Op de voorpuiit vanj de kerkelijke strijd j< cultuur in Israël Jood uit Jemen Nijmegen protesteert in Rome Uw probleem is het onze.... PATER PIRE SPREEKT IN GRONINGEN Meer protestantse kerken geven samen kalender uit Prof. Jonker aanvaardt ambt Een woord voor vandaag Joseph Rayya volgt Hakim op [>a AK-weekend over Latij ns-Amerika Duitsers weten Hoe moet een het niet dominee een dominee noemen? InbaV komt 20 oktober in De Doelen Partijbestuur PSP: Biafra erkennen Pastorale raai Haarlem wijs encycliek af DINSDAG 8 OKTOBER: Van Johannes Brahms gaat het verhaal, dat hij op een goede dag tegen zijn vrienden zei: ,Jk hou op met het componeren. Ik zet geen noot meer op papier, waarom zou ik niet van mijn oude dag mogen genieten?" Maanden gingen voorhij tot plotseling weer een nieuwe com positie ten gehore werd gebracht. Plagend vroeg een x^riend: ,Jk dacht dat je geen noot meer op papier zou zetten?" ,X>ot was zo", zei Brahms, maar na een paar dagen voelde ik me zo gelukkig door het feit dat ik niet meer behoefde te componeren dat die compositie vanzelf in mij ontstond." Veel christenen zouden aan hem een voorbeeld kunnen nemen. Ze zijn altijd met zichzelf aan het vechten om betere chris tenen te worden. Ze leven altijd krampachtig. Een paar dagen lang niet vechten, maar rustig op God vertrouwen zou hen zo rustig maken, dat het vanzelf in hen gaat zingen. Wie altijd met zichzelf bezig is loopt kans God te vergeten. Wie met God bezig is ontdekt dat God voor hem zorgt. We lezen vandaag: Kolossenzen 3 184 1. Brieven die niet zijn voorzien van naam en adres kunnen niet In behandeling worden genomen. Ge heimhouding Is verzekerd. Vragen die niet onderling met elkaar in verband staan moeten In afzonder lijke brieven worden gesteld. Per brief dient een gulden aan postze gels te worden Ingesloten. Vraag: Een oude vader wil zijn huis schenken aan zijn zoon, die hem reeds 36 jaar verzorgd heeft en die tevens reeds vele uitgaven heeft gedaan om dit huis te onderhouden en te verbeteren. Alle 6 overige kin deren behalve één zijn het hiermee eens. Nu mo»ten er nieuwe pannen op het dak. maar voor dit gebeurt is het toch we! nodig dat er ten aan zien van het huis een regeling ge troffen wordt. Antwoord: Men berekene eens wat de zoon gedurende 36 jaar aan de vader heeft ten koste gelegd en wat hij voor het huis alzo betaald heeft en nu weer betalen zal. Men kan dan berekenen of er een groot verschil is tussen de door de zoon of dochter gemaakte kosten voor vader en huis en de waarde van het huis zelf. De vader kan dan het huis aan het kind verkopen, en dit kind kan dan het verschil betalen of voor het verschil hypotheek vestigen op het door hem gekochte huis. Mocht de vader komen te sterven, dan kan het kind het door hem verschuldigde bedrag verminderen tnet de later voor vader nog ge maakte kosten en zijn erfdeel. Bo vendien heeft de vader het recht het erfdeel van dit kind te vergroten Met advies en hulp van een notaris is er dus zeker wel een behoorlijke en billijke regeling te treffen. Vraag: Wat betekent het woord patrimonium? Antwoord: Vaderlijk erfdeel. Vraag: Mag een grootmoeder bij testament een groot legaat geven aan een kleinkind? .Antwoord: Ja, mits zij het mini- mumerfdeel van de overige erfgena men niet aantast. Dit minimum be- iraagt, als zij één kind heeft, de helft van de nalatenschap, als zij twee kinderen heeft, twee derde ge deelte van wat haar kind zou heb ben geërfd als er geen testament was. Zijn er