i&f
krant van
FORMAAT
RADIO
Chanowski gelukkig met
zijn
Fabeltjeskrant
Lucy's circus-serie
ziet er goed uit
e PRIJZEN VOOR
!- KINDERBOEKEN
Aantal crematies
neemt sterk toe
r
Leen Valkenier
schreef ervoor
IVOROL
Ambitieuze vrouw
VANAVOND TE ZIEN
VANAVOND TE HOREN
Lappie Loep en de pruikebollen
Smidje Verholen en de Knap-Mutator
IER 19(1
VRIJDAG 4 OKTOBER 1948
Waarheid
WIE de werken van Pirandello
kent, zal tijdens de opvoering
kn zijn intrigerende spel „Wat is
kaarheid" al berust hebben in het
ntbreken van een antwoord. An de
en werden rriisschien daardoor te-
\urgeste\d. Maar zo filosofeert Pi-
pndello graag: hij confronteert zijn
ubliek met diep-psychologische uit-
tenrafelingen en dringt het alleen de
kagen op.
Natuurlijk had het „geheim" van de
trstoorde familie best kunnen wor-
len ontsluierd: voor Pirandello dien-
Ie het echter om de menselijke ge-
treken van nieuwsgierigheid en rod-
mlzucht, die tot misdadige hardheid
tonnen uitgroeien, aan te tonen en
parin tevens zijn wijsgerige gedach-
en over het benaderen van de wer
lelijke waarheid te verweven. He-
tas kwam het eerste wel tot recht,
taar het laatste, door geforceerde si-
jierinp uan het onderwerp, veel min-
jer. Beter had hij hier voor een
phuldvraag kunnen nemen.
(intussen toerd door een schare be-
lu'ame tonelisten de schrijver niet
jolkomen recht gedaan. Diverse rol-
n werden te zeer gechargeerd om
ernst van het stuk vol te houden,
iaardoor kwamen Caro van Eyck,
paria de Raet en Wim van den
feuvel op een apart vlak te staan
net hun serieuze vertolkingen. Caro
fan Eyck stak echter boven allen uit,
Sj was ook nu de actrice van grote
tlasse.
Tevoren zagen wij de rommelige,
loor ADO toch gelukkige voetbal
wedstrijd uit Graz. Maar beeld en
teluid waren heel goed.
I AMSTERDAM Het .boek Mattijs
Mooimuziek van Hans Werner is be
kroond met de prijs Kinderboek van
het jaar tot tien jaar. De
.jj (chrijfster Sini van Iterson kreeg
J roor haar boek De adjudant van de
leur VrachtwaSen de PrÜs Kinderboek
tien jaar en ouder.
De Collectieve propaganda van het
Nederlandse boek heeft de prijzen
beschikbaar gesteld. Ze zullen 30 ok
tober tijdens de opening van de kin
derboekenweek worden uitgereikt.
De jury bestond uit mejuffrouw A.
M Eisen, mevrouw M. Heyermans,
f Marieke van Raephorst en de heren
Guido van Deth en Hans Everts.
A
I aant
i procen
l hetzell
I bereik
AMSTERDAM Het aantal cre-
laties in ons land neemt sterk toe.
de periode 1963-1967 steeg het
aantal van 4.941 tot 8.151 of met 65
•rocent. Zou in de volgende vier jaar
ietzelfde stijgingspercentage worden
ireikt, dan -ouden in 1971 meer dan
13.000 crematies gebeuren.
In Groningen, Friesland, Drenthe,
'erijssel, Gelderland, Zeeland en
foord-Brabant lag het aantal crema-
boven het gemiddelde. Uit een
verdeling van de crematies over
godsdiensten blijkt dat van de 8.151
jecremeerden er onder andere 2.427
Nederlands Hervormd waren, 4.574
geen godsdienst hadden, 330 r.k. wa
ren en 11 Israëlitisch.
