TV
RADIO
In vele landen klachten
over programmering
Commentaar
PUZZELHOEK
NTS levert slag met
de ondertiteling
en
Klatergoud
BESPELEN
ERGEREN
REPORTAGES MIAMI
Franse tv moet
bezuinigen
Monaco bouwt
een tv-toren
SPANNING
REACTIE
VANAVOND TE ZIEN
VANAVOND TE HOREN
Lappie Loep en de pruikebollen
6
DINSDAG 6 AUGUSTUS 196|P=
Een overvloed aan tv-amusement
via beide zenders is gisteravond op
Nederland 1 voorafgegaan en beslo
ten door sterk uiteenlopende actuele
informatie. In Kenmerk zijn de on
derwerpen, die op de komende Gere
formeerde Oecumenische Synode zul
len dienen, besproken. Een daarvan
is het rassenvraagstuk.
Tegen half elf begon de NTS met
het uitzenden van zeer slecht overge
komen beelden van de openingscere
monie voor de Amerikaanse verkie
zingen, in een trant die voor ons Ne
derlanders volkomen onbekend is.
Mr. Dake en Henk Neuman knoopten
aan deze reportage beschouwingen en
prognoses betreffende de republi
keinse conventie vast en de NTS ver
gastte ons toen nog op een in deVS
gemaakte documentaire film, die wel
zeer openhartig het klatergoud van
een Amerikaanse verkiezingscampag
ne onthulde.
Het is een verbazingwekkend
kijkspel onder het motto „de wereld
wil bedrogen zijn". Onverbloemd
werd vertoond hoe een dik betaald
reclamebureau een kandidaat „ver
koopt" aan het publiek op dezelfde
wijze als een wasmiddel of welk arti
kel dan ook. De kandidaat wordt als
het ware uitgeknipt en opgeplakt
naar believen, hij krijgt een aantrek
kelijke, passende image en een com
puter maakt uit wat hij het kie
zersvolk zal wijs maken en beloven.
Een griezelig soort ijskoude zake
lijkheid. Het gaat in het 't geheel
niet om de bekwaamheden van de
persoon in de eerste plaats, maar om
de originaliteit van reclameverzin-
ners ende sommen gelds die men
eraan wil spanderen. Rond kwam de
commentator er voor uit, dat dit geld
voor het grootste deel uit corrupte
oogmerken bij elkaar wordt gebracht.
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM „De televisie
is weer niks vanavond." Dat is
de gebruikelijke kreet, waarmee
in vele huiskamers het kijken
wordt begeleid en dan heeft men
toch verschillende, elk goed ge
varieerde programma's, aange
boden gekregen. Hoe komt dat
toch, die voortdurende ontevre
denheid? De klachten worden
bepaald niet in ons land alleen
gehoord. Men verneemt ze in al
onze buurlanden, er bestaan
overal kritische kijkersvereni
gingen die op programmahervor-
vormingen uit zijn, er worden
overal artikelen en ingezonden
stukken geschreven waarin de
programmamakers in het alge
meen onkunde wordt verweten.
Het pijnlijke daarbij is, dat ook
overal steeds wordt gewezen op zo
veel betere televisieverzorging in het
buitenland. In Nederland bijv. heerst
de mening, dat het in West-Duitsland
en in Engeland allemaal veel beter
gaat. Maar de Duitsers zowel als de
Britten stellen Nederland ten voor
beeld. In Frankrijk is iedereen onte
vreden over het verkapte staatsele-
ment in de enkele jaren zelfstandig
verklaarde ORTF en in België meent
men dat ieder buurland, behalve
Frankrijk, alles veel beter en mooier
op de buis krijgt.
Verklaringen over de kwaliteiten
van eigen televisie helpen niets: de
algemene ontevredenheid van de kij
ker blijft heersen.
