TV Beperking geweld dupeert stunters RADIO AMADEUS en Zwarte Panter Protest tegen protest Woensdagochtend weer reportages op televisie Hallozegt Heieen Serie ethische vragen op tv VPRO VERGEVENSGEZIND Jan Blokker volgt pater Jelsma op VANAVOND TE ZIEN VANAVOND TE HOREN Loppie Loep en de oude toren Smidje Verholen en de Knap-Mutator VRIJDAG 1 NOVEMBER 1968 BRANDPUNT liet gisteravond laat in een extra uitzending een reportage zien over de hartstochte lijke wijze waarop de Amerikaanse negergroepering Zwarte Panter in een massabijeenkomst de verjaardag van haar jonge. in de gevan genis verblijvende leider Huey New ton vierde. Andere leidens, onder wie de uit Engeland gezette Carmichael, zweepten hun duizenden toehoorders op tot het dragen van wapenen en gewelddadig optreden tegen vijand nummer één, de blanken. Er ging een beklemmende dreiging uit van deze enorme demonstratie, waarin leuzen als „de blanken willen ons uitmoor den zoals zij het de Indianen deden" als wimpel werden gebruikt. De vre desleer van dr. King heeft bij deze steeds in kracht toenemende orga nisatie nooit aangeslagen. Amerika nen die deze reportage zien, moeten toch wel een onbehaaglijk gevoel krijgen. Deze ingelaste uitzending had toch raakpunten met het spel „School der dapperen", waarin het Amerikaanse rassenvraagstuk een dominerende rol speelde. Het hevig emotionele stuk werd uitstekend ten tonele gevoerd, zelfs het stukje oerwoud, op enkele vierkante meters in de studio ge bouwd, deed overtuigend aan. Naar Amerikaanse trant werd er nogal wat met sentiment gewerkt, maar de bedoeling van de schrijver kwam heel best over. Het spel van de jonge acteur Hans Dagelet, die de geestelijk geschokte Conny vertolkte, maakte veel indruk. Kruiswoord-puzzel Horizontaal: 1. broedplaats v. vo gels, 5. vast deel van een boom, 9. onbep. voornaamw., 10. eikenschors, 11. plaats in Gelderl. 12. ploegbaas, 14. ongeschonden, 15. plaats in België, 19. meisjesnaam, 21. verheffing van de ziel tot God, 22. kleur, 23. voorschrift, 26. plaats in Limb., 29. wandeldreef, 31. ongaarne, 33. vogel, 84. gewicht, 35. voorzetsel, 36. graafschap in Engeland, 37. zijde. Verticaal: 1. niets (spreektaal), 2. achting, 3. plaats v. dieren, 4. stellig, 6. twijf, 7. vaarwel, 8. zuivelprodukt, 13. plaats in N. Brab., 14. als 26 hor., 16. flinke kerel (ZN), 17. de hoofdster van Orion, 18. boom, 20. vreemde munt, 24. scheidingslijn, 25. kruipend dier, 26. hoenderachtige vogel, 27. re kening, 28. stad in België, 30. vlak temaat, 32. boom. OPLOSSING VORIGE PUZZEL 1. markies, 2. makreel, 3. stiepel. Dominee speelt HILVERSUM In een van de ko mende afleveringen van het ver- volgspel „Ritmeester Buat" kan men een dominee zien, die in de kerk de lijst van doden, gevallen in de strijd tegen Engeland, afleest Deze rol wordt gespeeld door een amateur-acteur en wel ds. N. ter Lin den uit Stompetoren, die daarbij in de kerk van Medemblik staat, Ds. Ter Linden was in zijn studen tentijd lid van de toneelgroep Zolder- theater en toen hij daar eens, onder regie van Albert van Dalsum, een grote rol speelde in „De droom van een gevangene", liet een van de dra maturgen van de NCRV goedkeurend het oog op hem vallen. Mocht er eens een predikant