Meningsverschillen over taak van kunst
Publiek wil ook zelf
creatief bezig zijn
\)b Funcke
Dor TROS
Intslagen
rONEELPLAN
VERTRAAGD
AMADEUS
grote invloed
n in Telegraaf?
Vrachtauto
ramt vier
woningen
ADO-FC KÖLN
NIET OP TV
Lappie Loep en de oude toren
VANAVOND TE ZIEN
VANAVOND TE HOREN
door
John Knittel
CAROLINA YES
Smidje Verholen en de Knop-Mutator
VEMBER
MAANDAG 11 NOVEMBER 1968
VERSUM Het hoofd van de
dtenafdeling van de Tros
de heer Rob Funcke, ls door de
ter van het Tros-bestuur, de
H. J. Minderop, zaterdag op
e voet ontslagen.
it ontslag ls de heer Funcke (36)
eend, omdat hij tegenover de
'j zonder daarvoor toestem-
ig te hebben mededelingen
gedaan over de invloed die
zijn mening door het dagblad
'elegraaf op de Tros wordt uit-
invloed zou met name geble-
zijn bij de voorbereidingen van
nieuw programma, Persconfron-
e geheten, waarin een aantal
malisten volgens de Amerikaan-
Meet the press-formule iemand
rviewen die sterk in het nieuws
it
Conflict
heer Funcke had ook de jour-
Martin van Amerongen (Vrij
ind) gevraagd aan het pro-
mee te werken. Deze gaf
'stemming onder voorwaarde
niet samen met een Telegraaf-
ilist in één programma zou ko-
De hoofdredactie van De Tele-
zou hiervan lucht hebben ge
it en toen in een brief aan de
het verlangen te kennen hebben
en dat haar redacteur Goeman
sius eveneens aan het program-
Ijkendpu meewerken.
Funcke weigerde aan dit ver-
te voldoen, zulks tot ongenoegen
iijn directie. Tegenover de pers
hij uitlatingen over het conflict
invloed van De Telegraaf op de
^^^(Dit dagblad exploiteert ook het
i^^^programmablad en volgens
ke worden advertenties van de
gratis of tegen gereduceerde
;eplaatst).
heer Minderop verklaarde dat
heer Funcke op grond van de
len is interne zaken zonder
ling naar buiten te brengen,
icke zei in commentaar op
slag het gevoel te hebben
>r de Tros, maar door De Te-
>p straat te zijn gezet"
'ON In een ziekenhuis in
in V.S. zijn het hart, een long
nieren van een vrouw, die aan
letsel was overleden, overge-
De vier patiënten, die de orga-
igen, bevinden zich in een be
nde toestand.
ROTTERDAM De direc
teur van de Dienst Gemeente
lijke Kunstgebouwen, drs. W.
Hofman en de directeur van de
Rotterdamse Kunststichting, drs.
H. J. v. d. Staay, hebben zater
dagochtend een paar knuppels
in het hoenderhok gegooid. Dat
zij daarin volkomen slaagden be
wezen de zeer levendige discus
sies die daar, in de kleine zaal
van de Doelen, op volgden.
Alles gebeurde in het kader van de
Dag voor de Kunst, uitgaande van de
gemeente en voorgezeten door drs. J.
Reehorst, wethouder van kunstzaken.
Het doel van deze dag was eens
uitgebreid van gedachten te wisselen
Binnenkort eerste
proefvlucht Tu-144
MOSKOU Het Russische su
personische passagiersvliegtuig Toe-
polev Tu-144 zal volgens het leger-
blad „Rode Ster" binnenkort zijn -
eerste proefvlucht maken (zoals onze
luchtvaartmedewerker zaterdag reeds
veronderstelde - Red.).
De Prawda weet te melden dat de
TU-144, de tegenhanger van de
Brits-Franse Concorde, 120 passagiers
kan vervoeren met een snelheid van
2.500 kilometer per uur en een pla
fond van 20 kilometer heeft. Evenals
de Concorde heeft de Tu-144 een ho
rizontaal beweegbare neus.
