Wie de heeft toekomst heeft de jeugd PALEISREVOLUTIE TEGEN Dr. McINTIRE Nyborg VI weer in Nyborg V Hervormde dominees krijgen 5% procent Een woord voor vandaag LANDROVER VOOR MEDISCH WERK LEGER DES HEILS Classis wil niet kiezen NIEUW SPREEKWOORD OP CONCILIE Griekse bisschoppen eerder uit het ambt Uw probleem is het onze.... Wereldassemblee hervormden 1970 in Nairobi Uw Kunstgebit Russische Kerk trekt nu ook intellectuelen I DINSDAG 5 NOVEMBER i Johannes schrijft dat wij Christus gelijk zullen zijn. Hoe weet hij datHij leidt dat af uit de wetenschap dat we Hem zullen zien. Dat lijkt naar onze westerse begrippen een eigenaardig bewijs. Wat heeft ,jien" nu te maken met ons? Wat we zien staat toch buiten ons? Ja en neen. Wat we zien beïnvloedt ons. De onderwijzers heb ben al lang geleden ontdekt, dat de kinderen vlugger leren via hun ogen dan via hun oren. Daarom passen ze het school bord toe. Wat wij zien wordt spoediger een deel van ons, dan wat u>ij alleen maar van horen zeggen weten. Wat wij zien staat dus wel buiten ons, maar via het oog dringt het in ons door, wordt het een deel van ons. Daarom ook is de invloed van de televisie zo groot. Maar Johannes spreekt nog uit een andere achtergrond. God heeft eens tot Mozes gezegd: „Geen mens zal Mij zien en leven." Daarom vreesden de joden altijd als ze een engel zagen. De mens kon immers het hemelse niet zien. Dat hemelse zou in hem komen en hem totaal vernietigen, omdat hij zo vol komen aards w. Dat woord van God wordt door Johannes volop in zijn waarde gelaten. Maar hij weet ook dat de mens, die door Christus gegrepen is, veranderd wordt. Wie God ziet zal sterven. Hoe kunnen we God dan ooit zien? Door totaal vernieuwd te worden. Daarom zegt hij, we zullen Christus zien en daarom zullen we dan moeten zijn gelijk Hij is. Dat is de enige moge lijkheid om deze ontmoeting te overleven. Daarom zegt de bijbel ook steeds weer dat we nu reeds op Christus moeten zien, want dat zien verandert ons tot we Hem uiteindelijk helemaal in Zijn glorie zullen zien. Dan zullen we deel hebben aan Zijn heerlijkheid. We lezen vandaag: Psalm 119 1129144. 1 Met enthousiasme is in de Kongo een Landrover uit Nederland in gebruik genomen voor het medische werk van het Leger des Heils. De Landrover wordt gebruikt voor het bezoeken van de plaatselijke poli- klinieken in de dorpen om Kinsjasa, waar bijvoorbeeld majoor Eva den Hartog uit Scheveningen een uitgebreid werk heeft opgebouwd. Na haar verlof kon majoor Den Hartog tevens een uitgebreide medicijnkast mee- Liever heling breuk I (Van onze kerkredactie) ARNHEM Afgevaardigden van de gereformeerde kerken (vrijge maakt) ln het ressort Arnhem heb- l ben besloten, om beide credentiebrie- ven uit Ede te aanvaarden tot con stituering van een classisvergadering. Dat betekent (en dit is een novum in de vrijgemaakte kerkstrijd), dat beide groepen uit één plaats als wet tige afgevaardigden op een classis zijn toegelaten. De classis besloot hiertoe, teneinde wegen en middelen te beramen tot heling van de breuk in Ede. Het besluit werd genomen met 20 tegen 7 stemmen. Overigens kon de classis nog niet geconstitueerd worden, omdat de af gevaardigden van Arnhem (die tegen toelating van de kerkeraad-ds. Rou- kema waren) schorsing van de verga dering vroegen, om zich nader met hun kerkeraad te kunnen beramen. KAMPEN De classis Kampen deed wel een keuze. Ten aanzien van de dubbele afvaardiging uit Creil en uit Zwartsluis werd besloten de ker keraad-ds. Schuurman, respectieve lijk de kerkeraad-ds. Bax toe te la ten. Uit Kampen werd de kerkeraad- Bos (de „grote" kerk) toegelaten. Overigens moet de classis de be sluiten van de Overijsselse synode inzake Kampen nog bespreken, zodat er een theoretische mogelijkheid is, dat de afvaardiging uit Kampen tij dens de classis zal wisselen, maar de reeds gevallen beslissingen inzake Creil en Zwartsluis wijzen niet in deze richting. De niet op de classis vertegen woordigde groepen van Creil, Kam pen en Zwartsluis willen nu een nieuwe classis Kampen vormen, sa men met de (ongedeelde) kerk van Nagele, die al geruime tijd de ver gaderingen van de classis Kampen niet meer bijwoonde. Dr. T. M. Murchlson (Edinburgh) is benoemd tot moderator (praeses) van de komende generale synode van de Kerk van Schotland, die in mei in Edinburgh zal worden gehouden. WE LE (Van onze kerkredactie) HEEMSTEDE De kerk moet zich bewust z(jn, dat de oude slagzin „Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst" niet meer bruikbaar is. Thans geldt: Wie de toekomst heeft, heeft de jeugd. De kerk moet haar visie geven op een bewuster mens-zijn en op een rechtvaardiger samenleving en actief bezig zijn met de uitvoe ring. Vanuit haar geloof en verbondenheid met Christus kan de kerk samen met de jeugd een stuk toekomst openbreken en zichtbaar maken. Zij moet niet schromen of aarzelen bij de conclusie, dat hiertoe nodig is een radicale herinterpretatie van de betekenis van het kerk-zijn en een niet minder ingrijpende herstructure ring; van de kerkelijke samenle- leving. Dit wordt gesteld in het rapport „De jeugd, ruimte tot menswording", dat Uitgangspunt wordt voor de discussie over jeugdvraagstukken op het pastoraal concilie in Noordv/ij- kerhout in januari. Het gaat hier om de jeugd van 14 tot 25 jaar. Pragmatisch Het rapport pleit voor een pragma tisch christendom, waaronder verstaan wordt een christelijke le venshouding, die haar aandacht con centreert op d® vraag in hoeverre de boodschap van Christus een verstaanbare betekenis heeft voor het welzijn der mensen. Pragmatisch christendom betekent dan ook niet een vervaging of verschraling van de christelijke boodschap, maar veeleer een realise ring, zo wordt gezegd. De institutionele kerk moet de structuur van een blijvend beraad Brieven die niet rijn voorzien van naam en adres kunnen niet ln behandeling worden genomen. Ge- helmhouding ls verxekerd. Vragen die niet onderling met elkaar In verband staan moeten tn afzonder lijke brieven worden gesteld. Per brief dient een gulden aan postze gels te worden Ingesloten. Vraag: Van een mahoniehouten ladenkast is de mahonie op planken tussen de laden beschadigd. Hoe dit te herstellen? De zes sleutelgaten zijn door jarenlang gebruik groter geworden. Is dit met een koper- beslag te camoufleren? Eén zijde van de kast is door zon verschoten. Is dit nog te verbeteren? Op een donker eiken tafelblad is door een warm strijkijzer een doffe en lichte plek ontstaan. Een eiken bureaublad vertoont ondiepe putten, krassen en vlekken (inkt, enz.). Kan u me raad geven? Antwoord: Tracht hetzelfde fineer te krijgen. Snijd de beschadigde plaatsen uit en lijm nieuw in dezelf de kleur in. Koperbesldg op sleutel gaten is prima, doch dit moet goed worden aangepast aan kleur, enz. van het meubel. Voor de verschoten zijde kan u het beste er een laagje van fineer van dezelfde kleur en houtsoort op lijmen. Het tafelblad moet u geheel af krabben en schuren tot de kleur egaal is. dan weer beitsen of lakken in een bijpassende kleur. Het bureaublad moet u afkrabben en de gebruikte was of lak met ver dunde ammonia verwijderen tot het hout geheel blank ls. Ondiepe put ten en krassen natmaken en enige tijd