Glazen stad" in september weer Henk Elsink stopt radio cabaret AMADEUS Wel 500 smeekbrieven r»r> Meer kij klust voor Ned. 2 Wim Bosboom naar Koning Klant VANAVOND TE ZIEN VANAVOND TE HOREN door John Knittel Tnmsih VANAVONl» BER I DINSDAG 12 NOVEMBER 1968 AVRO kondigde gisteravond |i debat aan tussen de politicus vnr. Riel en de schrijver Harry Mu- over diens pas verschenen boek J beleid en volk in Cuba verheer- fct en nogal wat krasse uitspraken het Amerikaanse imperialis- P en het optreden in Vietnam be- A. Hoogendijk leidde het r ek met dien verstande, dat hij [steeds tussen kwam wanneer de op dreef raakten. Wie hoopte het kraken van harde noten kwam rgesteld uit: het debat was niet dan een zeer hoffelijk gesprek len twee keurige heren, die zich Iutten in excuses wanneer zij het met elkaar eens waren. Van Riel voerde aan, dat het mooie boek werd ontsierd door trokken waarheden en door een lal politieke onjuistheden en dal hij toch zo jammer. 'an te voren had de AVRO een mentaire vertoond over de be tenis van het olievervoer naar de erdamse haven, onder de titel •opoort oliepoort? Bij alle in- atie fascineerden vooral de htige opnamen van Europoort en <ens. 'erzelfder tijd verdiepte op He rland 2 Nico van Vliet zich voor NCRV-televisie in de geschiede- van de Eerste Wereldoorlog. De ullingen, mede gedaan door drie ianten, kwamen niet zo iref- aan voor degenen die de Britse ie over deze oorlog in een vorig izoen hebben gevolgd. De nadruk •d gelegd op het overijlde in deze schrikkelijke bloedver gieterij, die geen einde leidde maar tot een iolg in een tweede, nog vreselij- oorlog. est ons nog een opmerking over Mounties-show van de AVRO. blijft voor ons goedkoop en veelal linair amusement, dat onvoldoen- peil heeft om te worden aange- len. Dik en Pietje nog voorop filLVERSUM Hoe het mogelijk weet geen enkele pedagoog die afkeurend oog heeft laten vallen de discriminerende houding van Trom en de bijzonder nare stre- van Pietje Bell... maar de heden- gse jeugd verklaart dit tweetal altijd favoriet, hoe ouderwets in belevenissen inmiddels ook zijn worden. [Dat blijkt uit een initiatief van RO. KRO en NCRV, om de kinde van hun leden-abonnees ter ge- \enheid van de Kinderboekenweek vragen naar hun lievelingslectuur. De Kameleon-boeken van H. de is haalden de eerste plaats, direct rop volgde Pietje Bell, de serie in keltje van Dick Laan was num- er 3, de Irmgard-serie 4 en Dik ■om 5. Annie M. G. Schmidt be tte de 9de plaats met Jop en Jan- ike en zowaar kwamen de meer in een halve eeuw oude boeken «r Kleine Heidi" van Johanna iyri nog op de 11de plaats terecht. Wie weet nu het verschil tussen de lende jeugd van toen en van hé- n? (Van onze radio- en te-redactie) HILVERSUM Wat er ook over „De glazen stad", het serie-spel naar de gelijkna mige roman van P. J. Ris- seeuw, dat de NCRV-televisie kortgeleden uitzond, mag zijn gemopperd, zeker is dat de NCRV zelden zo'n groot suc ces heeft gehad met een uit zending, als met deze. „We hebben", zegt drama turg David Koning, ,,wel 500 smeekbrieven gehad om een herhaling en daaraan geven we gehoor. In september komt het spel in drie avonden nog eens op Ned. 1." Het valt trouwens al