Het antwoord hierop moet worden
gevonden in de veeleisendheid van
de kijker, die altijd hoopt en ver
wacht dat een compleet avondpro
gramma juist in zijn (of haar) smaak
zal vallen, ofwel hautain alles afwijst
omdat hij (of zij) vermoedt dat het
wel weer allemaal goedkoop amuse
ment of „gekleurde" voorlichting zal
zijn.
Te signaleren valt dat slechts een
betrekkelijk klein percentage kijkers
het medium werkelijk goed weet te
bespelen. Want dat moet rpen doen,
wil men het werkelijke kijkgenot er
varen. Wij kunnen niet genoeg
waarschuwen tegen het „zomaar aan
zetten" van de televisie en dan gaan
zitten afwachten, wat er komt. Dat
moet teleurstelling opleveren. Men
vergete niet, dat er in een zgn. volle
dig (volgens overheidsopdracht) pro
gramma moet worden gerekend met
smaak, instelling, ontwikkelingsni
veau en incasseringsvermogen van
een rijk geschakeerd miljoenenpu
bliek.
Geen mens koopt een schouwburg
kaartje zonder te weten welk stuk er
wordt gespeeld, niemand loopt een
bioscoop binnen en kijkt zomaar een
film. en wie pakt een boek en gaat
zitten lezen, onwetend van de inhoud
en bij verrassing ervarend dat hij
een damesroman, een wetenschappe
lijke beschouwing, een cowboyver
haal dan wel een veelbesproken lite
rair werk in de hand heeft?
Zulke katten in de zak worden niet
gekocht... maar wél bij het in 't wilde
weg aanzetten van de tv. Wie tele
visie wil leren waarderen dient van
tevoren de programma's te bestude
ren en dan te kiezen wat men wil
zien. Dan pas kan men tot juiste kri
tiek komen.
Wie dat niet doet, kan ervan op
aan, dat hij zich dikwijls moet erge
ren. Waarom kijken naar geweldse-
ries als men er niet van houdt?
Waarom zich vervelen bij lied
jesshows als men die verfoeit, of zich
ongelukkig voelen bij documentaires
of reportages waarvoor men geen in
teresse heeft?
Dit gebeurt maar al te veel en te
vaak. Door kijkers, die het apparaat
eenvoudig willen knechten, die de eis
stellen dat zij, kijkgeld betalend, dan
ook avond aan avond naar eigen ver
langen worden geïnformeerd,
verstrooid, cultureel gesterkt dan wel
geamuseerd.
(Van onze radio- en
tv-redactie)
HILVERSUM Voor de NTS
wordt het deze week een krachtproef
om de dagelijkse reportages uit Mia
mi waar de Republikeinse Conventie
wordt gehouden, compleet met on
dertiteling op het scherm te krijgen.
Weinig kijkers beseffen, hoeveel
werk er heengaat met die ondertitels
en als er iets fout loopt, mag men dat
de NTS niet zonder meer verwijten.
De vertaalafdeling van de NTS
krijgt het geluid binnen en moet dat
dan eerst goed afluisteren. Het is no
dig om het geheel direct te vertalen.
Dat wordt gedicteerd, genoteerd en
daarna uitgetikt.
Het gaat er dan om, de verkregen
tekst zo te bestuderen, dat de mar
kantste zinnen, precies passend op de
beeldband, kunnen worden aangege
ven. Dikwijls moet er gecomprimeerd
worden, soms ook stuit men op on
vertaalbare uitdrukkingen, die toch
moeten worden aangeduid.
Het moeilijke is. dat de gesproken
tekst zo vlug gaat en dus beslist met
ieder woord kan worden gebruikt.
Ook moet de ondertiteling juist zo
veel seconden blijven staan als de
spreker nodig heeft om zijn woorden
te zeggen.