nodig zijn...! Vandaar nu de dominee, die de (weliswaar kleine) rol van de domi nee speelt. HILVERSUM 't Is nooit goed of 't deugt nietdat on dervindt de Amerikaanse com missie FCC, belast met het toe zicht op de omroep. Juist heeft zij van harte ingestemd met de talloze protesten tegen het over dadige geweld op de televisie, of daar komt een officieel protest tegen dit protest binnen van The Stuntman's Association, de vakbond van stunters, die zich beklaagt over het feit dat zijn leden in hun bestaan worden bedreigd. Tja, wie heeft er ooit aan gedacht, dat al dat vechten, draven, boksen, al die doodslag de dagelijkse boterham betekent voor talloze brave huisva ders, die als stuntman optreden? Natuurlijk, zeggen we achteraf, we wéten toch, dat geen filmacteur (en tegenwoordig ook -actrice) het op zich behoeft te nemen een flinke rob ber te knokken bij repetitie en opna men, uit een trein of een auto te springen, in het water of van een dak te vallen, laat staan gemolesteerd te worden? Acteurs en actrices vormen een kostbaar bezit: zij mogen niet de kans lopen dat zij zich bezeren. In hachelijke situaties treedt de stand-in op en bij echt gevaarlijke momenten is daar de stuntman of -vrouw. Zo Is het wel waar, dat de mooie Emma Peel in De Wrekers direct de handen uitsteekt en haar belagers in judogreep neemt, maar in werkelijk heid heeft zij dat nooit vertoond. Dit doet haar stand-in-stuntwerkster, die veel op haar lijkt en voor de rest wordt bijgeschminkt, gekapt en ge kleed juist als Emma. Geen kijker, die hiervan iets ziet. Veilig plekje Ook de acteurs in Bonanza, Rawhi de, in politieseries e.d. behoeven zich nooit zelf uit te sloven. Zij maken niet eens de dolle paardenritten en als zij op gevaarlijke rotspunten staan of zo, doen dat de stand-ins of stuntwerkers en wordt van hen al leen maar een close-up genomen op een veilig plekje. Ook dat ontgaat geheel aan het kijkersoog. Deze tru cage is zo oud als de film, want juist het dolle gedoe met rennen, elkaar slaan en vallen was de formule voor de stomme amusementsfilms. Er zijn bovendien nog andere trucs die vroeger en ook nu nog worden toegepast, namelijk het langzaam spelen van riskante scènes, die dan in versneld tempo worden afge draaid. Dan gaat er een heel stuk van het zgn. gevaar verloren. Weer andere bedotterij kan men uitstekend uithalen door het beklim men van een muur of steilte eenvou dig kruipend over de grond te doen en daarbij de camera zo op te stellen, dat het beeld dwars wordt opgeno men. Het lijkt dan alsof er uitermate gevaarlijk wordt geklommen, terwijl het in werkelijkheid niets voorstelt. Toch nodig Niettemin blijven er tal van situa ties over, vooral in geweldfilms, waarbij stuntwerkers nodig zijn. In Amerika zijn honderden be- roeps-stunters in vaste dienst bij de tv-produktiemaatschappijen en de filmbedrijven. Zij hebben zeer goede salarissen en hun beroep is volkomen eerbaar. Zij zijn dikwijls voormalige sportlieden, die uitblinken in hardlo pen en springen, in klimmen of judo enz. Zij mogen geen hoogtevrees ken nen, moeten goed evenwicht hebben en hoe meer van deze kundigheden zij bezitten, hoe beter zij worden be taald. Een goede stuntman moet altijd blijven oefenen om