y
Commentaar
PUZZEIHOEK
RADIO
Peter van Campen: terug
naar twee oude liefdes
1
NCRV en KRO samen met
tv-spel Madame Bovary
H
IS
Chef nieuwe NCRV-afdeling
jq Tros richt zich op
amusement
<IT
VANAVOND TE ZIEN
VANAVOND TE HOREN
Lappie Loep en de pruikebollen
Smidje Verholen en de Knap-Mutator
VRIJDAG 13 SEPTEMBER 1968
iG
Franje
ibt jl/fET het blijspel „Slippers" hadden we
gisteravond meer klucht dan serieus
toneel et' scherm, maar het was in
tik geval geestig vermaak. Een stuk als
Ut hangt nauw samen met de kwaliteiten
f<d» de acteurs die erin optreden en het
dl het ware maken, omdat alle logica
ioek is en er met de moraal een onaan-
lemelijk loopje wordt genomen.
In kluchten is echter alles toegestaan
trends trouwens in klassieke treurspelen
ai in opera's. Alleen wordt de nonsens
in het overtrokken blijspel wat levens-
idit er voorgesteld, vooral als er niet
sordt gechargeerd.
Wij zeiden al: aan een klucht als deze
noet men niet zo zwaar tillen, maar dan
bedoelen wij niet het overvloedig ge-
rloek, waarmee de acteurs hun tekst be-
feleidden. De AVRO, die er prat, op gaat
niemand, te willen kwetsen en iedere kij-
her te dienen in haar algemeenheid, had
\el recht en de plicht, op deze onge-
censte franje aanmerking te maken bij
lt televisieregistratie.
Dit terzijde gelaten zagen we Guus
Bermus en Mary Dresselhuys (in haar
uweelse ingénue-rol die altijd slaagt) als
Is twee die het hele spel droegen. In
bun nabijheid hadden Ina van der Molen
m Jeroen Krabbé, die uitstekend hun
best deden, toch niet veel meer in te
brengen.
HILVERSUM De TROS wil de
yerschillende taken die zij „heeft
neegekregen" vatten binnen het
raam van zinnig amusement en daar-
;t 12W»ee wordt wel meer bedoeld dan al-
uime een het lachertje, schrijft secretaris
mr H. J. Minderop in zijn program
mablad.
De omroep, zegt hij, is er voor de
kijkers en luisteraars en niet an
dersom: „en dan mogen wij onge
twijfeld stellen dat de TROS, hoe
beperkt zij vooralsnog in haar moge
lijkheden is, in ieder geval de
wensen van haar kijkers en luiste
raars laat prevaleren".
De TROS gaat ervan uit, schrijft
bt heer Minderop, dat vooral de tele-
'trie voor het merendeel van de
ansen amusement-met-inhoud of
attige en zinvolle verstrooiing is en
[iet is heel goedkoop om haar dan het
"wijt te maken, dat zij zich richt
de wansmaak van de grote massa.
Krachtig merkt mr Minderop op:
„Daarvan uitgaande vindt de TROS
het belachelijke pedanterie om te
willen volhouden dat de televisie
steeds weer een confrontatie moet
iljn met de afschuwelijke dingen van
deze wereld, dat zij steeds moet
schokken, kwellen en kwetsen en
mijdige standpunten verdedigen
als de enig juiste, hetgeen alleen
r mogelijk is met een duide
lijk gemis aan objectiviteit."
En verder:
„De TROS meent dit standpunt te
moeten vasthouden omwille van het
overgrote deel van de kijkers in wier
opdracht zij haar werk doet, ook al
weet zij dat er bij sommigen en in 't
bijzonder bij vele critici meer eer te
behalen valt met quasi-realisme en
pseudo-confrontatie."
O zo.
Prinsjesdag
in kleuren
HILVERSUM Heerlijk voor alle
eurenkijkers: de NTS zal dinsdag
a.s. (17 september) haar traditionele
reportage van Prinsjesdag, de plech
tige opening van de Staten Generaal
in Den Haag door koningin Juliana,
bont op het scherm brengen.
