Subsidie voor bijbelles
op openbare scholen
ir
recht vraagt publiek
m antwoord op spel
I
AMADEUS
Maandag in televisie-uitzending IKOR
fit
Lr. raadsleden
in Krimpen
waren tegen
Niets gezegd
Lappie Loep en de oude toren
door
John Knittel
VANAVOND TE ZIEN
VANAVOND TE HOREN
CAROLINA YES
Smidje Verholen en de Knap-Mutator
1968
13
DONDERDAG 21 NOVEMBER 1968
Loning Klant over
STER-reclame
j (Van onze radio- en tv-redactie)
(HILVERSUM ra Hoewel iedereen
Eet, dat in advertenties alles zo
joskleurig mogelijk wordt voor-
uteld en er wel eens al teveel
brdt beloofd wat betreft de toepas-
(ig van allerlei cosmetica, wasmid-
len e.d. alsmede de kwaliteit van
;tiel of wat dan ook, is reclame via
io en televisie van een zo indrin-
ide inhoud, dat er wel eens mislei-
optreedt.
[erover wil de VARA het
lagavond a.s. hebben in haar
[rubriek Konink Klant, half 8 op
L
zal dan ook worden gesproken
'er de kwaliteit van speelgoed, dat
het ogenblik rijkelijk voorhanden
de winkels.
KRIMPEN AAN DEN IJSSEL
De IKOR-televisie gaat maan
dagavond in haar rubriek Ken
merk dieper in op de vraag of
het geven van bijbelonderricht
op de openbare lagere scholen
moet worden gesubsidieerd. Di
recte aanleiding tot deze uit
zending vormt de principiële af
wijzing van dit subsidie door de
gemeenteraad van Krimpen aan
den IJssel, met steun van de
twee a.r.-afgevaardigden, de SGP
en de P.v.d.A.. Vóór waren de
CHU en de VVD.
(Advertentie)
„Hij heeft een grammofoon. Dus?"
Een platenbon is altijd raak!
srs
abc
(Van onze radio- en
tv-redactie)
ÜLVERSUM In Duitse opvoe-
laat de VPRO ons vanavond op
1. 1 het spel „Der gute Mensch von
in 1940/'41 geschreven door
tolt Brecht, toen op de vlucht
or het nazi-regime, zien. Brecht
»nt zich hierin voornamelijk filo-
t f en hij .verpt allerlei vragen op,
t hij aan het eind van het spel zijn
iliek ter beantwoording voorlegt.
voornaamste vraag is: zijn er
goede mensen, kunnen zij wel
itaan in een wereld vol slechtheid?
dit duidelijk te maken grijpt hij
ig naar de mystiek van de Chine-
vijsheid, door een soort legende te
;n spelen in de stad Sezuan, gesitu-
fd in China.
Brecht haalt veel overhoop: reali-
!t en verdichting gaan daarbij hand
'hand. Wel tracht hij de hardheid
h het huidige materieel-ingestelde
[sten naar Marxistische gedachten-
hg als „uitbuiterij" aan de kaak te
lllen, maar tot een werkelijke aan-
icht komt het niet. Evenmin er-
art men een verdediging van het
■frimunisme, want de socialistische
lachte van „gelijkheid en broeder-
is voor hem evenlnin een op-
óng.
)e godsdienst houdt hij in de sfeer
de antieke godenleer: er komen
goden op aarde om één goed
ns te zoeken, maar zij hebben
lisch voor Brecht het uiterlijk
de manieren van ouderwetse domi-
es.
gi
(Advertentie)
weet niet waar ze van houdt"
n platenbon is altijd raak!
vanaf 4.25
I Misschien komt een zekere mate
I van Evangelische invloed nog het
sterkste naar voren, al wordt die niet
als zodanig gepropageerd: Brecht
kiest als „werkelijk goede mens" een
jonge prostituée, die geen andere
kans ziet om aan de kost te komen.
Als de drie goden echter dit om haar
goedheid befaamde meisje ontmoeten
en bij haar intrekken, stellen zij haar
in staat om een tabakswinkeltje te
kopen en Shen Te is hun dankbaar.
