KRO NIET TUK OP TOTALE EENHEID MET DE NCRV JU f Vi 1 uf eer beweging ij de VPRO Liever breed verband Komieke Ted in Pick-up hoogst verbaascT KRO VARA betrekt kijkers in politieke enquête Kleine schepen worden kern van moderne marine fr-jPLKsrs; he." ass sss VANAVOND TE ZIEN VANAVOND TE HOREN Lappie Loep en de pruikebollen Smidje Verholen en de Knap-Mutator BER WOENSDAG 25 SEPTEMBER 196» ii onze radio- en tv-redactie) LVERSUM Er is weer enige •ging ontstaan bij de VPRO, nu atum van 1 oktober nadert en nog niet is overgegaan tot het emen van een algemeen pro- imadirecteur, zoals was bedoeld, die datum verlaat nl. ds. Van te zijn post als programmadirec- radio, om bestuursadviseur voor nene omroepzaken te worden. heer Jan Kassies, bestuurslid de VPRO en sinds 5 jaren pro- ima-adviseur voor radio en tv, zijn werkzaamheden voorlopig waard zien met het waarnemen de vacature programmadirectie. j wordt genoemd als een van de idaten voor algemeen directeur, chien mag hij in zijn „verzwaar- lunctie" hiervoor een proeve van jvaamheid afleggen. ^Jrslaggever Henk Teeuw haakt f een positie bij de NTS. Hij is s enige tijd door de VPRO bij de I gedelegeerd, hoewel hij nog 3s ook voor de eigen omroep kt Zijn verlangen is echter ge- naar de NTS te verdwijnen en mogelijkheid zit er in, dat dezer in zijn benoeming daar afkomt. N Ik zit hier heerlijk Tan onze radio- en tv-redactie) 1LVERSUM In de Telegraaf is ings vermeld, dat mr. H. W. van IT irn's positie als voorzitter van de O bedreigd zou zijn wegens zijn leaal-politieke inzichten en zijn •eden als Kamerlid. Mogelijk, al- Mulo; het bericht, zit er voor hem het rzitterschap van een radicale par ti". Jij vroegen mr. Van Doorn, die ;nhui' op vakantie is geweest, naar de rheid van dit bericht. tk weet er helemaal niets van", p-iujoordde hij opgewekt, „ik zit hier dhuiflijk bij de KRO. Onze omroep ,f vat best, we hebben een fijne iekeijksfeer en ik zou niet graag weg Vanavond grote Bach-film (Van onze radio- en tv-redactie) IlLVERSUM Liefhebbers van !h-muziek zullen vanavond rijke- i kunnen genieten van een grote lumentaire film, die de VARA op 1. 2 uitzendt. ..Kroniek van Anna gdalena Bach" is een manifestatie, iraan het echtpaar Straub meer tien jaar heeft gewerkt en Ne- 1 land is het eerste land dat er wer- |jk interesse voor toont. >e film beleefde haar première op iCinemafestatie '68 in Utrecht en rd op 30 juni uitgebracht op de flinale. Op 26 oktober zal de Ne- (landse versie, door de VARA ge lakt, in het Amsterdamse Cinetol sater gaan draaien. ur. Itraub en zijn vrouw zijn Fransen •tgee^ werken sinds 1954 in Duitsland, hebben deze film, die de carrière I Bach behandelt, zeer streng ge iden: tussen de muziekuitvoerin- I in blijft de camera gericht op even, kopergravures, prenten en Centrale figuur in de film is de flerlandse barokspecialist, organist le cejirtaygcinist Qustav Leonhardt die 1 Bach optreedt. Het verhaal van Ei leven wordt verteld door Anna gdalena, Bach's tweede vrouw. U >rt in de Nederlandse versie de fn van Magda Schuhmacher, pro- ktie-assistente bij de VARA-tv. )e VARA maakte voor Straub een Fiot aantal stemproeven en hij koos jgda's stem uit. (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM „Ik weet dat de NCRV-directeur mr. A. H. van de Veen een op den duur geheel samen gaan van NCRV en KRO in één christelijke omroep tot de niet onge wenste mogelijkheden rekent, maar ik geloof dat zowel bepaalde groepen protestanten als katholieken het daarmee niet eens zouden zijn. Ik zie het niet direct voor me. Wel goede en nauwere samenwerking, maar dan ook in