Indonesiërs verzoeners in apartheids debat Blake wijst uitnodiging ICCC-congres af van Zuid-Amerika ziet uit naar spreken van paus Een woord voor vandaag Kamper breuk op synode GOS kreeg twee rapporten voorgelegd ICCC schuwt confrontatie niet Uw probleem is het onze.. M. J. HEULE OVERLEDEN REIS ZET VEEL OP SPEL van deze glanzende onder- zettertjes (mot lijn Indisch mot iel) in etui voor ieder die nu n nieuwe abonnee opgeeft! 'Tl I Uniecollecte grotendeels over grens Wie zijn vriend medelijden onthoudt, die verzaakt de vreze des Almachtigen. (Job 6 14). Er zijn veel raadsels in het leven. Waarom is er zoveel on recht, oorlog, leed, ziekte in de wereld? Waarom moet de vrome lijden? Job moet lijden. Vrome mannen komen, om hem te troosten. Zijn vrienden. Omdat ze vroom zijn, is het voor hen zeker, dat God recht is in al Zijn weg en werk. Job moet dus schuld hebben, omdat hij zo gestraft is. En zij dringen er bij hem op aan, zijn zonde te belijden. Omdat zij als vrome mannen aan Gods kant staanveroordelen zij de mens. Maar kunnen wij in dit gebeuren scheidsrechter zijn? Heeft God het nodig, dat wij Zijn gerechtigheid verdedigen? Trek ken de vrienden God daarmee niet in het menselijke vlak? Job. die zijn God niet begrijpt, is veel dichter bij God. Hij weet. dat het niet aan ons staat, de raadsels van het leven te verklaren. God vrezen betekent: om Gods wil aan de kant van de mens staan, mede te lijden met zijn naaste, mee te dragen, voor hem te bidden. Geen theoretiseren. Voor alles aan de kant van de mens staan. Wie zo met zijn medemens omgaat, die vreest God. Ja, wij vrezen God, dóórdat wij mede lijden met onze naasten. Wij lezen vandaag: 2 Koningen 22. DONDERDAG 22 AUGUSTUS 1968 (Van onze kerkredactie ZWOLLE De scheuring in de gereformeerde kerk (vrijgemaakt) te Kampen is deze week weer ter sprake gekomen op de buitengewone particuliere synode van deze kerken in Overijssel. Na een dag verga deren is de synode geschorst tot vrijdag. De commissie van advies bleek verdeeld te zijn. Het meerderheids rapport beslaat maar liefst 136 pagina's en is ondertekend door ds. M. K. Drost te Dalfsen. ds. J. Geelhoed te Rouveen en ouderling Heckert. Het minderheidsraDoort (20 pagina's) is van ds. C. Bakker. Oldenzaal en ouderling StulD. De meerderheid wil, dat de „ker- keraad-Gritter" (dat is de groep, die zich met behulD van prof. J. Kamphuis afgescheiden heeft) aan gemerkt wordt als de enige wettige raad van de zusterkerk ter plaatse. De minderheid stelt voor, om de kerkeraad-Gritter met zijn gemeente met de meeste aandrang op te wek ken. zich weer te stellen onder opzicht en tucht van de kerkeraad- Bos. Perry Rhodanreeks van Born. As sen: Atoom-alarm, door K. H. Scheer en Clark Darlton, 95 blz., 1,25 en Het Mutantenkorps, door Scheer en Darlton 96 blz., 1.25. (Van onze kerkredactie) LUNTEREN De Gereformeerde Oecumenische Synode heeft gisteren nog geen keus kunnen maken uit de twee rapporten die uit de commissie van advies voortgekomen zijn. (Van een onzer medewerkers) CAPE MAY (VS) Zoals be kend keert de internationale Brieven 41e niet tljn voorsten ven naam en adrei kunnen niet tn behandeling worden genomen. Ge heimhouding te verxekerd. Vragen die niet onderling met elkaar In verband «taan moeten In afzonder lijke brieven worden gesteld. Per brief dient een gulden aan postze gels te worden Ingesloten. Vraag: Zee- en rivierweringen bestaan meestal uit stukken rots steen. De kleine stukken hardsteen zijn meestal 4-, 5- of zeskantig. als het ware gesneden. Hoe worden zul ke ijzerharde stukken bewerkt en waar? Antwoord: Basalt kristalliseert zich in die vorm uit in verband met de vorm der moleculen. Basalt vloeit namelijk door vulkanische werking gloeiend heet uit de grond en vormt bij afkoeling de door u opgemerkte zuilen. Vraag: Welk verschil is