,|e« o.en is verantwoord eten...
Degradatie om te trouwen
Verdeeldheid zo snel
mogelijk ongedaan maken
Huldiging Malieveld was spontaan
in noord-brabant en limburg
VU actief
Kongolese
bij opbouw
universiteit
PLAN OOSTDUITSE
BOND VAN KERKEN
elk uur 400
kinderen
Vrijgemaakte JV-bond
tegen Open Brief
11(
acties rond:;;
bisschoppen f"
conferentie/™
Onassis'
huwelijk
is geldig
Een woord voor vandaag
Uw probleem
is het
onze...
Vrijgemaakte
jeugd gaat
niet samen
Konstantinopel
DINSDAG 12 NOVEMBER 1U
Tot driemaal toe zegt Paulus in Efeziërs 5 hoe de gemeenten
moeten wandelen. Wandelt in de liefde. Wandelt in het licht.
Wandelt als wijzen. Wijsheid in de hijhei is niet zo maar een
menselijke gave, die door ervaring en ouderdom wordt ver
kregen. Reeds het Oude Testament spreekt van wijsheid als
een gave van God. En in het Nieuwe Testament zegt Paulus
dat Christus voor ons wijsheid is geworden.
Daarom knoopt Paulus deze uitspraak hier onmiddellijk vast
aan de vervulling met de Heilige Geest. God wil ons Zijn
Geest van wijsheid schenken. Daarom moeten wij niet onder
de invloed staan van de drank, maar van Gods Geest. Paulus
weet het: als de wijn is in de man is de wijsheid in de kan.
Maar als de wijn in de kan blijft, wil dat nog niet zeggen dat
de wijsheid in de man*blijft. Wijsheid moet ons geschonken
worden. Wijsheid stelt ons in staat om de juiste beslissingen
in het leven te nemen. En de juiste beslissing heeft te maken
met de wil van God. Daarom zegt Paulus: tracht te verstaan
wat de wil des Heren is. En om ons daarbij te helpen geeft
God ons Zijn Geest.
WIJ lezen vandaag 1 Johannes 3 1-10.
EINDHOVEN Met een aanbeveling van de provinciale kerk
vergadering van de Nederlandse Hervormde Kerk in Noord-
Brabant en Limburg en van de particuliere synode van de Gere
formeerde Kerken in deze provincies heeft een gemengde werk
groep acht stellingen gepubliceerd, die als uitgangspunt kunnen
dienen voor een gesprek tussen beide kerkgemeenschappen.
eerste moeten gelden, is er ook in de
gehele geestelijke situatie van onze
tijd bijzonder veel, dat de noodzaak
van kerkelijke éénwording op onont
koombare wijze aan ons oplegt.
3. Ten aanzien van de Nederlandse
Hervormde Kerk en de Gereformeer
de Kerken mag in het bijzonder ge
steld worden, dat zij. als kerken met
een zo grote gemeenschappelijke tra
ditie, geroepen zyn in deze een dui
delijk en stimulerend voorbeeld te
geven.
4. De geloofsleenheid zal gevonden
moeten worden niet in een opnieuw
bediscussiëren van de feiten, die tot
de scheiding geleid hebben maar in
een gemeenschappelijk zoeken naar
de inhoud van het evangelie, zoals
die in de tegenwoordige tijd moet
worden verkondigd.
1. Iedere instandhouding van ver
deeldheid binnen de ene, heilige alge
mene, Christelijke kerk is in strijd
met Christus' bedoeling. Wij zullen
daarom in al ons kerkelijk denken,
spreken en handelen uit moeten gaan
van de noodzaak en de vanzelfspre
kendheid van een zo snel mogelijk
ongedaan maken van deze verdeeld
heid.
2. Naast overwegingen, die uit het
bijbels getuigenis opkomen, en die als
(Van onze kerkredactle)
BERLIJN In Oost-Duits-
land zjjn de eerste plannen be
kendgemaakt, die moeten lei
den tot de stichting van een
..Bond van Evangelische Ker
ken in de DDR".
In deze bond zullen de Oostduitse
kerken, die deel uitmaken van de
Evangelische Kerk in Duitsland,
nauw gaan samenwerken. Het zijn er
acht, waarvan die van Saksen, Thü-
ringen, Mecklenburg en het oostelijk
deel van Berlijn-Brandenburg de be
langrijkste zijn.
