ONDERGANG VAN DE TSAAR FRESCO'S fascineren Keizers knielden voor haar Sarah Bernhardt Raspoetins magische invloed loor Xirsten Emous door Bert v. d. Ent ZATERDAG 7 DECEMBER 7968 De laatste tijd is een grote stroom publicaties op gang gekomen over de eerste we reldoorlog. Een halve eeuw geleden eindigden de oorlogs handelingen en was het ge richt van Europa drastisch veranderd. Drie Europese keizerrijken waren verslagen, drie keizers gestorven of in ballingschap ge gaan en drie dynastieën, die van Habsburg, Hohenzollern en Romanov, in elkaar gestort. Twintig miljoen mensen hadden hun einde gevonden. In heel Europa voltrokken zich politie ke en sociale omwentelingen, zij vormden de grondslag voor de wereld van vandaag. Een belangrijke bijdrage tot het zicht op de achtergronden, die in Rusland hebben geleid tot de val van het tsaristische rijk en tot de machtsovername van de bolsjewisten, heeft de schrijver Robert K. Massie ge leverd. In zijn boek „Nicolaas en Alexandra", met als onderti tel „De intieme geschiedenis van de laatste Tsaren-familie" (uitgeverij H. J. Paris, Amster dam) tekent hij een indrukwek kend beeld van de laatste jaren van het Tsarenrijk. Het verrassende vertrekpunt van dit boek, dat niet alleen het levensverhaal is van de laatste Russische keizer en zijn gezin, maar tevens een indrukwek kend stuk Europese geschiedschrijving, is de verschrikkelijke bloederziekte van kroonprins Alexis. In haar wanhoop wendde Alexandra zich fot de Siberische monnik Raspoetin, wiens hypnotische gaven de pijn van Alexis kon den verlichten. Daardoor kreeg Raspoetin een fatale invloed op de beslissingen van de keizer lijke familie. Massié's speculatie is, dat zonder de bloederziekte van de tsarewitsj Raspoetin zijn kans niet zou hebben gekregen en de geschiedenis van Rusland en misschien die van Europa een andere loop zou hebben geno men. Hij sluit hierbij aan op een citaat van Alexander Ke renski, de Russische socia listische premier voor de okto berrevolutie, die de bolsjewisten aan de macht hielp. Kerenski zei: „Zonder Raspoetin zou er geen Lenin zijn geweest." Het Russische keizerrijk, meent Massie, was niet onver mijdelijk voorbestemd om in een te storten, hoewel het poli tieke systeem zijn tijd duidelijk had overleefd. Er waren moge lijkheden om tot een democra tisch staatsbestel te komen. Maar het zicht van Nicolaas op de grote sociale en politieke problemen van zijn tijd was al verduisterd door zijn staatkun dige opvoeding. Die was in han den van de filosoof Pobedo- nostsew, een uitzonderlijke re- naast het gebrek aan politieke visie van Nicolaas ook de bloe- Hiernaast is een gedeelte gereproduceerd van het fresco „De verkondiging aan Maria" dat u met bijna 70 andere fresco's van 19 december tot en met 9 maart in het Amsterdams Rijksmuseum kunt bewonderen. Dit fresco stamt uit de Capponi-k^pel in Florence. Het werd omstreeks 1572 geschilderd door Pontormo en zijn jonge helper Bronzini. Pontormo had namelijk opdracht gekregen de kapel opnieuw te decoreren. Al vaak is de aandacht gevestigd op de uitzonderlijke kwaliteit van „De Verkondiging" met de tere figuur van de maagd Maria en de engel, die stylistisch al tot de pre-barok schijnt te behoren. Het fresco heeft door de langdurige inwerking van het vocht tijdens de overstromingsramp van twee jaar geleden in Florence heel wat te lijden gehad. Ook slechte restauraties in de loop der eeuwen deden er geen goed aan. Nadat Leonetto Tintori het fresco in 1967 volgens de strappo methode had afgenomen, werd het overgebracht op een drager van polyester, vermengd met glasfiber. Bij het schoonmaken werden uitstekende resul taten geboekt en kwamen de oorspronkelijke kleuren weer te voorschijn. De fresco's van de expositie „Fresco's