Surinamnt
term
Wordt de Bijbel genoeg gelezen?
Verkeers
veiligheid
Prof. dr. W. Kooiman
(65) overleden
ZEISTER ZENDING 175 JAAR
Chr. geref. zending
gaat zich bezinnen
op apartheid
Vraag prof. Smits
niet beantwoord
Kustvaart
weer in
impasse
Een woord voor vandaag
Be
Luther-kenner van Nederland
DRAKA
Revisieverzoek
ds. Toornvliet
afgewezen
Ds. Visser van Ens
(58) overleden
MR. GOUDSMIT:
Waar blijft
wetsontwerp
„TUSSENMUUR WEGGEBROKEN
De veilige
manier
van sparen
Rijkspostspaarbank
altijd safe!
NIEIW
DONDERDAG 19 SEPTEMBEI
lk zeg u, dat er alzo blijdschap zal zijn in de hemel over één
zondaar, die zich bekeert. (Lukas 15 7)
Brommende farizeeën vormden Christus' gehoor, toen Hij de
gelijkenissen van het verloren schaap en de verloren penning
vertelde. Zij konden er geen begrip voor opbrengen, dat Hij
zondaars ontving en met hen at. Als Hij in Gods naam een
boodschap wilde brengengoed, maar dan behoorde Hij dat
te doen aan hun kant, in de kring die bepaald werd door de
wet en de wetsgetrouwen. Tollenaars en zondaars stonden
daarbuiten. Wie zich met hen afgaf, stond er ook buiten en
werd ook afgeschreven.
Tegen deze mentaliteit zegt Christus door deze gelijkenissen:
Mensen worden niet afgeschreven. Wie dat wel doet, kan een
lesje leren van de herder met zijn verloren schaap, de vrouw
met haar penning.
Christus leert ons, in plaats van onze schouders op te halen,
het grote verdriet over wat verloren dreigt te gaan. Door
Hem leren we ook de grote vreugde over wat gered wordt. Zo
blij is God. Zo ernstig neemt God de mensen. Zo ernstig
moeten wij God nemen en de mensen.
Wij lezen vandaag Ezechiël 151-8.
(Van een onzer verslaggevers)
AMSTERDAM Gisteren is
onverwacht overleden prof. dr.
W. J. Kooiman, de lutherse
De matras
waarop U
wérkelijk
uitrust!
Van
DRAKA.
emeritus-hoogleraar in de kerk
geschiedenis aan de Gemeente
lijke universiteit van Amster
dam. Tevens was hij hoogleraar
aan het luthers seminarie in de
hoofdstad.
Toen maandag in het Maarten Lu-
therhuis te Amsterdam de rooms-
katholieke kerk en de lutherse kerk
eikaars doopliturgieën onderteken
den werd wel meegedeeld, dat prof.
Kooiman niet aanwezig kon zijn we
gens ziekte.
Verleden jaar heeft hij een ernsti-
ge operatie ondergaan waardoor hij I andere kerken.
HAARLEM De particuliere sy
node van de Gereformeerde Kerken
in Noord-Holland heeft het revisie-
verzoek van ds. G. Toornvliet afge
wezen.
Bij de synode waren verscheidene
stukken, die betrekking hadden op
deze zaak, ingekomen, waaronder
een lijvig verweerschrift van ds.
Toornvliet zelf. De synode sprak ech
ter als haar oordeel uit, dat deze
stukken geen nieuwe gezichtspunten
openden. De synode gaf uiting aan
haar verontwaardiging over de voor
stelling van zaken, die ds. Toorn
vliet in zijn geschrift geeft over de
loop van de procedure.
Het moderamen werd gemach
tigd, mee te werken aan pogingen
om voor ds. Toornvliet een nieuwe
werkkring te zoeken als predikant
in de Gereformeerde Kerken.
Ds. Toornvliet, die niet bij de be
handeling van zijn zaak aanwezig
was, heeft zich op de generale syno
de beroepen.