Wie dit kan zien, hoeft zich niet af
te vragen in welke kleuren de leden
van het Koninklijk Huis, die H.M.
vergezellen, gekleed gaan en zij
zullen de volledige praal van de
gouden koets en heel de stoet kun
nen herkennen.
De uitzending, op Ned. 1, duurt
van 1.10 tot plm. 1.45 uur (gewoonlijk
loopt zij uit) en wordt 's avonds om
7.20 uur in samenvatting op Ned. 2
herhaald.
Commentaar wordt gegeven door
Ad Langebent en de samenvatting
wordt gevolgd door een beschouwing
van mr. A. C. A. Dake, politieke
medewerker van de NTS, over de
Miljoenennota.
on
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM „Je mag het
gerust zo stellen: ik ben terug
bij twee oude liefdes, de NCRV
en de film en dat sinds
1 augustus. Vijf jaar ben ik
door de NCRV gedelegeerd ge
weest als voorzitter van de
werkgroep actualiteiten bij de
NTS, dat was een volledige
dagtaak en soms wel meer dan
dat, je weet, hoe het gaat in
het journalistieke vak. Ik heb
er best gewerkt, maar ik ben
toch heel blij met mijn nieuwe
functie."
Peter van Campen kijkt dikwijls
wat zorgelijk, maar hij is niettemin
een blijmoedig man. Omdat hij als
protestantse jongen vroeger een uit
zondering was door zijn enorme be
langstelling voor de film, liet de
NCRV het oog op hem vallen toen in
1956 de televisie meer van de grond
kwam en het wel duidelijk werd dat
er film-informatie nodig was. Alle
omroepen hadden hun filmrubrieken
en de NCRV bleef niet achter.
De bioscoopfilm was toen nog niet
overbekend bij het NCRV-publiek en
aangezien de kijker op het scherm
veel te maken zou krijgen met film
op zichzelf en met bekende namen
uit de filmwereld, was voorlichting
noodzakelijk. Wie beter dan Peter
van Campen, doordrukker als hij
was, kwam daarvoor in aanmerking?
Peter wist alles van de bioscoop
film en van de Christelijke filmactie
en een jaar lang maakte hij op free
lance-basis het NCRV-televisie-
programma Filmkader. Een jaar later
kwam hij in vaste dienst als hoofd
van de ^.'-actualiteitenrubriek Atten
tie.
Langzamerhand verzandde de film
rubriek: „Je ziet dat ook bij de ande
re omroepen, ze kosten zo ontzettend
veel tijd aan voorbereiding en er
komt eigenlijk nog maar weinig uit.
Je maakt het publiek attent op wat
er in de bioscopen gebeurt, meer niet.
Dat kan in algemene kunstprogram
ma's ook worden ondergebracht".
In actuele filmvoorlichtingspro
gramma's zien de omroepen hoe lan
ger hoe minder brood. Peter van
Campen werd tenslotte NCRV's
eerste actualiteitenman bij de afde
ling televisie en toen er NTS-werk-
groepen voor diverse zaken werden
ingesteld, waarvoor de hoofden van
afdelingen gingen samenwerken,
kreeg hij het voorzitterschap. In het
overgangsbestel van de omroep ging
de NTS meer zendtijd zelf vullen,
zulks in samenwerking met de om
roepverenigingen en werd het nodig,
dat de omroepen bepaalde mensen
delegeerden.
