Synode weigert onjuiste
uitspraak te herroepen
f
Commentaren
Eenheid kerken moet
naar buiten blijken
Spanningen in Latijns-Amerika
Stellingen van GOS over de rassen
Een woord voor vandaag
Weinig steun voor
motie Volgende GOS in Australië
t
NG Kerk actief
onder Portugezen
Congres reünisten
SSR over
partijvernieuwing
Rassen
Resolutie ICCC-congres
van deze glanzende onder-
zettertjes (met fijn Indisch motief) in etui
voor ieder die nu n nieuwe
abonnee opgeeft!
■1
I
J
Dertig
man
weg
bii wol fabriek
Geref. Gemeentel
intensiveren
evangelisatie
3
ZATERDAG 24 AUGUSTUS 1
Gij verstaat immers de tijd wel, dat het thans voor u de ure
is om uit de slaap te ontwaken. Want het heil is ons nu meer
nabij, dan toen wij tot het geloof kwamen. De nacht is ver
gevorderd, de dag is nabij. (Romeinen 13 11, 12).
Met Christus is het licht in de wereld gekomen. Hij zegt: „lk
ben het licht der wereld. Waar dat licht niet kan doordrin
gen, w en blijft het nacht. Waar nacht is, wordt geslapen, ook
al zijn de mensen er misschien van overtuigd, dat zij wakker
zijn. Wakker maken kan maar één: Christus.
Zijn wij ontwaakt? Zijn wij opgestaan? Staan wij in het licht
van Christus? Daar wil Hij ons hebben. Daartoe is Hij gezon
den. Hij wil niet, dat wij in de duisternis blijven.
Feitelijk blijven wij liever wel in het donker. Het licht kan
zo onbarmhartig onze gebreken onthullen. Maar dit licht is
anders. Paulus noemt het „heil". Als wij uit ons bed stappen,
zien wij er meestal niet op ons voordeligst uit. Je schaamt je,
als de melkboer al belt en je moet aan de deur komen.
Wij hebben inderdaad geen reden, om trots op onszelf te zijn.
Maar daarom zegt Paulus aan het eind van dit hoofdstuk ook:
Doet de Here Jezus Christus aan
Plat gezegd luidt zijn parool: wakker worden, opstaan, aankle
den!
Toch om over na te denken.
Wij lezen vandaag: 2 Koningen 23
Wij lezen morgen: 2 Koningen 23
15-34.
35-24
JOHANNESBURG Onder
Portugees sprekende inwoners vj
Zuid-Afrika is een groeiende b|
langstelling voor de Nederduitse G|
reformeerde Kerk,
In Pretoria worden al enige
kerkdiensten en zondagsscholen v<
hen gehouden. Nu heeft de Ned»
duitse Gereformeerde Kerk een
dikant benoemd voor het werk on<
de Portugees sprekende imïnigranl
in de zuidelijke voorsteden van
hannesburg.
(Van onze kerkredactie)
LUNTEREN Op de laatste dag van de Gereformeerde Oecu
menische Synode heeft de gereformeerde delegatie nog één
vergeefse poging ondernomen om de GOS uit te laten spreken
wat naar haar mening de kern is van het rassenvraagstuk.
Gistermorgen kreeg prof. dr. D. C. Mulder van de voorzitter,
prof. dr. K. Runia, de kans om nog een motie in te dienen.
De delegatie en ook het moderamen waren er ten volle van
overtuigd dat de motie volslagen aanvaardbaar was. Maar de
gereformeerden kregen nauwelijks enige steun.
In gereformeerde kring is de I
laatste tijd vooral scherp verzet aan
getekend tegen een uitspraak van de
synode van Potchéfstroom in 1958. Er
was zelfs door gereformeerde classes
uit Nederland een verzoek aan de
synode gericht om die uitspraak in te
trekken.
In 1958 sprak de synode uit: „Het
feit dat „God uit een bloed alle
mensen geschapen heeft." (Handelin
gen 17:26) houdt in dat de fundamen
tele eenheid of solidariteit van het
menselijk ras ten minste even belang
rijk is als alle rassen- en kleur
verschillen."