laten staan. Het hout zal zich dan op die plaatsen uitzetten. Is dit genoeg, dan laten drogen, afschuren •n weer in de was of lak zetten. Vraag: Iemand is een jaar geleden opgenomen in een psychiatrische in richting. De kosten worden betaald door sociale zaken (bijstand). Nu (Van onze kerkredactie) ATHENE Het ziet er naar uit dat de Grieks-Orthodoxe Kerk binnenkort weer een aan tal bisschoppen zal zien vertrek ken. De regering van Grieken land heeft een wet aangenomen, waarin bepaald wordt, dat alle bisschoppen die langer dan der tig jaar hun ambt bekleden of hun 40-jarige priesterjubileum gevierd hebben automatisch moeten aftreden. Iedere keer als een bisschop uit zijn ambt wordt ontheven zal de mi nisterraad een speciale bestuursmaat regel moeten ondertekenen, nadat contact is opgenomen met de synode van de Grieks-Orthodoxe Kerk. Tot nu toe moesten Griekse bis schoppen hun ambt neerleggen als ze tachtig werden. De nieuwe wet dwingt ten minste drie bisschoppen en meer dan twintig hulpbisschop pen, af te treden. In het Westen wordt aangenomen dat de regering de nieuwe wet heeft aangenomen om bisschoppen te kun nen benoemen die achter het militai re regime staan. De wet werd reeds op de dag voor het nationale referen dum door de regering aangenomen, maar is pas zondag gepubliceerd. Naar klooster Tevens bepaalt de wet dat bis schoppen die hun „goede reputatie en prestige" verloren hebben veroor deeld kunnen worden om de rest van hun leven in kloosters door te bren gen. Deze wet heeft betrekking op de twee bisschoppen die onlangs door het kerkelijk tribunaal werden ver oordeeld, aartsbisschop Jacovoa en metropoliet Panteleimon. Inmiddels heeft de Griekse aartsbisschop Hieronimos een oproep gedaan om meer priesters te krijgen. Op het ogenblik beschikken 1500 pa rochies niet over een geestelijke. Het tekort is vooral op het platteland erg groot. Opnieuw heeft Hieronimos priesters uit de stad overgeplaatst naar het platteland. Wepr in Eornna (Van onze kerkredactie) GENEVE De fusie van de Hervormde Wereldbond en de Internationale Congregatietiona- listische Raad zal in 1970 een feit worden in Nairobi, de hoofdstad van Kenia. Daar zal van 20 tot 30 augustus 1970 de gemeenschappelijke assem blee worden gehouden. Thema van de assemblee zal zijn „God verzoent en maakt vrij". Aan de aangesloten kerken is ge vraagd, om in hun delegatie minstens een afgevaardigde, die jonger is dan dertig jaar, op te nemen Tot de Hervormde Wereldbond, die in 1875 werd opgericht, behoren mo menteel 110 kerken, tot de ICR 19, waarvan enkele ook lid zijn van de HWB. In Nederland maken de Ne derlandse Hervormde Kerk en de Gereformeerde Kerken deel uit van de Hervormde Wereldbond, terwijl de Remonstrantse Broederschap tot de ICR behoort In 1970 houden ook de lutheranen en de baptisten een wereldassemblee, respectievelijk in Porto Alegre, Bra zilië en in Tokio. De Nyborg-confe- rentie van Europese kerken, die eerst ook in 1970 zou plaatsvinden, is een half jaar uitgesteld. Kopenhagen zw. bew. 2 0.3 Londen onbew 0 0 Amsterdam 6 0 Brussel 1. bew 3 0 Luxemburg zw. bew. 4 0 Part)» onbew. 