De bijzonderheden over het su
personische vliegtuig worden
verstrekt in artikelen ter gelegenheid
van de 80ste verjaardag vandaag van
de vliegtuigontwerper Andrei Toepo-
lev.
RIJSBERGEN Vier gezinnen in
de Brabantse plaats Rijsbergen kon
den zaterdagmorgen puin gaan rui
men, nadat de nacht tevoren een
vijftientonsoplegger, geladen met
hout, hun huizen was binnen gere
den.
De vier aangebouwde woningen
werden zwaar beschadigd. Geen der
bewoners, noch de chauffeur van de
truck met oplegger, werd gewond.
Het ongeluk gebeurde in een be
ruchte scherpe bocht in de E-10. De
chauffeur zag deze bocht te laat. De
wagen kantelde, en drukte twee ge
vels volkomen in elkaar. De twee-
aangrenzende huizen werden flink
beschadigd. Een der woningen was
nog niet geheel hersteld van de scha
de die een vrachtwagen vorig jaar
bij een soortgelijk ongeluk had ver
oorzaakt.
over de plaats en de taak van de
kunst. Een onderwerp waarover nog
al wat meningsverschillen bestaan.
De aanwezigen kunstenaars,
bestuursleden van kunstinstellingen,
docenten, kunstcritici en anderen
reageerden soms nogal fel op bij
voorbeeld drs. Hofman's stelling dat
de reproducerende kunst tot taak
heeft datgene te brengen, waarvan
kan worden aangenomen, dat het
cultuur-historisch van belang is.
Waarom alleen dan? vroeg men zich
af.
Drempelvrees
Andere stellingen waren onder
meer dat zogenaamde drempelvrees
niet in de eerste plaats door een ge
bouw bestaat, maar door te weinige
belangstelling van het publiek voor
wat er geboden wordt; dat een nieuw
gebouw nieuwe mogelijkheden schept
In Rotterdam gingen enkele hon
derdduizenden meer naar „culturele
manifestaties" dan voor het bestaan
van de Doelen het geval was dat
t.v., radio en grammofoonplaat ertoe
hebben geleid dat het publiek selec
tiever in zijn keus is geworden en
dat wanneer reproducerende kunst
rekening houdt met de interesse van
het publiek, dit helemaal niet bete
kent dat dit tot artistieke niveauver
laging moet leiden.
Drs. v. d. Staay bepaalde zich voor
namelijk tot de plaats van de kunst
in de samenleving: „Deze hangt on
vermijdelijk samen met politiek en
economie, maar wil in de eerste
plaats staan aan de kant van de
mens tegen datgene wat hem uitbuit
en vervolgt
De kunst beschermt het individuele
leven en staat aan de kant van
menselijk geluk en vrijheid. In de
irreële wereld van de kunst gebeuren
dingen die in de geordende realiteit
niet plaats vinden. Daarom is
censuur onmogelijk en zelfs belache
lijk."
Meer inspraak
In aansluiting op de inleidingen
pleitten verschillende kunstenaars
voor meer inspraak in het kunstbe
leid. Zelfs wierp iemand het plan op
om voor een dag kunstenaars zelf in
de Doelen hun gang te laten gaan en
het publiek daarover een mening te
laten geven.
Wat het publiek betreft, vanuit die
hoek kwam de vraag om meer moge-
DEN HAAG De voetbalwed
strijd ADOFC Köln in het kader
van de Europacup voor bekerwin
naars, zal niet worden uitgezonden
door de televisie. In de voorverkoop
zijn bijna geen kaarten verkocht.
douard Lalo: Concert voot
cello en orkest In d kl.t.; III
Camllle Saint Saëns: Sympho
nle nr. 3 In c kl.t. op. 78.
tUversum I, 402 m. NCRV:
h Nieuws en weerpraatje.
