Jan Doove was in Rome, maar hij
«kwam steeds weer op Leiden uit
Prof. dr. Huygens
aanvaardde ambt
TAXI
TEL. 25555
Haarlemmerstraat nu
promenade geworden
\l clie archiefstukken zijn deeltjes van
en boeiende legpuzzel
Musicologisch onderzoek
doortrokken van
nokjes menselijkheid
Weekagenda
Den Haag
LEIDSE COURANT
ZATERDAG 9 NOVEMBER 1968
EIDEN - „Het is om te brullen, die Middel
muren. Je kunt er eigenlijk alleen maar het
ifd om schudden". Maar drs. Jan A. F. Doove
■ilaat het plezier de boventoon voeren als hij
in een gesprek over die tijden heel t. Bij hem
iait het allemaal om de m uziek en de gortigste
sonant krijgt van Jan Doove een levendige en
ikende achtergrond. De heer Doove had tot
'Lr kort wiskundige aspiraties; hij doceerde er
,"fs in. De muziek kon hem echter niet met rust
">n. Hij is voorzitter van het Leidse Alma
c terkoor, versterkt de gelederen van het Ne-
O
lands Madrigaal koor, zat al behoorlijk in de
sidse muziekwereld, schreef in korte tijd veel
e r deze wereld, trapte daarbij zonder pardon
'lijke heilige huisjes in en men koos hem los
tien hiervanin het bestuur van de Neder-
1 rise Korenfederatie. De geoccupeerdheid is
r wel duidelijk en daarom heeft Jan Doove
J wiskundige schepen achter zich verin and en
■*ml hij nu de muzen als musicoloog.
J
musiciloog hoeft niet iemand
bij wie de journalisten voor
staan te dringen omdat er
ipig verhaal in zou zitten,
fs niet als 's mans levensbe-
voor een groot deel be-
wordt door vergeelde manus-
in bedompte archieven.
Jan Doove gaat het diezelfde
uit, maar bij hem zijn al die
iefstukken deeltjes van een
ende legpuzzel die op een af-
i van honderden jaren een
jkend beeld schept van een
logen periode. „Dat vind ik
het leuke van dat hele onder-
zegt Jan Doove.
pratende met mensen die hij
kwam liep hij tegen iemand
op, die hem
zou dat niets zijn voor jou?
was wat voor Jan Doove en in
van dit jaar ging hij naar
waar hij een half jaar ge-
heeft zitten napluizen die
Iele levensgeschiedenissen moe-
j lorden samengesteld.
Westduitse uitgeverij heeft
root onderzoek op stapel staan
allerlei Westeuropese kunste-
die, voornamelijk tot aan het
van de 17e eeuw, aan het
lijke hof werkzaam zijn ge-
Een team van vier man
in Rome daaraan. Het zijn
1 taliaanse archeoloog, een En-
kunsthistoricus, een Duitser,
ïouwer van origine, en Jan
11die via de federatie Konink-
1 Bond van zang- en oratorium-
igingen in Nederland de mu-
storische aspecten van het on-
ek voor zijn rekening heeft
ïen. Zes uitzonderlijke maan-
beleefde hij Rome. hij hoopt
unenkort weer terug te zijn
voorlopig heeft hij voor enkele
werk mee naar Leiden geno-
ij t Jan Doove het meest irvtri-
zijn de achtergronden waar
de renaissance kunstenaars
•me leefden. Dagenlang heeft
het archief naar herkenbare
i wpingspunten zitten zoeken,
archief leerde hij de archeo-
cennen en sleepte hem bij het
ur-historisch onderzoek.
zeiden we in vijf dagen
stom woord tegen elkaar.
opeens zat je samen koffie te
en en kwamen over en weer
i trhalen los: heb je hier wat
of „daar kan ik misschien
ichter komen" en zo hielp je
ir aan vaak waardevolle ge-
s.