op te maken uit de door Intomart verzamelde ge gevens over kijkdichtheid en waarde ring welke „De glazen stad" toevie len, hoezeer dit vervolgspel is in geslagen. De 8 afleveringen genoten gemid deld een kijkdichtheid van 40 pet. (en dat is heel hoog) plus een waardering van 77 punten. Opmerkelijk is, dat op 8 september de eerste aflevering het een beetje moest afleggen tegen Dubbelspion op Ned. 2: er werd toen een kijkdicht heid gemeten van 27 pet. Ook de tweede uitzending, op 10 september, stond wat ongelukkig tegenover het bijzonder populaire Peyton Place, een feuilleton dat steeds als één verhaal doorgaat en waarvan liefhebbers dus geen aflevering kunnen missen. Direct daarna steeg de kijblust voor „De glazen stad" tot 41 pet. en bleef daaromtrent hangen tot de laatste twee afleveringen, die op dinsdag en op de altijd dicht-bezelte zaterdagavond zelfs 52 pet. van de kijkers lokten. Met de kijkdichtheid steeg ook de waardering voor liet spel tot 80 op de laatste avond. In 't noorden De cijfers wijzen verder uit, dat in 't noorden van het land het meest werd gekeken en in 't zuiden het minste (45 en 32 pet.): de grote steden liggen daar met 38 juist tussenin. Verder vertonen de resultaten van het onderzoek vrijwel het normale beeld: naarmate men meer onderwijs heeft genoten wordt er minder naar televisie gekeken. Hier noteert men een verschil in kijkdichtheid tussen degenen die alleen lager onderwijs hebben gehad en degenen die een middelbare of hogere opleiding kre gen van 47 tot 27 pet Eenzelfde verschil toonden, wat deze uitzending betrof, de leeftijdsgroepen boven 65 en beneden 20 jaar. Men moet bij deze verschillen niet de maatstaf van algemene waarde ring voor tv-programma's aanleggen. Meer-ontwlkkelden hebben 's avonds vaker ander werk te doen of zoeken andere verstrooiing en jongeren heb ben huiswerk of vliegen graag dc deur uit Wel is gebleken, dat over 't geheel meer vrouwen dan mannen naar deze familiegeschiedenis keken. Normaal is, dat naar omroeplid maatschap gemeten, de NCRV als nummer één uit de bus kwam: pro gramma's van eigen omroep genieten altijd voorkeur. De VARA (het betrof hier de perikelen van de hand werksman) was nr. 2 en verder is er niet zoveel verschil. Ook de met ex perimentele spelen verwende VPRO-kijkers lieten zich lang niet onbetuigd. Alles tezamen een prachtig resul taat voor de NCRV. En een troost voor degenen, die zich zorgen maak ten dat Risseeuw's bedoelingen niet voldoende tot hun recht kwamen. Te vermelden valt nog, dat er in het westen van 't land, waar het spel is gesitueerd, niet extra-veel werd gekeken: deze streek tipte niet aan het noorden, maar deelde verder ge lijk mee op. Een enkele tuindersfamilie had wat kritiek, maar de meesten, daarnaar al l eerder gevraagd, waren geestdriftig over de wijze, waarop het snelle bou wen van de glazen stad naast de ste nen stad in beeld werd gebracht (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM Eindelijk begint de kijklust voor Ned. 2 iets toe te nemen. Dit blijkt uit een onderzoek naar dc algemene kijkdichtheid, door Intomart verricht over het 3e kwar taal 1968. Men ziet dan een toeneming in be- langstelling voor Ned. 