I Actualiteiten. 18.05 Llte-
kronlek over boeken,
lrijvers en toneel. 19.20 In-
over kerklied en
fkmuzlek. 19-50 Stereo: Me-
jole-orkest. 20.15 Stereo:
"e grammofoonmuzlek.
Op de man af, praatje.
Noordhollands Fllharmo-
orkest en solisten. 21.50
Lichte orkestmuziek
22.20 Avondoverdenking.
Nieuws. 22.40 Tekens bij
tijd: cultureel programma.
1-24.00 Nieuws.
rersum II, 298 m. AVRO:
Nieuws. 18.16 Radlojour-
18.25 Ik verbind u
praatje. 18.30 Stereo:
imenadeorkest met zangso
en. 19.30 Nieuws. 19.35
IJx ML: In vTeemde spiegels.
U: 20.05 Malam Kenangan:
programma dat herinnert
toen. 20.30 Toonbeeld: mu-
e*. uit Japan (II). 21.30 Ne-
landse volksverhalen en
ksgebrulken. 22.00 Esperan-
uitzending ter nadere ken-
making met de we
d-hulptaal. 22.20 Het veer-
onrlpr hdaags programma voor
aden 22.30 Nieuws. AVRO:
40 Radiojournaal. NRU: 22.55
•Port Jazz Festival 1968.
55-24.00 Nieuws.
GRAMMFOONPLATEN-
PROGRAMMA
DRAADOMROEP
VANAVOND
VN 18—20 UUR
f Hector Berlioz: Sympho-
|e fantastique op. 14: II. E-
istel-
uur t]
Nederland I. NTS: 18.40 Te-
leac: Nieuws systeem voor
omzetbelasting BTW (les 2).
18.50 In kleur: De Fabel
tjeskrant. STER: 18.58 Recla
me. NTS: 19.00 journaal.
STER: 19.03 Reclame. AVRO:
19.06 AVRO's Regiovizier.
IKOR/CVK/RKK: Kenmerk:
Informatierubriek over kerk
en samenleving. STER: 19 56
Reclame. NTS: 20.00 Journaal
en weeroverzlcht. STER: 20.16
Reclame AVRO: 20.20 De
Mountles: amusementspro
gramma. 21.00 Oekraïens Nati
onaal Ballet. 21.30 Europoort...
Ollepoort? documentaire. 22.00
AVRO's Televizler. HUM.
VERBOND: 22.30 Meedoen of
niet? discussie. NTS: 22.45
Journaal. 22.50 Teleac: Nieuw
systeem voor omzetbelasting
BTW (les 2 - herh.).
23.00-23.30 Teleac: Meten en
vergelijken (les 8 - herh.).
Nederland II. NTS: 18.50 In
kleur: De Fabeltjeskrant.
STER: 18.56 Reclame. NTS:
19.00 Journaal. NCRV: 19.03
19.03 In kleur: Rinaldo Rlnal-
dlnl, TV-feullleton. 19.28 Tom
Jones Show. NTS: 20.00 Jour
naal. STER: 2016 Reclame.
NCRV: 20.20 De Eerste We
reldoorlog, documentaire. 21.50
Rotterdams Philharmonisch
Orkest en solisten. 22.20 Gelo
ven op maandag. NTS:
22.25-22.30 Journaal.
België, Nederlands: Kanalen
2 en 10: 18.00 Rechtstreekse re
portage van het plechtige eer
betoon aan de Onbekende Sol
daat te Brussel (overname van
de RTB). 19.00 Zandmannetje.
19.05 Gulen Tag, 8e Duitse les.
19.30 Tekenfilmpje. 19.40 Open
baar kunstbezit. 19.50 Hier
spreekt men Nederlands. 19.55
De Weerman. 20.00 Nieuws.
20.25 11 november-herden-
kingsprogramma van Gaston
Durnez. 21.10 Speelfilm: West
front 1918, pacifistische film.
