Vier eentwee eoeveet vae Gemeente wordt thans met opzet ontsticht DAALDEROP anders dan andere Een woord voor vandaag GEBOORTEDAG V \l l». HEHV. KERK HAAST VERGETEN TOCH BELANGRIJK Ds. L. Kievit voor mannenbond Ultimatum van de kunstenaarsbonden J BEROEPWCSWEBK constante kwaliteit Conferentie over moeder-kind relatie Boiler v Twee persstichtingen vonden elkaar niet MAANDAG 4 NOVEMBER 1961, Hoe vaak wordt het niet gezegd tegen kinderen, als een broertje w overleden: Jantje is nu een engeltje in de hemel." Niets i* minder waar. Wij "zijn misschien geen engelen op de aarde, maar we worden zeker geen engelen in de hemel. God heeft iets veel belangrijkers voor ons te doen. Wat we dan wel worden? In zijn eerste brief schrijft de apostel Johannes,flet is nog niet geopenbaard, wat wij zijn zullen." De apostel wil niet dat wij op aarde over de hemel gaan dro men. In de wereld van vandaag is geen plaats voor geestelijke dromers. Vandaag is belangrijk, niet wat wij in de toekomst zullen zijn, maar wie en wat wij vandaag zijn en doen. Mag je dan helemaal niet aan de toekomst denken? Natuurlijk wel. Maar we moeten tevreden zijn met één zekerheid. Als we werkelijk kinderen van God zijn op aarde dan mogen we, zegt Johannes in het derde hoofdstuk, dit weten: „Als Hij Jezus Christus zal geopenbaard zijn, zullen wij Hem gelijk wezen." Christus, die op aarde in onze plaats is gaan staan, aan ons kruis heeft gehangen, onze dood is gestorven, maar ook voor ons is opgestaan, geeft ons in de hemel Zijn plaats. Met die wetenschap moeten we tevreden zijn. Wij zullen zijn gelijk Hij is. Maar dan moeten we ook beseffen dat Hij nu reeds bezig is om ons naar Zijn beeld en gelijkenis te herscheppen. De transformatie komt niet na onze dood, maar is nu reeds bezig. God is scheppend in ons leven aan het werk. Wê lezen vandaag: Psalm 119 113128. Van 31 oktober tot en met 3 november vierde de Evangelische Kerk van het Rijnland het vier de eeuwfeest van een bijeenkomst, die op 3 november 1568 te Wezel gehouden werd en die voor de geschiedenis zowel van de Hervormde Kerken in het Rijnland als in de Nederlanden van grote betekenis geworden is: het Convent van Wezel. Op 16 oktober werd er reeds een niet al te omvangrijke maar zeer se lecte tentoonstelling in het Raadhuis te Wezel geopend, die aan deze bij eenkomst is gewijd (blijft open tot 15 november, dagelijks, behalve op zon dagmiddag). Het Maandblad voor de Evangelische Kerkgeschiedenis van het Rijnland publiceerde een bijzon der fraai verzorgd extranummer („Weseler Konvent 1568-1968"), waar aan ook door prof. Nauta, prof. Dankbaar en dr. J. P. van Dooren werd meegewerkt. En op 31 oktober begonnen de feestelijkheden, die de herdenking der Kerkhervorming, een jeugddag. een bijeenkomst der kerkelijke archi- r (Van onze kerkredactie) UTRECHT De gemeente wordt niet meer gesticht, maar met opzet ontsticht door de pre diking. Mobiel maken in de re volutionaire gang van vandaag is het doel van vele predikanten. Dit betoogde ds. L. Kievit za terdag in Tivoli op de tooogdag van de hervormde mannenbond op gereformeerde grondslag. Hij sprak er over de Open Brief waarvan hijzelf een der onder tekenaars is. Men noemt het een brief van „ver- otnrusten", maar de. Kievit vond dat •en gebrekkig woord. „Men brengt graag alle verontrusten van alle ker ken onder één noemer: behoudenden contra vooruitstrevenden. Dat is het bepaald niet Wij willen ons op generlei wijze vereenzelvigen met d» roomska- tholieke verontrusten. Onze verontrus ting is ook niet negatief, maar positief", aldus ds. Kievit. Door hun uitgangspunt te nemen In het thema kerk en wereld hebben de Open-Briefschrijvers het sich niet ge makkelijk gemaakt, maar blijkens de reacties Is dit toch de juiste keuze ge weest BESCHAAMD De vraag is: wat is de gemeente? Hoe wordt