VERONTRUSTING OVER
VU IN MIDDELRURG
Maria de spits van
het Melovi
neem
een bijbel
voor
uw rekening
Brief van Nederlandse bisschoppen
Twee kerken samen
in Brouwershaven
Een woord voor vandaag
Zonder studie
naar kansel
Dr. Yan der Schoot
omgekomen
Vervreemding
van elkaar
neemt toe
Uw probleem
is het
onze....
99
ORJ1
GHJ1
IMS wi
IMCT""
KLANKEN
-
Dr. H. v. d. Berg
aanvaardt ambt
ZC5 glanzende onderzettertjes (met lijn Indisch motie!) in etui
voor ieder die nu een nieuwe abonnee opgeeft!
Begenadigd
Oecumene
Devotie
Bronkhorst
dankbaar
niet voldaan
Arabisch protest
zonder grond
Maar besluit
nietunanieum
VRIJDAG 4 OKTOBER 1968
Er staan woorden in de bijbel die we liever overslaan. Ze
zijn niet blij, maar angstaanjagend. Maar het is nooit wijs
om de struisvogel te imiteren en de kop in het zand te ste
ken. We zijn geschapen om op te zien.
Zo'n angstaanjagende zin komt ook voor in het eerste hoofd
stuk van Spreuken. God wil ons de wijsheid schenken. De
wijsheid staat met open armen. Maar wat als we haar de rug
toekeren?
Spreuken 1 27 zegt: Wanneer benauwdheid en angst over
u zullen komen, dan zullen zij tot Mij roeipen, maar lk zal niet
antwoorden, zij zullen Mij zoeken, maar Mij niet vinden.
We kunnen Gods gaven niet in ontvangst nemen op onze tijd,
als wij haar willen aannemen. Gods gave moet ontvangen
worden op Gods tijd. Gods genade is eeuwig, maar Gods aan
bod van genade niet. Er komt een moment dat we niet meer
kunnen ontvangen zelfs al willen we.
Wie Gods wijsheid versmaad, wordt zelf versmaad. Wie Gods
wijsheid de rug toekeert, merkt dat hij zelf de rug toegekeerd
kreeg. Wanneer kunnen we Gods genadegaven ontvangen?
De bijbel zegt: „Nu": „Nu is de aangename tijd. Nu, niet
straks. Wie straks" zegt, zal ontdekken dat er geen „nu"
meer is.
We lezen vandaag: Kolossenzen 2 1-7.
HANNOVER De Evangelisch
Lutherse Kerk van Hannover wil
haar enorm predikantentekort op
lossen door de gemeenten ook de
kans te geven om mensen die geen
theologische studie gevolgd hebben,
te beroepen.
De synode heeft een kerkorde-
bepaling aanvaard waarin gezegd
wordt dat de pastorale ambtsbedie
ning open staat voor hen die al
meer dan tien jaar actief in het
kerkwerk betrokken zijn.
Eer zij echter beroepen kunnen
worden, moeten deze „leken" eerst
enige tijd als assistent van een
predikant werkzaam zijn.
UTRECHT De hervormd theo
loog en psychotherapeut, dr. E. van
der Schoot, is gisteren op Rijksweg
22 bij Utrecht bij een ongeluk om het
leven gekomen. Hij zwenkte plotse
ling naar links uit een file en werd
door een tegemoet komende vracht
wagen op de andere weghelft gegre
pen. Dr. Van der Schoot overleed
tijdens het vervoer naar het zieken
huis.
Dr. Van der Schoot begon zijn
ambtelijke loopbaan in Kantens in
1942. Kort na de oorlog nam hij een
beroep aan naar Zaandam en in 1951
werd hij bevestigd in Utrecht. Sinds
1966 heeft hij zich geheel gewijd aan
psychotherapie. Hij was 50 jaar.
<Van onze kerkredactie)
MIDDELBURG De Middel
burgse Schouwburg puilde gis
teravond uit van de meer dan
achthonderd mensen, die geko
men waren naar de nieuwe
„Kernvraagstukkenavond", dit
maal georganiseerd door een
interkerkelijk comité.
Ook op de avonden belegd door de
Vrije Universiteit (onder andere in
Middelburg) waren de „Kern
vraagstukken" ter sprake gekomen.
