Zendingsposten door rebellen in Tsjaad^ overvallen vt ROOFBOUW OP MACHINISTEN Niet pacten oorsaak onmense lijke maar tragedie leer Tal van inheemsen vermoord Mia Bruyn-Ouwehan (73 jaar) overleden C Een noord roor vandaag Ds. Abernathy even in cel Moeilijkheden aan de Sorbonne 'Be Nieuw beraad in zaak-Toornvliet HIJ HOUDT HET BIJ POEDERS WITTE KRUIS Wereldrecord .,dakzitten" Regentijd BE80EPMGSWERK Samenwerking Rome-Genève succes Gesprek ARP en PPR over de Achttien Verder gespre svnode - ""241 Vragen over schoolgeld var kleuterscholer alles goed en wel H. RIDDERBOS OVER PRAAG WOENSDAG 11 SEPTEMBER Daarom zeg Ik u: Weest niet bezorgd. (Lucas 12 22). Midden in een wereld vol zorgen, angst en nood zegt Chris tus: Weest niet bezorgd. Daar komen wij tegen in opstand. Is bezorgdheid niet iets legitiems? Daar is de angst voor een on zekere toekomst, de problemen van een bevolkingsexplosie, de bewapeningswedloop, de luchtverontreiniging. Hebben wij niet het recht om bezorgd te zijn, ja de plicht om ons bezorgd te maken en al onze best te doen, om de toekomst zeker te worden? Is Christus' oproep niet een al te lichtvaardig opti misme? Of misschien een soort berustend fatalisme? We moeten wel bedenken in welk verband Christus dit zegt. Dan zien we, dat het „weest niet bezorgd" niet bedoeld is als een bevel, maar als een geweldige bevrijding. Hij zegt niet: U mag u niet meer bezorgd maken over uw eten of drinken of kleding. Hij zegt: U hóeft daar niet meer voor te zorgen. Dat is een geweldig verschil. Hij nodigt ons uit te geloven, dat God er is, van Wie David dat machtige woord zei: „Gij omgeeft mij van achteren en van voren en Gij legt Uw hand op mij." In Uw hoede zijn wij wel geborgen. Christus ontslaat ons niet van de plicht, om bezorgd te zijn, maar Hij bevrijdt ons van de macht van de bezorgdheid. Be zorgde discipelen zijn ontrouwe discipelen. Zij zien hun Va der voorbij en zoeken elders steun. Maar kinderen kijken een voudig naar hun vader. Zo roept Jezus ons op: Weest niet ver ontrust, want naar al deze dingen gaat het zoeken van de vol ken der wereld uit. Doch uw Vader weet. dat gij deze dingen behoeft. Wij lezen vandaag: Ezechiël 3 12-27. ATLANTA Negerleider ós. Ralph Abernathy, opvolger van de vermoorde Martin Luther King en 66 van zijn volgelingen zijn gisteren in Atlanta/Georgia, gearresteerd toen zij een vreedzame betoging hielden waarmee zij hun steun betuigden aan de stakende straatvegers van de stad, voor het grootste deel negers. Abernathy en zijn volgelingen wer den later onder borgtocht vrijgelaten. De negerleider heeft gezegd dat hij zijn campagne ten behoeve van de straatvegers zal voortzetten. PARIJS Universitaire autoritei ten hebben gisteren het gebouw van de faculteit der rechtswetenschappen van de Sorbonne gesloten toen stu- i denten daar een bijeenkomst wilden houden die door de regering verbo- j den was. De studenten verlieten later het gebouw zonder incidenten te ver- oorzaken. Aan de medische faculteit moesten de voorbereidende examens worden afgebroken toen professoren en lecto ren de studenten van bedrog beschuldigden. Studenten die buiten stonden te wachten, hadden volgens hen antwoorden op vragen door de ramen naar de examinandi geseind. (Van onze kerkredactie) FORT LAMY Opstandelingen in Tsjaad hebben onlangs, naar eer6t nu bekend geworden is, protestantse en rooms-katholieke zendingsposten in het Guereda-gebied overvallen en geplunderd. De blanke