nel
Susan Hampshire nu als
de mooie Becky Sharp
Pop en jazz
raken elkaar
op het vlak
van de blues
Ster-avond terug
naar oude trant
Weer romantische BBC-serie
„Kermis der
ijdelheid"^"'
Radiodienst
Dordrecht
0EK - gespecialiseerd - BOEK
VANAVOND TE ZIEN
PROGRAMMA'S
VANAVOND TE HOREN
ZONDAG TE ZIEN
ZONDAG TE HOREN
I® fc
8
R
6
r: a 2
JER I9<
ZATERDAG 14 SEPTEMBER 1948
HILVERSUM Alle, (vele dui
zenden) fans van Fleur Forsyte
zondagavond tussen 8.30 en 10
uur aan de beeldbuis! Want dan
is zij weer als middelpunt van
een tweede romantische BBC-se-
rie bij de VARA te zien: Susan
Hampshire, maar nu als de
mooie, eerzuchtige en man
nen-verleidende wees Becky
Sharp in „Kermis der ijdelheid".
Na het geweldige succes met
de verfilmde Forsyte Sage meen
de de BBC haar kijkers gelukkig ce Susan Hampshire
man die zij ontmoet en dal wordt
haar geluk en haar ongeluk.
Toen de BBC het ene succes
wilde voortzetten, dacht zij ook
aan het andere: dat van de actri-
te maken met nog zo'n soort se
rie, ook uit de vorige eeuw en
spelend in de Britse soctetykrin-
Forsyte. Susan kreeg de uitnodi
ging om opnieuw als ster in het
spel te schitteren en zij aan-
Pierre Granier Deferre. Zij is al
tijd overtuigd geweest van haar
mooizijn en als 17-jarige koos zij
voor het toneel, omdat zij snakte
naar bewondering.
Het opbouwen van haar car
rière heeft haar echter heel veel
moeite gekost, want zij heeft een
juist vcor haar vak grote handi
cap, Zij is woordblind. d.w.z. ziji
kan de letters wel onderscheiden,
maar ziet het samenhangende
woordbeeld niet zoals een ander.
Daardoor blijft zij gedwongen,
woord vcor woord als een kind
uit te spellen.
gen. Daarvoor greep men naar de vaardde die graag. Wel moest het ZiJ werkt daarom veel met een
beroemde roman „Kermis der ij-
delheid" van William Thackeray,
Britse kijkpubliek even wennen
aan de veranderde persoonlijk
repetitor, die haar de zinnen
voorleest en zij kent ze gauw ge
noeg uit haar hoofd. Het heeft
haar echter drie maanden gekost,
het hele script voor „Kermis der
ijdelheid" zelf te lezen. Daarna
verklaarde zij, dat zij de ambi
tieuze Becky Sharp juist om haar
eerzucht zo goed begrijpt
haar dus met overtuiging zou
kunnen spelen. Dat heeft
zij gedaan ooi:, zoals U zult zien
in de vier uitzendingen, die
VARA-televisi telkens via Ned.
1 aan „Kermis der ijdelheid'
wijdt. Morgenavond- deel I en
het 3e donderdag 10} het 4e
maandag 23 en het 5e op vrijda;
27: september. Het is een kleu-
renprogramma.
Thackeray plaatste deze roman
van liefde en- bedrog, geld en ont
erving, trouw en ontrouw, tegen
£le achtergrond van een histo
risch gebeuren: de slag bij V/a
terloo. Dat gaf hem mede gele
gen' eid deze en gene man eens
uit de weg te sturen e:t... te laten
sneuvelen.
Thackeray misbruikte de oor
log echter rriet, daarvoor was hi:
een te serieus schrijver, zoals
al gauw zult merken.
den! r 2weer> Suzan Hamp-
- nu niet aFleur, maar
euren, (ie eerzuchtige Britse wees
j kome y Sharp, hegin 19e eeuw.
waarovi uit haar schoonheid uit om
jfluistei huwelijk in de societykrin-
te hereiken en betoont zich
lij niet kieskexirig als het
liefdesavonturen en geld
Alles te zien in de nieuwe
■serie „kermis der ijdel-
morgenavond bij de
VARA op Ned. 1.
s of oc
v zijn
of „hei",
dat mej
tl er ni(
hoe d
leminde
edoe
ting
huweli -,
Cindere 1
va 1
een boek dat in 1847, toen de heid van zijn „Fleur", en dat zul-
schrijver 36 jaar was, verscheen. 'en ook de Nederlandse kijkers
Thackeray voelde het als een "weten doen. Te meer, omc'at
plicht, de Engelse samenleving te Susan in deze serie weer
wijzen op de schijnheiligheid en verschijnt in kleding uit een vo-
zedelijke verdorvenheid van haar r'S tijdperk, maar nu veel verder
hoogste kringen (iets, waarin hij weS: begin 19e eeuw. Zij kreeg
als Brits auteur bepaald niet al- er 30 verschillende toiletten voor.
