Christen - Auca's ontfermen zich over vijandelijk dorp Schakel grote ontstemming Volkskerstzang Utrecht anders Waarom van bankroof geen film maken? Eer voor Barnard ummasmw Pleidooi van prof. Gerbrandy DUITS DREIGEMENT AAN NEDERLANDSE VRACHTRIJDERS Ds. J. L. Meesters overleden Os. W. van Diik niet meer naar Israël In huis opgenomen Alle inwoners ziek Een woord voor vandaag Volgelingen van Don Mazzi gaan paus eis stellen Ds. Ketelaar moet zelf keuze doen, niet gemeente TIWAENO, ECUADOR Er is een deel toegevoegd aan een brok moderne kerkgeschiedenis die begon met de moord op vijf Amerikaanse zendelingen. De kleine groep Auca-indianen, die enkele jaren geleden tot het geloof kwam, heeft zich ontfermd over de inwoners van een dorp, die hen de afgelopen jaren tel kens hebben aangevallen en verschillende christenen hebben vermoord. Alle inwoners bleken ernstig ziek te zijn. Ze werden 90 kilometer door de jung^gedragen om verpleegd te worden. iakt«i Ruim dertien jaar geleden maakt* Amerikaanse zendelingen voor het eerst contact met de wilde Au- ca-stam. die geïsoleerd leefde in het Amazonegebied van Ecuador. Alle vijf zendelingen werden echter ver moord. De vrouw van één van hen, Betty Elliot, en de zuster van een andere, Rachel Saint, zetten het werk voort. Na maanden slaagden zij erin ver gunning te krijgen om zich in een van de dorpen te vestigen. Door hun getuigenis kwam het gehele dorp tot geloof. Betty Elliot moest zich later terugtrekken zodat Rachel Saint nu de enige zendelinge is. De gemeente wordt op het ogenblik geleid door twee ouderlingen, Komi en Kimo, die indertiid deelnamen aan de moordpartij op de jonge Ame rikanen. Enkele jaren ge'eden kwa men zij tot de conclusie dat het hun taak was contact te leggen met de andere Auca-dorpen om hun het evangelie te prediken. Contact Het duurde lang eer de christen-Auca's voor het eerst een vijandelijk dorp mochten bezoeken. In het begin werden ze steeds met pijlen begroet en sluipschutters doodden enkelen van hen en verwon den anderen. Maar in februari werden ze toege laten. Elf inwoners kwamen tot ge loof en sloten zich bij de christenen aan. Vorige maand trok een van deze vrouwen, „Wild Varken", er op uit om ook de andere inwoners over te halen te komen luisteren naar de prediking van zendelinge Saint. Het was een tocht van negentig kilometer door de dichte junfle. Ze nam haar dochter mee en postte haar halverwege die afstand. Oncaye leen de van mejuffrouw Saint een kleine transistor-zen der om contact met het dorp te onderhouden. Allen siek Plotseling kwam het opgewonden bericht van Oncaye over de radio: „Moeder brengt ze allemaal mee." „Wild Varken" was in het dorp aan gekomen en ontdekte daar dat alle inwoners ernstig ziek waren. De meesten hadden zo'n hoge koorts dat ze niet in staat waren hutten te bou wen tegen de regen (ze waren weer eens verder getrokken) en voedsel bezaten ze helemaal niet meer. Oncaye had wat antibiotica bij zich en deelde tabletten uit. Onmiddellijk trokken christenen van haar dorp erop uit om de ernstigste zieken te dragen. Allen waren onvoorstelbaar maser, angstig en hongerig. Maar toen dat hele dorp eenmaal overgebracht was naar het dorp van de christenen, waren de meesten toch te bang om hen te verplegen. Alles kwam vooral op de schouders van Rachel Saint terecht en op het ver pleegstertje dat zij heeft opgeleid. Dawa die nu getrouwd is met ouder ling Kimo. Rachel had veertig zieken in haar kleine hut, zodat er voor haarzelf geen plaats meer was, en verpleegde hen drie weken lang. Da wa verzorgde met enkele vrouwen de anderen. Vijandig In een brief aan het Amerikaanse blad Christian Times schrijft ze, dat er zeker ongelukken van waren geko men als ze niet te ziek geweest wa ren om uit him hangmatten te ko men. Het was duidelijk dat deze mensen vijandig bleven. Toen ze wat beter werden, bleek dat duidelijk. Ondanks het feit dat de 104 christenen precies 104 zieken in hun dorp hadden opgenomen en verzorgd, begonnen deze laatsten