die vergaderd? Het was daarbij onze bedoeling niet al heeft men dat er wel uit gelezen om de gemeente als de kleine kring van ware gelovigen uit te spelen tegen de kerk als instituut. Ook staan wij beschaamd, als men ons vraagt: wijs ons zo'n voorbeeldige ge meente eens aan. Maar, zei ds. Kievit wij mogen wel uitgaan van de roeping. Wij mogen geen positie kiezen in de werkelijkheid van de gemeente, maar in het Woord des Heeren. WU menen, dat de eigen aard van de gemeente miskend wordt, als ze niet meer gemeten wordt aan Gods Woord, maar louter psychologisch en sociologisch beschreven wordt. Dan wordt miskend, dat de gemeente te vvoorschiin komt uit het genadig welbehagen Gods en wordt ze niet lan ger geëerbiedigd als geloofs- en gebeds gemeenschap. Als dat geloofselement uitvalt wor den de gelaatstrekken van de kerk min of meer uitgewist. De kerk wordt een groep, die druk uitoefent op het poli tieke en sociale vlak en dan is niet in UTRECHT De drie samenwerkende kunstenaarsbonden, aangesloten bij NW. NKV en CNV. hebben de zeven tien platenmaatschappijen in ons land een ultimatum gesteld, dat 11 november zal aflopen, waarin met klem wordt aangedrongen op onderhandelingen over een c.a.o. voor musici die meewerken aan het opnemen van grammofoonpla ten. Alle verzoeken in die richting zijn door de maatschappijen afgewezen. De gages worden ver beneden peil genoemd en ook de secundaire arbeidsvoorwaar den dienen te worden verbeterd. Er wordt verder gewezen op het ge bruik dat de platenmaatschappijen ma ken van de bandjes waarop de opna men voor de platenproduktie zijn vast gelegd. waarvoor de kunstenaars geen cent ontvangen (veelal als begeleiding van vocalisten). „Zo wordt er schande lijk op deze kunstenaars geparasiteerd. «1 de werkgelegenheid gereduceerd". NED. HERV. KERK Aangenomen naar Brugge (België) - Frot. Evang. Kerk: J. Veen te Wasse naar. die bedankte voor Ispra Varesa «Italië) Oec. Evang. Gem. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Maassluis 'vac. K. W. Dercksen): F. v. d. Bos te Nieuw- Lekkerland; naar Den Bommel (in com binatie het Ooltgensplaat)A. W. Mee- der te Ooltger.iplaat: naar Uithuizen: E. J. Oomkes te Leeuwarden Emeritaat verleend aan ds. S G. Bloem te Goor en aan ds. W. G. Boven- fir» te Wijh« «O.). DS. A. VROEGINDEWE1J meest verontrust over valse rust te zien. waarom men niet met rooms - katholieken en humanisten samengaat Men stelt, dat de confessie in de actie is achterhaald en zo dreigt de wereld de kerk op te slokken. Het Koninkrijks Gods wordt niet meer gezien als het koningschap Gods in het hart maar als een bij uitstek wereldse aangelegenheid. Noties als „de wereld, die in het boze ligt" en „wordt behouden van dit verkeerde geslacht" kan men niet aan zijn plaats laten. Zo wordt de verkondiging een slag omge draaid. OUD-LIBERAAL De prediking wordt al spoedig ge sprek, rijkelijk humanistisch getint, het 1 geven van theologische informatie. De preek wordt het geven van de nieuwste Inlichtingen, hoe de theologie bezig is met wat er aan de hand is in de we reld. De kansel dient, om de gemeente ,.bjj te scholen in de theologie". Ds. Kie vit vond het allemaal griezelig veel herinneren aan het oud-liberallsme van de vorige eeuw. „Wij kunnen daar niet over zwijgen, al was het maar, om ons niet mede schuldig te maken". Dankbaar memoreerde ds. Kievit de positieve reactie van de synode. Er kentelijk, hoewel niet voldaan toonde hij zich over de samensprekingen, die met wederzijdse toewijding gevoerd zijn. Tenslotte waarschuwde hy de her vormd-gereformeerden, dat zij als het gaat over waarachtige reformatie van de kerk zelf niet buiten schot kunnen blijven. „Als Christus op Zijn plaats kwam. in ons leven, onze prediking, onze gemeenten, zou dan vandaag nog niet alles veranderen?" GRONDSLAG jndeweij uit