Een volksstuk, geboren uit
de nood om het bestaan
Vanavond „Zeemansvrouwen"
Kerstdagen in teken
van de ruimtevaart
AMADEUS
Brok levert van toen
Maanreis op tv gevolgd
Lappie Loep en de oude toren
VANAVOND TE ZIEN
VANAVOND TE HOREN
door
John Knittel
CAROLINA YES
Smidje Verholen en de Knap-Mutator
DONDERDAG 12 DECEMBER 1968
IJET was alleszins de moeite
waard, gisteravond de interes
sante speelfilm op Nederland 1
goeddeels in de steek te laten om
op het andere net te kijken naar
twee opmerkelijke uitzendingen van
de AVRO, die minder sterke con
currentie hadden verdiend.
De kennismaking met het eerste
van vier poëmen van Bob Rooyens
en zijn medewerkers is ons over het
geheel als een verrassing voor
gekomen. Minder lawaaiig, maar
zeker niet minder spectaculair dan
in zijn wilde tienerprogramma's
toont deze jonge regisseur dat hij
met klank, kleur, beweging, lichtval
en uitgekiend camerawerk bijzonder
veel uit het medium telemsie kan
halen.
Nu geen schichtige effecten, maar
vloeiende lijnen in originele vond
sten, waarvoor alles in muziek,
woord en choreografie onbeschroomd
wordt aangewend, zonder zorg over
al te crue tegenstellingen. Hierbij
zouden wij wel af en toe een
vraagteken willen zetten, want het
directe overgaan van een lezing uit
Openbaringen op de overpeinzingen
van een striptease-danseres beviel
ons in deze overigens boeiende ode
aan het menselijk lichaam niet zo
zeer.
Toch was er geen sprake van
profanie, wel van een oprecht
gedurfde collage. Zwakke punten
had „Vers 1" zeker: de massale
naaktbeelding leek bijvoorbeeld ner-
(Van onze radio- en tv-redactie)
Eén van de felle scènes uit het volks
toneelstuk Zeemansitrouwenvan
Herman Bouber, vanavond op Ned. 1
te zien. Van links naar rechts Coba
Keiling als Soar, Tony Beastfeld als
Nelis, Tine de Vries als Manke Mie,
Hans Boskamp als Willem de rond
borstige zeeman en Hetty Verhoogt
als de mooie Leen. De titel „Zee
mansvrouwen" hangt er een beetje
bij en diende in 1928 min of meer als
lokkertje voor het publiek na „De
Jantjes" en Heijermans' „Op hoop
van zegen": het grote publiek was
toen dol op stukken, waarin het zee
mansleven in al zijn hardheid een
woordje meesprak.
HILVERSUM We behoeven het niet te ontveinzen: driekwart
Nederland zit vanavond aan de beeldbuis om „Zeemansvrouwen",
het gloriestuk van Herman Bouber, te zien. Een brok onvervalst
Amsterdams leven van „toen", geschreven in de prille jaren 20, rond
weg uit nood om het bestaan van Bouber's volkstoneelgroep, die na
Heyermans geen speelbare stukken meer vond, de kunst wilde
blijven dienen en toch ook eten moest. Het was Bouber's zestiende
toneelwerk.
(Advertentie)
"Hij houdt van muziek. Dus?"
Een platenbon is altijd raak!
v.a. 4,25
gens op; de bedoeling hiervan kwam
er niet uit. Wel treffend was de
sexdans in slow motion aan het slot.
maar wij hadden daarbij de eerste
regels van het Gloria gaarne gemist.
De AVRO blunderde volop, door
haar komische programmabladrecla
me aan de show vast te plakken
zonder zelfs het scherm even donker
te maken.
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM Ook in Europa
sullen de Kerstdagen mede staan in
het teken van de ruimtevaart: een
hoogst moderne aangelegenheid alzo.
De NTS houdt, evenals vrijwel alle
West-Europese tv-stations, rekening
met diverse directe uitzendingen
waarvan de precieze uren nog wor
den opgegeven.
Indien alles volgens plan verloopt
zullen de drie Amerikaanse astronau
ten in de Apollo 8 op 24 december bij
de maan aankomen. Op die dag
trachten de NASA en de Ameri
kaanse televisie 's morgens om 11.15
of 1.15 uur (Nederlandse tijd) een
rechtstreekse tv-uitzending te rea
liseren, en wel op het moment waar
op de Apollo 8 de maan tot op 100
km is genaderd.
