Glazen stad" in
september weer
Henk Elsink
stopt radio
cabaret
AMADEUS
Wel 500 smeekbrieven
r»r>
Meer kij klust
voor Ned. 2
Wim Bosboom naar
Koning Klant
VANAVOND TE ZIEN
VANAVOND TE HOREN
door
John Knittel
Tnmsih
VANAVONl»
BER I
DINSDAG 12 NOVEMBER 1968
AVRO kondigde gisteravond
|i debat aan tussen de politicus vnr.
Riel en de schrijver Harry Mu-
over diens pas verschenen boek
J beleid en volk in Cuba verheer-
fct en nogal wat krasse uitspraken
het Amerikaanse imperialis-
P en het optreden in Vietnam be-
A. Hoogendijk leidde het
r ek met dien verstande, dat hij
[steeds tussen kwam wanneer de
op dreef raakten. Wie hoopte
het kraken van harde noten kwam
rgesteld uit: het debat was niet
dan een zeer hoffelijk gesprek
len twee keurige heren, die zich
Iutten in excuses wanneer zij het
met elkaar eens waren.
Van Riel voerde aan, dat het
mooie boek werd ontsierd door
trokken waarheden en door een
lal politieke onjuistheden en dal
hij toch zo jammer.
'an te voren had de AVRO een
mentaire vertoond over de be
tenis van het olievervoer naar de
erdamse haven, onder de titel
•opoort oliepoort? Bij alle in-
atie fascineerden vooral de
htige opnamen van Europoort en
<ens.
'erzelfder tijd verdiepte op He
rland 2 Nico van Vliet zich voor
NCRV-televisie in de geschiede-
van de Eerste Wereldoorlog. De
ullingen, mede gedaan door drie
ianten, kwamen niet zo iref-
aan voor degenen die de Britse
ie over deze oorlog in een vorig
izoen hebben gevolgd. De nadruk
•d gelegd op het overijlde in deze
schrikkelijke bloedver gieterij, die
geen einde leidde maar tot een
iolg in een tweede, nog vreselij-
oorlog.
est ons nog een opmerking over
Mounties-show van de AVRO.
blijft voor ons goedkoop en veelal
linair amusement, dat onvoldoen-
peil heeft om te worden aange-
len.
Dik en Pietje
nog voorop
filLVERSUM Hoe het mogelijk
weet geen enkele pedagoog die
afkeurend oog heeft laten vallen
de discriminerende houding van
Trom en de bijzonder nare stre-
van Pietje Bell... maar de heden-
gse jeugd verklaart dit tweetal
altijd favoriet, hoe ouderwets
in belevenissen inmiddels ook zijn
worden.
[Dat blijkt uit een initiatief van
RO. KRO en NCRV, om de kinde
van hun leden-abonnees ter ge-
\enheid van de Kinderboekenweek
vragen naar hun lievelingslectuur.
De Kameleon-boeken van H. de
is haalden de eerste plaats, direct
rop volgde Pietje Bell, de serie
in keltje van Dick Laan was num-
er 3, de Irmgard-serie 4 en Dik
■om 5. Annie M. G. Schmidt be
tte de 9de plaats met Jop en Jan-
ike en zowaar kwamen de meer
in een halve eeuw oude boeken
«r Kleine Heidi" van Johanna
iyri nog op de 11de plaats terecht.
Wie weet nu het verschil tussen de
lende jeugd van toen en van hé-
n?
(Van onze radio- en te-redactie)
HILVERSUM Wat er ook
over „De glazen stad", het
serie-spel naar de gelijkna
mige roman van P. J. Ris-
seeuw, dat de NCRV-televisie
kortgeleden uitzond, mag zijn
gemopperd, zeker is dat de
NCRV zelden zo'n groot suc
ces heeft gehad met een uit
zending, als met deze.
„We hebben", zegt drama
turg David Koning, ,,wel 500
smeekbrieven gehad om een
herhaling en daaraan geven
we gehoor. In september komt
het spel in drie avonden nog
eens op Ned. 1."
