Wat hangt zaterdag de VPRO boven 't hoofd? NeJÜDAMPO Minstens 10 reportages Apollo 8 op de buis AMADEUS CONSUL Boze open brief Bal gehakt VANAVOND TE ZIEN VANAVOND TE HOREN door John Knittel CAROLINA YES VRIJDAG 13 DECEMBER 19ót In stijl MIEMAND heeft te veel kunnen verwachten van „Zeemansvrou wen" op de televisie, want regisseur Willy van Hemert heeft Buubers meesterstuk in volledige stijl laten opvoeren: met een lach en een traan, geen kwaad woord voor de braven, geen goed voor de twee lelijkerds, onder wie ditmaal de aardige Cobo Keiling als intrigrerende Tante Saar viel. De kerstavondsneeuw daalde keurig neer en van de bezorgde brandweermannen achter de boom met wankele kaarsjes kwam geen spoor in beeld. Het kostelijk brok onversneden volkstoneel kwam zwaar van senti ment en emoties tevoorschijn, mede dank zij de grote ambitie waarmee het werd gespeeld. Vooral de vrou wenrollen waren uitstekend en de jonge Hetty Verhoogt deed bepaald niet onder voor de oudere actrices, onder wie de in dit genre zo bekwa me Beppie Nooy. Hetty speelde de in de steek gelaten Leen voortreffelijk en voor de tweelingen als baby en kleuter moet elk kijkershart wel *yn opengegaan. Er waren wel feilen, maar ach, daaraan hoeft niet zo zwaar te wor den getild. De vechtscènes hadden wat meer allure mogen hebben: de kijvende vrouwen klitten bijvoor beeld veel te omzichtig haar handen in eikaars nette kapsels en ook de mannen gingen elkaar niet „echt" ge noeg te lijf. Maar wat hindert dat: bij stukken als dit gaat het immers in de eerste plaats om het boeiende verhaal en dat was er wel Politiek „Achter het nieutos" bood een gesprek met een uiterst voorzichtig reagerende mr. Biesheuvel, die zei dat de ARP niet tot elke prijs bereid i« tot samenwerking en beslist nog niet d.enkt aan éénwording van drie partijen. Tot een breuk met de radi calen wil de ARP het niet laten ko men: „Deze mensen horen bij ons," aldus mr. Biesheuvel. AR-radicaal P. J. D. Idenburg zei, dat hij en zijn medestanders zeker niet uit de partij sullen lopen, maar dat hij geschrok ken was van het feit dat de brief niet aan het convent is voorgelegd. Dit overleg bij bijzondere stappen was namelijk afspraak. Verder had VARA's actualiteiten rubriek weer ellendige beelden van het Biafraanse front, ditmaal gecom pleteerd met allernaarste uitspraken van Europese vrijwilligers, die onder v\eer lachend verklaarden „dat ze al tijd wel werk zullen vinden in een of mdere oorlog" en dat „de Biafraanse vrouwen er wezen mogen". VI I U f 18.7S bnp. N.V. ALVANA Oen Haag tel. 070-63 09 43 (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM Morgen is het zaterdag 14 december, een kritieke dag voor de VPRO, die dan in Den Haag zijn buitenge wone ledenvergadering houdt ter vaststelling van nieuwe ver enigingsstatuten, mede het om roepbeleid betreffende, en ter verkiezing van twee nieuwe be stuursleden, voor welke functie van bestuurszijde mede de he ren prof. dr. J. Sperna Weiland en F. de Smit worden aanbevo len. Zo te zien een rustige agenda, maar in de zes oppositie-groepe ringen broeit het van tegenstand tegen diverse bestuursvoorstel len. Het is niet voor niets, dat de VPRO, in herinnering aan de smade lijke herrievergadering in juni j.l. weer uiterst zorgvuldig te werk gaat met de toelating tot de vergadering: iedereen die wilde komen moest eerst een toegangsbewijs op naam aanvra gen en wie dit aan de zaal