gesprek Lunteren heeft Zuid-Afrika
nieuwe bezinning gebracht
PERSPECTIEF VOOR NIEUW GESPREK
Kerstmuziek en
tromgeroffel
Herv.-r.k.
iDr. B. Engelbrecht (Pro Veritate):
1
„Woord en Daad"-groep
nu ook actief
Een woord voor vandaag
Uw probleem
is het
onze....
Wereldraad spreekt
met adventisten
Fris plaatje met kerstliederen
Interreligieuze
raad in VS
R. Blomsma (chel
reizen van KNAC)
met pensioen
BEROEPiNGSWEBK
Ds. Verhoef
in „Fuur"
Bijbeluitgave
in Slowaaks
Promoties aan VI
Merge
Jk legde mij neder en sliep", zegt Psalm 3. Dat lijkt heel
weinig op actief christendom. En toch is het een prachtig
teken van geloof. Een slapende kerk is de Heer een gruwel
maar een slapende christen maakt Hem blij.
Ik bedoel niet een christen die overdag slaapt. Hier in deze
psalm gaat het om de gelovige die van alle kanten omsingeld
wordt door vijanden, maar 's nachts niet wakker ligt van
angst.
Een kenmerk van onze welvaartsstaat is, dat er meer slaap
pillen worden gebruikt dan ooit. Materieel hebben we het ver
gebracht, maar de rust hebben we niet gevonden. We zitten
vaak zo vol spanningen dat we alleen kunstmatig kunnen
slapen.
De schrijver van Psalm 3 zit in een wereld vol spanningen,
maar is toch rustig. Hij vreest de tienduizenden niet. Hij weet:
,(De verlossing is van de Here". Daarom roept hij uit: „Uw
zegen zij over Uw volk".
,Jjaat mij slapend op u wachten", zongen we vroeger. Als we
bedoelen „niets doen" dan is 'dat fout. Maar als we bedoelen:
's nachts rustend slapen, moe van ons werk, dan is dat lied
bijbels. Slapen kan een teken van geloof zijn.
We lezen vandaag: Daniël 9 20-27.
We lezen morgen: Daniël 10 1-11.
ZATERDAG 14 DECEMBER 1968
Brieven die niet xljn voorzien
ven naam en adre* kunnen nlei In
behandeling worden genomen. Ge
heimhouding Is verzekerd. Vragen
die niet onderling met elkaar In
verband staan moeten In afzonder
lijke blieven worden gesteld. Per
brief dient een gulden aan postxe.
gels te worden Ingesloten.
Vraag: Moet een testament geze
geld zijn? Moeten er een of meer
ondertekenaars zijn? Mag de me
de-ondertekenaar een familielid zijn
of moet het door een notaris gebeu
ren?
Antwoord: Hulp van de notaris is
onmisbaar en deze zal u over alle
bijzonderheden kunnen inlichten.
Vraag: Erft een onecht kind van
«en vrouw dat op naam van haar
man staat mee in de nalatenschap
van de zuster van de man?
Antwoord: Zolang de man leeft, is
deze vraag niet belangrijk, want de
erfenis komt dan aan de man (voor
het geheel of een deel) als de zuster
ongehuwd en kinderloos is. Als de
man het kind gewettigd heeft, kan
het kind na de dood van de man,
van diens zuster erven. Draagt het
kind slechts de naam van de man en
is het niet door hem gewettigd, dan
erft het kind na de dood van de
man niet mee. Wettiging is nog al
tijd mogelijk.
Vraag: Ik ben in bezit van een
schilderij, op de voorgrond een
schip met vier masten, gemerkt L.
Cox. Het rijksbureau voor
kunsthistorische zaken verzocht ons
(op ons verzoek om inlichtingen) om
een foto, maar loont de waarde wel
de kosten van een foto?
Antwoord: Niemand kan dat zeg
gen, tenzij de schilder zeer bekend
is. U kan ook eens bij een bezoek
san Den Haag het schilderij mee
brengen.