2 van 10 pet in 1967 tot 13 pet nu. Wel is het 3e kwartaal altijd het zwakste bezet i met kijkers vanwege de vakantie maanden juli en augustus, maar dat j maakt voor Ned. 2 minder uit dan voor Ned. 1. I Hoewel er een verheugende stij ging is te constateren, betekent dit nog lang niet, dat de kijkers Ned. 1 en 2 als gelijkwaardig beschouwen, want in genoemd kwartaal was de verhouding 1 en 2 wel 28 - 13 pct[ maar in het eerste halfjaar was de afstand groter. Normaal wordt er in het laatste kwartaal altijd het meeste gekeken, maar daarover zijn uiteraard nog geen cijfers beschikbaar. Vóór 8 uur (blijven verreweg de meeste kijkers op Ned. 1 plakken: dan haalt Ned. 2 slechts 9 pet. Maar er zit een beetje schot in en dat is vooral te danken aan het op 2 uitzen den van populaire series zoals Dub belspion (was). Peyton Place, Corona tion street en Mies-en-scène. Begeleidingsorkest wordt Nederlands Balletorkest AMSTERDAM Het Nederlands Begeleidingsorkest gaat „Nederlands Balletorkest" heten. Dit orkest, dat op 1 september 1965 werd opgericht, heeft als hoofdtaak de muzikale ver zorging van de voorstellingen van het Nationaal Ballet en het Nederlands Danstheater. Zeven jaar lang heeft Henk Elsink voor de VARA-radio zijn cabaret rubriek „Vrij entree" gemaakt. De VARA bedeelde hem gul, want aan herhalingen ontbrak het Henk nooit, zodat hij een vrij druk optredende radiocabaretier is geworden. Nu is het echter op: Elsink stopt met zijn vaste rubriek. ,Je weet het op 't laatst niet meer, hè, ik zong natuur lijk wel liedjes van anderen ook, maar je moet er toch telkens een paar van jezelf bü hebben". Dat valt zwaar, omdat hij ook het publiek van zijn Amsterdamse Koopermoolen met originele liedjes moet vermaken. Trouwens, met dat zaaloptreden heeft hij in een vorig seizoen ook al een hele televisieserie gemaakt. Daarom i* Henk een van de Nederlandse cabaretiers, die optreden in de nieuwe se rie „Cabaret Nu" en zo kunt U hem zaterdag a.s. op Ned. 2 zien terwijl hij in eigen etablissement een liedje zingt. Niet dat hij bas speelt, al houdt hij dit instrument har telijk in de armen: de snaren zijn gesprongen, maar dat hindert niet. Henk is te zien in een hele rij Nederlandse en Vlaqmse artiesten, o.w. Jules de Corte, Ronnie Potsdammer, Jos Ghysen, Marijke Merckens en Frits Lambrechts. Leger des Heils op televisie (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM Het CVK zendt op zondag 24 november a.s. 's middags tussen 5 en 6 uur een samenkomst van het Leger des Heils uit op Ned. 1. Deze wordt gehouden in de Rotter damse Congreszaal en geleid door majoor J. Heijnsdijk, territoriaal jeugdsecretaris. Commandant Kaare Westergaard houdt de Bijbeltoespraak en majoor W. F. Palstra heeft de muzikale lei ding. Medewerking verlenen de com bo van de afdeling Goes, en het Rot terdams Stafmuziekkorps alsmede de Tamboerijnbrigade en het jeugdkoor. Schriftlezing: Ef. 5: 5-21. U hoort getuigenissen en samenzang. (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM Nu Wil van der Smagt de VARA heeft meegedeeld dat hij op 1 februari naar de dag bladjournalistiek terugkeert, zal tv-verslaggever Wim Bosboom van „Achter het Nieuws" de redactie van de VARA-consumentenrubriek Ko ning Klant gaan voeren. Wim Bosboom werkt al van 1961 af bij de VARA. Hij krijgt nu de func tie van regisseur/producer tv-docu- mentaires en zal eind november zijn laatste bijdrage aan „Achter het Nieuws" leveren. Dan gaat hij zich inwerken bij Koning Klant. Ned. 1 KRO 7.06 uur sport-quiz Kop-duel. 8.20 uur programma over pleegkinderen in gezinnen en tehuizen. 