leen stond) en al had hij een u zult zich zeker nog herinne-
cynische kijk op het leven, toch ren dat Susan tijdens de opna-
kenden zijn aanvallen wel een Iyien van de Forsyte Sage trouw-
de met de Franse filmregisseur
JGHOTAVOND
"f EUROVISIE
.VERSUM Vanavond laat
het IKOR een Euro-
öblemS-aiizending over uit Antwer-
of vie In de Romi Goldmunts sy-
itten ege van de Joodse Hoofdge-
koi te wordt dan tussen 11 en
domo1" de Eerste Selighotavond
ziekt ^on.
is het begin van een reeks
si ten, waarop bijzondere
nd gtkbeden worden gezegd ter
er wiJing op de viering van het
dat dise nieuwjaar op 24 en 25
ge t koor van de synagoge zingt
moei f leiding van oppervoorzan-
Joshua Lehrer en de
iak wordt gehouden door
ibbijn dr. Hillel Medalie.
iw Anna Marinower geeft
ing op de dienst,
iding op Ned. 2.
dosis ironie en medegevoel met
zijn slachtoffers.
Heel fel gaat het dus niet toe
in dit bont-romantische verhaal
van een beeldschone wees, die
als gouvernante werkzaam is en
ten koste van alles in de hogere
kringen wil worden opgenomen.
Wat kan zij daarvoor beter of
anders aandragen dan haar
schoonheid? Zij vist naar iedere
(Van onze radio-
en tv-redactie)
HILVERSUM Het CVK zal
op zondag 22 september a.s. 's
middags om 5 uur over Hil
versum I de avonddienst, te hou
den in de Gereformeerde Julia-
nakerk in Dordrecht, uitzenden.
Voorganger is ds. A. Negelkerke; amusementsprogramma, dat de
hij leest Psalm 98 en Petrus 3 KRO zondagavond op Ned. 2
3*3- uitzendt en dat gewijd is aan
De heer L. P. Pers bespeelt het de veelvuldige functies van de
orgel en verder werken mee de auto. Annemarie Oster en Luc
trompettist F. S'agman en het Lutz zingen en praten erover
kerkkoor onder leiding van de naar hartelust: statussymbool
heer J. J. Bot. die auto of... sexvanger?
(Van onze mïfd- en tv-re-'actie)
HILVERSUM De vraag, in
hoeverre men d'eni teggmeot tc
komen aan wensen van ht'.ote-
raaFs en kijkers, kan nooit hele
maal goed worden beantwoord.
Dikwijls moet ?n«n program-
ma-facs losscheuren van bun fa
vorieten op dat bet uilacndingen-
pa troon niet verouderen zal,
soms ook meent een omroep. te
moeten toegeven aan. herhaalde
verzoeken uit zijn ledenkring.
Dit is ook het geval met
NCRV's aloude radte-Steravord,
die in oktober a.s. zijn 23ste sei
zoen in gaat. De oorspronkelijke
formule was de familie-avondl
met elck wat wits, gcze'Mce mu
ziek, een verhaal, een babbeltje
en het competitiespeL
Toen de befaamde Familiecom
petitie van Gerard Hoek, het
Mastklimmen met Johan Bode
graven en „Wie brengt me thuis"
met Goos Kamphuis vergrijsden
en werden opgeruimd tot groot
verdriet van talloze luisteraars,
zocht de NCRV naar vernieuwin
gen voor haar amusementsstonde
op donderdagavond.
Er is van alles geprobeerd,
maar niets voldeed zo gauw men
het bekende stramien ter zijde
legde.
..En daarom", zegt 'de program
maleiding nu, „zijn we maar
weer tot het oude teruggekeerd:
eeu studio vol publiek, een vro
lijk orkest waarbü vooral jonge
re binnen- en buitenlandse so
listen optreden, ensembles zoals
The Shepherds en het Cocktail
Trio voor het gevoelige en hel
grappige lied, een. vervolgverhaal
(gespeeld) en natm-Hijk het ge
moedelijke vragenspel''.
„Men karn ons voor de voeten
werpeni', zq werd erbij
„dat we alweer de platgetreden
paden opgaan. Maar iets anders
schijnt onze vaste en verrassend
dichte kring van luisteraars niet
gelukkig te maken. Moeten we
dm doorzetten? Neen, geloven
we."
En zo mag er veel verander
in de zich mo "emiserende radio,
het NCR^T-amusementspro-
gramma Steravond blijft zichze'f.
