STEENBERGEN GROOTS IN WEEMOEDIG SPEL PUZZELHOEK nieuw... >n senoiïtas zonder flauwe kul. gewoon tabak. 100% tabak, de Hofnoritas.* van Hofnar, mild, zuivere tabakken, trekt licht, smaakt uitstekend, onthoud 'die naam: „Ziehier, een vrij man 1 VANAVOND TE ZIEN VANAVOND TE HOREN Lappie Loep en de pruikebollen Smidje Verholen en de Knap-Mutator 6 MAANDAG 2 SEPTEMBER 1968 1 2 3 4 s 6 7 8 9 2 J 4 6 i B 9 Horizontaal: 1. lomp, zwemvogel; 2. leger (Fr.), nobel; 3. bekend dier, kreet, vaarwel; 4. deel van de mast, slot. water in Friesl.; 5. inhoudsmaat (alk), vertelling; 6. trots, titel van Turkse landvoogden; 7. achting, voegwoord, gewicht (afk), onbekende 8. plaats in Gelderl, behoudens ver gissingen (afk. Lat.), voegwoord, boom; 9. pit wijze. Verticaal: 1. deel van een sleutel, ■trandwachter; 2. mondeling, verstand; 3. plaats in N. Brab., slede, bijwoord; 4. spelleiding, twijg; 5. te ken, Spaans rijpaard; 6. algemeen ruilmiddel, vat met een hengsel; 7. meisjesnaam, onbep. voornaamw., voorzetsel; 8. plaats in Gelderl., Eu ropeanen; 6. glijvoertuig, tegenstel ling van scherts. DEN HAAG Het spel „Zie- hier, een vrij man" van Tom j Stoppard, waarmee de Haagse Comedie zaterdagavond in de i Kon. Schouwburg het nieuwe to- j neelseizoen opende, mag met j recht een „sad comedy" worden genoemd. Was zijn vorig stuk („Rosen- I crantz en Guildenstern") nu ook i bepaald niet van de blijde soort, dit stuk overtreft in droefgees- tige humor. Het is minder bril- j jant geschreven, maar het staat dichter bij de menselijke werke lijkheid. „Rosencrantz en Guildenstern is abstract in zijn benadering; zijn to neelfiguren leven alleen voor de duur van het stuk als ideeëndragers om een algemene idee te illustrieren. „Zie hier, een vrij man" gaat van een concrete, aanwijsbare familie uit. De idee, die het stuk brengt, mag dan voor vele gelijksoortigen opgaan (ook onder totaal andere omstandigheden en in andere verbanden) toch het is geen voor het menselijk bestaan al gemeen geldend idee. In zoverre verspeelt Stoppard de pretentie, een „modern" stuk geschreven te hebben in de tech nische betekenis van dit woord. „Mo dern toneel" toch is abstract toneel, waarin de mensen slechts allegorisch optreden voor de gehele mensheid en menselijkheid als zodanig. Het ouderwetse toneel (om het con crete maar eens zo te noemen) wil duidelijk een ergens bestaande wer kelijkheid tekenen met voor een ie der dan 'de mogelijkheid om er zijn eigen of ander, concreet aanwijsbare werkelijkheid in te herkehnen. Ook al heel mooi en, als men het mij vraagt, het enige waartoe de mens in staat is. Want al het abstractie pogen, het menselijk levensgevoel voor eens en altijd geldende abstracte theamata vast te leggen, is werkelijk teveel gevraagd van de beperkte mens. En de beperkte mens is de enig bestaan bare mens. Maar genoeg toneeltheorie. Stop pard tekent in George Riley, het mannetje dat trots uitroept: „Zie hier, een vrij man" het portret 10 StUkS 12; Hilversum I. 402 m. NCRV: 10.30 Nieuw* en weerpraatje. 10.46 Actualiteiten. 19.00 Ste reo: Lichte grammofoonmu- jdek. 19.20 Stereo: Marimba Band (gr.). 19.50 Stereo: Lichte grammofoonmuzielc. 20.15 Ber lijn* filharmonisch orkest (opn). 21.40 Lichte grammo- foonmuxiek. .15 Kroniek over boeken, schrijvers en toneel. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondover- denklng. 22.50 Stereo: Alt en plano (opn.). 23.30 Lichte grammofoonmuziek. 23.55-24.00. Nieuw*. Hilversum II, 290 m. AVRO: 10.00 Nieuws. 18.16 Radiojour naal. 10.25 Ik verbind u doorpraatje. 18.30 Stereo: Tafelmuzlck. 19.30 Nieuws. 19.35 R.V.U.: Eigen tijd, een uitzending ln het kader van het twtntlg-Jartg bestaan van het Nederlands Cultureel Con tact. NRU: 20.05 Scala Interna tionaal: maandelijkse kunst kroniek. 