zendelingen bleven ongedeerd, maar onder hun inheemse medewerkers zijn talrijke doden gevallen. De posten zijn op last van de regering ontruimd. (Van onze kerkredactie) AMSTERDAM Woensdag 18 september komt de particu liere synode van de Gerefor meerde Kerken in Noord-Hol land bijeen om te beslissen op het verzoek van de kerk van Amsterdam-Zuid inzake ds. G. Toornvliet. Het ontslag van ds. Toornvliet als radiopredikant is 16 augustus inge gaan. Gelijk bekend wil Amster dam-Zuid, dat er alsnog gezocht zal worden naar een oplossing in het geschil tussen ds. Toornvliet en de Noordhollandse evangelisatiedepu- taten. Inmiddels hebben de kerken van IJmuiden, Amsterdam-Noord en Hijum (Fr.) zich bij de bemidde lingspogingen van Amsterdam-Zuid aangesloten. Intussen zet ds. Toornvliet zijn werk voor zijn „radiogemeente" ge woon voort: ziekenbezoek, huwe lijksbevestigingen, begrafenissen en dergelijke. De eigen zondagse samen komsten van de „radiogemeente" zijn echter voorlopig op verzoek van Amsterdam-Zuid stopgezet. Zondags preekt ds. Toornvliet in gereformeerde kerken (aanstaande zondag in Enkhuizen, zondag 29 sep tember in Edam). Zijn preekbeurt volgende week in Zaandam is echter door de kcrkcraad geannuleerd. V erweerschrif t In een dezer dagen verschenen ..verweerschrift" van 150 pagina's geeft ds. Toornvliet zijn visie op het conflict Het is te verkrijgen door f 4.75 te storten op giro 30 59 62 ten name van ds. G. Toornvliet te Bloe- mendaal. Daarnaast heeft hij ook een be zwaarschrift opgesteld ter behande ling op de particuliere synode, dat hij zo nodig volgend jaar naar de gene rale synode zal zenden. En U? Cachets of tabletten? Houd het in elk geval bij Witte Kruis: aktief tegen griep, verkoudheid en pijnen. Witte kruis spaart boven dien de maagl (Van onze correspondent) BOSKOOP Bertus Korbijn, 24 jaar en afkomstig uit Bent huizen, heeft het gepresteerd om 125 uur op het dak van het kantoor ran de dienst van ge meentewerken te zitten. Hij kan zich nu wereldkam pioen dakzxtter noemen. Donder dag 5 september nam hij de zetel op het dak in en dinsdagavond 10 september zocht hij de begane grond op. Er was bij de „afda ling" een grote belangstelling vooral van jongeren. Met deze .fitunt" heeft Bertus Korbijn de weddenschap, geslo ten in het café naast het kantoor van Gemeentewerken, gewon nen. Voorts werd hij in de bloe metjes gezet, een glazen vol met giften van geïnteresseerde voor bijgangers overhandigd en ge schenken aangeboden, waaronder een veldbed van een Bnskoopse middenstander. Voor de zitten de dakhaas" zijn de weersom standigheden uiterst gunstig ge weest. Vakbond beschuldigt NS Tsjaad, voormalig Frans gebied, dat in I960 onafhankelijk werd. heeft sinds 1963 te li.?1en van een islami tische rehellenbewecing. Deze bewe ging wordt geleid door een „regering in bpllin,Tsehan". die in Khartoem, de hoofdstad van Soedan, zetelt. Hoewel Soedan herhaaldelijk heeft verzekerd, dat het alles doet om de onafhankelijkheid en de soevereini teit van Tsjaad te eerbiedigen, is het een publiek geheim dat de benden, die vooral in het noorden van Tsiaad opereren, op Soedanees gebied uitge rust worden. In wezen is het probleem van Tsjaad ook hetzelfde als in Soedan: de spanning tussen een feodaal Ara bisch noorden en het zwarte element in het zuiden. In Tsjaad is dat de Sarastam. Het verschil is. dat in Soedan het noorden de macht vast in handen heeft. De regering streeft daar naar een islamitische