Het bezwaar van de gereformeer
den was dat hier de verscheidenheid
(Van onze kerkredactie)
LUNTEREN Het racisme is
door de Gereformeerde Oecume
nische Synode veroordeeld. Is
ook de apartheid veroordeeld?
Dat is de vraag die op het ogen
blik velen bezig houdt. Velen
denken van wel, een aantal Zuid
afrikanen echter van niet. Juist
daarom zullen de resoluties van
de gisteren gesloten synode de
aandacht van velen hebben.
Gisteren publiceerden we reeds de
volledige tekst van het tweede deel
van de aangenomen voorstellen,
waarin de kerken gevraagd wordt
een aantal specifieke dingen te ver
werpen. Dat waren de toepassingen
van de dertien stellingen van het
eerste deel. Door gebrek aan tijd en
ruimte konden we die gisteren niet
publiceren. Omdat velen belangstel
ling ervoor hebben doen wij dat van
daag:
1. Gods geboden aan de mensen,
dat zij liefde betonen en gerech
tigheid beoefenen moeten, zijn
geen tegenstrijdige, maar met el
kaar overeenstemmende normen
voor de houding en het gedrag
van mensen persoonlijk of in
groepsverband en zij zijn van
toepassing op rassenverhoudin
gen.
2. Waarachtige naastenliefde ver
eist dat wij onze naaste aanvaar
den. ongeacht diens ras of cul
tuur, als geschapen naar het
beeld Gods; dat wij hem in zijn
persoonlijkheid respecteren als
schepsel Gods; en dat wij bereid
zijn ons in te leven in zijn positie
om zo te begrijpen hoe wij ons
tegenover hem te gedragen heb
ben in persoonlijke en
maatschappelijke verhoudingen.
Offers
S. Aangezien het de mens eigen is
eerder zijn eigen belangen na te
streven dan het welzijn van zijn
medemens, behoort de kerk na
druk te leggen op de individuele
en collectieve plicht van de mens
zich op te offeren voor het wel
zijn van anderen. Zelfopoffering
om Christus' wil is de hoogste
vorm van zelfbehoud, want zelf
behoud gaat alleen dan samen
met gehoorzaamheid aan het
tweede liefdegebod wanneer het
wordt bepaald en beperkt door
de bijbelse eisen van liefde en
gerechtigheid.
4. Voor een juist begrip van de
rechten, gelijkheid, en waardig
heid van de mensen behoren wij
hen allen niet slechts te zien als
schepselen Gods, geschapen naar
Zijn beeld, maar ook als mensen
die gezondigd hebben en verlos
sing behoeven. Daarom moeten
wij in onze verhouding tot mede
gelovigen de nieuwe eenheid er
kennen waarin alle Christenen
ongeacht hun ras delen dank zij
hun verlossing door Christus,
zonder daarbij de verschillen in
taak, talenten, en verantwoorde
lijkheden uit het oog te verlie
zen.
5. Christenen moeten worden aan
gespoord hun gezamenlijke
schuldverbondenheid met een
wereld die verscheurd is door
een zondige verdeeldheid en ge
aardheid te erkennen. Zij moeten
worden opgeroepen zich in dit
opzicht van hun zonde te beke
ren en het te herstellen door
Christus te volgen in de weg der
liefde.
6. In de Woordverkondigingen moet
de kerk, aan wie de boodschap
van het koninkrijk van Christus
is toevertrouwd, moedig en toe
passelijk spreken over actuele
problemen, tot opbouw en ver
maning van haar leden, en waar
nodig, kritiek oefenen op het be
leid van overheden en organisa
ties.
Verantwoordelijkheid
7. De kerk moet gelovigen door
middel van onderwijs en tucht
toerusten tot dienst aan God in
alle samenlevingsverbonden. Ge
lovigen moeten ook het liefde
gebod verkondigen in rassenver
houdingen, persoonlijk en waar
mogelijk in georganiseerd ver
band en het toepasselijk maken
op het beleid van de burgerlijke
regering en de maatschappelijke
structuren.
8. Christenen in het algemeen en de
kerk in het bijzonder hebben een
verantwoordelijkheid ten opzich
te van leden van alle rassen die
lijden onder armoede, onderont
wikkeling en politieke verdruk
king. Gelovigen moeten bereid
zijn om alles in het werk te stel
len om het lijden van zulke
mensen te verlichten.
