Jonge kerken
evangelie
meer
moeten het
vertalen
TEKORT AAN ALLES
r
KLEINE OECUMENE'
BIJ ESPERANTISTEN
VAR A-team
Rode Kruis
kritiseert
in Biafra
PROF. DR. D. C. MULDER
Uw probleem
is het
onze....
NIET AL TE
BANG VOOR
GEVAREN
Dr. Middelkoop
komt morgen f
Jan van Gijl
overleden l
r
Een woord voor vandaag
Flying Tiger
vliegt voor KLM
Hoofdredacteur
in Spanje beboet
DRUK OP GOS
NEEMT TOE
IPI bezorgd over
ontslag Franse
journalisten
Bisschop Ernst 1
eens met „zes
if
Vonnissen Rob Stol
werden nimmer
uitgevoerd
DONDERDAG 8 AUGUSTUS 1
„En Jezus antwoordde en zeide tot hem: Simon. Ik heb u iets
te zeggen. Hij zeide: Meester, zeg het(Lucas 7:40).
Jezus is door Simon ten eten genodigd en tijdens de maaltijd
treedt een vrouw, die niet al te best bekend slaat, het huis
binnen en wast Hem de voeten. Grote ontsteltenis bij de heer
des huizes, een ontsteltenis, die gepaard gaat met twijfel. In de
ogen van Simon gebeurt hier iets wat helemaal niet klopt met
hetgeen hij meent te hebben mogen verwachten. Als het
inderdaad waar is. wat men van Jezus zegt, dan... Ja, wat
dan? Simon heeft zich een beeld van Jezus gevormd, maar het
beeld is fout, en hij weet het niet. Vandaag de dag is de wereld
nog vol van mensen als Simon, die zeggen: Het kan nietwant
het is anders dan ik mij heb voorgesteld.
Dan zegt de Here: Simon, Ik heb u iets te zeggen. Jezus her
stelt weer het contact, dat tussen Hem en Simon verbroken
dreigt te worden. De kans was groot geweest, dat Simon na
afloop van de maaltijd zijn Gast beleefd had uitgelaten en
zich voorgoed van Hem had afgewend. Jezus voorkomt dat.
Simon ik heb u iets te zeggen. Het klinkt nog altijd door de
wereld lk heb u iets te zeggen.
En Wat zullen we doen? De mededeling negeren? Gewoon de
oren gesloten houden? Of zeggen we met Simon: Meester, zeg
het. Het antwoord is van beslissende betekenis.
Wy lezen vandaag 2 Koningen 12
IIEU
(Van onze kerkredactie)
BAARN Aan het eind van de tweede dag van de internationale
gereformeerde zendingsconferentie was het gisteravond wel dui
delijk dat het accent meer ligt op gezamenlijke bezinning dan op de
noodzaak van samenwerking.
Wel klonk gistermiddag tijdens de discussie in het kerkelijke
centrum „Het Brandpunt'', waar vergaderd wordt, even de vraag
of de vertegenwoordigende zendingen zich ook niet moeten afvragen
of ze niet tot onderlinge uitwisseling van mensen en geld kunnen
komen. Maar het bleef nog bij deze incidentele opmerking.
Brieven die niet zijn voorzien
van naam en adres bunnen niet In
behandeling worden genomen. Ge
heimhouding la verzekerd, vragen
die niet onderling met elkaar In
verband staan moeten In afzonder
lijke brieven worden gesteld. Per
brief dient een gulden aan postze
gel* te worden Ingesloten.
Vraag: Hoe hoog Is het successie
recht over een legaat van een
zuster?
Antwoord: Een legaat tot en met
500 is vrij. Is het legaat groter,
dan wordt het bedrag geheel belast.
Over de eerste 1000 is het recht 27
pet., over de volgende 1000 29. de
volgende f 3000 31, de volgende
5000 33 pet., enz.
Vraag: Wanneer een ongehuwde
vrouw, die AOW geniet, in het hu
welijk treedt met een man, die nog
geen 65 jaar is, verliest zij dan haar
AOW?
Antwoord: In het algemeen zal de
vrouw dan de AOW-uitkering ver
liezen, tot de man recht krijgt op de
AOW-uitkering. Er zijn enige uit
zonderingen. bijvoorbeeld als de
vrouw te beschouwen is als kost-
winster.
Vraag: Als iemand een boerderij
huurt en daarvoor een zeker bedrag
als goodwill betaalt op voorwaarde
dat hij dit niet in zijn boekhouding
opneemt, en de inspecteur van be
lastingen van deze handeling op de
hoogte komt, wat zijn dan de gevol
gen?
