PLATENBIZ' HEEFT
SONGFESTIVAL
IN HANDEN
NTS kritiseert systeem
van school-werkweek
AMADEUS
Pover
NTS helpt kiezen
Kunstenaars
nog niet
betaald
goed
NCRV: 1967 was
een goed jaar
NANCY
ZINGT MET
DANNY
„Is dit de manier?"
Radiodiensten
op Kerstdagen
Lappie Loep en de oude toren
ELF DAGEN
MIDDAG-TV
VANAVOND TE ZIEN
VANAVOND TE HOREN
door
John
Knil
CAROLINA YES
Smidje Verholen en de Knap-Mutator
FERDNAND
DINSDAG 10 DECEMBER 1968
TJOEVEEL waarde moet men hech-
ten aan de betekenis van vragen
en antwoorden in de nationale rij
testen, die de AVRO jaarlijks, in sa
menwerking met KNAC en Veilig
Verkeer, op het scherm brengt? Wij
durven dat niet meer uit te maken,
gezien het povere resultaat dat twaalf
personen in de studio gisteravond
behaalden.
Hoe te denken over het feit, dat
rijschoolhouders en zelfs rij-exami-
natoren niet meer dan het predikaat
„Goed" behaalden, een gemiddelde
dus? Dat betekende heel wat gemiste
vragen, zorgvuldig en listig opgezet
Thuis kjm men weer vlijtig meedoen
en mogen we de AVRO geloven, dan
pakt de jaarlijkse test telkens een
dikke vier miljoen kijkers-meedoe
ners. Een loffelijk resultaat, want
natuurlijk is er van iedere test best
wat te leren.
Verder maakten gisteravond, ook
al bij de AVRO, de Mounties en hun
gasten weer het nodige spektakel,
afgestemd op het lachen, gieren,
brullen van de liefhebbers van de
slapstick. Wie daar niet zo tuk op
was, kon een nieuwe Amerikaanse
cowboyfilm zien bij de NCRV. Aan
trekkelijkheid: Dan Blocker, over
bekend als Hoss uit Bonanza, speelde
de hoofdrol.
Het verhaaltje had niets om 't lijf,
maar maakte duidelijk dat Holly
wood, ook voor speciale tv-films, nog
steeds beschikt over het hele arse
naal attributen, verwijzend naar de
z.g. romantische oude tijd, toen stoe
re mannen Indianen verdreven van
hun land om er primitieve steden op
te bouwen en altijd klaar stonden
met revolver, paarden, geweren en
drankflessen.
Een handig gemaakte rolprent, zo
volgestopt met figuranten, dat al
leen filmkenners ontdekten dat er
nauwelijks speelrollen in voorkwa
men.
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM De NTS heeft
besloten, zich voor het Eurovisie
Songfestival 1969, te houden op
29 maart in Madrid, niet al te
zeer het hoofd te breken. Haar
aandeel bestaat in het geven van
opdrachten, voornamelijk aan de
platenmaatschappijen, het helpen
kiezen van tien te presenteren
liedjes en het uitzenden van een
finale. Goed bekeken krijgt de
platenbiz' dus dit jaar het Song
festival, dat meer en meer ver-
commercialiseert, in handen.
GROEPEN
De nieuw-uitgedachte procedure
loopt als volgt. De NTS geeft aan alle
grammofoonplatenmaatschappijen op
dracht, een of meer groepen samen te
stellen, bestaande uit een vocalist, vo-
caliste dan wel duo, plus tenhoogste
drie vocalisten of instrumentalisten
die voor achtergrondbegeleiding zor
gen.
Een commissie, bestaande uit verte
genwoordigers van de Commissie Col
lectieve Grammofoonplaten Campag
ne (de instelling die ook de Edisons
pleegt uit te reiken), de Stichting Co-
namus en de NTS, zal uit de aangebo
den combinaties tien groepen kiezen.
CREATIEF
Deze tien groepen krijgen opdracht,
elk drie liedjes te maken en in te
studeren. Zij moeten dus in staat zijn,
zelf iets te creëren en anders zullen
hun maatschappijen daarvoor wel zor
gen. In totaal komen er zo (Indien
alles rondloopt) 30 liedjes op tafel.
Deze 30 liedjes zullen tijdens twee
theatervoorstellingen met publiek ten
gehore worden gebracht. Dat wordt
niet uitgezonden.