Bij het draaien van het beeld moe
ten dus de ondertitels worden ge
pland met opgave van de tijdsduur in
seconden. Is dit gebeurd, dan worden
alle ondertitels op kaarten gedrukt
en in de juiste volgorde achter elkaar
geschikt. Tijdens de uitzending wor
den zij door een aparte camera in het
beeld geprojecteerd.
Sommige mensen denken, dat zij
op de film worden geplakt, maar dat
is een misvatting. Het projecteren is
een uiterst secuur werkje en niets is
zo erg als wanneer de kaarten door
elkaar raken, ook al zijn zij zorgvul
dig genummerd. Een vergissing kan
niet of nauwelijks meer worden in
gehaald.
Het is dus begrijpelijk, dat zulk
een procedure veel tijd vergt Voor
een minuut uitzending is werk van 30
tot 45 minuten nodig.
Voor de uitzendingen welke de
NTS in het middaguur geeft is de
voorbereidingstijd echter zeer krap.
De BBC vangt in de nacht de
rechtstreekse uitzending van het
Amerikaanse network NBC via satel
lieten op (men denke aan 6 uren
tijdsverschil!), comprimeert die tot
een samenvatting en zendt die in de
vroege morgen via het Eurovisienet
uit. De NTS vangt die op en daarna
moet het werk van de ondertiteling
beginnen.
Zoveel mogelijk zal dus worden ge
bruik gemaakt van gesproken com
mentaar. want er zijn natuurlijk
geen 15 uren beschikbaar om het half
uur Nederlandse uitzending geheel
van ondertitels te voorzien.
Wel zal dat eigenlijk nodig zijn
voor dc uitzending van vrijdagmid
dag: dan verwacht men immers een
samenvatting van de grote rede van
dc gekozen kandidaat.
Of dat helemaal kan gelukken is de
vraag: de NTS-medewerkers zullen
zeker nog aan dc snelle arbeid bezig
zijn als de uitzending al in de ether
is. Een buitengewone krachtsinspan
ning dus.
(Van onze radio-
en tv-redactie)
PARIJS Dc Franse omroep
ORTF moet drastisch bezuinigen op
zijn televisieprogramma's en zoekt
dit voornamelijk in het laten verval
len van tal van actualiteiten-uit
zendingen. In totaal telde de ORTF
281 journalisten en verslaggevers,
van wie verreweg de meeste in free
lance dienst zijn. zodat er dus niet
direct ontslagen vallen. Wel wordt de
totale staf teruggebracht tot 179
personen, die louter en alleen de
nieuwsvoorziening dienen.
De vervallen programma's worden
vervangen door wekelijkse behande
ling van actuele vraagstukken, waar
in alle meningen tot recht komen.
Deze bezuiniging levert toch nog
niet genoeg op om de miljoenen ach
terstand van de televisie weg te wer
ken en daarom is de regering einde
lijk door de knieën gegaan betreffen
de de gewenste reclame. Van 1 okto
ber af wordt begonnen met dagelijks
2 minuten reclameboodschappen.
Langzamerhand zal deze tijd worden
uitgebreid.
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM Terwijl vele lan
den druk zijn met het organiseren
van uitzendingen van de Olympische
Spelen in Mexico, richt het prinsdom
Monaco dc blik al vier jaar vooruit:
dit bouwt zich een televisietoren, die
najaar 1972 klaar moet zijn om de
Speleh, dan in Müntfien te houden,
in kleuren te kunnen uitzenden.
De toren verrijst op de Mont Agel
en krijgt een hoogte van 290 meter.
Het plan was gericht op 325 meter,
maar daartegen maakte de dienst
luchtveiligheid bezwaren: zo'n spits
op een berg wordt al te gevaarlijk.
Het bouwwerk wordt opgetrokken
uit beton, krijgt hetzelfde uiterlijk
als die van Stuttgart en wordt dus
oak voorzien van uitzichtterrassen en
een draaibaar restaurant. De toren
zal dan een toeristische attractie te
meer zijn voor Monaco.