zich lenig te hou den. Menige stand-in voor western-acteurs neemt speciaal les sen in paardrijden, schermen, boksen, judo enz. om zoveel mogelijk kwali teiten te kunnen aanbieden en zo is het stunten een gewoon beroep ge worden. Is het wonder, dat deze mensen met schrik de actie voor minder ge weld op tv volgen? Zij zien zich in derdaad bedreigd in hun bestaan en daarover maken zij zich bezorgd. Brodeloos zijn zij echter voorlopig heus niet, want het is voor de com merciële tv-maatschappijen in Ame rika onmogelijk, ineens van geweld naar hartelust over te schakelen op „alles rustig en lief met mekaar". Maar toch is het, hoe graag ook wij moord en doodslag van het scherm zouden zien verdwijnen, wel iets om over na te denken. Eén ding is gelukkig: de meeste sterren van witte doek en scherm zijn zo bang om zich pijn te doen of buiten adem te raken dan wel op griezelige plaatsen te staan, dat de stand-in ook zonder geweld haar of zijn brood kan verdienen. En voor de stunter zal er altijd wel enig werk blijven, al dient het te worden toegegeven, dat met de door de maatschappijen beloofde geweld- beperking voor hen de tijd bepaald slapper zal worden... indien die be perking althans doorgaat. Intussen zal de FFC ook op dit protest een redelijk antwoord moeten vinden. (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM Het nachtelijke NTS-programma, gewijd aan de Amerikaanse verkiezingen kan, zoals wij meldden, tot 5 uur in de woensdagochtend uitlopen, maar ook een of anderhalf uur eerder worden besloten: dat ligt aan het moment waarop de uitslag rond is. In elk geval komt de NTS woensdagsochtends om 6.45 uur weer via Ned. 1 op het scherm, voor het overnemen van rechtstreekse repor tages via Early Bird, die de Ameri kaanse berichtgeving zullen afsluiten. Deze uitzending zal vermoedelijk tot 9 uur duren. Zo'n nieuwe presentatrice van Twien wil je als fan van NCRV's jongerenprogramma (vanavond op Ned. 1) wel eens goed bekij ken. Hier is ze dan en „Hallo!" zegt ze alvast tegen iedereen (naar ze vertelde bij het foto maken): Heieen van Schuttevaer. Ze neemt de plaats in van Janine van Elzakker en praat straks met een rotsvaste Peter Blom de programma-on derdelen aan elkaar. Het gaat dan over schouwburgbezoek, over wat je leest, en de Melkmeisjes mode. Wat de muziek betreft: Fleetwood Mac en The Hollies uit Engeland, David Ackles en Harry Nilsson uit Amerika, Peter Tettero van eigen bodem en nog een paar anderen, je ziet eri hoort het wel tussen 7 en 8 op Ned. 1. Maar Heieenze mag er wezen, dachten we. (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM CVK/IKOR gaan zich in een maandelijkse serie Via Humana bezighouden met gesprek ken over ethische vragen, die voort komen uit botsingen van verant woordelijkheden. Op zondag 10 november a.s. zal (Ned. 1) tussen 7 en 7.30 uur worden gesproken over proefverlof voor geestelijk gestoorden, met name van degenen, die moesten worden opge nomen wegens zedelijke misdrijven. Over de consequenties, welke het terugzenden van deze mensen in de maatschappij meebrengl, spreken een jurist, een psychiater en een maatschappelijk werkster met elkaar. Henk Biersteker leidt de discussie. Het is goed, dat men van tevoren weet yyat de inhoud is van dit gesprek dat op de zondag-vooravond wordt gevoerd, aangezien het voor volwassenen is bedoeld. Naar ons idee hebben CVK/IKOR een nogal moeilijk uur hiervoor uitgekozen. Ned. 1 NCRV 7.06 uur Twien. jongerenprogramma. 