Cfar» scholen op Java trekken tienduizenden iouwers van vrede-stad spelen in ons land PROCES MAAKT ONS MISSELIJK" neem een bijbel- voorc uw rekening- GELDELIJKE NOOD aardbeving GROTE KANSEN Een woord voor vandaag Uw probleem is het onze.. Nederlanders aanklagers Schillebeeckx Colleges voor predikanten in Kampen DINSDAG 1 OKTOBER 1968 Gisteren schreef ik dat de vreze des Heren" bestaat uit gehoorzaamheid en aandacht". Dergelijke woorden duiken ook op in de Spreuken van Salomo. Hij schrijft: „De dwazen verachten wijsheid en tucht". Gehoorzaamheid en tucht liggen heel dicht bij elkaar. Gehoor zaamheid wordt opgebracht door de leerling, tucht wordt uitgeoefend door de leraar. In beide woorden gaat het er om dat een sfeer van orde wordt geschapen, waardoor de ver werving van kennis, het leren, mogelijk wordt. En zo is het ook op het geestelijk vlak. God wil ons klaar maken voor de eeuwigheid. Dat kan alleen als wij Hem willen gehoorzamen. Zonder gehoorzaamheid is geen geestelijk leven mogelijk. Maar om werkelijk kennis te vergaren is ook wijsheid nodig. Dat is geen kwaliteit van de mens. We zeggen dat de wijsheid met de jaren komt. We hebben die dus niet aangeboren. Die komt ook niet vanzelf in ons latere leven uit ons hart op. Wijsheid moet ontvangen worden. We moeten door het leven wijs worden. Dat is niet helemaal juist. Het Leven (let op de hoofdletter) maakt wijs, d.w.z. wijsheid is een gave van God. Aandacht wil zeggen, ons richten tot God om van Hem die wijsheid te ontvangen. Zonder aandacht en zonder gehoor zaamheid zijn we dwazen, want we verachten dan wat werke lijk waarde heeft. We lezen vandaag: Kolossenzen 1 1-1 Pinkstermensen verwachting (Van onze kerkredactie) LOS ANGELES Ongeveer zeshonderd leden van pinksterge meenten verlaten het zuiden van Ca- lifornië. Zij geloven, dat dit gebied binnenkort zal worden verwoest we gens zijn zonde. Donald Abernathy, een voorganger in Bell Garden, een voorstad van Los Angeles, kreeg van het voorjaar een aantal visioenen, die hem ervan overtuigden, dat Los Angeles en om geving weldra door een aardbeving zal worden verwoest. Omdat hij in deze visioenen enkele malen een vliegticket zag met bestemming Atlanta (Georgia), is hij met zijn 180 leden tellende gemeente in augustus naar deze plaats ver huisd. Amerikaanse kranten hebben erop gewezen, dat de visioenen van Aber nathy overeenkomen met voorspel lingen van seismologen, die al enkele malen gewaarschuwd hebben, dat in Californië binnen kortere of langere tijd met een zware aardbeving moet worden gerekend. Zondag is op de Nieuwe Graanmarkt in Brussel de eerste steen geplaatst voor een nieuw kerkgebouw nan de Nederlandse evangelische hervormde kerk. De plechtigheid werd verricht door Stephan van de Zande, kleinzoon van een van de oud-voorzitters van de synode. VOLGENDE WEEK IS ER UNIECOLLECTE. UW GAVE IS GOUD WAARD, WANT KAN DOOR DE OVERHEID WORDEN VERDRIEVOUDIGD MEN KOMT AAN HUIS, MAAR ZEKER IS ZE KER: UNIECOLLECTE 1968, giro 5166 Den Haag. (Van een onzer verslaggevers) BAARN Drs. Soetjipto Wirowidjojo uit Salatiga (53). onderwijsdeskundige, zegt bij zijn vertrek naar Indonesië: wij attenderen maar al te graag op de komende Uniecollectie. Het aantal christelijke scholen bij ons groeit enorm. Alleen op Mid- den-Java zijn er meer dan 400. waar 80.000 kinderen hun on derwijs halen. Van hen is hoogstens 20 proceut uit een christe lijk milieu afkomstig. Begrijpt u wat een geweldige kansen hier liggen? Als het goed is. zal het christelijk onderwijs in Indonesië uit de collecte anderhalve ton gaan ontvangen. Waarvoor zal het geld worden ge bruikt? Voor leermiddelen, voor Brieven die niet zijn voorzien van naam en adres kunnen niet In behandeling worden genomen. Ge heimhouding Is verzekerd. Vragen die nlrt onderling met elkaar in verband staan moeten In afzonder lijke brieven woréaa gesteld. Per gels te worden Inge*!