„Stijlloos"
BLOEMENDAAL Zondag
hervat ds. G. Toornvliet de sa
menkomsten van de „radioge
meente" in Haarlem, Amsterdam
en Leiden.
Het besluit van de particuliere
synode van Noord-Holland,
waarbij zijn revisieverzoek werd
I afgewezen, noemde ds. Toorn-
vliet vanmorgen tegenover ons
j „stijlloos".
Het is in de menselijke verhoudin
gen ontoelaatbaar, dat men mijn
verzoek zonder enige argumentatie
afwUst. In mijn verweerschrift heb
j ik geantwoord op allerlei ongefun-
I deerde beschuldigingen in rapporten
en besluiten en nu mnet ik in de
krant lezen, dat men mijn antwoord
zonder meer met „droefheid en ver
antwoording" van de tafel geveegd
heeft.
Ook is het kwalijk, dat men het
verzoeningsvoorstel van Amsterdam-
Zuid ten enenmale verzwijgt Alleen,
omdat dat voorstel er was, heb ik
mijn verweerschrift ingediend.
Deze synode gaat de zaak uit de
weg en wil het met hand en tand
werpen in het persoonlijke vlak. De
eigenlijke zaak is, dat ik dingen ge
lanceerd heb, die aanvankelijk door
deputaten zijn aanvaard, maar later
ineens niet meer mochten, zoals
avondmaalsviering met leden van
(Vervolg van pag. 1)
PvdA-plan
Aan Van Thijn was de taak toebe
deeld het plan tot instelling van een
Verkeersveiligheidsdienst toe te lich
ten. Hij herinnerde er aan dat de
minister erg vaag was toen het er
over ging preciese richtlijnen aan la
gere overheden te geven bij de aan
leg en bouw van wegen. Van Thijn:
..Wanneer tot achter de komma het
rijk kan aangeven hoe de gemeente
lijke belastingen omhoog kunnen,
dan kan men de gemeente ook op het
punt weg instrueren. De gemeente
lijke autonomie kan mij gestolen
worden bij de veiligheid van het ver
keer. De automobilist neemt ook zijn
hoed niet af als hij een gemeente
grens passeert."
Wensen van Kamerleden betroffen
verder:
Gele mutsen voor eerste jaar
kleuterschoolkinderen, zodat ze
goed herkenbaar zijn,
Betere vakantiespreiding en sprei
ding verkeerspieken (de statistie
ken tonen aan dat dit de veilig
heid bevordert)
Meer inspraak van de overheid in
het beleid van det CBR (examen
eisen zijn te weinig aangepast
aan verkeersontwikkeling)
Theoretisch examen voor jeugdige
bromfietsers (van de socialist Oe-
le)
Lawaai van bromfietsen dient be
perkt te worden (Walburg).
Het centraal alarmeringssysteem
en de inschakeling van helikopters
voor gewondenvervoer bij grote
drukte waren maatregelen, die met
instemming werden begroet Overi
gens ia men niet diep op de proble
matiek van het ambulancevervoer en
de opvang in ziekenhuizen ingegaan
omdat deze aparte nota binnenkort in
de Kamer zal worden behandeld.
niet in Wartburg tijdens de Luther-
feesten aanwezig kon zijn.
Prof. Kooiman stond bekend als
Luther-kenner van Nederland door
zijn vele geschriften en radiolezin
gen.
Hij werd in 1903 in Barneveld ge
boren als zoon van een hervormd
predikant. In zijn studententijd had
hij echter veel interesse voor Lu
thers theologie en hij preekte npgal
eens in Lutherse gemeenten. Voor
al met die van Wildervank had hij
veel contact en de opmerking van
de koster na een kerstfeest „Waar
om komt u niet bij ons?" had tot
resultaat, dat hij predikant van de
lutherse gemeente te Wildervank
werd.
Later stond hij te Deventer, waar
hij actief was in het evangelisatie
werk en zijn laatste predikants
plaats was Amsterdam.