In die voorstellingen zal de werk
groep amusement van de NTS, aange-
UTRECHT De voorzitter van de
Algemene bond van kunstenaars, de
heer C, M. van den Berg uit Rotter
dam, vindt de subsidiëring van sym
fonieorkesten structureel niet juist.
Het komt te vaak voor dat op de be
grotingen van gemeenten de subsi
diëring van vooral de landelijke sym
fonieorkesten een sluitpost is. Op het
gisteren gehouden congres van de
ABK kondigde hij aan dat wordt
gewerkt aan een optrekking in het
materiële vlak van de musici in sym
fonie- en radio-orkesten.
Onjuist en onsociaal noemde de
heer Vanden Berg de positie van de
balletdanser(essen), die met hun ho
norering zelfs zijn achtergebleven bij
die van de overige uitvoerende kun
stenaars. Dansers met vijf dienstjaren
verdienen nauwelijks meer dan het
minimumloon. Mede in verband met
de betrekkelijk korte tijd, dat dit
beroep kan worden uitgeoefend, is
salariëring boven de vergelijkbare
groepen wellicht gewenst
Ook miserabel vindt de heer Van
den Berg de positie van de kunstenaar
in het vrije bedrijf, die nauwelijks
verschilt met die van twintig jaar
geleden.
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM Het vervelende
van jaarverslagen is, dat hun inhoud
altijd al verleden tijd is". We leven zo
vlug, dat we bij het krieken van 1969
ons nauwelijks meer verdiepen in
wat 1967 ooit heeft gebracht. Daarom
zegt NCRV's voorzitter dr. J. Ozlnga
terecht in het voorwoord dat hij in
het nu verschenen jaarverslagboekje
1967 schreef, „dat de leden het maar
eens moeten doorkijken en het dan
verder bij wijze van naslagwerkje
kunnen hanteren."
Want, al zullen wij de activiteiten
van de NCRV in het bedoelde jaar
niet meer releveren, wij kunnen het
op mooi glanspapier en met aardige
foto's verluchte boekje inderdaad
aanbevelen als naslagwerk: het staat
vol met namen bij functies e.d.
De NCRV is trouwens heel tevre
den over 1967: de vereniging bloeide
in dat jaar en de kas stond er rede
lijk voor. Achter in het boekje vindt
men een keurige ledenlijst over tien
jaren en daaruit blijkt dat de NCRV
tussen 1957 en 1967 regelmatig is ge
groeid en van 404.793 op 477.540 leden
kwam. Hoe de stand nu is? Stabiel,
we blijven tevreden, zegt NCRV's di
recteur mr. A. H. van de Veen.
vuld met andere deskundigen op het
gebied van lichte muziek het beste
liedje van elke groep kiezen. Dan blij
ven er dus 10 over.
JURY
Deze dingen mee in de nationale
finale, welke de NTS wél op het
scherm brengt. Het kijkpubliek heeft
geen stem: een jury moet aan het
einde van de uitzending het winnen
de liedje kiezen.
Nu wordt het dus voornamelijk een
strijd van de platenmaatschappijen
en dat kan nog wel wat voeten in de
aarde hebben.
Zeker is, dat de liedjes allemaal op
de commerciële toer gaan, d.w.z. dat
ze via de plaat direct verkoopbaar
zullen zijn. Gewoonlijk gaat dat ten
koste van artisticiteit, maar in de laat
ste jaren is voldoende gebleken, dat
op het Songfestival niet het mooie
lied wint, wél dat, wat gemakkelijk
in 't gehoor ligt en sterk van ritme is
in de melodie.
Voor de uit te zenden finale kiest
de NTS een avond in februari, waar
schijnlijk een woensdag, als zij op
Ned. 1 zendtijd heeft.
UNICEF's reizende ambas
sadeur, de Amerikaanse zan
ger-komiek Danny Kaye
komt vanavond (NTS, Ned.
2) Europa bedanken voor
wat het deed voor het We
reldfonds voor Kinderhulp.
Enkele weken geleden was
hij even op Schiphol, omdat
hij voorbijkwam op weg naar
de opname van deze show,
die werd gemaakt door tv-
diensten uit Duitsland, Frank
rijk en Italië, met een keur
van grote sterren.
Danny zelf leidt het pro
gramma in op zijn bekende
dwaze manier, maar ook met
zijn eveneens wereldbekende
liefde voor het misdeelde
kind.
het grapje: „Toon
Ik ken wèl een andere Nederlandse komiek, mr. Jo
in een interview met Ageeth_ Scherphuis lanceerde
Hermans? Nooit van gehoord,
seph Luns".
