PUZZÉLHOEK
SB
Reclamespots vol kinderen
maar Heintje niet op tv
RADIO
AMADEUS
Reïncarnatie aan de
orde in Denk-beeld
Boeiend
Hoe zit dat met de wet?
MILJONAIR
600 doden bij
overstromingen
in W.-Bengalen
DAT MAG
AVRO deelt goud
uit in quiz
Kritiek van tevoren
\Nf.
Z
VANAVOND TE ZIEN
VANAVOND TE HOREN
Het slot van
De glazen muur
1
Lappie Loep en de pruikebollen
Smidje Verholen en de Knap-Mutator
I
DINSDAG 8 OKTOBER 1968
IJET praatprogramma dat Frits
**-van der Poel achteraf voorlopig
zijn positie heeft gekost, was op de
terecht gelaakte opmerking over
prof. Plate na van vrij behoorlijke
kwaliteit en hield in elk geval de
kijkers boeiend bezig. Er werden
weer genoeglijk in het wilde weg
allerlei klachten geuit en er was een
kort gesprek met een van de r.k. stu
denten, die aandringen op afgelasting
van de Olympische Spelen in Mexico.
Hoofdschotel van de uitzending
vormde het debat over de NAVO,
ingeleid door prof. De Graaf, grote
man van PSP en Kerk en Vrede".
Hij noemde de NAVO een slecht in
strument voor de vrede en ziet er
liever een Europese veiligheidscon
ferentie voor in de plaats. Hij is
voorstander van geweldloze weer
baarheid, zoals Tsjqchoslowakije die
ten toon spreidde.
Er was rijkelijk respons uit het
publiek, waaronder zich ook het
IVD-Kamerlid de heer Blaisse be
vond, wiens argumenten dat de
ff AVO waardevol is in balans met
het Warschau-pact, druk werden
pverstemd. Dominee Jongbloed noem
de de pacifisten te agressief in hun
veroordelingen en van PvdA-zijde
werd de NAVO als noodzakelijk
'iwaad bestempeld.
De discussie kwam natuurlijk niet
pan een eind, maar was wel zeer
leuendig. Opvallend was, dat ook
iu weer verschillende jongeren zich
uitstekend van de debatteerkunst
It weten.
Als storend element trad de ko-
niek Rudi Carrell op met het ploot
ten van onderbrekende zogenaamde
rapjes, maar veel kans kreeg hij
'aarvoor bij het publiek niet.
Dit programma, kennelijk links ge-
rriënteerd, heeft op zichzelf behoor-
ijk waarde en het zou te betreuren
rijn, wanneer het door de nu ont-
iane moeilijkheden moest verdwij-
len. Onbegrijpelijk dat een man als
an der Poel zichzelf niet beter in
\e hand houdt en het niveau van
ijn eigen uitzending op dergelijke
\anieren omlaag haalt.
Wat de kennismaking met de vijf-
elige musical y/Joop ter Heul" be
reft, deze viel ons niet mee. Het is
leen programma voor volwassenen
■n evenmin voor moderne jongeren,
iet mist de jolige vaart van Joop
er Heul zelf en de liedjes zijn op
nkele uitzonderingen na maatwerk,
llleen in de scènes met de twee
ijes raakte de opvoering aan de
ichte musicalstijl. Maar misschien
oas de entree wat moeilijk en wordt
Ierest kwalitatief beter.
Trudi Labij speelde haar rol goed,
rk! is z\j niet het in de verbeelding
jj| wesiaande veulenachtige Joop ter
IJl fieul-type. Ook de anderen deden
Keurig wat er moest worden gedaan,
laar ligt zeker niet de oorzaak, dat
1 'iet geheel toch niet zo best uit de
verf kwam.
KRUISWOORD-PUZZEL
H|Horizontaal: 2. Nederl. schilder, 6.
jdio omroep (af.), 8. voegwoord, 10.
inw. voornaamw., 11 vreemde
nt, 12. achting, 14. plaats in Dren-
16. twijg, 17. vaarwel, 18. ar-
idseenheid, 19. zoon van Juda, 21.