er tussen loon, soldij, traktement, honorarium en gage. Antwoord: Al die woorden duiden beloning voor arbeid aan. Loon is een zuiver Nederlands woord met oorspronkelijke betekenis van voor deel. Soldij hangt samen met ons woord voor zout (vroeger ruilmiddel bij uitnemendheid) en wordt voor namelijk gebruikt voor soldaten, waarin u dezelfde woordvorm te genkomt. Traktement is Frans, wordt vooral gebruikt voor ambte naren, hoger geplaatste werknemers, enz. Honorarium hangt samen met het Latijnse honor of eer en duidt op een ereloon voor gestudeerde personen. Gage is een Frans woord en wordt gebruikt voor zeelieden. Vraag: Kan een neger of kleurling blozen? Waarom hebben ze altijd kort haar en nooit een baard? Antwoord: Iemand met een don kere huidskleur wordt niet zo licht rood als hij bloost maar donkerder van gelaatskleur. Negers hebben van nature geen of weinig baard groei en meestal zeer kort en kroe zig haar. Er zijn veel rassen op de wereld die weinig baardgroei heb ben. Vraag: Is er ook een schriftelijke opleiding voor wetenschappelijk re kenaar? ■Antwoord: Volgens de inspectie schriftelijk onderwijs bestaat een dergelijke cursus niet. Er zijn oplei dingen aan de technische hogescho len te Delft en Eindhoven, en bij het mathematisch centrum. raad van christelijke kelken (ICCC) zich tegen de wijze, waarop in de Wereldraad van Kerken de oecumene gereali seerd wordt. De ICCC schuwt echter de confrontatie met de Wereldraad niet. Dat blijkt wel uit het feit, dat se cretaris-generaal dr. Eugene Carson Blake van de Wereldraad is uitgeno digd, om te spreken op het wereldcon gres, dat op het ogenblik In Cape May wordt gehouden. Hem werd daarbij gezegd, dat hij de volledige vrijheid had. om te spreken waaro ver hij maar wilde. Maar dr. Blake heeft de uitnodiging van de hand ge wezen. Een belangrijk nieuw lid van de ICCC is de Verenigde Presbyteri aanse Kerk van Pakistan. Wij heb ben reeds eerder bericht over de scheuring, die zich dit jaar in deze grootste kerk van Pakistan heeft voorgedaan. Volgens de ICCC betreft het hier een conflict tussen Amerikaanse zen delingen, die de nieuwe Amerikaanse Belijdenis-1967 propageerden en de synodevoorzitter dr. K. L. Nasir. Het grootste deel van de kerk staat ach ter Nasir en heeft zich nu bij de ICCC aangesloten Dit betekent voor deze kerk een groot financieel of fer. Samenbinding Maar dit voorbeeld maakt duide lijk, wat de ICCC wil zijn: de orga nisatie van die kerken, die in de strijd tegen een theologie, waarin de Bijbel niet meer tot zijn recht komt. elkaar vinden. Het meest wezenlijke aspect van het werk van de ICCC de samenbinding van alle orthodoxe (Van onze kerkredactie) BLOEMENDAAL Gisteren is over leden de heer M. J. Heule. H(j is 82 jaar geworden. Jarenlang is de heer Heule een stuwende kracht in het evangeli satiewerk in Nederland geweest. In 1913 werd door zijn initiatief de Vereniging tot verspreiding van de Hei lige Schrift opgericht De heer Heule was 43 jaar belangeloos en met grote toewijding secretaris-penningmeester van deze vereniging. In 1957 werd hij opgevolgd door zijn zoon de heer F. F. C. Heule. In 1926 richtte hij daarnaast de Pau- lus-vereniging op. die zich speciaal richt op het jeugd-evangelisatiewerk. Ook van deze vereniging was hij van 1926 tot 1965 secretaris-penningmeester. Van zijn tien kinderen zijn er twee predikant (in Rotterdam en Den Haag) en twee met een predikant getrouwd. De begrafenis vindt zaterdagmiddag plaats om half twee op de Nieuwe Oos terbegraafplaats te Amsterdam. Tevoren is er een rouwdienst in de gerefor meerde kerk te Bloemendaal. die om tien uur begint evangelische krachten in de kerken over de gehele wereld. Een aspect van het werk van de ICCC, dat steeds belangrijker wordt, is de materiële hulpverlening. In de ICCC gaat men uit van de overtui