Teleurstellend
•t woonde het viertal in een
enlijke georganiseerde flat, la-
een of ander hotelletje, want
listorischc instituten in Rome.
bet Nederlandse, zitten bar-
'ol. Jan Doove, die nu eenmaal
t land van het belcanto ver
heeft er het hele concertsei
zoen meegemaakt. Hij is er niet
door geïmponeerd en vindt de Ita
liaanse muziekprestaties niet gewel
dig. Een teleurstelling was b.v. Tra-
viata. Het koor bokste het voor el
kaar de hele opera consequent een
halve toon lager te zingen dan het
orkest speelde: „het is een hele op
gave, dit constant vol te houden,
dat kan ik je verzekeren
„Ik was in' Rome met van alles
bezig, maar ik kwam gek genoeg
steeds weer op Leiden uit.
Zo is er sprake van een Haar
lemse componist, die in Rome als
zanger terecht was gekomen en
bij de Sixtijnse Kapel stond inge
schreven als „choral van Leyden".
Als jonge zanger was hij dus uit
Leiden (de St. Pieterskerk of St.
Pancras) naar Rome afgezakt. De
handel in „choralen" was overi
gens in de 16e eeuw zeer leven
dig in Rome. Er werden allerlei
al dan niet talentvolle jongetjes
opgekocht ten behoeve van de
Sixtijnse Kapel onder het regiem
van de zoals ze heten
prachtlievende pausen van die
tijd". Ze stonden dan op het mi
nuscule podiumpje in de pause
lijke kapel; er was daar plaats
Zangers en toneelspelers, een
detail uit Spelen van Sinne"
van Pieter Brueghel de Oude.
Dit werk bevindt zich in het
museum Boymam van Beu-
ningen te Rotterdam.
voor hooguit 16 zangers, die a
cappella zongen of met begelei
ding van strijkers of blazers.
Twee kilometer
Het zoeken naar historische gege
vens is in Rome een imposante bezig
heid. Jan Doove vertelt ons van een
Duitser, die bezig is met publikaties
van muziekafbeeldingen, zoals die er
in Rome zijn, aan de hand van foto's
in het Vaticaanse Archief. In dat ar
chief bevinden zich foto's van on
gelogen alle Romeinse beeldhouw
werken, fresco's, schilderijen; je
kunt zo gek niet noemen. De gefoto
grafeerde bandreliëfs van de Ro
meinse zuilen beslaan een lengte van
twee kilometer
De muziek is in de geschiedenis
altijd het stiefkind van de cultuur
geweest. Jan Doove heeft dit'erva
ren. Bij de bronnen verkerend is
het hem ook opgevallen, dat er in
de loop der tijden zo onnoemelijk
veel over muziek is geschreven,
maar ook hoeveel fabeltjes er in
omloop zijn gebracht en hoeveel
misverstand. De Gouden Eeuw is
een gouden eeuw der schilder
kunst, maar niemand vraagt zich
af. waarom op al die befaamde
schilderstukken steeds maar weer
muziekvoorstellingen staan afge
beeld. Toch is daar maar één ant
woord op te geven: om dat in die
eeuw de muziek zo'n grote plaats
in de maatschappij innam. „Het
gros van de mensen schijnt zich
dat niet bewust te zijn".
Muziek en toneel zijn lang verguisd
geweest. Een Griekse musicienne
was een onmogelijke figuur dat móést
een publieke vrouw zijn. Bij Jeroen
Bosch kan men zien, dat in de mid
deleeuwen de bedelaars muziekin
strumenten droegen.
Jan Doove gaat zijn Romeinse
vondsten (en andere) verwerken in
een Leidse muziekgeschiedenis, waar
aan hij schrijft en waarvoor inmid
dels een uitgever is gevonden. De
scheidslijn is voorlopig tot 1700.
De ondertitel luidt („je moet toch
wat hebben"): Bouwstoffen om te
komen tot het vaststellen van een
plaatselijke muziekgeschiedenis". Een
nogal wijdlopige noemer, maar de
kost zal niet zo droog zijn als zij doet
vermoeden, daar zijn de bouwstoffen
te onderhoudend voor en vaak tinte
lend van humor.