Is Inburgeren
ingeburgerd?
fVan onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM Het is geen ge
heim, dat verreweg de meeste kijkers
liever amusement dan voorlichting
zoeken op de beeldbuis. Maar hoe
doet het de NTS-rubriek Inburgeren?
Is dat programma werkelijk ingebur
gerd in drie seizoenen?
Nu het vierde begint, zal de NTS
er aan de hand van kijkonderzoek-
resultaten een boekje over open
doen. U kunt dat horen en zien op
dinsdagavond a.s., 8 oktober, om 10
uur op Ned. 2.
De cijfers worden toegelicht en
besproken.
Drie jaar in de
bureaula
Nu ineens alles
tot leven
(Van onze radio- en tv-redactie)
AMSTERDAM/HILVERSUM
Belangstellende tnoch
nieuwsgierige mag binnenko
men in het huis aan de Prin
sengracht, dat op het ogenblik
helemaal in dienst staat van
de nieuwe kleuterserie „De
Fabeltjeskrant" met meneer
de Uil im top: het is er veel te
druk en te vol, er wordt gewel
dig hard gewerkt en wie er niet
per se moet wezen, loopt maar
in de weg.
Thijs Chanowski, die na
enige jaren ervaring bij de te
levisie zijn eigen onderneming
Chanowski Productions N.V.
oprichtte, is er echter hele
maal gelukkig mee.
De NTS heeft niets te maken met
al die produktiesoesah: de filmpjes
het moeten er maar liefst 92 worden
komen kant en klaar in Hil
versum.
Niemand van de kijkers, die met
de kleuters een goed oog waagt aan
de bonte uitzendingen, heeft er idee
van wat er bij zo'n produktie te pas
komt. Het ziet er dan zo lief en
rustig en luchtig-vermakelijk uit.
Maar intussen zindert het dak van
dat huis aan de Prinsengracht van
's morgens vroeg tot dikwijls 's a-
vonds laat van de gespannen werk
zaamheid, in en om de studio waar
de eigenlijke opnamen gebeuren.
Er wordt op gemikt, dat er twee
afleveringen per dag moeten klaar
komen. Dat is een hele opgave. In de
studio is het warm en de meisjes die
de poppen en dieren moeten bewe
gen, zijn moe. Maar daar kan nie
mand aandacht aan schenken:
opschieten moeten we, zegt Cha
nowski, die zelf het hardste werkt.
Er wordt in drie ploegen gefilmd,
waarvan hij er zelf een voor zijn
rekening heeft: hobby en werk lopen
voor hem door elkaar.
Franse t v
„De Fabeltjeskrant" kwam er niet
zo maar. Drie jaar geleden al werd
het idee geboren: de fabels van La
Fontaine verwerken tot leuke kinder
verhaaltjes met een tikje moraal.
Chanowski liet het ontwerpen, er
werden poppen voor gemaakt en ten
slotte een proeffilm.
Hij ging ermee naar een internatio
nale tv-beurs en Idereen vond het
enig. Hij kreeg vage toezeggingen, de
Franse televisie wilde wel samen
doen met de Nederlandseen er
kwam allemaal niets van terecht. De
Henk Enkelaar voor
NRU-parlement
(Van onze radio- ën tv-redactie)
HILVERSUM Na het Kerstreces
van de Tweede Kamer zal de NRU
beginnen met een korte parlemen
taire rubriek op elke zittingsdag van
het parlement, 's avonds na het
nieuws van halfelf.
Als samensteller-presentator van
deze nieuwe rubriek heeft de NRU
benoemd Henk Enkelaar (broer van
Carel, hoofd NTS-programmadienst)
die op het ogenblik parlementair
redacteur bij de Gelderlanderpers is.
Henk Enkelaar (40) is in het laatste
oorlogsjaar bij het illegale Parool in
Twente in de journalistiek gestapt.
belangstelling verflauwde en de
proeffilm. de dieren en al gingen de
bureaula in.
Maar opeens kwam de NTS er op
terug en sloeg voor er een zeven-
uurs-serie van te maken. Dat leek
Thijs Chanowski wel en hij gaf
verschillende schrijvers opdracht om
dialogen te schrijven.