1958' emvogel, 23. jongensnaam, 25. sle-
verstand, 27. houten hamer
kippenloop, 30. houten vat, 31.
irweekt, 33. deel van de bijbel
34. water in Friesland, 35. stad
Drente.
Verticaal: 1. plaats in N.H., 3. in
dtt jaar onzes Heren (afk. Lat.), 4.
»^ks, 5. onbep. voornaamw., 6.
HILVERSUM 't Is" wel zuur
voor zijn vele, vele Nederlandse
fans, dat Limburgse Heintje Si
mons, nu 12 jaar en op het top
punt van zijn roem als wonder
kind, nooit mag verschijnen op
de beeldbuis die ons alles ter
wereld laat zien behalve dit ge
adoreerde jongetje. En dan te
moeten weten, dat hij in de ra
dio- en tv-studio's van België en
West-Duitsland kind aan huis
is die Heintje! In Neder
land hoort men zijn platen wél
dagelijks meermalen door de ra
dio, maar een babbeltje met hem
kan er niet af.
Regelmatig krijgen de Hilversumse
omroepen boze brieven van kijkers:
„Waarom krijgen we Heintje nooit
eens te zien? Is hij soms niet goed
genoeg?" en dan volgt een lange lof
zang op alles wat hij is en kan. „In
het buitenland zijn ze heel wat beter,
daar pikken ze onze Heintje weg!"
komt er tenslotte verwijtend achter
aan.
Blijkbaar weet nog lang niet ieder
een, hoe'n zorgzame arbeidsinspectie
wij in Nederland hebben, en hoe die
met de wet in de hand kinderen
beschermt tegen betaalde arbeid. Nu
wil dat er ten opzichte van Heintje
ook niet zo best in: is het arbeid, die
Heintje verricht, als hij staat te
kwinkeleren? En heeft papa Simons
onlangs niet in een radio-telefoon
gesprek gezegd, dat Heintjes
huiswerk voor school nergens onder
lijdt? Waarom mogen we wél over
vloedig naar Heintjes platen luiste
ren... zijn die dan soms niet betaald?
Waarom mag hij in Nederland wél
vier gouden platen in ontvangst ne
men en niet eens één keertje voor de
televisie optreden, terwijl de beeld
buis talloze kinderen vertoont?
Het meest steekt dan het feit, dat
er zoveel kinderen in reclamespots op
het scherm komen en op de radio
zijn te horen. Iedereen weet nu wel,
dat optreden in reclamespots werk is.
dat duur wordt betaald. Let de ar
beidsinspectie daarop dan niet? Hoe
zit dat met die wet in Nederland?
Heintje is meer dan een goed-be-
taald jongetje, hij is miljonair en
meer dan dat. Nu hij 12 jaar is, moet
hij opschieten en zoveel mogelijk
maken van zijn stem, want de baard
bedreigt de keel en dan is het een
poosje, misschien wel voorgoed, uit
met de roem.
Hierin ligt al logisch besloten, dat
hij hard werkt. Is dat zingen dan
zo'n werk? Och, misschien het mo
ment zelf niet, maar alles wat er
omheen hangt meer dan dat Fre-
kwenste reizen op en neer naar het
buitenland, verblijven in hotels,
langdurige repetities voor de
voorstelling, en meestal is het al -
CALCUTTA ï=i De met overstro
mingen gepaard gaande aardver
schuivingen in West-Bengalen hebben
aan meer dan 600 mensen het leven
gekost, zo blijkt uit in Calcutta ont
vangen berichten. In Jalpaigoeri kwa
men talrijke gevangenen om het le
ven doordat de gevangenis door de
druk van het water instortte. Ook in
het ziekenhuis zouden vele slachtof
fers zijn gevallen.
verstand, 7. telwoord (Eng.), 9. water
in Limb., 11. deel van een klok, 13.
ergens kamperen, 15. meisjesnaam,
19. niet van hetzelfde gevoelen, 20.
plaats in Italië, 22. arbeidseenheid,
24. lusthof, 25. lelieachtig gewas, 27.
sociëteit (afk.), 28. tussenzetsel, 32.
voorzetsel.