drie of meer kinderen, dan is die portie 75 pet. Zijn er kinderen overleden, dan treden hun kinderen in hun plaats. Vraag: Onlangs heb ik een stuk grond gekocht van 300 vierkante meter met de conditie dat er bij opmeting een verrekening zou geschieden. Nu bleek na opmeting door het kadaster dat het terrein 350 meter groot is. maar deze meters liggen achter een ligusterheg, die al 20 jaar oud is en de buurman ge bruikt die grond. Hij zei dat het zijn grond was. Hoe nu verder te hande len? Antwoord: Indien de buurman 20 jaar bezitter is geweest krachtens een titel, is hij de eigenaar. Ont breekt een titel, dan is 30 jaar bezit te goeder trouw nodig. Het beste is de zaak samen bij een notaris te bespreken. Een minnelijke oplossing ligt voor de hand vooral daar blijkbaar voor 300 meter betaald heeft, en 50 meter zou moeten bijbe talen wanneer het terrein groter was. Ook moet men de waarde van een goede buurman niet onderschat ten. (Van een onzer medewerkers) JERUZALEM ra Joseph Rayya (51), Grieks-katholiek bisschop in Bir mingham (VS), is aangewezen als aartsbisschop van Akko, Haifa en Galilea. Hij krijgt daarmee de leiding van de grootste christelijke groepe ring in Israël; de omstreeks dertig duizend Grieks-katholieken. Zijn voorganger, aartsbisschop Ha- kim, werd in november gekozen tot patriarch van Antiochië, Jeruzalem en Alexandrië en leidt daarmee nu de Grieks-Katholieke Kerk. GRONINGEN Op uitnodiging van de rijksuniversiteit te Groningen zal pater Dominique Pire op 17 okto ber een rede uitspreken over het the ma „Ontwikkeling en geweld". In 1958 ontving pater Pire de No belprijs in veroand met zijn onver moeibare pogingen om aan de vele Europese ontheemden, vooral ouden van dagen en vluchtelingen, in de zogenaamde Europadorpen onderdak, voedsel, kleding en werkgelegenheid te verschaffen. Na 1958 met de intrede van het dekolonisatietijdperk heeft Pire zich vooral beziggehouden met de ^displaced persons" in Afrika en AxlS. NIJMEGEN De Theologische Faculteit van de rooms-katholieke universiteit heeft protestbrieven naar Rome gezonden om te protesteren te gen het proces-Schillebeeckx. De 28 hoogleraren, lectoren en stafleden zonden brieven aan de prefect van de congregatie voor de geloofsleer, aan de staatssecretaris van Vaticaanstad en aan de generaal-overste van de dominicanen. In hun brief zeggen zij met ontstel tenis te hebben kennis genomen van de berichten, dat tegen hun collega in het geheim en zonder diens voor kennis door de congregatie voor de geloofsleer een proces wordt voorbe reid, waarin de rechtzinnigheid van zijn theologische opvattingen zal worden getoetst. Met klem protesteren de onderte kenaars ook tegen de procedure van geheime denunciaties en geheim on derzoek. Zij zeggen na het jongste concilie gehoopt te hebben dat derge lijke practijken zich niet meer zou den voordoen. Zij zijn in strijd met de elementaire rechten van de mens, met de aard en functie van de theo logische wetenschap en met de vrij heid van het evangelie. Theologische menigsverschillen mogen niet worden onderdrukt door verouderde en autoritaire methoden, vervolgen zij, maar dienen in open dialoog en openbare wetenschappe lijke discussie te komen. Zij achten de gevolgde handelwijze ten opzichte van prof. Schillebeeckx bijzonder grievend, omdat zij hem zeggen te kennen als een man die zich met grote en belangenloze toe wijding aan de kerk geeft. Hij zet zich geheel in de geest van het conci lie in voor een