Die van Leen Valkenier vielen het
beste uit en hij mocht 92 afleverin
gen maken. Voor de stemmen trok
Chanowski de imitator Frans van
Dusschoten (die heeft wel honderd
stemmetjes!), Ger Smit en de actrice
Elsje Scherjon aan: zij doen het pri
ma en hebben er veel plezier in.
Cluios
Na de geschiedenis terug naar de
studio, waar het een charmante chaos
is. Grote borden met „niet roken" en
„Elke aanraking van de zich binnen
bevindende apparatuur en modellen
kan tot gevolg hebben dat er dagen
lang voor niets is gewerkt", hangen
imponerend op de deuren.
In de model-animatie-studio staat
een tafel, gebouwd uit een soort reu
zen-meccano en daarop ligt een mat
van groen snipperpapier: het gras.
Dat spul geeft een enorme troep,
maar daarop kan men niet letten.
Dat hoort erbij.
In het „gras" staan lichtgroene en
oranje bomen met gele blaadjes, er
zijn ook rode en blauwe bomen, maar
fabels zijn ook geen realiteit. Om de
tafel heen zijn tientallen kleine de
cors gemonteerd, heel ingenieus, want
HET BEHOUD VAN UW TANDEN
Onbetwist de beste tandpasta
de poppen speelsters moeten overal
met de handen door kunnen.
Er is een urenlang gerepeteer met
lampen hier en lampen daar voor de
lichtval, met het laten vliegen
van een vogel zonder dat een arm in
beeld komt, camera-instelling, kleu-
renschikking, en wat al niet. Het
juiste bewegen van de dierenbekken,
synchroon met de gesproken tekst.
oefeningen van geduld die nooit mo
gen verflauwen.
Dan eindelijk gaat de camera
draaien. Opname. Stoppen. Terugkij
kenneen, er is een kleine onef
fenheid. Over. Repeteren, overleggen,
nog eens opname. Stoppen. Terug
draaien, verder.
Voor zo'n vijf-minutenfilm is dik
wijls vijf uren ingespannen arbeid
van een hele ploeg nodig. En zo gaat
het daar dag in dag uit in studio
Chanowski: spelen voor kleuters met
dodelijke ernst.
Moraal
„Elke aflevering heeft een soort
moraal", vertelt Thijs Chanowski,
„niet schools, maar speels. Valkenier
heeft leuke dingen gevonden, hij be
trekt de fabel hier en daar op de
werkelijkheid. Er is een krantje
waarin staat dat de kaas weer duur
der wordt en dan gebruikt hij de
term „kaas uit het vlerkje". Hij laat
de haas tegen de schildpad zeggen:
„jij bent zeker op je achterschild ge
vallen". Dat zijn grapjes voor de gro
te mensen en dat is goed, want die
moeten meestal met de kinderen
meekijken."
Óver smaak valt niet te twisten: de
een vindt dat betrekken op het heden
aardig, de ander noemt het aan
tasting van de fabclsfeer. Laat het zo
zijn: de Fabeltjeskrant is door de
kleuters goed ontvangen en daarom
gaat het ten slotte.
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM —De zaken van Lu
cille Ball gaan nog altijd uitstekend.
Zij exploiteert in haar eentje het
bedrijf Desilu Sales Inc., dat allerlei
dramatische televisieseries maakt.
Een daarvan is haar eigen Lu-
cv-show. een andere „The grewatest
show on earth", de circusverhalen
waarmee de NCRV woensdagavond
tevoorschijn is gekomen op Ned. 2.
Lucille is een voortvarende dame.
Een bekwame actrice in het ko
mische genre en tevens een keiharde
zakenvrouw. Hoewel zij een enorme
en heel prachtige villa bewoont in
Hollywood, is haar persoonlijke leven
niet gelukkig. Van haar man Desi,
wiens naam zij met de hare samen
voegde toen zij haar produktie-
maatschappij stichtte, is zij reeds
lang gescheiden. De twee kinderen
bleven bij haar. Zij heten ook Lucy
en Desi en gaan nu in de Lucy-show
meespelen. Ze zijn resp. 18 en 16
jaar.
