Hervormde
volk weer
Ia
ICV schrapt C
uit naam
Chr. geref. synode
kritiek op ICCC
>e
V
„HART VOOR DE
WERELD" THEMi
KERSTBLAD
R. K. Kerk erkent enkele
rechten van mens
!o(
1
NOG 250 KILOMETER
SECUNDAIRE WEGEN
Een noord voor vandaag
Ds. Kaptein: herstructurering
Ds. Boer: bekering
Felle aanval op
De Boon (NW)
Garantie van
werkgevers voor
arbeidsreserve
Tor ad jas: f 2800
NEDERLANDS
MONUMENT
VOOR DACHAU
Kerken moeten
gelijk spreken
hoofd-
elektro-
monteurs
HOOGOVENS
IJMUIDEN
Fokker verkocht
300 Friendships
In Zuid-Holland
VRIJHEIDS-
OPVATTING
ANDERS
ZATERDAG 28 SEPTEMBER
Het Griekse woord, dat in het Nieuwe Testament door zon
digen" vertaald wordt, betekent letterlijk ,&jn doel missen".
Als een schutter mis schoot, zondigde" hij. Zo kunnen we dus
ook dat bekende woord van Paulus lezen: Want allen „misten
hun doel" en derven de heerlijkheid Gods (Romeinen 323).
Het is gevaarlijk z\jn doel te missen. Als een piloot zijn doel
mist, betekent dat de dood. Gods doel missen betekent de
eeuwige dood.
God wil, dat elk mens aan zijn doel beantwoordt. God wil,
dat wij dat volmaakt doen. Elke schutter weet, dat een misser
van een centimeter of van meters geen enkel verschil maakt.
Dat bedoelt Jacobus, als hij zegt: Wie de gehele wet houdt,
maar op één punt struikelt, is schuldig geworden aan alle
geboden.
Wij missen allemaal ons doel. Wat dat doel is, zegt Paulus
ook: wij derven de heerlijkheid Gods. Die had in en door ons
moeten lichten in de wereld. God komt door ons niet aan
Zijn eer. Maar, laat Paulus er in één adem op volgen: Wij
worden om niet gerechtvaardigd uit Zijn genade door de ver
lossing in Christus Jezus.
Wat een geluk, dat er Een geweest is, die het doel perfect
geraakt heeft!
Wij lezen vandaag: Ezechiël 39 1729.
Wij lezen morgen: Ezechiël 43 112.
(Van onze kerkredactie)
REEUWIJK. Er is een stuk noorl in de kerk. Daar moet wat aan gedaan worden. Daar
over Waren Gereformeerd-Bondsvoorzitter ds. G- Boer uit Katwijk en ds. R. Kaptein van de
commissie gemeentevormen en gemeenteopbouw het gisteravond roerend met elkaar eens.
Maar hoe? De nood van de kerk is vooral de nood van de prediking, zei ds. Boer. Al het andere helpt
de zaak niet uit de moeilijkheden. Er moet een rééveil komen.
Akkoord, zei ds. Kaptein. Het gaat mij ook om de voortgang van de evangelieprediking. Juist daar
om zullen we de vormen en structuren van ons kerkewerk kritisch moeten doordenken.
Zoals men zich herinneren zal,
laaide de discussie over eventuele
„herstructurering" in de Hervormde
Kerk hoog op, toen ds. Boer in mei
„geheime rapporten" van ds. Kap-
teins commissie gemeentevormen en
gemeenteopbouw onthulde. Gister
avond wijdde de classis Gouda er
een forumavond aan, waarbij be
halve deze beide predikanten ook
ds. Samson uit Rotterdam, praeses
UTRECHT e=» De voorzitter van de
rooms-katholieke bond van werkne
mers in de industriële bedrijven
„Sint Wiliibrordus", de heer H. M. de
Groodt, heeft gisteren op de
bondsraadsvergadering een felle aan
val gedaan op de heer A. de Boon,
vice-voorzitter van het NVV, die vo
rige week zaterdag in het openbaar
een minimumpercentage van
loonsverhoging heeft genoemd.