uit Florence" zijn al aan hun reis vanuit New York, waar ze in het Metropolitan Museum of Art waren tentoongesteld, naar Amsterdam begonnen. Velen zien reikhalzend uit naar de openingsdag, want de ten toonstelling belooft een zeer bijzondere gebeurtenis te worden. In New York werd de tentoonstelling bezocht door 370.000 bezoekers en van de catalogus zijn zeker 35.000 exemplaren verkocht; een zeldzame oplage voor een dergelijk werk. De voorbereidingen in het Rijksmuseum zijn in volle gang. Organisatorisch zal men inbreuk maken op de regels van het museum: op vrijdagavonden zal men de tentoonstelling kunnen bezichtigen van half acht tot tien uur. Nieuw is ook dat het restaurant geopend blijft voor diner als het museum vrijdags tussen vijf en half acht gesloten is. Voor het eerst zal het Rijks museum op nieuwjaarsdag zijn geopend en wel van een tot vijf uur 's middags. Voor 1,50 kan men over een doe-het-zelf rondleiding per draagbare bandrecorder van ongeveer een half uur beschikken. Onder meer zullen op de tentoonstelling fresco's te zien zijn van Fra Angelico: „De heilige Petrus de Martelaar", Andrea del Castagno: De Drieëenheid en de heilige Hieronymus met de heiligen Paula en Eustochium", Piero della Francesca: „De heilige Julianus" en Fra Bartolomeo: „De ontmoeting van de heiligen Franciscus en Dominicus". „Wij beschouwen elke wraakoe fening als onwaardig voor het vrije Rusland," verklaarde hij. Zijn initiatieven mochten niet baten Engeland en Frankrijk weigeren de tsaar en zijn gezin politiek asiel te verlenen *-> en als de communisten de macht in handen nemen, wordt Ke renski opzij geschoven. Op 16 juli 1918 wordt het gezin ver moord. derziekte en Raspoetin. Dat was de slag, waarvan het keizerlijk Rusland zich niet meer zou herstellen. De schrijver heeft de dagboe ken, brieven en mémoires, die de hoofdrolspelers in dit storm achtige stuk geschiedenis ach terlieten, uitvoerig bestudeerd. Zo kon hij een antwoord krij gen op de vraag, welke rol Raspoetin speelde in de ziekte van Alexis en welke invloed hij had op de politieke besluitvor ming van de keizerlijke familie. De bloederziekte Alexis had de kwaal geërfd van zijn overgrootmoeder, koningin Vic toria van Engeland beteken de voor het kind en zijn ouders een onophoudelijk lijden. Alexis leidde het leven van een kasplantje, omdat het geringste wondje en de lichtste kneuzing tot ondragelijke pijnen konden leiden. De onstelpbare inwendi ge bloedingen konden op ieder willekeurig moment de dood tot gevolg krijgen. Vanaf het moment, dat de „De tragedie van de laatste Russische tsaar Nicolaas II was eigenlijk, dat hij op de verkeerde plaats in de geschiedenis opdook. Door opvoeding voorbereid om te regeren in de negentiende eeuw, door karakter het meest geschikt om monarch te zijn in Engeland, leefde en regeerde hij in Rusland van de twintigste eeuw. Daar brokkelde de wereld, die hij begreep, rondom hem af. De gebeurtenissen volgden elkaar in een te hoog tempo op, de ideeën veranderden te snel. In de grote storm, die over Rusland joeg, werden hij en zijn gezin meegesleurd. Tot het eind toe deed hij zijn best. Voor zijn vrouw en kinderen betekende dat veel. Voor Rusland was het te weinig," zo oordeelt schrijver R. K. Massie in zijn boek „Nicolaas en Alexandra." geloven, dat hij was zoals zij hem zag: de zuivere, toegewijde man Gods. De verhalen over liet liederlijke leven van Raspoetin verwierp zij als iaster. Als de tsaar aan het front is, weet Raspoetin keize rin Alexandra zover te krijgen, dat zij kundige ministers ontslaat en laat vervangen door marionetten die hij aanbeveelt. Raspoetin wilde een grote persoonlijke macht hebben; niet om over Rusland te heersen, maar om zo ongehinderd een ongebonden leven te kunnen