eenheidsstaat, wat in het zuiden tot bloedige onlusten heeft geleid, waarvan vooral de christenen het slachtoffer werden. In Tsjaad probeert president Tom- balbaye (50) de samenwerking tussen christenen en islamieten te bewaren. Hij is zelf protestant. Speciale acties van de opstandelin gen tegen de zendingsposten waren nog niet eerder voorgekomen. De ma teriële schade valt nog niet te over zien. De zendingsarbeiders (meest Duitsers) verblijven thans in de hoofdstad Fort Lamv en wachten op de mogelijkheid van terugkeer. Zij houden rekening met de moge lijkheid dat zij pas volgend jaar hun werk op de zendingsposten weer zul len kunnen opnemen. De regering wil namelijk het einde van de regentijd afwachten. In de droge tijd is het voor de rebellen veel moeilijker om te opereren, omdat 'de wegen dan NED. HERV. KERK Beroepen te Hijkersmilde: J. G.N-. Cu- pédo te Pijnacker: te Lienden: drs. R. T Huizinga te 's-Grevelduin-Capelle: te Maarssen ivnc. J. Vroegtndeweij): B. Meijndert te Woudenberg. (Van onze soc.-econ. redactie) UTRECHT De Federatieve Spoorweg Vakvereniging heeft een felle beschuldiging gericht aan de directie van de NS over de arbeidsvoorwaarden van de machinisten bij dit bedrijf. In een rapport wordt vastgesteld, dat de machinisten dikwijls ononder broken zeven tot acht werkdagen maken met 60 tot 80 werkuren. Er komen gevallen voor van 10 werk uren per dag. Na invoering van de nieuwe dienstregeling op 29 septem ber, waarbü voor bepaalde treinen de snelheid wordt opgevoerd van 125 tot 140 kilometer per uur. komen de machinisten nog onder grotere in spanning te werken. De categorale vakbond spreekt over een niet langer toelaatbare hoogspan ning, die zich op den duur moet wreken en die ook de veiligheid niet ten goede zal komen. Op machinisten bij de NS wordt roofbouw gepleegd. Het toenemend aantal bedrijfsonge vallen met spoorwegmaterieel is mede een gevolg van te zware belasting van het personeel. Direct na een ver moeiende rit wacht een rangeerop dracht en daarna begint de nieuwe rit Grote aantallen afkeuringen van personeel doen zich de laatste tijd voor, evenals vele gevallen van hart- patinëten. zenuwpatiënten en steeds meer klachten over maag- en darm stoornissen. De omschakeling van vroege naar late en nachtdiensten zyn volkomen onregelmatig. In zijn schaftijd kan de machinist veelal geen geopende kantine vinden om iets te drinken bij het nuttigen van zijn boterham. In de restaurants mag hij niet komen, zelfs niet tegen het volledige reizigerstarief. Tussen aankomst en vertrek van een trein heeft de man nog geen tijd naar een afgelegen diensttoilet te lopen. Verlof Ook de verlofregeling zou uitermate slecht zijn. Ongeveer een derde deel van het tractiepersoneel kan maar eenmaal in de drie jaar met zijn ge zin op vakantie gaan. Een ander groot deel van het personeel moet zijn vakantie opnemen in een periode die daarvoor niet geschikt is, dus niet in de zomer. Bovendien kan verlof alleen wor den verstrekt als van andere perso neelsleden verlofdagen worden inge trokken. waarbij zelfs wettelijke rust- ongehinderd binnen dringen, zodat de machinisten genoodzaakt zijn onder het rijden constant de ramen geopend te houden. De Federatieve Spoorweg Vakvereniging acht het daarom nood zakelijk dat de pensioengerechtigde leeftijd voor machinisten wordt terug gebracht van 65 tot 55 jaar. Maandag 28 september gaat de Fe deratie in Utrecht in het openbaar de situatie met de