Het ontwerp zegt niet, hoe de ver
houding gedacht is van de Oostduitse
kerkenbond tot de Evangelische Kerk
in Duitsland, waarvan de acht sinds
de oprichting in 1948 deel uitmaken.
Wel wordt erin gezegd: „In mede
verantwoordelijkheid voor de ganse
evangelische christenheid in
Duitsland werkt de bond door zijn
organen mee aan beslissingen, die al
le evangelische kerken in Duitsland
aangaan."
Het nu gepubliceerde ontwerp is
opgesteld door de structuurcommis-
«ie, die de Oostduitse kerken van de
zomer in het leven hebben geroepen.
Het wordt nu bestudeerd door de lei
dingen van de verschillende kerken.
Op grond van hun commentaar zal
de commissie verder werken. Men
verwacht dat komend voorjaar een
definitief ontwerp aan de kerken ter
goedkeuring kan worden voorgelegd.
Geert afscheid
Albrecht Schönherr. de waarne
mend bisschop voor Oost-Berlijn, die
voorzitter ls van de structuurcommis
sie, zei op de oost-synode
van de Berlijnse kerk uitdrukkelijk:
Het betekent geen afscheid van de
kerken in West-Duitsland, met wie
wij in de gemeenschap van de Evan
gelische Kerk in Duitsland samen
zijn, als de kerken in Oost-Duitsland
zelfstandige organen scheppen tot ge
meenschappelijke vertegenwoordi
ging."
De bond moet. de gemeenschap van
de Oostduitse kerken versterken. Het
ontwerp voorziet erin, dat ledenker-
ken bevoegdheden overdragen aan de
bond. Als voorbeeld werd op de
Oostberlijnse synode de
predikantsopleiding genoemd.
Op de Oostberlijnse synode werd
ook aangedrongen op de vorming van
Brieven die niet zUn voorzien
van naam en adres kunnen niet In
behandeling worden genomen. Ge
heimhouding Is verzekerd. Vragen
die niet onderling met elkaar In
verband staan moeten In afzonder
lijke brieven worden gesteld. Per
brief dient een gulden aan postze
gels to worden Ingesloten.
Vraag: Binnenkort word ik 65
jaar. Krijg ik behalve AOW nog uit
kering op mijn rentekaart, en moet
ik dit apart aanvragen? Op mijn
kaart is 1271,40 aan zegels geplakt,
en op die van mijn vrouw, die nog
geen 65 is, 572. Voorts krijg ik nog
wat van het bedrijfsfonds en wat
rente van de spaarbank.
Ik woon in een eigen huis en de
huur van een gelijkwaardige woning
in de straat is 10 per week. Moet
ik dit voor belasting en ziekenfonds
al* inkomsten opgeven? Hoeveel
mag ik als onkosten aftrekken? Heb
ik recht op bejaardenaftrek? Hoe
veel is aftrekbaar voor kerkelijke
bijdragen en giften?
Antwoord: Inderdaad heeft u
recht op uitkeringen op uw rente-
kaart U moet dit aanvragen. Daar u
diverse inkomsten naast elkaar ge
niet valt u waarschijnlijk in de in
komstenbelasting. Wanneer u geen
aanslagbiljet wordt toegezonden,
moet u er één aanvragen. U moet de
huurwaarde van het huis aangeven.
Daarvan mag u 15 pet. aftrekken als
afschrijving, voorts de werkelijke
kosten van het onderhoud en de
vaste lasten, en verzekering. De be
jaardenaftrek wordt automatisch
toegepast.
De mogelijkheid van aftrek van
buitengewone lasten, kerkelijke bij
dragen en giften vindt u in de toe
lichting bij het aangiftebiljet.
een Oostduitse raad van kerken.
Hierin zou de nieuwe bond moeten
samenwerken met de andere, kleine
re protestantse kerken en met de
Rooms-Katholieke Kerk.
In ieder geval is duidelijk, dat de
Oostduitse kerken de consequenties
gaan trekken uit hun erkenning van
Oost-Duitsland als soevereine staat
LISSABON Elk uur sterven
thans in Biafra ongeveer vierhonderd
kinderen de hongerdood, zo heeft ds.