Deze avonden hadden echter de ver
ontruste gereformeerden geen bevre
diging gegeven. Zo rees de gedachte
aan een nieuwe bijeenkomst, waar
voor uiteindelijk een interkerkelijk
comité gevormd werd. Thema was
„het gezeg van de Heilige Schrift".
„Twee dingen willen wij vasthou
den", zei voorzitter ds. P. van Til
(gereformeerd) uit Middelburg in zijn
openingswoord: „Het goddelijk gezag
van de Schrift en de vrijheid van de
Brieven die niet zijn voorzien
vzn naam en adres kunnen niet In
behandeling worden genomen. Ge
heimhouding Is verzekerd. Vragen
die niet onderling met elkaar In
verband staan moeten In afzonder
lijke brieven worden geateld. Per
brief dient een gulden aan postze
gels te worden Ingesloten.
Vraag: Wat is de oorsprong van
het kaartspel? Vroeger werd het
veel duivelsspel genoemd. Wordt in
de Bijbel ook al niet het kaartspel
scherp veroordeeld?
Antwoord: Kaartspel is al zeer
oud, maar schijnt in de tijd van de
Bijbel niet te zijn voorgekomen. In
een kroniek van 1299 van Sandro di
Popozzo te Venetië wordt het
kaartspel reeds genoemd. In het
Brits museum (Egerton) bevindt zich
een spel kaarten dat in 1267 in
Duitsland werd vervaardigd.
Prof. dr. J. J. L. Duyvendak ver
telt in zijn boek „China tegen de
Westerkim" dat daar het kaartspel
al lang ingeburgerd was en dat er in
de Middeleeuwen in Klein Azië ge
drukte Chinese speelkaarten in om
loop waren. Dit is een belangrijke
aanwijzing voor de verspreiding van
de boekdrukkunst van China naar
Europa. Er is een verhaal dat ko
ning Karei van Frankrijk (plm.
1400) uit spotternij kaarten met bij
belse figuren liet maken.
Kaartspel heeft dikwijls tot exces
sen geleid, maar wordt ook zeer veel
als denksport beoefend.
Vraag: Hoe hoog stond de Itali
aanse lire in 1927?
Antwoord: Thans kosten 100 Itali
aanse lires bijna 60 cent, in 1927
kostten ze 12,90.
Vraag: Wat is het voedsel van een
egel?
AntwoordMuizen, wormen,
insecten en slakken. Ook kan u het
dier dagelijks een schoteltje melk
voorzetten. U kan er dan op rekenen
da* hij steeds terugkomt, zolang hij
niet overreden wordt.
exegese. Ik meen, dat ook zij, die op
de VU-avonden spraken, hieraan wil
len vasthouden. Toch krijg ik de in
druk, dat er kortsluiting is tussen
broeders van hetzelfde huis."
Ds. Van Til meende, dat m de
kring van de Vrije Universiteit het
gevaar acuut is, dat de vrijheid van
exegese het goddelijk gezag van de
Schrift niet genoeg op zijn plaats
laat.
Assen
Dat werd fors onderstreept door dr.
M. J. Arntzen, gereformeerd predi
kant te 's-Gravendeel. Niemand mag
een exegese bindend opleggen, zei
hij. Wij zijn alleen gebonden aan het
Woord van God zelf.
Maar het is wat anders, als de vrij
heid van exegese misbruikt wordt,
om het gezag van de Bijbel aan te
tasten. Dr. Arntzen wees op de her
roeping van Assen. De gereformeerde
synode zei: het is maar een exegese,
als je de bomen in het paradijs of
het spreken van de slang als realitei
ten opvat. Je bent vrij, om het ook
anders op te vatten.
Dan komt men volgens dr. Arntzen
echter duidelijk in strijd met de
klaarblijkelijkheid van de Schrift.
Wij hebben niet het recht, om de
duidelijke feiten, die de Bijbel ons
geeft, in twijfel te trekken. Het is
geen gezonde exegese, als men de
wonderen van Simson, Elia of Elisa
volksverhalen noemt De Heilige
Schrift beschrijft ze zelf als wondere
tekenen van Gods almacht. Zelfs de
centrale heilsfeiten zijn een omstre
den zaak geworden.