een vijandige houding aan te nemen. Ze wilden oude bloedvetes uitvechten. Ouderling Kimo sprak hen toe: „Hier doden we onze medemensen niet, noch Auca's, noch buitenlanders. Hier plegen we geen overspel met de zusters van onze vrouwen of met ie mand anders. Hier wurgen we geen baby's en we begraven hen ook niet levend. Hier houden we er niet veel vrouwen op na. Hier volgen we „Gods Gravering" (de bijbel) en we leven tevreden. We hebben jullie hierheen gebracht om met ons te de len in een nieuw en gelukkig leven, om de levende God te volgen en zijn Zoon Jezus Christus, die in onze plaats is gestorven, opdat onze harten gereinigd konden worden." Maar de preek had niet veel in vloed. Al spoedig bleek dat een moordaanslag werd beraamd op de ouderlingen Komi en Kimo. Zij trok ken zich terug in de jungle om vlees voor hun vijanden te gaan jagen en ondertussen uit de buurt te zijn. Daiva's invloed Al gauw bleek dat Dawa, de vrouw van Kimo, grote invloed had. Haar vader was een broer van het dorpshoofd van de vijandelijke groep, die zo plotseling in het christendorp was opgenomen. Dat gaf haar groot gezag. Overdag sprak zij met hen en 's nachts controleerde ze nauwkeurig of ze wel allemaal in hun hangmatten lagen en sliepen. Een paar maal ging ze jonge strijders achterna, die zich in een hinderlaag wilden leggen voor christenen, en bracht hen in het dorp terug. Als ze uit het dorp weg liepen om naar hun oorspronkelijk jachtgebied terug te keren en in hun oude ge woonten terug te vallen, ging ze hen achterna en smeekte hen om te luisteren naar de boodschap van de levende God. De christenen wisten dat ze gevaar liepen, maar bleven blijmoedig. „Als jullie ons doden, gaat onze ziel naar de hemel om bij de Heiland te zijn". Eten delen Toen de mensen beter werden, nam ieder christelijk gezin een gezin uit het andere dorp in hun huis op met de vele vrouwen en kinderen. Zij deelden hun eigen voedsel en de op brengst van hun tuinen. Samen heb ben ze de afgelopen maand alleen maar genoeg te eten gehad voordat zendelinge Saint per zendingsvlieg tuig bananen en bonen wist aan te voeren. Dit christelijk getuigenis blijkt niet zonder resultaat. In haar laatste brief schrijft zen delinge Saint dat harten begin nen te breken, en ze eindigt: „Nu want met- God is niets onmo gelijk gaan we proberen con tact te krijgen met al de andere Auca-dorpen." NED. HERV. KERK Beroepen te Ispra-Varese (Italië): oec. gem.): J Visbeek te Kats. GEREF. KERKEN Bedankt voor Ermelo (nieuwe pred. pl.) en voor Kampen (vac. G. Heijer- man): J v. Drie te Leiderdorp. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te H. I. Ambacht: A. Hoo- gerland te Werkendam. Volgens wetsontwerp strafbaar DEN HAAG Als het in juni ingediende wetsontwerp ter be scherming van de privacy van kracht wordt, kunnen banken met de rechter in aanraking ko men als zij met een zogenaamde sluipcamera een inbreker foto graferen. Dit schrijft prof. mr. S. Gerbrandy, hoogleraar aan de VU, in het Nederlands juristen blad. Bij banken bestaan soms apparaten waardoor een filmcamera in werking treedt, bijvoorbeeld als iemand ille gaal aan de kluis prutst. De filmstrook zal dan wel aan de politie ter hand worden gesteld, die de foto's of zal publiceren of voor bewijs zal gebruiken. Het wetsontwerp echter stelt het in bezit hebben van die film strafbaar en dus is ook het publiceren van foto's daaruit strafbaar. „De ontwer per van de vet zegt nu wel dat dat mag, maar de rechtspraak beschermt ook misdadigers tegen publikatie van Van onze soc.