Voorbeelden genoeg daarvan.
„Louter toeval maar je staat er
toch van te kijken", zegt de heer
Doove, en hij vertelt ons van het
Zevengetijdencollege der Pieterskerk,
het zangkoor van priesters, dat voor
het eerst omstreeks 1365 in een legaat
wordt genoemd („om jaarlijks een
Requiem voor iemand te zingen").
In Rome kwam de Duitse team
genoot. van Jan Doove naar hem toe,
hij had iets gelezen over „Leiden".
De heer Doove onderzocht de vondst
en las, dat een bisschop „van Bethle
hem", die betrekkingen onderhield
met het Bourgondische hof, in zijn
dagboek (1321) vermeldde: „gezon
gen Requimmissen in de St. Pieter
van Leiden"; er stond bij hoeveel
zangers er moesten zijn, wat ze uit
gekeerd kregen en wat ze moesten
zingen. De oudst bekende datum 1365
werd door dit toeval 44 jaar terug
geschoven. „Dat is nou een leuk re
sultaat", vindt Jan Doove.
Kerkrancune
De Zevengetijdencolleges waren in
de Nederlanden die dagen een alge
meen voorkomend verschijnsel bij
niet kapittelkerken. De St. Pancras-
kerk (thans Hooglandse kerk) had
kanunikken met praal en pracht. St.
Pieter wilde daar iets tegenover stel
len en zo voorzagen 25 priesters, die
toch niets anders te doen hadden, in
de rancune tegen de St. Pancras met
zijn zingende kapittelheren. Als de
ene kerk met zo'n college begon,
volgde al gauw 'n ander, alles om
„de zorg voor de katholieke ere
dienst". zo stond in de muziekboeken
beschreven.
„Nou vergeet liet maar", scham
pert Jan Doove, die de prestaties
van liet college van de Pieterskerk
kent als zijn broekzak en de situa
tie met smaak „geproefd" heeft.
Het was een chaos zonder meer.
Trouwens bij die kanunniken zon
gen ze ook maar een end weg; stop
maar rustig watjes in je oren, zou
den we nu zeggen. De vele klacht-
brieven over deze „koorklanken"
spreken boekdelen. Alleen het pres
tige van de stad gold bij deze prak
tijken en de eer van de eigen kerk.
Ook later bleef de Leidse muziek
wereld draaien om Kerk, stad en
universiteit".
Gloeiend kaarsvet
Engelse kanunniken waren geen
haar beter dan hun collega's in de
Lage Landen. Op de „stallen", de
boven elkaar geplaatste kanunni-
kenbanken voor het koorgebed,
werden niet zelden hele Britse ru
zies „uitgevochten". In een venijni
ge bui wilden de hoge gezeten (of
staande) heren nog wel eens drup
pels gloeiend kaarsvet op de ge
schoren kruinen van de yoór-zitters
laten druppen. „Het was om te
brullen en dat mag je wel letter
lijk opvatten".
Toch ging er van Leiden een ver
beterende invloed uit in de vijf
tiger jaren der 16e eeuw:, de
klachtbrieven misten hun effect
niet. Een resultaat was, dat de
gemeentelijke overheid zich met
de koorzaken ging bemoeien om
de zingende koorheren, van adel
of niet (de priesters in de St.-
Pieterskerk vielen onder de Duit
se Orde) wat discipline bij te
brengen. Het zingen moest gebeu
ren in superplie, anders werd er
niet uitbetaald. Wie dronken in
het koor verscheen kon weer ver
trekken; een tweede maal ver
schijnen in het koor onder kenne
lijke invloed werd bestraft met
schorsing voor een jaar.
Het was hard nodig. En wat te
neggen van die non in Zuid-Lim
burg, die in het begin van de 16e
eeuw eigenhandig .staande het
koorgebed, oorvijgen stond uit te
delen aan vals zingende medezus
ters? „Moeder-overste heeft zo'n
harde hand", klaagden de zusters
in die tijd. Dit zijn de brokjes men
selijkheid, waarmee het musicolo
gisch onderzoek van Jan Doove
doortrokken is.