Antwoord: De verpachter moet dit
bedrag aangeven voor de belasting
en de huurder zou deze bedragen
van zijn inkomen kunnen aftrekken.
Als men tot deze handeling over
gaat. begaat de verpachter een
strafbaar feit en de pachter zal als
medeplichtige strafbaar zijn. Het
kan natuurlijk zo zijn. dat de fiscus
geen schade lijdt, omdat beide par
tijen een zelfde topinkomen hebben,
maar dat is zelden het geval.
Vraag: Tot wie moet ik mij wen
den voor verandering van de voor
naam ran mijn tieejarig zoontje?
Antwoord: Dit moet gevraagd
worden bij de Arrondisse
mentsrechtbank. Men wende zich
daarvoor tot een advocaat.
Vraag: Het ruitje van een heel ou
de Friese klok is gebroken. Om er
een nieuw in te zetten, moet eerst
de oude bikkelharde stopverf ver
wijderd worden, wat haast onmoge
lijk is. Weet u een middel?
Antwoord: Harde stopverf verwij
dert men het beste door een mes
achter de stopverf te zetten en dan
met een hamertje voorzichtig tegen
het mes tikken. De stopverf knapt
dan gemakkelijk. Het is echter
moeilijk de klok niet te beschadi
gen.
Vraag: Wat is de juiste naam. ge
boortedatum en adres van de Neder
landse protestzanger Armand?
Xntwoord: Herman G. van Loen-
hout; 10 april 1946 te Eindhoven,
p a. N V. Phonogram. Singel 170-172.
Amsterdam-C.
Vraag: Een weduwe wil naailes
geven. Zij is ongediplomeerd. Welke
diploma's zijn er nodig en waar is
de opleiding?
Antwoord: Diploma's zijn met
vereist, evenmin als vestigingsver
gunning. Natuurlijk dient men vak
bekwaam te zijn. Opleiding tot lera
res naaldvakken kan men krijgen
bij een nijverheidsschool.
Vraag: Mag een huiseigenaar de
verhogingen van de waterleidingta-
rieven aan de huurder in rekening
brengen?
Antwoord: Ja. dat mag.
Vraag: Een ongehuwde had in
1966 alleen AOW en verder 300
rente van spaargelden. Heeft hij
recht op bejaardenaftrek? Hoe hoog
is zijn inkomstenbelasting?
Antwoord: Zijn inkomen was
3277.38. Als ongehuwde heeft hij
recht op de halve bejaardenaftrek.
Hij is dan geen I B. verschuldigd.
DS. J. W. DEEN1K
sarrepnwerking
Zoals wij vorige week reeds
schreven willen de beide Zuid-
af rikaanse kerken, de Neder
duitse Gereformeerde Kerk en
de Gereformeerde Kerken graag
hulp aanvaarden. Zij hebben
grote behoefte aan goed opge
leide zendingswerkers, vooral
doktoren en verpleegsters.
Toen gisteravond ds. P. E. S.
Smith dia's liet zien van het
Zuidafrikaanse zendingswerk,
vertelde hij erbij dat hij hoopte
in ons land contact met een aan
tal artsen te kunnen leggen.
De twee onderwerpen die gisteren
aan de orde kwamen betroffen het
syncretisme en het oecumenisme in
het evangelisatiewerk. Het eerste on
derwerp werd ingeleid door prof. dr.
D. C. Mulder van de Vrije Universi
teit, het tweede door ds. J. W. Dee-
nik. predikant van de gereformeerde
kerk van Geelong in Australië.
Syncretisme
Voor de kerk is het syncretisme
geen nieuw verschijnsel, zei prof.
Mulder. Zij werd geboren in de eeuw
van het syncretisme, maar zij slaagde
er niet alleen in zijn aantrek
kingskracht te weerstaan, maar ook
het unieke karkater van de eigen
boodschap te bewaren. Met syenre-
tisme bedoelde prof. Mulder dat
Blindenactie in Afrika
(Van een medewerker)
LIMBURG (Duitsland) In
de Hessische bisschopsstad Lim
burg vond dezer dagen een con
gres plaats, waarvan de beteke
nis nog niet is te overzien. Voor
het eerste kwamen tweehonderd
rooms-katholieke en protestantse
esperantisten uit achttien landen
op een gemeenschappelijk con
gres.