Blijkbaar wil men niet spreken en
wil men mij er uitzetten met de
radiogemeente.
b",
jrerle
De jaarlijkse zendingsdag stond
ditmaal in het teken van het 175-ja-
rig bestaan van het genootschap. De
toespraak van ds. Dielingen, die in
verband met een doctorale studie aan
de Vrije Universiteit in ons land ver
blijft, was dan ook een jubileumrede,
waarin de geschiedenis van Zeist rui
me aandacht kreeg. „Vandaag", zo zei
hij. „kunnen we terugzien op een
vruchtbare en welgezegende periode
van 175 jaar. Zeist heeft de erfenis
van Hernhut waardig onderhouden."
Het opmaken van de balans over
175 welgezegende zendingsjaren geeft
niet alleen voorspoed en vooruitgang
(Van een onzer verslaggevers)
ZEIST - Ook in de Suriname-zending moet worden gezocht naar
nieuwe normen, nieuwe taken en nieuwe wegen. Deze conclusie trok
de Surinaamse predikant ds, I. L. Dielingen uit Paramaribo woens
dagmiddag in „de witte kerk" aan het Zusterplein, waar het Zeister
Zendingsgenootschap zijn Zendingsfeest 1968 vierde.
te zien. De medaille heeft ook een
keerzijde:
Ds. Dielingen, die al eerder in zijn
toespraak had gewezen op de vele
mogelijkheden die er vandaag voor
de kerk in Suriname zijn om te „in
tegreren", liet die keerzijde zien toen
hij onderstreepte dat deze mogelijk
heden nu ook moeten worden benut.
Immers, de kerk in Suriname ver
liest hoe langer hoe meer terrein en
de kerkdiensten worden zeer slecht
bezocht.
Wat daaraan kan worden gedaan?
De kerk moet ophouden de talc Ka-
naans te spreken. Zij moet als een
levend organisme bijbels en situatio
neel gaan werken. De predikanten
moeten meer bezig zijn met de actua
liteiten. Daarvoor is evangelische
Inspanning nodig, maar de levende
Heer Is bij ons.
De kerk, zo vatte ds. Dielingen ten
slotte samen, is zich van haar zen
dingsroeping maar weinig bewust.
Daarom moeten zowel het provinci
aal bestuur als de synode en het
Zeister Zendingsgenootschap zich
gaan bezinnen op dit vraagstuk en
gaan zoeken naar nieuwe normen,
nieuwe taken en nieuwe wegen.
GETRADITIONALISEERD
In de liturgische avonddienst,
waarin ds. P. Dingemans van de
Evangelische Broedergemeente te
Zeist voorganger was, bleek dezelfde
tweeledigheid van voorspoed en be
zorgdheid uit een indrukwekkende
causerie van ds. H. A. Wiersinga,
voorzitter van het Idenburgfonds.
Veel liefde en enthousiasme voor
de kerk en het Evangelie bij de Suri
naamse Javanen, vooral bij de jonge
ren, maar sterke teruggang bij de
Creolen.
„In de Creoolse kerk op Suriname
komt niet één jong mens meer. En als
er hier en daar nog een jongere is die
Wat met mü gebeurt is onbelang
rijk, maar wat ik heel erg vind. is
dat de radiogemeente de kou is in
gestuurd.
Ze nemen het mij kwalijk, dat ik
ben doorgegaan met mijn werk, maar
ik dan deze schapen zonder herder
niet in de steek laten. Maar met mijn
geweten wordt geen rekening ge
houden.
Ds. Toornvliet zei verder naar een
mogelijkheid te zoeken, om weer
voor de radio te kunnen spreken.
„Elke kans, die we kunnen krijgen,
in binnen- of buitenland, zullen we
aangrijpen. De radiogemeente vraagt
er om."
Dat de zondagse samenkomsten nu
hervat worden, spijt ds. Toornvliet
zeer. Hij had het graag anders ge
wild.