Lothar Kühl, de organisator van de
luchtbrug van de Duits-Skandina-
vische kerken, meegedeeld.
fi- De ..godsdienst van de goede gees
ten" is door de regering van Kenia ver
boden. Deze sekte verwierf zich in
vroeger jaren populariteit door haar
verzet tegen het Britse bewind. Nu
zegt de regering van Kenia: „De gods
dienst van de goede geesten is een ge
vaar voor de goede regering van de
republiek".
Herkenning
5. Als norm voor de te vinden een
heid zal niet allereerst moeten gelden
een formele overeenstemming over
bepaalde geloofspunten, maar de her
kenning en aanvaarding van elkaar
als kerken, die samen het evangelie
in deze wereld willen zichtbaar en
verstaanbaar maken als de bood
schap van de liefde Gods, die ons in
Christus is geopenbaard en geschon
ken.
6. In iedere plaatselijke gemeente
(kerk) zal de noodzaak en de van
zelfsprekendheid van het elkaar zoe
ken, ontmoeten en tot één worden op
alle mogelijke manieren aan de kerk
leden moeten worden voorgehouden
en zullen zij hierin actief betrokken
moeten worden (gemeente-avonden,
kringen enz.).
7. De kerkeraden zullen in deze een
vaste en duidelijke leiding hebben te
geven, waarbij men het aan moet
durven aan de toekomstige eenheid
plaatselijk reeds de nodige vorm te
geven (gemeenschappelijke kerkdien
sten, avondmaalsvieringen, catechisa
ties, enz.).
8. De éénwording van de Neder
landse Hervormde Kerk en Gerefor
meerde kerken mag niet in mindering
komen op, maar moet mee in dienst
gësteld worden van de ontmoeting
met alle andere kerken, die daartoe
de bereidheid tonen.
(Van een onzer verslaggevers)
AMSTERDAM Een delegatie
van de Vrije Universiteit ls naar
Kongo vertrokken om de samenwer
king met de Université Libre aldaar
te verstevigen. De VU zal deelnemen
aan het opbouw van een opleiding
scheikunde aldaar.
De delegatie bestaat uit prof. dr. F.
Bickelhaupt en dr. C. Blomberg. Zij
zullen ook adviseren bij de inrichting
van laboratoria. De VU zal voorts
docenten aantrekken.
Waarschijnlijk zal op soortgelijke
wijze geholpen worden bij de op
bouw van de faculteit der wiskunde
en natuurwetenschappen. Sinds eind
oktober is reeds dr. A. D. Vreugden-
hil (scheikunde) in Kongo, waar hij
een zg. blokcursus geeft, een cursus-
vorm waarvan sprake is in die vak
ken, welke erg onderbezet zijn. Een
soort uitleensysteem dus.
In strijd met grondslag
(Van onze kerkredactie)
AMERSFOORT Het bonds-
bestuur van de Nederlandse
bond van gereformeerde jonge
lingsverenigingen heeft uitge
sproken, dat er een onaanvaard
bare tegenstrijdigheid bestaat
tussen de instemming met de
grondslag van de bond en de in
houd van de „Open Brief".
(door Ton van der Hammen)
Troelstra had verloren. Op zijn revolutionaire
speech van dinsdag volgde tijdens het voortgezet
te debat in de Kamer op donderdag, zijn in
eenstorting. Hij voelde zich een gebroken man en
verscheen vrijdag, toen hij opnieuw op de spre
kerslijst voorkwam, niet meer. Schaper moest de
zaak zo goed en zo kwaad als het ging voor hem
rechtbreien.
De socialistische voorman kreeg èen zenuw-
I instorting, trok zich eerst terug in een dorpsho
tel Het Zwaantje in De Lutte. bij Losser (Olden-
zaal) en ging later naar Zwitserland. Nooit werd
hij meer de oude.
In heel het land manifesteerde zich de afkeer
van revolutie. Overal werden protestvergaderin
gen gehouden en het regende manifesten en op
roepen van kerken, partijen en vakorganisaties.
Overal ook begon men oranje te dragen.