Zij geeft onmiddellijk haar laakbare
levenswijze op.
In haar drang om goed te zijn voor
haar medemensen komt zij er toe,
zich als man te vermommen en zich
voor haar neef uit te geven. Dit is
een man, die met straffe hand in
haar bedrijf, nu tot fabriek uitge
groeid, regeert. Tegenover deze straf
heid kan Shen Te haar zegenende
goedheid stellen
Deze dubbele houding komt haar
echter duur te staan, vooral wanneer
er een valshartige minnaar ver
schijnt. Het meisje raakt met al haar
oprechte goedheid in de grootste moei
lijkheden en wordt ten slotte voor de
rechters gebracht: de drie goden, die
geen uitsluitsel kunnen geven en
vluchten.
Als het zover is, vraagt Brecht in
een epiloog zijn toeschouwers en
vanavond dus ook ons in plaats
van de rechters te antwoorden.
Als er „Der gute Mensch von Sezu
an" in de juiste sfeer wordt opge
voerd, zult u -en heel fijne en precieu
ze, bijna onwerkelijke speeltrant zien,
want zo wil het de klassieke Chinese
dramatische kunst
De inhoud van het spel moet u
echter blijven bezien als een brok
symboliek, door reële beelden herken
baar gemaakt.
In de raadsvergadering van 25 ok
tober werd het (meerder -
heids)voorstel van B. en W. om het
subsidie sterk op te trekken behan
deld. In het college waren burge
meester mr. L. C. A. Lepelaars en
wethouder Jac. Goudriaan (c.h.) voor
en wethouder M. Fontijne (soc.) te
gen.
Ds. S. Bijl, die vanwege de her
vormde gemeente al jaren lang onge
veer zeven uur per week bijbelonder
richt geeft op de openbare lagere
scholen, leverde kort daarna in de
Gemeentebrief een veertiendaagse
uitgave van de plaatselijke hervorm
de gemeente scherpe kritiek op
deze afwijzende houding van enkele
raadsfracties.
De bron
Hij verweet de PvdA dat zij het
elementaire contact met de Bijbel
van die jonge mensen die weinig le
ren omtrent de bron van het christe
lijk geloof, bemoeilijkt.
De SGP stemde tegen omdat vol
gens de nieuwe regeling ook huma
nisten, r.k. en vrijzinnigen subsidie
kunnen krijgen. „Er kan toch niet
zonder compromis geregeerd wor
den", reageerde ds. Bijl hierop.
In de raadsvergadering zei de heer
F. Streefkerk namens het a.r. deel
van de gezamenlijke a.r.-c.h. fractie
dat het de taak van de kerken is om
dit onderricht te geven en die moeten
het dus ook zelf betalen.
Hij vroeg ook hoe een catecheet
objectief bijbelonderwijs kan geven.
Hij moet daarbij toch een ge-
loofspositie innemen. En zijn fractie
genoot W. O. Tent voegde daaraan
toe, dat een catecheet zijn taak niet
verstaat als hij alleen de bijbelse
geschiedenis vertelt en niet het
Evangelie verkondigt.
Roeping
„Waarom stelt u zich op een star,
zogenaamd principieel standpunt met
voorbijzien van de heilige belangen
van kinderen van ons volk? Heeft
artikel 36 van de Nederlandse ge
loofsbelijdenis, dat spreekt over de
roeping van de overheid tegenover de
kerk, u dan niets meer te zeggen'",
aldus ds. Bijl. „Ik gruw van het
woord principieel, waarmee u uw
houding wilt versieren."
Hierop haakte het persbureau van
de Hervormde kerk, dat wekelijks
een bulletin uitgeeft, verder in. On
der de kop „Krimpense a.r. fractie
principieel tegen openbaar bijbelon
derricht" gaf het persbureau in het
kort weer wat in het zich snel uit
breidende Krimpen aan den IJssel
was voorgevallen.
Op haar beurt gaat nu ook de
IKOR-televisie dit probleem aansnij
den. In een ongeveer tien minuten
durende uitzending heeft Wim Neij-
man een gesprek met de heren
Streefkerk en Tent, waarin ilj .iun
standpunt toelichten.
