I MAAIKE UIT DORDT STRAKS NAAR PERE nemen van Afscheid zal niet gemakkelijk Delft •zijn over raket van de ELDÉ D '66 EEN PARTNER VOOR DE CHRISTEN DEMOCRATEN? Duitsers geven tienden A GROTE ONRUST IN JALIMO-GEBIED NA MOORD Nieuwe krijgt Katechismus aanvulling Een woord voor vandaag DS. VAN DER VEEN NAAR ZENDINGSRAAD Meer christc ~n in Japan Katholieke Unie India „Nieuwe wetten in strijd met grondwet" Tiende actie „Brood voor de Wereld" RADIOPLAN ZWITSERS VAN BAAN Ridder maakt knieval BEROEPfflfiSWERK Wij hebben deze week gemediteerd over het slot van het derde hoofdstuk van de eerste brief van Johannes. Daarin ging het telkens weer op een andere wijze over de liefde voor de naaste als een vrucht van de liefde van God. Maar de vraag blijft: Hoe weten we dat we echt liefhebben? Blijft alles niet veel te veel in de sfeer van het gevoel? Op die vraag geeft Johannes in het vierde hoofdstuk een ant woord. De enige garantie die hij geeft is de belijdenis dat Jezus Christus en wat verderop in het hoofdstuk zegt hij: de Zoon van God in het vlees gekomen is. Wie belijdt dat Christus waarlijk mens geworden is wordt door Gods Geest geleid. Deze uitspraak snijdt naar twee kanten. Christus is mens geworden. Dat wordt gezegd tot hen die Hem wel als God willen zien, maar zijn mensheid volkomen in Zijn godheid laten opgaan. Dat is een probleem dat vooral veel bij orthodoxe christenen voorkomt. Wie dat doet voelt geen verantwoordelijk heid voor deze wereld, trekt alles op een geestelijk vlak. Dan, zegt Johannes, wordt er niet uit de Geest van God gesproken. Maar de uitspraak weert ook af naar de andere kant. Wie is mens geworden? De Zoon van God. Wie Christus alleen maar als een groot mens ziet heeft van het evangelie helemaal niets begrepen. God komt in Hem tot ons. Wij gaan niet door Hem tot God. Dat laatste kan pas waar worden als het eerste gebeurd is. Wie alleen de mensheid van Christus ziet blijft in deze wereld steken. Maar God belooft ons een betere wereld. We lezen vandaag: Daniël 2 19-35. We lezen morgen: Daniël 2 36-49. ZATERDAG 30 NOVEMBER 19< (Van onze kerkredactie) DELFT De Nederlandse Zendingsraad heeft een nieuwe secretaris-generaal. Gisteravond heeft ds. R. J. van der Veen de benoeming als opvolger van prof. dr. J. Verkuyl aanvaard. De ze Delftse studentenpredikant hoopt zijn nieuwe functie tegen het voorjaar te aanvaarden. Hij wordt tevens secretaris voor het buitenland. (Van onze parlementsredactfe) DRIEBERGEN „Als de enquêtes van de afgelopen tijd een reële ach tergrond hebben dan behoeven de christen democratische partijen niet meer uitsluitend te kiezen tussen VVD enerzijds en PvdA anderzijds, maar dan kan de meest aantrekke lijke partner aan de linkerzijde wel eens D'66 worden welke dan een nlet-dogmatisch alternatief in plaats van de PvdA wordt. Maar deze partij moet wel een meer politiek gezicht krijgen." Dit zei de voorzitter van de CH-Jongerenorganisatie, de heer J. Huijsen, vanmiddag in zijn ope- Spaanse priesters willen geen staatssalaris meer MADRID In een gemeenschap pelijk schrijven hebben 630 Spaanse priesters aan de bisschoppen de wens geuit voortaan in het geheel geen toelage meer te ontvangen van de ataat. t Men zegt, dat de priesters er de voorkeur aan geven in hun eigen on derhoud te voorzien of door hun pa rochies te worden ondersteund. In de kringen der jongere priesters valt al geruime tijd de neiging te bespeuren zich onafhankelijk van de staat te maken. In deze kringen wordt een wijzi ging van het concordaat van 1953 ver langd, waarbij bovenal het recht van het staatshoofd. Spaanse bisschoppen