22.40 Nieuws.
RADIO
MORGEN
Hilversum I. 402 m. NCRV:
7.00 Nws. 7.10 Het levende
woord. 7.15 Op het eerste ge
hoor. (Om 7.30 Nws.: 7.32 Act.).
8.00 Nws. 8.11 Gewijde muz.
(gr.). 8.30 NWS. 8.32 V. d.
huisvr. (9.00-9.10 Gymn. v. d.
hulsvr.). 9.35 Waterst. 9.40
Schoolradio. 10.00 Bijbelse ver
kenningen, lezing. 10.15 Radi
o-orkest van de BRT met
zangsol. 11.00 Nws. 11.02 V. d.
zieken. 11.55 Meded. KRO:
12.00 Gevar. progr. (12.22 Wij
van het land; 12.26 Meded.
t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30
Nws. 12.41 Act. 13.00 Raden
maar...). 14.00 Conciliepostbus.
14.05 Schoolradio. 14.30 Muz.
middag-magazine (16.00-16.02
Nws.). 17.00 Overheidsvoorlich
ting. 17.10 V. d. kinderen.
18.00 Stereo: Volksliedjes. 18.19
Ultz. van D'66.
Hilversum II. 298 m. AVRO:
7.00 Nws. en ochtendgymn. 7.20
Stereo: Lichte gram. muz.
VPRO: 7.54 Deze dag. AVRO:
8.00 Nws. 8.11 Radlojourn. 8.20
Stereo: Lichte gram. muz.
(8.30-8.33 De groenteman). 8.50
Morgenwijding. NRU: 9.00 Ult-
gebr. rep. of herhaling
NRU-progr. 9.40 Muz. uit de
Middeleeuwen en Renaissance
(opn.). AVRO: 10.00 V. d. kleu
ters. 10.10 Arbeidsvitaminen
(gr.). (11.00-11.02 Nws.). 11.30
Stereo: Instr. trio. 11.55
Beursber. 12.00 Stereo: Week
van de koorzang: Omroep Dub-
belkwartet. 12.26 Meded. t.b.v.
land- en tuinbouw. 12.29 Radl
ojourn. NRU: 13.30 Muz. en
nws. van onze Zuiderburen.
14.00 Rostrum of Composers
1968: moderne Japanse muziek.
14.40 Jazz uit het historisch
archief. AVRO: 15.00 Stereo:
De wereld van de opera. 16.00
Nws. 16.02 Licht muz. uit La
tijns Amerika. 16.30 Kunst-
kron. 17.00 Stereo: Dansorkest
The Skymasters met zangsol.
17.25 Jazz Spectrum. 17.55 Me
ded.
Hilversum III. 240 m. en
FM-lcanalen. VARA: 9.00 Nws.
9.02 Plaatjes voor de pep (10.00
Nws.) 11.00 Nws. 11.03 Pow
Pow. 12.00 Nws. 12.03 Zorro:
voor tieners. 13.00 Nws. 13.03
Gevar. platenprogr. (14.00
Nws.). 15.00 Nws. 15.03 Er -Jee
- Em - Drie. 16.00 Nws.
16.03-18.00 Licht platenprogr.
(17.00-17.02 Nws.).
TELEVISIE
MOROI'N
Belgie: Nederlands progr.
Kan. 2 en 10. 14.05-16.00 en 17.55
School-tv.