De verwachtingen van de organisa
toren, de internationale katholieke
esperanto-vereniging IKUE en de in
ternationale protestantse esperan-
to-bond KELI werden vérre overtrof
fen
Er heerste niet alleen een harte
lijke en broederlijke sfeer, maar ook
de ernstige wil. om de „oecumene in
het klein'' te realiseren. Bij een en
quête onder de deelnemers over de
vraag, of er meer gemeenschappe
lijke congressen moesten komen, was
er geen enkele neen-stem.
Deze wil tdt oecumene kwam ook
tot uitdrukking in de besluiten van
het congres. Een „oecumenisch co
mité" werd gevormd, bestaande uit
een Duitser, een Hongaar, een Itali
aan. een Nederlander en een Zweed,
dat zich met oecumenische vragen
gaat bezig houden en contact zal op
nemen met Rome en Genève. Dit co
mité moet de in Limburg gegeven
impulsen verder dragen.
Behalve tot de oecumene werden
de christen-esperantisten in een reso
lutie ook opgeroepen tot actiever vre-
desarbeid. Het verwijt klonk in Lim
burg. dat de esperantisten al tachtig
godsdiensten in elkaar opgaan.
De islam heeft geen neiging tot
syncretisme constateerde hij, maar
wel het hindoeïsme, het boeddhisme
en vele stamgodsdiensten. Wat moet
de kerk doen? Er niet voor te
rugschrikken om de christelijke
boodschap toch te vertalen in hin-
doese en boeddhistische woorden.
Maar dan dreigt het gevaar, dat we
de boodschap gaan verloochenen.
Toch zullen we niet al te bang
moeten zijn. Het evangelie moet de
nieuwe cultuursituaties van Azië en
Afrika binnendringen. Het moet daar
een eigen kleur krijgen. De pogingen
die ondernomen worden, moeten we
j stimuleren We moeten niet al te
gauw een waarschuwende vinger op
heffen. maar de mensen van de jonge
I naties de kans geven.
Vragen
Vooral de Indonesische
gespreksgroep kwam met een groot
aantal vragen, als wij dat doen, zei
den ze, dan zijn we eigenlijk conser
vatief. Er dringt een nieuwe cultuur
op en onze jonge mensen zijn er he
lemaal niet gelukkig mee als we ele
menten van de oude cultuur gaan
overnemen.
Prof. Mulder had alle begrip voor
deze situatie. Ik bedoel juist, zei hij,
dat het de taak is van de nationale
gelovigen om dat te doen.
Dat kunnen de zendelingen niet. En
die nationale gelovigen zullen moeten
beslissen wat kan en wat niet kan.
Maar overal zullen we moeten pro
beren om het evangelie in de cul
tuursituatie ter plaatse te vertalen.
Dat is de beste manier om het gevaar
van syncretisme tegen te gaan. Daar
zijn ook gevaren aan verbonden,
maar we zullen het moeten wagen
om niet aan de grotere gevaren onder
te gaan, zoals het feit dat het evan
gelie een boodschap van en voor
blanken blijft of totale verwatering
ondergaat.
Samenwerking
Gistermiddag sprak ds. J. IV. Dee-
nik over oecumenische samenwerking
en evangelisatie. Het opmerkelijkste
aspect van zijn betoog was de grote
nadruk die hij legde op de samen
werking van christenen buiten de
kerkgemeenschappen om.
De kerk van Christus is niet ex
clusief aan het werk in de vormen
van kerkelijke of interkerkelijke sa
menwerking. De bijbelgenootschap
pen, de christelijke studentenbewe
gingen, evangelisatiebewegingen zo
als van Billy Graham en vele ande
jaar van vrede praten, maar er nog
maar weinig concreet voor hebben
gedaan.
Oogkliniek
Het belangrijkste besluit was ech
ter, een hulpactie voor blinde Afrika
nen te organiseren en ook financieel
mogelijk te maken. Deze actie, die de
naam „Actie -E3" heeft gekregen,
zal nauw samenwerken met het Ne
derlandse Instituut voor ontwikke
lingshulp Carosi.
Een internationaal team van espe
rantisten zal de zorg op zich nemen 0
van een rijdende oogkliniek, die de j door een werkgroep van jonge
De matras
waarop U
I wérkelijk
I uitrustl
I Van
DRAKA.
WASHINGTON De Ameri-
kaansH Raad voor de Burgerlucht
vaart heeft zijn goedkeuring gehecht
aan een overeenkomst tussen de
Amerikaanse luchtvaartmaatschappij
Flying Tiger Line en de KLM.