Het valt trouwens al op te maken
uit de door Intomart verzamelde ge
gevens over kijkdichtheid en waarde
ring welke „De glazen stad" toevie
len, hoezeer dit vervolgspel is in
geslagen.
De 8 afleveringen genoten gemid
deld een kijkdichtheid van 40 pet. (en
dat is heel hoog) plus een waardering
van 77 punten.
Opmerkelijk is, dat op 8 september
de eerste aflevering het een beetje
moest afleggen tegen Dubbelspion op
Ned. 2: er werd toen een kijkdicht
heid gemeten van 27 pet. Ook de
tweede uitzending, op 10 september,
stond wat ongelukkig tegenover het
bijzonder populaire Peyton Place, een
feuilleton dat steeds als één verhaal
doorgaat en waarvan liefhebbers dus
geen aflevering kunnen missen.
Direct daarna steeg de kijblust
voor „De glazen stad" tot 41 pet. en
bleef daaromtrent hangen tot de
laatste twee afleveringen, die op
dinsdag en op de altijd dicht-bezelte
zaterdagavond zelfs 52 pet. van de
kijkers lokten. Met de kijkdichtheid
steeg ook de waardering voor liet
spel tot 80 op de laatste avond.
In 't noorden
De cijfers wijzen verder uit, dat in
't noorden van het land het meest
werd gekeken en in 't zuiden het
minste (45 en 32 pet.): de grote steden
liggen daar met 38 juist tussenin.
Verder vertonen de resultaten van
het onderzoek vrijwel het normale
beeld: naarmate men meer onderwijs
heeft genoten wordt er minder naar
televisie gekeken. Hier noteert men
een verschil in kijkdichtheid tussen
degenen die alleen lager onderwijs
hebben gehad en degenen die een
middelbare of hogere opleiding kre
gen van 47 tot 27 pet Eenzelfde
verschil toonden, wat deze uitzending
betrof, de leeftijdsgroepen boven 65
en beneden 20 jaar.
Men moet bij deze verschillen niet
de maatstaf van algemene waarde
ring voor tv-programma's aanleggen.
Meer-ontwlkkelden hebben 's avonds
vaker ander werk te doen of zoeken
andere verstrooiing en jongeren heb
ben huiswerk of vliegen graag dc
deur uit Wel is gebleken, dat over 't
geheel meer vrouwen dan mannen
naar deze familiegeschiedenis keken.
Normaal is, dat naar omroeplid
maatschap gemeten, de NCRV als
nummer één uit de bus kwam: pro
gramma's van eigen omroep genieten
altijd voorkeur. De VARA (het betrof
hier de perikelen van de hand
werksman) was nr. 2 en verder is er
niet zoveel verschil. Ook de met ex
perimentele spelen verwende
VPRO-kijkers lieten zich lang niet
onbetuigd.
Alles tezamen een prachtig resul
taat voor de NCRV. En een troost
voor degenen, die zich zorgen maak
ten dat Risseeuw's bedoelingen niet
voldoende tot hun recht kwamen.
Te vermelden valt nog, dat er in
het westen van 't land, waar het spel
is gesitueerd, niet extra-veel werd
gekeken: deze streek tipte niet aan
het noorden, maar deelde verder ge
lijk mee op.
Een enkele tuindersfamilie had wat
kritiek, maar de meesten, daarnaar al
l eerder gevraagd, waren geestdriftig
over de wijze, waarop het snelle bou
wen van de glazen stad naast de ste
nen stad in beeld werd gebracht
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM Eindelijk begint
de kijklust voor Ned. 2 iets toe te
nemen. Dit blijkt uit een onderzoek
naar dc algemene kijkdichtheid, door
Intomart verricht over het 3e kwar
taal 1968.
Men ziet dan een toeneming in be-
langstelling voor Ned. 2 van 10 pet in
1967 tot 13 pet nu. Wel is het 3e
kwartaal altijd het zwakste bezet
i met kijkers vanwege de vakantie
maanden juli en augustus, maar dat
j maakt voor Ned. 2 minder uit dan
voor Ned. 1.