Vraag: Mijn makelaar vraagt bij
de verkoop van mijn huis ook nog
omzetbelasting boven de gebruike
lijke provisie. Is dat juist?
Antwoord: Het is gebruikelijk dat
makelaars behalve de lllt pet. cour
tage ook nog 5 pet. omzetbelasting
van dit bedrag in rekening brengen,
•1 wordt het soms wel vergeten.
Vraag: Een onderwijzer is jaren
na zijn pensionering voor het eerst
getrouwd. Komt zijn vrouw als hij
overlijdt, in aanmerking voor
pensioen? De betrokkene heeft
steeds voor dit pensioen gestort.
Antwoord: Neen, wel voor
AWW-uitkering.
Vraag: Is er een landelijke of re
gionale organisatie van huurders?
Ik bewoon namelijk een huurflat In
de vrije sector en er is door de
bewoners een huurderscommissie of
flatcommissie opgericht, die de be
langen van de gezamenlijke huur
ders behartigt. Dit is hard nodig,
want ze worden uitgekleed. Wat wij
ervaren is van dien aard, dat het
nodig blijkt voor de huurders ir. het
gehele land om de handen ineen te
slaan.
Antwoord: Een dergelijke orga
nisatie is ons niet hekend.
Waarschijnlijk komt dit doordat de
huurder zich steeds voor een kleine
vergoeding tot de huuradviescom
missie kan wenden. Verder is er nog
de Nederlandse consumentenbond,
die zich op allerlei terrein beweegt.
Intussen: de huiseigenaars hebben
ook een eigen organisatie. Wie weet
hoe veel harmonischer alles zou
gaan, als eventuele moeilijkheden
tussen bonden van huiseigenaars en
huurders geregeld werden.
Vraag: Wij bewonen een oud
maar nog tamelijk goed huurhuis en
zijn van plan daarin een douche te
laten maken, maar de huisbaas wil
het niet zelf laten doen. Nu heb ik
gehoord, dat we daarvoor een tege
moetkoming in de kosten zouden
kunnen krijgen.
Antwoord: U kan zich wenden tot
de directie van de volkshuisvesting
en bouwnijverheid in de provincie
Zuid-Holland, Den Haag en toepas-
sine verzoeken van de premierege
ling voor de bouw van een douche
in uw woning. Het plan moet goed
gekeurd worden, voordat u tege
moetkoming kan krijgen.
De regeling komt hierop neer, dat
men voor nieuwe ruimten (bijmaken
in een kast. bouwen in een hoeki
een derde van de kosten die maxi
maal ƒ800 bedragen mogen, als pre
mie krijgt, voor het maken in een
bestaande ruimte voor hadkamer
•en derde van maximaal f 400.
SANDER VAN MARION
onder zijn leiding
Op ivereldniveau
(Van onze kerkredactie)
GENÊVE De hervormden
en de rooms-katholieken berei
den een gesprek op wereldniveau
voor.
Dezer dagen zijn in Genève de
eerste informatieve besprekingen ge
voerd tussen drie afgevaardigden van
de Hervormde Wereldbond en drie
van het Vaticaanse secretariaat voor
de eenheid. De delegaties stonden on
der leiding van dr. James I. McCord
en bisschop Jan Willebrands.
Van het voorjaar zal er weer een
ontmoeting plaats vinden, waaraan
dan elk zes vertegenwoordigers zul
len deelnemen. Daar zullen specifiek
theologische vragen aan de orde ko
men en problemen, die te voorschijn
gekomen zijn bij de her-
vormd-rooms-katholieke gesprekken,
die op landelijk niveau al gehouden
worden.
Hoewel de Hervormde Wereldbond
zich eerst op het standpunt stelde,
dat het gesprek met Rome het best
door de Wereldraad van Kerken ge
voerd kon worden, besloot het uit
voerend comité in juni van dit jaar,
„de elementen in de nieuwe situatie
te onderzoeken, die het starten van
een hervormd-rooms-katholiek
gesprek nu raadzaam zouden kunnen
maken."