Zondag de 17de leidde ds. Welter in de Haagse
Willemskerk een dienst, waarbij ook het Konink
lijk gezin aanwezig was. Na de zegen zong men
de Koningin het Wilhelmus toe. Bij thuiskomst
aan het Noordeinde stond daar al weer een grote
menigte te juichen en nationale liederen te zin
gen. Hare Majesteit riep een driewerf hoera op
Nederland uit, het prinsesje werd naar buiten
gehaald en het werd een uitbundige betoging van
aanhankelijkheid.
Vrijwilligers hadden al eerder een betoging
voor de woning van Troelstra in Scheveningen
willen houden, maar dit kon worden voorkomen.
Ga liever naar het paleis, zo zeiden de officie
ren en zo gebeurde het ook. 's Maandags moest
daar de Koningin opnieuw verschijnen en een
aantal vertegenwoordigers van-de vrijwilligers
mocht naar binnen. waar een grappig
misverstand ontstond.
BEDAARD, MAJESTEIT
De Friese sergeant aan wie de Koningin vroeg
waar hij woonde, antwoordde „Birdaard, ma
jesteit", wat haar in de Friese tongval als „be
daard"'ln de open klonk. Zij reageerde: „Ik bèn
bedaard, maar waar komt u vandaan?", waarop
hetzelfde „vermaan" werd geuit. Tot tenslotte een
van de anderen het raadsel kon oplossen.
Sympathiebetuigingen van landstormers waren
er ook voor de woning van Ruys de Beeren-
brouck en ook de bejaarde dr. A. Kuyper werd
niet overgeslagen. Blootshoofds verscheen hij met
zijn familie op de stoep van zijn woning, sprak
de mannen toe en betrok het zevende vers van
psalm 89, zijn lievelingsvers, op de verzamelde
menigte, dat hij haar tenslotte verzocht te zingen:
„Hoe zalig is het volk, dat naar Uw klanken
hoort".
Zondagsmiddags was in Den Haag een oranje
kleurige oproep van burgemeester Patijn
verspreid, waarin te lezen was: „Morgenmiddag
zal op het Malieveld een huidebetoging aan H.M.
de Koningin plaats hebben van bonden en vereni
gingen, die zich achter de regering hebben
geschaard. Hare Majesteit zal om één uur
verschijnen".
UITZINNIGE GEESTDRIFT
Op die dag was de stad volkomen anders, zegt
een ooggetuigeverslag. Overal vlaggen, overal
oranje. Op het Malieveld was het een heerlijke,
uitzinnig geestdriftige drukte. Soldaten met oran
je of rood-wit-blauw op hun kepi. Commandan
ten gingen de lucht in. ondef- vervaarlijk hoera
geroep.
Andere soldaten maakten grote kringen.
I Meisjes werden daarin opgenomen en er werd
gedanst. Niemand wist, hoe uiting te geven aan
zijn enthousiasme. Er was geen regelen meer aan
J die geestdriftige, deinende menigte.
Om één uur precies kwamen twee hofrijtuigen
I met in een ervan de Koningin, de Prins en
prinses Juliana, bij de Bosbrug aan. Hier zou de
Koninklijke familie uitstappen. Maar dat gebeur
de niet. De verwonderde koetsier werd verzocht
I af te stijgen.
Militairen, onder wie vrijwillige landstormers.
Zo tekende de bekende caricaturist Ton van
Tast de afgang van Troelstra in de Kamer.
Links: bulderend op het spreekgestoelte,
waarbij karaf en glas van tafel vlogen, rechts:
van schrik onder de tafel.
spanden de paarden uit en trokken het rijtuig
zelf verder, zigzag over het Malieveld en tenslotte
terug naar het paleis.
Minister Aalberse schreef er in zijn daboek
over: Ik zat met Heemskerk, De Vries en Iden-
burg in een auto. Even voor de Bosbrug bleven
we vastzitten. Toen kwam de Koningin voorbij.
Zij zag ons zitten en wuifde ons toe. Zij had haar
zin: ze was onder het volk. (H.M. had zich al
enige dagen eerder tot het volk willen richten,
maar de ministerraad achtte het op dat tijdstip
onjuist; ze mocht niet in de politieke strijd wor
den betrokken. - red.).