8.20 uur actualiteiten. 8.45 uur Joop Doderer-show. 9.20 uur serie „Buerau Bristol": De Sleutel. 10.10 uur licht' satire in Farce Majeure. 10.30 uur 'kleur) zending onder de Indianen in Nieuw- Mexico. Ned. 2 AVRO 7.03 uur (NTS) Scala. 8.20 uur serie Run for your life. 9.05 uur actualiteiten. 9.50 uur Peyton Place. 10.35 uur jazz-zangeres Sarah Vaughan treedt op. Hilversum II VPRO en VAR 7.45 - 8.55 uur bekende lichte muziek. 8.55 uur hoorspel „Van gisteren op morgen", een dorp moet verdwijnen. 10.00 uur gesprek met een Nederlander die in 't nieuws is. 10.30 uur gevarieerd amusementsprogramma met nieuws, strip en spotternijen op het heden. Hilversum I NCRV en TROS 7.35 uur Kriterium, kunst nader beschouwd. 8.00 uur jazz en popmuziek. 9.00 uur Radio Filharmonisch orkest concerteert (opera muziek). 10.55 uur lichte muziek in Prettig Weekend. HILVERSUM Direct na de rumoerige VPRO-vergadering in juni jl. schreef Jan Blokker in Vrij Nederland „De VPRO moet nodig weg". Hij kreet de kleinste omroep uit voor „niet ter zake kundig" en wat al meer, maar nu is hij toch bij diezelfde VPRO, die blijkbaar voldoende verge vensgezind is, in dienst getreden. Hij volgt, zoals we gisteren al in het kort meldden, pater Jelsma op in diens functie van chef in formatieve en jeugdprogramma's alsmede kunstzaken, bij de tele- A Gelukkig dus maar, dat de VPRO de fors uitgesproken raadgeving in Vrij Nederland niet heeft opgevolgd en gebleven is. Jan Blokker was ook een van de destijds boos weggelopen groep die het satirische programma voor de VPRO zou "maken. Daarmee begon alle ellende, want dit had de schorsing en later het ontslag van Arie Kleywegt tengevolge. Kleywegt is intussen weer aange nomen, nam later zelf ontslag en trok die aanvraag weer in en niemand weet, of hij nu in december zal ver trekken ja dan nee: ook de VPRO-di- rectie kan geen uitsluitsel geven. Inmiddels is de VPRO diverse be langrijke programmamakers kwijtge raakt tengevolge van interne kwesties. Jan Blokker, die als los me dewerker verdween, was redacteur aan het Handelsblad en zei daar het dienstverband op toen de Unitel werd opgericht. Nu is hij weer onder dak... in vaste dienst bij de VPRO. Pater S. P. A. Jelsma raakte bij de VPRO weg in juni, samen met Bouke STER: 20.16 Reclame. NCRV: etherleergang. 9.35 Waterstan- fragmenten <gr.)._ 17.25 Ra6i°- (vrijdag X november) Hilversum I, 402 m. NCRV: 18.30 Nieuws en wecrpraatje. 18.46 Actualiteiten. 19.05 We reldpanorama. 19.15 Stereo: Lichte orkestmuziek met zangsoliste. 19.35 Internationale oriëntatie in kerk. zending en ockumenc. 19.45 Lichte gram- mofoonmuziek. 20.55 Van gisteren op morgen, hoorspel. TROS: 22.00 Pers-confrontatie: interviews. 22.30 Nieuws, nieu wer. nieuwst: gevarieerd pro gramma. (22.30 Nieuws; 23.45 Actualiteiten). 23.55-24.00 Nieuws. Hilversum II, 298 m. VPRO: 18.00 Nieuws. 18.16 Berichten. 18.20 DE VRIJE GEDACHTE: Democratie op school, lezing. VPRO: 18.30 Hee, voor onvol- wassenen. 19.10 Jazz-rondo. 