Plan
in
voor mammoetkerk
Verenigde Staten
KATHEDRAAL VAN
SANTIAGO DOOR
JONGEREN BEZET
Kardinaal Alfrink: tijd
van schisma's voorbij
„Baarn" zes miljoen
uit Kom over Brng
De uitvoering van de Bijstandswet
Praag
BESLISSING MAART 1969
Een noord voor vandaag
Interesse
op Sumatra
Kerkdienst over
rassenprobleem
BEROEMNGSWERK
Wel kritiek op encycliek
Vrouwenbond
weigert
gescheidenen
Sociaal recht voor
de behoeftigen
MAANDAG 12 AUGUSTUS 196i
Voor een slechtziende is het gevaarlijk een brede straat over
te steken. Hij kan nog zo goed kijken en luisteren, voordat
hij zijn stok uitsteekt en van de stoep afstapt, toch kan hij
aangereden worden door een onoplettende fietser, struikelen
over een putje of dwalen, in plaats van recht over te steken.
Wat hij nodig heeft, is iemand, die goede ogen heeft, hem bij
de arm neemt en hem over de weg leidt. Dat geeft hem veilig
heid en een gevoel van veiligheid. Hij weet, dat hij niet meer
in gevaar is.
Dit is het beeld van de gelovige. Hij is in geestelijke zaken
slechtziende. Hij is niet meer blind, want in de wedergeboorte.
m het geloof heeft hij het gezicht teruggekregen. Maar wel
ziet hij, om met Paulus te spreken „door een spiegel, in raad
selen". Daarom is hij niet in staat, om alleen zijn weg door
het leven te gaan.
Maar voor paniek is geen reden. God heeft Zijn Geest gezon
den en het werk van de Geest is nu net. om hem te leiden
door deze wereld naar de komende. Hij hoeft nooit te ver
dwalen. Hij is veilig en kan weten, dat hij veilig is, want zijn
Geleider is te vertrouwen.
Meer nog, het feit op zich, dat hij zo geleid wordt, verzekert
hem van de komende heerlijkheid. „Want allen, die door de
Geest Gods geleid worden, zijn zonen GodsZijn wij nu
kinderen, dan zijn we ook erfgenamen" Romeinen 814, 17).
Wij lezen vandaag: 2 Koningen 17 119.
(Van onze kerkredactie)
NEW YORK Ook in het bui
tenland is grote belangstelling
voor de eenheidspogingen in het
Amerikaans protestantisme. Zo
heeft zich dit jaar bij COCU een
aspirantlid gemeld... 'uit Indo
nesië.
Het is de Indonesische Pro
testantse Christelijke Kerk. Deze
lutherse kerk op Sumatra scheid
de zich vier jaar geleden af van
de Batak Protestantse Christe
lijke Kerk en telt omstreeks
90.000 leden.
Haar president, dr. And ar
Loembantobing. lid van de com
missie voor Geloofsbelijdenis en
Kerkorde van de Wereldraad,
vroeg dit jaar het lidmaatschap
van COCU an.
Hij kreeg een brief terug,
waarin hij bedankt werd voor
zijn medeleven, maar dat CO-
CU's activiteiten zich beperken
tot protestantse gemeenschappen
in de Verenigde Staten.
(Van onze kerkredactie)
LONDEN De Engelse ..Verenig
de maatschappij voor christelijke li
teratuur" heeft een gezangboek uit
gebracht voor Afrikaanse scholen.
Het boek bevat kerkliederen, die
door Afrikanen gedicht en op muziek
gezet zijn. Tot nu toe worden op de
christelijke scholen in Afrika meest
Europese kerkliederen gezongen.
De CHU
Het slot van het commentaar
onder de kop ,,Goed onderscheiden"
op de pagina Opinie van zaterdag
was door een correctiefout niet ge
makkelijk te lezen. Het had als volgt
moeten luiden:
..Zij (de CHU) mag dan op be
paalde buitenstaanders wat irri
terend inwerken, maar die leveren
daarmee niet zelden het bewijs dat
zij van die eigen aard van deze
partij het ware niet hebben be
grepen en niet inzien dat van wat zij
als irritant ervaren op anderen juist
een zekere bekoring uitgaat.
Ik heb mij afgevraagd of de jon
geren uit de CHU ook die eigen aard
en dat eigen karakter van hun CHU
in feite wel voldoende onderschei
den.