Veenen- openingswoord als revolutie aan de gang is. waarvan wij de gevolgen nog niet kunnen over zien. en men ons al onze zekerheden wil ontnemen, waarin we tot nu toe hebben geloofd, hebben wij het profe tische woord, dat zeer vast is. Dat be waart ons aan de ene kant voor ver schuiving, aan de andere kant voor onvruchtbaar conservatisme". In dit verband memoreerde ds. VroeglndeweU de verontrusting. In vele kerken worden verenigingen opge richt en samenkomsten belegd. De Veenendaalse predikant wilde daar geen oordeel over geven, maar, zei hU. we moeten het meest verontrust zijn over de valse rust, de lauwheid, slapheid en onverschilligheid, ook in onze eigen kring. Het materialisme maakt ook in onze kring zijn slachtoffers. Ds. Vroegindeweij deed een appel, om eenheid te zoeken met alle gere formeerde belijders, ook als mannen- verenigingen. „We hebben elkaar hard nodig. Samen moeten we stelling kie zen tegen de geest des tijds. Laten we elkaar voor eenzijdigheid bewaren en letten op de veelkleurige wijsheid Gods". Dat laatste werd onderstreept door de afgevaardigde van de gereformeerde mannenbond, de heer P Hogeweg, 's Middags werd nog een referaat ge houden door dr. C. A. Tukker uit Kin derdijk over gereformeerd kerkelijk leven, vroeger en nu. varissen van het Rijnland, een predi kantendag en ten slotte een gemeen te- en ouderlingenbijeenkomst om vatten. En dit alles niet alleen als een Interne aangelegenheid van de Evang. Kerk van het Rijnland, maar zoveel mogelijk te zamen ook met de andere kerken, die vier eeuwen gele den bij het Convent van Wezel zo nauw betrokken waren. Het Convent van Wezel behoort dan ook ten volle tot onze vader landse kerkgeschiedenis. Men zou zelfs kunnen zeggen, dat op 3 novem ber 1568 de Nederlandse Hervormde Kerk voor het eerst officieus in orga nisatorisch opzicht te voorschijn kwam. Het was het begin van de Tachtigjarige Oorlog. De leidende predikers en ouderlingen waren voor Alva gevlucht. Nu waren er moeilijk heden ontstaan in de vluchtelingen gemeenten te Londen en Norwich. Men kon het niet goed eens worden over de mate van vrijheid en van orde, die er t.a.v. sommige minder belangrijke gebruiken in het kerke lijk leven zou moeten zijn. Moesten doopgetuigen verplicht worden gesteld? Moest men het Heilig Avondmaal zittend of staande vie ren? En belangrijker nog: hoe moesten dergelijke vragen eigenlijk tot een oplossing worden gebracht Men kwam er in Engeland niet goed uit Beide partijen zochten steun in Genève en bij de andere Zwitserse hervormde kantons. Ook bij Heidei- berg. dat onder keurvorst Frederik III de Vrome eveneens een belang rijk hervormd centrum was. En zo kwamen dan rondom die derde november 1568 een aantal af gevaardigden, meest predikanten en ouderlingen, uit de vluchtelingenge meenten in de Palts, aan de Rijn en in Oost-Friesland, samen met de mensen uit Engeland bijeen. Vragen Hoeveel het er waren, weten we eigenlijk niet eens. Verschillende ma len tekent iemand voor een ander. Was die ander voor het einde al af gereisd, of had hij In goed vertrou wen een blanco volmacht tot on derschrijven verleend? Het schijnt bovendien, dat de Wezelse Aitikelen, althans één exemplaar daarvan, mee genomen zijn naar Einden en daar eveneens door de kerkeraadsledcn zijn ondertekend en dat dit dan later in Londen ook nog eens is gebeurd. Onder de ondertekenaars komen bekende namen voor. Petrus Dathe- nus schijnt praeses te zijn geweest. I Herman Moded, toen voorganger in Norwich was scriba of assessor; in het laatste geval was Cornelius Wal raven waarschijnlijk scriba. Bekende edelen als Willem van Zuylen van Nyevelt en Jan van Asperen staan in een groep, die waarschijnlijk de ou derlingen van de vluchtelingenge meente in Wezel zelf omvatte. Veel lager staat de naam van Phi lips van Marnix; was hij