9.00 uur aflevering serie Advocaat Judd. Ned. 2 NTS 7.03 uur informatie in Scala. 8.20 uur aflevering spionageserie Dubbelganger 8.45 uur Kristallnacht: documentaire over de Duitse Jodenvervolging. 9.45 uur mensen zeggen hun mening in Gorinchem. 10.00 uur gedeelten van een Songfestival in Zagreb. Hilversum I KRO 8.00 uur spel van muziek en tekst „Van faunen en fluiten". 9.15 uur Inferno, monoloog van Strindberg, door Ton Lensink. 11.00 uur documentaire Zuid-Amerika: Zorg om van daag. Hilversum II AVRO 7.35 10.30 uur amusementsprogramma met de strip „Biels en Co", „Mijn naam is Cox" en om 9.30 uur een kwartier ADOF.C. Köln. 10.55 uur (NRU) hedendaagse muziek. (Een wereld in wording) 32 Zonder te weten waar het discours hem naar toe kon voeren, ging hij opeens van „wij" naar „zij" over. „Alles, wat de intellectuele elite doet, doet ze uit eigen belang. Maar zij zorgen er wel voor, dat het niet die indruk maakt Ze willen zich uitgeven voor mensen, die royaal van opvatting zijn. Maar ze zijn juist kleinzielige kereltjes in alles wat ze voelen, doen en denken. Ze zijn altijd skeptisch. Ze spreken, alsof ze de sleutel tot de objectiviteit bezitten. „Men zegt. men mag aannemen, men mag van de veronderstelling uitgaan", dat zijn de formules die ze altijd gebruiken. Ja, zulke onpersoonlijke formules gebruiken ze altijd. Men mag nooit oordelen." Maar ik zeg, dat iemand altijd het recht heeft, om voor zichzelf te oordelen. Maar zij missen juist het vermogen, om van dit recht gebruik te maken. Het is een feit, dat die intellectuele elite geen karakter heeft en het ware gevoel en de ware smaak voor zichzelf mist. Hun smaken wisselen, maar die zijn altijd van anderen geborgd. Hun fijne gevoelens zijn vals. Als je ze beetpakt glijden ze als glibberige vissen uit je handen. Ze pirouetteren door alle eeuwen, door alle stijlen, door alle modes, met een air van onbegrijpelijke superioriteit Zij denken, dat ze de enige klasse zijn, die kunsten en wetenschappen en vooruitgang kunnen appreciëren. Ze pose ren als critici van het leven. Een aardig populair liedje is voor hen het hoogtepunt van vulgariteit. Lees jullie onze kranten en jullie zullen mijn antipathie tegen hen begrij pen." „Ik lees niet veel kranten," sprak Amadeus en de groeven op zijn wangen verlengden zich tot een brede glimlach. „Dat komt omdat je een genie bent," antwoordde Franz. „Je neemt alles wat er om je heen gebeurt, in je geest op, alsof het door onzichtbare golven daarin werd gedragen. Wij arme stakkers moeten dit alles door studie verwerven." „Ik heb gehoord, dat er in de kerk een paar nieuwgeschil- derde vensterglazen zijn," sprak Pauline, die de conversatie met een glimlach onderbrak. „Zouden we die kunnen zien?" Dominee Straub was verheugd over de vraag. „Wil je