3 0 Nice regen 9 29 Frankfort geh. bew 5 0.1 Miinchen geh. bew 5 1 ZUrlch geh. bew 7 0 Genive zw. bew. 6 12 Locarno mist e 29 Wenen regen 8 0.1 Innsbruck geh. bew 6 1 Rome zw. bew. 9 1 Madrid regen 8 0.1 Majorca h bew. 8 0 zit de gehele dag stevig op zijn plaats! Than» is het niel meer nodig, dot Uw kunst- fiebit bij het spreken, eten, lachen of niezen osschiet of verschuift. Een weinig Dentofix- poeder op de gebitsplaat, en deze onge makken bestaan voor U niet meer; Dento- fix geeft U een ongekend gevoel van zeker heid en welbehagen. Aangenaam en hygië nisch in het gebruik. Tevredenheid gegaran deerd Verkrijgbaar in discrete, neutrale plastic flacons, prijs f. 2,35, bij apotheken en drogisterijen. krijgen, waarbij het kerkelijk leer ambt gesprekspartner is, meer dan beschermer van „eeuwigdurende waarheden". Functioneel De dogma's moeten functioneel worden. De commissie is van mening, dat bij voorbeeld de huidige discussie over de juistheid van de Nieuwe Ka- techismus aan de interesse van de jonge mens volledig voorbijgaat. Noch de maagdelijkheid van Maria, noeh de interpretatie van het God-zijn van Christus hebben werke lijk betekenis, tenzij voorzover kan worden verduidelijkt, dat deze gege vens een verhelderende betekenis hebben voor eigen menswording. Een pragmatisch christendom vraagt een minimum aan wetten. De ze wetten dienen als zinvol ervaren te kunnen worden. Nu hanteert de kerk wetten, die de relatie tot het menselijk geluk voor zeer velen op geen enkele wijze duidelijk maken. Met name geldt dit voor wetten als celibaatsverplichting, zondagsplicht, biechten van groot kwaad voor het ontvangen van de eucharistie, de voorschriften inzake de geboortenre- geling. Het rapport vraagt gezamenlijk ac tieplannen en aandacht voor de die nende functie. Voor de jeugd 's de essentie van de kerk gelegen in haar zorg voor de armen. De kerkge meenschap heeft zioh met de veront waardigde jongeren te engageren met de nood in de wereld. Ze heeft te zijn tegen deze oorlog en vóór dat econo mische plan en zij dient dit op on dubbelzinnige wijze aan de „groten der aarde" duidelijk te maken. Uitnodiging De christelijke boodschap dient veel meer de gestalte van een uitno diging tot eigen persoonlijke inzet te krijgen. Die betekenis kan hij krij gen, indien hij aansluit op de huidige leefsituatie van jonge mensen en me de daardoor inspirerend kan zijn. De ze uitnodiging zal daarom plaats moeten vinden op een wijze, die voor jonge mensen verstaanbaar is. Over de zich steeds meer aan de kerk opdringende pluriforme ge loofsbeleving zegt het rapport: pluri forme structuren van de kerk kunnen niet bedoeld zijn om het evangelie te relativeren. Zij zullen er juist moeten zijn om het evangelisch appel te ra dicaliseren, namelijk door aan ieder kerklid afzonderlijk de inspiratie en de ruimte te geven, die leiden tot persoonlijk engagement en indivi duele vormgeving aan de verant woordelijkheid. Zodat ieder op eigen gronden kans krijgt zich radicaal aan God te binden. De kerk moet daarbij niet proberen koste wat kost als koepel te funge ren. De veelvormigheid mag gerust uit de naden barsten. Wil er binnen de kerk een leefkli maat zijn, waar de jeugd kan ade men. dan zal er vóór alles een hou ding moeten zijn van openheid. Daar om is het eerste, dat de kerk te doen heeft voor de jeud, in verstaanbare taal en door verstaanbare daden zo'n openheid te manifesteren. Experiment Het rapport wil de jeugd ruimte geven voor het experiment, met alle risico's van mislukking. („De mens blijkt veelal elastisch genoeg om het verlies in winst om te zetten. En de nederlaag wijst de weg naar hoe het beter kan.") In het hoofdstuk „praktische voorstellen" wordt allereerst ge vraagd om duidelijke en reële inspraak en medezeggenschap voor alle jongeren (ook voor hen, die zich niet in de kerk thuisvoelen). In paro chieraden, dekenale raden, diocesane en landelijke pastorale raden en instituten, kerk-, arm- en school besturen dient de jongerenwereld zelf vertegenwoordigd te zijn. Gepleit wordt verder voor de instelling van een