GENÈVE „Profetie" was het
thema van een driedaagse studiecon
ferentie, die onlangs gehouden is tus
sen leden van het secretariaat voor
Geloofsbelijdenis en Kerkorde van de
Wereldraad en leden van de Advent
kerk (zevende-dagsadventisten).
De conferentie stond onder leiding
van dr. Lukas Vischer van de We
reldraad en dr. B. B. Beach, secreta
ris van de Noordeuropese afdeling
van de Adventkerk.
Het was de vierde conferentie van
deze aard. Eerdere conferenties gin
gen over proselitisme, godsdienstvrij
heid en zondag-sabbat.
(Van onze kerkredactie)
AMSTERDAM Er wordt in Zuid-Afrika grote ernst
gemaakt met de resultaten van de Gereformeerde Oecumenische
Synode te Lunteren. Met name in de Gereformeerde Kerk be
ijveren vooraanstaande theologen zich nu voor snelle door
voering van het apartbeidsbeleid.
Dat vertelt ons dr. B. Engelbrecht, studiesecretaris van het
Christelijk Instituut en eindredacteur van het maandblad Pro Ve
ritate. Hij arriveerde deze week voor een werkbezoek van een
maand in ons land.
(Van een onzer verslaggeefsters)
AMERSFOORT Vanavond
op het Binnenhof sla ik de trom
tot Jezus' lof. Vanavond laat ik
dreunend horen, dat koning
Jezus is geboren! Al sta ik ach
ter in de tent. God hoort mijn
bonzend instrument, al sla ik
maar die ene toon. God weet:
hij doet het voor mijn Zoon.
Dit gedicht is van ds. G. Aal-
bersberg, predikant bij de Ru-
dolphstichting. Koos Bons schreef er
de zeer gevarieerde (marsl)melodie
bij waar het spreekt haast vanzelf
tromgeroffel op de achtergrond
hoort. En een fris, origineel kerstlied
is geschapen.
Het Landelijk Centrum voor Gere
formeerd Jeugdwerk heeft het lied,
dat drie coupletten telt, op een van
haar grammofoonplaatjes staan in de
serie Het Nieuwe Lied.
Het is plaat nummer drie, speciaal
gewijd aan kerstliederen, „die nog
niet eerder op een grammofoonplaat
zijn uitgekomen". Deze muziek doet
je iets, niet alleen omdat ze anders
en nieuw is, maar gewoon omdat ze
goed is cn leuk... dat mag toch ook
bij kerstmuziek.
op van wat op de achtergrond aan
nieuwe muziek wordt gemaakt. Iets
waar onze tijd rijp voor is, getuige
de nieuwe psalm- en gezangen berij
mingen.
In de serie Het Nieuwe Lied van
het Landelijk Centrum voor Gerefor
meerd Jeugdwerk zijn al eerder twee
plaatjes met moderne geestelijke lie
deren uitgekomen. De bedoeling is,
dat het acht plaatjes worden met
minstens 32 liederen.
De prijs van een plaatje is ƒ4,90,
van de hele serie ƒ34,90. Voor een
kwartje kan men bij ieder exemplaar
een tekstboekje bestellen. Het adres
van het Landelijk Centrum voor Ge
reformeerd Jeugdwerk is: Koningin
Sophialaan 19, Amersfoort.
R.D.
Het zijn niet zozeer de beslui
ten, de inhoud van de rapporten,
als wel de geest, waarin Lunte
ren gesproken heeft, die indruk
gemaakt heeft. Het is in Zuid-
Afrika goed overgekomen, dat
dit geen vijandigheid was, maar
welmenende kritiek, voortko
mend uit oprechte bezorgdheid.
Voornoemde theologen, voorname
lijk hoogleraren van Potschefstroom,
concentreren zich om het blad
„Woord en Daad", het orgaan van de
Afrikaanse Calvinistische Beweging.