Aanvankelijk was het de bedoeling
dat ook een opname zou worden ge
maakt tijdens een les van ds. Bijl op
een van de openbare scholen, maar
burgemeester Lepelaars verbood dit.
Het IKOR heeft daarom gisteren bij
ds. Bijl thuis een gesprekje opgeno
men.
Waarschijnlijk zal de uitzending
(tussen half acht en acht uur) beslo
ten worden met een verklaring over
deze kwestie van het partijbureau
van de ARP in Den Haag.
Intussen is in de Gemeentebrief
van deze week een kort antwoord
van de heren Streefkerk en Tent ge
publiceerd met een redactionele slot
conclusie van ds. Bijl.
WfAT valt er te vertellen over een
geheim, dat alleen door geheim
te zijn bestaansrecht heeft? Niet
veel. Daarom zal geen enkele kijker
gisteravond blij zijn gaan slapen om
dat hij nu alles wist van de BVD,
ook al was er voor de NTS-camera's
drie kwartier over gepraat. De enige
die niet lief wilde, zijn voor de BVD
was het D'66-Kamerlid H. J. Moer
kerk, wiens protesten waren verwe
ven met vriendelijke propaganda,
uitgesproken door mr. HToxo-
peus (VVD), lid van de controle
commissie op de BVD in de Tweede
Kamer.
We mochten met goedvinden van de
chef-kabinet BVD enkele niet al te
verrassende materiaalbergplaatsen,
ooit door spionnen gebruikt, van
dichtbij zien en het hoofd van de
dienst, drs. A. Kuipers, deed zijn
best er de nadruk op te leggen dal
de BVD onbegrepen is omdat hij
buiten het gezichtveld van het grote
publiek werkt, maar toch uitsluitend
is gericht op de veiligheid van de
vrijheid. Ook verzekerde hij dat de
BVD geen zwarte lijst maakt van
aangehouden demonstrerende stu
denten, noch van mensen die bij de
communistische boekhandel Pega
sus inkopen doen.
Daarmee was al veel gezegd. Er
werd in het algemeen iets bijverteid
over spionage op velerlei terrein,
waartegen maatregelen moeten wor
den genomen. Daarmee moesten we
tevreden zijn, hoe kon dat trouwens
anders?
Drs. Kuipers vindt het wel jammer
dat de BVD dikwijls wordt misver
staan, maar dat moet elke geheime
dienst kunnen incasseren. Verkla
ringen over werkwijzen kan men
immers toch nooit geven.
In de tv-uitzending van de KVP
verscheen o.a. minister Luns, die op
licht-geprikkelde toon recht in de
camera's verklaarde dat hij de poli
tieke spotprent met het opschrift
(Advertentie)
'Hij was geweldig blij
met m'n cadeau'
Een platenbon is altijd raak!
vanaf 4.25
axia)
RADIO
VANAVOND
Hilversum I, 402 m. NCRV
18.30 Nieuws en weerpraatje.
18.46 Actualiteiten. 19.05 Spek-
TELEVISIE
VANAVOND
Nederland I. NTS: In kleur:
RADIO
MORGEN
De Fabeltjeskrant. STER: 18.56 woord. 7.15 Semi-klassieke en
aad.
am
Reclame. NTS: 19.00 Journaal.
STER: 19.03 Reclame. VPRO:
pro- 19.06 Toontje, tekenfilm. 19.15 Overweging; 8.00 Nieuws). 8.30
Later....: informatierubriek Nieuws. 8.32 Voor de
voor Jonge mensen. STER: huisvrouw (9.00 - 9.10 Gym-
19 56 Reclame. NTS: 20.00 nastlek voor de huisvrouw).
weeroverzlcht. 9.35 Waterstanden. 9.40 School-
STER: 20.16 Reclame. VPRO: radio. 10.00 Stereo: Klassieke
20.20 Een mens is maar een orkestwerken (gr). l'i.oo
(gr.). 20.00 Hoofden op Hol, de- mens. 20.40 Der gute Mensch Nieuws. 10.02 Voor de zieken.