-econ. redactie) BUNNIK West-Duitsland dreigt de ver gunningen van een groot aantal Nederlandse vervoersondernmingen in te trekken, omdat deze zich niet gehouden hebben aan de nieu we voorschriften voor het vervoer naar Duits land. Zouden de Duitsers deze planen ten uit voer leggen dan dreigt een volslagen ont- wVichting van het Nederlandse internationale transport, waarvan de gevolgen nog niet zjjn te overzien. De heer M.W. Schakel, voorzitter van de Pre testants-christelijke bond van beroepsgoederen vervoerders gaf vanmorgen in de jaarvergadering van de bond uiting aan zijn bezorgdheid over de Duitse stappen. De Nederlandse bedrijven zullen binnen drie w* ken een verweerschrift moeten indienen. Wanne* de Duitsers dit verweer niet voldoende achten zu1 len de vergunningen worden ingetrokken. Het gaat hier om wagens, die met een dagvergun ning de grens over gegaan zijn, maar niet op de zelfde dag terugkeerden, omdat zij onderweg motor pech kregen of op andere wijze door overmach werden getroffen. Aan de grens worden dergelijke argumenten „deutsch gründlich" niet geaccepteerd. Ook aan moeilijkheden onderweg laten zij zich niets gelegen liggen. De Duitse minister Leber va verkeer wenst zijn spoorwegen en zijn havens te bevoordelen ten koste van de Nederlandse vervoer ders, ondanks een EEG-verdrag. In andere gevallen, waarin met intrekking var ergunningen wordt gedreigd gaat het om dagver :unningen, die meer dan één keer per dag gebruik -ijn. STROOM BRIEVEN Nederland mag volgens het verdrag me Duitsland dagelijks 1950 wagens op de Duitse we gen hebben. Een goed systeem van uitvoerende naatregelen is echter nog niet verwerkelijkt, zo- lat noch de Duitsers noch de Nederlanders precie veten of er inderdaad op een bepaalde dag mee dan 1.950 Nederlandse wagens op de Duitse wegei zijn geweest. Desniettemin heeft het Duitse departement van erkeer al een groot aantal dreigbrieven aan hei 'epartement van staatssecretaris Keijzer verzon en. De overtredingen worden alfabetisch afge •erkt en dateren op dit moment nog uit de maan* uni, zodat er nog een stroom brieven van Bonr iaar Den Haag valt te verwachten. Verreweg he nerendeel van de Nederlandse vervoerders, die or Duitsland rijden, zullen naar verwacht wordt van vertredingen worden beschuldigd. De heer Schakel sprak er zijn verbazing over uit. lat zonder inschakeling van de rechter onmiddel lijk met intrekking van de vergunning wordt ge- j dreigd. Waarschuwingen of geldboetes bestaan blijkbaar niet. Het contingent van 1.950 wagens blijft van kracht 'ot 1971. In de praktijk gaat dit tot grote problemen ?iden, ook al omdat de handel tussen Nederland en Duitsland steeds toeneemt. Over 1968 viel al een ^eneming te constateren van 20 pet. STERKE GROEI Bij het wegvervoer valt over het algemeen een ontwikkeling waar te nemen van toenemende groei en afnemende rentabiliteit. Een alarmstemmtng vond de heer Schakel niet juist, maar wel voortdu- ende waakzaamheid Het beroepsgoederenvervoer ■ver de weg investeerde in 1966 voor niet minder an ƒ345 miljoen. Voor de toekomst zag hij nog' rote kansen. De invoering van de container kani Nederland maken tot een groot internationaal I overslagcentrum. Wat de grote moeilijkheden met West-Duitsland etreft zag de heer Sohakel maar één oplossing:' 'jdig opzeggen door de overheid van de gehele vereenkomst en het inroepen van de Europese j lommissie iu'Hen bilateraal overleg niet tot betere; esultaten leidt. Van de Nederlandse overhead vroeg de heer Schakel voorts de garantie, dal r» -ïanr'ëlc -deun 'an het Rijk aan NS niet ten komi aan het goederenvervoer van dit bedrijt .val tot oneerlijke! concurrentie in de tarieven leidt. I foto's, stelt de hoogleraar, verwijzend naar de jurisprudentie. Hij conclu deert dat de wet zonder vrijstel lingsbepaling niet voldoende armslag geeft aan de justitie DE BANK ZELF Prof. Gerbrandy vraagt zich af hoe het staat met de bank zelf: moet zij bang zijn dat zij een vordering uit onrechtmatige daad krijgt van de man die bij haai inbrak? Dat is vol gens hem nog niet zo absurd als het lijkt. Hij verwijst dan naar een uitspraak van het Franse hof van cassatie in 1955. De justitie moet naar het oordeel van prof. Gerbrandy de bevoegdheid hebben foto's te publiceren als dit noodzakelijk is voor de opsporing van de plegers van een strafbaar feit. Ook voor particulieren moet een mo gelijkheid worden geschapen om list of kunstgreep toe te passen, bijvoor beeld na toestemming van