*" Vraag: Kunt u mij het recept ge ven van slivovitsj (pruimenjenever) zoals die op de Balkan wordt ge maakt? Antwoord: Slivovitsj wordt ge maakt uit „pozega" pruimen, grote zoete vruchten, die in Bosnië groei en Dergelijke pruimen kan men in Nederland niet kweken. Men kneust de vruchten en tevens een deel der pitten, waardoor een minieme hoe veelheid zeer giftige methylalcohol ontstaat. Het is van het grootste be lang de juiste hoeveelheid hiervan te weten. De kleine boer verwijdert dan ook voor het gisten weer de pitten. De grote fabrieken gebruiken 'uivere gistcultures en de gisting geschiedt in met glas gevoerde tanks, en de distillatie geschiedt volgens het continu-systeem. Oude slivovitsj is goudgeel van kleur door de langdurige inwerking van eike hout. waarin het gelagerd werd. Het is niet onmogelijk in ons land een pruimenjenever te maken, maar we betwijfelen of deze enigszins op de slivovitsj lijkt. Ook is er het grote risico van vergiftiging. Volgens de Wet op accijns alcoholhoudende stoffen is belasting verschuldigd. Het Besluit alcoholhoudende stoffen stelt bovendien eisen aan de ruimte, waar dranken vervaardigd worden. Vraag: Hoe staat het met de vrijstelling van vermogensbelasting ten aanzien van een van tafel en bed gescheiden vrouw, aan wie stu derende kinderen, één van 15 jaar en .één van boven de 16, zijn toegewe zen? Hoe is het voor de inkomsten belasting met (a) inkomsten uit ei- Ren vermogen, (b) alimentatie voor haarzelf, (c) idenp voor de kinderen? Worden de kinderen afzonderlijk belast voor hun alimentatie? Antwoord: Daar uit het huwelijk kinderen zijn geboren, valt de vrouw in ieder geval in tariefsgroep II voor de vermogensbelasting (vrijstelling 55.000). Zolang zij recht heeft op kinderaftrek, wordt dit vermeerderd met 13.500 per kind. Voor de kinderaftrek gaat het erom. in hoeverre de kinderen te harer laste zijn, gemeten naar de kosten van levensonderhoud. Voor tariefgroepen en kinderaf trek geldt hetzelfde voor de in komstenbelasting. Wonen belde kin deren thuis en is het oudste voor meer dan 50 pet. ten laste van de vrouw, dan geldt tariefgroep Til. met aftrek voor drie kinderen (éen enkelvoudige, één dubbele). Haar ei gen inkomen omvat niet de alimen tatie voor de kinderen, dus alleen haar eigen inkomen uit vermogen pfus eigen alimentatie (we vermoe den dat er geen andere bronnen van inkomsten zijn). leder kind is zelf belastingplichtig over zijn alimentatie naar tarief groep I. maar een evenredig deel van de studiekosten kan dan wo -den gezien als kosten van opleiding tot een beroep en daarom als buitenge wone last. Vraag: Wat betekenen de Noorse vogelnamen: 1) Bogfinke. 2) culbug. 3 musvit. 4. topmejse, 5. blajmese. 6. fuglekonge, 7. dompap, 8. halemejse, 9. stillits. Antwoord: 1. Vink. of boekvink, 2. spotvogel. 3. koolmees, 4. kuifmees, 5. pimpelmees, 6. winterkoninkje. 7. bloedvink, 8. staartmees, 9. putter- tertje. Nijmeegse studenten: T> NIJMEGEN De studenten van de theologische faculteit van de universiteit van Nijmegen zijn zeer verontwaardigd over de voorbereidingen tot het proces tegen prof. dr. E. Schillebeeckx. Dit schrijven zij in een open brief aan de paus. ..Het is een onverteerbare zaak. dat de bestuursorganen van de kerk me nen. op deze manier in discussie te moeten treden met prof. Schille beeckx. „Het vertrouwen, dat het Neder landse episcopaat in hem stelt, wordt gedeeld door duizenden gelovigen. Hij is een groot voorganger van priesters en studenten. ..Misselijk makend is de gedachte dan. dat tegelijk uw bestuursappa raat. dwars tegen dit vertrouwen in. op zoek is naar door hem geformu leerde afwijkingen van de rooms-ka- tholieke leer, zoals die voor 1968 eeu wenlang is geformuleerd. „Al te zeer lijkt u allen in de ban geraakt te zijn