IONDAGS
Lottobaronnen
wekelijks
miljoen
slepen
een
over de grens
ik ben die ik ben
Dit is de kans van uw leven!
VIJFTIEN MILJOEN DUITSERS
WAGEN WEKELIJKS EEN GOKJE
ZUIGKRACHT DUITSE LOTTO
HUIB VER WE IJ
1
t
'x
x lil
/3yt>
PJ. Z>£*
HO
Koes.
Staatsloterij kreeg een
kick door Duitse Lotto
ZATERDAG 5 OKTOBER 1968
In West-Duitsland bij
na 60 miljoen inwoners zijn
ongeveer 15 miljoen Lottospe
lers. Hun gezamenlijke inleg
bedroeg vorig jaar ruim 2
miljard gulden, 200 miljoen
meer dan in 1966.
Men moet bij onze ooster
buren tenminste 18 jaar zijn
om aan de wekelijkse
„kruisjeszetterij" te kunnen
deelnemen. De conclusie is
dan ook gewettigd dat
driekwart deel van de bevol
king van de Bondsrepubliek
regelmatig een gokje waagt.
Een getallenloterij elke
zaterdagavond is de trekking
is bepaald geen Westduits
monopolie. Achter het IJzeren
Gordijn, Polen, Roemenië, de
DDR, Bulgarije en Hongarije
wordt eveneens Lotto
gespeeld.
Ook worden niet in Ide
Bondsrepubliek de hoogste
prijzen uitbetaald; de hoofd
prijzen in Italië en in Enge
land (toto) kunnen miljoenen
guldens belopen.
De Lotto is in West-Duits
land een aantrekkelijk melk
koetje voor de overheid. 22
procent van de opbrengst
vloeit af naar de verschillen
de „Lander" (op federale
leest geschoeid), die er wegen,
scholen en andere openbare
diensten mee financieren. Bo
vendien wordt nog eens 162/a
procent als belasting geheven.
De helft van de totale inleg
wordt voor prijzen gereser
veerd. De rest, nog geen 10
procent, is voor de instand
houding van het loterij-appa
raat bestemd (tussenpersonen,
meestal tabaksdetaillisten die
een percentage van hun omzet
krijgen, een vaste staf van 250
personen, het drukken van
formulieren en oen gratis ver
krijgbaar weekblad, „Glück").
In Nordrhein-Wcstfalen, dat
tegen dc Nederlandse grens
ligt gedrukt, wordt intensief
gespeeld. De Lotto-inleg be
draagt daar 12 miljoen gulden
per week. Per hoofd van de
bevolking betekent dit een in
zet van 70 gulden per jaar.
De prijzen, die van 2 tot
450.000 gulden variëren (bij
het raden van 3 van de 6 cij
fers, die wekelijks uit de bus
komen, krijgt men al een
winstje uitbetaald), zijn be
lastingvrij.
Op prijzen die daarvoor in
aanmerking komen, zal van 't
volgend jaar af echter wel 1
procent vermogensbelasting
moeten worden betaald.
O
O
O
A
1
77
»S H-
1
7
S3
13
3
66
18
X'
76
4
79
5
74
iW
li
6
79
7
54 Zï
18
13
S
64
4
17.:
9
lb
2
W
-Ti
3
i
X
buïuuu
1 1
dus 5
750 OOO.- DM per loteru
OOFDPRIJS 6e KLASSE
OOO.OOO,- DM (1 miljoen)
iqe attrek uilbetaald wofde»
(4 [tfij )jê|
6; h4.i jïjjj [4]
Uw; i'? jifilj
•JHÏF; 1 |i :#L;vi;.n;fey jn'ï
s i si
Mono
•woon
■Wflttl -
2(!(Êü
'Wflöo
1 ■'1)000
po 000
door LINK VAN BRUGGEN
De heer H. fpTeeuwen voert een indrukwekkend
briefhoofd. Hij noemt zicli exploitant van het Interna
tionale Bemiddelingsbureau voor Loterij deelname „Ster-
ria"-Interlot. En voor zichzelf heeft hij ook nog eens de
functie gereserveerd van Hoofdlottoverdeler voor Benelux.