Als dit gelukt zal de NTS die uit
zending direct overnemen. In dat ge
val begint dan de avonduitzending op
ADVERTENTIE
"Wat breng Ik voor mijn gastvrouw mee?"
Een platenbon is altijd raak!
v.a. 4,25
Ned. 1 om 6.30 uur met een herha
ling van deze reportage, plus gege
vens over het verloop van de vlucht
In de Kerstnacht dient de beman
ning van de Apollo 8 haar terugtocht
naar de aarde in te zetten. De NTS
houdt daarom rekening met nog een
directe reportage en wel van de 9e
omloop om de maan. Deze zal 's
nachts op 3.15 uit het vluchtlei-
dingsoentrum in Houston de ether in
gaan en zo mogelijk verlucht worden
met opnieuw rechtstreekse beelden
uit de camera" aan boord van de
ruimtecabine.
öp Eerste Kerstdag wordt de
vlucht van de Apollo 8 gevolgd in
een uitzending om 13 uur. Op de
avond van Tweede Kerstdag rekent
de NTS op een directe uitzending om
10.50 uur, over en uit het ruimtevaar
tuig, dat dan op reis is naar de aarde.
Deze uitzending valt in het VA-
RA-programma van die avond.
Indien noodzakelijk zullen de
Kerstprogramma's op Ned. 1 worden
onderbroken voor zeer belangrijke
berichten over de vlucht die zulk een
belangrijke bijdrage is aan het Ame
rikaanse Apolloproject, dat tenslotte
moet eindigen in een menselijke lan
ding op de maan.
Precies 40 jaar geleden ging „Zee
mansvrouwen" in de koude Plantage
Schouwburg in Amsterdam in pre
mière. Helaas.... de zaal was slecht
bezet. De kachels trokken niet te best
en het was een gure avond.
Maar de recensenten zaten er wèl
en de volgende dag puilden hun
kranten uit van de lof: Herman Bou
ber had opnieuw zijn kundigheid in
het schrijven en regisseren van een
uitkrijtend stuk menselijkheid bewe
zen. Debutante Anny Verhulst blonk
uit als de omstreden en bloedig be
vochten Leen in de hoofdrol.... De
Tijd wees zelfs het gemeentebestuur
op zijn plicht, nu eindelijk eens het
volkstoneel met subsidie te steunen!
Was het geen schande, dat deze
mensen, die zo warm konden spelen,
met een hongerige maag rondliepen?
De gemeenteraad bezon zich en gaf
eindelijk de zo hoognodige subsidie.
Bouber's troep leefde op en „Zee
mansvrouwen" werd een eclatant
succes met uitverkochte theaters in
stad en provincie.
Mevrouw Aaf Bouber, nu 83, weet
er nog alles van. Zij geniet, wanneer
zij in die oude tijden kan terugdui
ken. Verleden jaar, misschien herin
nert u het zich, spraken wij haar bij
de persvoorstelling van „De Jantjes",
door de VARA als musical op de
beeldbuis gebracht. Zij was toen
diepbedroefd, herkende het oude spel
niet meer. En zij was daarin de enige
niet.
Nu is zij wèl tevreden. De VARA
heeft haar moeten beloven, dat „Zee
mansvrouwen" een natuurlijke op
voering voor de camera's zou krijgen:
„Anders had ik het niet afgegeven".
Want mevrouw Bouber heeft het
voor 't zeggen over dit stuk van haar
man, zij bezit de auteursrechten.
De VARA heeft deze wens ge
respecteerd. De musicalvorm van „De
Jantjes" mag verleden jaar onder re
gie van John van de rRest een dave
rende vertoning zijn geweest, de op
voering was toch te weinig verwant
aan het volkstoneel met zijn rigoreus
wit-zwart, zijn hartstocht en senti
mentaliteit.
Mevrouw Bouber heeft meer ver
trouwen in de regie van Willy van
Hemert met zijn gevoel voor pathos
en kleurigheid op het toneel, voor
zover het haar troetelkind „Zee
mansvrouwen" betreft. Vanavond
zullen wij zien, of zij gelijk heeft.
Dat er thuisgebleven wordt voor
„Zeemansvrouwen" vanavond, staat
vast. Maar zal dit oude stuk, waarin
TOLE VISIE
\I\UOMI
Musch van Jacob van Len- Stereo: Moderne kamermuz.
nep. 21.IS Magesien - kritisch
programma. 21.55 De geboorte.