Toen Jonas een beetje van de schrik bekomen was.
hij opnieuw naar de deur en begon nieuwsgierig aan
rendel te morrelen. „Misschien is dat knipperlicht zo
het zoemen," mompelde hij. Piepend ging de zware
open. Jonas keek de donkere ruimte in. Het zoemen
nu zo duidelijk te horen dat Jonas er zeker van was
levonden te hebben, „Ik heb het!" riep hij dan ook uit
tljn stem weerkaatste angstwekkend door de holle
ruimte. Hij rilde als een riet, want hij was bang. Bang
voor de donkere ruimte waaruit het zoemen kwam en dat
onheilspellende licht steeds maar knipperde. Plotseling
stapte Jonas resoluut het vertrek binnen. Floep! overal
ging licht aan. Vol verbazing bleef Jonas staan en keek
zijn ogen uit. Om hem heen stonden ingewikkelde appara
ten, waaraan meters en lampjes bevestigd waren en..,het
zoemde! Jonas, man, kijk todh uit...!
lijkheden voor eigen creatief bezig
zijn, daar kijken en luisteren naar
kunst, die anderen brengen tamelijk
vervelend zou worden. Waarop een
lid van het Philharmonisch Orkest
nuchter antwoordde dat het .zomaar
luisteren naar muziek" een misschien
wat ouderwetse, maar toch nog wel
geliefde en onvermijdelijke vorm van
recreatie is.
Op het gebouw „de Doelen" werd-
nogal wat kritiek geleverd: „het
straalt geen openheid naar buiten uit.
Van buiten zie of merk je niets van
de activiteiten in dit gebouw" en
voorts werd er gepleit voor uitgebrei
der activiteiten op het gebied van de
kunst.
Al met al kwamen de tongen flink
los, ook 's middags toen Rob de Vries
en Edo de Waart zich tussen de
discussiërenden mengden.
Aan het begin van de ochtend her
dacht men staande het overlijden
van de kritikus Wim Wagener.
's Avonds luisterde men naar het
promenadeconcert van het Rotter
dams Philharmonisch Orkest.
Telegram aan dr. Klompé
UTRECHT De Vereniging van
schouwburg- en concertdirecties in
Nederland heeft na een algemene le
denvergadering minister Klompé ge
vraagd om het gesprek, waar men
reeds op 5 september om had ver
zocht.
Dit gesprek zou voornamelijk moe
ten gaan over de motie die de vereni
ging 30 oktober 1967 aannam. Deze
motie handelde over een definitief
plan tot reconstructie van het gehele
Nederlandse toneelbestel, de afschaf
fing van gehele of gedeeltelijke ex
clusiviteit van opvoeringsrechten en
het op een voor hen doeltreffend ni
veau brengen van de regionale ge
zelschappen.
Als eerste voorwaarde stelde de
vereniging dat, als zij zou meewer
ken aan het Toneelplan, dit in alle
rust zou moeten worden uitgewerkt
door alle belanghebbenden met de
subsidiërende overheden. De minister
stelde voor bij wijze van proef in het
seizoen 1968-1969 de eerste fase van
het plan tot reorganisatie van het
.toneelbestel in praktijk te brengen.
Men moet nu echter al aan een
tweede proefjaar gaan denken, omdat
het gesprek, waarin het proefjaar zou
worden geregeld, nog niet is gehou
den.
Prinses Margriet en de heer Van
Vollenhoven waren zaterdag op
het jaarlijkse filmfestival van de
Nove in Apeldoorn: de organisatie
van amateurfilmclubs. Het feest,
dat zich volgens een Draaiboek
(in handen van beide bezoekers)
afspeelde, was leerzaam voor de
meeste amateurs.
Ned. 1 AVRO
7.31 uur (kerkelijke zendgemachtigden) Ken-merk.
8.20 our De Mounties-show met Ria Valk en The
Shepherds.
9.00 uur Oekraïns Nationaal Ballet treedt op.
9.31 uur documentaire „Europoort oliepoort?"
10.00 uur actualiteiten.
Ned. 2 NCRV
7.03 uur feuilleton Rinaldo Rinaldini.
7.28 uur laatste aflevering Tom Jones show.
8.20 uur documentaire over de Eerste Wereldoorlog.
9.50 uur Promenadeconcert in De Doelen: Elly Ameling,
organist Arie Keyzer en het Radio Filharmonisch
orkest.
10.20 uur „Geloven op maandag": gesprekken.
Hilversum I NCRV
7.20 uur Muziek en Dienst.