Hij houdt, zich postlagerndin Emmerik op, en wel op
het adres Geistmarkt 17.
Over de persoon van de heer Teeu-
wen kunnen we niets meedelen. We
weten niet eens of hij Nederlander
dan wel Duitser is. Z'n functie moet
wel als een fictie worden beschouwd,
omdat deze net zo loos is als de be
kende notedop. En wat z'n officiële
adres betreft als we goed zijn in
gelicht, heeft hij ergens in de Stein-
strasse een kamertje gehuurd, waar
hij overigens zelden te vinden is
dit adres is hetzelfde als dat van het
Emmerikse hoofdpostkantoor
De heer Teeuwen moet wel zeer goede
zaken doen. Z'n geachte clientèle, die
zich voornamelijk in Nederland bevindt,
betaalt voor het gokje, dat in de Duitse
Lotto wordt gewaagd, 30 zo niet 40 pro
cent te veel. Bij een beetje klandizie moet
z'n winst zeker 1000 gulden per week
bedragen.
Wat de heer Teeuwen in Emmerik
doet, doen tientallen andere Nederlan
ders of Duitsers in de grensstreek. Ook
in plaatsen als Kaldenkirchen en Gronau
heeft men ontdekt dat de hoge prijzen,
die in de Duitse Lotto worden betaald
gemiddeld per week vier eerste prij
zen van 500.000 mark 450.000) elk!
een ware zuigkracht op de speellustigen
in ons land uitoefenen.
Waar de bemiddelaars van Lottodeel-
nameformulieren dan ook met succes op
speculeren, is een mentaliteit. Op de rug
van de fiscus en gebruikmakend van de
mazen van de wet verdienen ze goud.
Aan eigen prestaties staan hier slechts
„lichte administratieve bezigheden" te
genover, doch zelden meer dan een paar
dagen per week.
Wie de stroom van opwekkingen be
studeert om aan de Duitse Lotto deel te
nemen zelf kregen we er in één week
vijf in de bus, en nog eens twee voor de
Nordwestdeulsehe Klassenlo lier ie
komt al gauw tot de conclusie dat de
concurrentiestrijd onder de bemidde
laars dikwijls venijnig is.
Een zekere P. Veen, eveneens domi
cilie houdend op een postadres in Em
merik, waarschuwt zijn „Lottovrienden
in Nederland" tegen, wat hij noemt,
„klandestiene agentschappen".
voor het gelóóf, als beleving, maar het zegt niets over wat zich
als openbaring aandient. Immers: openbaring komt van „bui
tenaf
De unieke opzet van de bij bei is een (tot op zekere hoogte)
te achterhalen waarheid te openbaren. De bijbelse samenhang
toont zelfs aan, dat een deel van het daarin gegeven Godsplan
reeds gerealiseerd is, m.n. in de historie van Israël en in de
Christus.
ringen geen andere en andersoortige werkelijkheid kunnen
ontsluiten.
Overigens komt de voorhoede van de wetenschap meer en
meer in aanraking met realiteiten die alle menselijke logica uit
sluiten en ook o.m. de scheiding geest-stof doet vervagen.
ontmythologiseren
„Zonder vestigings-, werk- en
verblijfsvergunning", schrijft
hij,„hierdoor geen hoge onkos
ten, bieden deze oncontroleer
bare kantoortjes goedkopere lot
todeelname aan als officieel voor
buitenlandse deelname is vast
gesteld. Daarbij is voorgekomen
dat deze, in het duister wer
kende lieden zelf de lottoformu
lieren met een vals stempel af
stempelen.
„Bij kleine prijzen volgde dan
prompt uitbetaling en bij grote
prijzen kwam de inzender tot
de ontdekking dat hij jarenlang
voor niets zijn goede geld naar
Duitsland had verzonden. Dat
de Duitse politie in samenwer
king met de Nederlandse politie
regelmatig deze 'ongewenste
vreemdelingen' over de grens
zet, laat zich begrijpen".