leiden. Zo groeit de haat tegen het tsaristische regime en wordt ten slotte zo hevig, dat de revo lutie niet meer te stuiten is. Aanvankelijk is er dan nog hoop, dat het leven van het tsa ristische gezin gespaard blijft De socialistische premier Ke renski waardeert Nicolaas en Alexandra als mensen en het is zijn voortdurende zorg het ge zin in veiligheid te brengen. Zo troffen bezoekers „de grote Bernhardt" gewoon lijk aan, met een van haar dieren aan haar voeten. kaanse tournée in 1880 daalde ze af in een mijn in Pennsylvanië, vuurde een kanon af in een wapenfabriek in Springfield en joeg in Mon treal haar impresario de doodschrik op het lijf door met haar zuster van de ene op de andere ijsschots te springen in de bevroren St. Lawrence-rivier. Een uiting van haar egoïsme was, dat zij anderen betrok in de risico's, die zij impulsief nam. Tijdens een van haar laatste tournées door Amerika stopte de trein voor een brug die op instorten stond. Men moest kiezen tussen twee mogelijkheden: doorrijden of een om weg van twee dagen maken, waardoor enige voorstellingen in het water zouden vallen. Sa rah koos onmiddellijk voor de eerste. Pas toen de trein over het ravijn was en de brug het met donderend geweld begaf, drong het tot haar door dat zij ook wel eens naar de mening van haar gezelschap had kunnen vragen. Zij was een groot dierenvriend: vooral van katachtige dieren. In haar huis wandelden meermalen poema's, panters of leeuwen vrij rond. Dit tot griezelend ongenoegen van de gasten, die zij in groten getale ontving. Maar zelfs een poema was geen beletsel om naar een ontvangst van de grote Sarah te gaan: het was een eer om door haar te worden uitgenodigd. Haar arrogantie was grenzeloos: Tijdens haar eerste bezoek aan Amerika, toen de me nigte haar uitbundig toejuichte, riep een verslaggever uit: „New York gaf zelfs aan Don Pedro van Brazilië niet een dergelijke ovatie". Sarah antwoordde: „Nee, maar dat was alleen maar een keizer". Ze kon haar arrogantie echter rechtvaardi gen door haar fenomenale spel. Ze speelde met feilloos instinct, zonder haar rollen verstande lijk te beredeneren, maar met een emotionele concentratie, die welhaast fanatisch was. De criticus Max Beerbohm zei dat ze een indruk wekte van bijna angstaanjagende bo vennatuurlijkheid en Stark Young schreef dat ze iets mythisch had, als een vulkaan. Na haar loopbaan bij het „Gymnase", een populair boulevardtheater en bij de waardige Comédie Frangaise, waar ze woedend ontslag had genomen, stelde ze in 1880 een eigen groep samen en vertrok daarmee naar Amerika voor vier maanden. Daarna volgden nog een groot aantal tournées door dit werelddeel. Bijzonder vaak trad ze ook op in Londen, waar het publiek haar beter gezind was dan haar Pa- rijse „geliefde monster", zoals zij het zelf uit drukte. De kritische Parijzenaars namen haar namelijk vooral de fouten kwalijk die ze tegen de conventies beging. Toch wist ze hen elke keer weer met haar te verzoenen en dat uitsluitend door haar spelkwaliteiten en de magische charme die van haar uitging. Tot vlak voor haar dood bleef Sarah Bern hardt spelen, zelfs nadat in 1915 een been was afgezet, maakte zij tournée op tournée en oogst te zij toejuichingen, waar zij ook optrad. Haar grootste successen waren de rol van Andromache in „Phèdre" van Racine en die van Marguerite Gauthier in „La Dame aux Camélias" van Dumas-fils. Het laatste stuk haalde zij altijd weer van zolder, als zij krap bij kas was. En dat gebeurde nogal eens, want de grote Sarah wist haar ruime inkomsten er zeer snel door te jagen. Het is Sarah Bernhardt gelukt, er altijd ver bluffend jong uit te blijven zien. Op 53-jarige leeftijd speelde zij nog Jeanne in „Proces de Jeanne d'Arc" van Moreau. Pas op het laatste van haar