Men kan kortom ook als jongere
het doel van zijn politieke activiteit
voorbijschieten, hoeveel daar op
zichzelf in valt te waarderen."
AMSTERDAM Gisteravond in
de gereformeerde Raphaelpleinkerk
een speciale kerkdienst belegd, om
de aandacht te vestigen op het ras
senvraagstuk, dat op de Gerefor
meerde Oecumenische Synode, die
vanavond begint, aan de orde zal
komen.
Het eerste deel van de dienst werd
geleid door ds. J. P. Haspels. Zijn
tekst tvas 1 Koningen 18:17 en 18,
waar Elia op Achabs begroeting „Zijt
gij daar, gij die Israël in het onge
luk stort?" antwoordt: „Ik heb Is
raël niet in het ongeluk gestort, maar
gij en uws vaders huis, doordat gij
de geboden des Heren hebt verzaakt
en de Baals zijt nagelopen. „Elk stuk
rassenideologie moet verworpen
worden als een gebod van een
vreemde god, aldus ds. Haspels.
Vervolgens sprak prof. mr. W. F.
de Gaay Fortman, die erkende, dat
men moet oppassen voor bemoei
zucht met problemen in andere lan
den. Maar aan de andere kant zegt
Paulus: Als één lid lijdt, lijden alle
leden. De hoogleraar sprak de wens
uit, dat de GOS duidelijk de funda
mentele gelijkwaardigheid en een
heid van alle mensen zal uitspreken.
LONDEN 32 tieners zijn zater
dagavond gewond geraakt op een
jazzfestival in Kempton Park ten
zuidwesten van Londen, toen een dak
van golfijzer waarop zij waren ge
klommen om beter te kunnen kijken,
instortte. Ruim 200 tieners hadden
een plaatsje op het dak gevonden.
Vele gewonden hebben gebroken le
dematen.
SANTIAGO Ongeveer 250
jonge rooms-katholieke priesters
en leken hebben gisteren de hele
dag de kathedraal in de Chileen
se hoofdstad bezet gehouden. Zij
wilden zo uitdrukking geven
aan hun ongenoegen over de
wijze, waarop het bezoek van de
paus aan Latijns-Amerika, vol
gende week, georganiseerd is.
Na veertien uur verlieten de de
monstranten vrijwillig de kerk. Poli-
tle-eenheden, die kort na de „bezet
ting" rond de kerk waren samenge
trokken. waren toen al op verzoek
van de vicaris-generaal van het
aartsbisdom teruggetrokken.
„Wij zijn niet tegen de paus of zijn
bezoek", zei pater Opazo. „Wij zijn
tegen de manier, waarop het bezoek
georganiseerd wordt. Een hoop geld
wordt er voor uitgegeven. De kerk
is eèn aristocratische organisatie.
De kerk moet de dagelijkse werke
lijkheid en de vraagstukken van de
armen erkennen, maar het pauselijk
bezoek en het eucharistisch congres
in Bogata zijn er voorbeelden van,
dat de kerk handelt buiten de armen
om".
„Ons huis99
De protesterenden zeiden: „Wij
zijn bijeengekomen in de kathedraal,
ons huis, uit een grote liefde voor
onze kerk. Omdat wij willen dat dit
het teken is het huis van het
NED. HERV. KERK
Beroepen te Hazerswoude (toez.),
L. Boer te Almkerk.
Bedankt voor Vlaardingen, H.
Koudstaal te Oudshoorn.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Kalamazoo (VS), H.
Rijksen te Gouda.
christelijk gezin. Omdat wij in het
gezin de arbeiders, studenten en ge
leerden willen herenigen. Aangezet
door de waarheid van het evangelie
en niet door speciale belangen. Wij
willen de kerk teruggeven aan het
volk. zoals in het evangelie."
Er werd aan toegevoegd: „Nee te
gen een kerk die in slavernij ge
bracht is door de structuren van
maatschappelijke compromissen. Ja
tegen een vrije kerk die alle mensen
dient. Nee tegen een kerk, gecompro
mitteerd door macht en rijkdom. Nee
tegen een hiërarchisch schema, de
christenen opgelegd Ja tegen een
moedige kerk. die strijdt voor de wa
re bevrijding van het volk."
„Gekken, communisten, dieven,
lang leve de paus er weg met jullie
lafbekken", waren enkele van de
kreten, waarmee de wegtrekkende
demonstranten buiten de kerk wer
den begroet.
Door de demonstratie vervielen al
le missen. Alleen 's middags werd
een mis van de demonstranten ge
houden.