Geduld
9. In haar pastorale dienst behoort
de kerk ernaar te streven om een
houding van rassen-superioriteit
en rassenvooroordeel uit te roei
en door haar leden te brengen tot
volle christelijke wasdom op het
punt van rassenverhoudingen.
Dit moet geschieden met een
sterke aandrang, met volharding,
en met geduld.
10. In gehoorzaamheid aan de zen
dingsopdracht van Christus moet
de kerk het evangelie verkondi
gen aan alle volken ongeacht hun
ras. Het beginsel der naastenlief
de eist, dat deze zendingsarbeid
de aard en cultuur van hen die
de blijde boodschap ontvangen,
eerbiedigt, zodat de jonge kerken
komen overeenkomstig de
Schrift.
Eredienst
11. De eenheid van het lichaam van
Christus moet onder christenen
ongeacht hun ras tot uitdrukking
komen in gemeenschappelijke
eredienst, met inbegrip van het
Heilig Avondmaal. Het is moge-
lijk, dat verschillen in taal of
cultuur de vorming van afzon
derlijk gemeenten, vaak met
haar eigen vorm van prediking
en eredienst, raadzaam maakt; in
deze gevallen is het verstandig,
een uitwendige en daarom kunst
matige vorm van eenheid niet te
forceren, maar de verscheiden
heid binnen de kring van Gods
volk te erkennen. De gezamen
lijke eredienst echter van
mensen van verschillend ras kan
een positieve betekenis hebben
als een teken van de diepste een
heid der Kerk en op deze wijze
ten voorbeeld zijn aan de samen
leving in haar geheel.
Huwelijk
12. De Heilige Schrift spreekt zich
niet uit over huwelijken tussen
personen van verschillend ras;
een huwelijk aangaan is in de
eerste plaats een persoonlijke en
familie-aangelegenheid. Kerk en
staat behoren zich er van te ont
houden interraciale huwelijken
te verbieden, omdat zij niet het
recht hebben de vrije keus van
een huwelijkspartner in te per
ken.
13. Elke rassengroep moet .iet recht
hebben de voorkeur te geven aan
een bepaalde mate van geschei
den ontwikkeling, maar nimmer
ten koste van een andere rassen-
groep in dat land. Terwijl de
wijze waarop zulk een ontwikke
ling plaatsvindt ran plaats tot
plaats kan verschillen, is het een
eis van de christelijke ethiek, dat
liefde en gerechtigheid uitgeoe
fend worden en dat alle groepen
isolement vermijden en een hou
ding van wederzijdse behulp
zaamheid bevorderen.
LUNTEREN De reünistenorga
nisatie der Societas Studiosorum Re-
formatorum houdt de laatste twee
dagen van deze maand haar jaarlijks
congres in het conferentieoord „De
Blije Werelt" in Lunteren. Het thema
is ditmaal de vraag: hergroepering
der partijen?
's Vrijdags zullen spreken prof. mr.
F. J. F. M. Duynstee (Nederlandse
politiek, gisteren en vandaag), mr. E.
C. M. Jurgens (christelijke politiek?
Zelfs radicaal-christelijke politiek?)
en prof. dr. C. J. B. J. Trimbos (Psy-
cho-hygiëne en pplitiek).
's Zaterdags ziillen het woord voe
ren dr. E. van Raalte (Hoe de partij
en groeiden en niet altijd bloeiden)
en prof. mr. P. J. Verdam (Program
partijen?).
NED. HERV. KERK
Beroepen te Mastenbroek, A. van
der Vlist te Andel (NB).
Bedankt voor Dieren (3e pred.pl.),
P. Landweer te Nigtevegt.
GEREF. GEMEENTEN IN NED.
Beroepen te Veenendaal, J. Panne-
koek te Temeuzen.
en de eenheid als gelijken naast el
kaar worden gesteld. Dat is bijbels
gesproken onjuist, zeiden zij. De bij
bel gaat uit van de fundamentele
eenheid. Daarom verzochten zij de
synode deze uitspraak van toen in te
trekken en te vervangen door een
uitspraak waarin de verscheidenheid
ondergesteld wordt gemaakt aan de
eenheid.