Dr. Arntzen zei, dat aan de VU
dergelijke dingen ongehinderd ge
leerd worden. Kuyper stichtte de VU
als bolwerk tegen de schriftkritiek.
Zijn wij nu niet terechtgekomen in de
positie van de mensen, die Kuyper
bestreed, vroeg dr. Arntzen zich af.
Adam
Ds. P. op den Velde uit Zierikzee
(christelijk gereformeerd) zei als
tweede spreker de vlotheid niet te
kunnen begrijpen, waarmee men de
historiciteit van Adam en de staat
der rechtheid laat vallen. „Daarmee
valt ook de verbondsleer, het gere
formeerd belijden aangaande de zon
de en haar gevolgen, het gezicht op
het werk van Jezus Christus en dan
moet ook het belijden over de weder
komst worden herzien. Het kerkvolk
voelt dit aan. Het voelt de funda
menten wankelen."
Ten aanzien van de verhouding
tussen Bijbel en natuurwetenschap
moeten we rustig erkennen, dat er
vragen zijn, die we niet kunnen be
antwoorden. Laten wij zo nodig de
moed opbrengen, om in de spanning
te blijven staan, maar nooit de span
ning oplossen door van de Schrift
weg te lopen, aldus ds. Op den Velde.
De derde spreker, dr. J. Douma uit
Brunssum (vrijgemaakt-gere-
formeerd), keerde zich tenslotte tegen
de opvatting, dat de feiten in de Bij
bel niet zo belangrijk zijn. omdat het
op de boodschap aankomt. Zonder
feiten geen boodschap en dr. Douma
herinnerde onder meer aan de op
dracht door Lucas van zijn evangelie
aan Theofilus.
In de discussie kwamen onder
meer prof. dr. C. Augustijn en drs.
Tj. Baarda van de theologische facul
teit van de VU aan het woord. Dr.
Arntzen had in zijn betoog een arti
kel van prof. Augustijn aangevallen.
De hoogleraar antwoordde: „Ik heb
dat beslist niet zo geschreven. U leest
mij verkeerd. Ik herken mij niet in
uw verhaal."
„Aan de VU is geen mens, die iets
wil afdoen aan het gezag van de
Schrift. U hoeft geen vertrouwen in
ons te hebben. Wij vragen wel om
kritische begeleiding maar probeert u
er eerst in te lezen. Wij willen iets
heel anders, dan u ons laat zeggen",
aldus prof. Augustijn.
Symbolisch
Men kwam er niet uit. Dr. Arntzen
vond het niet erg, als het huwelijk
van Hosea zinnebeeldig wordt opge
vat, of het verhaal van de verzoeking
in de woestijn wordt gezien als een
visioen. En ds. Op den Velde zei het
eens te zijn met prof. dr. B. Oöster-
hoff, dat zonder iets af te doen aan
de werkelijkheid, die in Genesis 3
meegedeeld wordt, toch toegestemd
moet worden, dat de wijze waarop ze
meegedeeld wordt, symbolische uitleg
toelaat.
Wie legt nu het kriterium aan
wanneer wel historisch en wanneer
niet, vroeg drs. Baarda.
De verwarring werd er niet minder
op doordat prof. Augustijn desge
vraagd, maar zonder het toe te lich
ten, ronduit zei, niet te geloven in de
historische Adam en ook niet te gelo
ven, dat Jezus met hetzelfde lichaam
is opgestaan, als waarmee Hij is
gestorven. („En nu zal dr. Arntzen
wel weer zeggen: „Die man ontkent
de feitelijke opstanding van
Christus" en dan heeft hij mijn ant
woord weer in zijn schema.")
Toen dr. Arntzen op een gegeven
moment zijn verwantschap met Con
frontatie beleed, werd het ex-priester
ds. M. V. J. de Craene te gortig.
„Confrontatie houdt helemaal niet
aan de Bijbel vast, maar aan het
pausschap." Maar dr. Arntzen zei, dat
hij als het om de maagdelijke ge
boorte en om de opstanding ging, wel
broederlijk met de paus wilde op
trekken tegen de modernistische ge
reformeerden.
Ds. Van Til sprak in zijn slot
woord over een ontstellende ver
vreemding, die dreigt te komen tus
sen broeders van hetzelfde huis.