even de sleutel gaan halen, Amadeus?" vroeg hij. „Je weet, waar die is." En hij duwde zijn stoel naar achteren, terwijl ook de anderen opstonden. Ze liepen door het kleine poortje naar het kerkhof; als bij toeval gingen Amadeus en Pauline zij aan zij. „Wat een onderhoudende causeur is die broeder van jou," sprak ze. „Je kunt je niet voorstellen, wat opwekkend 't voor me is, om naar hem te luisteren. Bovendien houd ik van de hele atmosfeer van het huis, waarin de kleine jongen is grootgebracht." Ze glimlachte, waardoor hij haar tanden kon zien. Hij liep naast haar met een schier al te ernstig gezicht. „Wij, bij ons thuis," vervolgde Pauline, praten nooit over problemen of soortgelijke zaken. Wij praten alleen maar over personen en personalia, speciaal over familieleden, of vader spreekt over boeken en manuscripten." Hij knikte, maar antwoordde niet. „Ik voor mij geloof, dat mensen, die geen geldzorgen hebben 't nooit ver brengen in 't leven", vervolgde zij, ,.ik voel dat in ieder geval aan mezelf. Als ik gedwongen was, om me een weg te banen door het leven, zou alles heel anders zijn. Ik geloof vast, dat iemands levensopvattingen ook zouden veranderen. Ik kan je wel vertellen, dat ik vast geloof, dat ik niet langer in staat ben om dat leven dat ik nu leid, verder te leiden. Het is alles zo nutteloos. O, wat zou ik graag willen, dat jij me raad zou kunnen geven. Ik heb het gevoel, dat jij alles weet. Ik ben er zeker van, dat jij me op een ander pad zou kunnen brengen, dat jij me tot een voor anderen nuttiger persoon zou kunnen maken." „Maar je zult toch in de toekomst duizenden mensen met je muziek genot kunnen verschaffen." Hij stak een grote ijzeren sleutel in de deur van de sacristie en maakte die zachtjes open. Hij verzocht haar binnen te stappen en bleef toen op de anderen wachten. Mademoiselle die de kerk kende, liep dadelijk naar de gan getjes tussen de stoelen en toonde hun de uitgesneden zetels van het jaar zo en zoveel en de marmeren platen met de Inwaldskruisen en de namen. Wordt vervolgd Hilversum I 402 m. KRO: 18.30 NWS. 18.46 Act. 19.05 Licht Instr. ens. met sol. 19.40 Conci- llepostbus. 19.45 Zoekend gelo ven (10). 20.00 Collage 3: Van faunen en fluiten, een spel met muziek. 21.00 Week van de Koorzang: moderne koor zang. 21.15 Inferno, dramatisch monoloog. 2245 Week van de Koorzang: Omroepduggel- kwartet. 22.30 Nws. 22.40 Mede delingen. 22.42 Overweging. 22.45 De zingende kerk. 23.00 De kerk om vijf voor twaalf. Braziliaanse reisnotities. 23.30 Jazzmuziek. 23.55-24.00 Nws. Hilversum II 298 ro. AVRO: 18.00 Nws. 18.16 Radiojournaal. 18.25 Liedjesprogramma. 18.50 Paris vous parle. 18.55 Voor de kleuters. 19.00 Trefpunt: discussierubriek voor actuele zaken. 19.30 Nws. 19.35 Van avond: gevar. progr. met om 21.30 NRU: Reportage voetbal- wedstr. ADO F.C. Köln (laatste kwarUeri. 22.30 Nws. AVRO: 22.40 Radiojournaal. NRU: 22.55 Muz. v. d. eeuw. 13.55-24.00 Nieuws. STER: 16.56 Reclame. NTS: 19.00 Journaal. STER: 19.03 Re clame. KRO: 19.06 Kopduel, sportquiz. STER: 19.56 Recla me. NTS: 20.00 Journaal. STER: 20.16 Reclame. KRO: 20.20 Pleegkinderen, documen taire. 21.00 In kleur: Advocaat Judd de Juwelendlefstal, TV-feullleton. 