„Bevreemdend is dit", zei de heer
De Groodt, „omdat het NW juist de
vakcentrales is die steeds maar weer
praat over nauwere samenwerking
met andere vakcentrales, maar het
blijkbaar in een zaak als het loonbe-
leid niet nodig vindt eerst gezamen
lijk te overleggen."
Bovendien vroeg de heer De
Groodt zich af waarmee de heer De
Boon zich bemoeit. „In de vrije loon
politiek ligt de verantwoordelijkheid
bij de bedrijfstakken i.e. bij de bon
den. De vakcentrales staan daarbui
ten", zo oordeelde de heer De
Groodt. Hij vond het vrij goedkoop
stoere uitspraken te doen over zaken
waarvoor men zelf geen verant
woordelijkheid hoeft te dragen.
CMB meent:
UTRECHT De Christelijke Be-
drijfsbond voor de metaalnijverheid
en elektronische industrie (CMB)
constateert in zijn orgaan Het me
taalbedrijf. dat het probleem van de
vreemde werknemers door staking
bij Verolme wederom actueel gewor
den geen nieuw probleem is.
Naar zijn oordeel verdient het aan
beveling in het Rotterdamse gebied
het voorbeeld van de werkgevers in
Dordrecht te volgen. Daar hebben al
le betrokken werkgevers een orga
nisatie gesticht teneinde ar
beidsreserve te garanderen.
Volgens de CMB moet worden na
gegaan welke mogelijkheden de wet
op het ter beschikking stellen van
arbeidskrachten biedt om uitwassen
te voorkomen.
In de cao is in verband met deze
wet sedert 1 juli 1965 het artikel over
de vreemde arbeidskrachten bijna
geheel geschrapt Aan de wet is tot
op heden geen uitvoering gegeven
omdat in de verschillende be
drijfstakken geen overeenstemming
bestaat over de vraag voor welke
factoren een algemene maatregel van
bestuur zou moeten gelden.
De CMB herinnert er aan dat de
maatregelen met betrekking tot de
koppelbazen in 1963 tot gevolg heeft
gehad dat een belangrijk aantal werk
nemers voor de metaalindustrie ver
loren is gegaan.
UTRECHT De collecte, die is
gehouden op de bondsdag van de
Bond van hervormd - gereformeerde
vrouwen verenigingen, heeft 2800,-
opgebracht voor de Toradja vrouwen
bond. Zoals bekend zal de opleiding
tot Toradja godsdienstonderwij
zeressen hiervan worden betaald. De
collecte is nog maar een begin.
„Rome-resolutie nonsens'
(Van een onzer medewerkers)
HILVERSUM Sterke kritiek
op de Internationale raad van
christelijke kerken (ICCC) werd
gisteren gehoord op de generale
synode van de Christelijke Gere
formeerde Kerken. Zelfs kwam
er een voorstel (van ds. J. de
Jong uit Emmeloord), maar uit
de ICCC te stappen. Maar daar
ging de synode niet op in.
In het rapport van de christelijke ge
reformeerde afgevaardigden naar het
ICCC-congres te Cape May zeggen zij,
dat zij zich uitdrukkelijk gedistancieerd
hebben van de resolutie over het rooms-
katholicisme. Deze uitspraak noemde zij
„nonsens". Ook verder was hun rapport
niet zo enthousiast.
Ds. K. J. Velema uit Leeuwarden zei
met nadruk, dat hij zich ervoor schaam
de, dat de Christelijke Gereformeerde
Kerken via hun lidmaatschap toch me
de verantwoordelijk zijn over de Rome-
reaolutle. Ds. M. C. Tanis oordeelde
gnhstiger over de uitspraak. Hij her
innerde aan de situatie in Spanje.
rjDs. Velema vroeg zich ook af, oLhet
dëputaatschap eenheid gereformeerde
belijders de ICCC wel voldoende kri
tisch begeleidt. Sommige deputaten spe
len namelijk een belangrijke rol in de
ICCC.
Drs. J. P. Versteeg uit Wormerveer
vond het onbillijk, de ICCC te beoor
delen naar haar congressen en resolu
ties. Ze doet toch ook veel goed werk.