Alleen heeft men nu weer eens
gezocht naar ander quizpubliek
het moeien dit seizoen amateur
clubs zijn, mensen die in vereni
gingsverband schaken, dammen,
zingen, voetballen, korfballen,
zwemmer en wat dies meer zij:
Er worden aldoor geldprijzen
gegeven, hammen en doos;
chocola zijn er niet meer bij, laat
staan de taart. Wie wint krijgt
1800 in de verenigingskas en
totaal laat de NCRV van oktober
tot mei 70C0- rollen voor dit
spell, dat „Klapstuk" gaat heten..
En toch doet de NCRV, die op
andere punten dikwijls zo voo
uitstrevend is, nog een nieuwi
im dit opgepoetste oudje: 'ie Ster-
a vond gaat in stereo uit en wie
dat kan opvangen boort duide-
■Pk ÉÉMM
twee kanten vai
Dat is best leuk.
V -- 1
F gintlde stenen
t vijf gladde stenen ging David Goliath tegemoet,
i et boek van Ann Faibairn, Vijf gladde stenen, gaat
om David Champlin, een jonge neger uit New
ï'êt lans. David groeit op bij zijn grootouders en kan
toedoen van een Deense professor studeren. Hij
t advocaat, leert Sara kennen, maar wil niet met
trouwen omdat het in zijn geboortestad als een
aad wordt beschouwd wanneer een neger met een
ce huwt.
hmplin geeft een carrière bij de diplomatieke dienst
deel te nemen aan de strijd voor de hurgerrech-
het Zuiden. Hersteld van zware verwondingen
hij Sara toch. Na de geboorte van zijn zoon
wee t hij vermoord.
niein Faibairn, blanke journaliste, geeft in dit lijvige
s haai (456 blz., uitgave De Fontein, De Bilt), de situatie
van bet negervraagstuk in Amerika, een situatie
h Dnder uitzicht lijkt.
d aktheid
her zjjn boekje Psychologie van dc naaktheid (pocket
■n te: Bakker Daamen, Den Haag) beschouwt J. V.
n'^aa lissen het menselijk naakt in het kader van religie,
:n hu luld< sport, armoede, kunst, sexualiteit en gericht
t twejordeel.
it toe
is d t is te verwachten, dat de doorbreking van allerlei
i vroe ftj toe als bepalend voor de samenleving gehouden
pb. bfi Jden en bepalingen, zal leiden tot meerdere
iegelingen over taboes in de kringloop der historie,
'civiü 'k56" draagt een verzameling psychologische feiten
>t zoi iteenlopende merkwaardigheden bij (126 blz., 8.50).
n da
it: el
gege
ditueeii afin de vrede
Jrinci
k" echtpaar leeft in onmin. Trouwe vrienden weten
in een lade een revolver ligt en nemen deze weg. Is
maat lu vrede tussen dit echtpaar? Het is een uiterst
en d iele en gevaarlijke verleiding om vrede te verwar-
wj met alleen afwezigheid van oorlog. Die gedachten-
beb tegen op pacifisten, hoe goed ze het verder
^.-j] mogen bedoelen."
shier een uitspraak van pater Dominique Pire in
praktische, onthullende en wijze boekje Bouwen
en - de vrede (Elsevier, Amsterdam), dat geheel aan het
ngenjcrijgen van vrede is gewijd. Hij schreef in dialoog-
hetgeen de indringendheid nog vergroot.
logisch opgebouwde gesprekken zijn ook zeer
matisch in hun volgorde: de verscheidenheid aan
sen en de fundamentele eenheid van het menselijk
lacht, gelijkheid in waardigheid en rechten, positieve
negatieve vrede, een vredesuniversiteit «.n de
lerlijke dialoog (als weg naar vrede) in de praktijk.
i de gesprekken zijn toegevoegd de befaamde rede
pater Pire na zijn aanvaarding van de Nobelprijs,
ri een aanhangsel, een wetenschappelijke
rage over de biologische aspecten van het rassen-
Jbleem. (184 blz., ƒ7,90).
prekken in Hanoi
Zweedse schrijfster Snra Lidman doet in Gesprek-
Hanoi (Bruna - Zwarte Beertjes Utrecht)
van een bezoek van een maand aan Noord-
iam. Nuttige informatie over hetgeen de mensen
beweegt, al blijft het boek wat aan de oppervlakte
is het beeld van de Amerikaan onbevredigend. (144
'INE».).
Ned. 1 VPRO |len: een magazine op automo- voor
7.06 uur Kindermusical ..Leve juffrouw Cannebier"! biel- en verkee-sgebied. r.so Nieuws, ts.nz Athene
van Harrv Gpf>len Theologie der revolutie? Lissabon,
o on \an narry Lre.ien, c-sprek., NTS: 22.45-22.50 Jour- muur
8.20 uur beschouwing over Tsjechoslowakije. naai. Rrytm aurt Blues.
