgevers kamp consternatie te veroorza ken. De afloop van al deze moeilijkhe den heeft echter tegen veler ver wachting, in menig opzicht een positieve betekenis gehad. De storm die opstak heeft slechts enkele weken gewoed en een betrekkelijke vrede is weergekeerd. Afgewacht zal nog moeten worden in hoeverre het waar is, dat het loon- akkoord in de metaalindustrie is af gedwongen en de loonsverhogingen dermate hoog zijn, dat dit onvernv.j- delijk tot extra prijsverhogingen moet leiden. Deze prijsverhogingen zullen de vakbeweging weer in rep en roer kunnen brengen, omdat de toch nog matige reële loonstijging na aftrek van prijs- en premiestijgingen in gevaar komt. Aangenomen mag worden, dat de loonsverbeteringen voor de werknemers in de metaalin dustrie voor een groot deel maatge vend zullen zijn- voor de rest van het bedrijfsleven. U Wezenlijk Dc met de loonsverhogingen afge kochte vrede vinden wij niet het be langrijkst. Het ging bij het jongste tumult in de kring van dc vakbewe ging ogenschijnlijk vooral om dc grootte van de loonsverhoging, maar (Van onze sociaal-economische redactie) APELDOORN Het vieren van het Kerst gebeuren heeft geen werkelijke zin, zei prin: Bernhard gisteren tijdens de Kerstfeestvic ring met het paleispersoneel op Het Loo, ah het niet voor ons mensen die zich christei noemen, een aanleiding is. zelfs een soort uit daging, om voor ons persoonlijk de balast' op te maken. Nu eens niet voor wat betrefl onze portemonnee maar voor wat onze gedragingen als mens. ah christelijk mens, aangaat. Wat deden we goed, vv«* deden we fout; was er groei: wat is de trend vi- ons leven, bewegen wij ons voor- of achteruit? Zo'n ogenblik van zelfonderzoek, van inkeer heb ben we allemaal hard nodig teneinde geconfron teerd te worden met een aantal feiten die wij misschien liever niet onder de ogen zouden wil!°r zien. Want als we eerlijk tegenover onszelf zul Ier zijn, wat lang niet gemakkelijk is, zal dit zelfonder zoek een groot aantal negatieve factoren opleveren ofschoon er als het goed is ook wel positie.' zullen zijn. MOOIER Zelfkritiek is trouwens iets heel moeilijks. Ove- het algemeen z'en wij mensen onszelf veel moor' dan wij zijn. Onze deugden worden door ons ve: heerlijkt. onze fouten worden verdoezeld: ze horer er nu eenmaal bij. We zijn nogal tevreden me onszelf en geloven dat het zo wel gaat met ons Voor de fouten van anderen zijn we niet zo tole rant. In het zakenleven betekent stilstand achteruit - De kinderen van de personeelsleden van de Ko ninklijke familie hebben dit jaar tijdens de tra ditionele jaarlijkse kerstviering op paleis 't Loo een voorstelling gegeven: vol aandacht kijken (oj ie foto van links naar rechts) mr. Pieter van Vol 'enhoven, prinses Margrietprinses Christina, ko ningin Juliana, prins Bernhard. prinses Beatri en prins Claus toe. gang en hetzelfde geldt voor het innerlijk van dt mens. Als we niet voortdurend werken aan onze geestelijke groei en nooit tevreden zijn met wat w< hebben bereikt, dan gaat het niet goed met ons. Zelfvoldaanheid, onverschilligheid zijn funest venals een houding van: „Niemand is nu eenmaal deaal. Ik dus ook niet. Ze moeten me maar nemen ïoals ik ben." Inderdaad behoeft men er zich niet voor te scha men dat men. zoals ieder ander mens. fouten heeft. Waar men zich wel voor moet schamen is als men daarin geen verbetering tracht tc brengen. ONKRUID Want zelfs de kleinste fouten groeien met de laren. Wat bij een kind nog wel grappig kan zijn en bij een jong mens nog wel door de beugel kan is vaak bij een oudere niet meer te accepteren Het kwaad, groot of klein, is als een onkruid dat door woekert en ten slotte alles wat mooi en zuiver is ei'dringt. Zover mag het bij ons niet komen. Niemand wenst op zijn oude dag. als wij die nogen beleven, een beklagenswaardig, uitgeblust, orzuurd mens te zijn Integendeel, we hopen en erwachten eigenlijk door ervaring wijs, door 'rijd gelouterd en door zelfkennis gerijpt te wor den. Wel. als we dat zo graag willen, dan moeten we •r nu iets aan doen, want dat alles komt niet lutomatisch mei het stijgen der jaren God gaf ons mensen een verstand en pen geweten waardoor wij n staat zijn onze zonden te