Ook bij de bespreking van de gere
formeerde oecumenische synode 'GOS)
kwam de ICCC weer ter tafel. De GOS
heeft immers een onderzoek gevraagd
naar de kerkscheuringen in Kameroen
en Pakistan.
Ds. Jac. J. Rebel uit Hilversum maak
te bezwaar tegen het voorstel, dit on
derzoek aan bovengenoemde deputaten
op te dragen, omdat de ICCC bij deze
scheuringen is betrokken. Ds. Velema
viel hem bij. maar prof. dr. J. van Gen-
deren vond. dat men het aan deputaten
over kon laten, wie dit onderzoek zal
instellen.
Ds. M Baan uit Zeist vroeg, waarom
de christelijke gereformeerden op de
GOS in Lunteren stemden tegen het
voorstel van de Ierse afgevaardigden
inzake de vrouw in het ambt. Prof. dr.
W. H. Velema zei. dat dat op formele
gronden gebeurd was, omdat anders
elke studiecommissie zou zijn gefrus
treerd.
Een voorstel, om aan de GOS voor
te stellen haar naam te veranderen,
werd verworpen.
Raad
Ten aanzien van de Raad van Kerken
had de synode woensdag al een prin
cipe-beslissing genomen. Gisteren sprak
ze uit, dat xü tegen deze raad. zoals die
heeft, waarom zij er niet toe kan be
sluiten. erin te participeren.
De bezwaren gaan vooral uit tegen
de pre-ambule, die zo kan worden uit
gelegd. dat ook kerken en groepen die
het geloof in de Drieënige God niet be
lijden. deel van de raad kunnen uit
maken.
Ook vond de synode het een be
zwaar. dat in artikel 2 gezegd wordt,
dat de raad ernaar streeft gestalte te
geven aan de samenwerking van de I
kerken in getuigenis en dienst, zonder
dat duidelijk gezegd wordt, dat men
alleen gestalte mag geven aan de een
heid in Christus.
Vrijgemaakteii
Tenslotte bèpaalde de synode haar
standpunt tegenover de Gereformeerde
Kerken (vrijgemaakt). De synode was
van oordeel, dat de verschillen over de
toeëigening des heils en de hantering
van het gereformeerd belijden omtrent
de kerk wezenlijke verschillen zijn en
dat de belijdenis het zoeken naar con
tacten met gereformeerde en andere
bijbelgetrouwe kerken in binnen- en
buitenland veroordeelt noch uitsluit.
Terecht, zo zei de synode verder,
heerst er in de eigen kerken verontrus
ting over bepaalde gebeurtenissen en
ontwikkelingen binnen de Gerefor
meerde Kerken (vrijgemaakt)
De synode is uiteengegaan tot 7 ja
nuari.
Spoorwegvakboncl
beraadt zich over
erkenning door NS
UTRECHT Het hoogste college
van de categorale Federatieve Spoor
weg Vakvereniging, een niet erkende
bond, zal volgende week woensdag
beslissen of de bond ingaat op een
voorstel van de NS-direktie bespre
kingen te beginnen over erkenning.
Vorige week bracht de bond een
rapport uit over te lange werktijden
van treinmachinisten. Na een ontken
ning door de direktie van de spoor
wegen, kwam de uitnodiging voor
een gesprek.
DEN HAAG De regering heeft
bij de Tweede Kamer een wetsont
werp ingediend dat beoogt het Ne
derlandse Dachau-comité een bijdra
ge van 25.000 te schenken voor de
oprichting van een monument in het
concentratiekamp Da-
van de Zuidhollandse provinciale
kerkvergadering, en drs. K. Exalto
uit Noordeloos in het forum zitting
hadden.
V rijwillig
Ds. Kapteins wilde de angst weg
nemen, dat aan de plaatselijke ge
meenten tegen hun wil een herstruc
turering zou kunnen worden opge
legd. Het gaat er ook niet om, altijd
en overal grote gemeenten te schep
pen. Structurele veranderingen heb
ben alleen zin, als ze door de ge
meente zelf worden gedragen.