TELEVISIE
VWAYOVn
twee damen. Satire v. George
Van Vrekken. 22.20 Auteur te
gast in de studio. 22.55 Nieuws
Hilversum I 298 m. NRU:
18.00 Nieuws. 18.16 Radiojour
naal. 18.30 Stereo: Dansorkest
met zangsollsten. 19.00 Tref
punt: discussierubriek voor
actuele zaken. 19.30 Nieuws.
19.35 Variëteitenkabinet. 20.43
Zeil ln zicht, hoorspel. 21.20
Nord Dance 1968: dansmuziek
uit België en Duitsland. 22.00
Grand Music-Hall d'lsrael.
Israëlische show. 22.30 Nieuws,
evtl. S.O.S.-berichten. 22.40
Radiojournaal. NRU: 22.55 Ne
derlandse muziek ln de ko
mende veertien dagen (opn).
23.55-24.00 Nieuws.
Hilversum II 298 m. KRO:
18.30 Nieuws. 18.46 Actualitei
ten. 19.05 Van je buren moet
je 't hebben: licht programma.
20.00 Utrechts symfonie-orkest
en solist. In de pauze (ptm.
20.45): Kerk aan banden (I).
gesprekken. 21.30 Promenade
orkest en zangsoliste. 22.00 Ka
pel van de Koninklijke Lucht
macht. 22.30 Nieuws. 22.40 O-
verweging. 22.45 Gewijde mu
ziek. 23.00 Vakantie-magazine.
B.30 Stereo: Lichte grammo-
foonmuzlek. 23.55-24.00 Nieuws.
Nederland 1: 18.50 Barend de
Beer. STER: 18.56 Reclame.
NTS: 19.00 Journaal. STER:
19.03 Reclame. TROS: 19.06 Fa
milie Favorieten: 19.06 Mr. Ed.
TV-feulllcton: 19.30 The
Munsters. TV-feullleton.
STER: 19.56 Reclame. NTS:
20.00 Journaal. STER: 20.16 Re
clame. TROS: 20.20 Het ver
haal van de zee: Het zesde
continent, fllmreportagc. 21.05
ZonZln: amusementsprogram
ma. 21.55 Honey West.
TV-feuilleton. NVSH: 22.20
Sextant - Geen Vllnderliefde.
NTS: 22.30-22.35 Journaal.
Nederland II. NTS: 18.50 Ba
rend de Beer. STER: 18.56 Re
clame. NTS: 19.00 Journaal.
19.03 Internationaal agrarisch
nieuws. 19.15 Van gewest tot
gewest. 19.35 WIJ Europeanen:
filmreportage over Roemenië.
20.00 Journaal. STER: 20.16 Re
clame. NTS: 20.20 In kleur:
Dubbelspion. TV-film. 21.20 O-
verztcht Republikeinse Con
ventie. 21.30 In kleur: In het
voetspoor van Darwin, filmre
portage CBC-produktlel.
22.30-22.25 Journaal.
BELIGë
Nederlands progr. kanalen: 2
en 10: 18.55 n.m. Zandmanne
tje. 19.00 Tienerklanken
(herh 19.25 De Amerikaanse
verkiezingen. Samenvattende
reportage. 19.55 Meded. 20 08
Nieuws. 20.25 De dood van
KAIHO
>tnt».K\
RADIO MORGEN
Hilversum I. 402 m. VARA:
7.00 Nieuws en ochtendgym
nastiek. 7.23 Stereo: Lichte
grammofoonmuziek (7.30 - 7.35
Van de voorpagina). VPRO:
7.54 Deze dag. VARA: 8.00
Nieuws. 8.11 Actualiteiten. 8.20
Stereo: Lichte grammofoon
muziek. 10.50 Voor de kleuters.