niet kan tonen, komt niet binnen. Ook mag men de vergadering niet verlaten om later nog eens het gebouw te betre den, anders dan om dringende en na der te verklaren redenen. In brochurevorm is iedereen een uitgebreide toelichting op de verga dering toegezonden. Hieruit blijkt dat er zeer veel oppositie bestaat tegen de statutenwijziging, het regende amendementen, vooral van de groep-De Smit, die de voorgestelde verenigingsvorm met districtenstelsel niet wenst. Niet voor niets heeft de VPRO zo'n (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM De berichten ach terhalen elkaar snel: de NTS deelt ons nu reeds mee, dat zij rondom de Kerstdagen minstens 10 reportages zal wijden aan de Amerikaanse vlucht naar de maan met de astronau ten Borman, Lovell en Anders aan boord van de Apollo 8. Hoogtepunt blijft.zoa Is wij giste ren reeds meedeelden, de directe re portage (indien de plannen naar be doeling verlopen) van de 9e omloop om de maan in de Kerstnacht. Ande re belangrijke fasen die rechtstreeks zijn te volgen vormen de lancering van de Satumusraket, de aankomst bij de maan, de terugkeer in de dampkring en de landing. In de Bussumse studio's zullen des kundigen gereed zijn om de reporta ges toe te lichten. Dit zal vooral inte ressant zijn bij de ontsnapping uit de kringbaan om de aarde, een manoeu vre die nog nooit met een bemand ruimtevaartuig is uitgevoerd, de omlo pen om de maan en het loskomen uit de laatste daarvan, hetgeen achter de maan en dus zonder contact met de aarde dient te geschieden. Ook het terugkeren in de aardse dampkring en de landing in het nach telijk duister op de Stille Oceaan zijn kritieke momenten. Rechtstreekse reportages worden mogelijk gemaakt door samenwerking tussen de Amerikaanse televisie en de NASA, het Amerikaanse bureau voor de ruimtevaart. Early Bird moet voor de doorzending van beeld en geluid zorgen. Voorlopig kan de NTS de volgende ze uit Vlaardingen geboortige jonge man ook zal terugkeren naar zijn oude stiel, maar de NCRV zegt ons „nergens van af te weten". tijdstippen van uitzending onder voor behoud van wijziging aangeven. Zaterdag 21 december Ned. 1, 1.45 uur start van de Satumusraket, recht streeks en in kleur van Cape Kenne dy; zondag 22 december Ned. 1, 21.20 uur berichtgeving over de reis naar de maan; maandag 23 december Ned. 1, 21.35 uur idem, dinsdag 24 decem ber Ned. 1, 11.15 of 13.15 uur aan komst bij de maan, zo mogelijk rechtstreekse beelden uit de capsule en Ned. 2, 18.30 uur samenvatting van de gegeven reportages plus omlopen om de maan; woensdag 25 december Ned. 1, 's nachts 3.15 uur reportage 9e omloop op 100 km afstand van het maanoppervlak, cn zelfde net 13 uur samenvatting recente gebeurtenissen tijdens de vlucht; donderdag 26 de cember Ned. 1, 22.15 uur terugreis naar de aarde en vrijdag 27 december Ned. 2, 16.20 uur (na 17 uur verder op Ned. 1) reportage terugkeer in de dampkring en landing, in kleur. Ter inleiding op de maanreis zendt de NTS op zondag 15 december tus sen 17.10 en 18 uur op Ned. 1 een eigen programma uit waarin de kij kers wordt duidelijk gemaakt, wat er precies voor gaat gebeuren. Een NTS-team heeft hiervoor op belangrijke plaatsen in Amerika ge filmd en maquettes verzameld. Diver se Amerikaanse en Nederlandse des kundigen geven toelichting. De astronauten in de Apollo 8 heb ben opdracht, een kleurenfilm te ma ken van hun reis. Als zij daarin sla gen en de kwaliteit van de film vol doende is, vertoont de NTS haar op Oudejaarsavond op Ned. 2 tussen 21.30 en 22 uur in het programma „Operatie...." De Apollo-reportage op Eerste Kerstdag wordt om 13.30 uur gevolgd door een Canadese fantasiefilm over een reis voorbij zon, maan en sterren in het heelal. Hilversum I. 402 m. NCRV: 18.30 Nieuws en weerpraatje; 18.46 Actualiteiten: 19.05 We reldpanorama; 19.16 Stereo: Lichte orkestmuziek met zanKSOliste. 