Bovendien is de kans groot, dat de
generale synode zyn appel volgend
jaar zal afwijzen vanwege die zon
dagse diensten. „Maar ik moet dit
riskeren terwille van myn werk. Ik
mag mijn mensen niet in de steek
laten", aldus ds. Toornvliet.
voor het Evangelie belangstelling
heeft, dan gaat hij naar de Pinkster
gemeente. De oorzaak? Een „getradi-
tionaliseerde" kerk.
Treffende staaltjes van meer ver
blijdende aard vertelde ds. Wiersinga
over het werk onder de Chinezen en
de Boslandnegers. En God zegent ook
de Hindoestaanse kerken, hoewel dat
erg moeilijke mensen zijn, die altijd
maar willen debatteren. Maar met
debatteren overtuig je geen sterve
ling, je moet getuigen en het overtui
gen maar aan de Heilige Geest over
laten.
Niettemin was ds. Wiersinga er
verheugd over dat al die van
oorsprong zo verschillende bevolkin
gen van Suriname met hun eigen
kerken toch in feite samen de ene
Evangelische Broedergemeente vor
men., „Dank daar eens voor en bid
j ENS Op 58-jarige leeftijd li ©ver-
tüd is overleden de hervormde predi
kant ds. M. A. Visser.
Ds. Visser werd predikant in 1935. Hij
stond achtereenvolgens In Schraard.
Holwjerde en Warffum. In 1958 deed hij
zijn intrede in de Noordoostpolder,
I wijkgemeente Ens.
i De begrafenis was vanmiddag.
lei la;
ver
at ei
ver 1
dan tegelijk; Heer. breng ook h mg
Nederland al uw kinderen samen e£ler
De toespraak van ds. Wie i
was een indringende, vaak htrl™Kf|
eger
et
oerh
oproep tot het doen van ge
voorbeden.
AFSCHEID
In de stampvolle middagb Var
komst, waaraan het blazerskoo e
de Zeister Broedergemeente ejenpl
koorklas van de Broederschap* ini
meniusschool onder leiding vapn di
heer W. A. Zwaan instruments de
vokale medewerking verleedenjnder
ds. S. O, Meeuwes, vice-vooij (De
van het Zendingsgenool
afscheid van de oud-gevolma<
minister van Suriname, dr. J.
Elnaar.
Dr. Elnaar keert binnenkort iCl
Suriname terug. Hij herin
eraan zelf vijfentwintig jaar ge 1
mede-oprichter van de Evange
Broedergemeente in Amsterda
zijn geweest en sprak de bede u Lei
mede door het werk van het Z^astj
Zendingsgenootschap het Eva^j
tot in de diepste achterlanden»^
Suriname zal mogen worden gli h
dikt. D
m 1
(Van een onzer medewerkers)
HILVERSUM De Christe
lijke Gereformeerde Kerken
gaan zich bezinnen op de impli
caties van de Zuidafrikaanse
ten aanzien
In 1945 werd hij benoemd tot
hoogleraar aan het seminarie van
de Lutherse Kerk en de theologische apartheidspolitiek
faculteit van de Universiteit van
Amsterdam.
In 1966 werd prof. Kooiman on
derscheiden tot ridder in de orde
van de Nederlandse Leeuw.
In april van dit jaar werd op
eigen verzoek prof. Kooiman zjjn I
emeritaat verleend voor zijn hoog- j
leraarschap aan de universiteit. Hij
zette wel zijn werk aan het Luthers
seminarie voort.
Koolman is 65 jaar gewor-
Gedraf
De heren Walburg (a.r.) en Van der
Peijl meenden dat men niet over de
veiligheid van het verkeer kan spre
ken zonder daarbij de menselijke
factor, in het bijzonder het gedrag
van de weggebruiker in te calculeren.