11.00 Nieuws. 11.02 Voor de
vrouw. 11.40 Stereo: Moderne
muziek (gr.). 12.21 Voor het
platteland. 12.26 Mededelingen
voor land- en tuinbouw. 12.29
Stereo: Walsorkest. 13.00
Nieuws. 13.10 Actualiteiten.
13.25 Licht orgelspel. 13.45
Gesproken portret. 14.00
Way-Out: voor de Jeugd. 15.00
Stereo: Viool en plano (opn.).
15.25 Klarinetkwartet van Bel
gië. 15-35 Pianorecital, (opn.).
16.00 Nieuws. 16.02 Voor boven
de zestig. NRU: 17.02 Oude
liedjes. VARA: 17.20 Vier ver
dwenen heren, hoorspel. 17.55
S.O.S.-berichten.
Hilversum II. 298 m. NCRV:
7.00 Nieuws. 7.10 Het levende
woord. 7.15 Stereo: Klassieke
grammofoonmuziek. 7.30
Nieuws. 7.32 Actualiteiten. 7.4i
Klassieke dansen (gr.). TROS:
8.00 Nieuws. 8.11 Voor automo
bilisten. (8.30 Nieuws en actua
liteiten.). 9.15 Klankbeeld over
de geschiedenis van de saxo
foon. 9.45 Voor de kleuters.
10.00 Stereo: Oude muziek
(gr.). 10.30 Voor de vrouw.
11.00 Nieuws. 11.02 Verzoekpla-
tenprogramma voor de mili
tairen. (12.22 Wij van het land;
12.26 Mededelingen t.b.v. land
en tuinbouw: 12.30 Nieuws;
12.41 Actualiteiten; 13.00 Raden
maar...) NCRV: 14.00 Stereo:
Licht gevarieerd muziekpro
gramma (opn.). 15.00 voor ou
dere luisteraars. 16.00 Nieuws.
18.02 Voor de Jeugd. 17.00 Ne
derlandse liederen en liedjes.
17.15 Stereo: Lichte grammo
foonmuziek. 17.50 Over
heidsvoorlichting.
Hilversum Hl. 240 m. en
FM-kanalen. NCRV: 9.00
Nieuws. 9.02 Lichte vokale mu
ziek. 10.00 Nieuws. 10.03 Nieu
we langspeelplaten. 10.30 Ram
blers Radio Reprises. NRU:
11.00 Nieuws. 1103 (12.00
Nieuws) AVRO: 13.00 Nieuws.
13.03 Radiojournaal. 13.06 Pla-
tenprogramma. 14.00 Nieuws.
Muziekprogramma met promi
nente Nederlandse artiesten.
15.00 Nieuws. 15.03 Arbeidsvita
minen: 16.00 Nieuws. 16.03-18.00
Superclean dreammachine.
(17.00-17.02 Nieuws: 17.02-17.05
Radiojournaal.)
TELEVISIE
HOKGE.X
NCferlUld I. NTS: 11.00-11-»
Overzicht Republikeinse Con
ventie. NCRV: 17.00-17.35 Voor
de kinderen.
Duidelijk is bij dit alles, dat het
amusement verreweg de grootste rol
speelt. Bij kijkonderzoeken in alle
landen blijkt, dat de topprogramma's
op het amusementsvlak liggen. Maar
wie jarenlang avond aan avond kijkt,
is niet gemakkelijk meer te voldoen.
Die vergt steeds meer en ander
amusement en wie kan dat blijven
aandragen? De gewenning laat zich
gelden en dan komt toch weer die
ontevredenheid.
Deze honger naar amusement zet
zich allengs om in honger naar span
ning. De televisie, die bij het kijken
lichaam en geest aan zich onder
werpt, heeft de macht bij voldoende
spanning de gedachten af te leiden
van de zorgen van de dag en de
werkelijkheid te doen vergaan in een
schijnwereld. Als er maar voldoende
spanning is.