In een van de laatste nummers
verscheen naar aanleiding van de
GOS-discussie een artikel onder de
kop „Beleid moet vinniger uitgevoer
word". Daarin werd betoogd, dat het
beleid van afzonderlijke ontwikke
ling daarop gericht moet zijn, dat
gedwongen apartheid uiteindelijk
niet meer nodig zal zijn.
Woord en Daad schreef: „Wij wil
len met nadruk verklaren, dat de
huidige apartheidsmaatregelen ge
rechtvaardigd kunnen worden, als ze
gezien worden als overgangsmaatre
gelen en alle krachten kunnen wor
den ingespannen, om zo snel moge
lijk een menswaardig bestaan in de
Maar ze worden drukkende en on-
Bantoe-thuislanden te verzekeren,
draaglijke lasten, als daar niet zulke
vooruitzichten zijn.
Als er niet een versnelling en in
tensivering van de ontwikkelingsmo
gelijkheden beoogd wordt en als., dit
de bedoeling is, om dan nog de apar
theidsmaatregelen tot in verre toe
komst te handhaven, zullen wij deze
maatregelen moeten bestrijden,
het trouwens ook dwaas zijn, om te
verwachten, dat wij gezien de we-
degelijkheid wordt opgetreden, zou
reldtoestand en het verzet van de
christelijke kerken zelfs ook van
de gereformeerde over de gehele
wereld en de toenemende ontwikke
ling en de groeiende behoeften van
steeds meer niet-blanken, tot in het
oneindige het met al die apar
theidsmaatregelen zullen kunnen vol
houden."
Geen scheiding
Dr. Engelbrecht juicht deze ont
wikkeling binnen de Gereformeerde
Kerk van Zuid-Afrika als blijk van
bezinning en rechtstreekse vrucht
van Lunteren op zich toe, al gelooft
hij, dat ook de visie van de „Woord
en Daad'-groep niet haalbaar zal blij
ken te zijn.
„Woord en Daad" blijft het zoeken
binnen het raam van het apartheids
stelsel, maar dit stelsel als zodanig
deugt niet. Scheiding tussen blank en
niet-blank is praktisch onuitvoer
baar. In de mogelijkheid van aparte
straten gelooft hij niet. En zolang het
idee van scheiding blijft, komt het in
de praktijk toch neer op discrimina
tie.
Het Christelijk Instituut zet zich er
voor in, dat Zuid-Afrika een geeste
lijke grondslag vindt voor samenle
ving (met alle nadruk op samen) tus
sen blank en niet-blank. Volksgroe
pen, die allebei wettige aanspraak op
het land maken, moeten elkaar aan
vaarden en samenwerken. Dat bete
kent op de duur ook niet-blanke ver
tegenwoordigers in de centrale rege
ring. Deze ontwikkeling is onafwend
baar. Het is alleen maar te hopen,
dat het op vreedzame wijze en in
onderling overleg zal geschieden.
Geen integratie
Samenleving betekent voor dr.
Engelbrecht bepaald niet integratie.
„Ik bedoel geen gemengde huwelij
ken, gemengde woonwijken of
scholen. Ik kan niet zien, dat dat
ooit te realiseren zal zijn. We moe
ten rekening houden met de
bestaande verschillen (zoals taal en
cultuur) tussen blank en
niet-blank. Maar die verschillen
hoeven niet tot discriminatie te lei
den."
De boodschap van de Zuidafri-
kaanse raad van kerken heeft even
eens velen aan het denken gezet
ook in de Boerenkerken, al zijn die
niet bij deze raad aangesloten. Men
kon deze boodschap nu eens niet af
wijzen als werk van „Engelse geeste-
likes", lacht dr. Engelbrecht, daar
voor hebber er te veel Afrikaners in
merg en been aan meegewerkt.
Ondanks een oproep van de moder
ator van de Nederduitse Gerefor
meerde Kerk, om de boodschap te
negeren, kwamen er toch vele ver
zoeken van predikanten om nadere
inlichtingen.