aan te wijzen zal worden af geschaft. TOKIO Het aantal christenen in Japan blijft sterk groeien en heeft nu bijna het miljoen bereikt. Op het ogenblik zijn er 959.600 christenen of 0,96 procent van de to tale Japanse bevolking. In 1955 was het percentage 0,58 procent en in 1963 0,81 procent. I ningsrede op de Najaarsconferentie I van de CHJO. Spreker noemde de gedachten van sommige politici om de confessionele partijen in de armen van de VVD te drijven door af te spreken dat men niet met de christen-democraten wenst samen te werken naïef. De christelijke partijen zouden in dat geval namelijk extra hard met de WD moeten onderhan delen om hun identiteit in het pro gram te hapdhaven. Door de onhan delbare houding van de niet-confessi- onele partners zouden wel eens een reeks zakenkabinetten kunnen ontstaan. Kritiek Arjos De heer Huijsen uitte kritiek op de houding van de Arjos, en de ARP. „Deze kuise kleine luiden van weleer, flirten tegen de klippen op". Men on derhoudt vage relaties met PPR, GPV en de Achttien. Naar zijn me ning had PPR-voorzitter mr. Jurgens de duidelijkheid een dienst bewezen door te stellen dat hij niet langer als het „scharreltje" van de ARP wilde fungeren. Als de AR zo doorgaat zul len de beslissingen niet door haar doch voor haar genomen worden, al dus de heer Huijsen. De heer Huijsen zag in de stelling- name van de Arjos-politiek een stuk vereenzelviging met het Evangelie schuilen, die zijns inziens niet christelijk is. „Toen de oud-libera- le-politiek van Colijn tot „de" christelijke politiek werd verheven heeft men behoorlijk misgekleund. Een zekere bescheidenheid past ons dan ook ten aanzien van de huidige politieke koers, aldus de "heer Huijsen. Hij betoogde dat er door de gewij zigde opstelling van de KVP een toe nemend onderling begrip van de ka tholieken voor de CHU is ontstaan. „Het is bepaald onjuist dat ARP en CHU elkaar al meer genaderd zijn dan CHU en KVP, meende de heer Huijsen. De CHJO-voorzittcr betreurde het iJat bij het defensiedebat de 225 mil- joen die nodig waren wel gespecifi- j ceerd konden worden maar de in houd van het streven naar ontspan ning 'niet. Hij pleitte voor verlaging van de I kiesgerechtigde leeftijd naar 18 jaar. De zendingsraad krijgt een secreta ris zonder zendingservaring. Daarom heeft ds. Van der Veen de raad ver zocht hem eerst in gelegenheid te stellen zich naast zijn werk te ver diepen in de problematiek waarmee hij te maken krijgt. Hij gaat wat missiologische studies volgen. Een plotselinge ommezwaai is voor hem niet helemaal vreemd. Hij heeft op dat punt ervaring. De studenten predikant is zoon van een Amster damse architect en ging eerst in de voetstappen van zijn vader. Hij behaalde in Amsterdam zijn hbs-diploma en ging in Delft stude ren. Na zijn kandidaats brak hij ziin studie echter af en ging aan de slag in Amsterdam als assistent bouwkun dige bij publieke werken. Zijn vrije tijd gebruikte hij voor de studie van oude talen. Hij had besloten om pre dikant te worden. In Delft terug Maar Delft wilde hem niet missen. Rijdens zijn studie had hij altijd vol op meegedaan in het missionaire studentenwerk. Hij was assistent ge weest van de studentenpredikant en bleef, ook toen hij uit Delft vertrok, voorzitter van de medewerkersgroep, omdat er op dat moment geen stu dentenpastor was. Toen hij zijn studie aan de theolo gische faculteit van de Vrije Uni versiteit nog maar nauwelijks was (Van onze kerkredactie) MADRAS De Katholieke Unie van India heeft de „anti-bekerings- wetten" van de deelstaten Madhya Pradesj en Orissa aanhangig gemaakt bij het Hooggerechtshof