onderkennen. Ook zond Tod ons Zijn Zoon om ons te verlossen van die •onden. Dat wil zeggen, Die ons kan verlossen van onze '.onden als we naar ons geweten luisteren en de kracht en het geloof en de karaktersterkte kunnen •phrengen om de weg die dat geweten ons wijst tp •olgen. Dat betekent een voortdurende strijd. Maar nooit •en hopeloze strijd omdat wij niet alleen staan want door het brengen van Jezus Christus bij ons mensen, hier up aarde, als bemiddelaar, als Hei land, als onze Gids. heeft God ons Zijn grote liefde getoond en ons doen weten dat de weg naar Zijn genade altijd voor ons open is en blijft. de voorzitters van de vakccntralcn hebben op de kadervergaderingen van de metaalvakbonden duidelijk laten uitkomen, dat wanneer het in de „metaal" fout zou gaan. zij dit conflict zouden aangrijpen om die perliggende en wezenlijker belangen van de vakbeweging voor een oplos sing aan dc orde tc stellen. Scherper dan ooit tevoren hebben de heren Van Eibergen, Mertens en Kloos gevraagd om inspraak van de werknemer op het niveau van de on derneming. De democratie is geen zaak alleen voor het politieke leven, ook in de sociale verhoudingen wordt nu consekwente doorvoering ge vraagd van de democratische be ginselen. Dit is de wezenlijke zaak waarom het draait. Daaromheen groeperen zich onderwerpen als de vermogensaanwasdeling, de structuur van de onderneming en de verkiezing van de commissarissen. De loonmoeilijkheden zijn geen aanleiding geworden tot het uitvech ten van dit grondprobleem tussen werkgevers en werknemers in Neder land. De werkgevers hebben deze strijd afgekocht met vrij forse loonsverbeteringen in de metaalin dustrie en waarschijnlijk in de ande re contracten, die hierop nog zullen volgen. De vakbeweging had de loon moeilijkheden wel als aanleiding wil len aangrijpen tof een strijd over de fundamentele vragen, maar de werkgevers hebben door voorzichtig manoeuvreren en toeschietelijkheid dit weten te voorkomen. Vorderingen De grote vragen, die de vakbewe ging heeft opgeworpen, zijn daarmee echter niet opgelost. Toch zouden we willen stellen, dat ook in dit opzicht vorderingen zijn gemaakt, die nog niet de aandacht gekregen hebben, die zij verdienden. Duidelijk moet dan onderstreept worden, wat er in de cao voor :1e metaalindustrie en de Hoogovens is vastgesteld over bepaalde immate riële voorwaarden. De vakbeweging krijgt de kans op hel niveau van de onderneming met haar leden te pra ten. Samen met de werkgevers za) nog nader gesproken worden over het uitwerken van een bepaald sys teem. Structureel is dit punt belang rijker dan de loonsverhoging. De honden krijgen inspraak in het soci aal beleid van de onderneming, even als faciliteiten voor het bedrijven- werk. rn de metaalindustrie is ook op het deeële vlak een kleine doorbraak be- eikt. Wij dachten, dat hier een ont wikkeling valt te bespeuren in de •ichting, die de heer J Lanser 'hans secretaris van het CNV in dertijd als voorzitter van de Christe lijke Metaal bedrijfsbond. in een bro chure getiteld: „Ondememings- en sociaal beleid Ontwerp sociaal sta tuut" aanduidde De brochure verscheen in maart 1967. De werkgevers ip de metaalin dustrie mogen dan met een forse loonsverhoging een frontale botsing met de vakbeweging ontweken heb ben, zij hebben toch getoond begrip te hebben voor het wenselijke vraagstuk van de democratisering in het bedrijfsleven. Zij zijn ook nu be reid geweest in deze richting iets te doen. wat voor de verdere toekomst verdergaande stappen onvermijdelijk maakt. In deze zin zouden wij de oplossing voor de sociale moeilijkhe den van de afgelopen weken beslist als een zeer positief willen aanmer ken. •fe Sociaal statu In dit verband kan ook genoemd worden de sociale paragraaf, die eni- I ge tijd geleden werd opgenomen in I de cao voor de werknemers bij Van 1 der Grinten in Venlo. Kennelijk is deze paragraaf ook geïnspireerd door het Ontwerp voor een sociaal statuut, van de heer Lanser, want voor som mige passages zijn letterlijk dezelfde bewoordingen gekozen. Bij deze opsomming mag voorts niet ontbreken het sociaal statuut, dat tot stand is gekomen voor de 2500 werknemers bij de N.V. Douwe Eg berts in