Met diverse vrienden en vriendin
nen is het tot een breuk gekomen.
Oorspronkelijk werd de Lucy-show
gebaseerd op het samenspel van twee
echtparen: Lucy en Desi, en Vivian
Leigh met haar man. Eerst scheidde
Lucy, korte tijd daarna ook Vivian.
Met Viv samen zette Lucille haar
dolle shows voort, totdat ook de
vriendinnen onherstelbare ruzie kre
gen.
Nu dirigeert zakenvrouw Lucille
alles alleen, hoewel zij omringd is
door knappe medewerkers. Haar
shows worden druk geëxporteerd en
zij verdient er goud mee. Deze vrouw
speelt het klaar, na jaren en jaren
nog steeds haar Lucy-show nummer
één op de favorieten-ranglijst in
Amerika te houden. Geen kleinig
heid.
Uw
wd.
HAIMO
YAAAYOY»
itjj:tisie
T UOMI
ztta
Nederland I. NTS: 18.50 In
Kleur: De Fabeltjeskrant.
STER: 18.56 Reclame. NTS:
T1„h. 19 00 Journaal. STER: 19.03 Re-
NCRV: 1S.06 Twlm.
Hilversum I, 402 m. NCRV:
18.30 Nieuws en weerpraatje.
18.46 Actualiteiten. 19.00 We-
zlekprogramma.
reit. hoorspel.
Jazzmuziek. 32.30-24.00 Nieuws,
nieuwer, nieuwst: gevarieerd
programma. (22.30 Nws. 23.45
Actualiteiten. 23.55 Nieuws.)
Hilversum II. 298 m. VPRO:
18.00 Nieuws. 18.16 Berichten.
DE VRIJE GEDACHTE: 18.20
Jongeren en seksualiteit, le
zing. VPRO: 18.30 Hee: voor
onvolwassenen. 19.00 Jazz ron
do. 19.20 Geloven en opstand,
lezing. 19.30 Nieuws. 19.35
Kunstkroniek. 20.00 Gewoon
anders. 20.35 Lichte muziek.
20.45 Ruimte voor de mens (I):
ruimtelijke ordening ol ruim
telijke chaos, lezing. VARA:
21.00 Stereo: Bayreuther
Festsplele 1968: Parsifal, opera
van Wagner (tweede bedrijf).
22.15 Stereo: Licht instrumen
taal kwartet (opn). 22.30
Nieuws. 22.40 Mededelingen.
.45 Actualiteiten. 22.55 Licht
gevarieerd platenprogramma.
23.55-24.00 Nieuws.
GRAMMOFOONPLATEN
PROGRAMMA
DRAADOMROEP
VANAVOND
VN 18—26 UUR
tro^- ??nn maandelijks magazine voor
'leners cn twens. STER: 19.56
Reclame. NTS: 20.00 Journaal.
STER: 20.16 Reclame. NCRV:
Hilversum I. 402 m. NCRV:
7.00 Nieuws. 7.10 Het levende
woord. 7.15 Stereo: Klassieke
muziek (gr). 7.30 Nieuws. 7.32
Actualiteiten. 7.45 Stereo:
Licht Instrumentaal trio (gr).
8.00 Nieuws. 8.11 Stereo: Ge
wijde muziek (gr). 8.30
Nieuws. 8.32 Voor J~
20.20 Actualiteitenrubriek. 20.45 hulsvrouw. 9.35 Waterstanden.
De Joop Doderer Show. 21.25 9.40 Verzoekprogramma van
De glazen stad. TV-feullleton klassieke
(dl. 6). 22.10 Farce Majeure, (gr). 10.3(
satirisch programma. 22.30 Niet erse Omroep
kletsen maar doen! filmrepor- Kunstkroniek,
t-ge (ln kleur). NTS: 22.45-22.50
Journaal.
moderne muziek
10.30 Orkest van de Bei-
n solist. 10.55
11.00 Nieuws.
11.02 Uppsala tussen routine
vernieuwing, lezing.