OPLOSSING VORIGE PUZZEL
1. dertien, 2. telkens, 3. ellende, 4.
stoffer, 5. genezn, 6. magazijn, 7.
aandeel. DELFZIJL.
avond eer men tot definitieve opna
men voor de uitzending of tot het
directe optreden komt.
Platen maken... een uiterst ver
moeiende bezigheid door de eindeloze
repetities en herhalingen. Urenlang
achter elkaar in touw zijn. Ook weer
dat op en neer reizen. Voortdurend
zijn in een sfeer van gespannen grote
mensen, die wel degelijk werken om
hun brood te verdienen. En ook dat
valt in Nederland onder de ver
bodsbepalingen in de wet op de kin
derarbeid.
Een jongetje van 10 tot 12 jaar
wordt geen miljonair met af en toe
eens een hartbrekend liedje te zin
gen. Hier ligt een keihard stuk kin
derarbeid aan ten grondslag.
De Nederlandse wet is echter niet
zo keihard. Er geldt een verbod van
alle arbeid voor kinderen beneden 15
jaar, met een uitzonderingsmoge
lijkheid voor kunstprestaties. Dat
heeft betrekking op kinderen van 0
tot 15 jaar, want zo'n uitzondering
wordt bijv. ook gemaakt als er in een
speelfilm of documentaire dan wel
instructiefilm een baby nodig is.
Leerplichtige kinderen mogen niet
optreden voor televisie, radio, in
schouwburg of voor film als hun on
derwijs er op enige wijze onder lijdt.
Zij moeten, indien zij optreden, altijd
worden vergezeld door ouders of fa
milieleden (na 11 jaar mag het ook
een vertrouwde relatie zijn) en wel
van huis tot toneel en terug.
Nieuw zijn bepalingen inzake kin
deroptreden in reclamespots. Ten
eerste mogen ze niet te ver reizen
naar de studio, ten tweede mogen ze
voor opnamen niet langer dan 4 uur
per dag worden beziggehouden, een
van de ouders moet aanwezig zijn en
de kinderen mogen alleen strikt kin
derlijke dingen zeggen of doen.
Een kind mag wel zeggen: „Pappie,
wat ben jij groot", maar niet: „het
hele gezin is dol op beschuit, zo
voedzaam". Dat is grote-mensen-taal.
Bovendien mag dit alles aan een kind
niet anders worden „betaald" dan
met snoep of speelgoed. Welke ver
goeding de ouders krijgen voor de
moeite van de begeleiding is vers
twee. Ook dót mag.
Kinderen in een circus, op het to
neel, voor radio of televisie mogen
hun prestaties laten horen of zien in
ook alweer kinderlijke sfeer, maar
strikt zander betaling. Daarom mag
dus een kleine jongen gerust een solo
zingen in een kinderkoor voor de tv...
maar Heintje komt er niet, evenmin
als destijds het Limburgse nachte
gaaltje dat zo lief voor bejaarden op
trad en de kleine Carolientje Schou
ten uit Alkmaar, de nieuwste kin
derstem-ontdekking.
Heintje is nl. geen kind in zijn
busiaess-gedragingen. Heintje is een
jonge ster met een bankrekening, hij
verdient geld met elke stap die hij
zet, hij geeft interviews weg en
houdt persconferenties, alleen het
schoolgaan onderscheidt hem van vol
wassen vedetten.
Daarom is de arbeidsinspectie (lees:
de wet!) streng voor hem. Daarom
mag hij zijn van buiten geleerde pu-
bliciteitslesjes niet voor radio of tele
visie opzeggen en helemaal niet op
treden voor deze media, noch voor
een Nederlandse speelfilm. Dat on
langs bij het gouden-platen-uitdelen
een radioverslaggever met hem wou
praten werd getolereerd: dit was een
actualiteitenuitzending en geen show-
optreden.