19.45 Internatio nale oriëntatie in kerk. zen ding en oecumene. 19.55 Licht gevarieerd platenprogramma; 20.55 Wat zijn Gods werken?, toespraak: 21.00 Auteurl Au teur!. hoorspel: 21.30 Nationaal Jeugdkorps (opn.); TROS: 22.00 Perspectief: gesprekken: 22.30 Nieuws, nieuwer, nieuwst: ge varieerd programma: (22.30 Nieuws). 23.55-24.00 Nieuws. Hilversum II. 298 m. VPRO: 18.00 Nieuws: 18.16 Berichten: DE VRIJE GEDACHTE: 18.20 Persconcentratie en Persvrij heid. lezing: VPRO: 18.30 Voor onvolwassenen19.10 Jazz-ron- do: Dizzy GlUesple 1948-1968. 19.30 Nieuws; 19.35 Kunst na der beschouwd: 20.00 Jazz en popmuziek: 20.45 Marx of Je zus, vraaggesprek: VARA: 21.00 Stereo: Omroepkamer- koor en Instrumentaal trio; 22.05 Hedendaagse muziek (opn.). 22.30 Nieuws; 22.40 Ac tualiteiten: 22.55 Stereo: Licht gevarieerd platenprogramma 23.55-24.00 Nieuws. TELEVISIE VANAIOVD Reclame: NTS: 20.00 Journaal; STER: 20.16 Reclame: AVRO: 20.20 AVRO's Televlzier20.45 In kleur: Run for your live, tv-feuilleton; 21.35 Voor de vuist weg: NTS: 22.45-22.50 Journaal; 23.00-23.30 Teleac: En France avec Nicolas (les 6). Nederland II. NTS: 18.50 In kleur: De Fabeltjeskrant: STER: 18.56 Reclame; NTS: 19.00 Journaal: 19.03 Scala, in formatief programma: 20.00 Journaal; STER: 20.16 Recla me; TROS: 20.20 Program ma-overzicht. 20.24 In kleur: Het spook en mevrouw Muir, tv-feuilleton; 20.50 Wobbewaf, cabaretprogramma; 21.05 Sprookje van mijn vrienden, amusementsprogramma; 21.35 In kleur: De dief van Washington. tv-feuilleton NTS: 22.25-22.30 Journaal. Beli" Kan al mannetje; 19.00 De forel, film: 19.30 Programma-overzicht tot en met volgende donderdag; 19.50 Hier spreekt men Neder lands; 19.55 Mededelingen e» De weerman: 20.00 Nieuws. 20.26 Zondagen van het leven psychologische speelfilm; 22.00 Nieuws; 22.05-22.55 Günther Grass, of een loflied op de demooratie. Documentair pro gramma. 'RAMMOFOONPLATENPRON RAMMA DRAADOMROEP VANAVOND Van 18 - 20 uur Johann Strauss: „Die Fle- dermaus", operette in drie be drijven. Nederland I. NTS: 18.50 In kleur: De Fabeltjeskrant: STER: 18.56 Reclame; NTS: 19.00 Journaal; STER: 19.03 Re clame: AVRO: 19.06 Doebledoe, tienerprogramma: STER: 19.56 RADIO MORGEN woord; 7.16 Op het eerste ge hoor; (Om 7.30 Nieuws; 7.32 Actualiteiten); 8.00 Nieuws; 8.11 Gewijde muziek (opn.): 8.30 Nieuws; 8.32 Voor de huisvrouw: 9.00 Theologische etherleergang; 9.35 Waterstan den: 9.40 Gymnastiek voor de huisvrouw; 9.50 Klassiek pla tenprogramma. Aansluitend: Weet U veel?, klisterwedstrijd; 10.55 Kunst- en vliegwerk, ten toonstellingsagenda; li .00 Nieuws; 11.02 De zonde der vertwijfeling, lezing; 17.15 So listenkamer. muzikaal vraag gesprek; 11.55 Mededelingen; KRO: 12.00 Stereo: Lichte or kestmuziek (gr.); 12.14 Markt berichten: 12.16 Over heidsvoorlichting; KRO: 12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw: 12.30 Nieuws: 12.41 Actualiteiten12.50 Zonder grenzen: over missie en zen ding; NRU13.00 Platenpro gramma voor de