Andere basis
„Zo heb ik vijf jaar gewerkt bij de
NTS, maar nu die een eigen afdeling
Peter van Campen
Goos Kamphuis
reporter-af
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM Na de beweeglijk
heid van het reporterschap breekt op
1 oktober voor de NCRV-man Goos
Kamphuis een meer aan plaats ge
bonden leven aan. Hij wordt dan lei
der van de afdeling gesproken woord
bij de NCRV-radio.
actualiteiten heeft gesticht met Frits
Hagedorn aan het hoofd, wilde ik
graag terug naar de NCRV. Het was
turbulent werk bij de NTS, vooral
bij grote actuele gebeurtenissen en
-schakelprogramma's. Ik had dan alle
touwtjes in handen en de zorg voor
het goed verlopen van de uitzendin
gen. En nu is het weer: de film, maar
dan op andere basis.
„De NCRV heeft een nieuwe afde
ling film opgericht. Nee, die slaat
niet meer op filmrubrieken, maar op
het gehele beheer van alles wat er
aan film op het scherm komt. Dat is
ongeveer 30 pet van het totale pro
gramma, wist je dat?"
„Voor mij houdt dat in het verza
melen en aanbrengen van alles, wat
wij niet zelf produceren. Filmstrips
uit het buitenland, op film vastgeleg
de tv-spelen, gewone speelfilms, do
cumentaire films, noem maar op. Ik
ben het hoofd van de afdeling, die
verder ook de hele verzorging tot aan
de uitzending toe op zich neemt. De
vertalingen en ondertiteling, de
beschrijvingen voor de pers en ons
programmablad, ev. nasynchronise
ren in het Nederlands enz. Een heel
pak werk."
Beslissingen
„Natuurlijk beslis ik niet zelfstan
dig, wat de NCRV uitzendt of niet,
maar ik speur naar materiaal in bin
nen- en buitenland, ik ga bijv. naar
festivals en naar tv-beurzen om te
kijken, wat er wordt aangeboden en
dan adviseer ik de programmalei
ding. Daar zit voor mij natuurlijk
wel een groot stuk zelfstandigheid
in".
„Öp het ogenblik worden we door
buitenlandse aanbiedingen gewoon
weg overstroomd, maar er is voor
ons, en dan bedoel ik Nederland, niet
zo veel bij. Er wordt hier geklaagd
over teveel sex en geweld, maar je
hebt er geen idee van, wat er eigen
lijk wordt aangeboden op dat gebied.
Ongelooflijk".
„Trouwens, van aangekochte series
kunnen we vaak ook lang niet alle
afleveringen uitzenden. Die moeten
we dus ook stuk voor stuk van tevo
ren bestuderen. Voor het uitschieten
van afleveringen kunnen verschil
lende redenen bestaan. Vaak zijn bij
Amerikaanse strips toestanden aan
de hand, waarvan een Nederlander
niets begrijpt, een andere keer is het
dermate slordig werk dat je het niet
kunt vertonen."
„Vergeet niet, dat ze daar in Ame
rika met negen of meer stations de
hele dag constant draaien, de ene
strip na de andere serie en nou ja,
laat er dan eens een paar slechte
afleveringen tussendoor lopen, dat
wordt niet zo bar opgemerkt. Maar
hier zijn het allemaal zorgvuldig be
keken avondprogramma's en dan kan
je niet met slordigheden aankomen.
Hillbillies
„Nee, ik zal niet adviseren om de
nieuwe serie van de Beverly Hillbil
lies, die nu in Engeland wordt ge
maakt. uit te zenden. Die serie is niet
goed. De geestige sfeer van toen is er
uit. 't Is maakwerk. Er bestaat niet
veel belangstelling voor. Zo zie je
maar, dat kan ook gebeuren".
Ja, je hoort dikwijls opmerkingen
maken, dat wij in Nederland series
stoppen, terwijl ze in Amerika nog
jaren doorlopen. Maar dan zijn ze net
teveel veranderd om ons nog aan te
spreken of zo'n stuk slechter gewor
den, dat ze niet meer de moeite
waard zijn. Dat weet het publiek
niet. Maar juist een succesvolle reeks
verzwakt voort te zetten, is mis
„Bij mijn adviezen houd ik er na
tuurlijk rekening mee, dat ik voor
een principiële omroep werk, daarbi]
laat ik tenslotte ook mijn eigen over
tuiging gelden. De NCRV is heus niet
bang voor een revolverschot of een
bloot been, en het kwaad mag heus
wel flink worden bestraft, maar
daarmee is niet gezegd, dat er geen
grenzen zijn."