breder verband, met VPRO en VARA bijv.; AVRO en TROS staan tezeer een nationale omroep voor,, dan dat zij zouden bijdragen aan de voor dit land nodige diversiteit in de berichtgeving". In deze voorzichtige bewoordingen liet KRO's voorzitter mr. H. W. van Doorn zich gisteren uit in zijn win- ter-persconferentie ter bespreking van de seizoenprogramma's. Als ge bruikelijk gaf ook hij zijn mening over de hete hangijzers in de om roepwereld. Mr. Van Doorn gelooft vast in de noodzaak van samenwerking met be houd van eigen „kleuren". Z.i. zou den, wanneer nu het vraagstuk van het samengaan met de NCRV in de twee besturen ter sprake zou komen, een deel van het NCRV-bestuur zeg gen: „Moet dat nu?" en een deel van het KRO-bestuur: „Is het nog van deze tijd om alleen met christenen in één huis te gaan zitten, juist nu wij bereid zijn om ook samen te werken met humanistische groeperingen?" Naar zijn mening is er juist In de laatste jaren een toestand van „ont zuiling" ontstaan, met waardering voor de schakeringen in de omroep, die ook aansluiten op die van de pers als publiciteitsmedium: het zou niet goed zijn wanneer Nederland beschikte over twee kranten en twee tijdschriften. De diversiteit van de vrije omroep is gewenst en bevredi gend. Hogelijk waardeert mr. Van Doorn daarom de inspraak van kroonleden en leden uit het culturele leven in de programmaraden van NTS en NRU: „Zij zijn met hun gerichtheid op neu trale programma's de bewakers van de zuilen". Er komt ook beter begrip tussen beide partijen: de nieuwko mers zien de omroepmensen niet meer als behartigers van de belangen van hun bestuur en vereniging en de omroepvertegenwoordigers op hun beurt spreken niet meer van potten kijkers. Monitor Over de zendtijdverdeling en de positie van de NTS wilde mr. Van Doorn niets zeggen: „Ik maak daar voor mijn excuses, maar ik zit in de werkgroep, die deze zaken bestudeert en dus is mijn mond gesloten." Wel wilde hij vertellen, waarom de KRO niet wil meedoen aan het NTS-programma Monitor in de voor gestelde rubriek „Meet the press" (ook afgewezen door NCRV en AVRO). „De NTS-programma's die nen neutraal en objectief te zijn en in de volksmond wordt dat gauw kleurloos genoemd. Wij vinden zo'n uitzending dan niet interessant en vinden het jammer onze goede mede werkers daarvoor een stuk van hun tijd te laten afstaan". Richard Schoonhoven, hoofd van de KRO-tv, bracht echter het best-doorslaande argument op tafel: „De NTS vroeg ons om twee met name genoemde tv-joumalisten hier voor. En dat bevalt ons niet. Als de NTS een of twee medewerkers vraagt, zullen wij uitmaken, wie dat zijn. Over onze mensen beschikken op die manier, met voorbijzien van anderen, gaat ons te ver. Bovendien- het zou in dat item gaan over mensen, die juist in de actualiteit staan. Welnu, als er belangrijk nieuws is, komt Brandpunt op zon dagavond zelf met een uitzending: wij zouden dan wel dezelfde persoon kunnen kiezen en dan kunnen wij 's middags geen vragen stellen". de NCRV, hier diende men direct el- kaars belangen). Een van die produkties is het tot familiefeuilleton verwerken van de roman „De klop op de deur" van Ina Boudier-Bakker. In dit grote werk is stagnatie opgetreden, doordat bij testament is bepaald dat bij bewer king van nagelaten geschriften twee van de erven moeten toezien op het zuiver houden van de tekst. Er zijn nu 5 afleveringen geschre ven en op de eerste twee hadden de erven kleine aanmerkingen. Hopelijk zal deze winter de bewerking op schrift klaar komen, daarna moet nog gezocht worden naar gunstige rolbe zetting, zodat in de komende