I Hoewel er een verheugende stij
ging is te constateren, betekent dit
nog lang niet, dat de kijkers Ned. 1 en
2 als gelijkwaardig beschouwen,
want in genoemd kwartaal was de
verhouding 1 en 2 wel 28 - 13 pct[
maar in het eerste halfjaar was de
afstand groter.
Normaal wordt er in het laatste
kwartaal altijd het meeste gekeken,
maar daarover zijn uiteraard nog
geen cijfers beschikbaar.
Vóór 8 uur (blijven verreweg de
meeste kijkers op Ned. 1 plakken:
dan haalt Ned. 2 slechts 9 pet. Maar
er zit een beetje schot in en dat is
vooral te danken aan het op 2 uitzen
den van populaire series zoals Dub
belspion (was). Peyton Place, Corona
tion street en Mies-en-scène.
Begeleidingsorkest
wordt Nederlands
Balletorkest
AMSTERDAM Het Nederlands
Begeleidingsorkest gaat „Nederlands
Balletorkest" heten. Dit orkest, dat
op 1 september 1965 werd opgericht,
heeft als hoofdtaak de muzikale ver
zorging van de voorstellingen van het
Nationaal Ballet en het Nederlands
Danstheater.
Zeven jaar lang heeft Henk Elsink
voor de VARA-radio zijn cabaret
rubriek „Vrij entree" gemaakt. De
VARA bedeelde hem gul, want aan
herhalingen ontbrak het Henk nooit,
zodat hij een vrij druk optredende
radiocabaretier is geworden. Nu is
het echter op: Elsink stopt met zijn
vaste rubriek. ,Je weet het op 't
laatst niet meer, hè, ik zong natuur
lijk wel liedjes van anderen ook,
maar je moet er toch telkens een
paar van jezelf bü hebben".
Dat valt zwaar, omdat hij ook het
publiek van zijn Amsterdamse
Koopermoolen met originele liedjes moet vermaken. Trouwens, met dat zaaloptreden
heeft hij in een vorig seizoen ook al een hele televisieserie gemaakt.
Daarom i* Henk een van de Nederlandse cabaretiers, die optreden in de nieuwe se
rie „Cabaret Nu" en zo kunt U hem zaterdag a.s. op Ned. 2 zien terwijl hij in eigen
etablissement een liedje zingt. Niet dat hij bas speelt, al houdt hij dit instrument har
telijk in de armen: de snaren zijn gesprongen, maar dat hindert niet.
Henk is te zien in een hele rij Nederlandse en Vlaqmse artiesten, o.w. Jules de
Corte, Ronnie Potsdammer, Jos Ghysen, Marijke Merckens en Frits Lambrechts.
Leger des Heils
op televisie
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM Het CVK zendt op
zondag 24 november a.s. 's middags
tussen 5 en 6 uur een samenkomst
van het Leger des Heils uit op Ned.
1. Deze wordt gehouden in de Rotter
damse Congreszaal en geleid door
majoor J. Heijnsdijk, territoriaal
jeugdsecretaris.
Commandant Kaare Westergaard
houdt de Bijbeltoespraak en majoor
W. F. Palstra heeft de muzikale lei
ding. Medewerking verlenen de com
bo van de afdeling Goes, en het Rot
terdams Stafmuziekkorps alsmede de
Tamboerijnbrigade en het jeugdkoor.
Schriftlezing: Ef. 5: 5-21. U hoort
getuigenissen en samenzang.
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM Nu Wil van der
Smagt de VARA heeft meegedeeld
dat hij op 1 februari naar de dag
bladjournalistiek terugkeert, zal
tv-verslaggever Wim Bosboom van
„Achter het Nieuws" de redactie van
de VARA-consumentenrubriek Ko
ning Klant gaan voeren.
Wim Bosboom werkt al van 1961 af
bij de VARA. Hij krijgt nu de func
tie van regisseur/producer tv-docu-
mentaires en zal eind november zijn
laatste bijdrage aan „Achter het
Nieuws" leveren. Dan gaat hij zich
inwerken bij Koning Klant.
Ned. 1 KRO
7.06 uur sport-quiz Kop-duel.
8.20 uur programma over pleegkinderen in gezinnen
en tehuizen.
9.00 uur aflevering serie Advocaat Judd.