NEW YORK Volgend jaar maart zal het plan worden ge
publiceerd voor de meest omvattende vereniging van kerken, die
ooit ergens ter wereld ondernomen is. Het is het plan van COCU,
de Consultation on Church Union, waarin negen grote Ameri
kaanse protestantse kerken samenwerken. Samen hebben zy
25 miljoen leden.
Het initiatief tot de vorming
van deze mammoetkerk is acht
jaar geleden uitgegaan van de
huidige secretaris-generaal van
de Wereldraad van Kerken, dr.
Eugene Carson Blake.
Toen in december 1960 de nationale
raad van kerken h^ar driejaarlijkse
assemblee hield in San Francisco,
moest hij een preek houden, rijdens
deze preek, in de episcopaalse kathe
draal, riep Blake op tot de vorming
van een nieuwe kerk, die „waarlijk
katholiek, waarlijk evangelisch en
waarlijk hervormd" moest zijn.
Hij nodige konkreet vier grote ker
ken uit, daaraan mee te werken: zijn
eigen kerk de Verenigde Presbyteri
aanse Kerk, waarvan hij toen secre
taris-generaal was, de Methodisten
kerk, de Episcopaalse Kerk en de
Verenigde Kerk van Christus.
Later zijn daar nog bijgekomen de
Afrikaanse Methodistische Episco
paalse kerk, de Afrikaanse Meho-
distische Episcopaalse Zionskerk, de
Christelijke Methodistische Episco
paalse Kerk, de Christelijke JCerken
(Discipelen van Christus), de Vere
nigde Evangelische Broederkerk (die
inmiddels al met de Method'stenkerk
verenigd is) en de (Zuidelijke)
Presbyteriaanse Kerk.
Verschillen
Het leek onmogelijk, om zoveel
kerken van verschillende tradities en
structuren met elkaar te verenigen.
Sommigen kennen bisschoppen, ande
ren niet. Sommigen accentueren de
volledige zelfstandigheid van de
plaatselijke gemeente, terwijl ande
ren weer een centrale autoriteit van
de geestelijkheid hebben.
Ook de dooppraktijken verschillen
radicaal. De Discipelen van Christus,
een aan het baptisme verwante
groep, kent bij voorbeeld alleen de
volwassenendoop door onderdompe
ling.
Dan zwijgen we nog maar over
punten als de apostolische successie
(voor de episcopalen een belangrijk
punt) of zaken als de onthouding van
sterke drank, waar de methodisten
weer sterk op staan.
De besprekingen zijn, sinds zij in
1962 een aanvang namen, dan ook
niet sterk gevorderd. Wel is men het
er over eens geworden, dat de nieu
we kerk bisschoppen zal krijgen en
dat er verschillende dooppraktijken
naast elkaar zullen kunnen bestaan
De historische belijdenisgeschriften
zullen allemaal worden gehandhaafd,
maar tegelijk is vastgesteld, dat zij
zullen gelden als „richtsnoer voor de
gelovigen" en niet juridisch gehan
teerd zullen worden.
Een commissie onder leiding van
de zuidelijke presbyteriaan William
Benfield is nu bezig een concreet
plan op te stellen, dat volgend jaar
maart aan COCU zal worden voorge
legd op haar vergadering in Atlanta
(Georgia).
Van bovenaf
Enkele principes van dat plan zijn
intussen al bekend. De vereniging zal
namelijk „van bovenaf" in de top
beginnen. Op het gemeenteniveau zal
men er in het begin nog niet zoveel
van merken.
Het is de bedoeling, dat als de
deelnemende kerken het plan hebben
aangenomen, een voorlopige synode
wordt samengesteld. De tegenwoordi
ge kerkelijke situatie zal dan geheel
intact blijven, alleen de toplichamen
van de kerken zullen door deze voor
lopige synode worden vervangen.
Voor de voorlopige synode mag el
ke kerk 25 leden aanwijzen, waarna
dit lichaam zelf uit zijn midden een
permanent moderamen kiest van
veertig man. De voorlopige synode en
het moderamen moeten voor de helft
uit geestelijken, de helft uit leken
bestaan.
Dr. William J. Jarman, die dezer
dagen op een convent van «Ie Disci
pelen van Christus sprak, achtte 1975
een zeer reëel tijdstip, waarop de
grote fusie op deze wijze een feit zou
kunnen worden.