ging dat de eerste roeping van de kerk van Christus de evangeliever kondiging is. De secretaris van de dienst voor hulpverlening, de Ameri kaan ds. J. Shaw, legde er in zijn rapport, dat hij op het congres uit bracht, evenwel de nadruk op, dat de juiste verkondiging van het evangelie ook de hulpverlening met zich meebrengt. Voorzover het mogelijk is, probeert de ICCC in de dienst van de hulpver lening gestalte te geven aan de eis van de christelijke barmhartigheid. In de afgelopen drie jaar werd voor de hulpverlening vier miljoen uitge geven. Dat is meer dan het dubbele van de periode daarvoor. Het grootste deel van dit bedrag ging naar Korea en Latijns-Amerika. De hulpverlening bestond vooral in voedsel, geneesmiddelen en financiële steun in allerlei vorm. De Ameri kaanse en Canadese kerken nemen hiervan het leeuwendeel voor hun rekening. En als de wens van een betrekkelijk groot deel van de synode in vervulling gaat, dan zal helemaal geen keus gemaakt behoeven te worden, want dan worden de twee rapporten geïnte greerd. De Indonesische predikant ds. Soetarno was de eerste die een dergelijk huwelijk tussen de rapporten voorstelde. Het minderheidsrapport is on dertekend door prof. dr. J. Ver- kuyl, de Delftse studentenpredi kant R. J. van der Veen, ds. Budiman en door W. H. Siregar. Het wil de vroegere uitspraken van de GOS afwezen en vraagt bijvoorbeeld van de Zuidafri- kaanse kerken om te overleggen of het niet hun roeping is om zich in te zetten voor een ver andering in de wetgeving van hun land. Het meerderheidsrapport is van Zuidafrikaanse zijde onder tekend door dr. J. D. Vorster, ds. D. P. Botha en prof. dr. J. L. Helberg, van Nederlandse zijde door ds. J. H. Velema en ook door de (gekleurde) Cevlonese predikant H. A. van Hoff. Het biedt de synode 15 resoluties. Leden van de Zuidafrikaanse delegatie bespreken het GOS- debat over het rassenvraagstuk. Links dr. J. S. Gericke ui t Stellenbosch. Rechts dr. D. J. Vorster uit Kaapstad. Die uitspraken zijn allemaal vrij algemeen. Er wordt bijvoorbeeld ge zegd dat de kerk ernaar moet streven „om een houding van rassen-superio- riteit en rassenvooroordeel uit te roeien". In het zendingswerk moeten jonge kerken zo snel mogelijk wor den gebracht „tot eigen uitdruk kingsvormen". Wel wordt gezegd: „De eenheid van het lichaam van Christus moet onder christenen ongeacht hun ras tot uitdrukking komen in ge meenschappelijke eredienst met inbe grip van het heilig avondmaal." Maar ook wordt in diezelfde reso lutie gezegd: ..Het is mogelijk dat verschillen in taal of cultuur de vor ming van afzonderlijke gemeenten, vaak met haar eigen vormen van prediking en eredienst raadzaam acht." En: „Elke rassengroep moet het recht hebben op volledige en on afhankelijke ontwikkeling te komen, zelfs indien zij samenleeft met een andere rassengroep in hetzelfde land." Huwelijk Nogal veel sprekers vonden dat de uitspraak over het huwelijk lang niet ver genoeg gaat. Daarin wordt ge zegd: ..De Heilige Schrift spreekt zich niet uit over huwelijken tussen personen van verschillend ras. Nie mand mag worden belet een huwe lijk te sluiten alleen op grond van verschil :n ras." De Nederlandse delegatie is ver deeld. De gereformeerden verdedig den gisteren sterk het minder heidsrapport. De christelijk-gere- iormeerden staan achter het meer derheidsrapport. maar zouden daarin wel wat meer gezegd willen zien. Prof. dr. D. C. Mulder gaf toe dat de Nederlanders vroeger in Indonesië zich ook aar. apartheid hebben schul dig gemaakt, getuige de vooroorlogse borden met: „Niet voor honden en inlanders". De meeste rassenspannin- gen zijn de schuld van de hoogmoed, superioriteitsgevoelens en fouten van blanken. Veel in het meerder heidsrapport zei hij te kunnen on derschrijven, toch ried hij aan het minderheidsrapport te