Mexicaanse kerken
zijn actief tijdens
Olympische Spelen
MEXICO Het Bijbelgenootschap
van Mexico heeft een 32-pagina's tel
lend boekwerkje laten ontwerpen dat
aan alle deelnemers aan de Olym
pische Spelen, alsmede aan toeristen
en journalisten zal worden uitgereikt.
Het boekje, getiteld „meer dan over
winnaars" is in yijf talen uitgegeven:
Spaans, Engels, Frans, Duits en
Russisch. Het is bedoeld om de Mexi-
co-bezoekers de weg te wijzen naar
ware sportiviteit en ware vrede.
(Van onze kerkredactie)
HEEMSTEDE „Meermalen is ons de laatste jaren gevraagd om een pastorale brief over
Maria. Wanneer u over verwarring en vernieuwing schrijft, dan mag u over Maria niet zwijgen,
zo is ons gezegd. In de verwarring raakt zij op de achtergrond, in de vernieuwing verdwijnt zij
geheel uit de verering."
Dat is de inzet van de Vierde Pastorale Brief van de Nederlandse bisschoppen, die dit weekend
wordt gepubliceerd. Na „De zondag en het vrije weekend", „Vernieuwing en verwarring" en
„Kerk worden in dienst van een veranderende wereld", zal deze brief, die geheel aan Maria is ge
wijd, vooral de aandacht van de protestanten trekken-
Alle nadruk wordt er in ge
legd op het geloof van Maria,
met name tijdens Paaszaterdag.
„De heer was gestorven. De
kleine kudde was verstrooid,
ontmoedigd. Twijfel en onzeker
heid deden de leerlingen moede
loos naar huis terugkeren.
Het geloof bleef in ieder geval le
vend en ongeschokt in één mensen
hart: het hart van Maria. Zij stond
onder het kruis, samen met enkele
vrouwen en met de trouwe Johannes.
Haar geloof heeft de anderen
versterkt. Van haar staat immers
nieuwe
Elektronisch instrument te bespelen als
orgel, piano, spinet en klavecimbel.
Demonstratie iedere dag van 9 -12 en
van 2-6 uur behalve donderdags.
NEONVOX Wilp Gld.
Tel. 05716-415 b.g.g. 05761-571
rtrvhi ZENDEN AAN
OWÏM NEONVOX, Wilp, Gld.
Naam -
Plaats -
Verzoekt toezending uitgebreide gegevens
AMSTERDAM Dr. H. van den
Berg, die benoemd is tot lector in de
sociologie van het maatschappelijk werk
aan de Vrije Universiteit, heeft zijn
ambt vanmiddag aanvaard met een
openbare les over „Structuren van hulp
verlening".
In deze les analyseert dr. v. d. Berg
enige historische hulpverleningsstructu
ren met het oogmerk om de huidige ge-
institutionaliseerde hulpverlening in het
maatschappelijk werk en het maat
schappelijk opbouwwerk meer reliëf te
geven.
Dr. Van den Berg, 5 oktober 1927 in
Rotterdam geboren, promoveerde in
1963 op „Sociologie van de hulpverle
ning" en is sinds 1964 verbonden aan
de faculteit der sociale wetenschappen.
NED. HERV. KERK
Beroepen te Groot-Ammers: B. M.
Meijndert te Woudenberg, die bedankte
voor Maarssen (vac. J. Vroegindeweij
toez.); te Nieuwkoop (toez.): D. Bou-
man te Garijp; te Zoetermeer: C. J. P.
Lam te Putten; te Hall (cl Apeldoorn):
G. F. W. Herngreen, laatstel. pred. te
Den Haag.
Bedankt voor Drachten (zuid-oost):
J. v. Ginkel te Oosthem, voor Benthui
zen en voor Nieuwpoort (vac. C. G.
Baart toez.): dr. A. van den End te
Kootwijkerbroek; voor Beesd (toez.):
G. A. Zuidam te Nieuweroord (Dr.).
GEREF. KERKEN
Beroepen te Zwartsluis: kand. A. Han
sen te Assen.
Aangenomen het beroep tot predi
kant te Zonnemaire: D. Jansma, lerend
ouderling aldaar.
Beroepbaarstelling: D. Tieleman, Ko
ninginneweg 218-IV, Amsterdam.
EVANG. LITTH. KERK
Beroepen te Deventer: J. G. Bahn-
müller te Stadskanaal; te Tiel. prop.