jeugdsecretariaat bij de Nederlandse kerkprovincie, die grote bevoegdheden en duidelijke ta ken krijgt en voor de bisschoppen conferentie optreedt als adviserende en beleidsvoorbereidende instantie. Een essentiële voorwaarde is, dat dit jeugdsecretariaat zich vrij kan opstellen en gevraagd en ongevraagd mogelijkheid van provocatie tot hun recht kunnen komen. Voorts dient het uitstekend geëquipeerd te zijn. Tenslotte wordt ook aangedrongen op de totstandkoming van een sectie Jeugd in de pas opgerichte Raad van Kerken. „Ook voor deze sectie, die door middel van gemeenschappelijke ac tieplannen en werkgroepen belang rijk werk kan verrichten en een in terkerkelijk en buitenkerkelijk con tact tot stand kan brengen, geldt in hoge mate, dat hij zich vrij kan opstellen en gevraagd en ongevraagd adviezen kan uitbrengen en activitei ten ontplooien." Europese kerken in 1971 bijeen 1 O va [DEN inder ij aar; boom S. A 1 ïre Li en IV Spieri ïlis J' n 't Duijv Jero en v v J (Van onze kerkredactie) us j( RAVELLO (Italië) De fe' gende assemblee van de Coijepha rentie van Europese Kerken tte d „Nyborg-conf eren tie") zal in Nyborg worden gehouden. (n B (ine I Dat heeft het presidium In zljnj vai jaarsvergadering in Ravello bij fcr; A pels besloten. Als datum werd VB v; gesteld 26 april tot 3 mei 1971. hdoli: voorlopige thema luidt: „De dieeu\ van God en de dienst van de m< d v ►hout Wegens de bekende visum-ribtzer lijkheden voor de Oostduitse aW B vaardigde werd Nyborg IV in inella naar het schip de Bornholm, bi^rijk de Deense territoriale wateren ^1 z legd. Nyborg V werd in 1967}; Ac Oostenrijk gehouden. yai e Het presidium besloot tevens studiebijeenkomst te organis£u^c voor vertegenwoordigers van leéoole kerken, die minder dan 10.000 lff^ee8 tellen. Onderwerp: de rol van de kFrar ne kerken in de oecumenische be ging. erled Doordat de Kerk van Schotlan<jenol de Unie van Baptistengemeenten pjaar Engeland werden geaccepteerd, s^j. het aantal aangesloten kerken tot^g, DEN HAAG De tractemen- ten van de hervormde predikan ten in ons land zullen begin vol gend jaar worden verhoogd met vijf en een half procent. Boven dien zal de Hervormde Kerk zich in het vervolg met ingang van 1 januari 1969 voor de predikants- tractementen ook richten naar het zogenaamde trend-beleid van de overheid. Dat beleid houdt in. dat aan het begin van het jaar een voorlopige (Van onze kerkredactie) LONDEN De Russisch-Or- thodoxe Kerk begint weer de aandacht van de intellectuelen te trekken. Dit is waarschijnlijk de reden dat deze kerk weer een pe riode van vervolging doormaakt. Dit werd in de Britse hoofdstad meegedeeld door de vroegere persattaché van de Britse am bassade in Moskou, sir John Lawrence. Sir John, die lid is van de assem blee van de Kerk van Engeland, braoht verslag uit over zijn recent bezoek aan Rusland, waar hij zowel kerken in Moskou als in verschil lende andere steden bezocht. Naar zijn mening oefent de kerk voor het eerst sinds de communisten aan de macht kwamen weer aantrek kingskracht uit op de intelligentsia. Hij zei niet te geloven dat de hui dige periode van kerkvervolging lang zal duren. Naar zijn mening zal de kerk versterkt uit deze moeilijke tijd te voorschijn komen. Maar, waarschuwde hij, „we kunnen alleen maar slecht nieuws verwachten zo lang de huidige koers gevolgd wordt." zoo enot pmet meen ik dat op 1 juli een wet in werking is getreden, waardoor die kosten op rekening komen van de ziekteverzekering. Antwoord: U doelt op d« AWBZ (algemene wet bijzondere ziekte kosten), die sinds 1 januari 1968 van kracht is geworden en op 1 april