Ook legde hij er de nadruk op,
dat het hem er niet om ging de
categoriale gemeentevorming te be
vorderen. al zei hij later op de
avond wel. dat categoriale gemeen
tevorming de katholiciteit van de
kerk meer vorm wil geven, in te
genstelling tot een volstrekt onge
differentieerde territoriale.
Maar het categoriale werk is er
al lang- jeugdpredikanten, industrie
predikanten, evangelisatiepredikan
ten. „Mijn bezwaar tegen de huidige
situatie is, dat het categoriale werk
zich steeds meer ontwikkelt buiten
Geref. classis
GRONINGEN Bij gebeurte
nissen, die vrijwel de gehele bevol
king in gemoedsbeweging brengen,
dienen de kerken eenparig en gelijk
luidend hun stem te laten horen.
Dit heeft de classis Groningen van
de Gereformeerde Kerken uitgespro
ken naar aanleiding van de kansel-
boodschap inzake Tsjechoslowakije.
De classis zal de generale synode
vragen, deze uitspraak over te ne
men.
GRONINGEN In het Groningse
dorp Noordhorn is gistermorgen
de 74-jarige J. Noordveld door kolen
dampvergiftiging om het leven geko
men. Zijn echtgenote werd in be
wusteloze toestand naar een zieken
huis vervoerd.
de gewone gemeente om. Schaal
vergroting moet dienen, om het ca
tegoriale en het territoriale gemeen-
weer één kerkeraad verantwoorde
lijk is voor de hele gemeente." Ds.
tewerk weer te integreren, doordat
Kapteins dacht hierin goed presby-
teriaal te zijn.
Revolutionair
Zijn collega's Boer en Exalto wa
ren blij dat te horen, maar vrees
den, dat er bij anderen toch wel
degelijk de categoriale gemeente
een prae krijgt boven de territori
ale.
„Laten we maar rustig zeggen,
- dat er revolutionaire ideeën leven
rond de opheffing van de plaatse
lijke gemeente", zei ds. Exalto. Hij
citeerde Mady Thung, die sprak
van een andere geloofsbelevenis. Zij
ziet schaalvergroting als middel om
van die introverte geloofsbeweging,
als in een introverte gemeente ge
cultiveerd wordt, af te komen.
Is de kerk niet inderdaad te een
zijdig naar binnen gekeerd geweest?
vroeg ds. Samson We mogen de ge
meente niet doen opgaan in een stuk
dienstbetoon, maar ze mag wel me
de-arbeidster zijn. De vruchten van
de gemeente moeten gezien worden.
Is er een heilige drang om de grote
daden Gods te verkondigen?
We kunnen tegenover de steeds
groter wordende ontkerkeling niet
volstaan met te zeggen, dat we het
evangelie toch prediken. De ligging
van een gemeente wordt meer be
paald door geboorte dan door we
dergeboorte. Laten we daarom ruim
te maken, opdat niet alles leegloopt,
aldus ds. Samson.
Deformatie
Ds. Boer vreesde echter, dat door
deze herstructurering machten los
gemaakt zouden worden, die niet
meer te temmen zouden zijn. Hij was
het bepaald niet eens met ds. Kap
teins, die gezegd had, dat alle do
minees al zolang hun best doen, het
evangelie zo zuiver mogelijk té pre
diken.
ten, zei ds. Boer. De reformatie uit
Dat gebeurt niet in alle gemeen
de oorlogsjaren heeft plaatsgemaakt
voor een nieuwe deformatie. Daar
om is allereerst bekering nodig.
Geïnformeerd werd naar de re
sultaten van de schaalvergroting in
Rotterdam-Zuid zei ds. Samson, dat
schaalvergroting natuurlijk geen
wondermiddel is, maar de resultaten
zijn al duidelijk te zien. Capelle
wordt gepolst over de mogelijkheid,
met Alexanderstad en Ommoord een
nieuwe gemeente te vormen.
Het is natuurlijk een pijnlijke
zaak, als oude historische gemeenten
als IJsselmonde. Charlois of Capelle
overspoeld worden door een nieuwe
stad, maar wat kan de kerk daar
aan doen? Maar als Capelle neen
zegt, dan is er geen haar op ons
hoofd die er aan zou denken om Ca
pelle te dwingen, aldus ds. Samson.