J. M. Mulder te Bussum.
GEREF. KERKEN (vrijgem.)
Beroepen te Leeuwarden-Huizum: K.
J. Kapteyn te Overschild.
geschreven, dat zij „de woorden be
waarde in haar hart".
In de zwaarste beproeving, in de
nacht van de geest en de leegheid
van de zaterdag, bleef Maria als de
onwankelbare gelovige overeind
staan. Wij noemen die stille Sabbath
nu Paaszaterdag vanuit de stralen
glans van Pasen, maar hij was toen
een zwarte en droeve, een lege en
troosteloze dag. Dit was Maria's
langste dag. Dit was haar waken rond
om de leegte. In haar moest de ver
wachting van Israël stand houden.
,Dit was voor deze dochter van Abra
ham de hoop tegen alle hoop in.
Dit was haar geloof, waardoor zij
zich een waardige dochter toonde
van Abraham, vader van de geloven-
den. Dit was haar liefde, die sterker
was dan de dood. Het is goed onze
bezinning op de persoon van Maria
steeds te beginnen met na te denken
over haar geloof."
Over de Mariaverering zeggen de
bisschoppen, dat zij terecht is, maar
gehouden moet worden binnen de
grenzen van de gezonde leer. Zij
schrijven:
„Wij prijzen Maria zalig, omdat de
Machtige grote dingen aan haar heeft
gedaan. Alles wat Maria is en alles
wat zij voor ons betekent, dankt zij
aan de overmacht van Gods genade.
Immers, tegenover Gods zoon, die,
zoals wij in het oude kerstlied zin
gen, „coomt van also Hooghe, van
also veer", is zij degene die voor ons
ontvangt en in wie wij ontvangen.
Maria staat vanzelfsprekend aan de
kant van het schepsel, en wordt daar
van Godswege voor ons begenadigd.
Maria i^^egenadigde, maar daar
mee ook verloste.
Begenadigde bij uitstek, dan ook
verloste bij uitstek. De gelovige heeft
altijd geweten, dat zij niet buiten de
orde der verlossing stond en daarmee
buiten het zondige geslacht van
Adam. De gelovige wist, dat Maria
binnen die orde stond. Maar hij ge
loofde, dat zij vanaf het eerste ogen-
blik van haar mensen bestaan verlost j
werd door Christus en wel totaal, i
Maria werd verlost niet door een la
tere" reiniging. maar door vrijwaring
van elke zondeschuld in een onbe-
vlekt-ontvangen-worden.
Zo ook gelooft de Kerk in Maria's
lichamelijke ten hemel-opneming als
een eerst vrucht, belofte en onder
pand tevens van wat eens zal komen:
de verlossing van heel ons mens-zijn
in de wederopstanding bij 's Heren
wederkomst.
Maria is .van ontvangenis tot her
rijzen de verloste bij uitstek; dat ge
tuigt de kerk in de dogma's van de
onbevlekte ontvangenis en van de li
chamelijke ten hemelopneming.
Maria zal ook in de bemiddeling
van genade een bijzondere rol ver
vullen. Elke mens kan reeds in geloof
van Christuswege genade bemidde
len. Maria is nu degene, in wie wij
Christus eens ontvingen. Zij is ont
vangend. alvorens te baren. Zo ook
is zij oerbeeld van de kerk''.
Een speciaal hoofdstuk is gewijd
aan Maria en de oecumene. „Zou zij,
die de spits vormde van het gelovige
Israël, in deze tijd van Oecumene ons
niet eerder tot elkaar kunnen bren
gen, dan ons scheiden? Wij moeten
hier met elkaar en met onze broeders
en zusters uit de Reformatie nog
meer over nadenken."
De bisschoppen stellen: „Het is de
bedoeling van God van alle mensen
één grote familie te maken waarin
alle mensen als broeders samenleven
in één grote levens- en liefde-ge
meenschap. Aan deze familie heeft
God ook een moeder willen geven: de
vrouw die Hij eerst en vooral aan
zijn Zoon als moeder heeft gegeven,
heeft Hij ook uitverkoren om de
moeder te zijn van het nieuwe
Godsvolk."