In België en Duitsland gelden an
dere wetten, daar is dit soort kinder
arbeid niet verboden en daarom is
Heintje daar een bekende ster. Het
afdraaien van in het buitenland op
genomen platen in Nederland is niet
verboden, wie daarvoor dan ook is
opgetreden.
Dus horen we Heintje wel volop
door de radio: bij de omroepen liggen
stapels en stapels verzoeken daar
voor. Zo zit de vork in de stoel. Men
kan mopperen tegen de Nederlandse
wet, maar men kan er ook htt fijne
en het verstandige van inxiei ei zo'n
teleurstelling dan maar verbijten.
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM Vanavond begint
in het AVRO-radioprogramma op
Hilversum II een nieuwe zgn. harde
quiz, waarin Alexander Pola heel
snel vragen stelt. Die moeten al even
snel alleen met ja of nee worden
beantwoord (50 pet. gok-kans dus!)
en worden bij „goed" in eerste
instantie met centen beloond... maar
ten slotte met een staafje goud.
„Centenkwestie" heet het spel, dat
om half 10 begint en een half uur
duurt. Het eerste goede antwoord
wordt beloond met 2 cent, het tweede
met 4 en zo steeds verdubbeld. Wie
aan het einde van de strijd de meeste
punten heeft gescoord, krijgt de
goudvraag en komt daarop het juiste
antwoord, dan is de beloning dat
staafje goud ter waarde van maar
liefst 500 gulden.
Het kan niet op bij de quizzes, we
hebben 't al eerder gezegd... maar het
is de winnaars tevens van harte ge
gund.
HILVERSUM Dc NTS gaat in
het komende seizoen meer aandacht
besteden aan geestelijke stromingen,
nadat zij er vorige winter een be
perkte proef mee heeft genomen.
Daarop zijn goede reacties gekomen,
en deze winter kunt u, met vanavond
te beginnen, een vierwekelijkse
„geestelijke ontmoeting" verwachten
in de rubrfek Denk-beeld op Ned. 2.
Dit programma behoeft wel enige
toelichting. Het is niet de NTS, die
door deze uitzendingen bepaalde
standpunten inneemt. Zij geeft
slechts gelegenheid aan iedereen, ei
gen religieuze inzichten, over geloof
en daaruit voortvloeiende le
vensbeschouwing toe te lichten.
Niet in de eerste plaats de grote
groeperingen van in Nederland alge
meen bekende godsdiensten of
geestelijke instellingen zullen daarbij
aan de beurt komen, maar, zoals de
wet het „ontmoetingspunt"
omschrijft, juist die, welke via de
kerkelijke zendgemachtigden en de
omroepen geen zendtijd genieten.
Wij maken dus kennis (of hernieu
wen die) met kleinere groepen en
zullen misschien dingen horen, waar
mee wij het zelf naar onze
godsdienstige overtuiging in 't geheel
niet eens zijn. Dat dient geen
STER: 18.56 Reclame: NTS:
19-00 Journaal: STER: 19.03 Re
clame: NCRV: 19.06 In kleur:
Pick Up: platenprogramma;
19.31 Tweekamp, studenten-
quiz; STER: 19.56 Reclame:
NTS: 20 00 Journaal: STER:
20.16 Reclame; NCRV: 20.20
Hilversum I. 402 m. KRO: Hier en Nu: actuallteltenru-
30 Nieuws: 18.46 Actualltel- briek: 20.45 De glazen stad,
en; 19.05 Licht ensemble; 19.40 TV-feullleton; 21.25 In kleur:
:oncillepostbus; 19.45 Zoekend a man and his music: muziek
moven; 20.00 Stereo: Radio programma; 22.10 Gezond ge-
'Uharmonlsch orkest en solist; zin I: Het kinderloos gezin.
0.50 Revolutie in de detail- gesprekken: HIRO: 22.30
handel? lezing; 21.00 Moderne H.I.R.O.-magazine met aanslul-
lamermuzlek (opn.); 21.30 tend: Opsporing verzocht, re-
Cunstkroniek; 22.30 Nieuws; portage over de opsporing van
2.40 Mededelingen; 22.42 Over- slechthorendheid;
reging; 22.45 J"
Schoolradio. 10.00 Plaatjes voor
de pep. 10.50 Voor de kleuters.