machinisten en een eisen-programma opstellen, dat aan de NS-directie zal worden toegezon den. Van de zijde van de NS-direc tie wordt de situatietekening van de FSV sterk overdreven ge noemd, waarbij uitzonderingen tot regel worden verheven. President Tombalbaye door regeringsauto's gecontroleerd worden, wat in de regenpcriode niet mogelijk is. President Tombalbaye heeft de zendelingen ontvangen, hun hulp be loofd en verzekerd dat zij beschermd zullen worden tegen de opstandelin gen. Overigens heeft de regering van Tsjaad erkend, niet in staat te zijn de opstand zelf neer te slaan. Daarom heeft ze nu de hulp van Franse mili tairen ineeroepen. Tsjaad telt 3.8 miljoen inwoners op een oppervlakte, die veertig maal zo groot is als Nederland. Soedan is tweemaal zo groot en telt viermaal zoveel inwoners als Tsjaad. Het Guereda-gebied, waar de moordaanslagen op de christenen hebben plaatsgevonden, ligt ten zuiden van Abesje in het oosten van Tsjaad. Ontwikkelingswerk (Van onze kerkredactie) GENEVE De proefperiode van de samenwerking tussen de Wereld raad van Kerken en de pauselijke commissie voor gerechtigheid en vre de (justitia et pax) is een succes ge worden. Besloten is daarom, dat de samenwerking permanent wordt. Pater George Dunne, een Ameri kaanse jezuïet, is voor drie jaar be noemd tot full-time secretaris van het secretariaat voor samenleving, ontwikkeling en vrede, dat van Rome en Genève uitgaat en in Genêve is gevestigd. Pater Dunne werkte reeds sinds 1 februari van dit jaar in deze functie op proef. Zijn eerste taak was de organisatie van de ontwikkelingscon ferentie. die eind april in Beiroet werd gehouden. In een gemeenschappelijke verkla ring spreken kardinaal Roy en dr. E. C. Blake over belangrijke oecume nische initiatieven, die in het afgelo pen half jaar onder leiding van pater Dunne zijn ontwikkeld. Van de bevolking van Tsjaad is 54 procent islamiet, 13 procent rooms-katholiek en 3 procent pro testant. De resterende dertig procent hangt natuurreligies aan. Het noor den is voornamelijk islamiet, terwijl in het zuiden velen van de inwoners christen zijn. (Van onze parlementsredactie) DEN HAAG De ARP heeft gis teren de PPR officieel uitgenodigd voor een gesprek. De ARP stelt voor te spreken over drie onderwerpen. Ten eerste over het karakter van de PPR, met name de betekenis die zij hecht aan de christelijke inspi ratie voor het politiek beleid. Voorts wil de ARP nader van gedachten wisselen over het standpunt van de radicalen met betrekking tot de stukken van de achttien. Ten slotte wordt geïnformeerd naar de visie van de PPR op de progressieve con centratie. De ARP stelt voor dat de partij voorzitters de datum van het ge sprek en de agenda züllen vaststel len. Van de zijde van de ARP zullen aan het gesprek deelnemen mr. B. W. Biesheuvel, dr. A. Veerman. R. W. C. D. Hoogendijk, prof. mr. P. J. Verdam en de heer H. de Boer. DEN HAAG Maandag 21 bcr zal opnieuw een plaatsvinden tussen het breed i ramen van de hervormde synodj de 24 verontruste predikanten, vorig jaar hun „Open Brief" ceerden. In maart had reeds een dergej samenkomst plaats. Voor het komend gesprek zijnl vragen aan de orde gesteld: 1. \Vi om vindt men, dat er momenteel! ander, niet-echt evangelie wordt I kondigd? 2. Hoe zien we de kerkt de confessie: is de bedoeling der l ontrusten legitiem hervormd? 