Roodgloeiend
„Waar dat allemaal vandaan is ge
komen? Och, toen de televisie begon
was dat een klap voor de bioscopen.
Daarom ging de filmindustrie zich
toeleggen op nieuwe bioscoop-aan
trekkelijkheden. Ze hebben het ge
probeerd, met massa-regie, toen met
breed beeld, maar niets sloeg vol
doende aan. Tenslotte zijn ze zich
gaan werpen op films als „Zij die in
Hilversum I. 402 m. NCRV:
18.29 Nws. en weerpraatje.
18.46 Act. 19.00 Wereldpanora-
ma. 19.10 Licht muz.progr.
20.45 De familiereünie, hoorsp.
TROS: 20.00 Veel liefs uit
Loosdrecht: talententest. 22.30 -™ slechthorenden.
Nws. 22.40 De Club van de nno nrc,ar_ n
Maand-show. 23.15 Muzlk.her- fi-w,1
bal. TV-film. 19.32 In kleur: Uit ..Der EvanEelimann". V.
Samenspraakjes: oud-hollandse Richard Wagner. ..Lohengrin",
liedjes. STER: 19.56 Reclame. Ie bedrijf.
NTS: 20.00 Journ. STER: 20.18
Reclame. KRO: 20.20 In kleur:
Bonanza. TV-serie. 21.10 Miva:
documentaire over missiona
rissen. 21.20 Programma ge
wijd aan Louis Davids. 22.15
Brandpunt. NTS: 22.45-22.50
Journaal.
Nederland II. NTS: 18.50 Ba
rend de Beer. STER: 18.56 Re
clame. NTS: 19.00 Journaal,
Hilversum I. 402 m. NCRV:
ior Slechthorenden"119 25**O- woord?'7:15 s\'ereof Klas^muz!
>or slechthorenden. 19._5 o nn n r.ppci»
Hilversum II. 298 m. VPRO:
18.00 Nws. 18.16 Ber. 18.20 Ultz.
van de PvdA. 18.30 Stereo:
Voor onvolwassenen.
Jazz-rondo. 19.20 Geloven
opstand, lezing (II). 19-30 Nws.
19.35 Kunstkron. 20.00 Jazzmuz.
20.45 Uitdaging - onze houding
8.00 Nws. 8.11 Geestel.
liederen (gr.). 8.30 Nws.
Vakantletlps.
8.32
V.d.
(gr.). 11.00 Nws. 11.02 Koorzang
(opn.). 11.25 Afrikaanse kron.
11.45 Stereo: Salonorkest en
zangsol. 12.10 Jonge artiesten.
12.26 Meded. t.b.v. land- en
tuinbouw. 12.29 Actueel
sportnws. 13.00 Nws. 13.11 VA-
RA-varia en actualiteiten. 13.25
Tijd voor teenagers. 14.00 Uit
laat: voor de jeugd. 14.40 Ra
dio Jazz Magazine. NRU: 15.00
Cursus muziekliefhebbers.
(15.20-15.40 Meer over minder,
lezing.) 16.00 Nws. 16.02 Malam
Kenangan: een progr. dat her
innert aan toen. VARA: 16.30
Operamuz. (gr.). 17.25 Radlo-
weekjourn. 17.55 Meded. 4
ton. 20.45 Portugese volksmuz.
en volksdans. 21.10 In kleur:
The big Valley. TV-film. 22.00
lV.ÖO TROS Talenten Test. *""T'C-
Verz.progr.
NTS:
22.30-22.35 Journaal.
BELGIë
Nederl. progr. Kanalen 2
Hilversum III. 240 m en
klass. muz. (gr.). FM-kanalen. KRO: 9.00 Nws.