LIEVE KONINGIN
We konden achter haar rijtuig verder, vervolgde
Aalberse. Tussen huzarenpaarden door werden
we verder geleid en troffen toen ook andere
collega-ministers. Nu gingen we voor het rijtuig
lopen, anderhalf uur lang. Wat een mensenzee.
Wat een enthousiasme. Nooit heb ik zoiets gezien.
Een oude, arme ziel pakte de hand der Koningin,
gaf haar een paar rozen en stamelde schreiend:
Lieve, lieve Koningin! Dit momentje typeerde de
hele toestand. Wie herkende onze kalme, nuchte
re Hollanders?
Dr. Scheffer is in zijn bij de Arbeiderspers
verschenen boek November 1918 laatdunkend
over de spontaniteit op het Malieveld. „Geschied
de alles wel zo spontaan en bij toeval?" vraagt hij,
om dan te wijzen op ds. J. C. Sdholten van de pas
opgerichte Bond van regeringsgetrouwen, die de
manifestatie had voorbereid, terwijl het afspan
nen van de paarden ook al te voren vaststond.
Een weinig brede visie, want uiteraard moest
een manifestatie als deze worden voorbereid met
burgemeester, politie, militairen en de particulie
re secretaris van de Koningin. Maar dat zovelen
kwamen op één oproep van de burgemeester en
dat er zo'n stemming heerste was niet spontaan?
Speelt dr. Scheffer oud rood zeer (Het Volk be
weerde in die dagen dat de soldaten met sigaren
zouden zijn omgekocht) na een halve eeuw nog
parten?
HOFRIJTUIG LIEP VAST
Laten we liever naar het verslag van minister
Aalberse terugkeren, die nog meldde: Terug bij
het paleis. Wat een ontzettende menigte. En er
kwamen nog duizenden bij. Dat alles zonder on
gelukken afliep, begrijp ik nog niet. Het rijtuig
van de Koningin kon niet verder. Ze stapte maar
uit, gaf links en rechts handjes.
We stonden op de trappen van het paleis toen
ze naderde. „De heren moeten mee naar binnen".
Ze was overgelukkig. Het gejuich buiten werd
steeds luider. .,We moeten naar het balkon". Dat
gejuich, gezwaai met zakdoeken, hoeden, handen,
het Wilhelmusgezang.
Duizenden, pal tegen elkaar gedrukt tot zover
je zien kon. Overweldigend. De Prins liepen de
tranen langs het gezicht. Wat een verschil met
juist acht dagen tevoren, toen de revolutie aange
kondigd werd. We waren er, Gode zij dank. We
namen afscheid van de Koningin en verlieten
door een achterdeurh et paleis. Vóór was er geen
doorkomen aan.
Noot: Foutief stond ln het artikel van zaterdag Jl.
..Gewapende groep in Tweede Kamer", dat tien
ïewapende officieren ln burger op de publieke tri
bune zaten. Dit moet zijn gewapende onderofficle-
heer Jan Fabius. was
Een zeldzame foto van de huldiging op het
Malieveld. De Koningin bl\j lachend met
prinses Juliana in het rijtuig, terwijl links
met hoge hoed ds. J. C. H. Scholten te zien
Het huishoudelijk reglement stelt
immers in de formulering van de
grondslag het normatief karakter van
de Heilige schrift en „mitsdien" van'
de Drie Formulieren van Enigheid.
In gevallen van „kerkelijke
breuksituaties" dienen de afde
lingsbesturen zich te vergewissen, of
de betrokken verenigingen zich met
terdaad stellen op de grondslag van
de bond.
Het bondsbestuur deed deze
uitspraak naar aanleiding van een
brief van verenigingen uit Alk
maar-Broek op Langedijk en IJmui-
den, die stelden, dat in Hoordholland
samenwerking binnen het afde
lingsbestuur niet langer mogelijk is.
Het voorstel werd aangenomen met
13 tegen 2 stemmen bij een onthou
ding. Met dezelfde verhouding werd
een ander voorstel verworpen. Dit
tweede voorstel was afkomstig van
tweede secretaris J. Werkman te
Kampen en penningmeester P. C. van
Wijk te Zaltbommel.
Hun voorstel hield in, dat het
bestuur pas een uitspraak over be
doelde verenigingen zou kunnen
doen, nadat er een uitspraak-in-re-
visie van een generale synode zou
zijn gekomen over de verschillende
plaatselijke situaties. Tot dan zou het
bestuur alle verenigingen moeten
blijven aanvaarden.