Joure. Hierin wordt gesteld, dat het bedrijf streeft naar een even wichtige belangenbehartiging voor- afnemers. werknemers en kapitaal verschaffers. Met volledige inschake ling van de vakbonden wil de be drijfsleiding werken aan een goed so ciaal beleid. De werknemers zullen overeenkomstig capaciteiten en ambi ties in de beleidsvorming en be leidsvoering betrokken worden. Dit statuut is uniek in Nederland. Van een tweepartijenstelsel is geen sprake meer. na 1 januari zijn de werknemers medeverantwoordelijk. Dc lieer Lanser noemt het sociaal statuut in het algemeen de grondwet voor het sociaal beleid. In de prak tische ontwikkeling ziet de heer Lanser een aanvaarding van de ge dachte. die de christelijke vakbewe ging gekozen heeft; deze gedachte blijkt veld te winnen, een zaak die de christelijke vakbeweging toe- .Pe 8®°pperde bezwaren van NKV-zijde. dat de vakbeweging moet oppassen zich niet te laten inkapselen, vindt de heer Lanser in dit opzicht met meer relevant. Dan in alle andere gevallen, waar de vakbeweging ope reert. Hij hoopt dat de beide andere vakcentralen zich positief zullen I opstellen tegenover de gang van za- I ken bij Douwc Egberts. De heer Lanser tekent hierbij nog aan. dat de vakbeweging medever- antwoordelijkheid draagt voor de formulering van het sociaal beleid, maar zij is niet verantwoordelijk voor de uitvoering van dit beleid; deze ligt typisch bij de leiding van de i onderneming. Nieuwe ontwikkeling O Het gaat er op lijken, dat de spannende weken van december een start zullen betekenen voor een nieuwe sociale ontwikke ling in Nederland. Op dit mo ment is het rustig, de rust van het beraad achter de schermen. Voorzitters van centrale werk gevers- en werknemersorganisa ties kunnen bij elkaar gaan zit ten om in het belang van het wel economisch als sociaal Nederlandse bedrijfsleven zo- ih alle ernst te praten over het beleid voor de toekomst. We moeten niet naar een nieuwe klassenstrijd, maar naar een sa menwerking op een nieuw, een democratischer niveau. Terwijl drie Amerikanen om de maan cirkelen werkt anti quair, zalfpottenverzamelaar en beatclubeigenaar Willem Langstraat aan zijn plan voor een door de ruimtevaart ge- inspireerde disco-club. De beer Langstraat: „Met beat is bet afgelopen; bet or- jW kest is zo duur dat we geen stuiver meer verdienen. Toen ik de film Barbarella had gezien, 21341 dacht ik: Als je zo'n idee nou eens kunt uitwerken voor de zaak (de Rotterdamse Wieck). MADRID De „Broederschap van Christus-koning van de Carlistische oud-strijders" hebben zich gedistan tieerd van het standpunt van de „tra ditionalistische gemeenschap" ten aanzien van de uitwijzing van prins Karei Hugo. In een verklaring zegt de broe derschap. dat zij het recht van de traditionalisten betwist om namens het Carlisme te spreken. „Er zijn tal rijke Carlisten die niet de zogenaam de rechten van prins Xavier van Bourbon-Parma erkennen". De TROS vraagt: hoe i 1968? (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM Bij de TROS kunt u zaterdagavond a.s. horen en zien, hoe een aantal bekende Nederlanders over 1968 denkt. Aan hen wordt ge vraagd, wat zij de belangrijkste ge beurtenis in het afgelopen jaar von den. Uitzending op Ned. 1, "tussen 7 en 8 uur. ÉÉN SECRETARIS 1 H(j heeft het voor elkaar ge- kregen: in januari wordt de eer ste Nederlandse „kosmische club" geopend. Misschien blijft ■I de naam „De Wieck" gehand- haafd, misschien wordt het ook heel anders. „De discjockey komt in een soort raket te zitten, en het pla fond wordt helemaal blauw met n' ballistische toestanden", zegt de J man, die eigenlijk liever over zyn zalfpotten en antiquiteiten boui PfaaL NRU EN NTS HILVERSUM Met het oog op de samenvoeging van NRU en NTS tot de Nederlandse Omroepstichting, heb ben de besturen besloten per 1 janua ri één secretariaat en één dienst van algemene zaken in te stellen. Het secretariaat komt onder leiding van mr. J. Diepenhorst. Deze doopjurk uit kunstig geborduurd kant, in Nederland sneêwerk ge noemd, zal prins Johan Friso dragen, als hij zaterdag a.s. in de Domkerk te Utrecht wordt gedoopt door ds. H. J. Kater.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1968 | | pagina 9