Veeg uit pan
Na deze slecht geformuleer
de verzinsels buitenlanders
betalen voor een lottoformulier
net zoveel als Duitsers, maar de
bemiddelaars, ook meneer Veen,
zetten er naar eigen goeddun
ken een winstmarge op! krij
gen de PTT'ers een gemene veeg
uit de pan.
„De Nederlandse en Duitse
PTT"', gaat de bewaker van het
welzijn van gokkers verder,
„hebben duizenden medewer
kers, die uw kostbare brief bij
ons moeten bezorgen. Zij weten
allen wat de inhoud van de
brieven, geadresseerd aan ons
adres, is. Deze duizenden
PTT'ers zijn niet allemaal even
eerlijk, en zodoende verdwijnen
regelmatig brieven, welke niet
aangetekend zijn verzonden.
Vooral als de brieven op een
zaterdag of zondag worden ge
post."
Op het ministerie van finan
ciën in Den Haag is wel eens
een schatting gemaakt van het
totale geldbedrag, dat de Neder
lander jaarlijks aan buitenland
se loterijen toevertrouwt. Hoe
wel niemand voor de betrouw
baarheid der cijfers kan instaan,
kwam men op 50 miljoen gul
den voor de Duitse Lotto en op
5 miljoen voor de Belgische
Staatsloterij.
Uit Nederland vloeit de Duit
se Lotto dus wekelijks 1 mil
joen gulden toe, waarbij be
dacht dient te worden dat het
vaak om illegale transacties
gaat.
De Nederlandse wet verbiedt
het in de handel brengen van
buitenlandse loterijformulieren,
evenals het bevorderen van deel
name aan een buitenlandse lo
terij. Het spelen zelf is echter
niet verboden. Hetzelfde geldt
voor het verzenden per post van
de formulieren.
Aan de Duitse grens zijn en
kele malen bemiddelaars gever
baliseerd, omdat ze stapels lot
toformulieren in hun wagen had
den liggen. Ook wordt getracht
op te treden tegen zogenaamde
koeriers, die de grenscafé's fre
quenteren.
Dit neemt niet weg dat de
handel in lottoformulieren nog
overal groeit en bloeit. De
„Scheine", waarbij het om het
aankruisen van 6 cijfers uit een
reeks van 39 of van 49 gaat. gaan
vaak van hand tot hand. Zc wor
den op het lichaam gedragen of
in de auto verstopt, zonder dat
een douanebeambte daar iets
van behoeft te merken.
Hoe moeilijk het is tegen dra
gers van lottoformulieren actie
ultra-real isme
Van H. Verweij, met wie onlangs ons blad een
vraaggesprek had, is een opmerkelijk boek ver
schenen1). Wie het leest, vindt een schat van
enerzijds diepzinnige, anderzijds avontuurlijke
gedachten.
In een verwarde tijd, ook op theologisch ge
bied, treft de lezer vooral, dat de schrijver op
heldere wijze de betrouwbaarheid van de bijbel
als profetisch geschrift aantoont en het unieke
karakter van God als
ik ben die ik ben
Iedereen kent de opmerking van bisschop Robinson: „God
is geen oude man in de lucht". Dat is ook zo. maar wie is Hij
dan wel? Mannen als Bultmann, Tillich en Bonhoeffer doen te
kort aan het openbaringskarakter van de bijbel door haar „hori
zontaal" te vertalen.
Verweij daarentegen laat de bijbelse waarheid juist onaan
getast en geeft een diepere doorlichting, die alleszins de moeite
waard is.
bijbel en wetenschap
Een gewilde tegenstelling is die tussen geloof en wetenschap.
Tillich zegt dat beide onvergelijkbaar zijn. Wellicht gaat dat op
Godskennis is alleen mogelijk door openbaring. T.a.v. open
baring erkent de schrijver de noodzaak van een nieuwe oriën
tering. Maar 'hij verwijt het. secularisme, dat het door het bo
vennatuurlijke en miraculeuze als on-werkelijk af te wijzen,
voorbijgaat aan de mogelijkheid, dat wat wij „bovennatuurlijk"
noemen alleen maar buiten ons niveau van kennis ligt.