Lusteloos
Dit was meer dan een leuk theolo
gisch puntje, hoewel de synode dit
amendement wel als zodanig behan
delde. Juist de grote nadruk op de
verscheidenheid van de mensen
wordt vaak aangevoerd om de apart
heidsideologie theologisch te funde
ren. Een dergelijke uitspraak zou te
gen het hart van deze ideologie ge
richt zijn.
Evenmin als in de vroege o'chtend
de synode bereid was om een speci
fiek voorstel van prof. Mulder te
aanvaarden, was zij dit in de late
ochtend ook niet. Weer kwamen de
Zuidafrikanen in het geweer, dit
maal niet met theologische argumen
ten, maar met juridische.
De andere synodeleden zwegen. Al
leen de christelijk - gereformeerde
ds. J. H. Velema sprak nog en gaf
wat steun om het amendement in
bespreking te krijgen. Het strandde
in de synode echter op een zandbank
van lusteloosheid.
Australië
Het vergaderen in de nacht zat de
synode gisteren nog de hele dag
dwars. De fut was er uit. Pro forma
werden nog een aantal organisato
rische zaken afgehandeld, maar het
ging niet meer van harte. De synoda
le vlam was uitgebrand.
Omstreeks half vier sloot prof. dr.
K. Runia uit Australië de synode met
een dankwoord aan allen die veel
voor deze synode hadden gedaan.
Prof. Mulder had toen de presidenti
ele troost al ontvangen dat zijn kerk
op de volgende synode een officieel
gravamen kan indienen. Die zal in
1972 gehouden worden in Australië,
waarschijnlijk in de stad Sydney.
TAE Gereformeerd Oecumenische
Synode is niet ontploft. Integen
deel, met een grote mate van eens
gezindheid zijn uiteindelijk stellingen
aanvaard die misschien lang niet
iedereen voldoen, maar toch een flink
stuk verder gaan dan de vage uit
spraken van Grand Rapids.
In dat opzicht is deze synode beslist
een stap vooruit gekomen.
Er kan geklaagd worden over het
feit dat een moede synode gister
morgen niet meer de lust opbracht
om zich nog eens diep te bezinnen
op een uitspraak van 1958, zoals
prof. dr. D. C. Mulder zo graag had
gezien.
Er kan ook geklaagd worden over
het feit dat prof. Mulder er eergis-
ternacht niet in slaagde nog een
punt aan de dertien stellingen toe te.
voegen, waarin duidelijk een aantal
fundamentele mensenrechten, als
wonen waar men wil, naar school
gaan waar men wil en werken waar
men wil werd vermeld.
Misschien heeft het rapport daardoor
niet de vinnige tanden gekregen die
het volgens zeer velen in ons land
had moeten hebben in een tyd van
rassenvooroordelen en rassenconflic
ten. Toch geloven wij, dat het rapport
zoals dat nu voor ons ligt stevige
kaken heeft. Want op dit rapport
kan ook Zuid-Afrika worden aange
sproken.
Verder spreken
/AP de synode is stevig gedebatteerd
over de rassenproblemen. De
Zuidafrikanen zijn aangevallen en
pastoraal vermaand. Zij op hun
beurt hebben zich met kracht ver
weerd.
Toch is het een gesprek van broe-
es' 3
ders geweest. Na de ervaring v;
consultatie van Cottesloe in 196
dat een winstpunt. Toen zijn
Zuidafrikanen naar huis gegaan
het vaste voornemen alle ban
met andere kerken te breken.
het eerst sinds toen is thans
werkelijk tot en met elkaar ges]
ken.
Juist daarom mag dit gesprek Ij'
in een rapport verzanden. Dit i n;
port moet een basis zijn voor vei)m
spreken, het liefst in Znid-Afj jj,
zelf.
Wie niet voldaan is, beseffe dat
begin is gemaakt dat om voortzet)
schreeuwt.