In de show ziet U vanavond behalve Danny ook Anneliese Rothenberger, Yves
Montand, Frangoise Hardy en meer beroemde sterren. Grootste onder hen is Nancy
Wilson (hier op de foto), de Amerikaanse jazz-vocaliste die in haar vaderland zeer
beroemd is.
Van Nancy wordt gezegd, dat ze improviseert als Dinah Washington, zonder ooit
te imiteren: zij heeft een grandioze eigen stijl. Zij treedt op in de duurste nacht
clubs (dat is in Amerika het hoogste wat een vocaliste kan bereiken) en verder
alleen bij heel belangrijke gelegenheden.
Danny Kaye wil met haar verschijning in de XJNICEF-show goed laten merken,
hoe dankbaar het Fonds is voor de Europese steun in 1968.
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM Vanavond gaat in
het NTS-programma op Ned. 2 een
opmerkelijke documentaire van drs.
W. Langeveld (in presentatie van drs.
Jan Roelands) uit onder de titel „Is
dit de manier?"
Misschien zou het niet onver
dienstelijk zijn, indien ouders van al
dan nog net niet „afgestudeerde" la
gere school-jeugd hier eens naar ke
ken, want er wordt kritiek geleverd
op het systeem van een werkweek,
waarmee het eerste schooljaar voor
voortgezet onderwijs wordt ingeluid.
Een NTS-team genoot in september
gastvrijheid bij zulk een werkweek
in de bossen, gehouden door een
Amsterdamse school.
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM In de kerstnacht
profiteren IKOR en CVK mede van
de extra radiozendtijd met het laten
horen van een dienst, die op 25 de
cember van 0.00 tot 1.15 uur wordt
gehouden in de Hervormde Kapel in
Hilversum. Voorgangers zijn ds. W.
Dijckmeester Ned. Herv. en ds. J. L.
Wielenga, Geref. predikant aldaar.
De VARA heeft het IKOR op
Eerste Kerstdag een uur zendtijd af
gestaan, waardoor het mogelijk
wordt van 10 tot 11 uur op Hil
versum II de luisteraars te verbinden
met de Kievitkerk in Wassenaar,
waar ds. J. T. Wiersma voorgaat en
het orgelspel van dr. H. L. Oussoren
wordt versterkt met twee trompetten.
Voor de vrouw. 19.50 Keurig
Frana. 19.5Z Zoeklicht. 19.57
Mededelingen. 20.00 Nws. 20.25
De brave soldaat Schwejk.
tv-spel. 23.00 Nws.
TELEVISIE
MORGEN
Nederland I. NTS: 18,50 In
kleur: De Fabeltjeskrant.
STER: 18.56 Reclame. NTS:
19.00 Journ. STER: 19.03 Recla-
me. KRO: 19.08 Kopduel,
sportquiz. STER: 19.56 Recla
me. NTS: 20.00 Journ. STER:
20.18 Reclame. KRO: 20.20 In
kleur: The Black and Whlt<
Minstrel Show. 21.05 In kleur:
17.15 Meisjeskoor. 17.30 Stereo:
Licht lnstr. kwartet en
zangsol. 17.50 Overheidsvoor
lichting. NCRV: 18.00 Veel ge
vraagde gewijde muz.
Hilversum II. 298 m. VARA:
7.00 Nws. en ochtendgymn. 7.23
Stereo: Lichte gramm.
(7.30-7.35 V.d. voorpagina.)
VPRO: 7.51 Deze dag. VARA:
"7 Nws. en act. 8.20 Stereo:
Nederland I. NTS/NOT:
11.00 - 11.50 School-tv. AVRO:
17.00-17.35 V.d. kinderen.
België, Nederlands progr. Lichte gram (8.30 V.d. hulsvr.)
kan. «««»->
Jeugd-tv.
17.00-18.C
Hilversum I. 102 m. KRO:
The Black and White 18.30 Nws. 18.48 Act. 19.05 Licht
ens. en sol. 19.40 Conclllepost-
Advocaat Judd - Vader en bus.
zoon, TV-Ieullleton. 22.00 Van
avond ln Nieuwspoort. HIRO:
22.30 HIRO-Magazlne. 22.35
Zoekend geloven.
Collage 5: Romeo en Ju
lia, een spel met muziek en
tekst. 21.15 Het zoenoffer.
TBC-bestrlJdlng, vroeger en hoorsp. 22.15 Stereo: Omroep-
nu. NTS: 22.50-22.55 Journ. dubbelkwartet. 22.30 Nws. 22.40
23.00-23.30 Teleac: Noten en to- Meded. 22.42 Overweging. 22.45
(les 12. herh.).