Studenten
Hoe komt het, dat zoveel theolo
gische studenten de pastorie niet
meer inwillen? Daarover werd ver-
het daarin, dat de theologie steeds
schillend gedacht. Drs. Exalto zocht
meer de levende band met de ge
meente verliest. Anderen spraken
over de image van predikant of
gemeente.
Ds. Kapteins stelde nuchter vast,
dat veel kandidaten het zich niet
meer kunnen permiteren om naar
een derde- of vierde-klasgemeente
te gaan, omdat ze al getrouwd zijn
en kinderen hebben.
Aan het slot van de avond vatte
ds. Kapteins zijn bedoeling nog eens
als volgt samen: binnen het presby-
teriale stelsel, binnen de eigen ver
antwoordelijkheid van de gemeente
voor het leven binnen die gemeen
te meer mogelijkheden scheppen om
het volk te bereiken, opdat het die
geestelijke wapenuitrusting krijgt,
die ds. Boer en ik willen.
Hoogovens IJmuiden
vraagt
om zelfstandig onderhouds-
en reparatiewerkzaamheden
aan de elektrische
apparatuur uit te voeren
en storingen aan installaties
van zeer uiteenlopende
aard op te sporen en te
verhelpen.
Diploma V.E.V.-
sterkstroommonteur
Kennis en ervaring op
het gebied van hoog- en
laagspanningskabels.
Leeftijd 27 tot 45 jaar.
Men kan in dagdienst of in
ploegendienst worden
geplaatst.
Het basis aanvangssalaris
is 11.002,per jaar,
overeenkomend met ca.
210,bruto per week
in dagdienst en ca. f 250,
bruto per week in
ploegendienst.
Voor gehuwden komen
woningen beschikbaar.
IEUWI
,EIL
Schriftelijke sollicitaties onder
nr. RD 263 te richten aan
Personeelsvoorziening,
Hoofdkantoor 2, Hoogovens
IJmuiden.
Bla
wor
n dé
htin
(t da
Onzt
grijk
in.
I. da
t-op-
d e
ver1
r he
jen, i
L D(
awe
%itua
fieid
Ot
jen vi
(Van onze kerkredactie)
DEN HAAG „Hart voor de
wereld" is het thema van het
oecumenisch kerstblad, dat in
december zal worden verspreid
door protestanten en rooms-ka-
tholiëken.
Het is samengesteld door een speci
ale redactie, bestaande uit ds. G. P.
Klijn en Jac. Roos (hervormd), ds. E.
Pijlman (gereformeerd) en drs. Da
niel de Lange en H. Schilte
(roomskatholiek).
xe nu, aai xu ie*en neze raan. zoa» u.e voormalige
thans is opgericht, ernstige bexwaren cjiau
Prémier De Jong zegt in een toe
lichting dat het monument is bedoeld
als nagedachtenis aan de vermoorde
gevangenen, maar tevens als
waarschuwing aan de mensheid voor
ontspoord nationalisme in het alge
meen en de gruweldaden van het na
zisme in het bijzonder.
SCHIPHOL Gistermiddag heeft
de vliegtuigfabriek Fokker de 300ste
Friendship verkocht. Het produktie-
tempo bedraagt thans 7 Friendships
per twee maanden. Fokker leverde
in november 1958 de eerste F-27 af.
De Amerikaanse licentiehouder
Fairchild verkocht tot nu toe ook
nog 187 Friendships.
DEN HAAG In de komende
jaren zullen in Zuid-Holland een
groot aantal secundaire wegen
worden aangelegd met een leng
te van in totaal 250 kilometer. Ze
zullen belangrijke verbindingen
vormen voor het doorgaande ver
keer naast de in het Rijkswegen
plan opgenomen wegen.
Provinciale Staten zullen op 10 okto
ber enkele wegenplannen vaststellen.
De realisering ervan hangt af van de
geldmiddelen, die in de eerstvolgende
tien tot vijftien jaar op basis van de
wet uitkering wegen beschikbaar zul
len worden .jesteld en van de mogelijk
heid om vaste financieringsmiddelen
aan te trekken. Ged. Staten zijn ervan
uitgegaan dat dit laatste binnen afzien
bare tijd gemakkelijker zal gaan. De
provincie baseert de wegenplannen op
een globale schatting van de verkeers
intensiteit in het jaar 1980.