is uitgebreid tot de volgende gevallen: Iedere Nederlander heeft thans recht op behandeling en verpleging in erkende nrichtingen voor zwak zinnigen, lichamelijk en geestelijk gehandicapten en in verpleegtehui zen vanaf de eerste dag. En vanaf een jaar na de opneming, in zieken huizen. sanatoria en psychiatrische inrichting, zoals in dit geval. Wel kan men in bepaalde gevallen van de patiënt een bijbetaling ver langen, maar waarschijnlijk zal het in dit geval niet geschieden. In ieder geval kan men bij het ziekenfonds en de gemeentelijke sociale dienst nader* inlichtingen krijgen. (Van onze kerkredactie) COLLINGSWOOD, NEW YERSEY Leidende figuren uit de Ameri kaanse Raad van Christelijke Kerken hebben een paleisrevolutie onderno men tegen de voorzitter van de ICCC, dr. Carl Mclntire. Leiders van deze rebellie zijn voorzitter, dr. J. Philip Clark, secretaris-generaal, dr. John E. Millheim en de nieuwe di recteur van de radio- en filmafde ling van de ACCC, dr. Donald A. Waite. De ACCC is een regionale or ganisatie van kerken die ook bij de internationale raad zijn aangesloten. De oppositiegroep beschuldigt dr. Mclntire ervan het werk van de ACCC en de ICCC te belemmeren. Hij zou te veel aandacht schenken aan zijn eigen radio-uitzendingen en het weekblad dat hij uitgeeft, „The Christian Beacon". Als Mclntire er gens preekt, zo zeggen de mannen van de ACCC, kan de Amerikaanse regionale raad van christelijke ker ken wel inpakken. Naar hun mening bezit de voorzit ter van de ICCC te veel macht en is hij te negatief. Mclntire heeft nu via zijn weekblad en radioprogramma een tegenactie ingezet. Mclntire beschuldigt deze leiders er van al tijdens het jongste congres van de ICCC, in augustus in Cap May, geprobeerd te hebben hem wat ter zijde te schuiven. Dat lukte niet «n hij werd met algemene stemmen her kozen als president. Toen werd ge probeerd om eigen mensen in verant woordelijke commissies te krijgen. Zendingsraad De moeilijkheden begonnen het eerst binnen de door dr. Philip Clark geleide zendingsraad, waartoe zen dingsorganisaties van kerken die bij de ICCC zijn aangesloten behoren en die geheel bestaat uit Amerikaanse zendingen. Baptisten vinden hem te negatief Deze organisatie stelde een brief op aan het hoofdbestuur van de ICCC, waarin werd gezegd dat Mclntires weekblad en radioprogramma veel moeilijkheden veroorzaken. Mclntire, zo wordt gezegd, identificeert zijn ei gen werk te veel met de ICCC. Hij zegt ook steeds te spreken of te schrijven voor de ICCC. In de brief staat onder meer: „We zijn ontsteld over de steeds groter wordende aandacht die geschonken wordt aan politieke kwesties, zoals die van de burger rechten en de steeds sterker worden de kritiek op de regering van de Ver enigde Staten en andere regeringen in de vrije wereld en ook over zijn participatie in protestmarsen en -de monstraties, die in zekere zin ook vaak politiek zijn." Aftreden Het verzet kreeg momentum tij dens de jaarlijkse vergadering van de ACCC die van 23 tot 25 oktober werd gehouden. Daar werd een van de vroegere medewerkers van dr. Mcln tire en nu een van zijn felste te genstanders. dr. Waite. aangesteld als directeur van de radio- en filmcom missie. In het jongste nummer van zijn weekblad eist Mclntire nu dat dr. Waite en secretaris-generaal Mill heim hun ontslag nemen. Tevens zegt hy dat bepaalde figuren uit de ICCC zich zullen moeten terugtrekken. Hij is in het bijzonder gebelgd, dat de ACCC geweigerd heeft ook maar een cent bij te dragen aan de onkosten van het wereldcongres van augustus van de ICCC. Inmiddels heeft de synode van