11.15
Nederland II. NTS: 18.50 In Klassieke grammofoonmuziek.
kleur: De Fabeltjeskrant. 18.56
Reclame. NTS: 19.00 Journaal.
19.03 Scala. Informatief pro
gramma. 20.00 Journaal. STER:
20.16 Reclame. AVRO: 20.20
Peyton Place. TV-feullleton.
21.05 In kleur: AVRO's Televl-
11.55 Mededelingen. KRO: 12.00
Stereo: Trompctmuzlek (gr).
12.14 Marktberichten. 12.16 O-
verheldsvoorlichtlng. 12.28 Me
dedelingen voor land- en tuin
bouw. 12.30 Nieuws. 12.41 Actu
aliteiten. 12.50 Rubriek over
zier. 21.45 In kleur: Run for missie en zending. NRU: 13 0»
vour live. TV-feullleton. 22.35 Platenprogramma voor de mi-
Jazz-O-Rama. Jazzprogramma, litairen. KRO: 14.00 P.M.. een
NTS: 22 55-23.00 Journaal.
België. Nederlands progr.
Kanalen 2 en 10. 18.26 School
televisie. 18.55 Zandmannetje.
19.00 Structuur van België.
weekblad met veel plaatjes.
(16.00 - 16.02 Nieuws). NRU:
16.30 Wat het oor niet kent....:
etnische muziek. HIRO: 17^00
Evolutie van een religie.
1cel 2. 19.35 Overzicht van de Soefi-Beweging In Nederland
voornaamste
v-programma's
daarbuiten. KRO: 17.30
„Das Rhelngold";
..GötteTdëmmerung". U
chard Strauss: „Elektra"
gedle In 1 bedrijf.
tot en met 11 oktober e.k. 19.50 Pocket- radio voor tieners.
ds. 18 19 Uitzending van de Poli-
De tieke Partij Radikalen.
Hilversum II. 298 m. VARA:
7.00 Nieuws en ochtendgym
nastiek. 7.23 Stereo: Lichte
grammofoonmuziek. VPRO:
7.54 Deze dag. VARA: 8.00
Nieuws en Van de voorpagina.
8.15 Z.O. 135: gevarieerd pro-
Weerman. 20.00 Nieuws. 20.25
^xploratleprogramma (1). 21.10
1. Richard Wagner: 1. uit Filmtribune: Casslus de Grote.
uit 22.15 Nieuws. 22.20-22.45 Gra-
Ri- ham Sutherland: Ludo Bek-
ira- 'cers ln gesprek met de En
gelse kunstschilder.
gramma. 10.30 Voor nu en la
ter, lezing. 10.45 Met goud be
kroond: melodieën die een
gouden plaat hebben verwor
ven. 11.00 Nieuws. 11.02 Stereo:
Koperorkest. 11.25 Oosteuro-
pese kroniek. 11.45 Klatergoud:
muzikaal feuilleton over de
wondere wereld van de klein
kunst. 12.15 Accordeonmuziek
(gr.). 12.26 Mededelingen t.b.v.
land- en tuinbouw. 12.29 Actu
eel sportnieuws. 13.00 Nieuws.
13.11 VARA-Varia. 13.15 Voor
teenagers. 14.00 Uitlaat: voor
twintigers. 14.40 Radio Jazz
Magazine. NRU: 15.00 Cursus
muziekluisteren. 15 20 Meer
over minder, lezing. 15.40 Tot
beter begrip 01). 16.00 Nieuws.
16.02 De Nederlandse Bond tot
bestrijding der Vivisectie,
discussie. VARA( 16.30 Opera-
aria's (gr.). 17.25 Radioweek-
ournaal. 17.55 Mededelingen.
Hilversum III, 240 m en
FM-kanalen. KRO: 9.00
Nieuws. 9.02 DJInn: gevarieerd
programma. (10.00 en 11.00
Nieuws). NRU: 12.00 Nieuws.