(Van onze kerkredactie)
TERNEUZEN De vrijgemaakte
jongens en meisjes zijn nog niet van
plan, hun bonden samen te voegen
tot één jeugdbond. De gemengde vere
nigingen, die er steeds meer ontstaan,
blijven een twijfelachtige positie in
nemen.
Op de onlangs gehouden
bestuursvergadering van de afdeling
Zeeland van de Nederlandse bond
van de gereformeerde jongelingsver
eniging kwam een voorstel van de
GJV (gemengde vereniging) van Goes
om uit te spreken dat een GJV niet
gezien mag worden als een noodop
lossing. Goes wilde verder, dat er bij
beide bonden op zou worden aange
drongen om één bond te vormen.
Plaats en functie van de jeugdver
eniging, zoals die vandaag is en be
leefd wordt, is ontmoetingspunt.
Daarvoor is juist een GJV het meest
geschikt, aldus Goes.
Neen, antwoordde het afde
lingsbestuur. De verenigingen zijn in
de eerste plaats studieverenigingen.
Door verschillende geaardheid van
jongens en meisjes zijn daarvoor een
JV en een MV het meest geschikt
NED. HERV. KERK
Beroepen te Moerkapelle 'toez.): C.
Treure te Hasselt (O.); te Odijk (toez.):
C. Schilder te Oosternijkerk; te Zwol
le (jeugdwerk): J. Meester te Gendt
(Gld.): te Nunspeet: J. Koele te Njj-
kerk.
Aangenomen naar Tjerkwerd c.a.
(toez.): J. L. Leestemaker pred. voor
buitgew. werkzmh. (jeugdpredikant
evang. broedergem in Paramaribo),
thans wonend te Zeist: naar Halle
(Gld.) - toez: J. Ribbink te Eist (Gld.).
Bedankt voor Zierikzee: W. Sirag
te Rotterdam-zuid; voor Hijkersmllde
(Dr.) J. L Keijzer te Nieuw Vennep;
voor Welsrijp c.a (toez.): C. Schilder
te Oosternijkerk: voor Doesburg: P.
Post te Nieuw Stadskanaal.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Creil en Espel; te Mo
lenaarsgraaf en Brandwijk en Boven-
hardtnxveld: te Tzummarum (Fr.) en
te Woudsend (Fr.): kand. P. J. Rozen
dal te Groningen, die geen verdere
beroepen in overweging kan nemen: te
Assen (5e pred. pl.)J. v. Drie te Lei
derdorp.
Aangenomen naar Zuidwolde (Dr.):
E. Jansen te Goes.
Bedankt voor Bodegraven (vac. C.
J. Tissink) en ook Waddinxveen ivac.
J Snoey): H A, Starrenburg te Wol-
vega
EVANG LUTH. KERK
Beroepen te Hoorn en Enkhuizen:
In januari hoopt prof. dr. S.
brandy naar Kongo te gaan om i
weken colleges in privaatrecht te g
ven. Verder bereiden zich op
vertrek voor drs. W. van Veelen (i
nomle) en zijn echtgenote, die En^
hoopt te gaan doceren. Tenslotte vei
trekt binnenkort ir. B. Goedendot
(klimatologie en mineralogie). Hi
geldt in deze gevallen uitzendin lEIl
voor twee jaar.
De kosten van de activiteiten kt 'ld Tl
men uit de „ontwikkelingspot"
minister Udink; de docenten op lan
gere termijn worden gesalariee
door de Kongolese regering,
treft aanvullende voorzieningen.