Zonder dat alle puntjes op de i
gezet zijn en de constitutie van de
nieuwe kerk tot in alle kleinigheden
is geregeld, zou het dan toch ai mo
gelijk zijn, om organisatorisch samen
te gaan.
Gemak
Onder leiding van de voorlopige
synode kunnen de 88.000 predikanten
zich dan daarna op hun gemak bezin
nen op een constitutie, die voor alle
deelnemende kerken aanvaardbaar is.
Zou men eerst wachten, tot de
constitutie helemaal is opgesteld, dan
zou de vereniging nog zeker twintig
jaar op zich laten wachten.
Overigens zal deze mammoetkerk
met zijn 25 miljoen leden no.» niet
eens de helft van alle (69 miljoen)
Amerikaanse protestanten omvatten.
De belangrijkste groepen, die niet bij
COCU zijn betrokken zijn de bap
tisten (25 miljoen, verdeeld in tien
tallen denominaties) en de 10 miljoen
lutheranen.
Als we de COCU-kerken nader
bezien, dan blijkt dat deze metho
disten, presbyterianen, episcopalen,
congregationalisten en discipelen
allemaal van angelsaksische afkomst
zijn. Alleen in de Verenigde Kerk
van Christus zit ook een Duitse
„reformierte" stroming.
Sommigen beschouwen dit als het
zwakke punt van COCU. Zij menen
daarom, dat het verkeerd zou zijn,
als er ook maar één stap gedaan
zou worden, zonder dat de luthera-
c*
LONDEN De Moeder-Unie,
grote vrouwenorganisatie van
Anglicaanse Kerk. zal ook in de toe
komst geen gescheiden vrouwen ac
cepteren.
Op de jaarvergadering werd met
grote meerderheid besloten, de voor
waarden voor het lidmaatschap niet
te veranderen. Geen gescheiden
vrouw, ook al heeft ze toegang tot
het avondmaal, kan derhalve lid van
de Moeder-Unie worden.
nen (die van Duitse of Scandinavi.
sche origine zijn) meedoen.
Daar is echter weinig kans op,
omdat de lutheranen nog moeizaam
bezig zijn elkaar te vinden. Wel
heeft de lutherse raad in de Ver
enigde Staten, waarin de belangrijk-
ste lutherse kerken samenwerken,
dit jaar voor het eerst waarnemen
benoemd, om de COCU-besprekingen
bij te wonen.
Anderen gaan nog verder. In
1960 had het plan-Blake mis
schien nog net gekund, zo zeggen
zij, maar nu is het al een ana
chronisme geworden, om een
nieuwe kerk te gaan bouwen
zonder de (3,5 miljoen) oosters-
orthodoxen of de (46 miljoen)
rooms-katholieken. Op zijn
minst, zo redeneren zij, zal voor
deze groepen ruimte open moe
ten worden gehouden.
RUIM 83 PROCENT GAAT NAAR
PROJECTEN IN INDONESIË
(Van onze kerkredactie)
BAARN Rond zes miljoen
gulden uit de actie „Kom over
de Brug" gaat naar projecten,
die gesponsord werden door de
gereformeerde zending.
Het zijn veertig projecten in Indo
nesië, Pakistan, Roeanda en Brazilië.
Ruim 83 procent gaat naar Indonesië,
zo meldt „Missionair Panorama".
In deze bedragen zijn niet begre
pen de enkele miljoenen die het ge
reformeerde werelddiakonaat heeft
gekregen voor projecten overzee.
Voor de zending komt het er onge
veer op neer, dat uit „Kom over de
Brug" net zoveel ontvangen is, als in
het jaar 1967 voor de zending bin
nenkwam.
Dat men „Kom over de Brug" ge-
MILAAN „De tijd van
schisma's is voorbij. Het is niet
mogelijk legaal in de kerk te
blijven zonder de paus. Men kan
op de paus kritiek hebben, maar
niemand die een goede theogo-
gische vorming heeft ontvangen,
kan voorstander van een schis
ma zijn."
Dit heeft kardinaal Alfrink gezegd
in een interview met het Milanese
dagblad Corriere della Sera. Tegelijk
hield de Utrechtse kardinaal vast
aan zijn opvatting, dat men het
standpunt van de paus inzake het
gebruik van voorbehoedmiddelen
mag kritiseren
Ondanks de encycliek moet het in
dividuele geweten de laatste
scheidsrechter van goed of verkeerd
blijven met betrekking tot geboorten-
beperking. Maar tegelijkertijd moet
men bij de vorming van het geweten
de gezaghebbende plaats van het
woord van de pauselijke leer erken
nen. Dat geldt ook voor gevallen als
deze. waarin de pauselijke uitspraak
niet onfeilbaar is. aldus kardinaal Al
frink.