„Het is ook wel eens piekeren.
Niet alles wat je vindt klopt altijd.
Als er ergens sprake is van een
weduwe, die schoonmoeder wordt
genoemd door een cornetspeler (een
fraai heerschap, Christiaan Pireur
genaamd, die de eerzame vrouw
bestolen schijnt te hebben, omdat
hij in beschonken toestand van haar
brandewijn had geëist en niet ge
kregen), blijkt deze schoonmoeder
de stiefmoeder te zijn geweest van
Christiaan, die „zogezeid in colère
was geraakt". Stiefmoeder en
schoonmoeder was in Leids dialect
hetzelfde woord
Jan Doove kan met gemak uren
verder gaan met het illustreren van
laat-middeleeuwse toestanden. Er
zit voor hem overal muziek in. Wel
moet hem nog even van het hart,
dat hij in het Leiden van de 17de
eeuw een wonderlijke verdraag
zaamheid is tegen gekomen. Ook
deze tolerantie vond hij in de mu
ziek. Na de reformatie was het or
gel uit de kerken gebannen als een
„paapse stoutigheid" (het oudste in
Leiden bekende orgel stamt uit
1398). Maar dc kerken waren in
het noorden alle stadsbezit gewor
den, vandaar dat in Nederland de
grote orgels stadsorgels werden
waarover de kerk zelf geen zeggen
macht hadden.
Aanvankelijk bepaalde de Dordtse
Synode: orgels eruit. In de eerste
daarop volgende jaren zong men a
cappella, maar rond 1630 kwamen
de paapse pijporgels de protestants
geworden kerken weer binnen. Van
1630 tot 1636 waren het zelfs ka
tholieke organisten die stadsorga-
nist waren. Ze konden dat rustig
doen, omdat zij in de protestantse
eredienst niet behoefden te spelen;
alleen er vóór of er na. Dat het wel
eens de reformatorische spuigaten
uitliep werd men bijvoorbeeld in
Monnickendam gewaar. Daar kreeg
de roomse organist op zijn ziel, om
dat hij zich paapse stoutigheden
veroorloofde: hij speelde namelijk
van die „luchtige wijsjes".
Voorlopig is er voor Jan A. F.
Doove nog pluiswerk genoeg aan
de winkel. De schakeltjes die hij in
Rome heeft opgedoken moeten tot
een passend geheel worden ge
vormd. Maar hij heeft nog meer
noten op zang. Er zijn plannen om
voor de teevee een serie te maken
over onbekende Nederlandse mu-
ziekgrootheden aan de hand van
gravures, schilderijen en archief
stukken, alles geplaatst tegen de
achtergrond waarin deze figuren
uit de muzikale wereld geleefd heb
ben. „Maar dat kan nog wel even
aanlopen", zegt Jan Doove berus
tend, omdat hij nog zoveel meer
te doen heeft.
Groeiend besef
Tenslotte tekenen wij uit zijn
mond nog een waarderend woord
op voor het groeiend musicolo
gisch wetenschappelijk onderzoek
in Nederland, waar lange tijd deze
lak van wetenschap een bijkom
stige positie heeft ingenomen.
Vooral Utrecht doet zich hier gel
den; het instituut voor muziek
wetenschappen met o.a. Strategxer
en Vente speelt een grote rol bij
het verzamelen van bronnenmate
riaal. Steeds meer mensen krijgen
hier interesse vcor en raken erbij
betrokken. „Ieder die iets vindt op
Nederlands muziekgebied zou dit
eigenlijk door moeten geven, om
dat dit voor anderen weer heel
belangrijk kan zijn". Deze opwek
king van muziekrechercheur Jan
Doove willen we graag op onze
beurt doorgeven. Ter bevordering
van onze muzikale cultuur voor
een hele bevolking. Gelukkig is
het niet meer zo, dat zoals een
buitenlands kritiek in 1795 luidde
„de smaak van schone kunsten
in dit rijke land nog in de wieg
ligt". Het musicologisch onderzoek
heeft in elk geval zojuist de box
verlaten en dat is een hele stap in
de goede richting.