Nu is men helaas op braaf en goed
gauw uitgekeken. liefdesverhalen
zonder de nodige entourage boeien
allang niet meer en... tja, dan moet
het geweld, de misdaad, het alleszins
ongehoorde wel komen opdagen. Dat
sleept de mens wel weg uit zijn da
gelijkse sfeer... maar laat hem na af
loop van de uitzending bij het weer
keren in de realiteit een dubbel ge
voel van onbehagen. Het zich ver
meien in misdaad en geweld is in
feite een weinig verheffend amuse
ment, maar eerder dan zichzelf daar
van een verwijt te maken, klaagt
men maar weer „de televisie" aan.
Werkelijke misdaden, werkelijk ge
weld, hebben in de laatste tijd de
gewetens wakkergeschud en de reac
tie daarvan is merkbaar in de alge
mene tv-programmering.
Van Amerika uit kwam (via feuil
letons en strips) het geweld bij ons in
zulk een overvloed op het scherm,
van Amerika uit golft nu de tendenz
tot uitbanning van het ergste op ons
toe. Plotseling is het „in", geweldse-
ries te verzachten, er desnoods de
schaar in te zetten. Een gelukkig
verschijnsel... maar hoe lang zal het
duren? Het grote kijkpubliek wenst
immers steeds intensiever via dit
soort amusement te worden afgeleid
en ingesponnen?
Natuurlijk hebben televisiemakers
schuld aan het mikken op de primi
tiefste instincten van de mens... maar
is het kijkersdom met zijn niet te
honoreren eisen zelf niet mede-schul
dig? Moeten wij niet beschaamd er
kennen, dat ook bij ons programma's
waarin lustig gespeeld wordt met le
ven en dood, misdaad en schande, de
grootste kijkdichtheid hebben... ter
wijl er toch zo duchtig over wordt
geklaagd?
Toch richten de klachten in vele
landen zich niet uitsluitend op de
overdaad aan geweld op de tv. Er
zijn ook tegengestelde klachten: over
gebrek aan cultuur en verheffing.
Daarop komen wij nog nader terug.
Zoals u al weet, wordt er een nieuwe serie van de
Beverly Hillbillies gedraaid in Engeland en wel in en
om het 600 jaar oude kasteel Penghurst Place in Kent,
dat behoort aan Lord de l'Isle. De schatrijke oliefamilie
heeft het zgn. geërfd en beleeft hier in het deftige
graafschap de dolste avonturen.
Dat ook bankier Drysdale en zijn secretaresse van de
partij zijn, is zonneklaar. Op de foto ziet u hem als rid
der van de Kousenband met Granny in haar onver
woestbare bergtenue, tijdens de opnamen.
Wie weet, laat de NCRV ons in de toekomst deze
nieuwe serie ook zien.
Ned. 1 TROS
7.06 uur afleveringen van „Mr. Ed" en „De monsters".
8.20 uur natuurfilm „Verhaal van de zee".
9.05 uur Zonzin, gevarieerd programma.
9.55 uur aflevering „Honey West".
Ned. 2 NTS
7.35 uur serie „Wij Europeanen": Roemenië.
8.20 uur Dubbelspion: Kelly wordt verdacht van verraad
en Scott van moord.
9.10 11.30 uur reportage uit Miami.
Hilversum I AVRO
7.35 uur Cees de Lange met variëteiten.
8.45 uur vervolghoorspel „Zeil in zicht".
9.10 uur dansmuziek uit Nordringlanden: Duitsland en
België.
10.00 uur Israëlische show.
10.55 uur overzicht Nederlandse muziek.
Hilversum II KRO
8.00 uur Utrechts Symfonieorkest concerteert: solist is de
pianist Hans Richter-Haaser.
9.30 uur Promenadeorkest speelt operamuziek.
10.00 uur Luchtmachtkapel: lichte muziek.