zelf aanwe zig, of behoort hij bij degenen, die alleen het naar Emden gekomen exemplaar hebben ondertekend? We weten het niet; we weten trouwens heel veel niet van dit Wezelse Con vent, noch wat de voorbereiding noch wat het verloop van de bijeenkomst betreft. En ook later horen we er lange tijd weinig van; de eerste synoden van de Nederlandse Hervormde Kerk, in Emden (1571), Dordrecht (1574 en 1578), Middelburg (1581) en 's-Gra- venhage (1586) schijnen van dit Con vent van Wezel nauwelijks op de hoogte; pas in 1618 duikt de herinne ring voor het eerst weer op, in een geschrift van de prediker van de Ne derlandse gemeente te Londen, Sime on Ruytinck, dat bedoelt om het historische materiaal van de oude Calvinistische kerkorde met het oog op de grote Dordtse Synode van 1618-1619 bijeen te brengen. In de „Kerkelijke Geschiedenissen" van Jacobus Trigland van 1650 vinden we het Convent van Wezel dan vermeld. In 1889 vond prof. dr. F. L. Rutgers het originele document van Wezel in het archief van de synode van de Nederlandse Hervormde Kerk; in on ze eeuw hebben hoogleraren als A. A. van Schelven, Th. L. Haitjema en D. Nauta ons veel van de achtergronden van deze gebeurtenissen duidelijk ge maakt. Betekenis Men kan zich afvragen: was deze bijeenkomst dan wel zo belangrijk, als zij al zo spoedig geheel uit de herinnering verdwenen schijnt? Wie hieraan twijfelt moge de Wezelse Ar tikelen eens nauwkeurig bestuderen. Dan ontdekt hij hoe het grondpa troon van onze latere kerkelijke or ganisatie hier als het ware al zicht baar wordt. Men moge later weinig meer over Wezel gesproken hebben, men heeft wel in de geest van Wezel gehandeld. En die geest van Wezel heeft dat gene, wat al in Genève en bij de Franse Hugenoten, in Heidelberg en in Londen, in Emden en in de Zuide lijke Nederlanden aan het groeien was aan kerkordelijke inzichten en gebruiken, in een vorm weten te gie- caballero (roegin< in zijn voorzitter de mannenverenigingen op, om meer dan ooit vast te houden aan de Heilige Schrift en de belijdenis, j „Dan staan we niet op drijfzand, maar op de vaste grondslag van Gods Woord". „In een tijd. waarin niets meer vast i schijnt te staan, waarin een geestelijke i UTRECHT Vrijdagmiddag 15 november zal in het Jaarbeursge bouw een conferentie worden gehou den over „sociaal-psychologische as pecten van de moeder-kind(-va- der)-relatie". Dr. Maria C. Jansen, psychologe verbonden aan het Dijkzigtziekenhuis te Rotterdam, zal deze relatie behan delen tijdens zwangerschap en kraambed en drs. O. C. Wit. we tenschappelijk hoofdmedewerker van het pedagogisch instituut van de rijksuniversiteit te Utrecht, tijdens de eerste jaren na de geboorte. De conferentie wordt georganiseerd door de Hendrik Piersonvereniging, de vereniging Onderlinge Vrouwen- I bescherming en de katholieke centra- le vereniging tot hulpverlening aan 1 niet-gehuwde moeders. ten, die voor de verhoudingen van „de gemeenten onder het kruis" in Alva's dagen de weg naar de toe komst kon openhouden. Daar was allereerst het vaste ver trouwen, dat er betere dagen zouden komen. Men wilde nu niet verder gaan dan enkele voorlopige afspra ken, maar zag uit naar de tijd, „wan neer God de Here zal in Nederland geopend hebben de deur tot verkon diging Zijns Woords". Dan zou or geld bijeengebracht moeten worden om een algemene synode bijeen te brengen, die bevoegd zou zijn om besluiten te nemen. Daarom spreken we dan ook niet van de synode maar slechts van het Convent van Wezel. Classes Het eerst nodige was dat had het Engelse voorbeeld geleerd dat Iedere gemeente wist wat zij te doen had bij opkomende meningsverschil len. Daarom ontwierp Wezel, voort bouwende op het voorbeeld van de Franse Hugenoten, het ons allen zo goed bekende systeem van de kerke lijke vergaderingen: de classis, de provinciale