aanvaarden omdat daarin duidelijker, concreter wordt gesproken. Dat werd in het debat telkens weer gezegd. Oproep Enkele Nederlandse sprekers deden een bewogen oproep aan de Zuidafri kanen om zich in te zetten voor een andere mentaliteit in hun land. In dit opzicht trok in het bijzonder de toespraak van ds. H. Baarlink, de vroegere zendmgspredikant van Soemba, de aandacht. Hij is een Duitser. Deze predikant herinnerde aan de Kristallnacht van dertig jaar geleden. Weinigen hadden de moed om zich te verzetten tegen de vervol ging van de Joden, zei hij. Velen in de kerk gingen uit van een bepaalde scheppingstheologie. Daardoor had den zij zich iedere mogelijkheid tot verweer uit de hand laten slaan. „Doe als één man", zei hij, „wat wij Duitsers toen niet deden, kom in ver zet tegen deze discriminatie. Maak een brandstapel vpn alle apart- heidöborden." Ds. Van der Veen zei te geloven dat Zuid-Afrika het punt begint te naderen waar zij niet meer kan te rugkeren van de ingeslagen weg. De besluiten van de blanke minderheid (Van onze kerkredactie) BOGOTA De brandende vraag, waarop Latijns-Amerika een antwoord verwacht van de paus, tijdens zjjn driedaags be zoek aan Bogota, is: Mag een christen in de str(jd om sociale gerechtigheid zijn toevlucht ne men tot geweld? Deze paus is een sociaal sterk be wogen mens. Men verwacht dan ook niet anders, of hij zal van zijn bezoek aan Latijns-Amerika gebruik maken, om aan te kondigen, dat de kerk daar een leidende rol wil spelen in de strijd tegen de armoede, de ziekte en de honger. Aangenomen wordt, dat hij dat morgen zal doen, als hij een grote bijeenkomst van boeren en landar beiders zal toespreken. Het eucha ristisch congres zelf biedt hem trou wens ook genoeg theologische aan knopingspunten voor de strijd tegen de honger. En zeker zal de paus za terdag. als hij de conferentie van La- tijnsamerikaanse bisschoppen opent, de bisschoppen aartsporen, om de schrille tegenstellingen tussen rijk en arm veel krachtiger aan te pak ken. Dat is allemaal feitelijk al lang niet actueel meer. De vraag, die nu onder de Latijnsamerikaanse christe nen speelt, is die naar het recht van gewelddadig verzet. Steeds meer Ik geef op als 'sftO nieuwe abonnee: betaalt: per kwartaal O per maand Als beloning voor mijn aktlviteft ontvang ik een set onderzettertjes. De nieuwe abonnee krijgt onze krant veert: w dagen gratie. Inzenden aen Bureau van dit blad priesters en leken spreken openlijk uit, dat zij guerrillamethoden geoor loofd achten. VOORBEF.LD Hun voorbeeld is Camillo Torres, de Columbiaanse priester, die de lei ding van het verzet in zijn land op zieh nam. Twee jaar geleden sneuvel de hij in een gevecht met rege ringstroepen. Jitgerekend in Colum bia. Grote bekendheid heeft verleden week een brief van ruim zevenhon derd priesters uit twaalf Latijnsame rikaanse landen gekregen. Zij riepen hun bisschoppen op, om op hun ko mende conferentie uit te spreken, dat zij. die worden onderdrukt, het recht hebben geweld te gebruiken als mid del tot zelfverdediging. Aan de andere kant hebben verschillende Latijnsamerikaanse re geringen de laatste weken via hun ambassadeurs bij de Heilige Stoel sterke druk op de paus uitgeoefend, opdat hij zich duidelijk zal uitspre ken tegen opstand en wanorde. Dat de paus net recht van geweld dadig verzet openlijk zal erkennen, gelooft niemand. De radicalen zijn daarom over het algemeen niet blij met zijn bezoek. Verschillende leken organisaties hebben hem geschre ven. niet te komen. Zij zien in zijn bezoek een onderstreping van de band tussen de kerk en de heersende klasse. Met name zijn zij ontstemd over het bezoek dat de paus aan president Lleras Restrepo zal bren gen in diens paleis. MOEDER Onder deze brieven is er ook een van de moeder van Camillo Torres. Ook zij heeft de paus gevraagd met zijn