zomer mogelijk de opnamen kunnen begin nen en de uitzendingen over een jaar kunnen straten. DEN HAAG De Eerste Kamer heeft gistermiddag een wet op de lijkbezorging, die ten doel heeft een einde te maken aan de "tenachterstel ling van crematie ten opzichte van begraven, zonder hoofdelijke stem ming goedgekeurd. Komieke Ted de Braak, die middels zijn liedje „Een glaasje madeira" de Hilversumse studiodeuren enkele ja ren geleden voor zich zag open zwaaien en sindsdien o.m. bekend is uit NCRV's Farce Majeure, heeft een nieuwe job bij deze omroep. Hij gaat de vernieuwde uitzending Pick-up, het signaleren van pas verschenen platen en het praten met hun artiesten, pre senteren. Zaterdagavond zult u hem voor het eerst kunnen zien als gastheer in een speciaal daarvoor ingerichte exclusie ve club en aangezien ook dit plechtig- feestelijk gebeuren op de band is vastgelegd, gaat deze foto de uitzending vooraf Ted zal komisch en ernstig met zijn gasten spreken. De eerste keer ontvangt hij o.a. Anneke Grönloh, Johnny Jordaan, The Shepherds, Marius Monkau en The Mag nolia Jazzband. Pick-up verschijnt dan op Ned. 2. Het is nu niet meer een uur-programma, maar het duurt een half uur. Daarentegen komt het tweemaal per maand en altijd in kleur. Regine Clauwaert en Dick Passchier hebben hun plaats moeten afstaan aan Ted, om dat zij het te druk hebben met de voorbereiding op het volgende zomer-spelprogram- ma van de NCRV. De Klop Over de samenwerking met andere omroepen zei mr. Van Doorn nog, dat die op het ogenblik voornamelijk bestaat uit het delen van kosten en werk bij grote produkties. (Op ande re leest geschoeid is de onderlinge verdeling van de radiozendtijd met (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM VARA's Achter het Nieuws gaat met het oog op de Amerikaanse verkiezingen een grote enquête houden onder drie bevol kingsgroepen, zulks ter vergelijking onderling. De antwoorden worden aangeprikt op een met vragen be drukte kaart, die in een computer worden verwerkt. De uitslag komt op 25 oktober op het scherm. Het onderzoek wordt geleid door drs. M. van Dam, socioloog bij de PvdA. De SjalooTngroep zorgt voor 500 enquêteurs, ook scholieren en studenten. Stembureaus uit zo verschillend mogelijke gemeenten en wijken daar in, zich bevindende in 13 districten van het land, hebben namen van kie zers opgegeven. Deze worden door de enquêteurs bezocht Deze 4000 perso nen in totaal, allen kiesgerechtigden, zullen een representatieve steekproef onder de totale bevolking kunnen waarmaken. Als tweede groep worden onder vraagd leerlingen uit de hoogste klas se van de Utrechtse middelbare scho len (geen technisch onderwijs) om zo doende de mening van 900 intellectu ele jongeren te verkrijgen. Tenslotte nodigt de VARA in de kotnende dagen via het scherm alle kiesgerechtigde kijkers (van alle ge zindten en politieke kleur dus) uit om mee te doen. Wie een briefkaart stuurt, krijgt een computerkaart thuis. Op 21 oktober start de enquêtering met uitzending van portretten van 6 Amerikaanse kandidaten voor het presidentschap, items over ontwikke- LONDEN In de toekomst zullen onderwaterschepen en met raketten uitgeruste kleine, snelle vaartuigen met een grote aanvaiskracht de kern wor den van een moderne zeemacht. Dit staat in de jongste uitgave van „Janes's fighting ships", het Britse handboek voor de marine. Het handboek herinnert aan het tot zinken brengen van de Israëlische tor- pedobootjager Eliath door een klein Egyptisch vaartuig, dat met raketten was uitgerust. Ook voor kleine kruisers met een helikopterdek tonen de grote zeemach ten steeds meer belangstelling. In de toekomst zal het mogelijk zijn vanaf die kleine dekken verticaal opstijgende vliegtuigen te laten opereren, waardoor grote en kostbare vliegdekschepen over bodig worden. i Hilversum I, 402 m. NCRV: 18.30 Nieuws en weerpraatje. ,18.46 Actualiteiten. NRU: 19.00 fna4)penbaar Kunstbezit. 