3. I houdt het in, dat we Jezus Chrï als Heer der wereld belijden? BijJ laatste punt komen de vragen vai theocratie en het christen-zijn ii] Nederlandse samenleving aan de| de. Het gesprek wordt in Woudschj gehouden. DEN HAAG Het Tweede Kam J. A. van Bennekom (arp) heeft c nister van onderwijs en wetenschaB gevraagd te onderzoeken of het kier schoolgeld dat bijzondere kleuters len heffen, evenals dat van opera kleuterscholen, door rijk of gemel kan worden geïnd. Volgens de heerl Bennekom verkeren bijzondere kleiT scholen ten opzichte van openbare terscholen bij het innen van het s geld in een ongunstige positie. DEN HAAG De vooral in christe lijke kringen bekende schrijfster Mia BruynOuwehand is op 73-jarige leef tijd overleden. Zij is in Katwijk aan Zee geboren en werd opgeleid tot lera res mensendieck-gymnastiek. Als telg uit het oud-KatwijkSe ge slacht Ouwehand. heeft zij altijd veel liefde getoond voor haar geboorte grond. De zee en de duinen hadden haar hart Het ligt dus voor de hand dat ook vele van haar romans in Kat wijk spelen. Romans die hieraan her inneren zijn onder meer De Rijnmon- ders. De vrijbuiter terug. Springvloed en Dreigende branding. Grote bekendheid verwierf zij door haar kinder- en meisjesboeken die zeer geliefd waren. Zo noemen we de Ma- rijke-serie die tien delen omvat, de Hermelijn-serie en De Koppenolletjes. Verdere romans van haar zijn Het geluk staat stil voor iemands deur. Het stenen hart. De geschiedenis van Flo rence Nightingale. De witte zwaan en Het machtig visioen. Vooral in haar latere boeken toonde zij zich een autrice van formaat. Haar kracht lag in een goede sfeer tekening. Zij wist haar individuen goed te ontleden en tot levende figuren te maken. Bovendien kende zij de geloofs- problemen uit ervaring waardoor haar aansprekende kracht voor de christe lijke lezer een boeiend accent kreeg. Mevrouw BruynOuwehand m de leeftijd van de sterken bereiken zij zal bij velen in de herinner blijven leven als een boeiend vertel! dié mer.ige lezer goede uren heeft schonken. Tsjechoslotcakije GEREF. KERKEN dagen (een zondag fn de drie weken) Beroepen te Gronln^en-weri 'wn'k De by ,nschieten. Vooral wanneer er zieken komen, aldus het rapport van de Federatie, neemt het aantal ingetrokken verlof dagen schrikwekkende vormen aan Het aantal verlofdagen dat jaarlijks niet aan machinisten wordt verstrekt, loopt in de honderden. Een groot aantal machinisten klaagt over een ontoelaatbaar groot lawaai van de diesellocomotieven en over het tochten in de treinstellen. Negen tig procent van de locomotieven zou niet tochtvrij zijn. In een groot aantal kabines kunnen voorts uitlaatgassen lingen PaddepóelW. B. v. Halsema te Steen- wijk: te Assen, te Groningen-oost (vac. W. Reeskamp) en te Veenendaal (vac. D. v. Enk): F. de Jonge te Emmer- Compascuum: die geen verdere beroe pen in overweging kan nemen- te Nieuw Vennep: J. v. Drie te Leiderdorp. GERF.F. KERKEN (vrüfrm.) Beroepen te Rotterdam-Zuid: J F. de Weger te Houwerzijl. Bedankt voor Capelle a. d. IJssel: T. Dekker te Goes. GERFF. GEMEENTEN Beroepen te Leiden: J. v. Haaren te Amersfoort WIJ (Van onze kerkredactie) KAMPEN Prof. dr. Herman Ridderbos vindt, dat het moderamen van de gerefor meerde synode niet „principieel gefaald" heeft, maar de zaak principieel goed bekeken heeft, toen het weigerde de kanselboodschap van het interkerkelijk vredesberaad inzake Tsjechoslowakije voor zijn rekening te nemen. Het eigenlijke punt in kwestie is, of het al dan niet juist was het NAVO-pact door de kerken mede als aanleiding van de