leven verouderde zij snel. Met grote objectiviteit heeft Cornelia Otis Skinner de figuur van de grote Bernhardt gestalte gegeven. Uit een overmaat van materi aal heeft zij kritisch de exaltatie van som mige biografen negerend een beeld opgeroe pen van een moedige, grootmoedige, egoïstische, arrogante, roekeloze en loyale vrouw. Een beeld dat de herinnering aan deze grootse actrice levendig houdt. Dat is bijzonder olezierig, want de bittere uitspraak van David Garrick in de achttiende eeuw: „De naam van een toneelspeler wordt in water geschreven", is maar al te vaak waar. (Uitgeverij Hollandia, Baarn, 338 blz. prijs 21.50). wezen, dat bloedingen vererge ren of zelfs spontaan worden opgeroepen door emotionele spanning. De stroom van het bloed versnelt en de weerstand der kleine bloedvaten vermin dert. Het omgekeerde is ook waar: vermindering van de emotionele spanning kan een weldadig effect hebben op de bloeding. Als Raspoetin geen hypnose toepaste, dan was het waarschijnlijk toch sterke sug gestie. Verslagen van ooggetui gen wijzen in die richting Raspoetin bracht door zijn stem en door zijn verhalen over oude Russische sprookjes de jongen in een soort betovering. Als Raspoetin het hem bezwoer, ge loofde Alexis echt, dat de pijn minder werd, dat hij spoedig weer zou kunnen lopen en dat zij misschien binnenkort samen op reis zouden gaan om de wonderen van Siberië waar Raspoetin was geboren te zien. Maar het lot introduceerde Een aquarel van madame Sarah door Antoon van Welie in 1907. „Het was Alexandre Dumas-père, die haar naar haar kamer bracht. Voor haar deur boog hij zijn knappe kop met de grote vlammende ogen over Sarah's hand, drukte er een kus op en sprak de profeti sche woorden „Goedenacht, kleine ster". Dat is het einde van het eerste hoofdstuk van ..Madame Sarah", de door Cornelia Otis Skinner geschreven biografie over de grote actrice Sarah Bernhardt. Al roept haar biografe uit: „Men zou even goed kunnen vragen: „Wie was Napoleon Bo naparte", toch blijkt Sarahs naam bij de huidi ge generatie nauwelijks weerklank op te wek ken. En deze vrouw stond in haar glanstijc bekend als het achtste wereldwonder. Zij zag keizers aan haar voeten knielen, haar pre mières veroorzaakten meer opwinding bij het publiek dan alle Hollywoodfilms uit de jaren twintig en dertig van onze eeuw bij elkaar en als alle over haar geschreven kranterecensies en tijdschriftartikelen aan elkaar zouden wor den geplakt, zou er een strook ontstaan die de wereld kon omspannen. Kortom, Sarah Bern hardt was een der grootste toneelspeelsters van alle tijden. Hoewel wij de nodige afstand willen nemen van de overgrote mate waarin men haar ver heerlijkte zij leefde van 1844 tot 1923, een tijd waarin de gemoederen sneller in beroering werden gebracht dan nu en waarin men over dadig met superlatieven werkte treedt zij uit de schat aan feitenmateriaal die Cornelia Otis Skinner vergaarde, als een grote, zo niel grootse vrouw naar voren. Evenals Napoleon was zij een zelfbewust ge nie dat geen tegenspraak duldde, een geweldi ge egoïste, voortgejaagd door een brandend' eerzucht en een verlangen naar persoonlijkt glorie, die ze dan ook ruimschoots ontving. Ze was een moedig avonturierster en een gedegen organisatrice. Haar slechte gezondheid bevocht ze met een onuitputtelijke energie en naast dat alles wist ze heel goed hoe ze voor zichzelf reklame moest maken. In haar tijd was ze de meest verafgode, en ook de meest verguisde vrouw, maar zelfs met de diverse roddels die de Parijzenaars elkaai toefluisterden, wist ze haar voordeel te doen. Zij werd geboren uit een kortstondige ver bintenis tussen de Joods-Nederlandse Judith van Hardt en een zekere Edouard Bernard, die al spoedig verdween, maar wél nadat hij 100.000 