Zij zeggen in dit verband ook: „De
moederlijke taak van Maria tegeno-
de mensen verduistert of vermin
dert op geen enkele wijze het enige
Middelaarschap van Christus, maar
toont aan, hoe krachtig het is."
Tenslotte gaan de bisschoppen in
op de grote verschuiving in de Maria-
devotie. „Dat hoeft niet te beteke
nen een volstrekt prijsgeven van alle
uitingen van eerbied en liefde.
Liever dan te klagen over ver
trouwde zaken die in onbruik raken,
zoeken wij met u naar nieuwe vorm
geving; door in ons geloofsgesprek
ons ook bezinnend te spiegelen aan
Maria's geloof; door in onze Eucha
ristische viering haar voorbede in
te roepen; door onze kinderen naar
haar te vernoemen.
Wij kunnen dat doen door haar
feesten, wellicht niet meer als vroeer
te vieren als zondagen die in de sa
menleving van nu vreemde elemen
ten kunnen worden, maar door op
dergelijke Mariadagen in de avond
bijeen te komen en het eucharistisch
liefdemaal van de Heer te vieren."
De brief eindigt: „Het gaat
niet om een abstract theologisch
leervraagstuk, niet om theologi
sche onderscheidingen maar om
een levende ontmoeting of afwij
zing. Maria als levende persoon
vraagt van de christen een le
vend antwoord, een persoonlijk
antwoord, een antwoord van
hoofd en hart".
(Van onze kerkredactie)
DEN HAAG In het week
blad „Hervormd Nederland"
plaatst prof. dr. A. J. Bronkhorst
enkele kanttekeningen bij de
brief van de bischoppen over
Maria.
Hij is dankbaar voor de gehele
ontwikkeling, die de Maria-verering
in de laatste tien jaar genomen heeft.
De hoop hierover tot een vruchtbaar
gesprek te kunnen komen, is daar
door inderdaad opnieuw gewekt.
Als het hier om vrijblijvende over
tuigingen van onze broeders en
zusters uit de Rooms-Katholieke
Kerk ging, zouden we ons misschien
wel eens verbazen, maar ons er ver
der buiten houden, aldus prof.
Bronkhorst. Maar het gaat hier om
officieel vastgestelde dogma's.
„We zijn ketters (al wordt dit
woord tegenwoordig liever verme
den) als we ze niet aanvaarden. Dat
blijft een uitdaging, die ons tot in de
kern van ons geloof raakt en die we
ten volle au serieux moeten nemen."
Bril
„Zelfs na lezing van deze pastorale
brief blijft het mij moeilijk mee te
komen. De passage over het geloof
van Maria op stille zaterdag kan ik
vanuit het geheel van de lijdens- en
opstandingsverhalen toch werkelijk
niet meemaken. Wordt hier toch niet
door de bril van de gangbare vroom
heid in het Nieuwe Testament gele
zen. wat er nu eenmaal niet staat?
Waarom geeft het Bijbelse
Paasverhaal ons geen enkele aandui
ding van dat onwankelbare geloof
van Maria, dat de anderen zou heb
ben versterkt? De vraag blijft voor
mij onbeantwoord, hoe het mogelijk
is, dat Paulus in al zijn brieven maar
eenmaal (in Galaten 4:4 en hoe dan i
nog) over de Moeder des Herer
spreekt en dat Petrus haar al even
min vermeldt. Kan men dat als lou
ter toeval beschouwen?"
Ik geef op als
nieuweabonnee:
Als beloning voor mijn aktiviteit
ontvang ik een set onderzettertjes.
De nieuwe abonnee krijgt onze krant
veertien dagen gratis.
straat:
betaalt: per kwartaal per maand
1
Inzenden aan Bureau van dit blad
Ds. M. A. Krop
DEN HAAG „Deze zomer heb ik
zestien dagen in Jeruzalem en directe
omgeving doorgebracht. Ik logeerde
in het Arabische gedeelte en ik
heb veel met Arabieren gepraat.
Ik heb bij dag en nacht door oud en
nieuw Jeruzalem gewandeld. Het is
waarschijnlijk mijn leeftijd, maar ik
heb van prostitutie niets gemerkt."
Dit schrijft de Groningse studen
tenpredikant ds. M. A. Krop in Her
vormd Nederland naar aanleiding
van protesten over toegenomen onze
delijkheid rond de heilige plaatsen
sinds de bezetting door Israël, die
Arabische christenen aan Oe Thant
hebben gericht.