19.10 Ne- isioeölerlandse Kasteelconcerten III (opn): Oude kamermuziek en Voordracht van oude Neder- 1 ervjandse gedichten. 20.40 Stereo: TraiimdWutnne Radio Filharmonisch Orkest en solist. (In de pauze: X°°r 05-21.2° Duymaer van Twist. J^UTTroelstra en De Visser. s"Gr3(klankbeeld>. 21.50 Viool en pl- ino. 22.05 Spiegel van Belgie. clame. NTS: 19.00 Journaal. STER: 19.03 Reclame. NTS: 19.06 In kleur: De Bosbriga- dlers. TV-feuilleton voor de jeugd. 19,31 Voorbeschouwing Olympische Spelen. STER: 19.56 Reclame. NTS: 20.00 Journaal. STER: 20.16 Reclame. dance: Domino (Ferari): Cora- 16 02 Klass. kamermuziek. 16.50 line (Almable): Tu paries trop Spelen met taal. 17.00 Progr. (Aber) The rose in her hair over film en filmers. NCRV: (Dublin); Along the Santa Fe trail (Gross); Aquellos ojos verdes (Menendez); Nocturne (Walter): AU I do is dream of you (Brown); Blues in a hap- NTS: 20.20 Uitzending van de py mood (Heywood); Si si sig- PvdA. 20.30 Uitzending Stich ting Socutera. 20.35 WIJ Euro peanen. fllmreportage over Holland. 21.00 Compulsion - De zaak Loeb Leopold, speelfilm. (Rijkskeuring: 18 Jaar). 22.40 psychodrama „paris Blues- van Vlnko Glo- train: Battle norina (Olchi): Ya Laure Houlbouki (trad): Sentimental journey (Brown): Amour je te dols (Dorsey): Morrina (Diehl): Harlem (Carroll); (Blxlo): 17.45 Sportact. 18.00 Mannen koor en fanfare-orkest. Hilversum II. 298 m. AVRO: 7.00 Nws en ochtendgym. 7.20 Stereo: Lichte gramm. muz. VPRO: 7.54 Deze dag. AVRO: 8.00 Nws. 8.11 Radiojournaal. 8.20 Stereo: Lichte gramm. muz. (8.30-8.33 De groenteman.) Mamma 850 Morgenwijding. 9.00 Ste- bokar. 23.15-23.20 Journaal. Nederland II. NTS: 18.50 Ba rend de Beer. STER: 18.56 Re- clame. NTS: 19.00 Journaal Amour; ichci vou 'vr ...20 Stereo: Vocaal ensemble VARA. .55-24.00 Nieuws. bleem), tekenfilm rnitoriim'Vl "298 m VARA: goslavlh. NTS: 20.00 Journaal. ,18.00 .Nieuws._'l 8.1J> Actu ali t ei- fTER^M.16 Reclame^VARA: Kroniek van Anna Magdalena Bach. film. NTS: 22.20-22.25 Journaal. ten. 18.20 Uitzending van de Achter hetjdeuws. MM CPN. 18.30 Stereo: Kinderkoor. 118.55 Stereo: Tango-rumba-or- 'kest en zangsolisten. 19.30 Nieuws. 19.35 Buitenlands weer- overzicht. 19.45 Licht gevari eerd platenprogramma. 20.15 Spreekt u maar....!: priJsbellen naar de studio. 20.45 Gevari eerd muziekprogramma (opn.). 21.15 De kerkmensen en de vrede: gesprekken. 21.35 Ste reo: Licht instrumentaal kwartet. 21.50 Stereo: Licht Instrumentaal ensemble. 22.15 Stereo: Nederlandse cabaret liedjes. 22.30 Nieuws. Muziek uit dé film reo: Concertgebouwork. (gr.). (Take the "A" 9-40 Schoolradio. 10.00 Voor de Royal: Birdie kleuters. 10.10 Popul. verz. pl. Jungle: Mood Indigo: Autum- progr (11.00-11.02 Nws.). 11.55 nal Suite: Nitc: Wild Man Bcursber. 12.00 Luitrecital. 12.26 Moore: Paris Stairs: Guitar Mededel. t.b.v. land- en tuinb. Amour: Paris Blues): In a ,2.29 Toppers van toen (gr.), mellow tone (Ellington); Blues 13 00 Nws. ,3.n Radiojourn. 13.30 Muz. toeristenroute. 14.30 Programma over geschied, en archeologie. 15.00 Voor de zie ken. 16.00 NWS. 16.02 Cult, progr. in woord en muz. 17.00 Klankb. over Terneuzen. 17.55 Mededelingen. Hilversum IH. 240 m. en FM-kanalen. NCRV: 9.00 Nws. 9.02 Voor de zieken. 