10.55 Kunstkron. 11.00 Nws. 9.02 Djln: gevar. progr. (10.00
11.02 Visie, lezing. 11.15 Klass. en 11.00 Nws.). NRU: 12.00
muz. (gr.). 11.55 Meded. KRO: Nws. 12.03 Klein chanson.
12.00 Lichte planomuz. 12.14 NCRV: 13.00 Nws. 13.03 Miller
Marktber. 12.16 Overh.voor- Sextet en solisten. 13.30 Zuid
lichting. 12.26 Meded. t.b.v. zee-serenade. 14.00 Nws. 14.03
land- en tuinbouw. 12.30 Nws. T(w)lenerama. 15.00 Nws. 15.0'
- 18.55 Zandmannetje. 19.00 12.41 Act. 12.50 Rubr. over mis- Lichte muz. 15.30 Country- en
tegenover nieuwe denkbeel- Luceat: kathol, godsd. uitzen- Sje en zending. NRU: 13.00 Westernmuz. 16.00 Nws. 16.03
den. lezing. VARA: 21.00 Opc- d:ng. Regie: René Bodson. verz.platenprogr. v.d. mllltal- Act. 16.07 Licht platenprogr.
rafragm. (gr.). 22.30 Nws. 22.40 19.30 Overzicht van de voorn.
«-—«—«■tv-progr. t.m. 20 sept. 19.50
Hier spreekt men Nederlands.
19.55 Meded. en De Weerman.
20.00 Nws. 20.25 De dood van
Wallenstein. tweede deel
TELEVISIE
VANAVOND
Nederland L NTS: 18.50 Ba
rend de Beer. STER: 18.56 Re
clame. NTS: 19.00 Journ.
STER: 19.03 Reclame. KRO:
19.06 De avonturen van Crlsto-
KRO: 14.00 P.M.:
weekblad met veel plaatjes.
(16.00 Nws.). NRU: 16.30 Wnt
het oor niet kent...: etnische
muz. HIRO: 17.00 H.I.R.O.-Ma-
gazlne: presentatie en lnfor
de Wallensteln-tragedie. 23.05 matle. KRO: 17.30 Tienershow.
Nws. -
GRAM.PLATENPROGR.
DRAADOMROEP
VANAVOND
18.00-20.00 I. Ludwlg van
Beethoven. Ouverture „Fideli-
o" op. 72b. II. Richard Strauss.
1. uit „Elektra". 2. Uit „Der
Rosenkavaller". III. Erlch
Korngold. uit „Die tote
Stadt". IV. Wilhelm Kienzl.
TELEVISIE
MORGEIN
Hilversum II. 298 m. VARA:
7.00 Nws. en ochtendgymn. 7.23
Stereo: Lichte gram.muz.
VPRO: 7.54 Deze dag. VARA
8.00 Nws. 8.11 Van de voorpag.
8.15 Z.O. 135: gevar. progr.
10.30 Over boeken en schrij
vers. 10.45 Draaiorgelmuz.
Nederland 1 NTS: 16.00
Journ. VPRO: 16.02 Jho Archer
Show (ln kleur). 16.37 Film-
fragm. 16.57 In kleur: Filmim
pressies van Mexicaanse
dansen. 17.22-17.35 Voor de
kinderen.
de zonde leven", vervolgens kwam de
sexbom en toen dat verveelde het
geweld. Niet alleen moest de televisie
op dit alles een concurrerend ant
woord hebben, vooral als het ging om
commerciële stations, maar de film
industrieën moesten zelf ook een
heenkomen zoeken door voor de tv te
gaan werken toen er steeds meer bi
oscopen sloten."
„En daardoor staat nu alles rood
gloeiend van sex en geweld. Een actie
daartegen is in Amerika ontketend
na de moorden op dr King en Robert
Kennedy... er wordt daar nu het ge
weldloze en het medemenselijke ge
voel gepropageerd. Of dat zijn
weerslag in de tv-produkties zal heb
ben moeten we afwachten, maar dan
duurt het toch altijd nog een jaar,
eer zulke films voor export worden
aangeboden. Wij kunnen daarvan dus
voorlopig niet profiteren".