militairen; KRO: 14.00 P.M., een weekblad met veel plaatjes: (16.00-16.02 Nieuws): NRU: 16.30 Bezig met muziek, muzikale lezing: HI- RO: 17.00 Vogelbescherming ln vogelvlucht, lezing: 17.15 HI- RO-Magazine; KRO: 17.30 6-8-6-9: Informatie en muziek voor twleners; 18.19 Uitzending van de PPR. Hilversum II. 298 m. VARA: 7.00 Nieuws en ochtendgym nastiek: 7.23 Stereo: Lichte grammofoon muziek; VPRO: 7.54 Deze dag: VARA: 8.00 Nieuws en Van de voorpagina; 8.15 Z.O. 135: gevarieerd pro gramma; 10.30 Voor nu en la ter, lezing: 10.45 Stereo: Draai- orgelmuzlek (gr.): 10.50 Tips voor trips en vakanties: 11.00 Nieuws; 11.02 B.M C.-Concert Band: amusementsmuziek; 11.25 Oosteuropese kroniek; 11.45 Lichte grammofoonmu- ziek; 12.15 Stereo: Accordeon- muziek (gr.): 12.26 Mededelin gen t.b.v. land- en tuinbouw; 12.29 Actueel sportnieuws; 13.00 Nieuws; l«d VARA-Varla; 13.15 Stereo: Tijd voor teena gers; 13.50 Uitlaat: voor twin tigers; 14.25 Stereo: Popmu ziek; 14.45 Radio Jazz Magazi ne: NRU: 15.20 Frans - Duits - Engels: een luisterprogramma: VARA: 16.30 De Scala 1910-1918: operamuziek (gr.); 17.25 Radioweekjournaal; 17.55 Mededelingen. Hilversum III. 240 m. en FM-kanalen. KRO: 9.00 Nieuws: 9.02 DJlnn: gevarieerd programma; (10.00 en 11.00 Nieuws); NRU: 12.00 Nieuws: 12.03 Informatie over nieuwe langspeelplaten; NCRV: 13.00 Nieuws; 13.03 Small Combo date: programma rond de Mil lers met solisten; 13.30 Zuid zee-serenade; 14.00 Nieuws; 14.03 Voor tieners en twens: 15.00 Nieuws; 15.03 Licht mu ziekprogramma; 16.00 Nieuws; 16.03 Country- en Westemmu- zlek; 16.30 Pop Thtnk-ln. Tie- nermuzlek kritisch beluisterd; 17.00 Nieuws; 17.02-18.00 Sportshow met lichte grammo- foonmuzlek. ÏTELEVISIÉi «MORGEN Nederland I. NTS: 9.30-U.30 Teleac: 9.30 Export (les 3): 10.00 Noten en tonen (les 13); 10.30 Kijk eens wat Ik zeg (les 13); 11.00 En France avec Nico las (les 6 - herh.); NCRV: van de gerestaureerde Grote of St. Laurenskerk te Rotter dam; NTS: 16.00 Journaal; VPRO: 16.02 In kleur: Harlem Impressies, fllmreportage; 16.27 In kleur: Drie tekenfilmpjes; 16.42 Russisch circus, fllmre portage; 17.20-17.30 Tekenfilm. België: Nederlands progr. Kan. 2 en 10. 16.00-18.00 Volksuniversiteit. Lappie Loep en de oude toren vijf uren uitgetrokken om te verga deren. Als alle voor- en tegenstan ders aan het woord komen, zal deze tijd nog te kort zijn. Vlak voor de vergadering hebben 5 leden (Zwinglibond) een zeer boze open brief vol verwijten aan het VPRO-bestuur gepubliceerd. Hierin wordt o.m. gezegd, dat het tragisch en beschamend is, maar dat de VPRO zich in de laatste jaren „koploper van het verwordingsproces naar de barbarie", waartegen prof. Huizinga ooit waarschuwde in zijn boek „In de schaduwen van morgen" heeft betoond. Het bestuur wordt voorts verant woordelijk gesteld voor het weglopen van duizenden leden, tengevolge van grove en extreme tv-uitzendingen. Vurig scharen de briefschrijvers zich achter de uitlatingen, destijds gedaan door de vertrokken tv-directeur ds. J. A. van Nieuwenhuyzen, als zouden tal van VPRO-programmamakers Christendom noch humanisme zijn toegedaan en de bezinning op nieuwe doelstellingen van de VPRO moeten worden bestempeld met „stichtelijk gezemel". Ander verwijt: dc VPRO-tv-staf heeft zich ontwikkeld tot een pressie groep die zeer sterk naar links wil buigen; bovendien heeft het bestuur alle personen, die bij andere omroe pen geen etreme of