Huns Inziens wordt hieraan nog te
weinig aandacht besteed, ook in de
Nota. Het is niet voldoende de tech
niek aan te passen aan het gedrag,
ook dit gedrag moet men beïnvloe
den.
De heer Walburg was voor zeer
strenge straffen voor de weggebrui
kers die onder invloed rijden. Wie een
ander onder invloed zou laten rijden,
diende volgens hem als medeplichtige
te worden aangemerkt.
De heer Dijkstra (dem.) was het
eens met de inhoud van het
PvdA-plan. voorzover dat kritiek had
op de slechte coördinatie van depar
tementen.
(Van een onzer verslaggevers)
ROTTERDAM Er dreigen op
nieuw moeilijkheden in de kustvaart
nu de besprekingen tussen werkge
vers- en werknemersorganisaties
over de c.a.o. en over veilig
heidsvoorschriften zijn vastgelopen.
De werknemersorganisaties gaan
niet akkoord met een aanpassing van
de loon- en arbeidsvoorwaarden zoals
die door de reders zijn gesteld om
goedkoper te kunnen varen. Ook
wensen de reders het aantal en de
bekwaamheid van de bemanningsle
den aan te passen.
Indien de werknemers hiermee ak
koord zouden gaan. zijn de reders
bereid te praten over een ga ge ver ho
ging van vier procent en een ar
beidstijdverkorting van 1 procent.
De werknemers zijn al tegemoet
gekomen aan een zekere aanpassing
van de voorschriften en de regeling
der bemanningsvoorschriften, maar
verder willen zij het niet laten ko
men.
De Federatie van Werknemersorga
nisaties ln de Zeevaart meent dat
men onmogelijk verder kan gaan.
van het zendingswerk in Zuid-
Afrika.
De christelijke gereformeerden
hebben een zendingsterrein in Ven-
daland (Zuid-Afrika). Zij werken
daar samen met de Gereformeerde
Kerk van Zuid-Afrika. Deze kerk
zal in het beraad betrokken worden.
Bij de behandeling van het rapport
van zendingsdeputaten gisteren op
de generale synode was het vooral
ouderling L. Pieper uit Gouda, die
zich ongerust toonde Onze zending
wekt de indruk gematigd pro-apart
heid t« zijn. zei hij.
In het deputatenrapport wordt
hierover gezegd: „De deputaten heb
ben tot dusver geen speciaal stand
punt ten opzichte van het zogenaam
de rassenvraagstuk ingenomen.
Voorop moet. staan, dat de niet-
blanke bevolking niet de dupe mag
worden van kritiek op het rassen-
beleid van de Zuidafrikaanse rege
ring."
De voorzitter van het zendings-
deputaatschap. ds. M. W. Nieuwen-
huijze uit Delft, zei, dat tijdgebrek
deputaten tot nu toe verhinderd had,
zich diepgaand op deze materie te
bezinnen. Deputaten zullen nu een
studiecommissie benoemen.
DEN HAAG Het Tweede-
Kamerlid mejuffrouw
Goudsmit (D'66) heeft minister
Beernink gevraagd of hij nu met
zekerheid kan zeggen wanneer hij
„bereid en in staat is" een wetsont
werp over de verantwoordingsplicht
van burgemeesters in te dienen.
De gang van zaken tot nu toe heeft
het vertrouwen van de Kamerleden
in de toezegging van de regering
niet bevorderd, aldus mr. Goudsmit,
die de minister vraagt uit te leggen
hoe het komt dat het ontwerp niet
het afgelopen parlementaire jaar
was ingediend, hoewel dat was toe
gezegd.
(Van onze kerkredactie)
UTRECHT „De tussenmuur
weggebroken", de hervormde
herderlijke brief over de verzoe
ning, is veel te diep ondèr dé in-,
druk van de tegenstandërs, veel
te weinig onder de indruk van
het zakelijk spreken van de
Schrift.