van een angst voor ae twintigste eeuw. Wij echter zijn bang. dat de hoopvolle vernieuwing, die begonnen is met het Tweede Va- ticaanse concilie, geen kans van sla gen meer heeft," aldus de Nijmeegse studenten. In een brief aan de voorzitter van de faculteit, prof. dr. W. K. Gros- souw. gaan de studenten in op de mogelijkheid, dat het proces zal resulteren in een bevel van de Ro meinse bestuursinstanties, om prof. Schillebeeckx te ontslaan. „Het lijkt ons de hoogste lijd, ons af te vragen of onze faculteit het predikaat kerkelijk moet behouden, wanneer dit betekent: verplicht zijn zich aan een eenzijdige wijze van theologiseren te houden." Ook prof. Schillebeeckx. kardinaal Alfrink en kardinaal Seper, de pro prefect van de congregatie voor de geloosleer in Rome, zijn door de stu denten geschreven. De brieven zijn opgesteld door het faculteitsbestuur. TV Kenmerk: (Van onze kerkredactie) HILVERSUM In de tv-ru- briek Kenmerk zijn gisteravond twee Nederlanders genoemd als degenen die prof. dr. E. C. F. A. Schillebeeckx in Rome hebben aangeklaagd. Het zouden prof. dr. J. W. J. Lemeer en prof. dr. J. P. M. van der Ploeg zijn. Laatstgenoemde is een collega van Schillebeeckx aan de Nijmeegse uni versiteit, waar hij Oude Testament en Hebreeuws doceert. Prof. Lemeer is verbonden aan het Angelicum in Rome. Evenals prof. Schillebeeckx behoren i(| tot de orde der domini canen. Als gevolg van hun aanklacht, ge voegd bij andere klachten onder an dere uit de Verenigde Staten, waar prof. Schillebeeckx verleden jaar een tournee hield, zou het proces op gang zijn gekomen. In Kenmerk sprak ook dr. W. God- dijn, secretaris van het pastoraal in stituut van de Nederlandse kerk provincie. Hij zei. dat het PINK en andere instanties alles doen om Rome goed voor te lichten over wat er hier gebeurt. Zo heeft het PINK zojuist een dos sier reacties op de encycliek over de geboortenregeling naar Rome ge stuurd. Het bevat vertalingen van de verklaringen va nde bisschoppen, van de uitspraak van de Amsterdamse theologenconferentie en van enkele belangrijke artikelen, die over de en cycliek zijn gepubliceerd. BEBGEPMfiSWERK NED. HERV. KERK Beroepen te Tjerkgaast. c a.: A. Ste- genga te Vianen (Z.H.). Benoemd tot bijstand in het pasto raat te Amersfoort: S, P Tabaksblatt. emeritus-pred. te Den Haag GEREF. KERKEN Beroepen te Nieuwe Pekela en te Nieuweroord: kand. A Hansen te As sen: te Sellingen: kand. W. Wijbenga te Assen; te Hardegarijp: kand. S. Mo lenkamp te Emmeloord; te Zwolle: W H. Gispen te Terneuzen. Aangenomen naar Uithuizermeeden: W. J. de Ruiter te Harkema-Opeinde: naar Nijkerk (vac. drs. A. I. Koffe- mani: F de Jonge te Emmer-Compas- cuum. die bedankte voor Assen: voor Groningen-oost <vac. W Reeskampi: voor Veenendaal '3e p.p.) en voor Win terswijk; naar Groningen-west 'wijk De Paddepoel»: W. B. van Halsema te Steenwijk. Bedankt voor Zwijndrecht-Groote Lindt: G. Oppedijk te Delft; voor Nieuw Vennep: J. van Drie te Leiderdorp. CHRIST. GEREF. KERK Bedankt voor Rotterdam-zuid. J. Vo gel te Emmen. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Herkingen: G. J d Noort te Capelle a.d. IJssel DOOPSGEZ. BROEDERSCH Beroepen te Grauw (Fr.): prop D L. Th. Broer te Hilversum restauratie of nieuwbouw, voor ver dieping van het onderwijs. Op de to tale behoefte is het eigenlijk maar een luttel bedrag Maar toch... De heer Soetjipto vertelt: de christengroepen in Indonesië bleken na de onafhankelijkheidsverkrijging de meest ervarenen op het gebied van oprichting en in stand houding van scholen. Op Java zijn nu ruim 400 protestants-christelijke en 500 rooms-katholieke scholen. Samen hebben we er ongeveer evenveel als het gouvernement. Er Is een grote toeloop, want men stelt vertrouwen in de confessionele scholen, waar zeer goede resultaten worden geboekt en rust heerst. Hoe wel we