Tsjechische tragedie te doen aanwijzen. Hierover schrijft prof. Ridderbos in het Gerefor meerd Weekblad: „Mijn hoofdbezwaar is nog niet, dat de kerken hier uitgenodigd werden stante pede een diep ingrijpend politiek oordeel uit te spreken. Als dat oordeel historisch juist en principieel goed was en op het standpunt van de christelijke kerk voor geen tegenstand vatbaar, dan mochten de kerken dat wat mij betreft in een wereldhisto rische situatie als die wij thans beleven, gerust en gaarne uitspreken." „Wat het bezwaar oproept, als men de zaak op de keper bekijkt, is de politieke en historische on klaarheid (om eerst maar geen scherper woord te gebruiken) van deze tegen de pacten zich richtende verklaring. Want om bij het historische te begin nen. niet de pacten bedoeld Is uiteraard het NAVO-pact, niet minder dan dat van Warschau zijn aanleiding geweest voor de vrijheidsberoving der Oosteuropese volkeren, maar precies omge keerd: de knechting van deze landen door het sow- jetcommunisme heeft deze pacten in het leven ge roepen." En nu is het natuurlijk waar en daarop zal de boodschap van het vredesberaad uiteraard doelen dat nu deze pacten eenmaal bestaan zij een bewijs en een teken zijn van de kloof, die de volkeren van Europa scheidt. Maar het is voor mijn besef weer van de verkéérde kant geredeneerd als men zegt, dat deze pacten thans dan toch aanleiding of oorzaak zijn geworden voor wat er geschied is. 0 Ontspanning Want niet de toenemende spanning tussen „de blokken", maar juist de ont-spanning van de laatste tijd heeft de crisis opgeroepen. Het wat mildere kiimaat, de dooi heeft Tsjecho-Slowakije, Roemenië en wellicht ook anderen ertoe verleid te denken dat zij hun ketens iets losser om de hals konden dra gen. Ja, en toen hebben de Russen weer toegeslagen. Maar soms uit vrees voor de NAVO, voor het Westerse pact of het Westerse zwaard? Dat hebben ze wél gezegd, dat was weer het gebruikelijke leu genachtige voorwendsel (militaire dreiging. Westers imperialisme etc.) maar de waarheid was. dat ze bevreesd waren voor de westerse vrijheid, m.a.w dat de Westerse „ideologie" de kans scheen te krij gen in hun bolwerk binnen te dringen. Voor deze Westerse bedreiging zijn de Russen terecht veel benauwder dan voor het Westerse .pact" of de Westerse atoombommen. Het laatste wat ze voor hun totalitaire systeem kunnen gebrui ken is de vrijheid van de menselijke geest. Daar zijn ze niet (uit reactie tegen het Westerse „pact") te militaristisch en te onverdraagzaam voor gewor den. neen daar zijn ze altijd te communistisch, te ideologisch-totalitair voor geweest. En onze vergissing heef niet daarin gelegen, dat we, naar pacifistische eis, het Nato-zwaard al niet lang gedemonteerd hebben, maar dat we gedacht hebben, dat we het ergste althans het èrg< van het communisme nu wel gehad hebben. 0 Drogreden En daarom is het op de keper beschouwd zulk een drogreden om te zeggen: Het Westerse pact heeft het gedaan en daar moeten we wat aan gaan doen. Neen, de Westerse vrijheid heeft het gedaan en het is deze zucht naar vrijheid die de Tsjechen noodlottig is geworden. Zij wilden die wel combineren met trouw aan hun pact. Maar de Rus heeft (terecht) gezegd: dat kan nu eenmaal bij ons niet. En toen Is de beer uit het bos gekomen. Wanneer daarom de kerk geroepen zou zijn een verklaring te geven van wat nu eigenlijk de achter grond is van de tragedie, dan moet zij voor mijn gevoel niet in de eerste plaats zeggen: dat komt nu van die pacteti', maar zou zij moeten constateren: dat komt van deze goddeloze of wil men liever: deze onmenselijke politieke leer. Het is weliswaar niet populair meer, zo „over elkaar" te spreken. Maar als er over gesproken moet worden, zou het om der waarheid wil zo moeten. 