21.50 Vanavond ln Nieuwspoort. NTS: 22.20 Uitzending Stichting Socutera. 23.35-22.40 Journaal. 23.00-23.30 Teleac: Noten en tonen (les 8 - herh.). Dit programma kan evtl. gewijzigd worden ln ver bard met de voetbalwedstrijd ADO - F.C. Köln. Nederland II NTS. 18.50 In kleur: De Eabeltjeakrant. STER: 18.56 Reclame. NTS: 19.00 Journaal. 19.03 Scala: ln- formatlef-programma. 20.00 Journaal. STER: 20.16 Reclame. NTS: 20.20 In kleur. Dubbelgan ger, TV-feulUeton. 20.45 Kristalnacht - 10 november 1938, NTS-documentalre. 21.35 Ik vind, dat...: gesprekken. 22.00 Selectie uit de finale van het XI Songfestival Opatya 1968 pl.m. 22.25-22.30 Journaal. Belglë-Nedcrlands. Kanalen 2 en 10: 18.55 Zandmannetje. 19.00 Tienerklanken. 19.25 Voor de vrouw. 19.50 Keurig Frans. 19.25 Zoeklicht. 19.57 Medede lingen. 20.00 Nws. 20.25 Kaas, tv-spel naar de roman van Willem Elsschot. 22.25 Zijn naam la Brett, documentaire film. 22.55 Nws. Hilversum I. 402 m. NCRV. 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Op het eerste ge hoor. (Om 7.30 Nieuws; 7.32 Actualiteiten). TROS: 9.00 Nieuws. 8.11 verzoekplaten pro gramma, (8.30 Nieuws; 8.32 - 8.34 Actualiteiten: 9.00 - 9.10 Ochtendgymnastiek voor de huisvrouw). 9.35 Waterstanden. 9 40 Voor de kleuters. 9.55 O- peramuzlek (gr.). 10.30 Voor de vrouw. 11.00 Nieuws. 11.02 Discogram: muzikaal wedstrijdprogramma. 11.45 Ac tualiteiten. KRO: 12.00 Geva rieerd programma. (12.22 Wij van het land: 12.26 Mededelin gen t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nieuws; 12.41 Actualitei ten: 13.00 Raden maar...; 13.15 Ondernemend, praatje). NCRV: 14.00 Nederlands ka merorkest met zangsollste. 15.00 Voor oudere luisteraars. 1.600 Nieuws. 16.02 Stereo: Voor de Jeugd. 17.00 Stereo: Lichte grammofoonmuziek. 17.15 Kinder-kerkkoor. 17.30 Stereo: Licht Instrumentaal kwartet met zangsollste. 17.50 Overheidsvoorlichting. 1800 Veel gevraagde gewijde mu ziek (opn.). Hilversum II. 298 m. VARA: 7.00 Nieuws en ochtendgym nastiek. 7.23 Stereo: Lichte grammofoonmuziek. (7.30 - 7.35 Van de voorpagina) VPRO: 7.54 Deze dag. VARA: 8.00 Nieuws en actualiteiten. 8.20 Stereo: Lichte grammofoonmu ziek. (8 30 - 8.35 Voor de hulsvrouw.) 9.00 Klassieke or kestwerken (gr.). 9.40 School radio. 10.00 Plaatjes voor de pep. 10.50 Voor de kleuters. I 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de vrouw. 11.40 Stereo: Klassieke orkestmuziek (gr.). 12.21 voor het platteland. 12.26 Medede lingen t.b.v. land- en tuin bouw. 12.29 Stereo: Walsorkest. 13.00 Nieuws. 13.11 Actualitei ten. 13.25 Franse chansons. 13.45 Gesproken portret. 14.00 Voor de kinderen. 15.00 Klas sieke kamermuziek. 15.35 Klas sieke muziek (gr.). 16.00 Nieuws. 16.02 Voor boven de zestig. NRU: 17.02 Oude lied jes. 17.20 Voor de jeugd. 17.55 Mededelingen. Hilversum II. 240 m. FM-kanalen. NCRV: 9.00 i Nieuws. 9.02 Lichte vokale mu- I ziekjes. 10.00 Nieuws. 10.03 Nieuwe lichte langspeelplaten I met commentaar. 10.30 Swin- gin' softly. NRU: 11.00 Nieuws. 11.03 internationaal nieuws op het gebied van de lichte mu ziek. (12.00 Nieuws.) AVRO: 13.00 Nieuws. 13.03 Radiojour naal. 13.06 Platenprogramma. (14.00 Nieuws.) 15.00 Nieuws. 15.03 Arbeidsvitaminen. 