11.00 uur vakantiemagazine: bezoek aan Zweden met vooral
muziek.
invul-puzzel
Miljoen lire door wc
BOLOGNA Tot zijn schrik zag Adolfo Bonini op
een toilet in de sneltrein Bologna - Milaan, waar hij zijn
portefeuille opende om zijn geld te tellen, een stapel
bankbiljetten ter waarde van een miljoen lire 6.000)
door de afvoer van de wc verdwijnen als gevolg van een
plotseling sterke zuiging.
De man trok razendsnel aan de noodrem waarna hij
met medereizigers langs de spoorbaan kroop om het geld
op te rapen. De 'helft werd teruggevonden.
160
Jaapje lacht zo'n beetje Vadertje is niet gemakkelijk,!
weet je wel, zei hij en keek voorzichtig om zich heen of
gevreesde op zijn geruisloze kattensokken niet plotseling
achter tent of wagen naast hem oprijzen zou. We hebbe
ze weieens van elkaar moeten trekken. De stuurman hii)
aan de nek van de kapitein en Jan, Bob en ik aan vadertj
Het ging om het al of niet loslaten van Merano, Leksejko
stond er op af en toe het dier over het dek te late
wandelen en de kapitein weigerde dat halstarrig. Het ht
heel wat moeite gekost om vadertje tot rede te brengen. I
kapitein moesten ze die avond naar zijn kooi dragen
Leksejkow dronk zoveel, dat zijn ogen nog feller en gek
stonden dan anders, waarachtig om bang van te word
Maar de volgende dag, de kapitein was nog niet eens aa
dek, liep Merano los, naast Leksejkow aan een dun kooh
En niemand durfde er meer wat van te zeggen.
Zij lachten eendrachtig.
Krijgen jullie het nooit eens aan de stok met hem?
vroeg Freek.
Ik denk zo, dat met een dagelijkse omgang, dat niet
goed uit kan blijven.
Jaapje grinnikte. Dan sturen we Rie van Jan de Kan
erop af, van „Maruschkata" kan hij alles hebben, zij is
enige vrouw, die hij in zijn naaste omgeving buiten de an
dagelijks verdragen kan.
Zij lijkt mij alleraardigst, zo jong, zo vrolijk, hoewel;
toch avond aan avond haar leven waagt.
Daar is zij aan gewend, stamt van ouder op ouder al
een circusfamilie, ze is dol op Jan en hij haar, troui
alle drie hebben zij in elkander een volkomen vertroui
anders blijft zo'n nummer ook niet jarenlang goed.
Is er al iets bekend van de zomerplannen?
Freek vroeg het met meer spanning in zijn stem, dan
wilde verraden.
De kleine clown merkte het met een glimlachje op.
Wij maiken eerst hier nog een rondreis, trekken I
naar België. Misschien zakken wij zo verder af, of ste
met een paar nieuwe nummers over naar Engeland
Schotland, maar .daarvan is nog niets bekend, althans
ons niet. Dan moet je bij vadertje zijn.
Freek zweeg, hij bepeinsde iets.
Die avond, na ae voorstelling, toen hij voor het naar 1
rijden nog bij Leksejkow in de wagen zat, stelde deze 1
de vraag, waarop hij onbewust toch gewacht had.
Waarom reis jij niet voorgoed mee met die troep,
son? Het heeft jou toch te pakken, dat laat niet zo snel v,
los.
Freek zag naar de Rus, die met zijn stoel gevaarlijk
achterover wipte, zijn voeten op de tafel, een glas ini
hand.
Jij schrikt voor die consequenties, vervolgde Lel
kow, jij durft niet goed de schepen achter je te verbi
den, maar als wij weg zijl», rest jou niets, als jij meei
alles.
Maar waarvan zou ik dan moeten léven, Leksejko
eerlijk gezegd, ik ben nogal verwend.