0 Nog niet rijp Aan het slot van zijn artikel concludeert prof. Ridderbos: „Dit alles doet ons weer zien, hoezeer de kerk in haar politieke oordeel-vellingen zich op een hoogst verantwoordelijk gebied begeeft Wij zijn als Gereformeerde Kerken nu partners in het interkerkelijk vredesberaad. Ik acht dit luist heb op de voorafgaande synode er ook voor '.epleit hieraan geen einde te maken (na de toen -eeds teleurstellende ervaring). Ik zou er nog geen einde aan willen maken, maar ben, na wat wij thans weer beleefd hebben, wel van mening, dat het interkerkelijk vredesberaad voorlopig voir alle dingen beter en dieper beraad nodig heeft alvorens het rijp is de kerken princi piële leiding te geven in haar politieke roeping." De heer W. ten Haaf schii „Christenen zijn, dat leert de bi ons, gezanten van Christus" en d noc om vindt hij dat Nederland zich ui gen Navo zou moeten terugtrekken. („1 u een gezant van Christus? Mag dan dringend verzoeken die afschii lijke wapens die u in de hand Uv" van u weg te gooien? Ik kan mij dergelijke gezant nl. veel b voorstellen met de bijbel in de hai )e Het uitgangspunt van dhr. Ten Ben, is beslist onjuist waar hij ve erlei derstelt dat Nederland een christf s h land is, d.w.z. een land waarvanntad bewoners van de inhoud van de bip. E op de hoogte zijn. Zijn schrijven anc dan ook meer tot zijn recht ko uw wanneer hij dat op zichzelf van idt, passing had gebracht Er zijn twee mogelijkheden: art' 1. De heer Ten Haaf is een chris dus een gezant van Christus en bre >pu' zijn boodschap waar hij die niaa brengen, nl. in het Kremlin en ojr*w straten en pleinen van Moskou. In ern gunstigste geval loopt hij dan het el- co als ongewenste vreemdeling n land te worden uitgezet. Mil irtj, gunstig zijn gevangenisstraf, com b< j tratiekamp, een hersenspoeling, icei j galg of het vuurpeloton. Maar kba dingen mogen een gezant van Chri li niet beletten zijn opdracht uit te n ren. Per slot van rekening hnole Christus zelf het hem voorspeld ht, 2. Het schrijven van dhr. Ten I stai is ontstaan uit de mening dat ge een christen is. Hij heeft dan geda iscl „Ik" ben een christen, „ik" vind i t Nederland uit de Navo moet treJn d „ik" ben een beter christen dander anderen, want die menen vrede ld. ontspanning te kunnen brengen me z de ene hand een napalmbom en ii\ji andere hand een kernwapen. H dan verschuilt hij zich achter Chr%a. en vindt dat alle andere mensen, ijjj' niets van Christus willen weten oL__ onverschillig tegenover staan, dan maar gezanten moeten zijn. Dat andere christenen hun heid stellen boven hun gezantsc vindt de heer Ten Haaf bedroevi maar zelf blijft hij dan toch lie thuis bij een kopje koffie. Barendrecht J. P. Kooiji Uncle Sant (2) Ds. G. A. Zijderveld en de heren Kuyt en J. P. Otte hebben in manifest hun ..eerbiedige hulde" Amerika betuigd. Hadden zij er b°ter aan gedaan Amerika erop wijzen dat er enkel maar hoop verwachting kan zijn als we terug; ren tot God pn Zijn Woord? Niet dat ik de anti-Amerikaanse litiek goedkeur neen. Pro-Amer maar protest! Hoogvliet j. EerJ« ve! j intsc m ■oev< I

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1968 | | pagina 2