7.06 uur Deel 12 van „De avonturen van Christobal",
daarna oud-Hollandse liedjes, gezongen
door Marie-Cecile Moerdijk, Marco Bakker
en het meisjeskoor „De Zonnepitten".
8.20 uur Aflevering Bonanza.
9.20 uur „Namen die je nooit vergeet": Louis Davids.
10.15 uur Brandpunt.
Ned. 2 TROS
8.20 uur Aflevering serie „Honey West".
8.45 uur show van Portugese volksmuziek en -dans.
9.10 uur „The Big Valley": Liefde verloren, al ver
loren.
10.00 uur Finale Talententest in Loosdrecht.
Hilversum I NCRV en TROS
7.10 uur
.45 uur
10.00 uur
10.40 uur
Zomers muziekprogramma,
hoorspel „De familie-reünie", bewerkt door
dr. C. Rijnsdorp.
TROS-talententest, finale.
Feest in de Jordaan.
Hilversum II VPRO en VARA
8.00 uur Jazz uit Gouda.
9.00 uur Toscanini dirigeert Het NBC-symfonieorkest
en solisten in operamuziek.
10.55 uur Lichte platen.
Om de kosten van de dure produk-
tie te kunnen delen en de kijkers te
gerieven met vlug-opeenvolgende
vertoningen, zullen NCRV en KRO ggg
samen het tweedelige Duitse tv-spel
Madame Bovary" op het scherm
brengen. Het is een bewerking van
de bekende gelijknamige roman van
de Franse schrijver Gustave Flau
bert, die er in 1856 groot opzien mee
baarde.
Men vond het verhaal van de jonge
doktersvrouw, die het niet vinden
kan met haar al te nuchtere man, in
vrije liefde gaat leven, daarin weer
wordt teleurgesteld en ten slotte haar
leven beëindigt, immoreel.
Later is dit boek gezien als de ken
tering tussen romantiek en realisme
en kreeg het volle erkenning.
Op de foto ziet u madame Bovary
als een nog stralende bruid in het
eerste deel van het spel, niet ver
dacht op het feit dat de zakelijke
dokter haar hart zal breken. Uitzen
dingen op Ned. 2: eerste deel maan
dag a.s., tweede deel donderdag.
Vul horizontaal in: 1. medeklinker,
2. muzieknoot, 3. bloeiwijze, 4. hoog
te nabij een moeras, 5. hoekbalkon,
6. dodelijk.
Bij juiste oplossing vormen de be
ginletters de naam van een plaats
in Noord-Brabant.
OPLOSSING VORIGE PUZZEL
Horizontaal: 1. klap, 4. leed, 7. Po,
8. lakei, 10. i.L, 12. eed, 14. dag, 15.
mei, 16. el, 18. r.o., 19. risee, 22. ter
ra, 24. esperanto, 25. steel, 26. stier,
28. R.L., 30. Ee, 31. oot, 33. beo, 35.
ras, 37. kl, 38. baron, 40. Lt, 41.
mark, 42. raam.
Verticaal: 1. koe, 2. al, 3. pad, 4.
leg, 5. ei, 6. die, 7. peer, 9. kat, 11.
liga, 13. dessert, 15. mortier, 17. le
pel, 18. rente, 20. iet, 21. eel, 22 tas,
23. roe, 25. slok, 27. rest, 29. ver,
32. olm, 33. bak, 34. oor, 36. alm, 38.
br, 39. na.
Neurenberg-Ajax
direct via radio
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM De be
ker-wedstrijd Neurenberg Ajax
zal woensdag a.s. (18 september)
rechtstreeks coorde NRU worden
verslagen vla Hilversum II. Wim
Hoogendoorn en Theo Koomen zullen
in het Neurenbergse stadion aanwe
zig zijn voor dit verslag, dat tussen
6.55 en 8.45 uur in de ether is.