22.30 NlCU fit. «2.50 Stereo: Licht muziekprogram ma. 23.55-24.00 Nieuws. GR A FM M. PLATENPROGR. DRAADOMROEP VANAVOND van 10-20 uur I. Joseph Haydn. 1. Concert voor viool en orkest In C gr.t. 2. Symphonle nr. 31 In D gr.t. II. Wolfgang Amadeus Mozart. Concert voor piano en orkest nr. 20 in d kLt KV 466. III Franz Schubert. Symphonle nr. OlnC gr.t. TEI.EVISIE VAWYOYD Nederland I, NTS: 10.50 Ba rend de Beer. STER: 18.56 Re clame. NTS: 19.00 Journaal. STER: 19.03 Reclame. I KOR/C VK/RKK: 19.06 Ken merk: de wekelijkse informa tierubriek over kerk en sa menleving. NCRV: 19.31 Het leven begint bij Honderd: Lu ke's boerderij, TV-feullleton. STER: 19.56 Reclame. NTS: 20.00 Journaal. STER: 20.16 Re clame. NCRV: 20.20 Hier en nu: Actualiteitenrubriek. 20.45 In kleur: De gevangene. TV-fcullleton. 21.35 Holland Festival: Rotterdams Phllhar- monisch Orkest met solist: klassieke muziek. 22.25 Wees stil....: avondoverdenking. NTS22.30 Journaal. 22.35-22.40 Teleac: Gegevens over de cur sus Meten en vergelijken, die op 21 september a.s. begint. Nederland IL NTS: 19.50 Ba rend de Beer. STER: 18.56 Re clame. NTS: 19.00 Journaal. AVRO: 19.03 Sportpanorama. NTS; 20.00 Journaal. STER: 20.16 Reclame. AVRO: 20.20 Peyton Place, TV-feullleton. 20.45 Gerechtigheid ln Woro- wogorsk. Duits TV-spel naar eon motief van Anton Tsche- chow. NTS: 22.45-22.50 Jour naal. Belglt. Nederlands progr. Kanalen: 2 en 19. 18.55 Zand mannetje. 19.00 Zanzibar. jeugdfeuilleton (11 en slot) (herh.). 19.30 Wereld zonder grenzen, internationaal Jeugd- magazlne. 19 45 Openbaar Kunstbezit. 19.55 De weerman. 20.00 Nieuws. 20.30 Showpro gramma. 21.20 De vluchteling, tv-feuilleton. 22.10 De School televisie ln de lagere school. 22.40 Nieuws. RADIO MORGEN Hilversum I. 402 m. NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Stereo: Klassieke muziek (gr). 7.30 Nieuws. 7.32 Actualiteiten. 7.45 Klass. mu ziek (gr). 8.00 Nieuws. 8.11 Ge wijde muziek. 830 Nieuws. 8.32 Vakantietlps. 8.45 Voor de vroüw. 9.35 Waterstanden. 9 40 Schoolradio. 10.00 Theologische Etherleergang. 10.35 Stereo: Hedendaagse kamermuziek met hobo <opn). 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de zieken. 11.55 Me- ded. KRO: 12.00 Gevar progr. (12.22 WIJ van het land: 12.26 Meded. t.b.v. land- en tuin bouw; 12.30 Nieuws: 12 41 Ac tualiteiten: 13.00 Raden maar....) 14.05 Schoolradio 14.30 Muzikaal middagmagazi ne. 17.00 Overheidsvoorlich ting. 17.10 Voor dc kinderen. 18.00 stereo: Metropole orkest. 18.19 Uitzending van D'66. Hilversum II, 298 m. AVRO: 7.00 Nieuws en ochtendgymn. 7.20 Lichte gram.muz. VPRO: 7.54 Deze dag. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.11 Radiojournaal. 8 20 Lichte gram. muz. (8.30 - 8.35 De groenteman). 8.50 Morgen wijding. NRU: 9.00 Uitgebreide reportage of herhaling NRU-progr. 9.40 Muziek uit de Middeleeuwen en Renaissance (opn). AVRO: 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitami nen. (11.00 - 11.02 Nieuws). 11.55 Beursberichten. 12.00 Program ma rondom het volkslied. 12.26 Meded. t.b.v. land- en tuin bouw. 12.29 Voor de landbouw. 12.39 Sportrevue. 13.00 Nieuws. 13.11 Radiojournaal. NRU: 13.30 Zang en instrumentale so listen. 14.25 Rostrum of Com posers: modern vioolconcert lopn). AVRO: 15.00 Italiaans operaconcert (gr). 16.00 Nieuws. 16.02 Stereo: Residen tie orkest en solist. 17.00 Ge- var. platenprogr. voor auto mobilisten. 17.55 Meded. Hilversum III. 240 m FM-kanalen: VARA: 9.00 Nieuws 9.02 Licht platenprogr. (ïo.oo Nieuws). ïi oo Nieuws, 11.03 Platenprogr. 12.00 Nieuws, 12.03 Zorro: tlencrprogr. 13.00 Nieuws. 13 03 Gevar. platen progr. (14 oo Nieuws). 15.01 Nieuws. 15.03 Er-Jee-E;n-Drie. 16.00 Nieuws. 16.03 - 18.00 Licht platenprogr. (17.00 Nieuws). 