Zegen
ROME De paus heeft gisteren
Gods zegen afgesmeekt over voor- en
tegenstanders van zijn omstreden en
cycliek. De tegenstanders op dat „hun
geweten verlicht en geleid kan wor
den door zedelijke, ware en supe
rieure doctrinaire oprechtheid." Hij
zei over de reacties, dat „zeer veel
commentaren zeer edel en gunstig
zijn en andere niet."
WARSCHAU Kardinaal
Wyszvnski, de primaat van Polen,
heeft zich gisteren onomwonden uit
gesproken voor het pauselijk verbod.
Hij zei dat de Poolse natie met
christelijk gevoel, bereid tot opoffe
ringen. de encycliek met grote op
luchting heeft ontvangen, omdat zij
er zich van bewust is. dat de kerk
niet op andere wijze kan leren.
De kardinaal zei dit op dezelfde
dag dat de Poolse autoriteiten be
kendmaakten. dat een half miljoen
pillen uit Oost-Duitsland zijn inge
voerd en dat de eigen produktie
waarschijnlijk aan het eind van dit
jaar zal beginnen.
LONDEN De Britse rooms-ka
tholieken zijn in twee vrijwel gelijke
kampen verdeeld, volgens een opi
nie-onderzoek van de Sunday Tele
graph.
Voorts is 38 procent van mening,
dat de pauselijke encycliek het beeld
van de Rooms-Katholieke Kerk ver
der zal ontluisteren.
Geschorst
MELBOURNE De Australische
priester-hoogleraar Nicholas Crotty
mag niet meer preken of pastoraal
werk doen. Hij had artikelen
geschreven tegen de pauselijke ency
cliek. „Beter dit, dan leta tegen mijn
geweten te doen", zei hij toen hij
deze beslissing hoorde.
INSTANBOEL Patriarch Athe-
nagoras. de geestelijke leider van de
oosterse orthodoxie. heeft zijn
TN UW BLAD van 26 juli jl.
besteedt u in de kolom Com
mentaren aandacht aan de thans drie
en een half jaar bestaande Algemene
Bijstandswet (ABW).
Na de constatering, dat vele
mensen van de rechten, aan deze wet
ontleend, een gelukkig gebruik heb
ben gemaakt, beweert u letterlijk:
„maar de uitvoering van de wet be
vredigt in de praktijk nog niet ten
volle".
Deze voorzichtige bewering zal ie
dere insider onderschrijven. Het moet
trouwens ieder bij enig nadenken
duidelijk zijn, dat de Nederlandse
burgers odk de ambtenaren en de
bijstandsbehoevenden tijd nodig
hebben om te wennen aan een wet,
die een geheel nieuwe periode op het
gebied van de bijstand inluidt. Voor
de volledigheid had u er nog bij kun
nen vermelden, dat de wet zelf ook
onvolkomenheden bezit, die een vlot
te en soepele uitvoering in de weg
staan.
Ook uw bewering, dat niet ieder
een het gemakkelijk vindt een ge
meentelijke dienst op de hoogte te
stellen van zijn financiële moeilijk
heden een niet ongezonde situatie
overigens is begrijpelijk en zal
eveneens door de insider onderschre
ven worden.
YjAAR DAN komt het. U schrijft
verder: „Een andere moeilijkheid
is de weerstand, die bij de gemeente
lijke diensten wordt ondervonden. Er
is bij vele gemeenten de neiging de
boot van de Bijstandswet zoveel en
zolang mogelijk af te houden."
Hier worden ..de" gemeentelijke
diensten (niet „enkele" diensten) en
„vele" gemeenten (niet „enkele" ge
meenten) als de hoofdschuldigen aan
gewezen ten aanzien van het feit. dat
de uitvoering van de ABW niet op
rolletjes loopt.
Tegen deze krasse beschuldiging
kom ik in het geweer.
Reeds vóór de inwerkingtreding
van de ABW zijn er in het gehele
land bijscholingscursussen georga
niseerd. die de gemeentelijke
bijstandsambtenaren de achtergron
den en de sfeer van de wet hebben
bijgebracht, hen juridisch hebben
geschoold en hen wegwijs hebben ge
maakt met betrekking tot de prak
tische uitvoering van de wet. Deze
cursussen, waarvoor rijk en gemeen
ten zich financiële offers hebben ge
troost, hebben een grote belangstel
ling van de desbetreffende ambtena
ren ondervonden en veel vruchten
afgeworpen.