LEIDEN In het groot audito
rium van de Leidse universitit heeft
gisteren prof. dr. R. B. C. Huygens
het ambt van hoogleraar in het mid
deleeuws Latijn aanvaard met een
oratie, getiteld „Zoeken en vinden".
Prof. Huygens memoreerde, dat
in de lopp der eeuwen een groot
aantal mi'ddeleeuws-Latijnse teksten
en handschriften verloren is gegaan,
waarbij hij een aantal oorzaken
daarvan aangaf. Andere teksten gel
den als verloren, maar het is moge
lijk, dat ze nog ergens in bibliothe
ken op ontdekking liggen te wach
ten.
Prof. Huygens achtte het mede
zijn taak, zoveel mogelijk van deze
teksten terug te vinden en uit te
geven. Bij het zoeken daarnaar komt
men voor allerlei problemen te
staan, zoals anonieme overlevering,
ten onrechte aan bepaalde auteurs
toegeschreven teksten en de vraag,
of men met autografen, dat wil zeg
gen door de auteur eigenhandig ge
schreven teksten, te doen heeft.
In dit verband behandelde prof.
J dj tie deed z'n best
op de Vlooienmarkt
LEIDEN „En dan nu een
speciale prijs, waarvoor ik uw
speciale aandacht vraag. U krijgt
twee letten voor één gxdden. En
dan zal Japie even gaan vertellen,
wat de prijs precies inhoudt". Die
Japie was dan „de" Japie van de
warenmarkt, die zich gisteravond
best thuisvoelde op de „vlooien
markt" in het Leidse Volkshuis,
waar hij het rad van avontuur be
diende. Dat ging hem zeer goed af.
Hét grote klapstuk uit de prijzen-
pot was een pop, maar een, die je
moet winnen, al moet je er je porte
monnee helemaal voor leeg keren.
Voor Japie was dat geen bezwaar.
„Ach mevrouw, u heeft net die prach
tige aap gewonnen. U heeft geluk,
zie ik. Nou, neemt u dan nog een paar
loten. Wie weet". Ze kon gewoon
geen nee zeggen en zag zich al met
die „zwarte schoonheid" naar buiten
lopen.
Er werden goede zaken gedaan door
Japie en de mensen van „De Ratel",
die deze vlooienmarkt op poten had
den gezet. De „klanten" kregen alle
vrijheid. Ze mochten rustig uitzoeken.
Vooral bij de „schoenenafdeling" was
dat wel nodig, want het was meestal
erg moeilijk een compleet paar op
de kop te tikken. En toch vlogen ze
de zaal uit. Evenals de hoeden, die
soms met mandenvol werden weg
gesleept.
Vereniging Levendaal
bestaat 30 jaar
LEIDEN De vereniging van
oud-leden „Levendaal", die is voort
gekomen uit de christelijke jonge-
lingsverenigin „Dient den Heer" en
onderdak had in het wijkgebouw
aan het Levendaal, bestaat 30 jaar.
De vereniging behoorde destijds toe
aan wijlen ds. Punselie en later aan
ds. Vossers.
Donderdagavond zal in wijkge
bouw Staalwijk de jaarvergadering
worden gehouden. Verder is er op 21
november in De Burcht een feest
avond.
Verkoopdag L'dorp
bracht f 2000 op
LEIDERDORP De verkoopdag
van de hervormde vrouwengroep
Dorcas en van de financiële restau
ratiecommissie heeft inclusief de
verloting ongeveer f2000 opgebracht.
De opbrengst is bestemd voor de
restauratie van de hervormde kerk,
waarmee men een dezer dagen zal
beginnen.
Huygens enkele interessante wer
ken. Hij ging tevens in op de bij het
onderzoek gebruikte methoden en
hulpmiddelen.