stuntprogram ma's voor de tv mochten maken, maar aangetrokken zonder te vragen, of zij wel instemden met de beginse len van de VPRO, een toestand waaruit de „Poolse landdag ln juni" ls voortgekomen, aldus de open brief. De briefschrijvers zien duidelijke a-religieuze tendenzen in de VPRO: niet alleen onder de voornaamste medewerkers, ook in het bestuur heeft men niet-godsdienstige perso nen opgenomen. Hlemee wordt voortgegaan door het kandidaatstel len van de heer De Smit als hoofd van de a-religieuze oppositie, die in een persconferentie de nieuwe doelstellingen „een bal gehakt" noemde en van prof. Sperna Weiland, die zich bij intern beraad ook onwil lig toonde bij het vasthouden aan de vrijzinnnig protestantse principes. In de brief staat voorts, dat er ten opzichte van de nieuwe statuten een referendum onder de leden had moe ten worden gehouden en dat een tv-debat met opposant-De Smit werd gewenst en vergeefs voorgesteld. Besloten wordt met de waarschu wing dat, indien de VPRO ter verga dering de positieve vrijzinnige pro testantse doelstellingen laat varen, er een nieuwe vrijzinnige omroep zal worden opgericht Het bestuur is dan schuldig aan nog meer verdeeldheid in de ether. Het is voldoende duidelijk, dat de VPRO morgen voor hete vuren komt te staan, ook al vergadert men dit maal op een niet zo gemakkelijk te bereiken plaats, ver van het centraal gelegen Hilversum. Het jonge echtpaar Rikkert Zuider- velt en Ellhy Nieman heeft een be langrijk aandeel in het programma Sprookje wan mijn vrienden", dat de TROS vanavond op Ned. 2 vertoont. Een paar jaar geleden maakten zij als leden van de cabaretgroep Zwart Zaad kennis met Jop Pannekoek, die nu hun show regisseert. De vrienden die zij voor deze avond om zich heen hebben verzameld zijn over het ge heel jonge artiesten, die bij de TROS een kans krijgen. Onder hen zijn Linda van Dijk, Joost Nuissl, de groep Het Eksooties Kietsj Konserva- torium en een aantal kinderen, die van de Arbeidsinspectie naar de sprookjes mochten luisteren, omdat de opname overdag werd gemaakt en zij als echte kinderen meededen en niet als kleine grote mensen. De liedjes worden aaneengepraat met korte teksten en het geheel doorschoten met filmimpressies. Van Rikkert en Elly, het vooral bij talloze tieners zo populaire echtpaar, hier een foto, gemaakt tijdens de opname van de show. Ned. 1 AVRO 7.06 uur Doebiedoe, jongerenprogramma. 8.20 uur actualiteiten. 8.45 uur aflevering Run for your life. 9.35 uur Voor de vuist weg. Ned. 2 TROS 7.03 uur (NTS) Scala. 8.20 uur aflevering feuilleton „Het spook en mevrouw Muir". 9.05 uur liedjesprogramma met Elly Nieman en Rik kert Zuydervelt. 9.35 uur aflevering De dief van Washington. Hilversum I NCRV en TROS 7.55 uur In, muziekallerlei. 9.00 uur hoorspel „Auteur! Auteur!" 9.30 uur reportage Vormingsdag Chr. Muziekbonden. 10.00 uur TROS met Perspectief, strip „Bij de Buyten" Vrijdagavond komp-Lex, Happy Meursday en actualiteiten, Hilversum II VPRO en VARA 8-00 uur Jazz en pop-live. 9.00 uur Omroepkamerkoor zingt religieuze werken. 10.05 uur uitvoering „On escalation" van Peter Schat. 