von Sezuan. TV-spel van 11.55 Mededelingen. 12.00 Geva-
Brecht. NTS: 22.35-22.40 Jour- rleerd programma. (12.22 Wij
trum: nieuws
testants christelijke organisa
ties. 19.20 Stereo: Muziek van
Het Leger des Hells (gr.). 19.35 journaal
Stereo: Lichte orkestmuziek
tective-hoorspel (dl. 4) 20.23
reo: Steravond: gevarieerd
programma. 21.38 Stereo: Lich
te grammofoonmuziek. 21.50
Kerkorgelconcert. 22.20 Avond-
overdenking. 22.30 Nieuws.
22.40 Onvoorzien: de sluitpost Jormatief'
bants Barok ensemble. 11.55
Beursberichten. NRU: 12.00
Blik op de wereld, een infor
matief programma. 12.26 Me
dedelingen t.b.v. land- en
tuinbouw. 12.29 Voor de land
bouw. NRU: 12.39 Stereo:
Lichte grammofoonmuziek.
12.49 Recht en slecht, praatje.
13.06 Nieuws. VARA: 13.11 Ac
tualiteiten. 13.20 Voor de mid
denstand. 13.25 Stereo: Se
mi-klassieke muziek (gr).
NRU: 14.10 Toeristische infor
matie uit binnen- en buiten
land. 14.30 Wedstrijd ln het
voordragen van luchtige
poëzie tussen Belgische en Ne
derlandse gymnasiasten. 15.00
Klein chanson. VPRO: 16.00
Nieuws. 16.02 Voor thuiszitten
den. 16.45 Bariton en plano
van het land: 12.26 Mededelln- (opn). 17.40 Informatie: achter
van de dag. 23.55-24.00 Nieuws.
Hilversum II, 298 m. AVRO: AVRO:
18.00 Nieuws. 18.16 Radiojour
naal. 18.20 Uitzending van de
VVD. 18.30 Lichte orkestmu
ziek. 18.50 Gesproken brief.
18.55 Voor de kleuters. 19.00
Voor alle weggebruikers. 19.30
Nieuws. IKOR: 19.35 Alle
Nederland II. NTS: 18.50 In
kleur: De Fabeltjeskrant.
STER: 18.56 Reclame. NTS:
19.00 Journaal. 19.03 Scala, ln-
programma. 20.00
Journaal. STER: 20.16 Reclame.
20.20 Danny Kaye
Show. 21.10 Twistgesprekken
met God. 21.50 Internationale
gen t.b.v. land- en tuinbouw;
12.30 Nieuws; 12.41 Actualitei
ten; 13.00 Raden maar
14.05 Schoolradio. 14.30 Licht
gevarieerd muziekprogramma.
Stereo: Lichte grammofoon
van een volk: Bulgaren. 15.30
Stereo: Nieuwe lichte gram
mofoonplaten met commen
taar. 16.00 Nieuws. 16.02 Perso-
verzicht. 16.15 Stereo: Lichte TROS:
volksliedjes. IKOR/CVK: 22.10 pianomuziek. 16.30 Popshow.
't Zal de kerk een zorg zijn: 17.15 Sportkompas. 17.45 Actua-
gesprekken. NTS: 22.55-23 00 lltelten. NCRV: 18.00 Kerkor-
Journaal. gelconcert.
BELGIE Hilversum II, 298 m. AVRO:
7.00 Nieuws en oohtendgym-
Nederlands progr.: 18.30 Gu- nastiek. 7.20 Stereo: Lichte
ten Tag: Duitse les (9 - herha- grammofoonmuziek. VPRO:
christenen nieuw. AVRO: 20.05 ling). 18.55 Zandmannetje. 19.00 7.54 Deze dag. AVRO: 8.00
Tienerklanken. 19.35 Politieke Nieuws. 8.11 Radiojournaal. 8.20
Tribune: De Christelijke Stereo: Lichte grammofoon-
21.40 Over de heuvel, volkspartij (C.V.P.). 19.50 Keu- muziek. (8.30 - 8.33 De groente-
man). 8.50 Woordelijk
vandaag de dag. NRU: 9.00
Moderne muziek (opn). AVRO:
10.00 Voor de kleuters. 10.10
de nieuwste films. 22.40 Jour- Arbeidsvitaminen (gr). (11.00 -
naai. 11.02 Nieuws). 11.30 Het Bra-
Stereo: Residentie-orkest
soliste.
hoorspel. 22.30
Radiojournaal.
gronden en commentaar.