De overeenkomst houdt in dat Fly
ing Tiger in augustus en september
zes of zeven vrachtvluchten per week
maakt voor de KLM tussen Amster
dam. Montreal en New York.
De raad ging er niet mee akkoord
dat de maatschappijen de overeen
komst tot eind oktober handhaafden.
De Boeing 707 van de Flying Tiger
waarmee de vluchten worden ge
maakt vervangt de KLM-machine die
onlangs in een hangar op Schiphol is
I verbrand.
naam „Zamenhof-kliniek" zal krij
gen. De middelen daarvoor zijn in
korte tijd al bijna bijeengebracht.
Men weet zich hierbij in de geest
i van de stichter van het esperanto, dr.
Zamenhof. oogarts in Warschau, die
bekend stond als de „dokter van de
armen".
MADRID De Spaanse minister
van voorlichting, Iribarne. heeft de
hoofdredacteur van het Spaanse
persbureau Europa Press beboet met
50.000 peseta's 2.500) omdat hij een
rapport had gepubliceerd over een
geheime bijeenkomst van de
Rijksraad, het voornaamste raadge
vende Spaanse politieke instituut.
Het persbureau meldde dat de raad
aan generaal Franco vocsrstellen had
gedaan voor de dag waarop hij af
treedt als staatshoofd, tijdens een
vergadering in februari van dit jaar.
Het had volgens de wet niet gepu
bliceerd mogen worden. Het is de
derde maal dat de hoofdredacteur,
Antonio Herrera, 50.000 pesetas boete
moet betalen sinds twee jaar geleden
de betrokken wet van kracht werd.
Beer In Europa
AMSTERDAM Vanavond opent
prof. dr. Gesina H. J. van der Molen
in het Anne Frankhuis een expositie,
die de aandacht wil vestigen op de
kerken en de rassenproblematiek.
De tentoonstelling is voorbereid
>or een werkgroep van jonge gere
formeerden, die niet gerust zijn op de
behandeling van de rassenproblema
tiek op de Gereformeerde Oecume
nische Synode, die 13-23 augustus in
Lunteren wordt gehouden.
De expositie, die voornamelijk
bestaat uit krantenknipsels en andere!
documenten en fotomateriaal, zal
volgende week worden verplaatst j
naar hotel De Paaseik te Lunteren.
ren hebben prachtig werk gedaan en
doen dat nog, zonder dat bepaalde
kerken daarvoor verantwoordelijk
heid dragen.
Wel bleek duidelijk uit zijn rede
dat hij daarbij toch niet wilde blij
ven stilstaan. Een tweede mogelijk
heid zijn interkerkelijke vormen van
samenwerking, een derde het werk
van kerken die zich willen verenigen.
Dat laatste punt kwam in zijn rede
echter nauwelijks aan de orde Hij
wees er alleen op dat vele kerkelijke
verenigingen in het verleden nauwe
lijks tot verblijdende resultaten heb
ben geleid.
Belijdenis
De tweede vorm van samenwer
king wilde hij geheel laten afhangen
van de aard van het werk dat gedaan
moet worden. Voor gezamenlijke so
ciale acties zag hij al gauw mogelijk-
heden, zonder dat de kerken werke-
lijk eerst grondig tot confessionele
overeenstemming zijn gekomen.
Maar als kerken samen een theolo
gisch seminarium Billen oprichten
zag hij de zaak toch heel anders lig
gen. In dat geval, zei hij, kunnen de
kerken van de Gereformeerde Oecu
menische Synode slechts met andere
kerken samenwerken als er een wel
omschreven geloofsbelijdenis is op
gesteld en als die ook wordt on
derschreven.
Aan het einde van de bespreking
maakte dr. J. C. Gilhuis nog een op
merking namens de Nederlandse ge
reformeerde delegatie. Hij tekende
sterk bezwaar aan tegen een van de
uitgebreide voetnoten bij de rede van
ds. Deeni'k. Enkele citaten waren zo
zeer uit hun verband gerukt, dat ze
een totaal verkeerde indruk gaven
van het gereformeerde zendingswerk.
Ds. Deenik beloofde samen met de
afgevaardigden van de gereformeerde
zending de citaten te zullen doorne
men en ze te schrappen als inderdaad
blijkt dat hij onjuist geciteerd heeft.
De citaten waren ten dele gelicht uit
het rapport van de zending aan de
vorige synode, waarop deze nimmer
enig bezwaar heeft aangetekend, om
dat ze daar gelezen werden in him
verband.