9.30 Lichte KRO: instr. muz. 1000 Nws. 10.03 7.10 Het levende muz. bij de koffie. (11.00 Nws.) in orbit (Elllngton/Strayhorn). RADIO MORGEIN' BELGIë Nederlands progr. kanalen 2 en 10. H11 18.00 Schooltelevisie. 18.55 7.oo Zandmannetje. 19.00 De wereld woord. 7.15 Klass. muz. (gr). NRU: 12.00 Nws. 12.03 De ln- is klein: Hardy's logboek. 19.30 (7.30 Nws: 7.32 Act.; 7.50 Over- woners van... praten gewoon Horizon: magazine voor we- weging. 8.00 Nws). 8.30 Nws. tussen de platen door. NRU: tenschappen en techniek. 19.50 8.32 Voor de huisvrouw. (9.35 13.00 Nws. 13.03 Act. 13.08 dedellngeri. 22.45 Actualiteiten. Hier spreekt men Nederlands. 19.55 Mededelingen De Weer man. 20.00 Nieuws. 20.25 Gan- zespel. 21.00 Panorama. 22.10 994naMe- Gastprogramma: woord(20). 22.40 Nieuws. vrije 22.55 Stereo: Moderne muziek GRAMMOFOONPLATEN (gr,). 23.20 Radio Jazz Magazi- DRAADOMROEP VANAVOND ne. 23.55-24.00 Nieuws. VAN 18—20 uur The circle waltz; The Winster galop; Pop goes the weasel: Nancy's fancy: Dear old Do negal: Mother Machree: Rory O'Moore: The Dandlin song: Killeter fair: Baidin Feilimid: Durnam reel; Brighton camp: Haste to the wedding; Ribbon NRU: 10.00 de Barok (gr). KRO: 11.00 Tienershow. 17.00 Nws. 17.02 Nws. 11.02 Voor de zieken. 11.55 Act. 17.07-18.00 Verz. pl. progr. Mededelingen. NCRV: 12.00 TELEVISIE VANAVOND Lichte grammof. muz. 12.26 Meded. voor land- en tuinb. 12,30 Nws. 12.41 Act. 12.50 Ge- ref. kerkdienst. 13.10 Gcv. progr. NRU: 13.45 Stereo: Lichte ork. werken (gr). NCRV: 14.30 sopraan, fluit en piano's 15.00 Middagdienst NRU: 15.30 Progr. over hob- Nederland I. NTS/NOT: by's en liefhebberijen. 15.50 11.00 - 11.50 Schooltelevisie. Lez. over gez. verz. 16.00 Nws. 14.00-14.50 Schooltelevisie. TELEVISIE MORGEN lingshulp, geweld voor rechten en de oorlog in Vietnam. De ondervraagden moeten nl. niet alleen zeggen, welke kandidaat zij zouden kiezen en wie zij denken dat gekozen wordt, maar ook hoe hun mening is over het voortgaan dan wel beëindigen van de oorlog in Viet nam, over de Nederlandse bijdrage tot ontwikkelingshulp en of zij daar voor zelf 1 pet. van hun inkomen willen afstaan, en over geweld voor rechten. Opmerkelijk is echter, dat Achter het Nieuws tevens op deze kaart laat invullen, op welke partij men in 1967 stemde en welke men nu zou kiezen. Hiermee worden dus evt. verschuivin gen in de binnenlandse politiek aan getoond en dat heeft niets te maken met de Amerikaanse verkiezingen. Maar de KRO heeft voor Brand punt een onderzoek van deze aard, nog dit jaar te houden, geclaimd. Wij vroegen de heer Wigbold. hoe het dan zit met de coördinatie. Antwoord: „Ik weet nergens van, wij claimden 5 maanden geleden een enquête o.a. in verband met de Ame rikaanse verkiezingen. Dat „o.a." hebben wij niet nader toegelicht." Informerend bij de KRO vernamen wij van de programmaleiding, dat haar claim wel degelijk goed en dui delijk is ingediend en dat zij dus „hoogst verbaasd is over dit VA- RA-initiatief". Zij zal de zaak onder zoeken. Piet van den Ende met Voorpagina (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM De informatieve VARA-radiorubriek „Van de voorpa gina", die op de ochtenden van maandag, woensdag en zaterdag via Hilversum I wordt uitgezonden, krijgt in Piet van den Ende een nieu we samensteller-presentator. De rubriek werd jaren geleden op gezet door Max van Gijn, redacteur buitenland van Het Vrije Volk. De VARA liet er in het Amsterdamse krantengebouw een piepkleine studio voor inrichten. Toen Van Gijn bij de VARA-actua- liteiten in dienst trad. volgde zijn collega Cor van der Poel hem op. Deze heeft het nu te druk gekregen en daarom wordt Piet van den Ende de derde man. Van 7 oktober af is hij te horen. Ned. 1 NTS' 7.06 uur laatste aflevering van De Bosbrigadiers. 