19.30 Nieuws. 19.35 Kunst nader beschouwd. 20.00 Jazz en Pop muziek. 20.45 Ruimte voor de mens - Midden in de stad, gesprek. VARA: 21.00 Stereo: Radio Filharmonisch orkest en solist 22.30 Nieuws. 22.40 Me dedelingen. 22.45 Actualiteiten. 22.55 Stereo: Licht gevarieerd platenprogramma. 23.55-24.00 Nieuws. 20.20 Actualiteitenrubriek. 20.45 den. 9.40 Gymnastiek voor de weekjournaal. 17.55 Mededelln- De Joop Doderer-Show. 21.20 hulsvrouw. 9.50 Klassiek pla- gen Bureau Bristol. TV-feuilIeton tenprogramma. Aansluitend: Hilversum Weet u veel? luisterwedstrijd. 10.55 Kunstagenda. 11.00 Nieuws. 11.02 Denkpatronen en programma, kleur: Ed Oppenhuizen en de praxis, beschouwing. 11.15 So- Nieuws.) NRU: Indianen, filmreportage. NTS: uit de Engelse serie Softly, softly. 22.10 Farce Majeure, sa tirisch programma. 22.30 ~j FM-kanalen. KRO: Nieuws. 9.02 DJinn: gevarieerd -.00 en 11.00 12.00 Nieuws. 22.55 Journaal. 23.00-23.30 Tele- ac: Cursus Frans voor gevor- Nederland II. NTS: 18.50 In berichten. 12.16 Overheldsvoor- kleur: De Fabeltjeskrant. - - STER: 18.56 Reclame. NTS: 19.00 Journaal. 19.03 Scala. listenkamer: muzikaal vraag- 12.03 Nieuwe langspeelplaten, gesprek. 11.55 Mededelingen. NCRV: 13.00 Nws. 13.03 Licht KRO: 12.00 Stereo: Lichte or- Instrumentaal ensemble, kestmuziek (gr.). 12.14 Markt- Zuidzee-serenade. berichten. 12.16 Overheldsvoor- - lichting. 12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 tenprogramma. 16.00 Nieuws. Nieuws. 12.41 Actualiteiten. 16.03 Country en Western mu- informatlef programma. 20.00 12.50 Zonder grenzen, over ziek. 16.30 Tienermuziek. 17.00 Journaal. STF.R: 20.16 Reclame missie en zending. NRU: 13.00 Nieuws. 17.02-18.00 Sportshow AVRO: 20.20 In kleur: Run for platenprogramma voor de mi- your life, TV-feullleton. 21.10 litatren. KRO: 14.00 P.M.: een AVRO's Televizler. 21.50 Pey- weekblad met veel plaatjes, ton Place, TV-feulUeton. 22.35 (16.00-16.02 Nieuws.) NRU: 16.3f Jazz-O-Rama. NTS: 23.00-23. Journaal. België: Nederlands progr. kan. 2 en 10 .18.25 Schooltele visie. 18.55 Zandmannetje. 19.00 Dag In, dag uit. 19.30 Over- reiiwerk zicht van de voornaamste Bezig met muziek, programma in samenwerking met centraal Beraad Amateuristische mu ziekbeoefening. HIRO: 17.00 Service-bureaus voor jonge- n reportage Landdag Stichting Anonieme de mi- met lichte grammofoonmuzlek. GRAMMOFOONPLATEN- PROGRAMMA VANAVOND Gioacchino Rossini. I. Uit "L'ltaliana in Algeri". 1. Ou verture. 2. Cruda sorte! Amor tiranno! 3. Per lui che adoro. 4. Amici in ognl evento... Pensa alia patria. II. Uit „Tancredi". Ouverture. tv-programma's tot en met _8 AlCohölLtên.~KRO: Voor Uit ".La Cenerentola". MÏei november aanstaande. 19.50 tieners. 18.19 Uitzending van rampolli femmlnlnl. ~fiÜ de PPR. Hilversum II. 298 m. VARA: 7.00 Nieuws en ochtendgym nastiek. 7.23 Lichte grammo- Hier spreekt men Nederlands. 19.55 De Weerman. 20.00 Nieuws. 20.25 Marteken van Niemweghen. 21.50 Echo. 22.20 Holbein de Jongere, begeleid door oorspronkelijke muziek. 22.40 Nieuws. TEIJEVTSIE VANAVOND Nederland I. NTS: 18.50 In kleur: De Fabeltjeskrant. STER: 18.56 Reclame. NTS 19.00 Journaal. STER: 19.03 Re clame. NCRV: 19.06 Twien, tie ners en twens. STER: 19.56 dag. VARA: 8.00 Nieuws en van de voorpagina. 