Na deze boodschap worden nu vijf
commissies van deskundigen ge
vormd, die de konsekwenties gaan
uitwerken voor de wetgeving, de po
litiek, de economie, het sociale leven
en het onderwijs. Op deze wijze wil
de raad van kerken een praktisch,
christelijk alternatief geven voor het
apartheidsbeleid.
Dr. Engelbrecht is nog steeds lid
van de Nederduitse Gereformeerde
Kerk, evenals ds. C. F. Beyers Naudé,
al zijn ze hun predikantsrechten
kwijt en sprak de synode in 1966 uit,
dat ze censurabel waren wegens hun
werk aan het Christelijk Instituut
(van censuur is niets gekomen door
dat hun kerkeraad er weigerde aan
mee te werken; de zaak komt in 1971
weer op de synode). Dr. Engelbrecht
laat zelfs merken, dat hij met hart en
ziel van zijn kerk lid is.
Hij ontkent beslist, dat apartheid
iets met gereformeerd te maken
heeft. „Het is juist een afwijking van
de gereformeerde leer, want het is
een afwijking van de Schrift en het
diepste kenmerk van de gereformeer
de leer is haar schriftgetrouwheid.
De afwijking van de NG Kerk
is niet over de hele lijn. Het is
stellig waar, dat de NG Kerk de
gereformeerde leer trouw en
zuiver bewaart. En ik hoop vu
rig, dat haar schriftgetrouwheid
haar ook op het punt van de
apartheid te sterk zal worden.
Daartoe moeten de kerken in Ne
derland de band bewaren en in
gesprek blijven."
Morgen preekt hij in Rotterdam
(half elf in de hervormde kerk aan de
's-Gravendijkwal) en volgende week
zondag in de gereformeerde kerken
van Spijkenisse en Hellevoetsluis.
WASHINGTON Protestanten,
rooms-katholieken en joden in de
Verenigde Staten hebben een „inter
religieuze raad" gevormd.
Hierin hebben zitting de secreta
ris-generaal van de (protestantse) na
tionale raad van kerken, dr. R. H.
Edwin Espy, de secretaris-generaal
van de nationale katholieke bisschop
penconferentie, bisschop Joseph Ber-
nardin en de vice-president van de
synagogale raad van Amerika, rab
bijn Henry Siegman.
De raad zal regelmatig bijeenko
men om van gedachten te wisselen
over vragen van gemeenschappelijk
belang en over mogelijkheden van
samenwerking.
(Van onze Haagse redaktie)
DEN HAAG Onder zeer grote
belangstelling heeft gistermiddag de
heer R. Blomsma (66), chef van de
afdeling reizen van de Koninklijke
Nederlandsche Automobiel Club, in
verband met zijn pensionering
afscheid genomen.
De heer Blomsma trad 36 jaar ge
leden in dienst van de KNAC en was
35 jaar chef van de reisafdeling.
Daarvoor was hij gedurende acht
jaar stuurman en werkte verder eni
ge tijd voor het reisbureau Holland
Express. Als leider van ontelbare
clubreizen won hij de genegenheid
van honderden leden, die zijn kennis
van zaken, begrip, routine en diplo
matie in hoge mate waardeerden. In
kringen van reisbureaus en ver
voermaatschappijen was hij een be
kend en zeer geziene figuur.
Toppers
Er staan vijf nummers op de plaat,
waarvan vooral het genoemde „Ik sla
de trom". „Er klonk een lied in Beth
lehem" en de spiritual van Jezus
geboorte toppers zijn.
Van „Er klonk een lied in Bethle
hem" is Inge Lievaart de dichteres,
de melodie is van Sander van Mari
on. Deze heeft ook de gehele leiding
van de Vocal Group uit Voorschoten
en de begeleiding van de enkele
instrumenten gehad.
Zo'n plaat tilt ook even de sluier
GEREF. KERKEN
Beroepbaar kand. F. W. Fokkema,
Nassauplein 33a, Groningen.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Rijssen 'vac. J van Haa-
ren>. W. Hage te Krabbendijke.