22.25 De nieuwste films voor-
(opn). AVRO: 10.00 Voor de
kleuters. 10.10 Arbeddsvitami-
(11.00 - 10.02 Nieuws). 11.30
Nederland L NTS: 18.50 In
kleur: De Fabeltjeskrant.
STER: 18.56 Reclame. NTS:
19.00 Journaal. STER: 19.03 Re
clame. VARA: 19.60 Schijn en
werkelijkheid In Zweden, do
cumentaire. STER: 10.56 Recla
me. NTS: 20.00 Journaal.
STER: 20.16 Reclame. VARA:
20.20 Achter het nieuws. 20.50
Zeemansvrouwen, volksstuk
van Herman Bouber. NTS:
22.30-22.35 Journaal. 23.00-23.30
Teleac: Kijk eens wat lk zeg
(les 12 herhaling).
Nederland U. NTS: 18.50 In
STER: 18.56 Reclame. NTS:
19.00 Journaal. 19.03 Scala. In
formatief programma. 20.00
Journaal. STER: 20.16 Reclame.
KRO: 20.20 In kleur: Mensen
tussen hemel cn aarde, Open
luchtcircus. 20.50 Kind Ont
voerd, TV-feullleton uit de
HMPH Amerikaanse serie The Repor-
Voor de kleuters. 19.00 Pro- ter. 21.40 Brandpunt,
gramma uit Parijs. 19.30 IKOR/CVK: 22.30 't Zal de
Nieuws. IKOR: 19.35 Kerk ver- kerk een zorg zijn, discussies
af en dichtbij. 19.40 Mens en NTS: 23.00-23.05 Journaal.
Bijbel. AVRO: 20.05 Stereo: RFI r.„
Radiokamerorkest en solist.
21.30 Weens Schrammelorkest Kanalen Nederlands: 2 en 10.
en Hongaars orkest. 22.00 W-J0 Guten Xag herhallng
Gonkl: satirisch programma. van de i2e DultSe les. 18.55
23.30 Nieuws. 12.40 Radiojour- Zandmannetje. 19.00 Tlenertclan-
naal. 22.55 Venster op de he- *enp19:?5 poUUeke tribune:
dendaagse muziek, muzikale vooruftgang^Tp.V.V.).6 ÏS^O
lezing. 23.30 Salzburger Keurig Frans. 19.52 Zoeklicht,
reatsplele 1068: Berlljns FllhaT- l?.-57 Mededelingen 20.00
Nieuws. 20.25 Ritmeester Buat:
monlsch Orkest (opn.) ge aflevering ln een reeks van
23.55-24.00 Nieuws. 10. naar de roman Elizabeth
Hilversum I, 402 m. NCRV:
18.30 Nieuws en weerpraatje.
18 46 Actualiteiten. 19.05 Spek-
trum: nieuws uit de pro-
testanst christelijke organisa
ties. 19.20 Muziek van Het
Leger des Heils (opn.) 19.35
Stereo: Lichte orkestmuziek
(gr.) 20.00 Er klopt iets niet.
detectivehoorspel (dl. III). 20.25
Stereo: Steravondgevarieerd
programma. 21.35 Stereo Lich
te grmmofoonmuzlek. 21.48
Kerkorgelconcert (ópn.) 22.20
Adventsoverdenklng. 22.30
Nieuws. 22.40 Onvoorzien, de
sluitpost van de dag. 23.55-24.00
Nieuws.
Hilversum n. 298 m. AVRO:
18.00 Nieuws. 18.16 Radiojour
naal. 18.20 Uitzending van de
ARP. 18.30 Licht ensemble.
18.50 Gepsroken brief. 18.55
geste'.d door Jo Röpcke. 23.05 Planorecital. 11.55 Beursber.
NRU: 12.00 Blik op de wereld:
documentair progr. 12.26 Me-
ded. t.b.v. land- en tuinbouw.
12.29 Vóór de landbouw. 12.39
Stereo: Licht orkest (gr). 12.49
Recht en slecht, praatje. 13.00
Nieuws. VARA: 13.11 Actuali
teiten. 13.20 Stereo: Klass. ka
mermuz. (gr;. 13.35 Stereo: Pi
anorecital (gr). 14.00 Wikken
en wegen: consumentenrubr.
woord. 7.15 Klassieke en mo-
derne muz. (gr.) (7.30 Nws; 7.32 gezichtspunt
Actualiteiten: 7.50 Overweging; lezing. 14.50
8 00 Nieuws). 8.30 Nws. 8.32 VPRO:
Voor de hulsvrouw. (9.00 - 9.10
Gymn. voor de hulsvr.). 9.35
Waterstanden. 9.40 Schoolradio.