11.00 Nieuws. 11.02 Voor de
vrouw. 11.40 Stereo: Klassieke
muziek (gr). 12.00 Licht or
gelspel. 12.21 Voor het platte
land. 12.26 Mededelingen t.b.v.
land- en tuinbouw. 12.29 Pro
menade orkest. 13.00 Nieuws.
Actualiteiten. 13.25 Stere-
Instrumentaal trio. 13.45
Gesproken portret. 14.00 Voor
de kinderen. 15 00 Stereo: Bas.
woord. 7.15 Lichte muziek,
met nieuws en actualiteiten.
TROS: 8.00 Nieuws. 8.11 Ver-
zoekprogramma voor de mlli- claveclmbel en cello. 15.25 Ste-
;erk: 23.00 Gevarieerd platen-
•rogramma: 23.30 Jazzmuziek:
1.55-24.00 Nieuws.
Hilversum IL 288 m. AVRO:
«00 Nieuws; 18.16 Radlojour-
.8.25 Liedjesprogramma:
8.50 Paris vous parle; 18.55
Voor de kleuters; 19.00 Tref
punt: discussierubriek; 19.30
Nieuws; 19.35 Gevarieerd pro-
Pamma met om 19.40 Biels
Co (dl. I). strip Om 20.30 Mag
k mij e"en voorstellen? Mijn
naam ls Cox!, hoorspel. Om
ilJO Centenkwestie, quiz. Om
"zingende 22.50-22.55 Journaal; 23.00-23.30
bol
Nederland II. NTS: 18.50 In
kleur: Dc fabeltjeskrant;
STER: 18.56 Reclame; NTS:
19.00 Journaal; 19.03 Scala, In
formatief programma: 20.00
Journaal: STER: 20.16 Recla
me; 20.20 in kleur: Dubbelgan
ger, TV-feullleton: 20.45
Denk-Beeld, programma over
geestelijke stromingen ln onze
samenleving: 21.35 Studenten-
22.00 Lichte muziek; 22.30 cabaretprogramma; 22.00 In-
Nieuws; 22.40 Radiojournaal;
NRU: 22.55 Signaal: muziek
ran eigen tijd (opn.):
B.55-24.00 Nieuws.
sTELEVISIE!
VANAVOND
burgeren ingeburgerd?: reac
ties op het programma Inbur
geren: 22.15-22,20 journaal.
België Kanalen Nederlands 2
en 10. 18.25 Schooltelevisie:
18.55 Zandmannetje: 19.00 Tie-
nerklanken; 19.25 Alledag; 19.50 Van de voorpagina.! VPRO:
tairen. (8.30 Nieuws; 8.32
Actualiteiten; 9.00 - 9.10 Gym
nastiek voor de vrouw). 9.35
Waterstanden. 9.40 Voor de
kleuters. 9.55 Stereo: Weens
Filharmonisch Orkest (gr).
10.30 Voor de vrouw. 11.00
Nieuws. 11.02 Plek Uur:
wedstrijdprogramma. 11.45 Ac
tualiteiten. KRO: 12.00 Geva-
rlcêrd programma. (12.22 Wij
van het land: 12.26 Mededelin
gen voor land- en tuinbouw;
12.30 Nieuws: 12.41 Actualitei;
Stereo: Radio Kamerorkest en
solist. 14.50 Rafael, hoorspel.
16.00 Nieuws, 16.02 Voor de
jeugd. 17.00 Stereo: Volksmu-
Llcht Instrumentaal kwartet
en zangsollst. 17.50 Over
heidsvoorlichting. 60 jaar Nati
onale Raad voor Maatschappe
lijk Welzijn. Spreker: drs. O
W. Tichelaar. 18.00 Veel e-
vraagde gewijde muziek (gr).
Hilversum II, 298 m. VARA:
7.00 Nieuws en ochtendgym
nastiek. 7.23 Stereo: Lichte
grammofoonmuziek. (7.30 -
Omroeporkest (opn). 16.