Voor een zwerver is er altijd te leven, son, geld,
kte met zijn brede schouders, geld... Jij kan burej
chef worden, die ander gevalt mij toch niet, wat een plan! 0
schokte met zijn brede schouders, geld... Jij kan bui
J 4
Jij zal wel zeer precies zijn, goed letten op die boekhoud;
en kas. i
Het was een aanbod als een vlam, een wonder. Ti
verzette de burger in Freek zich tegen de plotselinge,
waagde sprong. Toen hij bleef zwijgen, boog Leksejkow
met een wonderlijke evenwichtsbewaring voorover, ta ®i
alle aantrekkingskracht der aarde, en schonk, met zijn vt
boven zijn knieën, een glas jenever in voor Freek. .j
Drink!
Hij lachte, leunde weer wippend achterover. I
Ben jij daartoe gekomen? f kt
Toen brak de lach ook door op Freeks gezicht, de IacMM/jei
de jeugd en de overmoed. Hij knikte Het zal een radrau>
omgooi in mijn leven worden. Aleksej!
De Rus wuifde met zacht behaarde kattepoot de laab
bezwaren weg.
Doe jouw oma maar de groeten en jouw baas, zeg r
ik trek uit met die dieren, ik ga uit tot die dieren en wojj
wijs.
Toen de tractoren de wagens van Warrenie-LeksejlJ
versleepten naar het station, toen in een nieuwe stad f
tentenkamp werd opgebouwd in weinige uren, was er i
rode wagen tot een nieuw tehuis geworden, tot een
plaats, die werkelijk die illusie gaf.
(Wordt vervolgd
Vul hor. in: 1. dorpel, 2. onbep.
voornaamw. 3. schuifbout. 4. in de
regel, 5. tros (ZN), 6. gunstig gezind,
7. betaald.
Bij de juiste oplossing leest men op
het cirkeltje de naam van een plaats
in N. Brab.
OPLOSSING VORIGE PUZZEL
Hor.: 1. Borne-prat, 2. apart-ea-lr,
3. Arkel-ed-ie, 4. roes-etage, 5.
ne-terras, 6. stape-Erp, 7. leve-
ren-ea, 8. adé,eender, 9. Gerrit-elk.
ren-ea, 8. adé-eender, 9. Gerrit-elk.
3. rakel-aver, 4. nr-Est-peer, 5.
et-Lee-er-ei, 6. Peet-RL-ent, 7. ra-
dar-ende, 8. Ali-gareel, 9. Trees-park.
8) Niet lang daarna stopte er een ontzettende grote ver
huiswagen.
„En jongeman, je wilt zeker meerijden is 't niet?" Lap
pie knikte hevig. ,,Nou, dan zal je achterin motten, want
me maat mot strakkies naast me zitten", vertelde de
chauffeur.
Jonas, die in de gaten gekregen had, dat Lappie succes
had met zijn liftavontuur, besloot vliegensvlug, dat liften
toch wel héél wat gemakkelijker was dan lopen en rende
zo hard hij kon, naar de plaats, waar de grote wagen
stond.
De chauffeur had inmiddels de grote achterdeur geop
en Lappie in de wagen geholpen.
„Kan ik er oo*. bij, chauffeur!" riep Jonas hijgend, f
wou ook mee, ziet U?"
De man keek Jonas eens aan en zei toen spottend: „N
als dat kleintje een stukkie inschuift, kunnen jullie er
in."
Toen Jonas aan boord was, sloot de bestuurder de
ren, zodat het stikdonker werd. Toen voelden Lappiejj
Jonas, dat de wagen ging rijden...
BONTEKOE
INOO HArtNeS, HÊf 0Éf,TÉ
ênbeoqnky VOOR JÉ HAROÉ
faOÉifc R6if) ÉN W4Ê€Ï> VOOR-"~Y &*OOP ÉN JÉ
ZiCHtic, 16) Mgf HOUflNO*>- AA. KOPFiê
De scheep s~ °'tP' HeT eR
NOU JA, *16 ZIJN Al'lN 06
Kil ÉN $16