m
Tuniek-taferelen
I :fil M
AVRO PRIJST ZICH
DE BESTE OMROEP
En toch is
Julie mooi
en
Opgetogen jaarverslag
ROB DË NIJS
GETROUWD
etke lijd
is tijd
voor
VAN
NELLE
thee
VANAVOND TE ZIEN
VANAVOND TE HOREN
Gesprek
Lappie Loep en de pruikebollen
B^ffTUP'TUU"
WOENSDAG 31 JUll 1968
„Achter het Nieuws"'
over encycliek
(Van ome radio- en tv-redactie)
HILVERSUM De VARA zal
vanavond op Ned. 2 haar actualitei
tenrubriek „Achter het Nieuws" wij
den aan het medisch-sociaal aspect
van hel pauselijk rondschrijven
waarin geboortenregeling wordt afge
wezen.
Gisteren is hierover in de actuele
radiorubrieken ook al een en ander
gezegd. Van medische zijde worden
diverse bezwaren aangevoerd. Ook
vanavond op het scherm zal dat het
geval zijn.
BERGEN OP ZOOM De zanger
Rob de Nijs (25) is gistermiddag in de
markiezenzaal van het stadhuis in
het huwelijk getreden met de 21-jari
ge Elly Hesseling. Er bestond een
massale belangstelling.
Lang voordat de door twee paar
den getrokken witte koets het markt
plein opreed, verdrongen zich reeds
honderden belangstellenden, meest
vrouwelijke bewonderaars, voor het
stadhuis.
De plechtigheid zelf droeg een
rommelig karakter. Enerzijds doordat
veel nieuwsgierigen, die mee naar bin
nen waren gestroomd, gestommel
veroorzaakten, anderzijds doordat de
ambtenaar die het huwelijk voltrok
nauwelijks was te verstaan.
's Avonds recipieerde het jonge
paar in hun nieuwe Discothèque
Club aan de Lievevrouwestraat, waar
Rob de Nijs die avond optrad met de
Dave Pike Set, sinds enkele maanden
zijn vaste begeleidingsgroep.
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM Vandaag ont
vingen wij het opgetogen jaar
verslag over het succesvolle
AVRO-jaar 1967. Het jaar van
de fusie met de RTN en met
Televizier, van ledental-verdub
beling en het loskomen uit
dreigende zorgen. Geen wonder,
dat het botertje tot de boom is:
„De AVRO staat aan de top",
schrijft voorzitter mr. L. H.
Slotemaker in zijn voorwoord.
In kort bestek somt hij voorts alle
voordelen welke de AVRO te beurt
zijn gevallen, op. Gememoreerd
wordt, hoe „schokkend het nieuws
van de fusie in de omroepwereld te
rechtkwam", hoe er „hier en daar
afgunst ontstond" (begrijpelijk, aldus
de heer Slotemaker) en hoe „te felle
reacties de AVRO noodzaakten uit de
Federatie van omroeporganisaties te
treden."'
AVRO's voorzitter constateerde
echter een groeiend begrip voor de
nieuwe situatie, toen de golven wat
tot rust waren gekomen: er ontstond
zelfs „enige navolging van de AVRO"
doordat andere omroepen hun pro
grammabladen verbeterden.
Toch wil de AVRO haar ledental
verdubbeling (van nog geen 400.000
tot pl.m. 840.000) welke door de fusie
met Televizier ontstond, liever dan
ken aan haar stelling, dat het Neder
landse volk heeft getoond in zijn ge
heel behoefte te hebben aan een wer
kelijk onafhankelijke omroep, die le
vensbeschouwelijk noch politiek is
gebonden en (zoals mr. Slotemaker
elders in zijn artikel zegt) „niet
kleurloos maar veelkleurig is."
Het artikel deelt ook mee, dat de
AVRO de meeste veelbekeken pro
gramma's voor tv brengt en dat zij in
het jaar 1967 ook de meeste uitzen
dingen met een hoog waarderingscij
fer verzorgde: 27 pet. van het totaal,
terwijl het gemiddelde voor de ande
re drie grote omroepen op 17 pet. lag.
Ook de AVRO-radioprogramma's
kregen door elkaar genomen de
hoogste cijfers van het etherpubliek.
Het lijdt dus geen twijfel, dat de
AVRO zich prijst als de grootste en
beste omroep van het land met ecla
tante successen op alle fronten en,
zoals mr. Slotemaker verzekert, de
toekomst met vertrouwen tegemoet
gaat.
Natuurlijk moppert AVRO's voor
zitter opnieuw over NTS en NRU, die
„in aanmerkelijke mate de hun voor
geschreven taak overschrijden", niet
om ledengunst behoeven te werven,
veel te veel zendtijd inslikken en hoe
langer hoe meer de neiging vertonen
om een volledig programma te gaan
brengen, iets waartoe niet zij, maar
de omroepen verplicht zijn.