Nieuws. 16.02 Stereo: Onerette-
muzlek (gr). 16.50 Stereo: Tan-
f:o-rumba-orkest en zaneso-
isten. 17.20 Voor de Jeugd.
17.55 Mededelingen.
Hilversum III. 240 m en
FM-kanalcn. NCRV: 9.00
Nieuws. «2 Lichte vokale -mu
ziekjes. 10.00 Nieuws. 10.03
Nieuwe langspeelplaten. 10.30
Big band - en soft swing uit
de U.S.A. NRU: 11.00 Nieuws.
11.03 Internationaal nieuws
13.00 Nieuws. 13.03 Radiojour
naal. 13.06 Platenprogramma.
(14.00 Nieuws.) 15.00 Nieuws.
15.03 Arbeidsvitaminen. 16.00
17.02 - 17.05 Radloiournaal.)
TIIEVISIK
HOIMïrN
Franse taal wenken: 19.52 Zoek
licht: 19.57 Mededelingen:
20.00 Nieuws: 20.25 De vuur
proef, toneelstuk van Arthur
Nederland L NTS: 18.50 In Miller: 22.05 Vergeet niet te
fabeltjeskrant; lezen; ï*.40 Nieuws.
Nede
Deze dag. VARA
Nieuws en actualiteiten. 8.20
Stereo: Lichte grammofoonmu
ziek. (8.30 - 8.35 van alle
markten thuis.) 9.00 Stereo:
Klassieke kamermuziek. 9.40
TELEVISIE MORGEN
Nederland I. NTS/NOT: 11.00
- 11.50 School-tv. KRO: 17.00 -
17.35 Voor de kinderen.
België. Nederlands progr.
kan. 2 en 10: 17.00 Jeugd-tv.
weerstanden te wekken: ieder moet
zich eens kunnen uitspreken en zelfs
totale tegenstanders moeten dan, in
dien zij willen, als luisteraars funge
ren en het liefst trachten, zich anderer
mening in te denken.
Daarom is het jammer, dat er op
'de uitzending van vanavond al van
tevoren radiokritiek is gegeven uit de
hoek van de vrijdenkers, welke o.m.
inhield: „Hoe komt de NTS erbij, te
durven spreken over een leven na dit
leven, wat weet zij daarvan". Het is
niet juist, kijkers of luisteraars op te
wekken tot vooroordeel.
Nogmaals, het is ook de NTS niet,
die vanavond spreekt, zij geeft alleen
gehoor aan de regeringsopdracht. Wie
naar een anders overtuiging niet
luisteren kan of wil, ergere zich niet
door het programma aan te zetten;
later nakaarten over de uitzending op
zichzelf heeft ook geen zin.
Vanavond in Pick up moet U eens opletten. Ted de
Braak annonceert daar een kostelijke langspeelplaat
„De grote vrolijke kinderpolonaise", gezongen door „De
Rotterdamse Boefjes". Een kinderkoor van die naam
zult U niet vinden in de Maasstad, want Cees de Man
wilde voor deze opname helemaal geen koor: dat zingt
te mooi. Daarom liep hij in Rotterdam de volksbuurten
in en vroeg zomaar de op straat ravottende jongens en
meisjes of ze mee wilden doen. Wilden ze, dan ging hij
het bij hen thuis vragen en zo kreeg hij veertig fijne
boefjes bijeen die er een hele dag op los zongen: alle
mogelijke bekende liedjes van de televisie en zo. Het
werd 'n heerlijk succes.
Als tegenhanger ontvangt Ted de Braak o.a. Fauvette,
de Parijse ster die veel furore maakte in Knokke en in
de opbouw van haar carrière „als twefide Piaf' moet op
boksen tegen veel jalouzie en tegenstand, maar ze heeft
en houdt een heerlijke stijh ze komt er wel. Daarom
voor haar Nederlandse fans hier een nieuwe foto van
Fauvette.
Ned. 1 NCRV
7.06 uur Pick-up.
7.31 uur studentenquiz Tweekamp.