8.45 uur directe reportage in Eurovisie: „Last night of! Nederland u. nts: 18.50 Ba- try and westernnuizTek. it.op
th<* Prnmcrend de Beer. STER: 18.56 Re- Nieuws. 17.02 Radiojournaal
o «- i.t ij i clsme. nts: lli.OO Journaal. m*t toto-uitr.iasen. 17.05 - 18.00
8.to uur Wereld op wielen. i avhoc 19.03 voor de kleintle*. Muziek Melange.
10.30 uur Gesprek met Richard Shaull (Sjaloomgroep). 19m kleur: vaders tegen 1
wil en dank, tv feuilleton. televisie MORjGEN
i\ed. 2 AVRO 1:9i33 In kleur: Captain Senrlet, I Nederland I. NTS:
7.08 uur „Ballerina Buffy", serie „Vaders tegen wil er '■XPJHL1:J.our.Ila.a.,-_!5JÏ w^nintorma-
dank'
7.30 uur (kleur) Captain Scarlet: The Mysterions.
8.20 uur Peyton Place.
9.05 uur Lou van Burg-spellenshow.
10.20 uur filmtrucage over actie „Actie Pokkenstad'
11.00 uur (IKOR) reportage uit Antwerpen (Eurovisie)
Eerste Selighotavond in de Joodse Hoofdge
meente.
-ti - -
Hihersum I KRO
8.00 uur Verzoekplatenprogramma.
9.30 uur Bei-Canto: operafragmenten op de plaat.
10.45 uur Goal, muzikaal sportprogramma.
Hilversum 11 VARA
8.15 uur Metropoleshow.
8.50 uur directe reportage 2e deel „Last night of the
Proms".
9.40 uur samenvattende reportage Congres hoger on
derwijs.
1C.50 uur oude amusementsplaten.
STER: 20.16 Reclame AVRO: lie 15,05 De magische vlsgrral.
20.20 Peyton Place, tv fcullle-v ."-tilm voor d" ieugd. 15.50 -
ton. 2:.05 Lou van Burg Show,116.50 m kleur: Gilbert Béccud
22.20 Aktie Pokkenstad. docu- Show 'Pl.m. 16 30 Toto uitsla-
men taire. NTS: 22.50 Journaal, gen». CVK/IKOR/KRO-RiSK
IKOR: 23.00 - 24.00 Eurovisie: 7.00-18.00 Oecumenische lterk-
Esrste Selighotavond in de dienst. NTS: 18.55 Barend de
Romt Goldmuntz Synagoge te - IKOR/CVK/RXK:
Antwerpen Eijbelvertelllng voor kinderen.
RADIO MORGEN I CKOR/CVK: 19.05 Door het oog
„i,u-nn- van de naald, documeatu're
Is Tlnïïc SE °v" blltelllliuwatte STS.
8.00 Nieuws 8.15 Stereo- K as- ,g sportproeramma. 20.25
I Journcal. VARA: 20.30
- li-is «"/o,. ÉK5u'wSm,,7„?aw"'x
l.va^erd muziekpro^nma. I Thackeray. 22.00 In kleur: Sig-
1L00 s'ereo. Promenade ar- nalemcnt: maandeUJks kunst-
11.4d Buitenlands com- programma. 22.40 - 22.S Jour-
mentaar. 11.55 Mededelingen. I „a_,
NCRV 12.00 De Platenbijbel xederland II. NTS: 18.55 Ba
rend de Beer. 19.00 Het geheim
van de grot: T V-feuilleton
de Jeugd. KRO: 19.30 In
12.45 Stereo: Gitaarrecital (gr.
13.00 Nieuws. 13.07 Voor de
jeugd. 13 2' Jeugdkoor uit
Noorwegen, met soliste (opn.)
13.40 Stereo: viool en ptano
(gr.) 14.10 Visioen en visie: li
terair programma. NRU: 14.30
uitslagen.
Ned. I VARA
5.00 uur (kerkelijke zendgemachtigden) Oecumenische
dienst in Beverwijk.
7.05 uur (CVK/IKOR) documentaire over Bijbelillus-
straties.
8.30 uur „Kermis der ijdelheid", eerste deel komedie
van Thackeray.
10.00 uur Signalement: portret van de schilder Willem
de Kooning.
Ned. 2 KRO
7.00 uur (NTS) Jeugdserie „Het geheim van de grot"
7.40 uur Sjeikdommen aan de piratenkust, reisfiTm.
8.05 uur kennismaking met de winnaar Vocalisten
concours Den Bosch.
8.30 uur Amusementsprogramma over „de auto"
daarna Amerikaanse documentaire over alco
holisten.
9.50 uur Hitchcockfilm „Ik zal voor je zorgen".