De in het secundaire wegenplan op
genomen nieuwe verbindingen zijn on
der meer: Alblasserdam - Vianen '36
km). Noordwijk - rijksweg 3 bij Alphen
aan den Rijn (23 km autoweg). Ni
werhoorn-Zuid-Beijerland op Voorne -
Putten '25 km). Óoostvoorne - Helle-
voetsluis op Voorne <11.5 km autoweg".
Zoetermeer - Delft <11 km autoweg).
Zoetermeer - Rotterdam <10 km". Zoe
termeer - Den Haag <10 km'. Den
Haag. Katwijk. Noordwijk tot bij Vogel
zang '30 km). Den Haag - Leiden (9
km autoweg en Den Haag Leidschen-
aprfl UK km),
(Van onze sociale economische redactie)
LUXEMBURG Het Internationaal
Christelijk Vakverbond behandelt vol
gende week een nieuw ontwerp-begln-
selverklaring, waarin de naam van het
ICV wordt gewijzigd in Wereld Vak
verbond van de Arbeid. De aanduiding
„christelijk" komt dus te vervallen. De
beginselverklaring wordt hiermee in
overeenstemming gebracht.
In het ICV. van huis uit een bunde
ling van christelijke vakcentralen, zijn
thans meer mohammedaanse e.a. vak
verbonden. bijv. uit Afrika, aangesloten.
Het vakverbond kan niet meer in meer
derheid christelijk genoemd worden,
zelfs de naam van Wereldverbond van
gelovige arbeiders is niet meer haal
baar, omdat bepaalde vakverbonden
wel de verantwoordelijkheid van de
mens aanvaarden tegenover de maat
schappij. maar deze verantwoordelijk
heid los willen van een relatie tot God
Het dagelijks bestuur van het ICV
heeft ingestemd met de nieuwe naam
van het verbond Volgende week begin
nen de discussies in plenaire vergade
ring.
De vraag is nog of voor het CNV het
lidmaatschap van het nieuwe WVA
mogelijk zal zijn. Aangenomen wordt
dat het NKV hiermee minder moeite
zal hebben.
(Van onze kerkredactie)
UTRECHT Als de commis
sie tot herziening van de codex
iuris canonici tot taak heeft, het
kerkelijk recht aan te passen aan
de beginselen van de universele
verklaring van de rechten van
de mens van 10 december 1948,
dan zal zij evenals op 10 de
cember 1520 Luther gedaan
heeft de brand moeten ste
ken in het bestaande kerkelijk
wetboek.
Dat was gisteren de slotconclusie
van mevrouw mr. dr. J. C. de Meye-
re op de jaarvergadering van de
vereniging „Protestants Nederland".
Zij sprak over het onderwerp „De
Rooms-Katholieke Kerk en de rech
ten van de mens."
Zij zette uiteen, dat het vrij
heidsbegrip van de Rooms-Katholie-
ke Kerk een heel andere is, dan die
van de filosofie van de rechten van
de mens. Bij de laatste is leven in
vrijheid: leven onder een regime,
dat de individuele vrijheden zoveel
mogelijk eerbiedigt en beschermt en
tevens orde weet te bewaren.
Collectief
In de Rooms-Katholieke Kerk had
zich echter een volkomen Romeins
vrijheidsbegrip ontwikkeld. De Ro
meinen kenden geen recht op indi
viduele vrijheden. Voor hen was „li-
bertas" uitsluitend een collectief be
grip. Leven in vrijheid was leven
onder het juiste gezag. Ook voor de
Rooms-Katholieke Kerk werd vrij
heid een uitsluitend collectief be
grip: leven onder het gezag van de
waarheid, namelijk de leer van de
Rooms-Katholieke Kerk.
In dit systeem kwam niet aan de
mens recht toe. Alleen de waarheid
had recht De dwaling had geen
recht en moest uitgeroeid worden.