Nederland H. NTS: 18.50 In
kleur: De Fabeltjeskrant.
STER: 18.56 Reclame. NTS:
19.00 Journ. 19.03 Scala. Infor
matief progr. 20.00 Journ.
STER: 20.18 Reclame. NTS:
20.20 In kleur: Dubbelganger.
TV-thrlller. 20.45 Fllmdocu-
mentalre over een werkweek wind. 18.50 Paria vous parte.
9.00 Klass. gram. 9.40 Schoolra
dio. 10.00 Lichte gram. 10.50
v.d. kleuters. 11.00 Nws. 11.02
V.d. vrouw. 11.40 Stereo:
Schwetzlnger Featsplele 1988:
oude muz. 12.21V.h. platteland.
12.26 Meded. t.b.v. land- en
tulnb. 12.29 Stereo: Walsork.
13.00 Nws. 13.11 Act. 13.25
Franse chansons 13.45 Gespro-
HUversum I. 402 m. NCRV: ken portret. 14.00 V.d. klnde-
7.00 Nws. 7.10 Het levende ren. 15 00 stereo: Radiokamer-
Woord. 7.15 Op het eerete ge- ork_ 15_45 Alt en plano. 16.00
hoor. (Om 7.30 Nws,; 7.32 Act.) n\vs. 16-02 Voor boven de
TROS: 8.00 Nieuws. 8.11 zestlg. NRU: 17.02 Oude lled-
Verz.pl.progr. (8.30-8.32 Nws.: jes. VARA: 17.20 V.d. Jeugd.
9.00-9.10 Gymn. v.d. 17.55 Meded.
hulsvrouw.) 9.35 Waterst. 9.40
V.d. kleuters. 9.55 Stereo: Ra- Hilversum m. 240 m en
MMver..,™ TI m Avnn- dlo Symf.-ork. v. Moskou en FM-kanalen. NCRV: 9.00 Nws.
Hilversum II. 298 m. AVRO. 8Ql 103(J vd vrouw. 11.00 9.02 Lichte vokale muziekjes.
18.00 Nws. 18.18 Radlojourn. nws. 11.02 Discogram: muzi- 10.00 Nws. 10.03 Nwe. lichte
18.25 Een muzikale wervel- kaal wedstr.progr. 11.45 Act. langspeelplaten met comm.
De zingende kerk. 23.00 Kon
tekst: magazine waarin op de
dingen wordt doorgepraat.
23.30 Jazzmuz. 23.55-24.00 Nws.
van Amsterdamse schoolkin
deren. 21.50 Ik vind. dat...
gesprekken. 22.00 In kleur:
UNICEF TV '88: showproR.
23.15-23.20 Journ.
België. Nederlands progr.
kan. 2 en 10: 18.55 Zandmanne
tje. 19.00 Tienerklanken. 19.25
KRO: 12.00 Gevar. progr. (12.22
WIJ v.h. land: 12.28 Meded.
t.b.v. land- en tulnb.: 12.30
Nws.: 12.41 Act.: 13.00 Raden
maar...; 13.15 Ondernemend.
praatje.) NCRV: 14.00 Stereo:
1- Radio Kamerorkest en sol.
diojoum. NRU: 22.55 Signaal - Stereo: Klass. muz. 15.00
Voor oudere luisteraars. 16.00
muziek van eigen tijd. Nws 16 02 stereo: V.d. Jeugd.
23.55-24.00 Nws. 17.00 Stereo: Lichte gramm.
18.55 V.d. kinderen. 16.00
Discussie over actuele zaken.
19.30 Nws. 19.35 Vanavond: ge-
var. progr. 22.30 Nws. 22.41
10.30 Big band- en soft swing
uit de USA. NRU: 11.00 Nws.
11.03 Internationaal nws. op
het gebied v.d. lichte muz.
(12.00 Nws.) AVRO: 13.00 Nws.
13.03 Radlojourn. 13.06 Platen-
progr. (14.00 Nws.) 15.00 Nws.
15.03 Arbeidsvitaminen. 18.00
Nws. 16.03-18.00 Superclean
dreammachlne. (17.00 Nws.
17.02-17.05 Radlojourn.)