theologie, die, trouw aan de christelijke openbaring en de kerkelijke traditie, de boodschap van het evangelie tracht te interpreteren. Nog niet samen met missie (Van een onzer verslaggeefsters) J^AARN Voor het eerst is er dit jaar een gezamenlijke zendingskalender uitgekomen van de bij de Nederlandsche Zen dingsraad aangesloten kerken. Verleden jaar gingen de her vormde en gereformeerde zen ding voor het eerst samen. Maar nu is men een stap verder. Het lange smalle model van verle den jaar is gehandhaafd, maar voor het overige ziet de kalender er wel anders uit. De illustraties van beken de Nederlandse kunstenaars hebben plaats moeten maken voor zwart-wit foto's. En dat valt op het eerste gezicht wat tegen, verwend als we tegen woordig zijn aan kleurenfoto's en kleurenplaten. Daarin voldeed de vo rige kalender natuurlijk meer. Maar het kan niet altijd hetzelfde zijn zal men hebben gedacht en de kalender is er niet minder interessant om. Op de achterkant van de bladen staat een korte tekst met foto's. Duidelijk De eigenlijke kalenderbladen heb ben duidelijke afbeeldingen. Jammer, dat er geen bijschriften bij staan, zodat je niet weet uit welk land de plaat komt en wat voor mensen erop staan. De ontroerendste foto is wel die waarop een verweerde oude hand met een kroontjespen in de pen houder de „a" moet leren schrijven. De teksten zijn van Jan Filius, die tegenwoordig publiciteitsman is van het hervormde zendingsbureau. Zijn naam wordt nergens vermeld, maar hij heeft zo'n eigen stijl, dat we gewoon goed hebben geraden. Even min wordt vermeld dat de kalender een uitgave is van de Nederlandse Zendingsraad. Maar ja, je kunt ook teveel willen weten Jan Filius Om nog even op Jan Filius terug te komen. Hij heeft ook de teksten geschreven bij de missiekalender. Dat heeft het blad „De Nieuwe Li nie" enige tijd geleden op het idee gebracht, dat zoiets misschien een voorbode is van een gecombineerde missie- en zendingskalender. Van de zijde van het gereformeer de zendingscentrum hoorden we wel, dat erover is gesproken, maar daar is het voorlopig bij gebleven. Wat betreft die missiekalender. Het moet ons van het hart, dat de uitvoe ring toch wel veel royaler aandoet dan de protestantse. Maar hij is ook wel een paar gulden duurder. Hij bevat vier en twintig kleurenfoto's, die bijzonder goed uitgezocht zijn bij het thema „Wereld in ontwikkeling". (Van onze kerkredactie) KAMPEN De Theologische Hogeschool aan de Oudestraat kreeg er vandaag een Zuid- afrikaanse hoogleraar bij. Prof. dr. Willem Daniel Jonker aanvaardde zijn ambt met een col lege over de „Theologie in de praktijk". Uit dat onderwerp blijkt al, dat hij de ambtelijke vak ken gaat doceren. Hij volgt prof. dr. J. T. Bakker op, die de katheder kreeg van prof. dr. A. D. R. Polman, die eveneens vandaag afscheid nam. Prof. Jonker is een hartelijk en bescheiden man. Hij maakt zich een beetje zorgen over zijn Zuidafri kaans. Maar in plaats van een hin- derblok is zijn taal een steun om begrepen te worden. Niemand heeft moeite om hem te verstaan en de typisch Zuidafrikaanse woorden en uitdrukkingen die hij gebruikt ge ven zijn spreken een frisheid die boeit Hij is ook een voorzichtig man, niet geneigd tot snelle beslissingen. Dat is ook de reden dat er twee maal door de gereformeerde synode een beroep op hem gedaan moest worden. Twijfel De keuze was moeilijk. Was zijn taak in Zuid-Afrika? Of in Neder land? Moest hij op zijn post blijven in een land. waar hij