bezoek geen steun te verlenen aan „een conservatief regime dat verantwoordelijk is voor de onder drukking van de verzetsstrijders". Wellicht geeft het leven van deze paus al een duidelijk antwoord op de vraag naar het geweld. Toen Musso lini aan de macht was in Italië, was een van de mikpunten van de fascistische straatterreur de katholie ke studentenfederatie, die geleid werd door de priester Giovanni Mon- tini, thans paus Paulus. Liever dan geweld met geweld te moeten beant woorden, staakte Montini het open bare optreden van zijn vereniging en vroeg hij om ontheffing uit zijn functie. Het zal de progressie ven al veel waard zijn, als de paus het geweld dadig verzet niet veroordeelt. Zal hij woorden als corrup tie, kapitalisme, sociale ach terlijkheid durven gebruiken? Zal hij spreken over de nood zaak van structurele hervor mingen? Zal hij op deze wijze de bewogenheid van de kerk over het sociale onrecht meer reliëf geven, dan enkel het doen van daden van barmhar tigheid? Zo niet, dan is te verwach ten, dat velen in Latijns-Ame rika zich teleurgesteld van de kerk zullen afwenden. De paus heeft met zijn reis veel op het spel gezet. smeken om contra-racisme. De GOS, zei hij, heeft in het verleden wel iets gezegd, maar niet echt gesproken. Zijn kritiek op het meerderheidsrap port was dat geen enkel land derge lijke vage woorden nodig heeft. Bezwaren Mr. dr. C. J. Verplanke, de christe- lijk-gereformeerde afgevaardigde, had echter grote bezwaren tegen het minderheidsrapport. Hij vond het meerderheidsrapport al een verbete ring boven het studierapport waar aan hij zelf had meegewerkt. Daar laat de studiecommissie haar aanbe velingen vallen ten gunste van die van de adviescommissie. Hij vond dat het minderheidsrapport een on juiste visie gaf op deze oecumenische synode. Dat rapport spreekt niet alleen over de problemen die alle kerken gemeenschappelijk hebben, maar ook over bijzondere problemen van enke le ledenkerken. Dat was niet juist volgens hem. Ook andere leden brachten als be zwaar naar voren dat het minder heidsrapport niet „kerkelijk genoeg" spreekt, zich te veel met politieke problemen inlaat. Ook dr. Verplanke drong er op aan dat de minderheid zal gaan spreken met de meerderheid in de adviescommissie om te zien of er toch nog geen gezamenlijk spreken mogelijk is. Zuidafrikanen Prof. dr. F. J. M. Potgieter was de eerste spreker van de Zuidafrikanen. Hij probeerde een theologische basis te geven aan de apartheid. Maar verschillende sprekers, ook leden van de commissie die het meerder heidsrapport ondertekenden wezen die poging scherp af. Geen van de andere Zuidafrikanen kwam er na dien op terug. Ds. J S. Gericke sprak vooral over de punten uit het minderheidsrapport waarin zijn naam genoemd wordt. De synode werd gevraagd uit te spreken dal het feit dat „een officiële verte genwoordiger van een aangesloten kerk (dat was ds. Gericke) in een zitting van het Internationaal Ge rechtshof op 21 september 1965 ge maakt heeft" van de (vage) uitspra ken van Grand Rapids, onjuist is. Ds. Gericke zei dat hij daar hele maal niet was geweest als een offi ciële vertegenwoordiger van zijn kerk. Hij zei: „Ik sta hier niet als iemand die geen fouten gemaakt heeft. Maar ik sta hier als een deel van een gemeenschap en kerk die bereid is om elk offer te brengen om het beginsel uit het meerderheidsrap port uit te voeren." Prof. dr. J. L. Helberg zei van net minderheidsrapport dat het niet kerkelijk genoeg spreekt. De kerk moet zich in haar spreken beperken. Oplossingen NED. HERV. KERK Beroepen te Arnemuiden en te Oud dorp, J. Jongerden te LJsselmuiden; te Giessendam (wijkgem. Nder-Hardinx- veld; vac. A. van Brummelen), A. van der Vlist te Andel <NB): te Vorchten. G. van der Ree te Aalsum; te Zoeter- meer (vac. H. K. van Wingerden), J. H. Vlijm te Krimpen aan den Ussel. Aangenomen naar Britswerd, K. J. Inberg te De Wilp (Gr.) (verb, ber.); naar Stolwijk, kand. W. K. van Deur- sen te Zutphen. Bedankt voor Ede (vac. J. van de Heuvel), C. Vos te Gouda: voor Groot-Ammers, J. Bos te Lunteren. GEREF. KERKEN (vrUff.) Beroepen te Orangeville (Can.), C. Olij te Bruchterveld. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Rotterdam-Z. (Mijns- heerenplein), P. Blok te Dirksland. Dr. J. D. Vorster begon met te zeg gen: „Zuid-Afrika is hier niet in de zondaarsbank. Het gaat niet om Zuid-Afrika en haar fouten." De GOS is een gereformeerde bijeen komst, vervolgde hij. en kerkelijke zaken moeten op kerkelijke wijze besproken worden. Naar zijn mening gebeurt dat in het meerderheidsrap port. Er zijn drie oplossingen voor het rassenprobleem. De eerste, uitdelging van het zwakste ras, is in het verle den vaak toegepast, maar is van het begin af aan in Zuid-Afrika afgewe zen als onchristelijk. De tweede is integratie en die heeft in het verle den niet gewerkt. De derde weg is apartheid. „Ons borduur op het pa troon dat Nederland aan ons gegee het", zei hij. De klacht van ds. D. P. Botha was dat het minderheidsrapport beschuldigde landen niet in de geleP genheid stelt om zich te verdedigef We zijn in een onmogelijke situatf geplaatst, zei hij. Ieder woord dat hier spreken wordt gedrukt. Alll wat we zeggen wordt in Zuid-Afril gepubliceerd. Als je iemands gezicj wilt wassen moet je het niet in openbaar doen. Middelaars stonden dus de NedS ye landse gereformeerde en de Zuidaö es kaanse delegaties het scherpst teget over elkaar. Zij beheersten ook e js groot deel van het debat, dat gisterefj de gehele dag in beslag nam. De Ir donesiërs namen echter toen c plaats in van de bemiddelaars. Ree< nj, ds. Soetarno had gezegd dat de tw< ve rapporten geïntegreerd zouden mo ten worden. Die gedachte kreeg stei van prof. Soedarmo. De enige Amerikaan die sprak \vi de eerste scriba prof. dr. F. 1 Klooster. Zijn toespraak maakte gro indruk, omdat hij vertelde hoe it_ zijn eigen woonstraat de integratie w gelukt. Hij was ontevreden over b( de rapporten. Hij vond het eerste 'l vaag en het tweede te specifiek dan ook weer in punten niet speq fiek genoeg. Lme Omdat het minderheidsrapport zi&j wil uitspreken over allerlei land#?11 spreekt het sommigen scherp en aLk| deren weer veel te zacht toe. WE gezegd wordt over Amerika is vol etl jaar veel scherper gezegd door u synode van de Christian Reform Church. Hij hoopte dat de beide d len van de commissie nog weer o i, nieuw bij elkaar zouden willen men. cu> Reeds na de ochtendbijeei a" komst drong prof. dr. K. Runv de praeses, er op aan dat commissieleden nog weer ee\ samen zouden komen. Hij wild dat dat in de lunchpauze zou gt beuren, maar daar kwam nt'i »p« van. Aan het eind van de mil r/ dagzittinq werd dat verzoek dol hem herhaald. Vandaag wet het debat voortgezet. collecte, die van 7 tot 12 oktober ?Tn 1 houden zal worden, staat in het I oud, ken van koerswijziging. De opbrenj leht, ervan zal voor het grootste deel ivon men kan globaal zeggen voor 70 »ch£ 80 procent naar het buitenlate,oc gaan, naar het christelijk onderw in emigratie- en ontwikkelingsll Ui* den. Niet meer zoals voorheen zal besteding van de gelden groten.let aan de plaatselijke inzichten word Uass overgelaten en aan de centrale k w, ongeveer 15 procent worden afgedr °°r gen; alle collectegelden zullen wc den gestort in de centrale Uniekas mee Den Haag. en i< Over de gedetailleerde bestedi van de gelden zullen drie raden advies zich beraden. Mike (Private Eye) Shayner van Bruna. Utrecht: Startschot de dood. door Brett Halliday. 188 2.50 en De dood gokt mee, Halllda" 189 blz., ƒ2,50 (Zwart Bec tje 1156/57). ret «ene* VI de

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1968 | | pagina 2