1 van een dagdromer, die zichzelf 1 meent anders te zijn dan een ander, j George denkt dat hij uitvinder is. i Dat is hij ook, maar hij heeft het ongeluk, dat zijn uitvindingen niet in een economische noodzaak voorzien en daarom niet ge-effectueerd wor den. Nu is dat begrip „economische noodzaak" ook al een wazig idee, want er is heel wat uitgevonden, waaraan menigeen schatten heeft verdiend en dat eigenlijk niet nood zakelijk was. Maar goed, een uitvin der moet nu eenmaal de economische wind meehebben en dat had George Riley niet. Desondanks bleef hij in zijn uitvindersroeping geloven. Een waanidee, maar door zijn trouwe vrouw, al heeft hij zij zijn vergeefse pogingen en daardoor zijn vergeefs bestaan terdege door. toch met de mantel der liefde gekoesterd. Riley's dochter Linda verdiend inmiddels het brood voor het gezin. Ontnuchtering Op een dag komt de grote ontnuch tering: Riley heeft weer eens een uit vinding gedaan, waarvan hij wonde ren verwacht. Zijn vluchtige beken den in zijn café stijven hem in de waan iets groots verricht te hebben en Riley neemt het besluit met een meisje uit het café en een z.g. com pagnon (een grappenmaker) de baan op te gaan om als vrij man zijn uit vinding te gaan verwerkelijken. Als de grote dag aanbreekt, laten compagnon en meisje het afweten en Riley trekt maar weer naar huis om zich nu eindelijk als werkloze bij de arbeidsbeurs te gaan melden. Op dat moment blijkt een andere uitvinding van hem werkelijk te gaan func tioneren. Nou ja, ook dat is weer niets, maar Riley heeft toch weer stof gevonden om zijn dagdromen voort te zetten. De dochter had ook plannen gehad er tussenuit te trekken, maar ook haar vluchtige amourette is weer eens op niets uitgelopen en zo leeft men maar weer verder op de oude vertrouwde wijze. Een hoogst sympathiek en mense lijk stuk van Tom Stoppard. Vol me dedogen en begrip voor de dromers in dit woeste bestaan. Ook wel door trokken van een bepaalde humor, maar niet altijd boeiend genoeg om de aandacht er een hele avond bij te houden. Perfecte uitvoering Over de uitvoering door de Haagse Comedie kan men echter zonder eni ge beperking vol lof zijn. De duide lijke regie van Eric van Ingen, die zelf gevat de rol speelt van de grap pige „compagnon". Het kostelijke décor van Reece Pemberton, maar vooral 'de perfecte rolbezetting. Paul Steenbergen heeft weer voor een juweel in zijn toneelcarrière ge zorgd. Hij is op en top het in zijn eigen uitvindingen gelovende en in feite onnozele mannetje Riley. Ida Wasserman is zijn moederlijke, maar eigenlijk doodnuchtere vrouw. An- ne-Marie Heyligers wist de dochterfi guur geheel waar te maken. Guus Verstrate was het type van de ro buuste kroegbaas, Kees Colen gaf de onnozele matroos kostelijk gestelte. Jan Grefe was een wat verbaasde cafébezoeker, die geheel onvoorbereid in zo'n merkwaardig gezelschap ver zeild is geraakt, en Anne-Wil Blan- kers was voortreffelijk het meisje dat in de kroeg haar pasverworven vriend, de „compagnon" komt opha len en dan buiten iedere opzet door Riley als het meisje zijner dromen wordt herkend. Een perfecte opvoering 'door de Haagse Comedie van een niet in alle opzichten geslaagd stuk. Niettemin een stuk met een heel eigen sfeer, pastelkleurig van aard, maar dan bij vooral droeve kleuren en ten slotte (wellicht van de meeste betekenis) weer een toneelstuk waaraan men werkelijk houvast heeft, zonder diep zinnige inlegkunde. Men hoeft er niet bij op zoek te gaan, naar wat de auteur misschien wel kan hebben be doeld. Ev. Grolle. Dit is meneer Tage Lillienstaad. die zijn leven lang niets anders dan zwerftochten maakt en op die manier met hond naar hij zei 49 landen heeft gezien. Hij is nu op weg naar Frankrijk, een klein tripje dus maar. In Nederland heeft de Sint Bernard, die Sunnyboy heet, het tegendeel van een hondenleven, want zijn haas moet de kar trekken. In ons land zijn immers trekhonden (officieel) niet meer in trek. Baas, dier en wagentje op de IJ-pont. Amsterdam. 