allerminst een volgeling was van de heersende kerkelijke (en sterk apartheidsge- zinde) leiding, maar evenmin hele maal de kant had gekozen van het Christelijk Instituut? Of mocht hij naar Nederland gaan, waar veel meer dan in Zuid-Afrika de heden daagse theologische strijd gestreden wordt? Hij wist het niet en hij volgde toen de stelregel: „Als je twijfelt doe het dan niet." Daarom bedankte hij. Maar dat loste toch niet alle vragen op. Hij wist dat hij het in zijn hart heel jammer vond om niet te gaan. Toen de gereformeerde synode hem opnieuw benoemde, schreven we dat vernomen was, „dat hij van gedachten veranderd was." Zo werd het door sommigen ook gesteld. Prof. Jonker vertelde me echter: „Dat was niet helemaal juist. Ik was niet van gedachten veranderd. Ik \eit \eid was zelfs heel verbaasd over die tweede benoeming. Daar had ik he lemaal niet op gerekend. Toen heb ik alles weer overwogen en toen viel mijn besluit naar de andere kant." Kookpunt „Nu ik hier ben," vervolgde hij, „heb ik echt de overtuiging dat het goed is. Het geeft me vreugde om te denken dat ik hier bezig mag zijn." Prof. Jonker is blij met zijn nieu we opdracht, omdat hij „hier in het kookpunt van het theologisch gesprek kan staan. Dat heb je zo in Zuid-Afrika niet. Hier ben je bezig met de voorpunt van de kerkelijke strijd van vandaag, terwijl daar te veel de aandacht wordt afgeleid door het apartheidsprobleem." „Vandaag wordt een aanslag op de Kerk gepleegd zoals in de afgelo pen eeuwen nog niet is voorgeko men, een uitdaging die zelfs naar mijn gevoel groter is dan die van de Verlichting of het rationalisme. De Kerk moet deze uitdaging te boven komen, anders zou zij wel eens kun nen verdwijnen." Maar hij blijft zich ook verant woordelijk voelen voor Zuid-Afrika. Hij hoopt dat hij „staande in deze positie kan schrijven in Zuid-Afrika en hier, om zo beter begrip tussen de beide stamverwante landen te scheppen." Hij hoopt ook een theo logische bijdrage te kunnen leveren aan Zuid-Afrika: „Dat was iets DRIEBERGEN Kerk en Wereld wijdt 12/13 oktober een weekeinde aan de toestand in Latijns-Amerika onder het thema „Bogota-Mexico: het is niet alles goud wat er blinkt". Politieke en sociaal-economische problemen zullen daarbij aan de orde komen, maar ook de rol van de kerk en haar binding met zowel de revolu tionaire als de contrarevolutionaire krachten. Dit weekend staat open voor alle belangstellenden. Aangezien kinder leiding aanwezig zal zijn, kunnen ook gezinnen met kinderen de bijeen komst meemaken. SARDINIË Vanaf een basis op Sardinië is maandagavond door de Eu ropese ruimtevaartorganisatie Esro met succes een raket gelanceerd. De 13 meter lange raket bereikte een hoogte van 187 kilometer. Het zal ge gevens verzamelen over de straling in de ruimte, die door Esro-centra te Noordwijk en Parijs zullen worden be studeerd. (Van onze kerkredactie) HAMBURG De Duitse predikanten uit de omgeving van Ham burg zitten met een onopgelost probleem. Ze hebben vorige week zelfs een aparte vergadering aan dit vraagstuk gewijd, maar konden er toch niet uitkomen. Ze weten namelijk niet, hoe ze elkaar moeten aanspreken. Ze willen beslist niet overstappen op de Nederlandse gewoonte om el kaar „collega" te noemen. Dat is veel te collegiaal. Dat was ook niet waar dig genoeg. Per slot van rekening moet er in de kerk stijl zijn. Vroeger lag het allemaal veel be- makkelijker. Toen was men „Bru- der", gewoon „broeder", voor elkaar. Vooral de jongere predikanten