8.30 uur klassiek jubileumconcert van Pro Musica.
10.20 uur avondoverdeuking.
10.40 uur „Tekens bij de tijd", programma over culturele
verschijnselen en verschijningen.
Hilversum II NRU
8.05 uur Malam kenangan: herinneringen aan toen.
8.30 uur Toonbeeld.
9.30 uur Vonken onder de as: volksverhalen en -gebruiken.
10.55 uur jazzfestival in De Doelen.
(Een wereld in wording)
31
„Wie zou er hier zijn komen opdagen?" sprak een luide
joviale hoge stem. „Vrouwelijke visite?"
En enige seconden later verschenen Franz en Amadeus in
de kamer. Franz was niet zo lang als Amadeus, maar wat hij
bij deze laatste vergeleken aan lengte te kort schoot haalde
hy in door zyn omvang. Zijn hoofd was rond, zijn wangen en
nek waren dik, gezellig spekkig, zoals men dit bij Zwitsers
vaak waarneemt. Zijn oren stonden een eind van zijn sche
del en zijn glad geschoren bovenlip was lang en beweeglijk.
Hij had de grote ogen van zijn vader, doch zij misten die
eigenaardige niet wereldse uitdrukking. Hij kon praten van
de ochtend tot de avond zonder een ogenblik zijn mond te
sluiten, een vermogen, dat hem na zijn falen aan de uni
versiteit eerst naar een kantoor en vervolgens als een han
delsreiziger de straten had opgedreven. Hij had iets vertrou
wenwekkends in zijn optreden, een soort ongekunstelde na
tuurlijkheid, die hem tot een aangenaam metgezel maakte.
„Zo... zo... zo...!" groette hij de bezoeksters. „De prinsessen
zijn dus naar de hut gekomen. Bij Methusalem! Er gebeuren
af en toe toch nog wonderen. Als ik dat geweten had! Ik heb
een paar heerlijke chocolademonsters in mijn auto, maar ik
gaf die aan de jochies, toen ik door het dorp reed."
„Neem een stuk taart, Franz," sprak zijn vader en hij
fronste het voorhoofd.
„Taart! Natuurlijk! Dat is het recept van Babettli. Maar
als ik een steen in de kersen vind, dan zal ik 't haar betaald
zetten."
Eugenie giechelde van plezier. Terwijl Franz aan het door
ratelen was, keek Pauline met een geheime, brandende
nieuwsgierigheid naar Amadeus. Hij scheen haar blik te
ontwijken, maar zij onderzocht iedere lijn van zijn gezicht.
Ze hield van zijn voorhoofd, van zijn haar, van de kleur van
zijn ogen, van zijn magere, maar stevige hals, van zijn
bruikbare, maar sierlijk gevormde handen. Ieder van zijn
bewegingen sprak van een onbewuste trots. Zijn gesloten
heid wees op een reusachtige reservekracht, die haar een
geheimzinnige vrees inboezemde. Zijn kalme ogen deden
onwillekeurig aan blauwe stilstaande wateren denken, rim
pelloos en vreemd diep, de ogen van een dichter, een denker,
een kunstenaar. Maar hoe konden ze glimlachen!
„Waarom zou hij enige notitie van me nemen?" vroeg
Pauline zichzelf af. „Hij is zo buitengewoon en ik ben maar
zo'n gewoon kind. Waarschijnlijk heeft hij niets dan min
achting voor mij en voor ons allemaal. Wat zijn we dan
ook eigenlijk? Hij heeft geleefd en zoveel geleden, terwijl
wij dag in dag uit hetzelfde leventje slijten, gewone dingen
doen, alsof wij, de Inwalds, de enige mensen op aarde
waren."
Hij luisterde naar Franz, terwijl hij een stuk koek tussen
zijn vingers verkruimelde. Hij keek haar zelfs niet aan.