francs voor het kind had achter gela ten. Judith werd een bekende figuur in de Pa- rijse beau monde. Op haar ontvangsten kwa men veel bekende mensen en het waren de Due de Morny en Alexandre Dumas-père, die Sarah hielpen op de weg naar roem. Haar .nadeel, of misschien wel voordeel, was dat zij :otaal niet beantwoordde aan het mollige, rozi ge schoonheidsideaal van die dagen. Zij was zo mager, dat er vele grappen over haar rondgin gen: „Een leeg rijtuig stopt bij de Artiesten ingang en Sarah Bernhardt stapt uit". Haar gezicht was bleek, en dat accentueerde ze door zich te poederen' met dikke lagen pou- dre-de-riz. In al dat wit glinsterden blauwe, katachtige ogen. Sarahs haar was een kroezige ragebol die ze in bedwang hield met een zware haarspeld. Al met al het absolute tegendeel van het •choonheidsideaal en toch stond zij bekend als >en gerenommeerde schoonheid. Men zei: „ze ;an haar schoonheid aan- en uittrekken, als vas het een kledingstuk". De aantrek kingskracht werd eigenlijk bepaald door een sterk innerlijk vuur, dat ook wel eens tot uit barstingen leidde. Gevreesd waren haar woe- ie-aanvallen, die zij zelf heel snel vergat. Zi. 2efde bij het moment Zij kon tijdens een epetitie zeggen: „Zo, nu ga ik twintig minuten lapen". Dan viel ze neer op een rustbank, was n een oogwenk diep in slaap en ontwaakte ■recies twintig minuten later. Niets was haar opwindend genoeg. Tijdens de wereldtentoonstelling van 1878 vond ze een kabelballon niet interessant en ging er vandoor in een die vrij zweefde. Op haar eerste Ameri- De rust en de geborgenheid, die van zijn geruststellende woorden uitgingen, veroorzaak ten een dramatische emotionele verandering bij de Tsarewitsj. En deze verandering was, als door een wonder, van invloed op zijn lichamelijke toestand. De bloeding verminderde, het uitgeputte kind viel in slaap en ten slotte kwam aan de bloe ding een einde. Niemand anders was tot dit resultaat in staat, de ouders, noch de geneesheren. Alleen een man met een uitzon derlijk zelfvertrouwen. Ook de ze uitleg is slechts een gisssing. Zij wordt echter ondersteund door de huidige kennis van de medische wetenschap. Zodra Raspoetin zijn eerste genezing heeft bewerkstelligd, zi et Alexandra hem als een hei lige en wordt zij het willoos slachtoffer van zijn machina ties. Als een briljant acteur was hij in staat Alexandra te doen Tsaar Nicolaas II onder arrest op Tsarskoe Selo, 1917 actionair, die een grondwet als „een fundamenteel kwaad" beschouwde, persvrijheid als „een instrument van massale corruptie" en algemeen kiesrecht als „een fatale vergis- sing". Maar het meest van alles haatte hij het parlement. „Als Nicolaas niet zo vanaf zijn jeugd was ingeprent, dat grondwetten uit den boze wa ren," schrijft Massie, „dan zou hij een uitstekend monarch zijn geweest. Hij was minstens zo intelligent als enig ander Euro pees vorst in zijn dagen. In En geland, waar een monarch slechts een goed mens behoefde te zijn om te worden gewaar deerd als een goede koning, zou Nicolaas een gerespecteerd vorst zijn geweest." ziekte zich openbaarde, leefde Alexandra in een hel. Geen se conde was zij zonder angst om haar zoon. De enige die haar kon helpen was Raspoetin. Wat deed Raspoetin nu precies? Een interessante vraag, omdat Raspoetin slaagde waar artsen faalden: verlichting van de pijn en stolling van de bloeding. Al gemeen wordt geloofd, dat hij zijn uitzonderlijke, hypnotise rende blik gebruikte om de jon gen te suggereren, dat de bloe ding zou ophouden. Het mogelijke antwoord op dit mysterie, zegt Massie, wordt gegeven door recente ontdek kingen over de vage banden tussen emotie en gezondheid. Studie van de ziekte heeft uit^e-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1968 | | pagina 9