RDMR m 10 dag 1065
Weer in Enrnpn
min.temp.
gisteren
Kopenhagen onbew.
Londen onbew.
Amsterdam
Brussel
Luxemburg
Parijs
Nice
Frankfort
München
ZUriCh
Genève
Locarno
Wenen
Innsbruck
Rome
Madrid
Majorca
onbew.
onbew.
zw bew.
geh. bew.
geh. bew
onbew.
mist
geh bew.
geh. bew
onbew.
licht bew.
licht bew.
geh.bew.
licht bew.
regen
(Van onze kerkredactie)
HOENDERLOO De achtste Volle
Evangelie Vreugdedag 26 oktober (men
heeft daarover in onze krant kunnen
lezen) stond in het teken van de veroot
moediging. Het uitbundige spreken en
zingen over de overwinning in Jezus
Christtis leek wat te zijn gestild.
Op deze jaarlijkse pinkstertoogdag werd voor
het eerst openlijk gesproken over conflicten en
moeilijkheden in de groepen, die tot de beweging
behoren. „De volle zegen is van onze volle-evan-
gelie-beweging geweken", zo werd zelfs gezegd.
In het maandblad Vuur schrijft ds. W. W. Ver
hoef, hervormd predikant te Hoenderloo, dat deze
kentering en bezinning nieuwe mogelijkheden
bieden voor het gesprek tussen kerk en pinkste
ren. Ds. Verhoef schrijft:
De verleiding tot extremisme is groot. Een een
zijdige visie is het eenvoudigst. Gemakkelijk dui
delijk te maken cn in te hameren. Kombineer
deze met een vaste, direkte methode en aanvan
kelijk lijkt sukses verzekerd. Dit overigens ver
der in alle geestelijke oprechtheid. Daar oordeel
Ik niet nader over. Zo liep „Stromen van Kracht"
van stapel. Later de „methode-Osborn" (Johan
Maasbach). Weer later „Beukenstein".
Pastoraal houden deze methodes het niet uit.
Daar lopen ze op stuk. Op een goede dag is de
stem der teleurgestelden sterker dan de stem van
positieve getuigenissen. Op dat ogenblik komt een
toegespitste beweging in de krisis. De toeloop
vermindert. Men tracht het intern soms op te
vangen door een nog groter radikalisme, fanatiek
heiligingsstreven, „opgevoerd" gebed. Men denkt
hiermee de voorwaarden te vervullen, waardoor
de Heilige Geest alsnog boodschap en methode
waar zal doen blijken door wonderen. Deze weg
loopt op interne moeilijkheden uit.
Het zal er op aan komen, dat men zich laat
korrigeren. Eigen methode relativeert. Moed
heeft tot de pastorale ingewikkeldheden van hel
menselijk leven. Zonder deze moed is men inhu
maan, ondanks alle radikaliteit.
Men zal moeten ontdekken, dat „eenvoud" ook
een afgod kan worden. De boodschap zal ver
breed moeten worden. Geen prediking van goed
kope simpelheid. Meer dialoog met de zeer geva
rieerde en gekompliceerde werkelijkheid. Een
prediking, die ruimte behoudt voor de meeste
moeilijke pastorale situaties, waarin voorlopig
zelfs geen resultaten geboekt worden
Een opwekkingsboodschap, die de meest
mislukten of hen waaraan wij het meest misluk
ken niet uitsluit. Ook een Pinkstergemeente
zal blijken haar „ongeneeslijk" zieken te hebben;
zij zal die moeten hebben als volwaardige kinde
ren van God. Met een boodschap die hen niet
uitsluit of hun geloof diskwalificeert.
V ersehuivingen
De geschiedenis van de laatste jaren is negatief
inzake het kontakt tussen kerken en groepen. De
lente die ongeveer 1960 zichtbaar werd, Is nooit
een zomer geworden.