Hilversum III, 240 m en
FM-kanalen. VARA: 9.00
Nieuws. 9.02 Klink-klaar, zon
der nonsens. (10.00 Nieuws).
NRU: 11.00 Nieuws. 11.03 Mi
cro-notities. VPRO: 12.00
Nieuws. 12.03 Agent 000. 13.00
Nieuws. 13.03 Programma met
Hans Kemna. 13.30 Help.
14.00 Nieuws. 14.04
Lynx (of Los). AVRO: 15.00
Nieuws. 15.03 Muzlek-Boetiek
(om 16.00 Nieuws). 17.00
Nieuws. 17.02 Radiojournaal.
17.05 - 18.00 Voor de tieners.
TELEVISIE
MORGEN
Nieuws. 22.40 rlg Frans. 19.52 Zoeklicht. 19.57
22.55 Stereo:
Mededelingen. 20.00 Journaal.
20.25 Ritmeester Buat (5). 21.15
Nieuwe grammofoonplaten contact. 22.00 Fragmenten uit
Nederland I. NTS/NOT: 11.00
- 11.50 School-tv.
België: Nederlands progr..
kan. 2 en 10: 14.05 - 16.00
School-tv.
Nicole Heesters, oudste dochter van zanger Johan
Heesters, in haar vaderland West-Duitsland een ge-
renomeerde actrice, speelt de hoofdrol in Brechts spel
„De gute Mensch von Sezuan". U ziet haar hier als hel
Chinese meisje Shen Te. dat ten gronde dreigt te gaan
aan haar oprechte goedheid. Zij ontmoet de nrl1 werk
loze vlieger Yang Sun, op het moment dat hij zich uit
wanhoop van het leven wil beroven.
Shen Te krijgt hem lief, maar hij blijkt een geluk
zoeker te zijn en dit wordt aanleiding tot eeVi proces,
waarin niemand Shen Te durft te veroordelen maar
Brecht laat het uiteindelijke antwoord na. twee uren
spel aan zijn kijkers over.
wereld in wording)
(Advertentie)
'Ze is morgen jarig en woont ver weg'
Een platenbon-per-brief is altijd raak!
Ned. 1 VPRO
7.15 uur jongeren-gespreksprogramma Later-
8.20 uur Netty Rosenfeld met „een mens is maar een mens"
8.40 uur Tv-spel van Bertold Brecht „Der gute Mensch
von Sezuan", Duitse opvoering met ondertiteling.
Ned. 2 AVRO
7.03 uur (NTS) Scala.
8.20 uur Danny Kaye-show.
9.10 uur hervatting uitzending „Twistgesprekken met God"
9.50 uur internationale volksliedjes.
10.10 uur (CVK/IKOR) gedachtenwisseling na Uppsala (II)
Hilversum I NCRV
8.00 uur detectivespel „Hoofden op hol" (4).
8.30 uur Steravond met bont programma.
9.50 uur Michelle Leclerc geeft een orgelconcert ln Bussum
10.40 uur magazine Onvoorzien, sluitpost van de dag.
Hilversum II AVRO
8.05 uur Residentieorkest speelt Schubert, Schumann,
Strawinski en Ravel.
9.40 uur hoorspel „Over de heuvel".
10.55 uur nieuwe opnamen van hedendaagse composities.
„Luns doe wat aan Biafra" niet aar
dig vindt. Er zijn allerlei pogingen
ondernomen om het conflict tussen
Nigeria en Biafra op te lossen, maar
niets slaat aan. De regering wil alles
doen om te helpen bemiddelen, als er
maar kans toe bestond, aldus mr.