10.55 uur lichte platen. (Een wereld in wording) V 59 En als ze die er niet op nahouden, dan zullen ze je spel met dat van een andere kunstenaar vergelijken, die voor hen als „standaard" geldt Als het concert uit is, loopt de zaal opeens leeg en welke vervoering de toehoorders ook doorleefd hebben de meesten van hen komen dadelijk weer in hun oude sleur terecht, terwijl het maar heel zelden gebeurt, dat ze de idee van harmonie in de problemen van hun eigen huiselijk, nationaal of internationaal leven binnendragen. En als de meningen van die lui gunstig zijn, zul je min of meer bevredigd over jezelf en je auditorium naar huis gaan en ingespannen wachten op wat de kranten zullen schrijven. Dat is de publieke opinie. En als je jaren gespeeld hebt, zal die publieke opinie, om zo te zeggen, met je samen groeien en een noodzakelijkheid voor je worden. Goed beschouwd maakt het publiek en niet jezelf je succes in deze reeds geheel en al vercommercieerde kunst. En hoe groot jij ook moge worden: je wordt mettertijd een gemechaniseerde pianiste, die muziek voor geld verkoopt Dat is het logisch gevolg van de rentabiliteit van het talent, van het kapita listisch systeem van exploitatie. Je zult altijd in strijd zijn met je concurrenten. Tenslotte wordt de muziek in je geest een affaire. Dat is dan ook de reden, waarom de grootste spelers tenslotte hun krachten gaan concentreren op techni sche bravourstukjes en de moeilijkste stukken het allerbeste spelen. Dat komt,omdat zoiets geld in het laatje brengt. Ook de beroemdste concertspelers spelen te vaak, ze zijn gedwon gen hun kunst te mechaniseren, teneinde er altijd zeker van te zijn. Ze moeten spelen, altijd, wanneer dat gevraagd wordt, onverschillig hoe zij zich voelen en in wat voor een gemoedstoestand zij zich bevinden. Ze moeten in staat zijn om te spelen, als ze kiespijn hebben, als ze aan blindedarm ontsteking lijden, als ze door de galstenen gekweld worden, en ook onder die omstandigheden moeten ze op peil blijven. Je kunt bijvoorbeeld vijf jaar lang in de Verenigde Staten tachtig concerten per jaar geven, zonder ooit een stad twee keer te bezoeken. Een groot aantal der beste kunstenaars heeft dit gedaan. Die zwerven dan over de wereld en herha len steeds maar een paar concerten en enige dozijnen onfeil baar effectmakende stukken! Dat zijn je ware slachtoffers. Slachtoffers van adverteren, van eenzijdigheid, van specia lisatie en vaak ook van ijdelheid." Pauline, wier hoofd by Amedeus' woordenstroom langza merhand op haar borst was gezonken, ontwaakte nu als het ware plotseling en Amadeus aankijkend, riep ze: O, jongen, je hebt vandaag lets ln me vernietigd!" Ze haalde haar zakdoek voor de dag en drukte die tegen haar ogen. Maar opeens hield ze daarmee op, ze liep naar de piano en opende die. „Ik ga spelen", riep ze met een harde stem. „Ik moet spelen. Ik moet spelen, om onafhankelijk te worden en niet alleen om er geld uit te slaan." En ze begon de Polonaise van Chopin te spelen. Ze speelde zoals ze waarschijnlijk vroeger nooit gespeeld had. En toen ze de laatste akkoorden had doen weerklinken, liep ze haastig door de kamer heen naar Amadeus toe. Haar ogen brandden met een vreemde glans, ze zag doodsbleek. „Je bent heel wreed, Amadeus." Haar blik deed een vlam in zijn ogen ontbranden. Maar hij omfloerste die blik en zij had de indruk, alsof hij al zijn best deed, om zich voor haar te verbergen. Hun gezichten raakten elkaar nu bijna aan. Haar lichaam was verstijfd, alsof het door een kramp was aangetast, haar armen hingen als loden gewichten langs haar heupen. Za viel bijna tegen hem aan. Hij trok haar naar zijn lippen. Hun harten bonsden tegen elkaar. Buiten adem maakte zij zich uit zijn