Synode
T^ÉN ding heeft deze vergaderd'
van de Gereformeerde Oi jf'
t
2t(j
Kr
dr
vl
menische Synode opnieuw gele»
Zij is geen echte synode; zij
geen bindende besluiten opleg
aan de ledenkerken. va
Maar tijdens de vergadering b)Li
telkens weer, dat sommige gedjlO
geerden deden alsof het een syiiia
was, waar beslist besluiten moedve
vallen.
Dat is de achtergrond van dat
wel teleurstellende eerste be^a
over de vrouw in het ambt. Melte
tegen 22 stemmen werd aanvajL»
dat het de „duidelijke leer vajPU
Schrift is dat de vrouw niet be1ov
tigd kan worden in het regerend* a
lerende ambt". is
Als we „teleurstellend" zeggen, dch
ken we in dit geval niet zozeer lre
het slot van die zin, als aan hetiye
gin. De synode was verdeeld ovei?."
duidelijkheid. Ze had dat eeij
moeten uitspreken. wj
Dergelijke uitspraken moeten in Wj
toekomst vermeden worden. Dat
alleen als gezocht wordt naar
andere structuur. Daaraan is op
synode helemaal geen aandacht
schonken. Maar we geloven dat
volgende synode daar niet meer
kan ontkomen.
(Van een onzer medewerkers)
CAPE MAY (VS) De chris
telijke eenheid zal zich ook als
zodanig moeten manifesteren.
Ware christenen en ware christe
lijke kerken zijn verplicht, om
samen te werken en elkaar te
BISSCHOPPENCONFERENTIE KAN NIEUW BEGIN ZIJN
BOGOTA Aan de conferen
tie van Latijnsamerikaanse bis
schoppen, die vandaag door de
paus wordt geopend, wordt veel
belang gehecht. Zij kan het be
gin zijn van een nieuwe houding
van de Rooms-Katholieke Kerk
in dit contingent tegenover de
nijpende sociale problemen.
De ongeveer driehonderd bisschop
pen zullen discussiëren aan de hand
van een zeer kritisch werkdocument,
dat de sociaal-politieke structuur van
Latijns-Amerika behandelt. Men
heeft al gezegd, dat als de bisschop
pen dit document zouden aannemen,
dat de belangrijkste kerkelijke ge
beurtenis in Latijns-Amerika zou
zijn m anderhalve eeuw.
De conservatieven nemen
voorshands echter nog sterke posities
in.
In Columbia zelf wordt de kerk
over het algemeen als conservatief
beschouwd. De CcJumbiaanse hiërar
chie acht bepaalde delen van het
werkdocument gevaarlijk. Dat geldt
I vooral het stuk. dat de verhouding
analyseert tussen het met geweld ge
paard gaande verzet van het volk en
de hachelijke economische situatie.
Tin
De Boliviaanse kerk is progressief.
Zij heeft zich met kracht gekeerd te
gen de heerschappij van de grote in
dustriëlen, die de tinproductie be
heersen. Het episcopaat kant zich te
gen de politieke activiteit, de voor
rechten en de onnodige uitgaven van
de strijdkrachten, met name het ho
gere kader, en noemt de bevol
kingsgroei van Latijns-Amerika alar
merend.
De kerk in Brazilië wordt geken
merkt door felle tegenstellingen. De
„oude" rooms-katholieken moeten
niets hebben van hervormingen. De
linkervleugel van het episcopaat on
der aanvoering van aartsbisschop
Helder Camara van Recife wil een
grondige hervorming van de sociale
Ik geef op als
nieuwe abonnee:
betaalt: per kwartaal per maand
Als beloning voor mijn aktiviteit
ontvang Ik een set onderzettertjes.
Oe nieuwe abonnee krijgt onze krant
veertien dagen gratis.
M— naam
Inzenden aan Bureau van dit blad
i
en economische structuur. Deze pro
gressieve bisschoppen. voor het
grootste deel uit het noordoosten van
Brazilië, willen niets meer weten van
het bondgenootschap tussen de kerk
en de rijken.
Het gevolg is een scherpe contro
verse met conservatieven in het Bra
ziliaanse episcopaat, waarvan bis
schop Proenca Sigaud van Minas Ge-
raes de voornaamste woordvoerder
is. Vorige week spraken dezen als hun
mening uit, dat communistische ele
menten de seminaries zijn binnenge
drongen en al hoge posten in de kerk
bezetten.