recht op subsidie hebben (dat is in de wet vastgelegd) hebben 150 van onze scholen het maar. Reden: geen geld. Toch draaien U zult vragen: hoe draaien jullie dan? Wel, zo goed en zo kwaad als het gaat dank zij gelden van de kerk, dank zij donateurs en dank zij de ouders, die voor goed onderwijs of fers over blijken te hebben. Maar u begrijpt wel een groei die maar doorgaat (in 1964 op Java ruim 250 en nu al meer dan 400 scho len), vraagt in feite veel grotere fi nanciële krachttoeren. Noodgedwon gen moet het vaak primitief. Er is een onderwijzeres, Ibu Urip, die eigenhandig drie kleuterscholen oprichtte. Ze zocht zelf de lokalitei ten, beheerde de financiën, trok leer krachten aan. die ze soms nog bijschoolde ook. Toen de kleuterscholen goed liepen begon Ibu Urip een huishoudcursus voor meisjes: deze groeide uit tot het begin van een huishoudschool in Ma- gelang. Ook hiervan heeft ze de orga nisatie, administratie, kortom de hele leiding in handen. Deze school heeft dringend een behoorlijk gebouw no dig. Een halve ton van de collecte is ervoor bestemd. Primitief is vaak nog het onder komen dat school heet. Dunne matten vormen de wanden tus sen de diverse lokalen. Ramen zijn er in feite niet. Er moet veel en goed gebouwd worden. Meer dan eens was drs. Soetjip to in ons land. Twee j(za>- gele den bijvoorbeeld toen mede voor „zijn" scholen een kinderbijbel actie werd gehouden. De actie bracht maar liefst een miljoen op. Kinderen van de Wilhelmina- school in Overveen. die de sluit steen voor dit bedrag leverden mochten drs. Soetjipto daarom een kinderbijbel overhandigen. Meisjes ook Weet u, aldus drs. Soetjipto, het onderwijs aan meisjes, heeft om overigens begrijpelijke redenen nog niet zo de aandacht kunnen krijgen die het verdient. Dit moet nu gaan gebeurenhuishoudonderwijs, reeds op de lagere sohool, is van het grootste belang voor onze toekomsti ge gezinsopbouw. Leermiddelen tenslotte zijn, hoewel het laatst genoemd, misschien wel de belangrijkste attributen waar het chr. onderwijs in Indonesië om verle gen zit. Vooral bij vakken als biolo gie. natuurkunde, aardrijkskunde heb je aanschouwelijk materiaal nodig en kun je het niet met bord en krijt blijven volhouden. Ook hiervoor zul len we een bijdrage na de Uniecol- lecte-nieuwe-stijl ontvangen. Als we maar een aantal complete sets hebben, zyn we al een heel eind. Het materiaal kan dan in het begin rouleren. Coördineren studeren doceren BAARN De levensloop van drs. Soetjipto, een van de voor mannen van het christelijk on derwijs in Indonesië, is er een van studeren, coördineren en do ceren. Als jong onderwijzer had hij juist zijn hoofdakte behaald toen de oorlog uitbrak. Hij werd toen ambtenaar bij de onder wijsinspectie. Toch trok de school sterker: hij werd leerkracht aan een gou vernementsmulo en later hoofd, hetgeen hij combineerde met het secretariaat van een christelijke schoolvereniging. Intussen zag hij nog kans te blijven studeten, hetgeen bekroond werd met de akte MO-pedagogick. Inmiddels was Indonesië on afhankelijk en deden de kerken een beroep op hem onder wijsdeskundige voor Midden Ja va te worden. Aan de universiteit van Bandung rondde hij intussen zijn pedagogische studie af met het doctoraal. Dit ^stelt hem in staat nog altijd te 'doceren: elke week enkele uren theorie en fi losofie der opvoeding aan de uni versiteit van Salatiga. Stort f7.