In de Pinksterbeweging ontstond naast de ge
noemde toespitsingen een meer uitgesproken anti
kerkelijkheid. Dit juist in die bewegingen die het
meest van zich lieten spreken. En zo werd helaas
„de Pinksterbeweging" aangezien. Men zag er
geen appèl meer in, maar een eenzijdige methode.
De kerken ondergingen tussen 1960 en 1968 een
ingrijpende klimaatsverandering. De vele „ver
ontrusten" zijn de keerzijde hiervan. Maar deze
zijn meestal te oudbakken protestants-orthodox
om gesprekspartner van de Pinkstergroepen te
zijn.
De klimaatsverandering van de kerken was in
tussen van een geheel andere aard dat die in de
Pinksterbeweging. De aandacht verschoof van df
Kerk naar de wereld, van het innerlijk naar de
moderne uitdagingen, van vertikaal naar horizon
taal. Dit vindt plaats met nog volop aan de gang
zijnde ontsproringen Modern extremisme in de
God-is-dood-theologie, in horizontalisme, in ma-
rrogemoraliseer vol geestelijke vervlakking. En
dit zijn dan in de kerken weer de zaken die
opvallen en waar de groepen heel schuw tegen
aan kijken.
Ontmoeting
Toch moeten wij bij deze beschrijving en het
wederzijds afstotende niet stil blijven staan. Er is
een kentering in de Pinksterbeweging. En de
kerken zijn, bewust of onbewust, in grote nood.
Velen in alle modaliteiten en bepaald niet
alleen bij de conservatieve verontrusten
worstelen met de vraag: Hoe zal de Kerk met
haar boodschap weer een fris en werkzaam appèl
zijn in onze westerse, verstedelijkte, technische
en uitgeholde wereld?
Ik geloof niet dat er een terug gewenst is uit
de genoemde kerkelijke verschuivingen. We zijn
veel te binnenkerkelijk geweest, te geestelijk bin-
nenvetterig, ons blamerend met een politiek libe
ralisme. We hebben gefaald tegenover de Joden,
de wetenschap, het proletariaat, de volken die we
koloniaal onder onze hoede hadden. Daarom kan
ik niet konservatief zijn.
Maar wel moeten we dit ontdekken: er kan
geen gerichtheid op de eigentijdse wereld zijn
zonder het volle engagement in het Rijk van God.
En dat „volle engagement", die volle betrokken
heid, dat is de spits van de Pinksterboodschap,
het leven uit de Geest en de toerusting met de
Geest.
Hersteld contact
Het wordt weer zinvol deze mogelijkheid onder
ogen te zien. Laten we werken aan een beter
verstaan van elkaar. Kan er weer een vorm van
gesprek komen of een gezamenlijke bestudering
van een belangrijke problematiek?
Kunnen we elkaar helpen tot een beter
en aktueler verstaan van de bijbelse bood
schap? Zijn er geen bruggen te slaan op het
punt van de gemeente en haar eenheid
Inzake bijbelstudie en theologie, over de ge
meente en haar taak in de wereld, over onze
tijd en toekomstverwachting, over geloof en
wetenschap
Laten we hierover eens bidden en na
denken
Cultuurmonument
(Van onze kerkredactie)
PRAAG Binnenkort verschijnt^
een nieuwe Slowaakse bijbelvertaling. n
Protestantse en rooms-katholieke u
geleerden hebben deze vertaling sa-
men voorbereid. Vooraanstaande Slo-IL^
waakse letterkundigen hebben haar»
vervolgens overzien en tenslotte heb-»
ben prominente kunstenaars voor d#»
illustraties gezorgd.
Deze Bijbel gaat voorzien van no-L i
ten en inleidingen in twaalf delen ver-F:
schijnen en belooft een hoogtepuntt^'f!*
voor de Slowaakse cultuur te worden. J:
De vertaling is niet bedoeld om deJJ
kerkelijke bijbelvertaling te vervan-'
gen, maar om de Bijbel in zo breed
mogelijke kringen van het volk bekend
te maken. Een niet-kerkelijke uit
geverij (Tatran in Bratislava) heeft
zich met de uitgave belast.