41. Luid pratend liepen de soldaten even later over de
plek, waar Lappie gezeten had en waren enkele ogenblik
ken daarna om de hoek verdwenen. De soldaten die zich
opgesteld hadden aan de overkant van de slotgracht, spied
den nauwkeurig iedere centimeter van de gracht af of ze
niet iets bijzonders zagen... En Jonas? Ja, hoe verging het
Jonas. Wel, die was door de edelman uitgenodigd bij het
Natuurlijk doen zich in zo'n kamp
ook minder prettige dingen voor. De
documentaire geeft hiervan een in
druk en wijdt zich daarbij voorna
melijk aan de wijze waarop deze
worden opgelost. Bij de houding van
de leerkrachten wordt echter een
aantal vraagtekens geplaatst en daar
aan dankt de uitzending haar titel:
„Is dit de manier?'.
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM Omroepverenigin
gen en NTS hebben besloten van 22
december tot en met 1 januari a.s.
elke dag te zorgen voor twee uren
middagtelevisie, telkens tussen 3 en 5
uur. Zulks met het oog op het feit
dat er veel mensen vrij zullen zijn op
deze dagen en in elk geval de jeugd
vakantie heeft.
7.01 uur sportquiz Kopduel.
8.20 uur Black and White Minstrel show.
9.05 uur serie Advocaat Judd: Vader en zoon.
10.00 uur Vanavond in Nieuwspoort.
7.03 uur Scala.
8.20 uur serie Dubbelganger.
8.45 uur het principe van de school-werkweek.
9.30 uur kijkers in Hoogeveen aan 't woord.
10.00 uur Danny Kaye-show voor UNICEF.
Hilversum I KRO
8.00 uur muziekspel Romeo en Julia: collage uit diver
se werken.
9.15 uur Israëlisch hoorspel Het zoenoffer.
11.00 uur Kontekst: actueel discussieprogramma.
Hilversum II AVRO
7.35 10.30 uur amusementsprogramma met strip,
hoorspel, hersengymnastiek, muziek en actua
liteiten.
10.55 uur (NRU/NCRV) Signaal: muziek van eigen tijd.
(Een wereld in wording)
56
,Daar denk ik nu niet aan. Ik bedoel... ik zou iets willen
doen, wat werkelijk nuttig voor anderen is. Maar hoe? En op
welke manier?'
moedigende stem. ,Laat 't komen en aanvaardt het, zoals
,Neem het leven gemakkelijk op', sprak hij met een aan-
je geboden wordt'.
Hij leunde tegen de hoek van de tafel en vouwde zijn
arrr.en over zijn borst. Zijn aanwezigheid maakte haar ge.
lukkig.
Ze staarde voor zich uit. De uitdrukking van haar gezichl
werd volmaakt vrouwelijk.
„Een mens moest eigenlijk nooit proberen tot de eenzaam
heid van een ander door te dringen, als hij goede vriendei
met die ander wil blijven", sprak hij tenslotte.
Ze keek verschrikt en streek haar japon over haar knieën
Daarop schudde zij het lichaam heen en weer, alsof ze va
een lichte schok wilde bekomen. Maar opeens werd haa
gezicht weer opgewekt, ze keek hem vol vertrouwen aai
alsof iets, dat haar verlaten had, nu weer bij haar w;
teruggekeerd.
„Als ik blij met iets ben, ben jij altijd de eerste persoon
aan wie ik denk, jij bent dan de enige, met wie ik dat gelul
zou willen delen. Dat is dan ook de reden, waarom
vandaag bij je ben gekomen."
„En als je niet blij en gelukking bent, wat dan?"
„Dat zou alleen kunnen gebeuren, als ik niets had, wat
wellicht met jou zou kunnen delen."
„Zoiets als..."
„Jouw ongeluk."
„Wie zegt jou, dat ik ongelukkig ben?"
Ze aarzelde, maar daarop riep ze met een licht verwijt
haar stem: „Amadeus!"
„Vertel me, wie is er nu gelukkig?" sprak hij.
En daarop zichzelf vermannend, hernam hij: „Maar wa
doet'r er ook eigenlijk toe?"
Maar nu riep hij opeens: „Hè, dat spijt me. I'k hefo je no|
niets geoffreerd... Wil je misschien een kopje koffie? Ik hel
een van die machines, zo eentje, die bobbels maken, waarii -
het water vanzelf opstijgt. Dat water dringt dan door di
koffie heen en zakt dan weer."
Hij nam een fotoalbum van de boekenplank.
„Bekijk dat maar eens, terwijl ik het brouwsel klaa
maak."