8.20 uur actualiteiten.
8.45 uur 7e deel „De glazen stad".
9.25 uur Frank Sinatra ontvangt Ella Fitzgerald.
10.10 uur serie „Gezond gezin": het kindèrloze echtpaar.
Ned. 2 NTS
7.03 i
9.35 uur
10.00 uur
Scala, met Olympische herinneringen en par
lement.
thrillerserie „Dubbelganger".
Denkbeeld: geestelijke stromingen.
Studentencabaret.
„Is Inburgeren Ingeburgerd?"
Hilversum l KRO
8.00 uur Radio Filharmonisch orkest speelt moderne
werken.
8.50 uur eerste lezing over de detailhandel.
9.00 uur kamermuziek.
9.30-uur nieuw kunstprogramma Babel.
11.00 uur muziek, gekozen door Leo Nelissen, daarna
jazzmuziek.
Hilversum II AVRO
7.35 tot 10.30 uur groot amusementsprogramma met
nieuwe strip van Jan Moraal „Biels en Co",
8.30 uur „Mijn naam is Cox" (7 delen), 9.30
uur harde quiz „Centenkwestie", alles afge
wisseld met lichte muziek.
10.55 uur NRU en NCRV: Signaal, eigentijdse muziek.
Het is met ons feuilleton „De glazen muur" niet
zo best afgelopen. Tenminste wat de technische af
werking betreft.
De laatste regels werden niet gepubluceerd, zoaat
de „afloop" onbekend bleef.
Onze excuses. We maken het verzuim haastig
•goed.
De laatste regels van „De glazen muur luiden
dan:
Noldie was naar boven gegaan, maar zij kwam
weer terug bij tante Lida in de keuken.
Ga je nog niet naar bed? vroeg mevrouw
Vreiland. Maar Noldie schudde het donkere lokkun-
hoofd en glimlachte haar zeldzaam lachje.
Dadelijk tantelief, maar ik wil Freek niet sto
ren. Hij is niet alleen
(Een wereld in wording)
door
John KniHel
Op een warme julidag het liep al tegen de avond
slenterde een meisje langs de oevers van het Zürichermeer.
Ze scheen zich geheel niet bewust te zijn van het leven en
het lawaai van de blauwe stadstrammen, van de automobie
len, die door de straten snorden en van de mannen, vrou
wen, kinderen en honden, die onder de schaduwrijke bomen
kuierden, dartelden en trippelden. Het flink opgeschoten
meisje droeg een zwarte leren muziektas, waarop de gouden
letters P.I. prijkten. Ze liep er kaarsrecht en met trots
opgeheven hoofd bij en ze nam steeds flinker passen. Naar
naam was Pauline Inwald.
Op dit ogenblik stond ze stil en ze leunde tegen de lage
muur, die het meer omgaf. Er verscheen een warme diepe
glans in haar ogen, die zo blauw als maagdepalmen waren.
Te midden van al het moois, dat haar omringde, was zij
zeker het allermooist. Slank, sterk gebouwd, zeker van zich-
zelf, geheel zonder opmaak en koketterie leek zij met haar
heerlijke frisse kleur op een morgenroos. Haar van openhar
tigheid getuigende ogen wierpen een stralende blik naar alle
kanten, onbewust als ze waren van andere ogen, die onop
houdelijk op haar gericht waren. En toch maakte ze de
indruk, alsof zij zich volledig van het leven bewust was.
Haar fraai uitgesneden lippen stonden even open, waardoor
Je randen van haar regelmatige tanden te zien kwamen.
Haar geest werd geheel door muziek in beslag genomen.
Op dit ogenblik klonken de langzame maten van een deel
van een Beethovenconcert haar in de oren. Dit was ook niet
te verwonderen, want muziek was nu eenmaal haar dage
lijks brood. En zoals tal van mensen van brood houden en
het iedere dag van hun leven eten, zo hield Pauline van de
muziek en zij zat dan ook iedere dag voor haar piano te
spelen. Haar ononderbroken studie, die door een goede le
raar geleid werd, had haar gave tot volledige bloei gebracht,
zodat ze eschouwd werd als een gevorderde, veelbelovende
jonge kunstenaresse.