Luns.
40
Maar ingenieurs leven niet voor het heden.
Hun behoort de toekomst"
Amadeus glimlachte; hij was er zich van bewust dat hij
op een toon van nagemaakte zelfoverschatting had gespro-
ken.
„Maar mijnheer de professor," antwoordde Pauline, „ik
speel Beethoven alleen, om mezelf gelukkig te maken."
„Daar komen ze," riep Eugenie.
De tweede auto kwam aanrijden en de twee heren stapten
er enigszins vermoeid uit.
„Mon Dieu! Comme c'est sauvage!" sprak de geldman en
zich in zijn volle lengte uitstrekkend, keek hij Amadeus aan:
„Eh bien!" vervolgde hij vol verwachting.
Amadeus gaf de weg aan. Het kleine gezelschap volgde
langzaam langs een door koeien platgetreden pad. Spoedig
kwamen ze op een geschikt punt vanwaar ze de hele omtrek
konden overzien. Amadeus liep door de vallei naar een hoog
gelegen plateau, dat helemaal begroeid was met donkere,
bultige pijnbomen. Hij ontvouwde zijn ontwerp en begon de
baron allerlei bijzonderheden te expliceren.
„De afmetingen van mijn ontwerp zijn alleen maar bena
derend vastgesteld," sprak hij, „maar dit raakt het plan
niet."
Prniline kwam vlakbij hem staan en luisterde aandachtig,
ten/vijl ze onafgebroken naar Amadeus' profiel staarde. Een
dif/pe innerlijke vervoering greep haar aan, toen ze geleide-
lij/k de andere Amadeus leerde kennen.
„Het natuurlijke platform daar", hoorde ze hem zeggen.
*"heeft minstens twintig morgen vlakte-inhoud. Ik heb die
ruw verdeeld. Het is de geschiktste plaats voor het
krachtstation. De drukleiding kan langs deze rotsgoot, die de
vereiste helling heeft, naar beneden geleid worden. De plaats
waar we nu staan, wordt het eindpunt voor het vervoer van
het materiaal. Het is precies 15 km van hier naar de gletsjer
van Obergalen waar ik denk een dam te construeren. Het
transport gaat per luchtkabel. Per uur kunnen dertig ton
worden overgebracht. Dat is voldoende. Maar de weg moet
opnieuw worden aangelegd, om de zware lasten te kunnen
dragen."
„En hoe staat 't met de werkkrachten?" gromde de finan
cier. „Hoeveel man zou u willen aannemen?"
„Dat zal van het seizoen afhangen, dat seizoen bepaalt
weer het tempo van het werk."
„Maar hoeveel man denkt u in doorsnee nodig te hebben?"
„Vijftienhonderd," antwoordde Amadeus.
„Maar hoe stelt u zich voor zo'n leger in deze wildernis
onder te brengen?"
„Dat is alleen maar een kwestie van organisatie," ant
woordde Amadeus.
„Dat kan wel zijn, maar dan een belangrijke organisatie
kwestie, zo niet de belangrijkste."
Amadeus keek Von Breitenwyl met een raadselachtige
glimlach aan. Hij aarzelde even en vervolgde toen: „Dat ben
ik met u eens, maar toch zal ik er wel achterkomen hoe ik
dit vraagstuk zal moeten oplossen."
„Ik zie in de toekomst moeilijkheden, die hoger oprijzen
dan alle bergen in de omtrek," sprak de baron. „Ik weet het
een en ander van arbeid en arbeiders."
Hij wierp een vluchtige blik over het panorama, stak een
sigaar aan en vervolgde: „Laten we nu gaan."
Een uur later bereikten ze het hospitium, dat geheel
verloren stond in een uitgestrekte wildernis van rotsen en
dreigende spitsen. Wolkenflarden dreven langs de natte stei
le rotsen en zochten een toegang naar de gletsjerkloven.
Grote hopen sneeuw en puin waren in de openingen samen-
geklemd en de bergkammen verhieven zich steil in een nog
onmetelijker en ijziger eenzaamheid met daarboven uit de
hemelwaarts gerichte sneeuwtoppen, de Galenhorn in het.
midden, hoog oprijzend, het koninklijk hoofd ten dele ver
duisterd door een donkere wolkenmassa.