193
Hij bewoog zich driftig en kreunde.
Ja Ben, nu ben je werkelijk zes in plaats van zestien.
Dat meen je toch hoop ik niet?
Nee.
De stem klonk donker, maar dan ineens weer driftig op
flakkerend: Waarom praat je eigenlijk tegen me, jij
bent er zelf bedonderd aan toe, ga liever slapen.
Je hebt gelijk, dat slapen beter dan praten is, maar;
voor jou net zo goed, antwoordde Freek als tegen een kind,.
als ik nu geen woord meer zeg en jii zegt ook niets,,
zullen we dan slapen?
Het bleef een ogenblik stil, dan snauwde Ben: Doe niet
zo ellendig gelijkmoedig! Dat kan ik niet verdragen. Ben je
altijd zo, zeg?
Integendeel, maar daar help ik jou nu niet mee., en
mijzelf ook niet. Morgen zullen wij daar verder over spre
ken.
Stilte.
Freek begon in te dommelen. Toen de ander hem riep, zag
hij dat het drie kwartier later was.
Freek. de stem was nu geheel die van de jongen, die
Ben van zijn branie ontdaan ook eigenlijk was, bid jij
weieens?
Freek antwoordde niet dadelijk. De vraag overviel hem..
Het was voor hemzelf nog maar zo kort geleden, dat hij een
dergelijke vraag zou hebben gesteld.
Ja-a, praatte hij bedachtzaam, de laatste tijd weL.
Dus vroeger ook niet. Bid je dan nu omdat je ziek.
bent?
Weer aarzelde Freek, onderzocht zichzelf ernstig voor hij'
antwoordde.
Ik geloof het niet, maar zoiets is heel moeilijk uit te
pluizen. Ik denk, dat ik bid omdat dit in mijn leven is
komen staan.
Dus je vindt het niet kinderachtig? Zie je, mijn moeder
heeft er verdriet van dat ik nergens van weten wil. Maar
het is ook allemaal zo schriebelig en vroom.
Je bedoelt: benepen. Ja, helaas is dat dikwijls waar,
maar... zie je, Freek keerde zijn gezicht zoveel mogelijk
naar de ander toe, ik heb geleerd de mensen te scheiden
van de overtuiging. Ik geloof, dat dat het is. Maar het is niet
zo een-twee-drie te overzien. En nu ben ik eindelijk hiertoe
geraakt: dat ik zelf niet beter ben en ook benepen en
schriebelig alleen op andere wijze. Van kinderachtigheid
is hier helemaal geen sprake.
De jongen moest het blijkbaar even overdenken. Dan
vroeg hij: En vraag je dan alles als je bidt, net zoals het
je voor je mond komt?
Dat dunkt mij tenminste het eerlijkst, 't Zou trouwens
niet veel helpen als je je ging verstoppen. Die alles weet,
doorziet dat zeker. Ik praat of denk maar zo heel gewoon
als tegen Iemand, Die vlak naast mij staat en Zich luiste
rend over mij heenbuigt. God zit heus niet ergens boven de
wolken op een gouden troon; zoiets kan ik niet geloven. Ik
neem eerder aan dat Hij overal is, rondom ons en in
onszelf...
Onwillekeurig ging Freeks adem sneller. Het viel hem nog
zo moeilijk woorden te vinden voor wat hij als diepe waar
heid had ervaren. Het was zoals zijn vader hem gezegd had:
eindelijk, na heel veel léven, was er een dageraad tot hem
gekomen. De nevel hing er nog, maar hij werd ijler.
Freek begon te beseffen, dat hij niets wist, maar dat het
góed was. Het voelen werd wetenschap, het aanvaarde begon
zichzelf te bewijzen. „Al wat leven mist, mist God. Al wat God
mist, mist Leven". Er bestaat geen dood, alleen oneindigheid.