Ned. 2 NTS
7.03 uur informatie in Scala.
8.20 uur aflevering spionageserie Dubbelganger
8.45 uur Kristallnacht: documentaire over de Duitse
Jodenvervolging.
9.45 uur mensen zeggen hun mening in Gorinchem.
10.00 uur gedeelten van een Songfestival in Zagreb.
Hilversum I KRO
8.00 uur spel van muziek en tekst „Van faunen en
fluiten".
9.15 uur Inferno, monoloog van Strindberg, door Ton
Lensink.
11.00 uur documentaire Zuid-Amerika: Zorg om van
daag.
Hilversum II AVRO
7.35 10.30 uur amusementsprogramma met de strip
„Biels en Co", „Mijn naam is Cox" en om
9.30 uur een kwartier ADOF.C. Köln.
10.55 uur (NRU) hedendaagse muziek.
(Een wereld in wording)
32
Zonder te weten waar het discours hem naar toe kon
voeren, ging hij opeens van „wij" naar „zij" over.
„Alles, wat de intellectuele elite doet, doet ze uit eigen
belang. Maar zij zorgen er wel voor, dat het niet die indruk
maakt Ze willen zich uitgeven voor mensen, die royaal van
opvatting zijn. Maar ze zijn juist kleinzielige kereltjes in
alles wat ze voelen, doen en denken. Ze zijn altijd skeptisch.
Ze spreken, alsof ze de sleutel tot de objectiviteit bezitten.
„Men zegt. men mag aannemen, men mag van de
veronderstelling uitgaan", dat zijn de formules die ze altijd
gebruiken. Ja, zulke onpersoonlijke formules gebruiken ze
altijd. Men mag nooit oordelen." Maar ik zeg, dat iemand
altijd het recht heeft, om voor zichzelf te oordelen. Maar zij
missen juist het vermogen, om van dit recht gebruik te
maken. Het is een feit, dat die intellectuele elite geen
karakter heeft en het ware gevoel en de ware smaak voor
zichzelf mist. Hun smaken wisselen, maar die zijn altijd van
anderen geborgd. Hun fijne gevoelens zijn vals. Als je ze
beetpakt glijden ze als glibberige vissen uit je handen. Ze
pirouetteren door alle eeuwen, door alle stijlen, door alle
modes, met een air van onbegrijpelijke superioriteit Zij
denken, dat ze de enige klasse zijn, die kunsten en
wetenschappen en vooruitgang kunnen appreciëren. Ze pose
ren als critici van het leven. Een aardig populair liedje is
voor hen het hoogtepunt van vulgariteit. Lees jullie onze
kranten en jullie zullen mijn antipathie tegen hen begrij
pen."
„Ik lees niet veel kranten," sprak Amadeus en de groeven
op zijn wangen verlengden zich tot een brede glimlach.
„Dat komt omdat je een genie bent," antwoordde Franz.
„Je neemt alles wat er om je heen gebeurt, in je geest op,
alsof het door onzichtbare golven daarin werd gedragen. Wij
arme stakkers moeten dit alles door studie verwerven."
„Ik heb gehoord, dat er in de kerk een paar nieuwgeschil-
derde vensterglazen zijn," sprak Pauline, die de conversatie
met een glimlach onderbrak. „Zouden we die kunnen zien?"
Dominee Straub was verheugd over de vraag.
„Wil je even de sleutel gaan halen, Amadeus?" vroeg hij.
„Je weet, waar die is."
En hij duwde zijn stoel naar achteren, terwijl ook de
anderen opstonden. Ze liepen door het kleine poortje naar
het kerkhof; als bij toeval gingen Amadeus en Pauline zij
aan zij.
„Wat een onderhoudende causeur is die broeder van jou,"
sprak ze. „Je kunt je niet voorstellen, wat opwekkend 't
voor me is, om naar hem te luisteren. Bovendien houd ik
van de hele atmosfeer van het huis, waarin de kleine jongen
is grootgebracht."
Ze glimlachte, waardoor hij haar tanden kon zien. Hij liep
naast haar met een schier al te ernstig gezicht.