De tekst van de oratie van prof.
Huygens is uitgegeven door Tjeenk
Willink N.V. te Zwolle.
Personenwagens en busjes
Garage W' C. A. van Kerkhof
Narmstraat ia. Leiden
Voor alle ziekenfondsen
Theater en concert: Maandag, 11 no
vember. KONINKLIJKE SCHOUWBURG.
20.15 uur: Nieuw Rotterdams Toneel: „De
prijs" van Arthur Miller. NEDERLANDS
CONGRESGEBOUW. 20.15 uur: Neder
lands Kamerorkest. THEATER PEPIJN,
20.00 uur: Thea Ekker-van der Pas, so
praan en Melnard Kraak, bariton, m.m.v.
George van Renesse, Irwln Gage en
Thom Bollen, plano.
Dinsdag. 12 november. KONINKLIJKE
SCHOUWBURG. 20.15 uur: Toneelgroep
Centrum: ..Centrum vermoordt pianiste"
van Paul Pörtner..
Woensdag. 13 november. KONINKLIJKE
SCHOUWBURG. 20.15 uur: Nederlands
Dans Theater m.m.v. het Ned. Balletor
kest o.l.v. Leo Drlehuys. KURZAAL, 20.15
uur: Residentie-Orkest o.l.v, Willem van
Otterloo m.m.v. André Gertler. viool.
POPPENTHEATER, Guido van Deth, 14.30
uur .Jessie en de grijze koning"; Frank
Kooman, 14.30 uur: „Reintje de Vos op d«
maan".
Donderdag. 14 november, KONINK
LIJKE SCHOUWBURG, 20.15 uur: Haagse
Comedle: „Veertig karaat" van Barillet
en Gréd.v. (65e voorstelling).
Vrijdag, 15 november. KONINKLIJKE
SCHOUWBURG. 20.15 uur: Haagse Come-
die: „Het wijde land" van Arthur
Schnitzler. AMICITIA, 20.00 uur:
Randstadspeuler.s: „Maaike". CIR
CUSTHEATER, 20.00 uur: Stichting
Haagse Leken Opera o.l.v. Coen Ruiven
kamp: „Don Carlos" van Giuseppe Verdi,
m.m.v. het Begeleidlngs Orkest, v.h. het
West Ned. Symfonie Orkest. KURZAAL.
20.15 uur: Afscheldstournee Boudewijn de
Groot m.m.v. een trio, Rikkert Zuider-
veld en EUy Nleman. PAVILJOENTHEA
TER, 20.15 uur Nieuwe Komedie: „Lekker
blijven liggen maffen". THEATER IN DE
STEEG, 21.00 uur: Solo Cabaret door Jos
Brink: „Wobbewaf".
Zaterdag, 16 november. KONINKLIJKE
SCHOUWBURG. 20.15 uur: Haagse Come
dle: „Het wijde land" van Arthur
Schnitzler. CIRCUSTHEATER, 20.15 uur:
Nationale Ballet m.m.v. het Ned. Begelei-
dings-Orke.st o.l.v. André Presser. KUR
ZAAL. 20.15 uur: Concertgebouworkest
o.l.v. Lorln Maazel m.m.v. Lortn Maazel.
viool. PAVILJOENTHEATER. 20.15 uur:
Nieuwe Komedie: „Lekker blijven liggen
maffen". POPPENTHEATER. Guido van
Deth, 14.30 uur: ..Singo in het land van
Blmbambljn". <M.): Frank Kooman, J4.30
uur: „Reintje de Vos op de maan". (M.l:
20.15 uur: „Muzikaal Poppencabaret cn
Cabaretprogramma „Vossestreken". THE
ATER IN DE STEEG. 21.00 uur: Solo
Cabaret door Jos Brink: „Wobbewaf".
Tentoonstellingen: ARTA, Stationsweg
143. ma. t.m. zat. 12—17 uur: Permanent.