CVK: 17.00 Kerkdienst van de
Vrije Evangelische Gemeente.
18.00 Gewijde muziek. IKOR:
18.30 Geestelijke liederen met
commentaar. 18.50 Kerk veraf
en dichtbij. NCRV: 10.00
Nieuws. 19.07 Stereo: Oude ge
wijde muziek «gr.) 19.30 Ethiek
van het gezin, lezing. 19.45
Stereo: Semi klassieke muziek
(gr.) 20.5 Geestelijke liederen
KRO: 20.30 Stereo: Stereoclub:
tips voor stereo-fans. 21.30 Ne
derlandse cabaretliedjes. 22.15
Nieuw zicl.t, godsdienstige le
zing. 22.30 Nieuws. 22.40 Mede
delingen. 22.42 Overweging.
22.45 Audlo-visle op festivals.
23 55 - 24.00 Nieuws.
Hilversum II. 298 m. Vara:
8.00 Nieuws. 8.18 Gevarieerd
programm). (Om 9.00 Sport-
mededelingen). 9.45 Huma
nistisch Verbond: Toelichting
door dr. A. F. G. van Hoesel,
IKOR: 10.00 Wetenswaardighe
den. muziek, actualiteit en le
zing. 10.30 Hervormde kerk
dienst 11.30 Vraag en ant
woord. 11.40 Grammofoonmu-
ziek. U.45 De kerk In de spie
gel van de pers. AVRO: 12 00
Bonte muzikale show. 13.00
Nieuws. 13.07 Radiojournaal,
waarin De toestand In de we
reld. lezing. 13.25 Radlo-perlo-
dlek. 14.00 Muziek uit Surina
me, de Nederlandse Antillen
cn omringende landen. NRU:
14.30 Noordelijk Filharmonisch
Orkest en solist. In de pauze:
pl.m. 15.25 - 15.45 Kunstkro
niek. 16.30 Nieuws uit de we
reld van levensbeschouwelijke
Instellingen. VARA: 17.00 Ste
reo: Tango Rumba Orkest met
zangsolisten. 17.30 Stereo: E-
lectroniseh orgelspel (gr.) 17.30
Nieuws. NRTT- 18.05 Mededelin
gen. 18.10 Sportreportages en
-beschouwingen. VARA: 18.30
Liedjes van vroeger. 18.55
Discussie over een actueel on
derwerp. VPRO: 19.30 Nieuws
19.35 Franse chansons. 20.00
Balans: opinies en gebeurte-
Hilversum I NCRV en KRO
7.07 uur kerkmuziek; 7.30 uur zondagavondlezing
„Het gezin ais keuze".
8.05 uur Geestelijke liederen.
8.30 uur Stereoclub.
9.30 uur Jules de Corte met cabaretliedjes.
10.45 uur Audio op festivals.
mi RADI° VANAVOND 1 Hall (tweede deel). 21.40 Sa-
1» m tr5Um m' KRO: menvatting Congres Hoger
18.30 Nieuws. 18.46 Actualitei- Onderwijs. 22.05 Carl Czerny's
19.05 Musicerende dllet-1 herinneringen. lezing. 22.30
'9™ S3°ok: Y0°r, de Nieuws. 22.40 Actualiteiten,
twintiger. ^0.00 Verzoekplaten- 22.50 Lichte oude grammofoon-
programma. 21.30 Stereo: Ope-1 muziek. 23 15 Stereo: Gevarl-
ria's (gr.) 22.30 Nieuws, eerd platenprogr. 23.55 - ?4 00
22.40 Mededelingen. 22.42 Over- Nieuws.
•eying. 22.45 Muzikaal sport- TELEVISIE VANAVOND
programma met commentaren Nederland I. NTS: 18 50 Ba-
gekrulde nieuwtjes, '"end de Beer STER: 18.56 Re-
23.55-24.00 Nieuws. clame. I£TS: 19.00 Journaal.
Hilversum rl, 298 m. VARA: STER: 103 Reclame. VPRO:
18.00 Nieuws. 18.16 Commen-1 19.06 Leve 'uffrouw Cannebier.
taar op het nieuws. 18.22 Ste- musical. STER: 1J.5S Reclrme.
Melodle«n Exp:e= 18.45 NTS: ?0.00 Journaal. STF.R:
Stereo: Klassieke muziek (gr.) 30 16 Reclame VPRO: 20.20iziek mozaïek. VARA- 12 00
19.30 Nieuws 19-55 Artistieke Tsjecho Slowakije. 20.45 Last; Nieuws. 12.02 Verzoekplaten.
Staalkaart. 20.15 Stereo: Me- night of the Proms: BBCl 13.00 Nieuws. 13.07 NAR: Ne-
tropole orkest en solist. 20.50 j Symphonie Orchestra In de derlandse Artiesten Revue op
Laatste Promenade Concert in Royal Albert Hail te Londen, de plaat. NRU: 14.00 Nieuws.