8.15 Z.O. 135: gevarieerd programma. 10.30 Voor nu en later, lezing. 10.45 Draalorgelmuziek. 10.50 Tips voor trips en vakanties. 11.00 Nieuws. 11.02 Klankbeeld over de Amerikaanse platenin dustrie in de verkiezingsstrijd 11.25 Amerikaanse verkie zingskroniek. 11.45 Brassband muziek Londen.... 12.15 Muset- voor gevorderden te-orkest. 12.26 Mededelingen tierh.). NTS: 16.00 Journaal. t.b.v land- en tuinbouw. 12.29 VARA: 16.02 Voor oudere kij- Nieuws. 7.10 Het levende Orgelspel. 13.00 Nieuws. 13.11 kers. 17.00-17.35 Voor de kinde- TELE VISIE MORGEN Nederland I. Teleac: 9.30 Meten en vergelijken (les 7); 10.00 Noten en tonen (les 7): 10.30 Kijk eens wat ik zeg (les 11.00-11.30 Cursus Frans Reclame. NTS: 20.00 Journaal, hulsvrouw. Woord. 7.15 Op het eerste ge hoor. (7.30 Nieuws: 7.32 Actua liteiten.) 8.00 Nieuws. 8.11 Ge wijde muziek (gr.). Nieuws. 8.32 Voor VARA-Varla. 13.15 Stereo: Popmuziek. 14.45 Radio Jazz Magazine. NRU: 15.20 8.30 Frans-Duits-Engels: een de luisterprogramma. (16.00-16.02 Theologische Nieuws.) VARA: 18.30 Opera- 'cn. België. Nederlands. Kanalen en 10: 16.00 Volksuniversiteit. 17.30 Orpheo ed Eurldice, ope ra door Chrlstoph Willlbald Gluek. Poelstra, omdat beiden hun plicht verzuimden teneinde op en neer naar Italië te rijden waar zij ds. H. J. Diekerhof (daar met vakantie) over haalden tijdens een paleisrevolutie van de oppositie op de junl-vergade- ring mee te doen aan het wegjagen van het bestuur, waarna hij op de voorzittersstoel zou plaatsnemen. De ze charge Is toen niet gelukt, maar het kostte de heren Jelsma en Poelstra hun betrekking. Bouke Poelstra is intussen hoofdre dacteur van het damesblad Eva ge worden en pater Jelsma is, naar hij zegt, „nog steeds zonder werk", want zijn activiteiten voor de Sjaloom- groep, Kerk en Vrede en NOVIB beschouwt hij als hobby's. Hij heeft de tijd om rustig uit te kijken in zijn Utrechtse flat waar zijn secretaris als Cerberus fungeert. Hij heeft nu het plan opgevat een cursus in vrijmoedige gesprekstech niek te stichten onder de naam Par- resia. Hij wil daartoe kleine groepen van ten hoogste 25 personen vormen en zelf de gesprekstof aandragen. Hij hoopt met die groepen ook voor radio en televisie te kunnen optreden. Naar zijn mening ontstaat er veel misverstand en onbegrip doordat de mensen onderwerpen niet goed ge noeg kunnen uitpraten. In zijn werk is hem dat opgevallen: er bestaat volgens hem behoefte aan zelfstan digheid in kritisch denken op kerke lijk en politiek gebied en aan mon digheid in gedachtenformulering zo dat men tot goed gestelde vragen en antwoorden kan komen. Parresia gaat in dat alles voorzien, zegt pater Jelsma. LABOURPARTIJ HOUDT ZETEL LONDEN De Britse Labourpartij heeft donderdag bij tussentijdse ver kiezingen in Bassetlaw haar Lagev- huiszetel behouden. De socialistische meerderheid bedroeg slechts 740 stem men, bijna 10.000 minder dan bij de algemene verkiezingen twee jaar geleden. (Een wereld in wording) door John Knittef 23 Het zou echter schandelijk zijn, je mooie boekje, dat je aan mijn hoede hebt toevertrouwd, voor zulke dwaasheid te misbruiken. Sta mij daarom toe, Pauline, dat ik je een ver haal vertel. Er was eens een kleine jongen. Hij