„Wij, bij ons thuis," vervolgde Pauline, praten nooit over
problemen of soortgelijke zaken. Wij praten alleen maar
over personen en personalia, speciaal over familieleden, of
vader spreekt over boeken en manuscripten."
Hij knikte, maar antwoordde niet.
„Ik voor mij geloof, dat mensen, die geen geldzorgen
hebben 't nooit ver brengen in 't leven", vervolgde zij, ,.ik
voel dat in ieder geval aan mezelf. Als ik gedwongen was,
om me een weg te banen door het leven, zou alles heel
anders zijn. Ik geloof vast, dat iemands levensopvattingen
ook zouden veranderen. Ik kan je wel vertellen, dat ik vast
geloof, dat ik niet langer in staat ben om dat leven dat ik
nu leid, verder te leiden. Het is alles zo nutteloos. O, wat zou
ik graag willen, dat jij me raad zou kunnen geven. Ik heb
het gevoel, dat jij alles weet. Ik ben er zeker van, dat jij me
op een ander pad zou kunnen brengen, dat jij me tot een
voor anderen nuttiger persoon zou kunnen maken."
„Maar je zult toch in de toekomst duizenden mensen met
je muziek genot kunnen verschaffen."
Hij stak een grote ijzeren sleutel in de deur van de
sacristie en maakte die zachtjes open. Hij verzocht haar
binnen te stappen en bleef toen op de anderen wachten.
Mademoiselle die de kerk kende, liep dadelijk naar de gan
getjes tussen de stoelen en toonde hun de uitgesneden zetels
van het jaar zo en zoveel en de marmeren platen met de
Inwaldskruisen en de namen. Wordt vervolgd
Hilversum I 402 m. KRO:
18.30 NWS. 18.46 Act. 19.05 Licht
Instr. ens. met sol. 19.40 Conci-
llepostbus. 19.45 Zoekend gelo
ven (10). 20.00 Collage 3: Van
faunen en fluiten, een spel
met muziek. 21.00 Week van
de Koorzang: moderne koor
zang. 21.15 Inferno, dramatisch
monoloog. 2245 Week van de
Koorzang: Omroepduggel-
kwartet. 22.30 Nws. 22.40 Mede
delingen. 22.42 Overweging.
22.45 De zingende kerk. 23.00
De kerk om vijf voor twaalf.
Braziliaanse reisnotities. 23.30
Jazzmuziek. 23.55-24.00 Nws.
Hilversum II 298 ro. AVRO:
18.00 Nws. 18.16 Radiojournaal.
18.25 Liedjesprogramma. 18.50
Paris vous parle. 18.55 Voor de
kleuters. 19.00 Trefpunt:
discussierubriek voor actuele
zaken. 19.30 Nws. 19.35 Van
avond: gevar. progr. met om
21.30 NRU: Reportage voetbal-
wedstr. ADO F.C. Köln
(laatste kwarUeri. 22.30 Nws.
AVRO: 22.40 Radiojournaal.
NRU: 22.55 Muz. v. d. eeuw.
13.55-24.00 Nieuws.
STER: 16.56 Reclame. NTS:
19.00 Journaal. STER: 19.03 Re
clame. KRO: 19.06 Kopduel,
sportquiz. STER: 19.56 Recla
me. NTS: 20.00 Journaal.
STER: 20.16 Reclame. KRO:
20.20 Pleegkinderen, documen
taire. 21.00 In kleur: Advocaat
Judd de Juwelendlefstal,
TV-feullleton. 21.50 Vanavond
ln Nieuwspoort. NTS: 22.20
Uitzending Stichting Socutera.
23.35-22.40 Journaal. 23.00-23.30
Teleac: Noten en tonen (les 8
- herh.). Dit programma kan
evtl. gewijzigd worden ln ver
bard met de voetbalwedstrijd
ADO - F.C. Köln.
Nederland II NTS. 18.50 In
kleur: De Eabeltjeakrant.
STER: 18.56 Reclame. NTS:
19.00 Journaal. 19.03 Scala: ln-
formatlef-programma. 20.00
Journaal. STER: 20.16 Reclame.