10.00 stereo: Klass. en mod.
muz. (gr.). 11.00 Nieuws. 11.02
Voor de zieken, lfl.55 Meded.
12.00 Gevar. progr. (12.22 WIJ
van het land; 12-28 Meded
tJj.v. land- en tuinbouw: 12.30
Nieuws; 12.41 Actualiteiten;
13.00 Raden maar....). 14.05
Schoolradio. 14.30 Stereo: Licht
gevar. muziekprogr. (opn).
TROS: 15.00 Profiel van een
volk - Russen. 15.30 Spotlight
op Santa Claus ln America.
16.00 Nieuws. 16.02 Film-Memo:
Voor en van filmllefh. 16.30
Popshow. 17.15 Sportkompas.
17.45 Actualiteiten. NCRV:
18.00 stereo: Koorzang. 18.19
Uitzending van de CHU.
Hilversum II, 298 m. AVRO:
7.00 Nieuws en ochtend gymn.
7.20 Stereo: Lichte gram. muz.
VPRO: 7.54 Deze dag. AVRO:
8.00 Nieuws. 8.11 Radiojourn.
8.20 Stereo: Lichte gram. muz.
(8.30 - 8.33 De groenteman).
8.50 Morgenwijding. NRU: 9.00
taal ensemble. NRU: 14.30 Het
an de overheid,
Kledn chanson.
16.00 Nieuws. 16.02
Voor thuiszittenden. 16.45
Klass. kamermuziek (opn).
17.40 Informatie: achtergron
den en commentaar.
Hilversum III, 240 m en
FM-kanalen. VARA: 9.00
Nieuws. 9.02 Klink - klaar,
zonder nonsens. (10.00 Nieuws;.
NRU: 11.00 Nieuws. 11.03 Mi
cro-notities. VPRO: 12.00
Nieuws. 12.03 Agent 000. 13.00
Nieuws. 13.03 Progr. mot Hans
Kemna. 13.30 Help. TROS: 14.00
Nieuws. 14.03 Lynx (of Los).
AVRO: 15.00 Nieuws. 15.03 Mu
ziekprogr. met artiesten van
overal. nc.OO Nieuws). 17.00
Nieuws. 17.02 Radiojourn. 17.05
- 18.00 Voor tieners.
TELEVISIE
MOHGEiM
het gaat om de liefde van Leen voor
de slechte Lau of voor de ruwe zee
man Willem, in deze tijd nog
aanslaan? Gezien de hang naar
.Jeugdsentiment" is het mogelijk.
Jongeren zullen het als een curiosi
teit ervaren.
Degenen die vroeger niet ver
trouwd waren met het volkstoneel,
zullen zich waarschijnlijk weer won
den aan rauwe taal en onversneden
situaties, maar men bedenke dan dat
Bouber's stukken, evenals die van
Heyermans, aanklachten waren tegen
ellendige bestaansmogelijkheden en
dat het milieu waarin zij zich afspe
len, gewoonlijk dat van verminderde
beschaving was.
Hetty Verhoogt heeft nu de centra
le rol van de mooie Leen, Coba Kei
ling speelt Saar, Tine de Vries Man
ke Mie. Eric van den Donk ziet u als
de slechte Lau, Hans Boskamp als
Willem.
In 1955 haalden de Boubcrs „Zee
mansvrouwen" nog eens tevoorschijn
om er hun 50-jarig toneeljubileum
mee te vieren. Aaf noemt het een
van Herman's beste stukken, omdat
er zulke sterke karakters in voorko
men. Het laatste bedrijf schreef hij
overigens samen met zijn beste
vriend en collega Johan Elsensohn,
die bij de première in 1928 de rol van
zeeman Willem koos. Herman zelf
speelde de dronken Lodewijk, Aaf
was Manke Mie.
(Advertentie)
"Morgen is zij jarig. Wat moet Ik geven?"
Een platenbon is altijd raak!
v.a. 4,25
(Advertentie)
Hèt cadeau per brief:
Een platenbon is altijd raak!
v.a. 4,25
Ned. 1 VARA
7.06 uur documentaire over Zweden.
8.20 uur Achter het Nieuws.