kun- (Van een onzer medewerkers) ROTTERDAM Woensdag 20 oktober komt in De Doelen de Israëlische dansgroep Inbal en deze groep heeft in Israël een bijzon der karakter: zij legt zich geheel toe op het cultuureigen van de uit Jemen afkomstige Joden, in ons land met een uiteraard onjuiste term vaak aangeduid als Jemenieten". Onjuist, want Jemenieten wonen in Jemen en zijn Mohammedanen. Hun cultuur heeft niets te maken met Israël en de Joden. Integendeel, de Jemenieten hebben de meer dan vijfentwintig eeu wen in hun midden verkerende Joden en daarmee ook de Joods-Jemenietische cultuur uitgestoten. Over het ontstaan van een Joodse bevol kingsgroep in Jemen zijn verschillende overleverin gen bekend. De aardigste daarvan is die, volgens welke zij niet zou zijn ontstaan door verdrijving uit het oude Israël, maar dat de stamvaders in het gevolg van de Koningin van Sjeba zouden zijn meegegaan na haar bezoek aan Salomo. GEÏSOLEERD De Joodse gemeenschap in Jemen is al eeuwen tamelijk geisoleerd geweest van de rest van de wereld en deze mensen zijn degenen, die het oorspronkelijke cijltuureigen van de Jood het zui verst hebben bewaard. Daarom zijn zij thans een heel belangrijke factor in het cultuurpatroon dat zich in Israël aan het vormen is. Israël is een moderne, westerse staat, maar ook een Joodse en in deze staat, waar mensen uit meer dan tachtig landen bijeen zijn gekomen moet een gemeenschappelijk cultuurpatroon worden ge vormd, en uiteraard liefst een eigen Joods cultuur patroon. Welnu, zoals de uit Oost-Europa afkomstige Asj- i kenase zorgde voor de energie en filosofie, de Se- fardi uil landen rond de Middellandse Zee zorgde i voor het Hebreeuws in de Sefardische ge- 1 meenschappen was die het zuiverst bewaard geble- Een scène uit ,J)e kuise vrouw", het traditionele bruiloftsfeest van de Joden in Jemen, dat het 31ste hoofdstuk van het boek Spreuken als Cen traal motief heeft. ven zo zorgt de Jood uit Jemen voor de cultuur basis. Bekend is de toepassing van Jemenitisch-Joodse motieven in de mode en de edelsmeedkunst. Eeu wenlang was de Jood in Jemen degene die groten deels verantwoordelijk was voor de ambachtelijke kunst: het gehele edelsmeedambacht en ook de weefkunst waren in Joodse handen. Het afstoten van de Joden betekende voor Jemen een aanmerke lijke cultuurverarming. En een integrerende factor in de Israëlische volksdans en muziek zijn evenzeer de Jemeni tisch-Joodse motieven. Sara Levi-Tanai heeft in 1949 de groep Inbal opgericht. Zij is in Israël geboren uit Joods-Jeme nietische ouders. Inbal telt veertig medewerkers. Vanzelfsprekend zijn de onderwerpen van het programma vooral Bijbels van aard: „Het lied van Deborah" dat han delt over het vijfde hoofdstuk van het boek Richte- ren, het feest dat koning Salomo aanrichtte voor de koningin van Sjeba. dat de aanleiding werd tot het ontstaan van de Joodse volksgroep in Jemen, hoofdstuk 31 van het boek Spreuken dat voor de Jemenietische Jood het traditionele bruidsfeest is geworden. HOVELING Tot de komst van de Islam had de Jood in Jemen een positie, die geheel in overeenstemming was met zijn afkomst: hoveling van de koningin van Sjeba. Toen de Islam opkwam was er zelfs een Joods koningshuis en de laatste Joodse koning was Josef Du-Nuas, die omkwam in de laatste veldtocht tegen de oprukkende Islamieten. De Islamitische wetten, die tegen de Bijbel en dus tegen de Joodse levensinzichten indruisten, ble ven tot de Joden naar Israël uittrokken op