de procu- ruer-generaal. En in de uitzonde ringsbepaling moet dan het gebruik van Muipcamera's en de daarmee vervaardigde opnamen mogelijk wor den geblaakt. MEDEMBLIK Op 54-jarige leeftijd is overleden ds. J. L. Meesters, her vormd predikant te Medemblik. In maart 1942 werd ds. Meesters be vestigd als predikant te Scheemda. Vijf jaar later vertrok hij naar Veendam en in 1952 werd hij bevestigd in Kampen. Hij stond nog maar kort sinds de tweede helft van 1967 in Medemblik. Ds. Meesters is ook enige tijd in Indo nesië werkzaam geweest als legerpredi- kant in de jaren 1949-1950. Ds. Meesters was onder andere be stuurslid van de hervormde kweekschool in Zwolle. Voorzitter van de provinciale afdeling Overijssel van de christelijke emigratiecentrale en classicaal gedele geerde van de hervormde raad voor Kerk en Israël. HILVERSUM - Ds W van Dijk, lie door de Christelijke Gerefor meerde Kerken was uitgezondrn naar Jeruzalem, thans om medische rede nen met zijn gezin in ons land, zal niet meer naar Israël terugkeren Deputaten voor de evangpliever- 'indieinp onder Israël hebben in het weekblad De Wekker een oproep ge plaatst. waarin zij contact zoeken met een student of iong nred'kant, die bereid is met he^ overleg te ple gen om zo ntoPe1,ik Je nu ontstane •«nature te vervullen. Ds. Van Dijk heef! 'nmiddels eeil beroep ontvangen uit Gouda. ZATERDAG 7 DECEMBER 1968 Waar dertien jaar geleden vijf zendelingen vermoord werden breekt het evangelie zich op een nieuwe manier baan. Het kleine dorp van christen-Auca's, Ti- waeno, heeft zich ontfermd over Er staat een wonderlijke belofte in Jesaja 43. Daar zegt God: „Vrees niet, want Ik heb u verlost. Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn." God roept maar niet in het algemeen. Hij spreekt zo heel persoonlijk. In zekere zin zouden we kun nen zeggen: Hij roept niet alle mensen. Maar dan mogen we er niet van maken dat Hij sommige mensen niet roept, maar dat Hij de mens persoonlijk aanspreekt. Tegenover wat ge noemd wordt een „algemene verzoening" staat niet een „ge deeltelijke verzoening", maar een „persoonlijke verzoening". Daarom mogen we het persoonlijk voornaamwoord bij God gebruiken en spreken van „mijn God". Maar we mogen nim mer denken dat Gods verlossing ons in een soort luilekker land brengt, waar wij niets meer behoeven te doen, waar wij ons kunnen baden in het zonlicht van Gods genade. Want als God beloofd heeft te verlossen, dan gaat Hij verder en zegt: „Wanneer gij door het water trekt, ben Ik met u, als gij door het vuur gaat, zult gij niet verteren en zal de vlam u niet verbranden". Het volk van God wordt op weg gestuurd. Het moet water doorwaden, stroomversnellingen overwinnen, door prairiebranden trekken. Het volk van God zal door gevaren omringd zijn. Maar in die gevaren zal God nabij zijn, helpen, kracht geven, de weg wijzen. Daarom zei ds. Hoekendijk reeds: God heeft ons geen gemakkelijke reis beloofd, maar wel een behouden aankomst. We lezen vandaag: Daniël 5 vers 1 tot 16. We lezen morgen: Daniël 5 vers 17 tot 6 vers 1. (Van onze kerkredactie) een vijandelijk dorp waarvan de inwoners gedoemd waren te ster ven door een epidemie. Op de foto Rachel Saint, de zendelinge, samen met haar twee ouderlin gen Komi en Kimo. FLORENCE De parochianen of volgelingen van de afgezette pastoor Don Mazzi hebben gisteravond een communiqué uitgegeven, waarin staat, dat de arbeiders paus Paulus met ge- lUke munt moet enbetalen. Deze zal met Kerstmis bij het vuur van de hoog oven te Tarente de mis opdragen „om christelijke solidariteit te betonen met de arbeiders". De opstandige parochianen hebben In een dramatische oproep aan de Italiaan se arbeiders en anderen opgeroepen tot een reusachtige demonstratie te Taran- te op de kerstavond. Ze hopen dan de paus de eis voor te kunnen leggen de {iriester weer in zijn ambt te herstel en. De parochianen willen tevens een in ternationaal debat in de christelijke wereld over de kwesties, die in Iso- lotto aan de orde zijn. In