8.50 uur toneelstuk „Zeemansvrouwen" van Herman
Bouber.
Ned. 2 KRO
7.03 uur Scala, informatie.
8.20 uur openluchtcircus.
8.50 uur serie De reporter: Kind ontvoerd.
9.40 uur Brandpunt, gewijd aan het NKV.
10.30 uur (IKOR) 3e programma „Het zal de kerk een
zorg zijn": Revolutie.
Hilversum 1 NCRV
8.00 uur vervolghoorspel „Er klopt iets niet".
8.25 uur Steravond: amusement.
9.48 uur orgelconcert door Jan Jongepier.
10.40 uur Onvoorzien: actueel magazine.
Hilversum II AVRO
8.05 uur Radio Kamerorkest speelt. Schubert, Mozart,
Henze.
10.00 uur Gonk, spotprogramma.
10.55 uur hedendaagse muziek.
(Een wereld in wording)
58
Ze hield van zijn kalme manier van spreken. Die was net
zo rein en duidelijk als zijn schetsen en tekeningen.
Professor Hewald werd steeds meer ingenomen met Pauli
ne.
„Uw spel is in de breedte en in de diepte gegroeid", sprak
hij tot ihaar. „U heeft gedurende de laatste weken een
forsere toon gekregen. Of is 't misschien een nieuwe le
venservaring, die u die stoot geeft?
Hij plaagde haar als een oude satyr.
Ze waren goede vrienden, maar ze waren toch niet Intiem
genoeg met elkaar, dat zij hem meer had kunnen vertellen.
Op een dag, toen ze bij Amadeus opliep, merkte ze dat hij
een Steinway piano op de kop had weten te tikken.
„Nu kun je voor me spelen," sprak hij.
Hij trok de blauwe gordijnen over de grijzen. Er hing een
schaduwloze schemering in het atelier. Pauline speelde voor
hem. Hij zat met zijn kin op zijn hand geleund stil ln zijn
stoel en al luisterende, sloeg hij haar aandachtig gade.
Ze speelde mooi, met een meesterschap, waaraan niet te
twijfelen viel. Haar spel ontroerde hem. Er was poëzie in en
mede door haar persoonlijke schoonheid geraakte hij in een
betovering. Hij zei niets, toen ze ophield, hij nam alleen
haar hand in de zijne en drukte die warm.
Enige ogenblikken bleven ze stil zitten, zonder een woord
te spreken. Toen vroeg Pauline hem, hoe haar spel hem
beviel. Toen hij geen antwoord gaf, hield ze aan.
„Je zult beslist een uitzondering vormen op de meeste
concertspelers", antwoordde hij eindelijk. „Ik heb er heel
wat gehoord. Het ziin in de regel nogal alledaagse mensen,
terwijl jij een stijl van schoonheid en frisheid hebt, die
werkelijk zelden voorkomt op het podium."
„Mijn spel schijnt niet veel indruk op je gemaakt ta
hebben, wel?"
„Het heeft me doen nadenken."
„Muziek moet gevoeld worden."
„Dat weet ik wel, maar dat is het 'm juist."
„Waarover ben je aan het nadenken geslagen?"
„Over het concertleven in het algemeen en speciaal met
betrekking tot jou."
„In welk opzicht?"
„Wel de gedachte kwam bij mij op, dat dat concertleven
toch wel een heel teleurstellend leven moet zijn."
„Teleurstellend! Waarom?"
Ze leunde op de Steinway, als om daar een steun te
vinden.
„Het moet wel teleurstellend ziin voor Iedere echte kunste
naar", vervolgde hij, maar het kunstenaarsleven heeft na
tuurlijk vele kanten. De persoonlijke kant, de openbare, de
sociale, de artistieke, ja heel veel kanten..."
„Zeg me nu jouw mening over mijn spel", viel ze hem in
de rede.
„Je bent zuiver muzikaal, Pauline. Een uitstekende pia
niste. Maar ik vraag me toch af, of je uit het hout bent
gesneden, waaruit succesvolle beroepsconcertspelers gesne
en zijn."
„Dus je gelooft niet in de mogelijkheid van een muzikale
carrière voor mij?"