omarming los. „Amadeus, je moet op mijn concert komen", sprak ze. Ze keerde zich om, daar zij zich. niet in staat voelde naar hem, te kijken en zelf nauwelijks wist, wat ze zei. „Ik zou me heel ongelukkig voelen, als je niet kwam." En zich plotseling weer omdraaiend, sloeg ze met een onbeheerste hartstocht haar armen om hem heen, om ander maal zijn lippen te voelen. De dag voor het concert ging Pauline naar haar tailleur, om een eenvoudige witte japon in Griekse stijl, die ze voor die gelegenheid had gekozen, te gaan passen. Ze staarde met een bescheiden blik van voldoening naar de tengere, flink opgeschoten sylfide in de spiegel. (Wordt vervo ig<0 Smidje Verholen en de Knap-Mutator 1094: Burgemeester van Muizenis zette grote ogen op, toen hij hoorde wat ijplco hem allemaal te ver tellen had. „Ma maar dat is afschuwelijk, Eel- co!" zei hij. „Dus jij bent van oordeel, dat er een vuiligheidje in het spel is? Zou het niet kunnen zijn, dat Sjeems Pond zélf ont vlucht is, onder dekking van die filmery met die rookbommen?" „Beslist niet, burgemeester." zei Eelco ferm. „Hij kon die boei'n nooit zelf losmaak'n! Die filmerderij was juust de bedoeling om hem on gemerkt weg te kunn'n haal'n! Als je hier wilt film'n, mot je toch eerst een vergunning in drieplooi anvraag'n bie de pliesie en de burgemeester? En heb U van zo'n vergunning iets gemerkt? Nee toch zeker! Belt U nou maar de baas van de Geheimzinnige Dienst op en vertel hem maar gauw wat zich hier heeft afgespeeld!" Met een zeer bezorgd gelaat nam de burgemeester de telefoon en draaide hij het speciale nummer van kolonel Plimmp. „Tja kolonel zei hij. „Eelco heeft de guitaar opgehaald en dat is allemaal heel goed verlopen. Maar nu is Sjeems Pond verdwenen, en ik dacht dat hij misschien zélf „Niks daarvan!" donderde kolonel Plimmp. „Uw veldwachter heeft volkomen gelijk en hij stijgt daarmee een stuk in mijn achting. Natuurlyk is Sjeems Pond door de vijand ontvoerd! Ik ga onmiddellijk maatregelen nemen!" En smidje Ver holen was de eerste, die daar iets van merkte. Hij had een heerlijke wande ling gemaakt en het was al donker toen hij terugkwam bij het stralend ver lichte hotel. Zenuwachtig kwam de hotelhouder hem tegemoetlopen met een papiertje in de hand. „Gelukkig, dat U daar bent, meneer Verholen," zei hij. „Ik heb een dringende boodschap voor U. U moest onmiddellijk uw koffer gaan pakken, want aan uw verblijf hier is een eind gekomen. Over een hall uur wordt U gehaald ♦4. Voorzichtig liet Lappie zich door het kleine raam binnen zakken. Zijn handen klemde hij stevig vast aan de grote stenen van de buitenmuur, terwijl zijn voeten naar de vloer zochten. „Hé, wat is dat diep!" schrok Lappie, ik kan wel in een put terecht komen?" Plotseling werd hij echter moedig en liet zich in de donkere ruimte fallen. Met een plof kwam hij op de stenen vloer terecht, «rff," mompelde Lappie, zich in de handen wrijvend, „wat is het hier donker...." Op dat moment klonken er stemmen uit een nevenvertrek. Lappie vloog overeind en drukte zich tegen de muur, vlak naast de deur. De stemmen naderden snel en Lappie vroeg zich af, wat er nu verder zou gebeuren. Hij was nu in het kasteel, maar zou dat iets helpen? Ondertussen, heel ver van het kasteel vandaan, in een groot legerkamp, was de zwarte ridder bezig zijn krijgers strijdvaardig te maken....

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1968 | | pagina 19