van India. Volgens de lekenorganisatie, die bij haar actie door de rooms-katho- lieke bisschoppen gesteund wordt, zijn deze wetten in strijd met artikel 25 van de grondwet van India. Dit artikel waarborgt elke burger het recht op vrije uitoefening en verbrei ding van zijn godsdienst. In de genoemde deelstaten is beke ring „door geweld, al te veel aandrin gen, verlokking of andere bedrieglij ke middelen" strafbaar gesteld. Elke nieuwe bekering moet gemeld worden bij het plaatselijk bestuur voor een controle door de politie. In Orissa zijn al zeven zendelingen gearresteerd op beschuldiging van overtreding van de nieuwe wet. BONN Morgen begint voor de protestanten in Duitsland de tiende actie „Brood voor het hart" en „Kom over de brug". De negende „Brood voor de wereld"-actie bracht 22,7 miljoen gulden op. Samen bezorgder de negen gevoerde acties het wereld- diakonaat van de Duitse kerken zo'n slordige 160 miljoen. beeonnen. vroeg Delft hem of hii niet ondertussen daar verder wRde ko men he'nen. Ze benoemden hem tot hu'pprediker. Zelf zeet hij: .De com missie dacht kennelijk: Hij groeit wel in de theologie." Het gevolg was, dat hij langer over zijn theologische studie deed, maar toen hij de vereiste examens eenmaal had afgelegd en hii tot officieel pre dikant was bevestigd, veranderde er voor hem nauwelijks iets aan zijn werk. Hij mocht voortaan de sacra menten bedienen en op zondag pre ken, maar al het andere werk bleef hetzelfde. Boeiend werk Het gaat hem wel aan het hart dit werk te moeten loslaten net nu er zoveel verandert in de studentenwe reld. „Dat is al merkbaar bij de eerste iaars", verte'de hii me. „Als ze naar de Technische Hogeschool ko men. zijn ze nu rijper dan tien jaar geleden. Ze hebben ook een veel bre dere belangstelling, zijn veel meer politiek en maatschappelijk geïnte resseerd." Tien jaar geleden waren de kerke lijke jonge mensen kerkelijker en de onkerkelijke onkerkelijker, moei lijker te bereiken met het evangelie. Nu is dat precies andersom. De institutaire kerk spreekt de stu denten op het ogenblik heel weinig aan. Bij sommigen is dat een gevolg van het feit dat de fundamentele ge loofsuitspraken aangevochten wor den. bij andere omdat ze sterk soci aal en maatschappelijk zijn geënga geerd en ze moeite hebben met de kerk die misschien wel onderweg is, maar dan met een slakkegang. Het wordt moeilijker jonge mensen voor de kerk te interesseren, maar het evangelie, vooral als dat vanuit een nieuw verstaan en relevant ver kondigd wordt, boeit velen, ook on- kerkelijken. Er zijn tegenwoordig veel minder dichte deuren. In .de laatste tien jaar zijn ook veel oecumenische contacten gegroeid. Methet hervormde studentenwerk bestaan veel organisatorische verbin dingen. Per jaar worden in Delft reeds acht hervormd-gereformeerde studentendiensten belegd en er wordt ook vaak gemeenschappelijk door studentenwij kerkeraden vergaderd. Maar er zijn ook verdere contacten, i Alle studentenpastores hebben samen een convent gevormd, waarvan ds. (Van onze kerkredactie) BERN Het plan, om in Zwitser- j land een internationale protestantse radiozender te stichten, is nu dcfini- j tief van de baan. De vereniging EPI, die zich tien j jaar met dit plan heeft bezig gehou- den, deelt in het laatste nummer van haar informatiebulletin mee, dat het bestuur op een buitengewone leden vergadering, 7 december in Bern, met het voorstel komt, om de vereniging op te heffen. In het bulletin wordt gezegd, dat het plan eerst onverwacht grote weerklank vond in Zwitserland en daarbuiten. Later kwamen er echter moeilijkheden. Intuss begon „Trans World Ra dio" in vele talen vanuit Monaco christelijke programma's uit te zen den, die voorzagen in de behoeften, Toen de buitenlandse kerken zich niet meer geïnteresseerd toonden, besloten de Zwitserse kerken van het die EPI op het oog had. De Delftse studentenpredikant ds. R. J. van der Veen, die be noemd is tot secretaris-generaal van de Nederlandse Zen dingsraad, heeft tot nu toe wei nig in het zoeklicht van de publi citeit gestaan. De afgelopen zo mer werd dat echter ineens an ders. Hij was één van de gerefor meerde afgevaardigden naar de Gereformeerde Oecumenische Synode die in Lunteren verga derde. Samen met prof. dr. Ver kuyl stelde hij een (minder heids -)rapport op, dat een sterke afwijzing van de apartheid be vatte. Hij bleef zich verzetten, ook toen het meerderheidsrapport ge wijzigd en naar mening van ve len versterkt werd, omdat hij van, mening was dat het op de pertinente punten te algemeen sprak. De kerk, meende hij, moet uit het diepst van haar hart „neen" zeggen tegen iedere vorm van apartheid. afleren en nog meer moeten bijle ren." Geen ervaring „Het was ook voor de zendingsraad een moeilijk punt, dat ik helemaal geen zendingservaring heb. Des te meer waardeer ik het grote vertrou wen dat in me gesteld is door me te benoemen." „Misschien," vervolgde hij, „zit er toch ook nog een kleine positieve kant aan mijn benoeming vast. Er is de laatste twintig jaar ontzaggelijk veel veranderd in de verhouding tus sen de oude en de jonge kerken. Ik ben doordi e vroegere verhoudingen niet beïnvloed en sta misschien wat onbevangener tegenover al de nieuwe vragen die opdoemen, zodat ik er misschien toch wel over kan meeden ken." „Maar juist daarom ben ik blij dat ik in het begin tijd zal hebben voor missiologische studies. Ik heb een achterstand in te halen. Maar ik hoop toch dat veel van mijn ervaring hier in Delft ook vruchtbaar gemaakt kan worden." „En gelukkig draag ik dit werk niet alleen. Ik zal mogen samenwer ken met mensen die veel ervaring hebben. Dat boeit me om met derge lijke mensen van gedachten te kun nen wisselen." (Van onze kerkredactie) Van der Veen voorzitter is en waar aan ook de rooms-katholieken mee doen. Die ervaring zal hem van pas komen, want er wordt steeds meer overleg gepleegd tussen zending en missie en als algemeen secretaris krijgt hij daar ook mee te maken. Tegen zijn nieuwe functie kijkt ds. Van der Veen nog wat vreemd aan. „Ik zit al zo lang in dit studenten pastoraat", vertelde hij me, „dat ik er helemaal mee vergroeid ben. Het zal niet gemakkelijk zijn om afscheid te moeten nemen. Ik zal veel moeten WIESBADEN Acht vijftig Westduitsers hebben zich al bereid verklaard, om voortaaa tien procent van hun inkomen te staan voor het wereld- diakonaat. Daarmee is de actie, die eel Wiesbadense zakenman een maant geloden ontketende, een volledig suc^esl ces geworden. (]uj| De zakenman (die anoniem geblef°h ven is) liet via een kerkelijke instanfan tie weten, dat hij tien procent vajj;ej zijn belastbaar inkomen voor het wet, relddiakonaat zou bestemmen, wanj® neer twintig anderen dat ook zoudeiehj doen. In zijn geval ging het om tien| duizend mark. I H* Inmiddels hebben zich al 51he mensen aangemeld. Hun „tienden^ variëren van 12 tot 6000 mark. Ond< hen zijn leraars en maar ook huisvrouwen en scholier* Alles met elkaar heeft deze actie j al een toezegging van 60.000 per jaar opgebracht, dat is 54.000 f den. Tegelijk heeft de wetenschapp< lijke staf' van de theologische facul teit te Göttingen voor zichzelf he Ui! volgende besluit genomen: leenstaanden en echtparen zond® kinderen geven