Deze uitgever bereidt ook een Slo
waakse vertaling voor van het ln Ne
derland al jaren geleden verschenen
boek „De Bijbel heeft toch gelijk" van
Werner Keller.
AMSTERDAM Tot doctor in de
geneeskunde is vrijdag aan de VI
gepromoveerd drs A. E. C. Saleh, ui
Willemstad. Curacao, die zich daa
binnenkort opnieuw zal vestigen al
internist. Zijn proefschrift gaat ove
orale anticonceptiva, Cortisol en klie
ren met inwendige secretie. Promotoi
was prof. dr. G A. Lindeboom.
Tot de meer algemene stellinges
van de gepromoveerde behoort deze
De bepaling dat Antillianen met eei
artsdiploma van een niet-Nedert
landse universiteit zich slechts na h«
afleggen van het artsexamen aan ee
Nederlandse universiteit in de Nederi
landse Antillen mogen vestigen, dien!
te worden herzien.
Verder promoveerde, eveneens i
de VU, drs. W. S Sijperda tot doet
in de wiskunde en natuurw
tenschappen bii prof. dr. W. Uyte
bogaardt over de oorsprong van gn
nieten. Enkele van zijn algerrtttw.-
stellingen: Het is op medische grou
den niet verantwoord paranimfen j
durende de promotieplechtigheid
doen staan. En: Marken dient te wo
den opgenomen in de Markerwaar
(Dr. Sijperda woont op Marken).
Almal is gelukkig (3
De heer G. D. van Bueren ziel
zijn woonplaats Spijkenisse ook
eens negers, maar die zien er fris
schoon uit. Hij vergeet er bij te i
gen, dat geen enkele neger ons 1
binnen kan komen dan via de operi
vervoermiddelen, die... precies dei
de eisen stellen als de (eveneens i
blanke beheerde) openbare vervi
middelen in Z.-Afrika.
Alphen a. d. Rijn W. Bos
Almal is gelukkig (slo
De heer G. D. van Bueren meen I
mijn opmerking „commentaar ovefl
dig" te mogen afleiden, dat de wei P
geven (Zuidafrikaanse) visie naar
mening de enige goede is. Die
clusie mag hij niet trekken. Ik hel 1
stukje van de heer W. Eshuis over
overgroot deel van de Bantoetx fl
king alleen maar ingezonden om (J
eens een andere kant van de kw
te laten zien, meer niet.
Rotterdam
A. in 't
Fatsoen (2) v
Het ingezonden stuk van de he
J. Bouwmeester was mij uit het
gegrepen. Ik erger mij ook steeds
de onhebbelijkheid van honder.
ders/sters, die hun dieren de
werpselen laten deponeren op wal
paden e.d. Ik heb op het pad ai
het Grotiuslyceum over een li
van ongeveer tien meter eens vij
„hoopjes" geteld. Ook in de str
ondervindt men hiervan veel ove
En dan de wijze van uitlater
hond van mijnheer A. mag niet
haar eigen portiek, maar wel
van buurman B. gaan „zitten". Ii
heeft zo'n hoopje eens „terugbel
met de mededeling „Dit heeft u
ten mee te nemen" en toen w
afgelopen.
Ik vraag me af waarom men
kat in een bak laat doen en een!
niet. En waarom laten degenen,
benedenhuizen wonen, hun hon(
uit in eigen tuin? Bovendien: als|
zijn hond aan de lijn uitlaat,
behogfte dan niet op te vangen]
hoeft een ander er vooral bij
niet in te trappen.
Ik ben het hartelijk eens
wens van de heer Bouwmeesi
de politie of de plantsoendienst
ge controle gaat houden en de
en heren, die een hond hebben,
ker schudt aangaande de wettr
fatsoen.
Den Haag
erkt 12-
ntel.017