12.03 Nieuwe langspeelplaten.
NCRV: 13.00 Nieuws. 13.03
Licht Instrumentaal sextet, met
solisten. 13.30 Zuidzee-serena-
de. 14.00 Nieuws. 14.03 T(w)ie-
nerama. 15.00 Nieuws. 15.03
Licht orkest. 15.30 Country and
Western music. 16.00 Nieuws.
16.03 Actualiteiten. 16.07 Licht
platenprogramma. 17.00
Nieuws. 17.02-18.00 Sportshow
met lichte grammofoonmuziek.
TELEVISIE MORGEN
Nederland I. NTS: 9.30 -
11.00 Teleac (herh.:. 16 00 Jour
naal. VARA: 16.02 Dagje ou
der. voor oudere kijkers. 17.00
- 17.35 Voor de kinderen.
België. Nederlands progr.
Kan. 2 en 10: 16.00 - 18.00
Volksuniversiteit.
Mag Lucille in de business hard en
heersend zijn, en dol voor de came
ra's, thuis is zij een rustige, wat non
chalante vrouw, die zich af en toe
haar emoties parten liet spelen.
Een echte vondst van haar is de
circusserie, waarmee wij woensdag
kennismaakten. Lucy houdt van actie
en van een vol toneel. Die kreeg zij
voor deze reeks in het beroemde
Amerikaanse circus Ringling Bro
thers - Barnum Bailey. Tegen de
achtergrond daarvan laat zij befaam
de acteurs en actrices romantische,
op het sentiment afgestelde verhalen
spelen. U zult er bekende gezichten
in tegenkomen, ook die van Lucy
zelf.
Zoals alle Desilu-produkties ziet de
serie er goed uit. Lucille haalt het
onderste uit de kan: daarmee is geld
te verdienen. Geen beknibbelen op
decors en rijk filmen van echte ach
tergronden. Acteurs van naam aan
trekken. Vlotte, boeiende, liefst intri
gerende verhalen.
In al haar produkties geeft Lucille
iets van zichzelf. Zelfs haar
maatschappij tekent haar aard en
karakter: zij had de idee, de ambitie,
het geld. Zij trok haar man mee,
maar ze had hem lief en dus ge
bruikte zij hun beider voornamen, de
zijne voorop, om de onderneming een
naam te geven. Maar toen het huwe
lijk misging, hield zij de zaak, die
haar eigendom was... èn de inmiddels
wereldbekende naam ervan. Bij dit
alles komt Lucille tevoorschijn als
een grote, kundige vrouw met een
klein, sentimenteel hartje.
Dat Th\js Chanowski zich gelukkig voelt tussen zijn
poppen van de Fabeltjeskrant, laat deze foto duidelijk
zien. Over zijn schouder kijkt de wijze uil, die altijd
het eerste en het laatste woord heeft.
De dieren zijn ontworpen volgens een origineel mo
dern idee, dat het heel goed doet op de televisie, omdat
kinderen houden van veel tierelantijnen.
Chanowski vindt dat zijn Fabeltjeskrant de kleuters
meer zal aanspreken dan Barend de Beer, omdat de
kinderstemmen daarin hem niet voldoen, hij heeft an
dere opvattingen over stemmen.
Maar hij werkt met fantasie figuren: sprekende dieren
met exclusief uiterlijk. Barend de Beer was een „echte"
speelgoedbeer en de poppen stelden echte kinderen
voor. En wat Pipo betreft: in zijn clownsbestaan gelooft
elke kleuter onvoorwaardelijk en zijn stem is voorgoed
bekend.
Ned. 1 NCRV
7.06 uur jongerenprogramma Twien met veel muziek
uit eigen land en Engeland.
8.45 uur Joop Doderer-show.
9.25 uur 6e deel „De glazen stad".
10.10 uur Farce Majeure.
Ned. 2 AVRO
7.03 uur (NTS) Scala, informatie.