ZURICH Het Internationale
Persinstituut (IPI) heeft de Franse
minister-president Maurice Couve de
Murville telegrafisch verzocht het
ontslag of overplaatsing van onge
veer 100 personeelsleden van de
Franse radio en televisie nog eens in
overweging te nemen.
Het instituut zegt bezorgd te zijn
over de ontslagen, voornamelijk van
journalisten die aan de meistaking
hadden deelgenomen. „Het instituut
vreest dat deze maatregelen een mid
del vormen voor het uitoefenen van
druk op een essentieel voorlich
tingsmedium", aldus het telegram.
Anjers
zijn er nu volop,
'n Aantrekkelijke bloem.
Voor 'n bescheiden prijs.
Ze wachten op u.
Pronkend met
hun fijne
kleuren.
Anjers brengen sfeer I
BREDA Bisschop Ernst
eens met zijn vicaris, dr Ruyg
een van de zes prominente Ned
landse rooms-katholieken, die de
kende verklaring afgaven, waarin
stelden, dat de pauselijke encyclii
Humanae Vitae niet onfeilbaar is.
Men kon zonder gewetensbezwai
geboortenregeling blijven toepassej
De Nederlandse bisschoppen zulltj
geen ander standpunt innemen, d:
zij thans hebben gedaan, aldus
Bredase bisschop, net terug van
kantie in Joegoslavië.
SYDNEY De Australische bi#
schoppen hebben evenwel in een
zamenlijke verklaring hun steun I
tuigd aan de encycliek. Volgens hei
heeft de paus duidelijk en ondubbef
zinnig aangegeven, welke methode
voor geboortenbeperking toegestau
zijn en welke niet. Rooms-katholio
ken, die weigeren, zich bij de pause!
lijke beslissing neer te leggen, plege|
volgens het Australische episcopal
een ernstige daad van ongehoorzaam
heid.
DEN HAAG Dr. Middelkoop, di>nï
momenteel in Biafra de leiding he
bij de verdeling van het voedsel
de medicamenten, die het land bil
nenkomen, wordt morgen in ons li
verwacht.
In de televisie-uitzending morgi
avond 8.20 tot 9.15 zal hij d
persoonlijk de noodzaak van snel
hulp toelichten.
SCHIPHOL Dat de voed-
seltoevoer naar Biafra tot nu
toe slechts met mondjesmaat
wordt uitgevoerd, kan feitelijk
worden verweten aan het Rode
Kruis, dat zich laat intimideren
door dreigementen van de fede
rale regering, hoewel het zich
daar als neutrale hulpverlenen
de instantie feitelijk niets van
mag aantrekken.
Dat zeiden gistermiddag Ben Ei
kerbout en Jan Kloek, verslaggever
en cameraman van de VARA-ceie-
visie. op Schiphol bij hun terugKeer
van een reis naar Biafra. Zij waren
uitgezonden door de stichting Vluch
telingenhulp Biafra-conflict ter mo
rele ondersteuning van de actie, die
de NTS vrijdagavond op het scherm
brengt.
Het Rode Kruis moet volgens Ei
kerbout en Kloek boven iedere poli
tiek verheven zijn. Het moest zich
van de dreigementen, dat de vliegtui
gen, ook al vliegen ze in opdracht
van het Rode Kruis, boven Nigeria
zullen worden beschoten, niets aan
trekken. Dat doet het echter wel.
Het gevolg ls, dat alleen 's nachts
voedsel wordt overgevlogen. Het zijn
riskante vluchten in het pikdonker,
waarbij van de piloten het lopen van
de grootste risico's en nog grotere
vaardigheid worden geëist.
Avonturier
Een van de bezwaren van het ltode
Kruis is ook, dat op de enige lan
dingsstrip. waarover het ingesloten
gebied beschikt, ook toestellen landen
van de avonturier Henry Warton.
Deze circa vijftigjarige, ook in ons
land bekende in Duitsland geöoren
Ulten
In het Koningin Elizabeth ziekenhuis in Oemoeahia, Biafra, onder
zoekt zuster Brechtje Folkerts, uitgezonden door de zending van de
Nederlandse Hervormde Kerk, een slachtoffertje van het Biafra-
I cionflict.