hevig verzet stuiten. In dat verzet kwamen hoe langer hoe meer de Bijbel, de kennis van Bijbel en Bij belse historie en het behoud van de Bijbelse cul tuur centraal te staan. In eeuwen van studie werd steeds scherper alles wat men als niet-Bijbels zag afgewezen. De Joden uit Jemen hebben nu de pretentie, dat hun psalmgezangen dezelfde toonzetting en maat voering hebben als ten tijde van Salomo, dat de danspassen dezelfde zijn als die van David, toen deze voor de Ark danste. Het is waarschijnlijk dat deze pretentie op waar heid berust Feit is, dat deze melodieën en danspas sen nergens anders ter uereld voorkomen. i ei fiuil ooj ngsj \18: nke rlc waar ik in de gemeente geen voor had." College Pas verleden donderdag hef prof. Jonker zijn eerste college J)i geven (men moet het „eerste" T „eerste college" of oratie altijd nVflïlg een korreltje zout nemen). Ma toch heeft hij al contact gehad rfi0»1 de Nederlandse studenten. Met i dere hoogleraren heeft hij werkweek met studenten meef, maakt in Ellecom. „Het zelfstandig denkende mensen, niet op het gezag van een profes! iets accepteren. Daar heb je maf aan L-. v Naar het gevoel van prof. Jonty'® 1 zijn de Nederlandse studenten v» __l zelfstandiger en soms ook wat a roeriger dan de Zuidafrikaanj Daar begint de nieuwe tijd wel i door te breken onder de gels-sprekende studenten, maar i niet erg onder de Zuidafrika^l sprekende. Zijn eerste conclusie heeft hij f" getrokken voor zijn colleges: „I\rfJp staat voor mij vast dat ik alleen r dialoog-vorm kan doceren. Dat gel|_ natuurlijk voor vakken gesprekstechniek, maar evenzë i voor de andere." ',r&< Preken Professor en mevrouw Jonker hun vier kinderen (twee op de mil delbare school) voelen zich al hel| maal thuis in Nederland, hoewel er pas drie maanden zijn. De kint ren waren enthousiast dat ze fiel kregen. Wel missen ze de tennist den en zwembaden die in Johï nusburg zo veelvuldig te vint zijn, maar het feit dat z< nastiek op school krijgen weer veel goed. Kerkelijk voelen ze zich al heli maal thuis in hun nieuwe gemeen! maar prof. Jonker wil toch de N| derlandse kerk nog beter leren ke nen. Op zondag trekt hij er al op om te gaan preken. Dat kan, ome hij predikant in algemene dienst Eén ding staat voor hem vast: wil niet alleen midden in de theol gische kookpot staan, maar cj midden in de Nederlandse kerk I hij nu vooral gaat dienen door zfl professoraat. ki gel sc hi int gd i d: zoal nen dat woord niet goed over hun lippen krijgen. Het herinnert hen te veel aan de tijd van het piëtisme. En misschien is dat woord ook wel in onbruik geraakt, toen de predi kantenwereld in Duitsland sterk ver deeld werd in „Geen-ander-evange- lie-mensen" en „moderne theologen". In ieder geval is het een feit dat jongere predikanten elkaar steeds meer beginnen aan te spreken met „Herr". Maar dat ligt de oudere pre dikanten niet. Dat is zo koel zakelijk. Sommigen uit de middengroep uan de generaties speken nu van „Lieber Herr Amtsbruder", om zo een verbin ding te vinden tussen het verleden en het heden. Maar algemeen was de vereniging van mening dat je moei lijk Liebe Frau Amtsschwester" kunt zeggen tegen een predikante. Maar tijdens het debat werd het probleem nog veel groter, toen ie mand vroeg, hoe het dan wel moest met de bisschoppen en superinten denten. Als de gewone domineetjes zo'n hoge hiërarchische figuur met zijn titel aanspreken, kan hij dan op zijn beurt de dominees met „Bruder" aanspreken? Dan krijgt dat woord iets al