Voorts bestaat er de vereniging Di-
vosa, waarvan verreweg de meeste
leidinggevende gemeenteambtenaren
op het onderhavige terrein lid zijn.
Behalve het jaarlijks congres zijn er
de regelmatige goed bezochte provin
ciale en kringvergaderingen, waarin
uit en terna de ABW is en wordt
uitgediept
Ik wijs in dit verband op de twee
doorwrochte preadviezen inzake de
ABW. De gemeentebesturen zijn en
instemming met de encycliek bjtuigd. I worden voortdurend voorgelicht door
de Vereniging van Nederlandse Ge
meenten. Odk is er het tijdschrift So
ciale Zorg, dat door praktisch iedere
bijstandsambtenaar gelezen wordt,
zoal niet gespeld. Hierin worden
doorlopend artikelen geschreven en
adviezen gegeven inzake de ABW.
Tenslotte zijn er de opleidingen voor
het MSA- en het HSA-diploma.
Als leidinggevende functionaris op
het terrein van de bijstand, met vele
ambtelijke contacten, heb ik nog
nimmer een bijstandsambtenaar ont
moet, die terugverlangde naar de ou
de Armenwet. Integendeel, allen zijn
gelukkig met. zoal niet enthousiast
over, de ABW. En nu worden al deze
ambtenaren op één hoop geveegd en
in een kort krantecommentaar ervan
beticht, dat ze de nieuwe wet ver
keerd toepassen.
Uiteraard zal er hier of daar wel
een gemeente of een ambtenaar te
vinden zijn, die de boot van de
Bijstandswet zoveel en zolang moge
lijk tracht af te houden (alle gemeen
ten en alle ambtenaren zullen trou
wens op hun tiid weieens een foutje
maken), maar de aantijging aan het
adres van ..de" gemeentelijke
diensten en „vele" gemeenten is te
enen male misplaatst.
ALS U voorts een kritische op-
merking plaatst met betrekking
tot het feit. dat een financieel onder
zoek voorafgaat aan de vaststelling
van de bijstandsuitkering, dan be
grijp ik er niet veel meer van. Zou u
een uitkering dan uit de lucht willen
plukken zonder eerst te weten hoe
het staat met het eventuele inkomen
en vermogen van de aanvrager?
De Nederlandse burgers betalen
hun belastinggelden toch niet om de
sociale ambtenaren Sinterklaas te la
ten spelen en uitkeringen te ver
strekken die op losse gegevens be
rusten? Als het onderzoek met tact
geschiedt, uitgaande van de waardig
heid ook van de behoeftige mede
mens. dan zal de cliënt de redelijk
heid ervan zeker inzien.
„Wie een eigen huis heeft", gaat u
verder, „krijgt soms te horen: ver
koop uw woning maar of sluit een
hypotheek" Hiertegenover zou ik al
lereerst willen opmerken, dat de
bijstandsambtenaren nog wel zoveel
begrip hebben de waardigheid van de
cliënt en nog wel zodanig de
gesprekstechniek beheersen, dat zij
weer laat ik de enkele ongeschikte
ambtenaren buiten beschouwing
nimmer op zo'n tocm de cliënt zullen
attaaueren.
Voorts merk ik op, dat het in het
algemeen niet aangaat (ik zeg „in het
algemeen" omdat vooral ook in dit
soort gevallen elke cliënt individueel
dient te worden bezien) om een echt
paar met een huis van 30.000 zon
der meer in de bijstand op te nemen
en een ander echtpaar met 30.000
in contanten eerst 24.000 te laten
verteren alvorens bijstand te
verstrekken. (In het algemeen wordt
namelijk bij opname van een echt
paar in de periodieke bijstand een
vermogen van 6.000 buiten
beschouwing gelaten.)
Ook is het mogelijk, dat op het
huis van 30.000 een hypotheek rust
van 20.000. In zo'n geval is het in
het algemeen bezwaarlijk de rente en
aflossing van deze 20.000 in de
bijstandsuitkering op te nemen, om
dat dan door de bijstand, die toch
bedoeld is voor de voorziening in de
noodzakelijke kosten van het
bestaan, het vermogen van de cliënt
werdt vermeerderd. En waar komt
die uiteindelijk terecht? Ik meen. dat
in de meeste gevallen een krediethy
potheek hier de oplossing kan bren
gen. Op grond van de ABW is dit
helaas niet mogelijk, maar er kan
een privaatrechtelijke overeenkomst
tussen de cliënt en de gemeente wor
den gesloten.