groeide op in een kiel huisje, dat zowel van binnen als van buiten eenvoudig was en voor hij voor de eerste keer naar de dorpsschool ging, meende hij, dat hij net als alle andere aardige kleine jon gens een vader en een moeder had en bovendien nog een zuster, die Erna en een broer, die Franz heette. En die kleine jongen ging naar school met een appel en een dikke boterham, dingen die voor hem belangrijker waren dan de lei en de boeken, die hij in zijn schooltas droeg. Hij leerde het abc schrijven en lezen en toen hij verstandiger werd, leerde men hem de geschiedenis en de aardrijkskunde van Zwitserland. Hij moest aardige kleine gedichtjes uit het hoofd leren, sommen optellen, aftrekken, delen en vermenig vuldigen en zowel thuis als op school werd hij met een groot werk der literatuur bekend gemaakt, dat uit twee delen bestond, het ene heette het oude testament, het andere het nieuwe testament! Daar de vader van de jongen predikant was, die veel tijd besteedde met het onderwijzen van gebe den en gezangen en daar die vader 's zondags in een zwart glinsterend ambtskleed rondliep, dat hem tot over de knieën reikte, terwijl hij een gesteven wit slabbetje om zijn hals had, kun je gemakkelijk begrijpen, dat zijn vrouw en kinde ren naast hem liepen en dat de kleine jongen heel trots op zijn vader was, op wie bij die gelegenheden zovele ogen met de grootste eerbied gevestigd waren. Het hart van de kleine jongen bonsde bijna hoorbaar, als zijn vader de uitgesneden houten kansel besteeg, die zich hoog boven de gemeente verhief en hij luisterde dan ook ademloos naar ieder woord, dat uit de mond van zijn vader kwam. Hij hield het meest van de zondag, die kleine jongen stelde die dag boven alle andere dagen, ten eerste, omdat er dan geen school was en ten tweede, omdat men dan soep met een mergpijp en een groot stuk gekookt vlees at, waar iedereen zijn portie van kreeg. Op zijn zevende verjaardag kreeg de jongen een elk- trische zaklantaarn en een treintje. Dat was voor hem een wonderbaarlijke dag. Hij nam het treintje mee naar de tuin. Hij bouwde tunnels, bruggen en een station en legde de rails er door, er overheen en er in. Hij blies zelf op het fluitje en hij speelde voor stationschef met een oude brievenbqstel- lerspet op zijn hoofd. De zaklantaarn verspreidde spoedig niets anders dan een mat rood schijnsel en toen kwam de kleine jongen op het idee, om de batterij met zijn zakmes open te snijden. Dit alles was een groot mysterie voor hem. Hij vroeg zichzelf af, hoe het mogelijk was dat licht in een klein zwart pakje opgeborgen kon worden. Het ene mysterie leidde naar het andere en waar de meeste mysteries tenslot te opgelost werden, werd de kleine jongen door een steeds groeiend verlangen aangegrepen om meer en meer mysteries te onderzoeken, om op die manier steeds rijker te worden. En toen op een dag de jongen zou die nooit kunnen vergeten kreeg hij te horen, dat Erna zijn zuster, dat Franz zijn broer, dat moeder zijn moeder en dat vader zijn vader niet was. Maar dat zijn vader dood was en dat zijn moeder voor een lange, lange reis vertrokken was. Hij kreeg te horen, dat hij niet Straub, maar Müller heette, dat hij geen arme jongen was, maar dat hij