8.20 uur Peyton Place.
9.05 uur actualiteiten.
9.45 uur serie „Run for your life".
10.35 uur Jazz-O-Rama 6.
Hilversum I NCRV en TROS
7.10 uur nazomeravond-muziekprogramma.
8.55 uur abel spel „Esmoreit" (uit 1380).
10.00 uur jazzrubriek.
10.40 uur cabaretstrip „Bij de Buyten binnen".
11.00 uur relax met Lex Goudsmit.
11.30 uur actualiteiten op de hak.
Hilversum II VPRO en VARA
7.35 uur jongerenrubrieken Kriterium en Gei
anders.
9.00 uur tweede bedrijf opera Parsifal van Wa
(Bayreuther Festspiele).
10.55 uur amusementsmuziek in Prettig weekend.
211
Naast Noldie, die op de terugweg stuurde, zat Freek in de
auto.
Waar was je toch vanmiddag, vroeg Eleonoor, we
hebben je overal gezocht.
Hij gaf er niet veel antwoord op. Gelukkig leidde Noldie
het gesprek in een andere baan, zodat Üjn moeder haar
vraag vergat voordat hij behoefde verder te spreken.
Kleine, handige Noldie die hem zo goed begreep. Nu zei z«
niets over hoe hij eruit zag. Hij moest wel groenbleek zijn,
tenminste zo voelde hij zich. Straks, straks zou hij alles aan
zijn vrouw kunnen vertellen. Hü verlangde ernaar met haar
alleen te zijn. Misschien zou hij dan zelfs helemaal niet»
behoeven te zeggen.
Zij hadden in Amsterdam gegeten, de avond lag blauw
over het land.
Freeks ogen zagen het voorbij flitsend duister. In donkere
huizenblokken sprongen lichtjes aan als kleine sterren,
weerspiegelen van de andere sterren hoog in de wolkenlucht.
En aldoor meer lichten in mensenhuizen, mensen, mensen,
die er altijd waren voor je, en na je, en om je, mensen die
als jezelf onsterfelijk van innerlijk zijn...
Wegen
Dr. Meine Wegen, zijn stiefvader.... Het was als of dia
naam dreunde in het eentonig ronken van de auto.
Wegen had niet in alles ongelijk...
Dat wat hij zei: „Als je mijn patiënt was...
Geen angst, geen operatie, geen vrees van Noldie nu al
gescheiden te zullen worden...
Freek dacht diep na. Dit was nog moeilijker dan de
verzoening met zijn moeder hem was voorgekomen. Maar hij
kon nu schiften.
Wès Wegen wel zo vreselijk?... Je moet iemand niet
altijd bekijken van dezelfde kant...
Noldie, waarom schilder je mij niet
Hij vroeg het zonder overgang, of na een overgang zo
subtiel, dat hij die zelfs niet kon trachten te verwoorden.
Zij aarzelde.
Het wordt zo akelig duidelijk, jongen, en....
Schilder wat je ziet, viel hij haar zacht in de rede, -•
je hoeft niet bang te zijn mij te kwetsen.
Zonder haar blikken van de weg af te wenden, antwoord
de zij, gedempt om niet door de beide achter hen zittende
vrouwen te worden verstaan.
Ik wil niet ook nemen van.... zoals jij nu bent, Freek.
Daar heeft niemand mee nodig... Dan zou ik net een bloed
zuiger zijn....
Maar hij, rustig, schudde het hoofd. Nee Nol, zo mag je
dat niet noemen. Kunst eist vreugde, maar ook bloed. Beloof
mij, dat je nu Aljola zult afschilderen. Ik ben altijd al je
model geweest, laat mij dat blijven.... altijd.
Noldie haalde diep adem. Het was hen beiden alsof hun
harten sloegen in hetzelfde ritme, als sloeg er maar één enkel
hart.
Ik zie het wel zo voor mij, peinsde zij zacht, jij met
Aljola....
Haar stem was nauw hoorbaar boven het zoemen van de
motor.