De kernvraag, opgeworpen door
prof. Smits, of een ander mijn schuld
kan overnemen, is niet klaar en rond-
j uit beantwoord. Men kan er nog alle
kanten mee uit.
mr. A. M. I Alus ds. C. G. Baart uit Heteren
-gisteren op een vergadering van het
verband van hervormd-gerefor-
meerde ambtsdragers en lidmaten in
de Hervormde Kerk.
De verzoening in de verhouding tot
God wordt in de brief steeds verbon
den met de verzoening tussen de
mensen onderling. Men heeft in te
genstelling tot het abstracte denken
van een man als Anselmus concreet
willen spreken. Maar het gevolg is.
dat allerlei ideologieën in deze brief
hun kans krijgen (ds. Baart noemde
met name het pacifisme) en het
Volgens haar worden de kust
vaartbemanningen al onderbetaald.
Nu de kosten voor de reders met 25
procen» zijn verminderd door een
aantal maatregelen, verlangen zij dat
de reders eens iets doen om tot een
betere bedrijfsvoering te komen. In
Nederland behoort de kustvaartvloot
nog altijd voor meer dan de helft aan
één-schipsredertjen, hetgeen tot
versnippering van krachten leidt.
De besprekingen zijn gestaakt; de
c.a.o. loopt 30 september af. Mogelijk
dat de regering een beslissing zal ne
men.
Te technisch
(Van een onzer verslag
geefsters)
DOORN In de Ge
reformeerde Kerken
ontbreekt het niet aan
belangstelling voor be-
MevTouw Van Someren-Dowrer paalde materiële vragen
(lib.) had veel waardering voor de !rond de Bijbel en voor
pleitnota v an de PvdA over de Ver- een duidelijke interpre-
keersveillgheldsd'ens:„Bewonde- pprip_ltpn
renswaardig" De pleitnota en de mi- tatie van aie geaeeiten
nisteriële nota hadden echter volgens |Van de Heilige Schrift
haar dit gemeen, dat zij heide te die in de kerkelijke dis-
technisch en te weinig menselijk wa- cussje de aandacht heb-
ren. Een benadering van het pro-
hleem, die Gistermiddag moer ge- üen-
hoord werd: Van der Peijl. Walburg. Maar hoeveel waardering
Van Rossum (R B daarvoor moge bestaan, dit
verschijnsel is niet de
maatstaf waarnaar kan
worden beoordeeld of het
Woord van God waarlijk
een lamp voor de voet en
het licht op het levenspad
ia.
Aldus de mening van de
deputater van de synode
der Gereformeerde Kerken,
die van de synode de op
dracht hebben gekregen na
te gaan hoe bijbelgebruik
kan worden bevorderd. Dit
geldt '-oor zowel binnen als
buiten de eigen kerken
evenals ook de bijbelvoor
ziening.
Deze deputaten hebben
aan de kerkeraden een
gei
waar zij hun bevindingen Ir
weergeven
Zii vragen zich af of, ln
het algemeen gesproken, hei
bijbellezer nog wel dir
olaats Inneemt, die het naar
het getuigenis van de Bijbe
zelf moet hebben.
Zij menen, dat dit ver
iand houdt met de veran
teringen die in het le-
vensDfltroon zijn gekomen
In de gez'nnen zlin zeider
allen bijeen om samen dr
hllbel »e lezen.
Dan klemt des te meer de
vraag of allen wel hel
persoonlijk lezen van dit
Woord ln hun leven ken
nen.
.Het zal niet nodig zijn ln
deze brief aan te tonen, dat
luist door een hechte band
tan het Woord van God het
'even van geloof tot groter
bloei komt Alleen dan.
■vanneer de genoemde Inte-
-esse voor materiële vragen
•ond ie RH bel genaard gaat
met een beluisteren van
Gods ""vangelie In eigen le
ven. 's er eer waarachtige
omgang met God.