8.45 uur Patrick McGoohan in de voorlaatste afleve ring van De Gevangene. „Number Six" is dit maal jager of prooi. 9.35 uur het Rotterdams Philharmonisch orkest in een Holland Festival-concert, waaraan ook de klarinettist Benny Goodman meewerkte. Ned. 2 AVRO 8.20 uur een aflevering van Peyton Place, waarin Con nie aan het ziekbed van Elliot een zeer moei lijke beslissing neemt. 8.45 uur Gerechtigheid in Worowogorsk, naar een ge geven van Anton Tsjechow. Hilversum I NCRV 8.15 uur Haydn en Bruckner, gespeeld door het Ber- lijns Filharmonisch orkest. 9.40 uur muziek voor een zomeravond. Hilversum II AVRO en NRU 8.05 uur Scala internationaal, de kunst 'belicht in een veelzijdig programma. 10.55 uur Metro's Midnight Music, Metropole Orkest, Trio Frans Eisen en solisten. 183 Hij riep hun namen, is het wilde weg streelde zijn hand een zijdeachtig vel. Maar hij kon zich niet concentreren, het was als ontbrak hem de macht zich innerlijk tegen de roofdieren te beveiligen. Dr. De Wieck vroeg iets, maar de tijgers bromden tegen elkaar, Freek trad ertussen, verbood, moest voor het eerst een bliksemsnelle houw ontwijken; vlak naast zijn arm klapten felle kaken op elkaar. Boris, Gabba, Merano! Zijn stem vermaande, hij riep de grootste tot zich, Merano, die zelfs wel zonder hekwerk door de piste liep. Kom, Merano, braaf! Hij stak zijn hand uit, streelde net als de eerste keer en zovele keren daarna de zachte gestreepte kop. Het dier gromde zachtjes, zijn lange staart zwiepte door de lucht. Onwillekeurig deed Freek een stap terug, snel over zijn schouder kijkend of hij niet bij de loopgang kon komen. Hij zag de grote tijger als uit een katapult op zich toeschie ten, een grauw uit de geopende muil. Freek boog het hoofd, net op tijd, vlak boven hem klapten de machtige kaken, klonk het oerwoudsgebrul, terwijl zachte poten als sterke armen om hem werden heengeslagen. Het ging alles in minder dan een tel. Freeks gezicht was omlaag gebogen; instinctief drukte hij zijn hoofd tegen de warme blanke keel zo kon de tijger hem althans niet in zijn gezicht bijten. Hij hoorde vaag een roep van de dokter? van toelopende pikeurs? Als ze maar niet stoten? Het flitste door hem heen, op hetzelfde ogenblik dat hij de klauwen scherp in zijn rug voelde. Wat hij zo vaak van Leksejkow met deze tijger als spiegelgevecht had gezien, werd nu waarheid bij hem. Hij worstelde in de warme tijgerarmen, boven zijn hoofd loeide dreigend gebrul. Zij vielen samen. Freek klemde zijn handen om Merano's hals, zich zo dicht mogelijk tegen het soepele kattelichaam aandrukkend. Het was zijn enige kans, die hij moest benutten tot er hulp zou komen. Een schot in de lucht verdubbelde de woede van het dier, de andere tijgers brulden, slopen nader. Vertwijfeling greep Freek aan. Hij wist: het ging om zijn leven, hij hield dit niet langer dan seconden vol. De tijger klauwde langs zijn rug en schouders, trachtte hem van zich af te werken, kon dan zijn achterpoten optrekken tussen zich en zijn slachtoffer in. Freek snakte naar adem. Zoals een kat met haar achterpoten langs een muis klauwt, zo worstelde de tijger met hem. Hij voelde de opgetrokken klauwen zijn kleren scheuren, zijn benen verwonden tot aan zijn hoge laarzen, en hoger zijn heup en buik. De doodsangst doofde het pijnbesef. Freek zag niets meer, zijn gezicht en borst lagen tegen het warme kattelijf geperst; hij la'g onder, de tijger bovenop hem. Hij stikte bijna, het gonsde in zijn oren, tussen zijn tanden was het zachte gladde haar van Merano's