integendeel een ver mogen had geërfd, welk vermogen door lui in Bern werd beheerd. Spoedig daarop ging de jongen g zijn vroegere vader „oom" en zijn vroegere moeder „tante" noemen. In datzelfde jaar nam zijn oom de jongen mee op een geheimzinnige r eis naar Bern. Zij gingen naar een groot gebouw. „Kantonnalbank" stond er op en daar moest de jongen documenten ondertekenen, iets, wat hij nog nooit gedaan had. Hij deed het met trots. Daarna ging hij met zijn oom naar een prachtige banketbakkerswin kel, waar zij chocolade dronken en de jongen een menigte ernstige, oprechte man, die over een grote mate van overre dingskracht beschikte. De jongen deed zijn belijdenis bij hem en hij hield bijna meer van hem, dan van zijn eigen zoon en hij wist in hem tal van geestelijke zaden te planten, Wordt vervolgd) Daar moest Lappie meer van weten. „Hoe kan dat dan, professor, we leven toch nu en het is toch onmoge lijk om te zien hoe Jacoba van Beyeren door haar tuintje liep?" De professor keek ondeugend onder zijn koperen brilletje. „En toch kan ik dat, m'n jongen en ik leer daar veel meer mee, dan uit al die boeken!" Daar snapte Lappie nu niets van en Jonas evenmin. Even later ging de oude man weg met de mededeling dat hij wat te eten klaar zou maken. „Hoor je dat ook, Jonas?" vroeg Lappie, toen ze alleen waren. „Dat eentonige zoe men?" Jonas luisterde aandachtig. „Hij knikte: „Ach jongen, dat is de wind, die om de toren huilt." Lappie schudde beslist het hoofd. „Neen, Jonas, dat geloof ik niet" 1058: „Ik wéét het alle maal al, jochie," zei Pjotr Verholen. „De veldwachter heeft me al opgebeld. Jij hebt die twee blijkbaar zo afgetuigd, dat ze een aanklacht tegen je heb ben ingediend!" „Wat!? Nou nóg mooier!" riep Jopie de Bietel verbolgen uit. „Wie is er eigenlijk begonnen? Zij toch zeker!" „Daar heb ik niks mee te maken, kwaje rekel!" riep baas Verholen nijdig „Ik zal jou eens even één ding goed vertellen, vriend. Jij met je provo haren en je slobberbeat- broe'k! Jij trekt hier in het dorp veel te veel de aandacht! Je weet, dat we met een belangrijke uitvinding bezig zijn en ik heb dus helemaal geen bèhoefie aan die aandacht! Geef hier die fles, dan gaan de schoorsteenveger en ik ook een slokje drinken. En wat jou betreft: trek die cape uit en weer aan het werk! En vlug een beetje!" Smidje „Pjotr" Verhalen liep naar de woonkeuken toe. opende daar de fles dubbelgebrande en schonk voor zichzelf en Killy Klansky een flink glaasje in. „Proost, Kille", 'lachte hij valt. „Op de eer en de glorie van Nico- lagonië. Weg met alle hebbers en iedereen! Lang leven wij zélf!" „Daar ga je, Pjotr," zei Klansky, en bekwaam sloeg hij de grote bel dubbelgebrande over zijn tong naar binnen. Doch nauwelijks had de hartverwarmende vloei stof zijn maagwand geraakt, of hy keek kameraad Pjotr verbaasd aan. Zijn ogen puilden glazig uit hun kassen en pats daar sloeg hij achterover, helemaal buiten westen. En omdat Pjotr Nogrottr een even grote dubbelge brande verschalkt had. volgde deze onmiddellijk zijn voorbeeld. Men passé dus goed op. Drink nóóit een drankje, waarin de Bijzonder Geheime Dienst een soespoeier heeft verwerkt

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1968 | | pagina 17