Dit hebben de pausen tot en met
Pius XII krachtig gehandhaafd.
Typerend voor de Romeinse vrij
heidsopvatting noemde mevrouw De
Meyere de encycliek „Libertas" van
Leo XIII uit 1888. Na een lofzang op
de vrijheid worden alle fundamen
tele vrijheden veroordeeld. Volgens
deze encycliek is de ideale staat, die,
welke uitsluitend aan de Rooms-Ka
tholieke Kerk vrijheden toestaat.
Daar heerst de ware libertas.
Is dit niet uitvoerbaar, dan verzet
de kerk er zich uit moederlijke
goedheid niet tegen, dat openbaar
gezag sommige dingen duldt, die
niet overeenstemmen met de waar
heid, namelijk ter vermijding van
een groter kwaad of ter verkrijging
of behoud van enig goed.
breuk op de pretenties van de
Rooms-Katholieke Kerk als enige
verkondigster van de waarheid, ge
zien de uitspraak dat deze
godsdienstvrijheid „betrekking
heeft op de vrijheid van dwang in
de burgerlijke samenleving en de
traditionele katholieke leer over de
morele plicht van mensen en ge
meenschappen tegenover de ware
godsdienst en de enige kerk van
Christus hoegenaamd niet aantast."
Dwang
Dit afwijzen van de fundamentele
vrijheden was voor de Rooms-Ka
tholieke Kerk geen beletsel, om
zich op de rechten van de mens te
beroepen in landen, waar zij een
minderheid vormde. Toen kardinaal
Ottaviani eens verweten werd, dat
dit een meten met twee maten was.
antwoordde hij: wij moeten juist
met twee maten meten: één voor de
waarheid en één voor de dwaling.
Kentering
Pas met paus Johannes XXIII
kwam er een kentering. Het Tweede
Vaticaanse concilie heeft in 1965
met zijn „Verklaring over de
godsdienstvrijheid" gebroken met de
eeuwenoude leer „de dwaling heeft
geen recht." Aan burgerlijke over
heden wordt verboden iemand®
godsdienstvrijheid te belemmeren.
Wel laat de verklaring de moge
lijkheid open, dat aan een bepaalde
religieuze gemeenschap een bijzon
dere burgerlijke erkenning word'
toegekend. Maar dan moet tegelijl
het recht van alle burgers en var
alle religieuze gemeenschappen op
godsdienstvrijheid worden erkend
en geëerbiedigd.
De verklaring rr.aakt volgens me
vrouw De Meyere echter geen in-
Hieruit is volgens mevrouw De
Meyere te lezen, dat de Rooms-Ka
tholieke Kerk zichzélf wél het recht
voorbehoudt, om dwang op dc gewe
tens te blijven uitoefenen.
Dat kan volgens haar ook niet an
ders, want in 1870 is dogmatisch
vastgelegd, dat katholieken geen ge
rechtvaardigde reden kunnen heb
ben, om het geloof dat zij onder het
leergezag van de kerk hebben aan
genomen, in twijfel te trekken. Wie
twijfelt, is volgens het Kerkelijk
Wetboek reeds een strafbare ketter.
Behalve gewetensvrijheid zijn er
nog andere rechten van de mens, die
de Rooms-Katholieke Kerk ten op
zichte van haar leden niet erkent.
Wie rooms-katholiek gedoopt is,
blijft levenslang onderdaan van de
kerk en mist dan onder andere
recht op godsdienstvrijheid (want
hij kan niet van godsdienst veran
deren). recht op vrije meningsuiting
(want hij staat onder censuur van
de kerk), recht om geldig te huwen
volgens zijn' nationale wet (want de
kerk erkent alleen zijn kanoniek
huwelijk), recht op eerbiediging van
zijn privé- en gezinsleven, recht op
vrijheid van vereniging.