alarieer
De V V(l1
iden
;e'
LEI
n te
snht
cret
oest
mg
WASHINGTON Gisteren is
llijh
Washington een conferentie begoi
nen van Amerikaanse bisschoppe
die een herderlijk schrijven opstellt giht
waarin zij de geboortenregeling wil
len overlaten aan de gehuwden. I adel
brief, die later deze week zal wordt
gepubliceerd, zal ook de oorlog iverdt
Vietnam en de principiële dienstwe fentel
gering behandelen. nte
De 220 bisschoppen zouden vai jat e
daag aan de behandeling van i het
pastorale brief beginnen in de hoo n, na
dat deze eind van de week kan wo engei
den gepubliceerd. j me
Een grote groep rooms-katholiel rgelij
geestelijken en medestanders vs ial k
honderd man heeft gisteren enkel g te
uren de vestibule bezet van het hot ter d
waar de conferentie van bisschoppe resei
was begonnen. t tel
De geestelijken wensen te worde a eei
gehoord over hun geschil met kardi
naai O'Boyle over de geboortenbi
perking. De kardinaal heeft
geestelijken geschorst wegens een a{|
wijkende mening op dat punt. Kaï
naai O'Boyle staat echter op I
standpunt, dat de schorsing
geestelijken een interne zaak
zijn aartsbisdom is. De confere
kan daar niet over beslissen.
Ook zondag zijn al duizend
mensen samengekomen om invlot
uit te oefenen op de conferentie.
(Van onze kerkredactie)
GENÈVE Onassis' eerste
huwelijk is ontbonden door een a
kerkelijk gerechtshof van het en
Grieks-orthodoxe aartsbisdom
Noord- en Zuid-Amerika. Hij
had dus volledige vrijheid, om nd
opnieuw te trouwen. j Jjc
Dit heeft metropoliet Meliton vinn"
Chalcedon, deken van de heilige «y ms'
node van het oecumenisch patriar irei
chaat van Konstantinopel, mee ge t v
deeld in reactie op de veroordelln a-li
door Rome van het huwelijk vt raf,
Jacqueline Kennedy met de Grieks n
reder. n,
Voor Onassis was er geen kerk ;o
rechtelijk huwelijksbeletsel. Wi ien
beschouwen hen niet als zondaars
maar ls christelijke echtelieden, di(.
alle respect verdienen, aldus de me-1»-]
tropoliet.
Verleden week had het Vaticaans!
blad Osservatore della Domenlci I
Jacqueline Kennedy een zondares ge-
noemd, wier nieuwe huwelijk zowe
in natuurlijk als in sacramenteel op-tEl
zicht van nul en generlei waardi
was. „Het aangaan van een huwelijl r
met een gescheidene, die nog dool t
een vroegere huwelijksband gebon eic
den is, betekent voor een katholiel ite
automatisch een geestelijke degradi* Le
tie, waarover de kerkelijke ge- ng
meenschap zich schaamt," zo schreef n
het blad. jua
De metropoliet herinnerde aan het
initiatief van het Tweede Vaticaanse n;
concilie, om huwelijken tussen ortho-
doxe en rooms-katholieke christenen r;
als kanoniek te erkehnen. Maar dan 0r
kan, zo zei hij, over de kanonieke ac
geldigheid van zulke huwelijken niet nsi
uitsluitend naar rooms-katholiek kerk- pi;
recht geoordeeld worden. Rome zal ?e,
ook rekening moeten houden met dt
sacramentele geldigheid van zo'n hu-
welijk naar orthodox recht,
De enige concessie, die de ortho-
doxc kerk gezien dc bijzonder»
omstandigheden bij dit huwelijk ge
daan heeft, is dat zij heeft afgezi J
van een belofte over de opvoedl
van eventueel nog komende feindl
ren.
drs. mr. P Est ié. wonend te Kromme
nie.
GEREF. KERKEN (vrügem.)
Beroepen te Sliedrecht: K. B. 1
werda te Zalk en Veecaten; te Rotter-
dam-Zuid: W Triemstra te Vrouwen
polder.
Bedankt voor Capelle a. d. LJssel: i
Francke te Hoogeveen.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Amsterdam-centrum: A.
Hoogerland te Werkendam.
linrl
deF
(Van onze kerkredactie)
LONDEN Phyllis Griffiths, ka-
piteine van het Leger des Heils. heeft
afstand gedaan van haar officiers
rang, om te kunnen trouwen met een
lid van een muziekkorps van het
I Leger, die nog maar soldaat is.
Hel is voorschrift in hel Leger del
Heils, dat een officier mei een offi
cier moet trouwen. De bruidegM
hoopt evenwel binnen drie jaar zei
tot kapitein bevorderd te worden,
zodat zijn vrouw dan haar ••ud»
rang terug kan krijgen.