IT GEEFT vervolgens hoog op
van het rijk, dat „orde in deze
warwinkel" zou kunnen aanbrengen.
Zonder het woord „warwinkel" voor
mijn rekening te nemen, geef ik toe.
dat het rijk inderdaad wel meer con
crete richtlijnen zou kunnen geven,
maar voorlopig is dit toekomstmu
ziek. Vandaag is het nog* zo. dat het
rijk in de gevallen, waarin het con
crete bedragen aangeeft, zich wel
zeer aan de kale kant heeft opgesteld
en met benepen bedragen voor de
dag komt.
De enige bedragen die ten aanzien
van de ABW genoemd worden
schrik niet! zijn de volgende: voe
dingsmiddelen, kleding en schoeisel
voor een meerderjarige persoon
15,40 per week; gezinsledenbijslag
van 0 t'm 5 jaar. van 6 t'm 12 jaar of
van 13 t/m 20 jaar onderscheidenlijk
7,35, ƒ11,05 en 14.20 per week:
en normale kosten van verwarming
180 per jaar. Deze bedragen zijn
sinds 3 oktober 1965 niet verhoogd.
Voorts ls het vandaag ook nog zo,
dat het rijk ingevolge de op de ABW
gebaseerde rijksgroepsregelingen
(Rijksgroepsregeling Werkloze Werk
nemers en Tijdelijke Rijksgroepsre
geling MindorvaMden) aan een echt
paar 69,10 per week en aan een
alleenwonende 48 per week toe
kent, een en ander vermeerderd met
de huishuur, die aan een maximum
gebonden is. Deze bedragen zijn
sinds 3 juli 1967 niet verhoogd.
Laat ik u verzekeren, dat verreweg
de meeste gemeenten, mede op advies
van de hierboven genoemde vereni
ging Divosa, scheutiger zijn dan hét
rijk en hogere, soms aanmerkelijk
hogere bedragen uitkeren.
U deelt nog mede. dat de staatsse
cretaris van het ministerie van cul
tuur, recreatie en maatschappelijk
werk een koppeling overweegt van
de bijstandsuitkering aan het mini
mumloon. Vele gemeenten echter zijn
het rijk reeds voorgegaan en hebben
deze koppeling al in praktijk ge
bracht. Ik noem slechts in Zuid-Hol
land o.a. de Rijnmondgemeenten en
de gemeenten in de streek van Rijn
en Gouwe.
TUAT UW opmerking over be-
roepszaken betreft, betwijfel ik
op goede gronden, dat „het overgrote
deel van hen die uitkering vragen
door de beroepsinstanties in het ge
lijk worden gesteld". Wat hier ook
van zij, vele beroepszaken worden
door de gemeenten zelf geëntameerd
om zodoende jurisprudentie te ver
krijgen.
Voorts gaat het hier veelal niet
over normale periodieke bijstand
maar over bijzondere, vaak inciden
tele bijstand in verband met ge
zinsverzorging. verhuiskosten, inrich
tingskosten. studiekosten, aanschaf
fing van duurzame gebruiksgoederen
(wasmachines, auto's, televisie e.d.),
eigen bezit, schulden, betoond besef
van verantwoordelijkheid, domicilie
van bijstand, enz. In vele van deze
gevallen is het moeilijk de draag
kracht exact te bepalen en in andere
gevallen om de grens aan te geven
tussen de „noodzakelijke kosten van
het bestaan" en luxe.
Ik stip een en ander alleen maar
even aan om duidelijk te maken, dat
deze zaken niet zo eenvoudig liggen
en gemakkelijk aanleiding geven tot
meningsverschillen tussen cliënt, ge
meente. gedeputeerde staten en
Kroon.
A LLES BIJEEN richt mijn be-
toog zich voornamelijk tegen het
feit. dat u de gemeenten gebruikt als
kop van Jut voor al de moeilijkhe
den. die m.i. onlosmakelijk aan de
uitvoering van een geheel nieuwe
wet als de ABW verbonden zijn.