„Ik twijfel er geen ogenblik aan, of je beschikt over het
talent om concertzalen te vullen. Hele scharen van voor
muziek ontvankelijke lieden, die zich de weelde kunnen
veroorloven biljetten te kopen, zullen waarschijnlijk je con
certen ln volledige overgave bijwonen. En ik durf wel zeg
gen, dat een groot deel van hen in een soort van muzikale
vervoering zal geraken. Het concertpubliek schijnt overal
hetzelfde te zijn. Ze vergeten voor een poos hun gewone
leven. Er bestaat een soort van illusie op het gebied van de
moderne concerten en op het gebied van het theaterbezoek,
welke illusie op heel veel punten overeenkomt met die
betreffende de kerkgang. Het publiek beeldt zich in, dat
dergelijke bijeenkomsten een spiritueel karakter dragen en
dat zij er zijn, om de mensen beter te maken. Maar dat belet
ditzelfde publiek niet, om vaak hun beroep, hun nationali
teit, hun scepticisme en hun volle buiken naar de concerten
mee te dragen. Ik heb heel wat mensen meegemaakt, dia
nauwelijks in staat waren, om zelfs onder de zevende sym
fonie van Beethoven wakker te blijven. En al die lui zullen
het concert verlaten, pratend en kakelend en niet zozeer
over Beethoven, maar over de kwestie, hoe dicht jij hun
ideeën over Beethoven genaderd bent, vooropgesteld dan.
dat ze er van die ideeën op nahouden. Wordt vervolgd
1093: Veldwachter Eel-
kema had niet veel tijd
nodig om de afschuwelijke
stand van zaken te ontdek
ken. De deur stond wagen
wijd open..., de kerker was
leeg.... Sjeems Pond was
weg...! „Nee..., dat kón
niet, dat mag niet waar
zijn", jammerde de geplaag
de koddebeier. „Zal nou
alles tenslotte nog fout ge-
loop'n zijn? Door mijn
stomme schuld is Sjeems
Pond in de gevangenis be
land, en nou is-ie d'r uut!
De voog'l is gevloog'n..
(Maar zo waar ik hier sta,
j dat heeft iets te maak'n
met die geheimzinnige fil-
merderij hier op de Kerk-
I -P?* po'k daad'lijk an de burgemeester gaan rapporteer'n!" Gejaagd
begaf hij zich op weg naar het oude raadhuis, en even later rende hij daar
al binnen, gealarmeerd roepend om de burgemeester van MuEzenis
Maar dat Nicolagonische gespuis was ook niet gek. Eerst hadden ze smidje
Verholen bij de smidse afgezet „Alles gereed maken voor vertrek, Pjotr...",
had doctor Polnyck gezegd. „Ons werk is hier afgelopen. Vandaag nog reizen
we af..." Vervolgens had Kille Klansky de filmauto weggereden naar een
geheime garage. En doctor Polnyck zelf reed nu in de vallende schemering
naar het oude roofslot van Wolfaert de Roodbaerd toe. Hij maakte daarbij
gebruik van de Pegsof '63..., dezelfde wagen waarmee smidje Verholen des
tijds was ontvoerd. En hij maakte gebruik van dezelfde weg over de trooste
loze, eenzame Vale Kade, waar geen bomen groeien en waar niemand woont...
41. Lappie's haren rezen van schrik te berge, toen hij de
Woorden van Drago hoorde. Plotseling herinnerde hij zich
«et verhaal en de professor over de belegering van het
«uteel. Hoe een gevaarlijke vijand het in brand had
1 fes token en wat er van het machtige kasteel was overge
bleven... de oude toren. „Dat moet zich niet herhalen,"
Mcht Lappie. Ik heb inderdaad geen tijd te verliezen." En
«rwijl Lappie snel verder liep langs de kasteelmuur, werd
J|* brug neergelaten en verdween Drago naar binnen. „Ik
hoop maar dat ik die machine nu vlug vind, dan kan ik
deze nare tijd een einde maken. Ik zou wel weer eens
met Jonas cn de professor willen praten, bij een heerlijk!
kopje tihee." Het geluk was met Lappie. Plotseling ontdek-1
te hij een klein raam, waarvan het houten luik openstond.'
Hij kon wel juichen van plezier, maar hield zich muisstil. I
Nu zou spoedig het einde komen... En terwijl Lappie zich'
langzaam door het raam liet zakken, (bibberend van span
ning,) zat Jonas nan tafel bij de Hertog zich tegoed te doenl
aan kip met wijn. Hij at en dronk en luisterde niet naarj
de gejaagde stem van Drago, die nerveus vertelde van de
gevreesde zwarte ridder met zijn legermacht.
FERDNAND