8.35 uur slot serie „Wij Europeanen"; Nederland, niet met de image van tulpen en klompen. 9.00 uur speelfilm (18 jaar) Compulsion, proces tegen twee jongens wegens moord. 10.40 uur opnamen concert Gaudeamusweek in Rotter dam; Traumdeutung van Globokat. Ned. 2 VARA 7.03 uur Coronation Street. 8.20 uur actualiteiten. 8.45 uur Duitse film vol muziek; „Kroniek van Anna Magdalena Bach." Hilversum I NRU 7.10 uur derde Kasteelconcert, in Limburg. 8.40 uur Janny van Wering, klavecimbel, treedt op bij het Radio Filharmonisch orkest 10.05 uur Spiegel van België. 10.40 uur Iks, radiomagazine. Hilversum II VARA 8.15 uur Prijsbellen naar de studio. 8.45 uur muziek uit vreemde landen. 9.15 uur gesprekken over kerk en vrede. 10.15 uur cabaretliedjes. 11.20 uur jazzmagazine. 203 Zo ging de zomer door, de lange goede zomer met zijn avonden vol mildheid en zijn lucht van rode zonnevlammen vol. XI Het was op een heldere zomermiddag. Buiten woei uit zee een frisse wind, schuin op het land in uit het noordwesten. De ramen in Noldies atelier stonden wijd open. Freek lag op zijn rustbank tegen de muur, terwijl zij in het volle licht stond en schilderde Terwille van Freek had zij haar oude kamer op het noorden vaarwel gezegd. Hier op het westen kon hij buiten liggen 's middags en de zee zien. De ganse dag waren zij samen en spraken over kunst en over hun huwelijk en over later. Zij mochten in het huisje bij tante Lida blijven wonen, dan zouden zij een meisje voor de huishouding nemen, alles was dan toch verzorgd als Noldie haar werk had en Freek later overdag weer op kantoor was. Freek vond alles goed. Natuurlijk, Noldies mooie gave mocht in geen geval lijden onder hun huwelijk, dergelijke dingen moesten worden ontzien. Dit najaar zou zij nog exposeren in Amsterdam en Rotterdam. Misschien kon hij er dan wel bij zijn, hij hoopte er vurig op. Zeg Noldie... Lieverd? Zij keek naar hem, langs het bestelde portret, dat zij bezig was af te werken. Alleen wanneer er voor haar geposeerd moest worden, ging zij nog in haar oude atelier, om het dan later bij Freek af te maken. Zou je vader niet eens kunnen schilderen? Jouw vader....? Ik heb hem toch nooit gezien..., Van een foto....? Zij schudde het donkere lokkenhoofd. Dat blijft zo dood, Freek, zo weinig geïnspireerd. Je weet: portretwerk is toch al mijn fort niet, tenzij het een type is waar iets van uit gaat, iemand, die mij bepaald inspireert, Zoals het oude grootje, dat je laatst boven gehaald "nebt, met haar gelapte schort en haar blijde ogen? Bijvoorbeeld. Je moet ze van de straat halen of zo maar.... uit de lucht. Dat begrijp ik wel, maar.... zie je, ik heb het zo voor me, maar ik kan het niet weergeven, door mij wil het zich niet laten schilderen. Als ik je eens precies vertel van vader van hoe hij was, zijn ogen, zijn haren, zijn blonde baard en jij gaat dan zo je gang maar, misschien met de grote foto enkel als steun.... Ze keek hem twijfelend aan, zag hoe hij maar moeilijk zijn opwinding verborg. En dan, als het lukt, het zieltje, Noldie: Aljola, met haar armen vol bloemen, haren als de nacht, en ogen als zeewater.... Misschien met.... mijzelf.... Ze lachte even. Je hebt nogal plannen! Dus.... een soort zelfportret van het jonge echtpaar? Je kunt het voor een deel zo noemen, Nol, antwoordde hij ernstig, maar ik bedoel er nog meer meer. Zij huiverde Maar dat is zo ontzaglijk jongen, zal ik dat wel kunnen? Hij wenkte haar, trok haar tot