-op postgiro 44000 tn.v. NBG, Amsterdam. Vermeld daarbij bijbel voor Tanzania of Kenya of Uganda of Zambia of Java of Roemenië. (Van een onzer verslaggeefsters) NIJMEGEN „De drie mannen" ofwel in het Italiaans „Tree uomine" heet de nieuwste grammofoonplaat van de groep de Gen Rosso, die in Italië woont. Onlangs hebben zij de plaat aangeboden aan de weduwen van John F. Kennedy, dr. Martin Lu ther King en Robert Kennedy, want de titel „De drie mannen" slaat op hun vermoorde echtgeno ten. Nu de Gen Rosso deze week in Nederland op treden is ook geprobeerd mevrouw King uit te nodigen daarbij aanwezig te zijn, maar dit zal niet doorgaan. Mevrouw King heeft met haar schoonouders indertijd wel de uitnodiging aan vaard van de Apeldoornse predikant ds. J. P. van Steenbergen om naar ons land te komen. Maar het is nog niet bekend wanneer dat zal zijn. Wie zijn de Gen Rosso? Het is een groep, die wordt gevormd uit 25 jongeren, afkomstig uit vier werelddelen en elf landen. De opbrengst van hun optreden is alleen bestemd voor ontwikkelingshulp voor Kameroen. Zuid-Amerika en de Philippijnen. Hun program ma bestaat uil moderne sketches, folk-songs, ne gro spirituals en pantomimes. Zij wonen met elkaar in een stad. die zij zelf hebben gebouwd, Loppiano ln de buurt van Flo rence. In Afrika, Zuid- en Noord-Amcrika en op de Phillipijnen verrijzen nog meer van dergelijke steden, waar „in stilte een nieuwe wereld wordt gebouwd zonder rassenscheiding". Men probeert er ook tot vrede en eenheid te komen. In die stadjes bouwen zij zelf de huizen, straten en fabriekshallen. Mensen van dertig nationaliteiten wonen in het Italiaanse Loppiano. Ze krijgen veel bezoekers en een van hen. een dame heeft hen muziekinstrumenten gegeven. De kleur daarvan is rood en daarom is de tweede naam van de band Rosso. „Gen", de eerste slaat op een nieuwe generatie. Den Haag Op het ogenblik maken de Gen Rosso een tour nee door Nederland. Zij treden op 3 oktober op in Breda in het sportcentrum, op 4 oktober in Den Haag in het circustheater, op 6 oktober in Eind hoven in „het wapen van Eindhoven". Daarna gaan ze naar België en dan weer terug naar Loppiano. De plaat „De drie mannen" bestaat in een Itali aanse en een Engelse versie. Hij is alleen ver krijgbaar bij de uitgeverij De Nieuwe Stad, St Stevanstraat 11 te Nijmegen tegen de prijs van f 4.75. (Van een onzer medewerkers) KAMPEN Honderd lol hon- derdtwintig predikanten verwacht de Theologische Hogeschool van de Ge reformeerde Kerken dit seizoen bij haar post-arademiale vorming. Veel actuele onderwerpen komen aan de orde op de zes maandagen, die er voor uitgetrokken zijn. 's Mor gens wordt steeds een overziehtscol- lege gegeven, terwijl na de door de hogeschool aangeboden maaltijd 's middags ln werkgroepen de nodige arbeid verzet zal worden. Prof. dr. C. van der Woude opent op 7 oktober de cyclus met een refe raat. waarin zijn indrukken van Uppsala zullen zijn, verwerkt. Een maand later uit prof. dr. G. P Hart- velt ln collegevorm een aantal over- peizingen bij een kerstlied onder de titel „Veertig eeuwen van te voren werd de Middelaar beloofd", terwijl prof. dr. J. L. Koole begin december zal spreken over de messiasverwach- ting in het Oude Testament. Prof. dr. A. G. Honig geeft 3 febru ari een college over het getuigenis van de kerk als „kerk- voor-ande ren". De docent psychologie .dr. E. W. Dijk refereert op 3 maart, waarna prof. dr. H. N. Ridderbos op 21 april de rij sluit door te spreken over Nieuw onderzoek van de synoptische evangeliën met betrekking tot de Re- daktlonsgeschichtliche Methode. Prof. dr. J. L. Koole leidt de werk groep „Theologie van de revolutie". Bultmann, Barth en Moltmanr ko men in de discussie, van de werk groep „De opstanding van Jezus in de nieuwe theologie" geleid door prof. dr. A. D. R. Polman en prof. dr. J. T. Bakker. Onder leiding van prof. dr. G. Th. Rothuizen gaat een volgen de werkgroep teksten van Marx le zen. De hoogleraren Ridderbos en Hartvelt leiden de werkgroep over de doop, waarbij vooral Barth de aan dacht krijgt. Tenslotte zal dc vijfde werkgroep onder leiding van prof. drs. J. Plomp bezit zijn met hel de creet over het oecumeni^me van het Tweede Vaticaans conciliea

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1968 | | pagina 2