Pauline begon te neuriën. Niemand zou geraden hebben,
dat ze Beethoven aan het neuriën was. Alleen zij wist het,
want in haar hoofd had zij het deel geheel en al in zie
opgenomen. Ze bewoog haar hoofd zachtjes heen en weer, en
met deze bewegingen begeleidde ze schier onmerkbaar da
zacht vloeiende frases. Maar plotseling hield ze op. De pupil
len harer ogen trokken zich tezamen als concentreerden zij
zich op een skif, die op een niet al te grote afstand door een
man werd voortgeroeid. Deze man bewoog de roeispanen
met lange, gelijkmatige slagen, bij iedere slag gingen zijn
gebronsde schouders en armen ritmisch voor_ en achter- -
waarts. In al deze bewegingen lag een zekere kracht en
uitbundigheid, die getuigden van een gezonde, flinke natuur*;
(Wordt vervolgd)
62) Ook het treintje, dat naar de badplaats reed, onder
vond een stormloop van enthousiast publiek. De conduc
teur en de stationschef probeerden hun kalmte te bewaren.
Het puibliek wrong zich in de coupés en de deuren werden
gesloten. Toen het sein van vertrek werd gegeven, puilden
armen en benen uit de raampjes en stonden de deuren bol
van het 'dringen. De machinist reed, heel, heel langzaam
weg om ongelukken te voorkomen. Ook de buschauffeur
reed heel langzaam uit Dintelstein weg. Zijn wagentje;
steunde en zuchtte van de zware last die het te torsen had^
Jofel stond hoofdschuddend toe te kijken.. „Wat geweidig
is dat", mompelde hij. „Dat kleine kereltje schijnt heel-
wat te vertellen te hebben..." Toen stapte hij in zijn auto"
en volgde de bus op de voet.
1037: Tranen van woede
sprongen smidje Verholen
in de ogen. Nu was hij ge
red uit de bloeddorstige
klauwen van Bulbac de
Beul, doch hij was er geen
cent mee opgeschoten. En
de toestand werd er waar
lijk niet beter op toen de
forse bootsman hem in de
kraag greep en op ruwe
wijze begon over te bren
gen naar het inwendige van
het grote schip. „Héla!
Een beetje kalmer kan óók
wel!" riep de smid verbol
gen. „Ja hoor. het is
d", grinnikte de boots
man. „We zullen meneer
héél zachies anpakken. Dan
krijgt-ie direct een sigaartje, een konjakkie, en een moccapunt Ga hier nou
maar naar binnen, jongen. Daar zit een meneer, die jou dolgraag even spreken
wil." De bootsman opende een deur en gaf de smid een fikse por, zodat deze
bijna in de armen vloog vankolonel Plimmp! „Wel wel, daar hebben
we de echte meneer Verholen", lachte de onverstoorbare kolonel vriendelijk.
„Dat was op het nippertje, nietwaar? Tot mijn spijt hebben we U een paar
onaangename ogenblikken moeten bezorgen, maar helaas, het ging niet anders."
„Dus dus U weet wie ik ben?" stamelde de smid. Plimmp glimlachte
even en zei: „Natuurlijk weet ik dat. Mijn naam is Plimmp. Kolonel Plimmp,
hoofd van de Bijzonder Geheime Dienst. Wy van de B.G.D. weten, dat uw;
plaats te Rijkhuyzen is ingenomen door uw merkwaardige dubbelganger,!
Pjotr Nogrottr. Wij achtten het onze eerste taak U uit handen van de Nicola-r-
goniërs te bevrijden. Dat is gelukt. Rest ons nog uit te zoeken waarom dit
vreemde spionnen-gespuis zich in uw smidse heeft genesteld. Maar daar zul-»
len we wel gauw achter komen, want we hebben er een van onze beste man-i*
nen op afgestuurd." „Goeie help, waar ben ik nóu weer in verzeild ge
raakt?" mompelde de smid