Trouw
De Mexicaanse kerk volgt trouw de
richtlijnen van Rome. Dit is weer
gebleken na de publikatie van de en
cycliek Humanae Vitae, waarop het
episcopaat direct reageerde met een
openlijke betuiging van trouw aan de
paus.
Naar aanleiding van de encycliek
Populorum Progressio heeft het
episcopaat van Mexico onlangs een
herderlijk schrijven doen uitgaan,
waarin de nadruk wordt gelegd op
het verstoorde evenwicht tussen de
verschillende sectoren van het econo
mische leven in het land. De bis
schoppen noemden de uitbuiting van
de onderste bevolkingslagen „binnen
lands kolonialisme". Zij willen een
grondige agrarische hervorming en
een beter ontwikkeld politiek besef
bij de massa.
De kerk in Uruguay wordt gedomi
neerd door een progressieve clerus.
Die progressiviteit gaat zover, dat het
werkducument als „vaag" en „te
voorzichtig" werd gebrandmerkt
Aartsbisschop Carlos Partelli van
Montevideo zal een vooruitstrevender
document op de bisschoppentafel leg
gen.
De Venezolaanse kerk. die zowel in
regeringskringen als bij de massa
grote invl<5ed heeft, kenmerkt zich
door een gematigd progressieve hou
ding.
Schrik
De kerk in Chili speelt geen actie
ve rol in de politiek. Zij werd verle
den week opgeschrikt, toen een groep
priesters en leken, die een revolutie
binnen de kerk willen, de kathedraal
van Santiago bezetten.
De Peruviaanse kerk is nationa
listisch en trouw aan het Vaticaan.
De hiërarchie heeft zich dan ook di
rect achter de encycliek Humanae
Vitae geplaatst.
De kerk in Argentinië is conserva
tief uit traditie en progressief uit
roeping. Jonge priesters en leken wil
len verzet tegen de gevestigde orde.
De karmelieten ziin conservatief, de
jezuïeten progrssief. Uit de sa
menstelling van de delegatie naar
Bogota blijkt wel, dat de Argentijnse
kerk de teugels vast in handen wil
houden en de noodzakelijk geachte
hervormingen, van de maatschappij
met matiging en langs evolutionaire
weg wil invoeren.
zoeken tot een getuigenis voor de
wereld.
Aldus wordt gezegd in een belang
rijke resolutie, aangenomen op het
zevende ICCC-wereldcongres. De
resolutie was opgesteld door een
commissie vanuit de afgevaardigden
en werd in de plenairê vereadering
verdedigd door de Nederlander drs.
J. P. Versteeg.
De ICCC wordt niet geheel ten
onrechte verweten, dat zij zich
verschuilt achter de eenheid van de
„onzichtbare" kerk, om op deze wijze
de werkelijke vraag van de eenheid
der kerken uit de weg te eaan Daar
om is het van betekenis dat in deze
resolutie uitdrukkelijk gesteld wordt,
dat een eenheid, die zich niet als
zodanig manifesteert, geen christe
lijke eenheid is. maar alleen een een
heids-idee.
Ook wordt in deze resolutie, die
uitgaat van Christus' hogepriesterlijk
gebed voor de eenheid der zijnen in
Johannes 17. de eenheid omschreven
als een eave van Christus. Daarop is
Christeli'ke eenheid geen zaak van
menselijke inspanning. De christe
lijke eenheid is niet te maken, maar
slechts te geloven.
Aan de andere kant wordt ook ge
zegd: „Wij vergeten daarbii niet. dat
God zijn werk doet ook met be
trekking tot de eenheid van ziin volk
als een werk. waarin mensen „me
dewerkers Gods" mogen zijn."
Bijbel
TILBURG De Wollenstoffenfa-
briek André van Spaendonck en Zo
nen NV uit Tilburg zal op korte ter
mijn door reorganisatiemaatreeelen
dertig van de honderd werknemers
in de spinnerii ontslaan. De directie
zegt dat voor hen een zeer gunst'se
regeling is getroffen.