Zijn visie, die hij op fascinerende wijze in dit boek uitwerkt,
rekent met in het heelal aanwezige mogelijkheden en realiteiten,
die niet bovennatuurlijk zijn, maar natuurlijk 'boven ons niveau
van realiteit, bewustzijn en kennis.
We doorzien alleen de bijbel door te letten op zijn struc
tuur: hij ziet Gods leiding vooruit en toont in de vervulling van
profetie de realiteit van God en Zijn heilsplan.
Door zich dood te staren op tijdgebonden mythologische
elementen doet men 'hetzelfde als wanneer men een film be
oordeelt op grond van de gebruikte decors en het karakter van
de spelers in plaats van op het thema dat uitgebeeld wordt, te
letten. Maar dan doet men de bijbel 'geen recht.
de laatste dingen
God is concreet
In deze zin is ook de bij bei een ultra-realiteit. Men leest
hier het verhaal van de God die Zich openbaart en concreet
met zijn volk kennis maakt. De God die tekenen doet en op grond
daarvan geloof vordert. De God die zijn volk laat kiezen voor of
tegen en d.m.v. zijn profeten later gevolgde gebeurtenissen voor
zegt. De God die de Messias belooft. Die ook gekomen is. Zó
concreet is God met ons bezig, dat we aan de hand van de bijbel
kunnen nagaan wat reeds vervuld is en wat nog komen moet en
op grond van de reeds vervulde belofte zeer aannemelijk is.
futurologie
In het tweede deel van zijn boek bedrijft de schrijver een
..bijbels futurisme" op grond van de verworven inzichten. Op
spectaculaire manier verbindt hij eigentijdse wetenschappelijke
inzichten aan de toekomstprofetieën van de bijbel.
Men kan met verwondering sommige dingen verwerpen,
maar het volgende ogenblik met stijgende instemming en her-
kenning stuiten op allerlei originele verbindingen die hij legt.
Belangwekkend voor onze tijd zijn ook zjjn opmerkingen
over de Luciferische machten. Hij merkt op, "dat het immers
juist deze machten zijn volgens de bijbel, die van de grootste in
vloed zijn op Gods-, mens- en geschiedenisbeeld. Uitgaande hier
van schetst hij een (ultra-)realistisch beeld van de Antichrist.
Hoewei Verweij zelf verklaart nog niet klaar te zijn met het
doordenken van dit deel, is het fascinerend genoeg om degelijk
kennis van te nemen.
Vanuit de behoefte van de industrie aan planning op lange
termijn is een wetenschap van de toekomst ontstaan: futurologie.
De bijbel geeft evenwel een raam van heel concrete voorspel
lingen voor de (naaste) toekomst. Het is een minstens zo reële
zaak zich hiermee bezig te 'houden.
Verweij doet dit op een zeer originele wijze. Hij wyst eerst
op de betrekkelijkheid van ons wereldbeeld, dat in de wereld van
het zeer kleine en het zeer grote werkt met wat onvoorstelbaar
is voor de mens en waarnaar we alleen maar kunnen raden.
Vervolgens wijst hij terecht erop, dat wetenschappelijke vorde-
israël
Tot slot willen we wijzen op het bijzonder boeiende gedeelte
(pag. 138 vv) waarin de schrijver de achtergronden doorlicht
van de verwerping van de Christus door de Joden en de onder
scheiding van de heilshistorische structuur van Israël en de „ge
meente" als specifiek Christus-lichaam.
Dit baanbrekende boek zal ongetwijfeld de aandacht krijgen
van velen die meedenken over en worstelen met de grote vra
gen van de mens.
A. C. MOERMAN
te ondernemen, blijkt uit de gang
van zaken in de Kerkraadse
Nieuwstraat, in vroeger jaren
berucht als smokkelcentrum.
Het is de plaatselijke douaniers
bekend dat in deze straat, die de
grens vormt tussen Nederland
en Duitsland, een levendige
handel bedreven wordt in lote
rijpapiertjes. Hoewel de contro
le is verscherpt, is men er tot
nog toe niet in geslaagd ook
maar tegen iemand proces-ver
baal op te maken.