Pauline nam het album, maar keek naar Amadeus, die m
de koffiebonen in een bronzen cylinder van oosters maaksé
maalde. Maar opeens sloeg ze de bladzijden om en bekeel
met een plotseling ontwaakte belangstelling de portretten ii
het album. Amadeus hield even op met malen en keek ove
haar schouder heen.
„Wie is die dame?" vroeg ze.
„Kun je dat niet raden?"
„Je moeder?"
„Ja, dat is Tessli."
„Noem je haar zo?"
„Ja, en zij noemt me Ami."
„Ze is heel mooi", hernam Pauline en ze boog haar hal
naar voren.
„Natuurlijk is ze mooi", antwoordde hij en hield wee
even met malen op. „Zijn lelijke vrouwen ooit de oorzaa
van een misdaad geweest?"
„Heb je zelf die foto gemaakt?"
„Natuurlijk. Of dacht je, dat ik je de amateurproeven va:
anderen zou laten zien?"
„Is 't een recente foto?"
„Ja. Sla de pagina's maar om. Er zijn er meer."
Pauline zag een foto van Therese in een half zitten*
houding op een balkon met een populair, het meer en
bergen op de achtergrond. Thereses blik scheen onbewe«z-
lijk zwaar op Pauline te rusten.
„Ze is werkelijk heel mooi", prevelde Pauline weer.
„Ik zou haar niet voor de hele wereld willen ruilen'
hernam Amadeus, die nu weer met het koffiemalen
ging. „Kijk eens, hoe ze glimlacht op die foto. Dat
omdat ik haar plaagde door te beweren, dat zij 's na(
snurkte. En vlak daarop nam ik dje foto. Zie je thuis, a
bedoel in haar huis, als ik daar ben, slapen we altijd M
open deuren.
(Wordt vervolgd
WAT i'
MOM PRiue ÊLB/CTÖlSCHÊ
CÊNTRAL6. IN DE2S
LAMD6L10K6 OMGèVllMG
MOÉTEN we HET ZONDER
M0OÊRN6 66MAkrtEM
1091: Maar terwijl de
aandacht van de toekij
kende dorpelingen hele
maal toegespitst was op de
wonderlijke provo-heppe-
ning, maakten zich naast
de toren twee schimmige
schaduwen los uit de krin
gelende, vette rook. „Heb
je de knekelsleuteltjes bij
je, Pjotr...", siste de een.
„Ja zeker...", antwoord
de deze. „Ik zal daar mijn
knekelsleuteltjes niet bij
me hebben. Let op..., in een
wipje heb ik de kerkerdeur
open..." En wéér deed
die knekelsleutel, dat on
misbare hulpmiddeltj'e voor
spionnen, feilloos zijn werk.
Wéér kraakte het eventjes
in het slot, en wéér zwaaide er een deur geruisloos open. Kille Klansky was
de eerste, die de kerker binnendrong en een gevoel van opluchting maakte
zich van hem meester, toen hij zag hoe zwaar de gevreesde Sjeems 009 Pond
in de boeien lag. „Hihi..., ik lach me een aap", grinnikte hij. „En dit zou
Heintje de Wit uit Vierakkershoek voorstellen! Dat probeerde die oliedomme
veldwachter ons tenminste wijs te maken. Niks hoor..., ik herken hem wel!
Weet jij wie het is, Pjotr?" „Het is Sjeems Pond", antwoordde Pjotr
Nogrottr. „Jammer dat ik dat niet eerder geweten heb. Dan had ik hem wel...,
je wéét wel..." „Dat gaat dan nu wel gebeuren", hernam Klansky.
heb hier een leuk waterpistooltje, maar in plaats van water zit er een vf
dovende vloeistof in. Da's voor het gemak, meneer 009. Daar ga je..., op
gezondheid van doctor Polnyck." En flats... daqr schoot de Kille al een fik
straal midden in het gezicht van Sjeems Pond. Toen was de rest ook gav
gebeurd, want nog geen minuut later droegen de twee schurken al een z\V£
gonjezak met menselijke inhoud naar de laadbak toe van KLANPOL's fill
auto
haardvuur te komen zitten. Hij vond het gezellig en zat te
praten over zijn land, zijn werk en zijn kleine vriendje
Lappie. Hij schepte op over hun heldendaden, waar ze
altijd samen, dank zij de scherpzinnige geest van hem,
heelhuids door kwamen. Dit alles zat Jonas te doen, niet
wetend in welk groot gevaar Lappie zich momenteel be
vond, nu hij omringd door zoekende soldaten was...