Amadeus bracht zijn reisgenoten naar een rots. die zich
verhief als het hoofd van een romploze olifant. Die was zo
groot, dat men er een huis van flinke afmetingen op had
kunnen bouwen en hij was helemaal bedekt met natte zoden
en dromerige kleine bloempjes. Vanaf deze rots hadden ze
een uitzicht op het kronkelige dal, verderop strekte zich een
open vlakte van vele mijlen uit, beneden hen vertoonde zich
een groene kom, die door tal van rivieren en andere wateren
doorsneden werd, terwijl zij aan het uiteinde dier openine
vaag de witte vezels van een waterval konden onderschei
den. Wordt vervolgd
1075: Pjotr Nogrottr
voelde zich ellendig, hele
maal ziek en totaal afge
knapt. Met wankele schre
den bereikte hij de telefoon
om Kille Klansky te bellen.
„Je moet onmiddellijk naar
de smidse komen, Klans
ky", bracht hij er met
moeite uit. „We hadden
een mooi potje op het vuur
staan, maar ik geloof dat
het bezig is goed aan te
branden Dat was
genoeg voor Kille Klansky
om in een ijltempo te Rijk-
huyzen te verschijnen en
gejaagd bij de smid binnen
te stormen. „Wat is er aan
de hand, Pjotr?", vroeg hij.
„Ezels! Runderen! Uils
kuikens zijn we!", smeet Pjotr er nerveus uit. „Die leerjongen van me
die provoknul met zijn lange haren dat is Kareltje Knetter niet! Hij
deed alleen maar alsof. De echte Kareltje Knetter is al lang onder dienst bij
de Marine!" „Dan moeten we dat jonk onmiddellijk vragen wie hij wél
is", siste Kille Klansky. „Desnoods met geweld!" „Vergeet het maar",
gromde Pjotr. „We kunnen er niet meer bij, want hij zit in de bak wegens
knokken! De veldwachter is zelf hier geweest om alles te vertellen. Gelukkig
is die kerel zelf zó oliedom, dat-ie niks merkt van wat zich hier allemaal
afspeelt. Hij is van plan dat provoknulletje een mooi tijdje in de bajes te
laten zitten. Maar dat ventje is helemaal geen provoknulletje! Zijn lange
haar was een valse pruik, en hü heeft aan de veldwachter verteld, dat-ie
Sjeems Pond van de Geheime Dienst was! Denk daar maar 'es goed over na
Klansky. Als dat waar is, dan zijn de poppen aan het dansen. Dan laten zé
hem natuurlijk zo los en dan kunnen we elk ogenblik de komst van agent
009 verwachten!" „Sj sjeems Pond agent 009bibberde
Klansky en hij trok nerveus zijn revolver, zich geschrokken vastklemmend
aan de niet minder angstige Pjotr
25- „Hier moeten jullie in!" commandeerde een rakker
1 hij opende in de kelder van het stadhuis een zware
sur, die toegang gaf tot een klein halfdonker vertrek.
Jullie hoort nog van de schout," en „Bons!" viel de deur
Icht. „Daar zitten we nu Lappie, ik vind dit helemaal niet
uk!" Lappie keek de oude professor verbaasd aan.
3acht U soms dat ik dit leuk vond, professor?" zei hij. De
1de man schudde het hoofd. „Zo bedoel ik het niet.
jongen. Ik bedoel het heel anders. Ik had je deze tijd op
een andere manier willen laten zien.... nu zitten we er
middenin, begrijp je me?" Lappie keek verbaasder dan
ooit Hij had veel vreemde dingen meegemaakt maar dit,
neen, dit was te bar. „Wat bedoelt U toch meneer", vroeg
hij nadrukkelijk. De professor keek Lappie aan. „Iemand
heeft aan mijn machine gezeten tn daarom zitten we nu zo
in de knoei." „Machine!" vroeg lappie verbaasd.
FERDNAND