Londense Royal Albert 21.45 In kleur: Wereld op wle-l 14.02 Rome - Ankara - Madrid:
nissen,
AVRO: 20.30 Rits: een open
programma. 21JO Stereo: Ra
dio philharmonisch orkest.
22.30 Nieuws. 22.40 Radiojour
naal. 22.50 Stereo: Licht mu
ziekprogramma. 23.35-24.00
Nieuws.
Hilversum IH. 240 m. en
FM-kanalen. AVRO: 9.00
Nieuws. 9 02 Platenprogramma.
10.00 Nieuws. 10.02 Juist op
zondag. 11.00 -Nieuws. 11.02 Mu-
kleur: Ibe tovertas. een nieuw
avontuur van Fellx de Kat.
19 40 Sjeikdommen aan de Pi
ratenkust, reisfilm. NTS: 20.01
Journaal. KRO: 20.05 Winnaar
vocalistenconcouxs 's-H«
genbosch 1968. 20.30 Mens
blik, programma over de auto.
21.00 Drinkers, BBC-documen-
taire over alcoholisten. 2L50 Ik
zal voor Je zorgen, intchcock-
Qlnt. NTS: 22:15-22.20 Journaal.
RADIO MAANDAG
Hilversum I. 402 m. KRO:
7.00 Nieuws. 7.10 Het levende
woord 7.15 Klassieke
derne muziek (gr.) (7.3(
Nieuws: 7.32 Actualiteiten: 7.50
Overweging: 8 00 Nieuws). 8.3$
Nieuws. 8 32 Voor d«
hulsvrouw. (9.35 Waterstan
den). NRU: 10 00 M'-Z'ek var
deze eeuw (opn.) KRO: 11.00
Nieuws. LI.02 Voor de zieken
tl.3(1 Beiaarden programma
11.55 Mededelingen. NCRV:
12 00 Lichte grammofoonmu-
ziek. 12.21 Voor boer en tuin
der. 12.26 Mededelingen
land- en tuinbouw. 12.30
Nieuws. l!.« Actualiteiten.
12.50 Parasolasid"- gevarieerd
programma. 13.30 Stereo: Lich
te grammofooDnv'ziek. 14.05.
Schoolradio. 14.30 Operamuziek
(gr.) 15.00 Hervormde middag-
dienst. NRU: 15.30 informatie
over Limburg, afgewisseld met
muzlelt. (18.94 Nieuws.) 17.20
Overheidsvoorlichting. NCRV:
17.30 Voor de kleuters. 17.45
S"w*e: Lichte grammofoon mu
ziek 18.00 Stereo: Koorzang:
volksliederen. 18a» Uitzending
van de K.V.P.
Hilversum ii. 298 m. VARA
7.00 Nieuws en ochtendgym
nastiek. 7.23 Uitgeslapen: lich
te grammofoonmuzlek en re
portages (7.30 - 7.35 Van de
voorpagina). VPRO: 7.54 Deze
dag. VARA: 8.00 Nieuws. 8.11
Actualiteiten. 8.20 Ultgeslaoen
(verv.) 9.00 Stereo: Klassieke
en moderne orkestmuziek (er.)
10.00 Voor de hulsvrouw. NRU:
11.00 Nieuws. 11.02 Premières
^■o-rr de Nederlandse radio-or
kesten. VPRO 12.00 Blauwe
gewogen en getoetst, maandag "evarteerd program
ma. 12.28 Mededelingen t.b.v.
land- en ti iübouw. 12.29 Sterr
ol Muzikale aanwinsten. 12.50
Tier» roor <»en. praatje. 13.00
Nieuws. 13.11 Informatie: ont
wikkelingswerk. LL20 Pro me
morie. praatje. 13.25 Moderne
kamermuziek fopn.) 14.25
Schoolradio. NRU: 14.45 Stere-
o: Fi'mmuzlek (gr.i AVRO-
15.15 Voor de vrouw. 15.45
Dlxlelandmuziek (gr.) 16.00
Nieuws. 16.02 Stereo: Lichte
grammofoonmuaiek. t6.i5
Klassieke grammoroonmuzlek.
16.40 Voor de Jeugd. 17.30 Bra
bant Journaal. 17.55 Mededelln-
FRANK SINATRA
963 maal What kind of foole 1 am
Sinds de Beatles vanuit Liverpool stormenderhand
met hun Mersey-sound de wereld veroverden, heeft
een wijziging plaatsgehad' in de muzikale apprec atie
van een groep niet al te oude mensen.