vijf procent van hubtsl netto-inkomen, bij één kind vier, bfijg twee kinderen drie. bij drie kindei twee en bij vier kinderen één proceii voor het werelddiakonaat. Alle prd testanten in West-Duitsland is gqk. vraagd, om deze richtlijn over te neoo men. jjkh 1c (Van onze kerkredactie) ROTTERDAM Na de gruwelijke moord op een Ameri kaanse en een Australische zen deling op 25 september in het centrale bergland van West-Irian is er grote onrust ontstaan in het hele Jalimo-gebied. Zendingsinstanties houden re kening met de mogelijkheid van evacuatie. De moord is gepleegd op een plaats, waar de heidense initiatie-ri ten van het gehele omliggende gebied (Van een onzer verslaggeefsters) DORDRECHT „Zo Maaike, weer eens in het land", groet een bekende uit het open raam in een Dordtse straat. „Ja hoor", lacht ze terug. Maar zo lang zal dat niet meer duren zal ze erbij denken, want na vijf jaren voor bereiding in Engeland vertrekt ze in januari naar Peru. Maaike Hopma komt dan in dienst van de Evangelical Union of South America (EUSA), een kleine ge- loofszending uit Groot Brittannië, die in Brazilië, Bolivia, Columbia, Argen tinië en Peru in Zuid-Amerika werkt. Voornamelijk Britse zendelingen zijn in dienst van EUSA. Voor zover Maaike weet is zij straks de enige Nederlandse, die in dit verband in Peru werkt. Een Nederlander, die er vele jaren als zendeling is geweest en die nu weer in ons land woont is dr. J. B. A. Kessler jr. Hij promoveerde verleden jaar zelfs op de zendingsgeschiedenis van Peru en Chili. Begin Hel begon met Maaike zo, na een paar jaar op kantoor te hebben ge werkt' ging ze vijf jaar in de verple ging in het Rotterdams ziekenhuis Eudokia. Het verlangen om in de zending te gaan was al die jaren aan wezig op de achtergrond, maar het heeft toch wel tweestrijd gekost om niet haar kinderaantekening te halen, iets dat ze graag wilde, inplaats van, naar Engeland te gaan. Daar volgde ze haar vroedvrouwen opleiding met het uiteindelijk doel om in de zending te gaan. Na twee jaar had ze haar diploma verloskun de en ging ze twee jaar naar de zen dingsschool. „De opleiding was ook echt bedoeld als een karaktertrai ning. Iedere drie maanden moester ze van kamer veranderen en kwamer. we steeds bij twee of drie anderer nooit dezelfden. Zo leer je met ande ren om te gaan, terwijl je toch niet je persoonlijkheid moet verliezen." In die jaren leerde ze Jezus ook meer kennen als een realiteit, als iemand die naast je staat. In de vakanti* verdiende ze in Nederlands zieken huizen het geld voor de cursus. Ten slotte heeft ze nog een jaar praktisch gewerkt in ziekenhuizen gezinnen en clubwerk in Oost-Lon- den. Maaike kan het zich nog niet erg voorstellen dat ze straks vertrekt, maar ze leefl er natuurlijk wel naar toe. Ze weet zelfs al hoe ze de klem tonen op de Spaanse woorden moet leggen, want ze heeft onlangs een brief vol klemtonen van iemand ge kregen die daar werkt. Wat de taal betreft, er wordt in het dorp Urcos in Zuid-Peru, in het An- desgebergte, Spaans en de indianen taal Quecha gesproken. Eenmaal in Peru moet Maaike nog een jaar Spaans leren voor ze „op de mensen wordt losgelaten". De indianentaal leer je tussen neus en lippen door. In de kleine kliniek met twaalf bedden, in Urcos komen hoofdzake lijk indianen, de oorspronkelijke be woners van het land, afkomstig van de inca's. Ze zijn verdrongen door de Peruvianen, die op hen neerkijken. Onder de indanen komt veel ar moede voor en dronkenschap. Terwijl ze om hun verdriet te vergeten co caïne kauwen met gevolg, dat ze geestelijk verachtelijken. De laatste tijd is het land nogal roerig. Er zijn communistische guerilla's en de onte vreden indianen kunnen goed worden gebruikt Hoe arm de Indianen ocjk zijn, ze moeten toch iets betalen voor hun doeld als een tegenprestatie. In de kliniek werken een Britse dokter en twee verpleegsters en drie Peruviaanse meisjes, die hand en spandiensten doen. 