synode, de generale syno de. Men zou kunnen zeggen, dat het Convent van Wezel de classicale ver gaderingen heeft ontworpen. Niet minder belangrijk schijnt mij de wijze, waarop hier de verhouding van kerk en staat wordt gesteld. Het gaat om goede samenwerking met de overheid, maar om een volkomen vrije en onafhankelijke kerk. Met name ook in financieel opzicht. Het woord kerkvoogd of kerkmeester wordt hier niet gebruikt, maar de taak komt duidelijk in de Wezelse Artikelen naar voren in de figuur van de rentmeester. Helaas is de zorg voor de kerke lijke financiën in ons land al spoedig door de overheid overgenomen, waardoor de kerk meteen in knel lende afhankelijkheid kwam; de schade daarvan is bijzonder groot ge weest. Het Convent van Wezel had zich deze dingen anders gedacht. Profetie Een van de belangrijkste hoofdstukken uit de Wezelse Arti kelen houdt zich met de profetie be zig. Naar het voorbeeld van Zwingli in Zürich en Micron in Londen werd daaronder de uitlegging van de H. Schrift verstaan. En dat was niet alleen een zaak van de predikanten. „Tot dit College der Profeten zullen niet alleen de Dienaren worden aangenomen, maar ook de leraars en diakenen, ja uit de gemeente zelf, als er enigen zijn, die begeren de gaven der profetie, die van den Here ontvangen moeten worden, tot algemene nuttigheid toe te brengen," al moeten deze laatsten eerst blijken van geschiktheid daar toe geven en beloven, dat zij de Schrift niet zullen verdraaien, maar zeer oprecht tot Gods eer en tot stichting der gemeente zullen uitleg gen. Maar ondertussen: welk een gewel dige mogelijkheid om behalve de predikanten ook anderen In de ge meente direct op de uitlegging der H. Schrift te betrekken, is hier aan de orde gesteld. Welk een zegen had er in kunnen liggen als die niet verloren zou zijn gegaan in de domineeskerk van de volgende eeuwen! En hoe waardevol zou het zijn als we dit „bevroren crediet", om met Kraemer te spreken, weer uit de ijskast zouden weten te halen en tot nieuw leven zouden weten te wek ken! Het mooie is juist, dat het hier niet om een ambt gaat, maar om de toepassing van een door de Heer aan Zijn gemeente verleende genadegave, door ambtsdragers en anderen te za men. Ten slotte: „Wezel" had ook geen bezwaar tegen de vrouwelijke dia ken. „Daar het ook bekwamelijk kan geschieden, oordelen wij, dat vrou wen van vermaarde reputatie, en vroomheid en leeftijd, tot dit (diaken) ambt, naar het voorbeeld der aposte- Bü bet kopca van 'n boiler moet u goed op het merk letten. En als u dat vertrouwd in de oren klinkt dan bent u bü de bovenste beste boiler die er is: een Daalderop boiler. Dag in, dag uit, jaar in, jaar uit zorgt hij voor heet water in huis, waar u maar wilt. 's Nachts doet hij stilletjes z\jn werk op goed kope nachtstroom. En omdat *n elektrische boiler geen afvoer kanalen nódig heeft kunt u hem overal plaatsen. Elke keuken is geschikt voor een elektrische boiler. Of u een 50, 80 of 120 liter boiler nodig hebt, kan uw installateur u vertellen. Daalderop maakt ze alledrie. Of het nu *n grote of kleine wordt - het belangrijkste blijft dat u het beste van het beste hebt - die ene keer dat u een boiler koopt. En wü maken zo'n bovenste beste L tu'fl |na Ie t ierc \taa )udl bri( joel |eli: >oo< lenk D« r tou ted jaai V ormingsdagen voor geref. vrouwen dare) I (Van een onzer verslaggeefsters) BAARN De Bond van Gereforj meerde Vrouwenverenigingen krijgt er binnenkort een nieuwe activiteit] bij als hij vormingsdagen voor zijw leden gaat organiseren. De eerste keer is dat op 23 en januari op het gereformeerde mingscentrum De Drieklank in he[ Friese Veenwouden. Dr. Kruyswijk uit Enschede zal dan spr« ken over secularisatie. In aansluitinjrof. bouwt de leding van De Drieklan^" dan een programma op, waarin (k aanwezigen telkens op een anderi^ manier toch steeds met het onder-oon werp secularisatie bezig zijn. «ons Nadere gegevens heeft de bond nofi^ niet bekendgemaakt. Wel is gezeg<f ru dat het de bedoeling is, dat ook i*nt« andere delen van ons land vor-jjjjj mingsdagen worden gehouden. N^er heeft echter het noorden de primeuivert len, wel mogen worden aangenomei Ook hier is iets verloren gegaan, du wij in onze dagen niet zonder moeit! hebben moeten terugveroveren. J Rijnland Het Convent van Wezel was in eerste aanleg een zaak van de Nederj landse vluchtelingengemeenten Duitsland en Engeland. Maar het i ook in het Rijnland zelf van grot^ betekenis geworden. Kort na zette ook daar de Tegenhervorminjf«e in, die voor deze gemeenten een ruim,™ honderdjarige periode van vervolginjsch gen inluidde. Ptui Maar „Wezel", aldus prof. Goeteit^ van Münster in het Gedenkboek, let verde de grondslagen van een kerk*en organisatie, die het mogelijk *oë»ctl maken omhe t licht van het Evange lie ook in een eeuw onder het krui^f verder te dragen. Daarom is er all jen aanleiding, dat ook de Kerk van he aai Rijnland, aldus nog steeds prof. Goe rai ters, dankbaar herdenkt welke scha haar, naast de prediking van het on-Mic vervalste Evangelie, juist in deze Ar® tikelen van Wezel in 1568 ten deel ii gevallen. er Uit het feestprogramma, dal ik aan het begin van dit artikel» kon weergeven, blijkt dat niel j®r alleen prof. Goeters maar ook de,on< kerkleiding zelf er zo over. denkt. iv A. J. Bronkhorsl Toneelspeelster en TV-actrlce Slflrld Koetee 25 STUKS f 1.50 EEN LAURENS PRODUCT (Van onze kerkredactie) UTRECHT De „Reforma torische persstichting Koers" heeft in een pamflet bekendge maakt dat het gesprek met de „Stichting reformatorische pu blicatie" is vastgelopen. Beide stichtingen willen een nieuw landelijk dagblad stichten. Be langrijkste verschillen van me ning zijn de uitleg van artikel 36 van de Nederlandse Geloofsbe lijdenis en het gebruik van de Statenvertaling. De Stichting reformatorische publi citeit" wil dat in de nieuwe krant alleen de Statenvertaling geciteerd zal worden. Het bestuur van Koers, dat geleid wordt door ds. J. H. Vele- ma, ohristelijk-gereformeeird predi kant uit Apeldoorn, schrijft: dat het niet juist geacht wordt „dat binding aan een bijbelvertaling in casus de Statenvertaling, in de grondslag der stichting werd opgenomen, hoeveel waardering de bestuursleden van Koers ook voor deze Statenvertaling bleken te hebben." Beide groepen willen artikel 36 van de geloofsbelijdenis ten volle aanvaarden maar „toen gesproken werd over de concrete uitwerking, kwam de godsdienstvrijheid in het geding en bleek Driebergen (bedoeld is de stichting reformatorische pu blicatie) van mening dat deze nie te anders dan binnenkamers zou mogei uiii bestaan." en De mannen van Koers menen datj0lj daardoor het nieuwe dagblad eer sie dergelijke onverdraagzaamheid naai -ei voren zau brengen die eigenlijk de kern en de bedoeling en de beteke-foe nis van artikel 36 niet meer raaktjnsr Die stichting wil bovendien geeiC12 enkel radioprogramma in haar nieu^0 we krant opnemen, zelfs niet eeivei bijbellezing of een ziekenuurtje. Ook^sc zullen sportverslagen, ook van de sport door de week, worden gewei-Ka' gerd. «n; Koers wil alleen een selectie vaitDer advertenties en wijst dans en toneeB*nd af. Koers wil beginnen als een week- Lp' blad, daarna enkele dagen per we^ uitkomen in de hoop dat het bladfesti uiteindelijk dagelijks kan gaan ver-0'1" schijnen. Woor in Knrnna Kopenhagen zw.bew Londen Amsterdam Brussel Luxemburg Parijs Nice Frankfort Mtlnchen Zürich Genève Locarno Wenen Innsbruck Madrid Majorca .bew. regenbui geh.bew zw.bew. regen regen geh.bew. geh.bew. geh.bew. regen sneeuwbui regen zw.bew. h bew. onbew. I.bew. slajOl 1 "v.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1968 | | pagina 2