„Wanneer men van Arabisch
christelijke en islamitische zijde zich
nu zo verontrust toont, dan dient er
eerst geantwoord te worden op de
volgende vragen: Waarom hadden de
joden geen toegang tot hun heilige
plaatsen, buiten Israël gelegen, in de
jaren 1948 - 1967? Waar bleef toen
het protest tegen de verwoesting van
synagogen en de ontheiliging van be
graafplaatsen?" aldus ds. Krop.
Slorlf7,-op
postgiro 44000 t.n.V.
NBG, Amsterdam.
Vermeld daarbij:
bijbel voor Tanzania
of Kenya of Uganda
of Zambia of Java
of Roemenië.
(Van onze kerkredactie)
BROUWERSHAVEN Zoals
wij reeds meldden, hebben de
kerkeraden van de gereformeer
de kerk en de gereformeerde
kerk (vrijgemaakt) van Brou
wershaven besloten tot hereni
ging met wederzijdse erkenning
der ambtsdragers.
In de acte van hereniging zeggen
zij, dat de verenigde kerk begeert
te leven in onderwerping aan Gods
Woord, in gebondenheid aan de
Drie Formulieren van Enigheid en
de Herziene Kerkorde in het ver
band van de Gereformeerde Ker
ken in Nederland.
„De kerkeraden wekken thans al
le leden van beide gemeenten op,
elkander met de beiderzijdse ambts
dragers wederom te ontvangen als
broeders en zusters in de Here.
Voorts wekken de beide kerkera
den alle leden der beide gemeenten
op, al wat zondig was in de kerke
lijke strijd rondom 1942-1944 aan de
Here te belijden, elkander te ver
geven en voortaan in liefde en enig
heid met elkander te leven."
De vrijgemaakte kerk telt 246 le
den en wordt gediend door ds. J.
Keizer, de gereformeerde kerk 123
en is vacant. Emeritus-predikant ds.
B. Wentsel verricht hier hulpdien
sten. Gevolg van de vereniging is,
dat ds. Keizer nu predikant is van
de verenigde kerk.
Destijds (in 1946) koos praktisch
de hele gereformeerde kerk van
Brouwershaven onder leiding van
ds. J. Meester de zijde van de Vrij
making.
De positie van Brouwershaven in
het vrijgemaakte kerkverband was
al lang dubieus. Ds. Keizer is een
ondertekenaar van de Open Brief.
De kerkeraad weigerde echter ge
volg te geven aan de uitspraken van
de classis Middelburg, dat er met de
predikant „gehandeld" moest wor
den.
Opgebroken
In een brief, die de vrijgemaakte
kerkeraad deze week aan de leden
heeft gezonden, wordt geconstateerd
dat het vrijgemaakte kerkverband is
opgebroken en dat Brouwershaven
reeds alleen staat of zeker komt te
staan. In deze situatie meende de
kerkeraad te moeten gaan spreken
met de zusterkerk ter plaatse.
De leerbesluiten en de binding
aan deze beslissingen, oorzaak van
de breuk, zijn teruggenomen. De
verschillen, die er nog zijn, zijn van
te geringe betekenis, om gescheiden
te blijven voortleven.
„Samenkomend in het. vrijge
maakte kerkgebouw zullen we nu
voortaan als één plaatselijke gere
formeerde kerk leven. De diensten
van aanstaande zondag worden ge
houden onder verantwoordelijkhed
van de kerkeraad. Op zondag 13
oktober hopen we op dezelfde plaats
(als blijvende plaats van samen
komst) de diensten te houden onder
verantwoordelijkheid .van de kerke
raad van de ene plaatselijke gere
formeerde kerk te Brouwershaven."
Het besluit tot hereniging werd in
de vrijgemaakte kerkeraad geno
men met vier tegen twee stemmen
bü een onthouding. De laatste drie
hebben dinsdagavond een gemeente
vergadering gehouden. Zondag be
leggen zij in hetzelfde kerkgebouw
diensten, waarin ds. T. Dekker van
Goes zal voorgaan. Verwacht wordt,
dat ongeveer twee derde deel van
de gemeente de vrijgemaakte kerk
wil voortzetten.