's Morgens is er een polikliniek en 's middags trek ken ze erop uit om de mensen te bezoeken. Gebed De indruk, die Maaike van haar toekomstige werk heeft: Je moet er van alles zijn, kok. verpleegster, je moet de zaal schoonmaken enz. Tot slot heeft ze nog een wens: ze zou graag willen, dat er wordt gebeden voor de zending in Peru. (Van onze kerkredactie) AMSTERDAM De Nieuwe Katechismus van de Rooms Ka tholieke Kerk zal verroomst worden. Op last van romeinse overheden gaan Nederlandse bis schoppen wijzigingen publiceren die geëist zijn en in ieder geval uitgaan boven wat zij zelf had den willen wijzigen. De kardinalen commissie die de Katechismus moest bestude ren had met hun voorstellen geen genoegen genomen. De ro meinse wijzigingen zullen als af zonderlijke bjjlage worden ver spreid. Volgens het officiële blad van de paus „Acta Apostolicae Sedis" is het nodig het oordeel van de kardinalen commissie te geven, omdat de oorspronkelijke tekst al in vier talen is uitgegeven en overal een geweldi ge oplage heeft bereikt. In het eerste deel van de verkla ring, opgesteld door de commissie wordt het onderzoek naar de Kate chismus verdedigd. De studiecommis sie werd gevormd door de kardinalen Frings, Jaeger, Lefebre, Florit, Brown en Journet. Op een tiental punten worden duidelijker formule ringen gevraagd. In de aanvulling zullen uitspraken moeten worden opgenömen over de schepping van de engelen als zuiver geesten en de rechtstreekse schep ping door God van de ziel van ieder mens, over de zondeval en de erfzon de, de blijvende maagdelijkheid van Maria en de maagdelijke ontvangenis van Jezus, de voldoening die door Christus door Zijn dood voor de zon den van de mensen aan de Vader is gebracht, de eucharistie als offer en I maaltijd, de werkelijke tegen woor- I digheid van Christus in de elementen I van het avondmaal, de onfeilbaarheid I van de kerk, het mysterie van de i drieëenheid, de werkdadigheid van de sacramenten en tenslotte enkele punten uit de moraal, vooral de hu welijksmoraal. Toch spreekt de commissie nergens over dwalingen of ketterijen. Er wordt alleen verduidelijking ge vraagd. De kardinalen prijzen het pastorale, liturgische en bijbelse ka rakter van het boek. Volgens een mededeling van het secretariaat zullen de wijzigingen die door een gemengd Romeins-Neder landse redactiecommissie zijn gefor muleerd, binnenkort worden uitgege ven als afzonderlijke uitgave. Het wordt dan dus mogelijk de Nieuwe Katechismus van de Nederlandse kerkprovincie te lezen door Neder landse ogen in de oorspronkelijke vorm en door romeinse ogen via de aanvullingen. GORKUM Het conflict tussen burgemeester mr. L. R. J. gridder van Rappard en de gemeenteraad is bijge legd. In de raadsvergadering van gis teren heeft hij verklaard, dat zijn op merkingen over de raad in een plaat selijke krant niet als kwetsend mogen worden beschouwd en ook niet zo ijn bedoeld. Uit een verklaring van B. en W. blijkt, dat voortaan het zakelijk ele ment de boventoon zal voeren. Per soonlijke elementen in de verhouding zullen ondergeschikt zijn aan het ge meentebelang. Voor de gemeenteraad betekende deze verklaring, at de weg naar ver zoening was vrijgemaakt. Alleen het PSP-raadslid J. Muilwijk distancieer- de zich van de verklaring van de I