Rode Kruis, Unicef, Wereldraad van Kerken en Caritas werken
samen, om zoveel mogelijk voedsel naar het noodgebied over te
brengen, waar niet alleen een groot tekort is aan medicijnen en
voedingsmiddelen, maar ook aan artsen en verpleegsters. Het giro
nummer van de stichting Vluchtelingenhulp Biafraconflict te Utrecht
is 400. (Foto David Robinson)
Amerikaanse piloot stortte al in 19^r
in Kameroen neer. Hij was toen mfl
„Schiphols mysterie-vliegtuig" mef
een lading wapens uit Rotterdam onïn
derweg naar Oost-Nigeria. Na hjn
uitzitten van een gevangenisstraf ijrs
Kameroen probeert hij nu een monopr
polie te handhaven voor het riskant|j,
overvliegen van wapens naar Biafr^g
sp
Volgens de VARA-reporters wit
het Rode Kruis liever niet van dic^n
zelfde landingsstrip gebruik mazei01
Er wordt dan ook naarstig een plai
uitgewerkt voor een tweede
dingsbaan.
Orde D
Zij legden er de nadruk op, dat hL_
dagelijkse leven in Biafra ondanC
alles nog redelijk goed is georg«i(
niseerd, deels omdat dit olierijke gt
bied nog over voldoende benziq
beschikt.
Men heeft in Nederland wel cenl
de indruk, dat er nog maar B'einil
gebied is overgebleven, dat nog ond#
controle is van de Biafraanse regr
ring. In werkelijkheid is het nog oninj
geveer even groot als Nederland mita
ongeveer net zoveel mensen. pf
'v
(Van onze kerkredactie) er
GORINCHEM Zondag is naoi
een langdurige ziekte overledeno
de heer Jan van Gijs,-medewerri
ker van „Kracht van Omhoog"jei
Hij is 46 jaar geworden.
geliqrr
■•"ti
weer
max. temp.
neer
gisteren
slag
Kopenhagen
1. bew
24
0
Londen
motregen
16
0
1 Amsterdam
1. bew
21
0.1
Brussel
h. bew.
18
2
Luxemburg
mist
16
0.5
Parijs
regen
19
0.1
Nice
zw. bew
26
0
1 Frankfort
zw bew
25
0
München
26
Geneve
19
0 1
ZUrich
zw. bew
22
0
Locarno
half bew
24
6
Wenen
zw. bew
18
6
Innsbruck
zw bew
16
14
Rome
h bew.
26
0
Madrid
30
0
Majorca
1 bew.
28
0
De heer Van Gjjs. in volle-evangelii
kringen een zeer bekende figuur,
al sinds vorig jaar mei ziek.
Aanvankelijk was de heer Van Gi^i
op een bank in Amsterdam werkzaam
Daarbij was hij actief in het Open-Deur
werk als hervormd evangelisatieouder
ling. L
In 1953 kwam hij bij Kracht van Onp
hoog. Sinds 1961 werkte hij fulltime iln
dienst van deze organisatie en woondL
hij in Gorinchem.
Van zijn tien boeken kreeg voor»,
„Op zoek naar waarachtig geluk" grotll
bekendheid. Dit boek beleefde al tier
drukken en is ook verschenen in hfl
Duits en het Hongaars.
De begrafenis was vanmiddag in Ga
rinchem.
(Van onze correspondent)
AMSTERDAM Ex-provoleide
Rob Stolk heeft de minister va
justitie de volgende brief geschreven
„Excellentie. Bijna een jaar gele"
den (28 september 1967) richtte ik mi j
tot de Koningin en U met een brie: f
waarin ik gratie verzocht, omdat i
van mening was (en nog steeds ben
dat een veroordeling tot vijf weke
gevangenisstraf onjuist was.
Op mijn brief heb ik nog nooi
antwoord gekregen en omdat ik gee
zin heb om nog langer te wachter
trek ik bij deze mijn verzoek in e
vraag ik U vriendelijk om tot exeku
tie van het vonnis van het Amster
damse Gerechtshof over te gaan".
Rob Stolk werd op 21 april 1967 to
vijf weken gevangenisstraf veroor
deeld omdat hij in een Provoblaadj
had aangezet tot het opblazen van d
IJ-tunnel en het „likwideren van ste
debouwkundige misdadigers". Ui
zijn brief blijkt dat het vonnis no
steeds niet ten uitvoer is gelegd. m
BEROEPINGSWERK
NED. HERV. KERK
Beroepen te Dinteloord (toez.)
van Eijk te Bergschenhoek.
GEREF. KERKEN
Aangenomen naar Leek. W Feenstri i
te Rinsumageest.
CHR. GEREF. KERKEN
Bedankt voor Murmerwoude. J. Plan-
tinga te Rozenburg.