alle wijken van Florence houden zij volksvergade ringen om een gemeenschappelijke houding aan te nemen tegenover kar dinaal Florit, die Don Mazzi heeft af gezet. „Het volk van Isolotto is altijd een roerig soort christenen geweest", aldus commentaar van een medewerker van de kardinaal. Inmiddels worden twee andere priesters uit Florence met ont slag bedreigd. Don Mazzi heeft zich in tussen teruggetrokken in een schuil plaats in de armenwijk Isolotto. DRACHTEN Ds. J. Ketelaar, baptistenoredikant te Drachten, heeft een brief van de commissie van de Unie van Baptistengemeenten in Ne derland ontvangen, waarin hem wordt verweten, dat hij de gemeente over zijn al of niet aanblijven als predikant een uitspraak wil laten doen. Ds. Ketelaar zou zelf een keuze hebben moeten doen. Volgens de Uniecommissie was dit de enige ge volgtrekking voor ds. Ketelaar ge weest. na de gemeentevergadering van 30 augustus j.l. De nu uitgelokte stemming wordt door de commissie als onreglementair betiteld. De commissie is voorts tot de conclusie gekomen, dat ds. Kete laar als herder en voorganger van zijn gemeente tekortschiet Volgens- haar is de bewuste stemming niet meer dan een opinie-peiling en zal zo spoedig mogelijk een gemeenteverga- éering moeten worden gehouden, De tijd gaat snel. Het was deze week een jaar geleden, dat de wereld op zijn kop stond, omdat een zekere dr. Christiaan Bar nard in Zuid-Afrika een hart transplantatie had uitgevoerd. De patiënt. Louis Washkansky, stierf achttien dagen later aan long ontsteking, maar de tweede, tandarts Blaiberg begin januari, map zich nog steeds in een rede lijke gezondheid verheugen. Dezer dagen was dr. Barnard in Holland Michiganin Neder lands immigrantenmilieu, om er aan Het Hope College een ere doctoraat in ontvangst te nemen. Hij staat hier met Bill Wichers. secretaris van het curatorium van het Hope Co''eoe. die direc teur is van het Nederlandse in formatiebureau in het mid- den-westen van Amerika. waarin eerst over de wijze van stem men zou moeten worden beslist. Om een dergelijke vergadering was ook gevraagd door de ruim dertig verontrusten in de gemeente te Drachten. Ds Ketelaar wordt drin gend verzocht aan dit advies gehoor te geven. UTRECHT Op 23 decmber wordt in de Utrechtse Margriet hal voor de zestiende keer een volkskerstzang-bijeenkomst ge houden. Utrecht was in 1953 de eerste stad die met een der gelijk evenement in de donkere dagen voor Kerst begon. De aan tallen deelnemers varieerden in de loop der jaren van een kleine 6000 tot 9000. De organisatoren hebben ditmaal gezocht naar een nieuwe opzet. Zo zal er in plaats van de traditionele opening en verwelkoming een „in troductie" zijn die „de bezoekers midden in de werkelijkheid plaatst van het laatste nieuws". Het podium voor het orkest en de sprekers komt nu niet meer tegen een van de wan den, maar midden in de zaal, zodat het publiek er in een grote kring omheen zit. Inplaats van een geestelijke is dit maal een lekespreker, de journalist Albert Welling uitgenodigd voor het houden van de kersttoespraak en in plaats van de burgemeester zal nu de voordrachtskunstenaar Willem Berkhemer het evangelie lezen. Aan de kerstzangavond werken vier grote koren mee, een schoolkoor, bestaande uit negentig kinderen, een muziekvereniging en een brass band. Mees van huis heeft evenals in andere jaren de muzikale leiding. Het Comité Volkskerstzang zorgt er samen met de Stichting bijstand buitenlandse werknemers weer voor, dat buitenlandse arbeiders die in ziekenhuizen of sanatoria liggen, een kerstpakket krijgen. Vorig jaar werden er in stad en provincie 82 uitgedeeld. Men zal er dit keer niet opnieuw een gefronkeerde luchtpostbrief by doen. In 1967 bleken namelijk heel veel Marokkanen, Turken en Span jaarden de bedoeling daarvan niet zo best begrepen te hebben: ze ge bruikten de brief niet om naar huis te schrijven, maar voor een bedankje aan het Comité volkskerstzang

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1968 | | pagina 2