raad. NED. HERV. KERK Beroepen te Leiden (als tweede studentenproedikant): K. Bouhuys, predikant voor bijzondere werkzaam heden (schoolpastor van het Her- vord Lyceum) te Amsterdam. Bedankt voor Nieuwkoop: C. A. van Harten te Bodegraven. GEREF. KERKEN Aangenomen naar West-Terschel ling, Friesland: G. Mulder, kandidaat te Amsterdam, die bedankte voor Dronrijp, Wijhe en Zaltbommel; de benoeming tot pastor va nhet Zonne huis te Vlaardingen: Y. J. Tiemersma te Vlaardingen. Weer in Enrnnn weer mln.temp. neer gisteren slag Kopenhagen geh. bew. 3 6 Londen regen 6 9 Amsterdam geh bew 4 1 Brussel motregen 5 0.2 Luxemburg mist -2 0 Parils geh. bew 4 0 Nice licht bew 9 1 frankfort geh. bew. 0 0.2 'dünchen mist 2 3 Zürich mist 0 0.4 Genève «eh. bew 2 0 Locarno •>eh. bew. 0 Wenen sneeuw -1 0.1 ïnnsbruc licht bew. -2 0 Rome "tcht bew. 6 0 Vïadrid mist 2 3 Majorca licht bew. 9 7 plaatsvinden en waar groepen zif hadden teruggetrokken, die het nies eens zijn met de toenemende invloé van de zending in deze streek. De zendelingen werden vermootjje op een afstand van ongeveer één dtj^ lopen van Anggoeroek, waar de Nr derlandse zendingsarts W. H. Vrieg werkt, samen met de Duitse zei^ dingspredikant S. Zöllner. Dokt Vriend heeft om politiesteun g vraagd. De hervormde raad voor de ze d.3 ding te Oegstgeest heeft doki Vriend geschreven, dat het vollec aanvaardbaar is, wanneer het tef zou besluiten tot gedeéltelijke (vrq^, wen en kinderen) of volledige evadfc/' atie naar de kust. Gehoopt wordt, een eventuele evacuatie slechts tijdf lijk zal zijn. In het Jalimo-gebied werkt ook bm- G. Kuyt, die is uitgezonden door lW Gereformeerde Gemeenten. IX afstand tussen zijn post (Abenago) m Anggoeroek is echter vrij groot. Vo gens de laatste in Nederland ontval gen berichten is het in de streek vküC Abenaco nog betrekkelijk rustig. peel Geh luin LH, liddi Sch t 01 lues iLH. Oder Gel: lulrr fctac rds uren na de succesrijke start van het eerste grote Europese raket van Froi Australische basis Woomera ontst<feel vanochtend onzekerheid of het i vaarte wel in een baan om de was gekomen. Pas tegen de avond kan met zekf°^ heid worden gezegd of het projectie geslaagd. Dan zijn nauwkeurige no u. tingen bekend. Enkele minuten na de start \fcorr de derde en laatste trap van de ra)eels werd het contact verbroken. La werden signalen van de 250 kg. 'fceo gende kunstmaan opgevangen. deze verbinding viel na korte tijd r£e n d De Europa 1 is 32 meter hoog;J>e grootste doorsnede is bijna vier irecc ter. Sinds 1964 zijn met wisselë succes zeven proeflanceringen ondl-ot nomen. jktei Engeland leverde de Blue Str£°a als eerste trap, Frankrijk de Cora als tweede trap en West-Duitsla maakte de derde trap. Italië bou\( de kunstmaan. Nederland was bek w, met het systeem van overbreng d van gegevens. De raket is een werkstuk van Sen DO, de Europese organisatie v«ch bouw en ontwikkeling van raken waarmee ruimtevaartuigen geljj, ceerd kunnen worden. Lutheranen sameifcy* in Zuid-Afrika JOHANNESBURG De <FU grootste van de elf lutherse kerlfc^ in Zuid-Afrika, met samen ongevt ai 350.000 leden, zijn in principe ovj eengekomen, om zich zo snel moiM lijk te verenigen. Het zijn de kerken van TswaW. i van Transvaal (beiden ontstaan de?01 Duitse zending) en van het Zu oostelijk gebied De laatste jem< ontstaan door fusie van kerken, *e*> door Noorse, Zweedse, Amerikaaif.ro? en Duitse zending werden gevonjal Claa Ook de Evangelisch-Lutherse van het Kaap-Oranjegebied heeft t langstelling voor de fusieplannen. K<**t :ft tf- 1 «,r

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1968 | | pagina 2