16.00 Nieuws. 16.03 - 18.00 Superclean dreammachine. (17.00 Nieuws; 17.02 - 17.05 Radiojournaal.) Nederland I. NTS/NOT: 11.00 - 11.50 School-tv. TROS: 17.00 - 17.35 Voor de kinderen. België: Nederlands progr. Kan. 2 en 10: 17.00 Jeugd-tv. Lappie Loep en de oude toren 1067: „Ik moet meteen kolonel Plimmp inlichten", dacht Sjeems Pond. „Dit is belangrijk nieuws. Maar thuis opbellen is te gevaar lijk. Ik zal naar het dorps café gaan." Met forse tred wandelde hij naar „Het Wapen van Rijkhuyzen" en wierp de deur open. Maar Gait Lamsbout op zijn brommer was daar natuur lijk veel eerder aangeko men en die had het hele verhaal al in geuren en kleuren aan Krelis en Thijm Vetjes verteld. Hij had zichzelf daarbij een indruk wekkende heldenrol toe bedeeld en snoefde: „Ik mos die vliegenier nog uut z'n brandende vliegtuig halen. Maar die stadse provo was de schuld. Och kiek 'es an, daar komt-iet net binnen!" „Dan zullen we die indringer even mooi mores leren", grijnsde Thijm Vetjes, die een beruchte vechtersbaas was. „Weg wezen, jij! Voor jou is hier geen plaats!" „Pak hem. Thijm", grinnikte Krelis, maar Thijm pakte niks, want Sjeems Pond was kort van stof en als een zweepslag zo snel. „Het spijt me, mannen", zei hij. „Ik doe het liever niet, maar als het niet anders kanEn WHAM PATS KLITS KLATS! Daar was het gevecht al in volle gang. Tafels vlogen omver, biervaten ver- j splinterden en glaswerk vloog aan diggels. En dit alles blijkbaar tot groot vermaak van de bejaarde notaris Trubbelmans. „Zet hem op, jongens!" kraaide deze. „Ik heb hier in jaren niet zo gelachen!" Eilaas, er viel weinig meer op te zetten, want nu trad er iemand binnen, die het gezag vertegenwoordigde en van plan was de orde streng te gaan handhaven. Hij maakte korte metten en richtte onmiddellijk een zware dienstrevolver op Sjeems Pond. „Hand'n omhoog, provo!" bulderde hij. „Ik moet opbellen!" brulde de spinnijdige agent 009. Maar de veldwachter was onverbiddellijk. „Jij mot je hand'n omhoog steek'n, Nou is het eens en voor altied uut!" zei hij strijdlustig. Sjeems Pond had dus weinig keus 17. Ondertussen waren Lappie en de oude professor in oude stadje aangekomen. Ze praatten gezellig en Lap- vroeg honderduit. „Ja," zei de oude man. „Gisteravond ik nog even gestudeerd. Ik vond het zo mooi, die oude •rtijd, dat ik nog eens een kijkje ben gaan nemen snapte onze Lappie nu niets van. Hij haale zijn iders op en zweeg. Hij wilde geen geheimzinnige ,-igen horen. Hij wilde zich daar nu niet voor ïnteresse- Nn. Hij was op vacantie! Enkele minuten later stonden ze »oor een gezellig kruidenierswinkeltje. Een uithangbord, waar op een korenaar en een letter K was geschilderd; herinnerde nog aan vroeger tijden. De professor stapte j naar binnen en zocht zijn wekelijkse kruidenierswaren uit, de kruidenier stond er vriendelijk lachend bij. De profes- i sor was een goede klant! Ook Jonas keek, maar niet vriendelijk lachend. Hij was doodernstig. De machtige, machinerie had al zijn aandacht. „Hoe kan ik dat zoemen; nu op laten houden..." dacht hij. terwijl hij aarzelend naarj een handle greep...

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1968 | | pagina 11