keel. Schoten, gebrul van dieren, een wilde mensenstem ook, een zweep, die dit keer werkelijk gebruikt werd. De tijger sprong weg, richtte zich tegen zijn aanvaller. Rumoer, dat snel verstilde. Freek had er geen besef van, hij lag achterover in het gele manégezand, dat om hem heen rood van zijn bloed was doortrokken. In een nevel zag hij Leksejkows gezicht vlak boven het zijne, dan dokter De Wieck... Alles vernevelde dichter, werd van rood langzaamaan zwart. Hij had geen besef van pijn, van wonden, hij had niet eens besef van zijn eigen lichaam. Iemand zei nadrukkelijk zijn naam, er klonken prevelende Latijnse kerkgebeden- Toen sloot zich het duister ondoordringbaar en wist hij niets meer. Lentedagen kwamen en gingen, dagen en nachte wissel de elkander af. Maar voor Freek ging de tijd als een bundel verwarde dromen, benauwende gedachten, visioenen van bijtende kaken, klauwende poten, schreeuwen en schie ten, en ondragelijke pijn. Maar zelf belééfde hij dit alles niet, zijn ik lag donker neer en diep bewusteloos op de rand van de dood. Alleen een dof levensbesef was hem gebleven, als bij een dier, dat pijn en angsten voelt en ondergaat zonder meer. (Wordt vervolgd) Het haar groeide met zo'n snelheid dat de men sen onherkenbaar werden. Als ze elkaar op straat tegen kwamen, namen ze netjes hun hoeden af, maar namen werden er niet meer genoemd. Men herkende elkaar niet meer en om vergissingen te voorkomen, zei men alleen maar; „Goeiendaég!" Het was niet prettig dit kieke- boetje spelen. Tot op zekeren dag een oude schipper op een helder idee kwam. Hij nam een stukje hout en 1006: „Maakt U zich daar maar niet ongerust over, mijnheer," lachte een andere stamgast. „Smidje Verholen staat altijd voor iedereen klaar. En hij gaat helemaal voor je door het vuur, als je een paar lek kere sigaren voor hem meebrengt. Hendrik III flor fina, ongepoeierd. Dat is zijn lievelingsmerk." „Nou nou. U bent goed op de hoogte." lachte agent 009. „Allicht," zei de dorpeling trots. „Ik drijf hier een drukke sigaren winkel met een speciaal hoekje snoep en pocket boek?. Smidje Verholen koopt zijn rokertjes en zijn detectiveboekjes altijd bij mij." „Dank U voor de tip," zei 009. „Ik zal het goed onthouden. Hendrik III flor fina ongepoeierd Maar toen ge beurde er iets onverwachts, waar zelfs de meest geslepen geheime agent nau welijks tegen opgewassen is. Jantina Spruytjens, de hupse melkmeid van boer Knolle. was uitgeweest met Krelis, een pronte boerenjongen uit de omtrek. Ze hadden de bioscoop in de stad bezocht en kwamen nu een afzakkertje halen in „Het Wapen van Rijkhuyzen". En nauwelijks had Jantina de breed geschouderde figuur van agent 009 ontdekt, of ze riep: „Kiek 'es, Krelis! Dat is hem! Geheime agent 009! Sjeems Pond, de onweerstaanbare veroveraar! Alle mooien vrouwen vallen onmiddellijk flauw van emoosie, als ze hem schilderde daar met mooie leters zijn naam en beroep op. „Willemsen, schipper". Dit vond allerwege na volging, ieder had voortaan een bordje om, waarop te /ezen stond wie hij was en wat hij deed. Gelukkig was het kiekeboetje spelen afgelopen. Ondertussen zat Jonas te denken, om een middel te vinden dat het haargroeien zou kunnen stoppen zien. Zo staat het in de boekies, en die heb ik allemaal op een klankie bie mijn bed! En daarom val ik ook flauw van emoesie. O lieve Sjeems! Vang je me op?" En met een kirrende zucht liet ze zich heel behendig vlak voor agent 009 in elkaar zakken. Deze kon natuurlijk niets anders doen dan haar bekwaam opvangen „Héla. wat mot dat?" riep Krelis toen verbolgen. „Al staat het duzeznd keer in de boekies, zulke stadse streken mot je bie ons in het dorp niet uuthalen, vrindje!"

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1968 | | pagina 6