Uit juridisch oogpunt ernstiger is.
lat het kerkelijk recht ook inbreuk
maakt op fundamentele mensen
rechten van niet-leden van de
Rooms-Katholieke Kerk. Zo kan een
kind vanaf zevenjarig"» leeftijd
•elfstandig beslissen. of het
-ooms-katholiek gedoopt en opge-
"oed wenst te worden. Om die op
voeding veilig te stellen, kan het
kind zo nodig ontnomen worden aan
niet-rooms-kathoheke ouders of
voogden.
vey
men
heil
Id he
tersd
L wai
|iede)
Haar
I zett
In 1967 kwam voor het eerstu s^s
dergelijke interkerkelijke uitgavqiet -
stand. De oplaag was toen 67lzeer
exemplaren. jken
Het blad bevat bijdragen van ftstre,
formeerde, hervormde, lutherse^ jjU
rooms-katholieke auteurs. Onde^ za
titel „Hart tegen hard" stelt dr. I '25 r
Buskes het hart van God têgeii-strai
het harde van de wereld. Ds. E. en-
man vertelt op sobere wijze de kkon
boodschap en drs. Th. H. J. Zvg en
kruis, bisschop van Haarlem, zej
een overdenking „Hart onder
riem": Het diepste, wat ons in KU-L
mis is aangezegd, is niet dat wij'1 11
moeten doen, maar dat God iets |e h
J all
Journalist Joost van Roon ve
over het Mississippi Delta Pastoi
Dr. C. P. Sporken, hoogleraar il
medische ethiek te Nijmegen, lj
een bijdrage over ethische probl^
van de harttransplantaties.
Tenslotte zijn er een aantal ve^[
len voor de jeugd van ds. J. Gou
re. mevrouw H. Spies-Pieterse ei
mevrouw M. Mostert-SchendelaarDrths
Het blad. dat zestien pagina's^oU»
en in kleurendruk is uitgevoerd,, u
een uitgave van Boekencentrum 50-
Haag. Het fungeert ook als kM"~*
nummer van De Open Deur/Orf£jST
weg. u.: s<
:-Jhoor
mommmm;
NED. HERRV. KERK
Beroepen te Nijehaske, J. M^estI
ling te Heerde: te Wierden (vac,, k
Wursten), J. H. Vlijm te Krimota.
aan den IJssel. jedïe
Aangenomen naar Maasdijk, lf
de Gelder te Wissenkerke: l»11.01
Pesse (toez.), D. C. C. Stail"^
Heerlen. hooi
Bedankt voor Wezep (vac-^?-:
Gooijer), H. Binnekamp te Vriej^,1
veen; voor de benoeming tot ader
stand in het pastoraat te ScherPren
zeel, E. E. de Looze, em. prec}lver
Hilversum. her
Emeritaat verleend aan O. Hul
te Menaldum en (om gezondhjhooi
redenen) aan A. C. Smits te Anpe'ii
foort. je die
GEREF. KERKEN
Beroepen te Baflo, E. Baerenip51.
Smilde; te Rottevalle, kand. W. Khu
benga te Assen; te Sittard, R. fs Ni
lemaker te Dronten; te Uithui
meeden (2e beroep), W. J. de jif s:
ter te Harkema-Opeinde. f1"11
Aangenomen naar Rinsumag^,^
W. Wiersma te Kollum; naar Wisoci
ningen (vac. drs. H. Steen(
drs. W. E. M. Honig te Scharnejur:
turn.
Bedankt voor Bedum (vac^l
Reenders), H. Tien te Ede;
Grootegast (vac S. van der Liif
Hardegarijp, Varsseveld
Voorthuizen (vac. K. Bokma)ï
W. Broersma, die voorlopig geerr
roepen meer in overweging l
nemen.
GEREF. KERKEN vrijgemaall-;
Aangenomen naar Oegstgd#
(vac. R. Brands), M R. van
Berg, voorheen missionaris ptïöt
kant in Richmond (Natal,
Afrika).
Bedankt voor Orangevïlle (d„_
A Kooii te Emmen: voor Smiths r
P. Schelling te Wetsinge
CHR GEFEF. KF^KEN
Be.-oenen te Gouda. M de
te Amsterdam-Noord: te 's-Graj
hage-West. J Westerink te Hc^y
stedeKerkwerve: *e MaarssenP
van der Weele tr Huizen r
GEREF CEMEFNTEN j Ul]
Beroenpp te eZist, J. C. Westioor
te te Meliskerke.