Hedendaagse grafiek. DU MIDI, dc Car-
pentierstraat I4id, wo. t.m. zon. 11—22.30,
ma. en di. 12.30—22.30 uur: t.m. 29 nov.:
Frans dc Haas (etsen). GALERIE PUL-
CHRI STUDIO. Lange Voorhout 15. di.
t.m. zat. IJ—16. bovendien di. av. 20—21
uur: t.m. 7 nov. Enno Brokke (Gouaches,
tek. en reliëfs); 9 t.m. 28 nov.: Enrico
Scipa. GEMEENTEMUSEUM, Stadhou
derslaan 41. ma. t.m. zal. 10—17, zon.
13—17, bovendien \yo. av. 20—22 uur: t.m,
10 dec.: Nieuw Den Haag III: Wil-
lemspark eerste villapark 1850—1870; t.m.
30 nov.: Johan Sebastian Bach (grepen uit
de muziekbibliotheek); t.m. 17 nov.: Por
tretten en componisten (grepen uit de
muziekbibliotheek); tan. 24 nov.: Edition
Hansjörg Mayer: t.m. 17 nov.: „Zeskant"
(werk van zes studenten van de opleiding
industriële vormgeving van de Kon. Aca
demie van Reeldendc Kunsten); t.m. 16
dec.: Peter Blokhuis (schild.). GEVAN
GENPOORT. Buitenhof 33. ma. t.m. zat.
10—16. zon. 13—16 uur: t.m. 8 nov.:
Schild., wandkleden, tegels en
emaïl-werk. LETTERKUNDIG MUSEUM.
Juffrouw Idas!raat 11, ma. t.m. vrij 13—17
uur: Documenten over de periode van
1750 tot heden.
Burgerli ike stond
van Jjeiden
LEIDEN GEBOREN: Miranda
Maria Wilhelmina dr v: A J R de
Mos en A E Verbiest; Egbert-Jan zn
v J A M Kuijlaars en W I Beij; Gui
do Theodorus Aloys Maria zn vAP
A Hosman en A T M van der Maas:
Aloys Theodorus Guido Maria zn v
A P A Hosman en T A M van dei-
Maas; Cornelis Johannes zn v J van
Heiningen en J M H Smits; Lando
Euwald zn v A Teunissen en F R
Mahabier; Maarten zn v H J van
Leeuwen en C de Jong: Elisabeth
Miejan dr v C Dreef en J W de
Jong; Ethel Elisabeth Maria dr v
C G de Wit en M Blommers; Astrid
Petronella Gerarda dr v J T F Wes-
selman en G C Termeulen.
OVERLEDEN- J Waasdorp 54 jaar
man; G J van den Bosch 79 jaar wed
van D Snoekt.; P de Boon 8l jaar
echtgen van A Biesheuvel; J B A
Fikkers 45 jaar man; L M Stegeman
61 jaar wed van D Trompetter: M B
Smit 23 dagen dochter; W C Suve-
rink 72 jaar man.
LEIDEN Vanochtend om tien nur was het dan zover:
de Haarlemmerstraat een promenadeuitsluitend toe
gankelijk voor voetgangers. Wethouder mevrouw /V. A.
den Haan-Groen hield ter gelegenheid hiervan een korte
toespraak en Lia van Teylingen bood haar bloemen aan.
De feestverlichting werd ontstoken en op datzelfde mo
ment straalde de Haarlemmerstraat een ware feestelijk
heid uitdie niet werd getemperd door rijdende auto's
of bromfietsen eit zelfs niet door geparkeerde auto's.
Het gezelschap genodigden maakte een korte wande
ling over de ..proefpromenade", waarna mevrouw Den
Haan in het cafetaria Voortman door de Winkeliersver
eniging een oude prent kreeg aangeboden, voorstellend
De Rlauewr Poort uit 1675gemaakt door Cornelis
Hagen. Vanochtend strooide Kunst en Genoegen vro
lijke klanken over de Haarlemmerstraat uit en vanmid
dag deed de F ranciscusband dit. Om vijf uur was de
promenadepret weer voorbij voor een week.