Mclntires denominatie, de Bible Presbyterian Church, al een resolu tie aangenomen tegen de gang van zaken in de ACCC. De organisatie wordt opgeroepen om terug te keren tot haar oorspronkelijke opzet en weer te gaan functioneren als een raad van kerken in plaats van een raad waarin het hoofdbestuur de wetten voorschrijft. Bovendien klaagt de synode dat de leiding op het ogenblik geheel in handen is van baptisten. Het ziet er naar uit dat dit conflict kan leiden tot een breuk tussen de presbyteria nen van het stempel van Mclntire en fundamentalistische baptisten. In ze kere zin duikt hier het oude conflict tussen politiek sterk geïnteresseerde calvinisten en piëtistisch ingestelde wederdopers weer op. salarisverhoging wordt gegeven, in de loop van het jaar eventueel l door een nabetaling wordt gevo!ëteit al naar de ontwikkeling op het |ctubi bied van de lonen in het bedrijfgerki. ven. leS^lr Componenten Het percentage van vijf en bstra£ half, waarmee de tractementen vergoedingen van de hervormde p Ned! dikanten voor 1969 worden verhoouwb is opgebouwd uit twee componen(||°^ De predikanten kunnen op vier Reent' cent meer rekenen, omdat dit irksti percentage is, dat het centraal pl!|®n° bureau aangeeft voor de stijging 'tusse de contractlonen in 1969. Deze verwachte loonsontwikkelgi. is gebaseerd op de macro-ecori01^1 mische verkenning van septen£;£br; 1968. De overige anderhalf prol suwii wordt toegekend gezien de i May terstand van de tractementen van hervormde predikanten bij de twik wikkeling in 1968 op het gebied inlei de lonen in het bedrijfsleven. Na 1 januari zal dus voor de prifeïpei kanten het trend-beleid van de ovbrhtsi heid worden gevolgd. Dit gebeuLgeb reeds voor de salarissen van de gtTtot pen van kerkelijke medewerkte n waarvoor de overheid subsidie vp1- leent. NED. HERV. KERK Beroepen te Zoutelande: J. H. |rent Vree te Sleeuwijk (N.B.); te Dool ,,Dt spijk: drs. R. T. Huizinga te 's Grertierm duin-Capelle; te Jutphaas (toez.): Ikgei: Brandsma te Gramsbergen; te Majuur: sluis (wijkgem. 2-toez.): B. C. Jukeig<j?c te Marknesse (N.O.P.I; te Vor^ (toez.): J. C. Krajenbrink t« Emmfcget te Tjerkwerd. c.a. (toez.): J. L. Leeieria maker, pred. voor buitengew. weideii zaamheden (jeugdpredikant evailngsi broedergem. in Paramaribo) woneir'em te Zeist; te Huizen (N.H.): L. Kievit. Leiden: te Dieren: G. H. Cassutof Ten Boer (Gr.), tevens bijst. in studentenpastoraat te Groningen. Aangenomen naar Renesse en Nooi welle: L. de Wit te Lemmer; niteisl Weerselo: M J W. Schopenhauer, prtp h voor bijz. werkzmh. (dir. herv. sticfhul; v. diac. maatsch. werk in de provfruU cie Gelderland): wonende te RooséBra daal. naar Maarssen: dr. A. v. d. EN te Kootwijkerbroek; het beroep v. <J- gen. synode tot zendingspred. df*}™1 theol. school Evang. Chr. Kerk We' Irian: kand. H. J. v. d. Steeg te Oeg^ant geest. de Bedankt voor Gouderak: A. Stekefen). burg te Lexmond. GEREF. KERKEN Aangenomen naar HeinkenszaiJTè kand. D. Tieleman te Amsterdam, i bedankte voor Woudsend Veenhuizen. Bedankt voor Oostvoorne-Tinte: E. v. Heesen te Uden-Grave. GEREF. KERKEN (VRIJGEM.) Bedankt voor Oldehove: C. J. BreNp te Katwijk. EVANG. LUTH. KERK Beroepbaar: mr. P. Estié, Braill straat 23. Krommenie (v.h. pred. Zaandam, laatstel. leraar godsdienl onderwijs). GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Bodegraven en vol Gorkum: C. v. d. Poel te Yerseke. OUD GEREF. GEM. IN NED. Beroepen te Grafhorst: W. Kamp Utrecht. Cho v< Ikge nlaa sill mid J. la ien lksl ntlr ia? be pi f wo 1 wc i Di

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1968 | | pagina 2