NTS: 20.20 In kleur. Dubbelgan
ger, TV-feulUeton. 20.45
Kristalnacht - 10 november
1938, NTS-documentalre. 21.35
Ik vind, dat...: gesprekken.
22.00 Selectie uit de finale van
het XI Songfestival Opatya
1968 pl.m. 22.25-22.30 Journaal.
Belglë-Nedcrlands. Kanalen 2
en 10: 18.55 Zandmannetje.
19.00 Tienerklanken. 19.25 Voor
de vrouw. 19.50 Keurig Frans.
19.25 Zoeklicht. 19.57 Medede
lingen. 20.00 Nws. 20.25 Kaas,
tv-spel naar de roman van
Willem Elsschot. 22.25 Zijn
naam la Brett, documentaire
film. 22.55 Nws.
Hilversum I. 402 m. NCRV.
7.00 Nieuws. 7.10 Het levende
woord. 7.15 Op het eerste ge
hoor. (Om 7.30 Nieuws; 7.32
Actualiteiten). TROS: 9.00
Nieuws. 8.11 verzoekplaten pro
gramma, (8.30 Nieuws; 8.32 -
8.34 Actualiteiten: 9.00 - 9.10
Ochtendgymnastiek voor de
huisvrouw). 9.35 Waterstanden.
9 40 Voor de kleuters. 9.55 O-
peramuzlek (gr.). 10.30 Voor de
vrouw. 11.00 Nieuws. 11.02
Discogram: muzikaal
wedstrijdprogramma. 11.45 Ac
tualiteiten. KRO: 12.00 Geva
rieerd programma. (12.22 Wij
van het land: 12.26 Mededelin
gen t.b.v. land- en tuinbouw;
12.30 Nieuws; 12.41 Actualitei
ten: 13.00 Raden maar...; 13.15
Ondernemend, praatje).
NCRV: 14.00 Nederlands ka
merorkest met zangsollste.
15.00 Voor oudere luisteraars.
1.600 Nieuws. 16.02 Stereo:
Voor de Jeugd. 17.00 Stereo:
Lichte grammofoonmuziek.
17.15 Kinder-kerkkoor. 17.30
Stereo: Licht Instrumentaal
kwartet met zangsollste. 17.50
Overheidsvoorlichting. 1800
Veel gevraagde gewijde mu
ziek (opn.).
Hilversum II. 298 m. VARA:
7.00 Nieuws en ochtendgym
nastiek. 7.23 Stereo: Lichte
grammofoonmuziek. (7.30 - 7.35
Van de voorpagina) VPRO:
7.54 Deze dag. VARA: 8.00
Nieuws en actualiteiten. 8.20
Stereo: Lichte grammofoonmu
ziek. (8 30 - 8.35 Voor de
hulsvrouw.) 9.00 Klassieke or
kestwerken (gr.). 9.40 School
radio. 10.00 Plaatjes voor de
pep. 10.50 Voor de kleuters. I
11.00 Nieuws. 11.02 Voor de
vrouw. 11.40 Stereo: Klassieke
orkestmuziek (gr.). 12.21 voor
het platteland. 12.26 Medede
lingen t.b.v. land- en tuin
bouw. 12.29 Stereo: Walsorkest.
13.00 Nieuws. 13.11 Actualitei
ten. 13.25 Franse chansons.
13.45 Gesproken portret. 14.00
Voor de kinderen. 15.00 Klas
sieke kamermuziek. 15.35 Klas
sieke muziek (gr.). 16.00
Nieuws. 16.02 Voor boven de
zestig. NRU: 17.02 Oude lied
jes. 17.20 Voor de jeugd. 17.55
Mededelingen.
Hilversum II. 240 m.
FM-kanalen. NCRV: 9.00 i
Nieuws. 9.02 Lichte vokale mu- I
ziekjes. 10.00 Nieuws. 10.03
Nieuwe lichte langspeelplaten I
met commentaar. 10.30 Swin-
gin' softly. NRU: 11.00 Nieuws.
11.03 internationaal nieuws op
het gebied van de lichte mu
ziek. (12.00 Nieuws.) AVRO:
13.00 Nieuws. 13.03 Radiojour
naal. 13.06 Platenprogramma.