Met de verdere reconstructie var
het bedrijf zal nog ongeveer twee en
een half jaar zijn gemoeid. Op de
personeelsbezetting zal dit niet van
invloed zijn. Bij het overigens nog
kerngezonde bedrijf werken thans
zevenhonderd mensen.
In een resolutie over het gezag van
de Schrift, waaraan prof. dr. B. J.
Oosterhoff heeft meegewerkt, wordt
gewaarschuwd tegen de tendens, om
Christus en de Schrift van elkaar te
scheiden. ..Een Christus, die niet de
Christus van de Bijbel is. Is niets
anders dan een produkt van de
menselijke verbeelding. Nooit zullen
wij iets over Jhristus kunnen weten,
dan door het lezen en bestuderen van
de Bijbel", zo lezen we in deze reso
lutie.
Tot dit lezen en bestuderen van de
Blibel wordt dan ook opgeroepen.
„Wij roepen Gods volk op. om dage-
'li.iks de Bijbel te bestuderen, in bid
dende afhankelijkheid van de leiding
van de Heiliee Geest, om over de
Biibel te mediteren, om hele hiibel-
gedeelten uit het hoofd te leren en
om het duidelijk onderricht van de
W'ppr in Rnrnnn
weer
max. temp
neer
gisteren
«lag
Kopenhagen
onbew.
22
0
'.onden
h bew
26
0
Amsterdam
0
24
0
Luxembur»
onbew
22
0
Parijs
1 bew
0
Nice
onbew
23
9
Frankfori
1. bew
23
0
München
z bew
19
0.0
Zurich
onbew
20
0
Genève
onbew.
22
0
Rome
motregen
25
9
Madrid
onbew.
36
0
Majorca
onbew.
28
0
Bijbel met betrekking tot »ng
verschillende aspecten van ons le
te volgen."
Communisme
oc
Een andere resolutie handelt c de
het communisme. Allereerst wordt de
deze resolutie gewaarschuwd te
de communistische infiltratie in
kerken van de westerse landen e
vooral in de Wereldraad van Kerk on;
Met name wordt daarbij kritiek gt
verd op de verkiezing in Uppsala »Uc
patriarch German van Joegosla ds
tot lid van het oresidhim van de re<
reldraad. Hiermee is volgens
ICCC een stuk communistische in
tratie in de 'eiding van de Were n 1
raad gekomen.
Verwezen wordt "naar vroeg
uitspraken van de Servisch-Ort
doxe Kerk in Noord-Amerika en tad
de subcommissie voor binnenlan she
vei"srheid van de Amerikaanse
naat. i
Ook wordt in deze resolutie t
waarschuwd tegen de comn
nistische infiltratie ir de huidige au
litieke situatie. P'
GOUDA In overeenstemrr
met het besluit van de laatste gc ei
rale svpnde, e'nd juni. hebben ev
eellsat'e^nutaten van de Gere e
meprHp Opmeenten hes'oten. om
ook In Nederland het evan^elisa^
werk ''padwprkel''k ter hand te
men Fvanre'ist W. van Kranentyrsc
1p Merkcem fAntwe-nent zal op i
Nederlandse post te werk wotflgt
gesteld. »r
In „De Saambinder" van deze w
worden sollicitanten ongeroepen
het werk van de hepr Van Kran
burg in Merksem over te mmen.
IV-
'Sffl
Harrbrwiik klaar
DFN HAAG De n-'puwe wrt
binding tussen T-e'vstjtd en Hare
whk is gisteren klaargekomen,
weg. die vier milinen gulden h< j.
gekost, vprvangt de bpstaande fl Ux
de Krardiik. De verbinding tussen
twee p'aatsen is nu r°gen kilom' er
korter dan voorheen D® afstand
droeg toen dertig kilometer.
OU
UTRECHT Werkspoor Utrf iet
VV heeft van de Vod Rnnnn
een nieuwe ondrppht gekregen
n2 var twaalf »wo® wpo"»«cfpjl
7on'c hakend hppf» dp
mapnrlpr ®plor»on al «nnrtgpM
ttveewancnc*pll„n In ITlrooht best»
Dp gehple order zou uiterlijk i
1970 moeten worden afgpleverd.
totale opdracht vergt een investerif^a
van circa 12 miljoen gulden.