De jazz namelijk kreeg
concurrentie. En wel van de
pop-muziek. Achteraf zijn
voor deze gang van zaken na
tuurlijk wel een paar oorza
ken te vinden: de main
stream jazz stond stiL Er ge
beurde niets meer im.
Dc verschillen tussen b.v. Ro
land Ivirk en Yousef Latecf zijn
niet zo bijster groot.
De avant garde jazz (die men
hardnekkig new thing blijft noe
men) is te cerebraal, te moeilijk
voor een groot publiek.
En ik maak me sterk dat het
heel kleine kringetje dat er wel
naar luistert voor vijfenzeventig
procent uit snobs bestaat. Dat
'aatste wil uiteraard alleen maar
iets zeggen van het publiek; e-
lemaal n-ets van de muzikanten
voor mij is Tavlor net zo groot
als Tateim, zo niet
In het slop
De pop heeft op znn beurt ook
weer iaren in het sion gezeten.
Misschien niet commercieel,
maar zeker wel muzikaal en ook
tekstueel'.
SSrmr Davis ir.. FTauk Sina
tra, Bing Crosby en hoe die
gasten a'lèmaal heten, waren
■roede zanger?, zeker: maar na de
973ste keer „What kind a fool am
I" ga jp toch wel trek krijgen in
een hap prikkeldraad.
De pop was dus aan vernieu
wing toe. En de vernieuwing
kwam in L964. Vier (in die tijd
nog langharige tegenwoordig
zou bun kapsèl gematigd lang
heten) volksjongens uit Liverpool
schokten toehoorders en -schou
wers met hun publiek-ik-ver-
ac:"> t-u-menta 1 i tei t
Hun populariteit groeide met
de dag; er kwam vraag naar pla
ten. Brian Epstein, een gewiekst
zakenman uit Liverpool, zag er
wel brood in en hij begon de
B—les te managen.
Dit was liet b ?gin van een pop-
v'oedgolf. die voorlopig neg wel
niet uitgewoed r.al zijn. Wat be
gon ais een rage met hysterische
excessen, heeft z:ch gesub'imeerd
in een niet alleen muzikale
modus vivendi van topkwaliteit,
die nu al geschiedenis maakt.
Aretha Frank' n. Uce Turner.
Otis Redding. Sam Dave. Ray
Char'es, Wilson Pickett en Stevie
Wonder, om een paar naro?n te
noemen) die voornamelijk zwart
is.
Ter verkoming van misverstan
den: als ik in dit verband pop
schrijf, bedoel ik BEAT. Alleen
ik heb een hekel aan het w iord
beat: het is een vlag die n aar
een gedeelte van die lading dekt.
De blues was dus een kenmerk
van zowel de jazz als van de pop.
Daar waren we achter. Maar het
wordt nog ingewikkelder. Er zijn,
nl. popmuzikanten die door hun
bluescollega's worden geaccep
teerd als volwaardige.... bluessin-
gers (niet huilen
Harde noten
Om een paar voorbeelden te
geven; Cuby and the Blizzards
door
bob tichelman
daar stond de wieg van de blues.
Dat was het land dat de blues
helaas heeft mogelijk gemaakt,
want zonder Amerika geen sla
vernij) «n zonder slavernij geen
b'ues;
Daarom ben ik persoonlijk ook
gen blue°-vriend. Blues is voor
mij een noodzakelijk kwaad, met
de nadruk op het kwade. Daarom
ook is witte blues voor mij; een
overbodigheid. Blues komt toch
voort uit noodzaak en die nood
zaak is er voor de blanke in
Amerika niet.
De meeste van de hier te noe
men witte ..blues-rtiks" zijn te
horen op de plaat „The Blues Pro
ject", uitgegeven door het Elek
tra label nr. 624 De muzikanten
zi'n nog jong allemaal beneden
de dertig jaar.
Ze trekken bet land door en
spelen op ciubs en festivals; om
zich te rechtvaardigen geloof
ik dossen ze zich allerarmetje-
rigst u't: een arm.'tierigheid die
over'"ens mee- kost dan een
doorsnee confectie-^ ak.
Raakpunten
mag je gerust een bluesgroep
noemen; dat is geen. pop meer
(Harry „Cuby" Muskee werd met
18 stemmen gekozen als tweede
in de kolom zangers van de jazz-
wereld Pool 1967 (Nederland).
Toch is de man, van z'n pu
bliek urt bekeken een popzanger.
Een en an-te gaat net zo goed op
voor Rob Hoeke. Dit voor Neder
land.
Wat Europa betreft hebben de
Rolling Stones een overduideliik
blueskarakter.