En toen begon hij te spreken, gedreven, hoorde verwonderd
zijn eigen woorden staan blijven op de lucht
Zie je, Ben, en later... ik geloof het zo, dat het Godde
lijke als een Zon is, Die alleen met Zijn bestaan al alles
uitzendt en weer absorbeert. Zoals een zonnestraal een deel
is van de zon, een miniem klein deel en toch ook weer iets
op zichzelf, zo stel ik mij voor dat onze verhouding zal zijn
tot de Grote Zon. En onze mate van berouw zal onze staat
van zaligheid uitmaken. Zalig te zijn met een vol hart vol
wroeging omdat je nu pas ten volle zien kunt alles wat je
misdreef, lijkt mij een Liefde zo groot, dat die je gehele
wezen welhaast moet verzengen. Lichtwezens, onstoffelijken,
in Liefde gebonden aan het Goddelijke en aan de onzen
of zij nu op aarde leven of dat zij al gestorven zijn. Ik
heb dat heel sterk ervaren na de dood van mijn vader, al
wist ik toen geen verklaring voor het feit, dat hij in mijn
gevoel er nog wel degelijk was. Wordt vervolgd
riep Jonas uit. „Hoe
Nu en toen vertelde
41. „Dat is geweldig, jongen!
ben je daar achter gekomen?"
Lappie de hele historie, van de mannen in de trein,
van zijn bezoek aan Ling, de fout op het etiket van
het flesje enz. Jonas keek maar en schudde af en toe
zijn hoofd. „Als ik jou niet had, Lappie zei hij
tenslotte. „Maar nu gaan we het middel proberen,
Jonas. Ik ga nu eerst naar de burgemeester toe." En
weg was Lappie. Als een wervelwind rende hij door
het gemeentehuis en de kamer van de burgemeester-
binnen, die net in gesprek was met een gebaard ge-
meenteraadslid. „Wal heeft dat te betekenen!" schrok
de burgemeester, boos omdat hij gestoord werd in een
belangrijk gesprek.
„Hier rechts af, baas,"
zei agent 009, toen ze 'in
Gravendrecht waren aan
gekomen. „Als je door dit
kleine straatje rijdt, snijd
je een heel stuk af. Kijk,
daar heb je de firma
Meyer en Vijfderibbe al."
Jopie keek smidje „Pjotr"
Verholen vreugdevol aan en
vervolgde: „Wat een zaak,
hè baas? Hier gaat wat
handel om, dat kun je
wel zien." „Nou en of",
grinnikte deze. „Ik heb
zo'n idee, dat ik hier wel
goed slagen zal. Ga jij nu
maar een uurtje rondkij
ken, ventje. Dan doe ik
intussen mijn bestellingen.
Ik moet ook nog even een paar belangrijke telefoongesprekjes voeren. We
spreken dus af: over een uurtje weer hier bij de auto. Amuseer je. Ka-
rel tje!" Dat zal ik, baas. Dat zal ik," antwoordde agent 009, en met deze
betekenisvolle woorden liet hij de bedrieglijke heer J. J. F. Verholen al
leen
Nu zou ook gauw blyken dat de firma Meyer en Vijfderibbe er zeer
vreemde activiteiten op na hield. Jopie 009 de Bietel ging namelijk langs
een omwegje het kantoor binnen en sprak de strenge juffrouw Dubbelsnuf
aan, die daar zat om de bezoekers te ontvangen. „Zo, stralende schoonheid",
grinnikte hij. „Is de kolonel binnen?" „Kijk nou 'es!" zei juffrouw Dub
belsnuf vinnig. „Daar hebben we zowaar agent 009 in zijn allernieuwste
vermomming als provo nummero één van de B.G.D.!" „Mijn welgemeende
complimenten, schoonheid," antwoordde Sjeems Pond. „Ik had niet ge
dacht, dat je me zó gauw zou herkennen."
FERDNAND