te zeer neerbuigends. De demo cratie moet van twee kanten komen. Geschokt Hoe langer het debat duurde, hoe verwarder het werd. Uiteindelijk werd men het erover eens dat men niet wist hoe het dan wel moest. Het is dan ook wel moeilijk in Duitsland. In Uppsala stelden wij een rooms-katholieke collega-journalist voor aan de vrouw van bisschop Hans Lilje en noemden haar tradi tiegetrouw: Frau Bisschof Lilje. Hij was tot in zijn botten geschokt. Hij had al wel gehoord van vrouwelijke predikanten, maar vond dat vrouwe lijke bisschoppen toch wel te ver ging. AMSTERDAM Het PSP-partij- bestuur heeft zich in een verklaring uitgesproken voor de erkenning van Biafra als onafhankelijke staat, om dat hierdoor internationalisatie van het conflict, behandeling door de VN en daarmee een snellere beëindiging van het bloedbad en de hongersnood worden bevorderd. Voorts is volgens de verklaring door het optreden van Nigeria de ei- gen nationale identiteit van Biafra I zeer bevorderd. C. Boon trekt zi(J terug uit geref.J drankbestrijding! (Van een medewerker) ST. LAURENS De heer C. I sr. te St. Laurens, de nestor van hoofdbestuur van de Gereforme vereniging voor drankbestrijt heeft om redenen van leeftijd oni genomen als lid van dit college. Het hoofdbestuur heeft zijn diensten erkend in zijn benoeT tot erelid. De heer Boon, die 88 jaar is en een goede gezondheid geniet, 1 zich in Zeeland op allerlei gebied wogen. Hij bekleedde tal bestuursfuncties en had voor AR-partij ook zitting in de gemee raad. Hij was tal van jaren houder en is ook loco-burgemeej geweest. J. dik( t her de HEILOO De pastorale raad 'l®11. het (rooms-katholieke) bisdom Hl lem heeft de encycliek Humanae tae van de hand gewezen. De raad 96 priesters en leken het hele bisdom weigerde de en ir i: cliek als leidraad voor het perso in lijk leven te aanvaarden. Bissclede: Zwartkruis, die zelf ter vergadei aanwezig was, werd gevraagd, binnen het Nederlandse episcop [de vast te houden aan de eis, dat persoonlijk geweten als het om gebruik van anti-conceptiva gaat, enige norm is. sill bel itch i> et d NED. HERV. KERK frien Beroepen te Voorst (toez.): H. 1 de. Neut te Emmercompascuum, Zegveld: J. v. Rootselaar te Barnevi m, te Zuidbroek (toez.): J. L. v. d. Beri, Best (N.B.). Aangenomen naar Lunteren (N Prot. Bond): dr. A. de Wilde, em. pi te Zaandijk; naar Heemstede (vac. L. W. Schoch): G. F. W. Herngre voor zijn studieverlof laatstel. pred. Den Haag. die bedankte voor Hall Apeldoorn); naar Rotterdam-ce (toez.-jeugdpred. vac. W. R. v. d. Ztf dl B. J. Blaauwendraad te Etten-Leur. Bedankt voor Heusden (N.B.) Emmerzaal te Rotterdam-Pernis; Monnikendam: J. G. N. Cupédo te P acker; voor Ede en voor Elspeet: Pm Vroegindeweij te Katwijk aan Zee. GEREF. KERKEN Beroepen te Wormerveer: K. Bisscbrv, te Steenwijk; te Buitenpost: A. Schippers te Dandenong (Australi te Nijkerkerveen: M. Vreugdenhil. em. pred. te Ruinerwold-Koekange. UNIE V. BAPT. GEM. Aangenomen naar Harlingen: J. Loot te Vriescheloo. ai de '<ow bi nor GEREF. KERKEN (VRIJGEM.) Beroepen te Enumatil (2e ml): Hoogsteen te Den Ham, die dit he aangenomen; te Den Haag-oost: Versteeg te Stadskanaal. CHRIST. GEREF. KERKEN Beroepen te Amsterdam-nieuw-we !en Chr. Verhage te Den Haag-centrum. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Paterson (NY-V.S.) Harinck te Benthuizen: voor Wagen ,i. gen: A. W. Verhoef te Barneveld. Lui boe lev eeu

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1968 | | pagina 2