Jij met je ernstige bleke gezicht en je grote donkere
ogen, en het zieltje met haar armen vol bloemen.... en dan
zie ik nog een ander, heel vaag en als alleen een zegening op
de achtergrond. Ik zie hem nu voor het eerst.... en van heel
ver, met een krans van muziek waaiend om zijn voorhoofd-..
Lieveling, zei Freek, God zegene jouw goede ogen.
Die avond laat. Noldie was met tante Lida nog beneden,
lag Freek in het atelier op zijn rustbed voor het raam.
Hij had alleen de kleine schijnwerper boven de ezel aan
gestoken. Op het pas begonnen doek lijnde al vrij duidelijk
de ijle kleine gestalte van Aljola. Noldies gezichtje, extatisch
geheven, de kleine mond met de lippen even van elkaar. Die
figuur daarnaast werd hijzelf; duidelijk zag hij daarin reeds
zijn eigen lichaamshouding, ondanks het vreemd aandoend»
wit om hem heen.
En vaagde op de achtergrond niet nu al de nog ongeziene
derde, de blonde reus onder wiens zegen zij hun pad betra
den? ,A1 wat gij op aarde binder) zult, zal in de hemel
gebonden wezen....'
,De liefde de vervulling der wet...'
(Wordt vervolgd)
59) Jonas stond in de kast te rommelen. Lappie keek
naar hem. „Wat doe je Jonas?" vroeg hij. „Ik zoek mijn
badpak Lappie", antwoordde Jonas. „Maar u hoeft toch
niet in zee!" riep Lappie uit Jonas draaide zich verwon
derd om. „O nee natuurlijk niet, nou, dan blijven we
thuis, gaan we niet naar zee..." Lappie zweeg en een
rimpeltje versoheen op zijn voorhoofd. „We kunnen toch
wel naar zee gaan, Jonas, tenminste, als je m'n plannetje
aanvaardbaar vindt." Jonas was opeens een en al be
langstelling. Hij keek Lappie aan. „Nou we moeten zaken
doen, daar zijn we toch marskramers voor." Jonas knikte.
„Nou en...?" vroeg hij geïnteresseerd.
1034: „Zie zo. Verho
len," zei Bulbac. „Jou zijn
ze kwijt en dat is een he
le opluchting voor ze,
want je was een mirakelse
lastpost. Doctor Polnyck
heeft er mij trouwens een
mooi pleziertje mee ge
daan, want ik hou er een
week extra verlof aan
over en bovendien mag ik
jou mollen. Daar ben ik
blij mee, want ik begon
al mooi onrustig te wor
den. Ik had al tijden nie
mand meer gemold, zie je.
En dan raak je je handig
heid kwijt." Zo kweb
belde Bulbac door en in
tussen steeg de helikopter
omhoog over de barre
rotspunten van de Vale Kale. koers zettend naar de open zee. Smidje Ver
holen luisterde amper naar het geklep van Bulbac. Hy staarde gefascineerd
naar het grote oorlogschip, dat daar beneden rustig op de golven kruiste
Dikke Bulbac zag het schip ook en grinnikte: „Kijk nou 'es! Daar vaart
zowaar die goeie, ouwe Dorus Kaaiman van jullie! Ze moesten daar aan
boord eens weten wat ik allemaal met een landgenoot van ze van plan was
Maar aan boord van de Dorus Kaaiman wisten ze heel wat meer
dan Bulbac zich besefte. Achter de ruiten van de commandobrug stond de
kapitein-ter-zee Tjerk Hinze Bonkema, een vierkante bonkige bonk uit een
bonkig geslacht van zeebonken. Hij gluurde door een grote kijker naar de
helikopter en wierp vervolgens een blik op de foto, die hij in zijn hand had
„Ja hoor, dat is smidje Verholen daar in dat ding", stelde hij toen tevre
den vast. „Ik herken hem duidelijk. We zullen die arme kerel 'es even gauw
gaan redden uit de klauwen van de Nicolagoniërs!"
FERDNAND