De brief eindigt met een
rpsommine van hulpmidde-
len bij hei lezen van de Bij- j
bel. ..die vaak zo moeilijk I
ia". I
fcr zijn 1200 vestigingen Op Oe postkantoren kuni u oe r.eie oag te.-ec,
Een eentel daerven i* zelf* ook op vrijdagavond of de plaatselijke koopevo- c
geopend. Voor de postagentschappen gelden aparte openingstijden.
evangelie aan hun leiband moe
pen> enl
De brief kiest zijn uitgangspu BUV
Efeze 2. Maar Paulus legt in Jy,
brief juist alle nadruk op de ver He
lijn. De tussenmuur is weggebr lms
Proselieten staan in het heil
meer achter bij joden. Natuurlij UR<
prediking zegt ook het nodig- v4ru:
lerlei economische, politieke, r<-jie
tussenmuren, maar wie die in Efj>
leest, bedrijft klankexegese.
Met de sterke accentuering v£
horizontale verzoening hangt 1
ds. Baart samen, dat Gods gered
beid in de herderlUke brief tevei
een „helpende" gerechtigheid
petekend. De notie van Gods
fende" gerechtigheid, dat God J
zoend moet worden, komt onvoli
de uit. (Trouwens, juist mensei
prof. Smits geloven niet, dat j
zich laat verzoenen geen woj
dat iuist hij moeite heeft met,
gebed). Het oordeel, het gericht
schrik des Heren worden te wj
eevon^en. De brief had een hei
uiteenzetting van wat zonde, wi
mens is. niet mogen missen.
Modewoorden
In plaats van de bijbelse woq
gebruikt de herderlijke brief nj
woorden als solidariteit, repress
tie. participatie, partnerschap. Tl
wil de moderne mens aanspreken
zichzelf behoeft dat geen hezwaj t'
ziln. Maar deze woorden suggeij
en denken, waarin het anders s
van God vervlakt. Alsof wij met f
op voet van gelijkheid staan. Hj
het goud van Barth, verdonkerd
dus ds. Baart.
De term „representatie" wordt i T
leend aan Dorothee Sölle. Wat
heeft zij In de brief zoveel aant
cekrepen? Haar ideeën hebben
hiteedraeen tot verheldering va
hiibelse idee van plaatsbekleding
tekenen integendeel van vertrc
Hng.
De uitdrukking „participatie"
van Tillich, wiens denken een p
nisch pantheïsme nadert.
Waarom moet de kerk het b<
verzoening vertalen met het
denhoek van de God-is-dood-th 6r,
gie? Zo ontstaat nog meer ver
ring. dnn door de beelden vfcj
Bijbel. Met pnst-theistcn is niet l
te praten over God en verzoening.
Wij moeien, aldus ds. Baart, ie;
ophouden met dat gewuif naar inli
moderne mens. Waar hij de hij g
heeldsprnnk niet meer verstaat, i»en
ten prediking en katechese die
tolken. Als wij daartoe moeite i
zal de HelHee Geest doen, wat
belooft: veel mensen met God
zoenen.
Uit de discussie alleen deze o]
king van ds. H. Stolk uit Schevi
gen: hij zag in de jongste ontwi
Ungen een herleving van de Ev?1
llsche theologie uit de negenf
eeuw.
g(
r"
Fteit
b-;Oü
BEROEPINGSWERK
NED. IIERV. KERK
Beroepen te Melissant: P. Kol!
Scherpenisse: te Birdaard-Reit
J. J. v. Zorge 'Gld.h die dit
j heeft aangenomen.
Bedankt voor Schipluiden iKpa
i B. C. de Gelder te Wissenkerke.
GEREF. KERKEN
Beroepen ic Vroomshoop: H. R.
te Kapelle-Biezelinge: te Olden 1
1 Denekamp 'bijstand in het pastor 8-
F. J. Scholten, a.s. emeritus predi f'
I te IJsseMein. die dit beroep hpeft
genomen
GEREF. GEMEENTEN
Bedankt vooi Rotterdam-Zuid'
II J. v. Haaien te Amersfoort.