We gaan verder met het krs -
ken van heel harde noten: het
wordt steeds ingewikkelder. Ui
geloof dat het ruim een jaar gele
den is geweest dat ik in deze
rubriek schreef: de blues is een
zuiver zwarte aangelegenheid. De
ontwikkeEttg in deze muzieksoort
hebben me in het ongelijk
gesteld. Afgezien van de hierbo
ven geoemde bluesmensen, die
eigenlijk popmensen zijn, bestaat
er wel degelijk zoiets als een
witte b'ues
Om bij Amerika te beginnen;
Armetierig
Hun namen, zo d'e er nog toe
doen: John Koerne Dave Ray,
Tony Glover, Mike Bloomfleld,
John Hammond (deze vijf halen
een redelijk peil). BloomfieLd liet
zich tot voor kort begeleiden
door ene Elvin B'shop (gitaar) en
twee gerenommeerde negers: Je
rome Arnold (bas) en Sammy
Lav (drums), we'bekend als bege
leiders van nteman l minder dan
How'in' Wblf. B'oomfleld zelf
zingt, speelt gitaar en harmonica.
Een an-ter vterial: Mike Seeger,
John Cohen, Tom Paley en Tracy
Schwarz vormen te zamen de
New Lost City Ramblers. De
laatste namen die ik noem zijn
.Tohn Herald en Ralph Ringler.
Zo zie je maar, dnt er heel
moeilijk scheidingslijni n te trek
ken zijn tussen de pop van 1964,
de blues en de jazz. Er zijn
verschillen, mnar die moet je
horen....
Een modus vivendi inderdaad;
een totaal omverwerpen van wat
was. Daarbij dankbaar gebruik
makend van buitenmuzikale za
ken als fleurige kleertjes en ze
nuwem-effecten met licht; van
meer belang dacht ik dat de be
tere teksten waren, die voor een
groot doel afgeleid zijn van blues-
teksten.
Een daar hebben we dan een
van de raakpunten van de pop
met de jazz. Ik geef toe, dat ik
iemand geLijk kan geven, als hii
stelt dat blues en jazz niets met
elkaar te maken hebben. Maar
voor hetzelfde geld kan beweerd
worden dat het tegenovergestelde
waar is. En dat nemen we nu
gemakshalve even aan.
Overeenkomst
Dat blues en pop duidelijke
overeenkomsten vertonen, wisten
we al; wat ligt er nu meer voor
de hand dan de veronderstelling
dat pop en jazz elkaar op het vlak
van de blues raken.
(Probeer niet te doen alsof je
het niet snapt; duidelijker kan
(ik) het niet).
De popmuziek, zoals we die in
Europa kennen als blank in
Amerika gaat dit voor een groot
deel ook op, met uitzondering
van de soul-music (Supremes,
Eventuele correspondentie aan de vaker aan hevixe onzekerheid ten
prooi Is. Natuurlijk spreken wij hier
over de meesterklasse en
heer H. J. J. Slavekoorde, Goud-
relnetstraat 125, Den Haag.
OPLOSSINGEN
De oplossingen van de opgaven van
A augustus 11. (Motieven) luidden
aldus:
(1) Cuellar-Portiseli. Er had inoetep
volgen l.Pf 61 f:<göt 2. Exg3 LfS 3. Dc3
ilus exf5 en Dh6. Cuellar miste deze
_:ans en speelde 1. PxM Tg8 2. Pxci.
(Pgh5!> fxe6 3. Dd2 Dg5 4. De2 me,
remise.
2Louklnc-Jclandlnov. Er volgde I
Txh42. Txg2 Txh3 3. Tg8 LI7 4
Tb8 Lxd5 5. TxbS Lxf3 6. Lxf3 c4 7
door 2. f4t 3. Kd3 (of Ke4) Lgi
DE VINGERWIJZING
De vingerwijzing ls het grote hulp
middel van de oplosser. Dal ls z ji
onbetwiste voordeel boven de partij-
speler. die er helemaal alleen voor
staat, die soms de vreselijkste vergis
singen begaat en soms In zijn
onschuld een briljant stukje wlnst-
technlek te zien geelt, maar nog
hulsschakcrs.
Maar de oplosser Is er beter aan
toe. hij krijgt altijd een vingerwij
zing waarmee wel tets te beginnen ls.
Dat bespaart hem niet slechts veel
onnut denkwerk, doch leidt hem
soms regelrecht 00 het goede spoor.
Zoals ook weer In deze rubrtek.
waarbll wil nog aantekenen dat de
zwartspeter In opgave 1 na 1. Pc67
Lxe6 Pxd4 3. PxI7t Txf7 4. Dg6l
„1-., sjon{j.
glad v
Fi—Minev, Mo-
A 1 f.
7
A A
A -
5 S fa
4
8
r E
1
abcdefan
Hoe had zwart aan zet winstkansen
kunnen krijgen?
abcdefgb
Zwart speelde in deze stelling 1.
Lc4? Waarom was dit «en grove foutf