Maar toch het boekje... Haar boekje! Als een golf van
verrukking welde 't in haar op, het besef, wat hij geschre
ven, wat hij haar toevertrouwd had, hoe hij in dit boekje
zijn diepste innerlijk voor haar had blootgelegd, voor haar
alleen.
„Als je me vraagt waarom, dan antwoord ik, omdat...."
Ze werd door een hartstochtelijk verlangen aangegrepen
om alleen met hem te zijn, om alles te zeggen, wat ze dacht
en voelde. Had ze maar de gave gehad om onbelemmerd te
spreken, om in haar ziel te graven, om haar gevoelens bloot
te leggen, om de geliefde man te doen voelen, wat er in haar
omging! Kon ze haar hart maar wijdopen maken, om hem d«
toegang te verlenen, de toegang naar de heiligste verborgen
heden van die tempel, die hij als een keizer betreden
mocht!
Franz' levendige tong, zijn sprankelende conversatie deden
allen lachen. Amadeus luisterde zonder enige kritiek uit twe#
oefenen. Hij scheen een bijzondere sympathie te hebben
voor Franz' manier van spreken, een sympathie die hem
ertoe dreef, Franz bij tijd en wijle nog op te zwiepen, zodat
hij een vurig debater werd. Nu zwiepte hij hem op, om over
de intellectuele elite te spreken.
„Ja wij!" sprak Franz. „Wij zijn de limiet. We zijn zo trotf
op onszelf en toch ook weer zo vol van valse bescheiden
heid."
(Wordt vervolgd)
BoVèN eENKLEJN S/LAND //V
A LEO£T£N- A CN/PEL WORDT 0£ STILTE
VER8BOK&N DOQR EER STRAAL Vl/ê67WC
1066: Vlak in de buurt
stond een schuurtje, waar
Gait Lamsbout wat land
bouwgereedschap placht op
te bergen. En als we nu
goed kijken, zien we, dat
ook Sjeems Pond daarin
verborgen zat. Hij mom
pelde: „Dus dét doet de
knap-mutator. Hij zet ma
chines en motoren stil. Kijk
'es, daar heb je nog meer
slachtoffers." „Hiep hoi,
Sipko Stunt is de naam",
dit slachtoffer. „Een
vreemde boel, wat? Plotse
ling slaat mijn motor af en
daar sta ik. Daar steekt
wat achter, mensen. Wat ik
je brom. Ik ruik nieuws."
„Jij ken mooi nieuws
ruuken", zei Gait Lamsbout. „Maar daarmee is mijn hekkie nog niet gerippe-
reerd." „Het had maar weinig gescheeld, of ik had helemaal nooit meer
kunnen ruiken", vond Ronald d'Aes van Klaeveren. „Ik schrok me een aap,
toen ik daar zo plotseling uit de lucht naar beneden kwam vallen." In
tussen waren Lambertus van Roekei en Rinus Dwarsligger ook naderbij ge
komen. „Mooie boel met die trein", gromde Rinus. „Ik mot naar de vergade
ring", zei Lambertus, en zo stonden ze nu allemaal door elkaar te praten.
„Kalm an, mensen, kalm an", zei Sipko Stunt, en hij haalde een schrijfblok
te voorschijn. „Vertellen jullie me nou eens precies wat er gebeurd is, dan
schrijf ik daar een sappig verhaal over. Hebben jullie hier wel eens eerder
iets vreemds in de buurt waargenomen of zo?"
En het was alwéér wat donkerder geworden, toen Gait Lamsbout zich op
de brommert naar het dorp begaf. „Wat zullen ze opkieken in het café, als ik
ze vertel wat er gebeurd is", mompelde hij. „En wat vroeg die sjoerlanist van
de krant ook weer? Of we hier wel 'es vaker wat vreemds hadden gezien?
Wel-duuzend-blomkolen-op-een-rijtje! Die stadse provo natuurlijk! Kiek, daar
loopt-ie! Zou hij d'r soms achter zitten?"
iRDNAND