De „echte" Lottobaronnen
Nederlanders en Duitsers ge
lijk blijven buiten schot. Ze
laten zich niet vangen door en
kele nauwelijks te hanteren wet
telijke bepalingen. Ze zetelen in
al of niet bonafide kantoortjes
aan de Duitse kant van de grens
en gebruiken „Tante Pos" le
gaal dus voor hun lucratieve
bezigheden.
Eén van hen is de Amster
dammer Max Schrijver. Hij
houdt er een vestiging in Kal
denkirchen op na. De werving
van klanten in Nederland ge
schiedt via agenten, die geen
lottoformulier in handen krij
gen.
De Duitse justitie legt de be
middelaars weinig in de weg.
Waar men wel tegen optreedt
de fiscale recherche dan
zijn de „wild" opererende lie
den. Dezen hebben een schuil
adres, staan nergens officieel
ingeschreven, en bezitten geen
woon-, geen werk en geen ves
tigingsvergunning.
Lachende derde
't Spreekt vanzelf dat 't hierbij
vooral om Nederlanders gaat.
Het zal de Duitse autoriteiten
een zorg zijn of er veel of wei
nig Nederlanders hun geluk in
de Lotto beproeven, maar wat
hun wel interesseert, is of de
handen vol geld verdienende
bemiddelaar belasting betaalt.
Op grond daarvan spreekt
men van erkende en niet-er-
kende bureaus. Met enigerlei
gangbare opvatting over be
doeld begrip heeft een en an
der echter niets te maken.
Het Duitse Lotto-apparaat
zelf blijft (als lachende der
de?) op een afstand staan, 't
Zou wel heel dom zijn de
vloed van Hollandse gulden
tjes te versmaden, hoewel
men naar buiten wel eens
verplicht is een lelijk gezicht
te trekken tegen een niet voor
serieus doorgaande bemidde
laar.
De Nederlandse Staatsloterij
trekt op dit moment zo'n 75
miljócn gulden per jaar aan.
In vergelijking met 1964 is de
opbrengst meer dan verdub
beld. Toen werd er 35 miljoen
gulden omgezet, een jaar later
46 miljoen en weer een jaar
later (1966) 60 miljoen.
De vraag of het spelen in
een loterij een welvaartsver
schijnsel is. kunnen insiders
nog altijd niet beantwoorden.
De verhoging van de inko
mens zal er zeker wel iets
mee te maken hebben, maai
als eerste oorzaak wordt toch
wel de structuurvernieuwing
gezien.
POPULAIR
De populariteit van de
Duitse en ook de Belgische lo
terijen in ons land heeft veel
tot de veranderingen bijge-
dragen. Voor de recente wijzi
ging van de wet op de kans
spelen is dit zelfs een hoofd
argument geweest.
De uitbreiding van het aan
tal loterijen, series en spelers,
zomede de verhoging van de
hoofdprijs (500.000 gulden, die
er op 8 oktober voor 't eerst
uitkomt), hebben de wer
vingskansen aanzienlijk ver
groot.
De Nederlandse Staatsloterij
is zeker niet de grootste, maar
keert, in procenten van de in
leg uitgedrukt, wel 't meeste
uit. Het prijzenpakket be
draagt ongeveer 70 procent
20 procent meer dan de Duitse
Lotto dus. en 30 procent meer
dan de Belgische loterijen.
NIEUWE STIJL
Van de staatsloterij-nieu-
we-stijl verwacht de schatkist
in 1969 revenuen tot ongeveer
30 miljoen gulden. Dit is een
veelvoud van het bedrag, dat
de fiscus de afgelopen jaren
incasseerde.
Een van de recente wijzi
gingen houdt in dat er 15 pro
cent kansspelbelasting moet
worden betaald op prijzen, die
hoger zijn dan 2000 gulden.
Alleen de hoofdprijs van
500.000 gulden kan belasting
vrij worden geïnd.