(14.00 Nieuws.) 15.00 Nieuws.
15.03 Arbeidsvitaminen. 16.00
Nieuws. 16.03 - 18.00 Superclean
dreammachine. (17.00 Nieuws;
17.02 - 17.05 Radiojournaal.)
Nederland I. NTS/NOT: 11.00
- 11.50 School-tv. TROS: 17.00 -
17.35 Voor de kinderen.
België: Nederlands progr.
Kan. 2 en 10: 17.00 Jeugd-tv.
Lappie Loep en de oude toren
1067: „Ik moet meteen
kolonel Plimmp inlichten",
dacht Sjeems Pond. „Dit is
belangrijk nieuws. Maar
thuis opbellen is te gevaar
lijk. Ik zal naar het dorps
café gaan." Met forse tred
wandelde hij naar „Het
Wapen van Rijkhuyzen" en
wierp de deur open. Maar
Gait Lamsbout op zijn
brommer was daar natuur
lijk veel eerder aangeko
men en die had het hele
verhaal al in geuren en
kleuren aan Krelis en Thijm
Vetjes verteld. Hij had
zichzelf daarbij een indruk
wekkende heldenrol toe
bedeeld en snoefde: „Ik mos
die vliegenier nog uut z'n
brandende vliegtuig halen. Maar die stadse provo was de schuld. Och kiek
'es an, daar komt-iet net binnen!" „Dan zullen we die indringer even mooi
mores leren", grijnsde Thijm Vetjes, die een beruchte vechtersbaas was. „Weg
wezen, jij! Voor jou is hier geen plaats!" „Pak hem. Thijm", grinnikte
Krelis, maar Thijm pakte niks, want Sjeems Pond was kort van stof en als
een zweepslag zo snel. „Het spijt me, mannen", zei hij. „Ik doe het liever niet,
maar als het niet anders kanEn WHAM PATS KLITS KLATS!
Daar was het gevecht al in volle gang. Tafels vlogen omver, biervaten ver-
j splinterden en glaswerk vloog aan diggels. En dit alles blijkbaar tot groot
vermaak van de bejaarde notaris Trubbelmans. „Zet hem op, jongens!" kraaide
deze. „Ik heb hier in jaren niet zo gelachen!" Eilaas, er viel weinig meer
op te zetten, want nu trad er iemand binnen, die het gezag vertegenwoordigde
en van plan was de orde streng te gaan handhaven. Hij maakte korte metten
en richtte onmiddellijk een zware dienstrevolver op Sjeems Pond. „Hand'n
omhoog, provo!" bulderde hij. „Ik moet opbellen!" brulde de spinnijdige
agent 009. Maar de veldwachter was onverbiddellijk. „Jij mot je hand'n omhoog
steek'n, Nou is het eens en voor altied uut!" zei hij strijdlustig. Sjeems Pond
had dus weinig keus
17. Ondertussen waren Lappie en de oude professor in
oude stadje aangekomen. Ze praatten gezellig en Lap-
vroeg honderduit. „Ja," zei de oude man. „Gisteravond
ik nog even gestudeerd. Ik vond het zo mooi, die oude
•rtijd, dat ik nog eens een kijkje ben gaan nemen
snapte onze Lappie nu niets van. Hij haale zijn
iders op en zweeg. Hij wilde geen geheimzinnige
,-igen horen. Hij wilde zich daar nu niet voor ïnteresse-
Nn. Hij was op vacantie! Enkele minuten later stonden ze
»oor een gezellig kruidenierswinkeltje. Een uithangbord,
waar op een korenaar en een letter K was geschilderd;
herinnerde nog aan vroeger tijden. De professor stapte j
naar binnen en zocht zijn wekelijkse kruidenierswaren uit,
de kruidenier stond er vriendelijk lachend bij. De profes- i
sor was een goede klant! Ook Jonas keek, maar niet
vriendelijk lachend. Hij was doodernstig. De machtige,
machinerie had al zijn aandacht. „Hoe kan ik dat zoemen;
nu op laten houden..." dacht hij. terwijl hij aarzelend naarj
een handle greep...