zich neer en nam haar palet en penselen uit de handen. Daarvan ben ik absoluut overtuigd. Je hebt een te hoge dunk van me, Freek. Hij schudde het hoofd, kuste stil haar vingers. Nee, werkelijk niet, Nol, ik ken je alleen al.... zo oneindig lang.... Zo schilderde Noldie haar schoonvader, die zij nooit ge kend had op aanwijzing van zijn zoon. Wanneer zij aan dit portret werkte, stond Freeks ruststoel vlak achter haar geschoven. Het kostte hem niet veel moeite zijn vader te beschrijven, zijn beeld was zo klaar en onge rept in hem alsof hij gisteren eerst was overleden. Noldie jammerde en klaagde. Het wordt te fors, Freek, ho toch, zo kan het niet zijn geweest. Ik zal het bederven als ik er nog maar één streek aan verander en o, die specifieke trekken, hoe moet ik die krijgen....? Maar Freek bezat engelengeduld. Hij had niet vergeten, dat Noldie eens gezegd had, dat het juist goed werd, wan neer zij dacht heS te bederven. Houd je maar stil, het komt goed, laat het maar zichzelf maken, troostte hij haar. (Wordt vervolgd) A r Kju. v 51-2 51. Maar wat was dat! De oude man sprong, als was hij door een zwerm wespen gestoken van zijn bankje. Ontzet keek hij naar de wilde massa, die, elkaar ver dringend en sohreeuwend het parklaantje op kwam rennen. Hij greep zijn wandelstok en hield die in ver dedigende houding omhoog. Ook Lappie staarde ontzet naar de wilde menigte. „Wat heeft Jonas nu gedaan?" riep hij verschrikt uit „Ontzettend!" Inderdaad, het was ontzettend. De menigte stortte zich als een stel leeuwen op de vijver en even later plonsde en proestte het van jawelste. Als laatste kwam Jonas aangehold. Hij hield zijn handen boven het hoofd en af en toe greep hij in zijn baard, „ik kon ze echt niet tegenhou den!" riep hij wanhopig. „Ze zijn wild geworden 1026: Intussen lag de echte smidje Verholen in zijn sombere kerker op de harde houten brits. „Zat ik maar weer rustig in mijn smidse", dacht hij. „Wat zijn ze met me van plan? En hoe kom ik hier weg?" Nu, dat laatste was een moeilijke vraag, want kans om te ontsnappen was er vrijwel niet. Het getraliede venster was veel te klein en de dikke stalen deur zat onwrikbaar in het slot. Bovendien had Bulbac, de bewaker, zijn beide enkels m zware voetboeien geslo ten, die met dikke kettin gen vastzaten aan een ring in de muur. „En tóch zal ik hier weg", knarsetandde de smid. „Ik moet weten waarom ze me ontvoerd hebben en wat die dubbelganger van me achter mijn rug in de smidse uit voert. Veel fraais zal het wel niet zijn!" Peinzend keek hij naar zijn voet boeien en hij dacht: „Waren mijn benen maar vrij. Dan kon ik tenminste proberen iets te ondernemen. Of..., ja, waaratje! Dat is het! Als ik één been vrij krijg, dan ontsnap ik, of mijn naam is geen Johannes Jacobus Franciscus!" En diezelfde middag om een uur of zes rammelde de sleutel in het slot en kwam Bulbac, de forse bewaker, het eten brengen. „Ze zorgen véél te goed voor je", gromde hij. „Dat is geen eten voor een gevangene, wat ik hier bij me heb. Biefstuk met doppertjes, lekkere vette sju, en griesmeelpudding met bessensap toe. Alles met de complimenten van Kille Klansky. En als meneej; nog méér wensen had, dan moest-ie het maar zeggen. Ik word er gewoon misselijk van. Mollen moesten ze je, dat was beter." „Mag ik dan vóór die tijd nog een pijpje roken?" vroeg de smid. „O nee, broertje! Zet dat maar uit je hoofd!" antwoordde Bulbac. „En dan met je lucifers zeker het beddegoed in de brand steken, hè? Nee vriendje, daér klimmen we niet in!" FERDNAND

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1968 | | pagina 15