Mijn grootste grief is, dat hierdoor
bij de burgerij wantrouwen gezaaid
wordt tegen de gemeenten, waarvan
er gelukkig vele zijn ik zou zeggen
de grote meerderheid die alles in
het werk stellen om hurt behoeftige
ingezetenen zo goed mogelijk hulp te
verlenen, of juister gezegd lettend op
een van de grondbeginselen van de
ABW: sociaal recht te verschaffen.
Ik hoop met mijn artikeltje de
door u wat krom getrokken
enigszins recht gebogen te hebben.
Alphen aan den Rijn A. HOFLAND
rerk
ger
ai
;ta
cletl
zien heeft als een extra inzameling,
die niet ten koste mocht gaan van
het gewone werk van de zending,
blijkt uit de opbrengst van de
pinkstercollecte, die tien procent ho?
ger lag dan 1967.
SCHOLEN
Laten we de theologische scholen
even buiten beschouwing, dan wordt
ruim 25 procent van alle gerefor
meerde „Kom over de Brug"-steua
besteed aan schoolgebouwen en leer
middelen. Daardoor kan veel werk
dat soms moest wachten weger
krappe begrotingen, toch doorgat
Voor theologisch onderwijs stat]
1,1 miljoen genoteerd. Een groot di
van dit geld wordt door de gerefor
meerde zending besteed in nauwe sa
menwerking met de hervormde. De
meeste theologische scholen in Indo
nesië vallen onder de zorgen van de
ge7amenliike Europese zendingen.
Om ook de kleinere theologische
scholen in de „randgebieden" van In
donesië te kunnen helpen, werd sa
men met de hervormde zending een
fonds van 750.000 gulden gevormd,
waaruit in de komende jaren kan
worden geput
Ruim 1,3 miljoen ls bestemd voor
medisch werk. Daarvan gaat acht ton
naar de kraamkliniek „Panti Wilasa"
in Semarang. Al jaren tobt men met
overvolle gebouwen en verre van
voldoende ruimte voor het
pleegstershuis. Aan de plannen voor
nieuwbouw kan nu vorm worden ge
geven.
Het actiecomité van „Kom over de
Brugbereidt een serie tv-uitzen-
dingen voor in de maand december,
opdat allen, die gaven, de besteding
van het geld kunnen volgen,
(Vervolg van pag. 1)
Tito ging gisteren zeer voldaan
huiswaarts. Ziin bezoek was een dui
delijke onderstreping van de volledi
ge steun van Zuid-Slavië aan het li
beralisatieproces in Tsjechoslowakije.
En Dubcek was el even enthousiast:
„Wij zijn ervan overtuigd dat het be
zoek zal bijdragen tot verdere uitbrei
ding van de Zuidslavisch-Tsjechoslo-
waakse politieke en economische
betrekkingen en zal leiden tot verde
re algehele samenwerking."
Dubcek heeft de uitnodiging van
Tito om een tegenbezoek aan Zuid-
slavië te brengen direct aangenomen.
Een datum is nog niet vastgesteld.
Dialoog
Zaterdag verklaarde Tito nog dat
de conferentie van Bratislava heeft
bewezen dat de weg van de dialoog
naar het gewenste doel kan leiden.
Over een vriendschapsverdrag tus
sen Praag en Belgrado hebben beidt
partijleiders niet gesproken. „Df
vriendschap tussen onze volken is w
groot dat daar geen behoefte aan is",
zei Tito.
Als de wereldsituatie noodzaakt dat
er in Moskou besprekingen worden
gevoerd, dan zullen wij niet ontbre
ken. Op de vraag of hij ontevreden
was over het feit. niet voor de confe
rentie in Bratislava te zijn uitgeno
digd, ging Tito niet in.
Eenheid
We zullen in ieder geval de huidig'
ontwikkeling in Tsjechoslowakije zo
veel mogelijk steunen. Het belangrijk
ste is de eenheid van het Tsjechoslo-
waakse volk. Hij kondigde ten slotte
nog een aanzienlijke versterking van
de economische samenwerking tussen
beide landen aan.
Bij zijn vertrek werd Tito al even
hartelijk toegejuicht als vrijdag toer
hij in Praag aankwam. Op het vlieg
veld deden duizenden Tsjechen hem
uitgeleide met vlaggen en spandoeken
Ook Dubcek en parlementsvoorzitter
Smrkovsky waren aanwezig.
Het afscheid was zeker niet defini
lijn tief. Want nog voor ziin vertrek werd
bekend dat Tito spoedig opnieuw naar
Praag zal komen, maar dan voor een
officieel staatsbezoek.