Afgezien van het feit dat deze
klachten alom bij de omroep worden
gehoord en waarmee de AVRO zich
dus niet afzijdig opstelt, herleeft
hierin de oude grief van de AVRO:
NTS en NRU zijn tweede AVRO's en
dus overbodig.
GEPRAAT
Op een andere plaats in het jaar
verslag wordt opgemerkt, dat de
AVRO-leden het niet prettig vinden
dat het gesproken woord in de
radio-uitzendingen zo toeneemt. De
AVRO zal dat gepraat zo goed moge
lijk ondervangen, maar niet ten koste
van de gewenste achtergrondinfor
matie na de nieuwsuitzendingen. Zij
hecht veel waarde aan ruime voor
lichting, maar daarbij mogen
verstrooiende en culturele program
ma's niet het kind van de rekening
worden.
Opmerkelijk is in het verslag nog
Het zou wel aardig zijn te weten, waarom
Parijs eendrachtig de tuniek in het modebeeld
heeft gebracht. Is het om ons te wennen aan
een korte rok, die voor het volgend seizoen wel
licht op stapel staat of heeft men, juist anders
om, de bedoeling zoetjesaan die rok te laten
zakken en worden we daarop voorbereid via het
extra stukje onder de tuniek?
In ieder geval geloven we niet, dat de coutu
riers medelijden gehad hebben met alle mini-
jurkjes, die na het afzweren van deze mode.
onversleten nog in de kast hangen en suggereren
die nu maar als tuniek af te dragen!
De tuniek zien we paraderen zowel in de
japonnen als in de tailleurs, waar de tuniek dan
een driekwart mantel is geworden. Altijd wordt
er een min of meer brede ceintuur, versierd met
ringen en gespen, bij gedragen.
Onder de tuniek kan een lange pantalon
met wijde pijpen komen, een bermuda short, een
plooirok, een piramiderok of een heel gewone
gladde maar niet te strakke rok.
AFTERNOON
BUILTJES
Hilversum I. 402 m. VARA
18.00 Nieuws. 18.16 Act. 18.30
Stpreo: Kinderkoor m. plano.
18.55 Stereo: Tango-rumba or
kest en zangsol. 19.30 Nws.
19.35 Bultenl. weekoverz. 19.45
Lichte gram.muz.. J0.15 Spreekt
u maar...: prljsbeilen naar de
studio. 20.45 Cevar. muz.procr.
21.15 Studentenkabaret uit Nij
megen. 21.45 Lichte eram.muz.
21.50 Stereo: Licht lnstrum.
ensemble (opn.). 22.15 Stereo:
Nederlandse chansons. 22.30
Nws. 22.40 S.O.S.-ber. 22.45 Act.
22.55 Stereo: Keuls Radio Ork.
en sol. 23.20 Radio Jazz Maga
zine. 23.55-24.00 Nws.
Hilversum II. 298 m. NCRV:
18.30 Nws. en weerpraatje.
18.48 Act. NRU: 19.00 Verslag
van het I.B.M. Schaaktoernooi
te Amsterdam. 19.05 Vakantle-
maeazine. 20 00 Berlijns filh.
ork. (opn.). In de pauze:
20.35-20.50 Erepromoties van
heroemde mannen. klank
beeld. 21.20 Lichte gram.muz.
21.35 Gesprekken met rijksge
noten (III). 22.05 Spiegel van
België. 22.20 Stereo: Licht vo
caal ens (gr.t 22.30 Nws. 22 40
stereo: X. een sprong in het
duister. 23 55-24 00 Nws
TEI.EV1SIE
3 /S">
VANAVOND
clame. NTS: 19.00 Journaal.
STER: 19.03 Reclame. NTS:
19.06 In kleur: De Bosbriga-
dleis. TV-Ieuilleton voor de
jeugd. 19.31 Persoonlijk: Pro
gramma over Jomo Kenyatta,
president van Kenya. STER:
19.5C Reclame. NTS: 20.00
Journaal. STER: 20.16 Reclame.
NTS: 20.20 Uitzending Stich
ting Socutera. 20.25 De Klok
kenluider van de Notre Dame.
speellllm. (Rijkskeuring: 14
jr.). 22.15 In kleur: Rem-
brandts Wereld, TV-film van
de N.B.C. 22.40-22 45 Journaal.
Nederland II. NTS: 18 50 Ba
rend de Beer. STER: 18.56 Re
clame. NTS: 19.00 Journaal.
VARA: 19 03 Coronation
Street. TV-feuilleton. NTS:
20.00 Journaal. STER: 20.16 Re
clame. VARA: 20.20 Achter het
Nieuws. 20.45 Rood Wit Blauw.
21.25 De ondergang van de
Lusitania. documentaire. NTS:
22.15-22.20 Journaal.
België. Ned. progr. Kanalen 2
en 10. 18.55 Zandmannetje.
19.00 Klein, klein kleutertje
(herh. v. zond. 28 juli). 19.23
Jeugd-TV. 19.55 Weerbericht.
20 00 Nws. 20.25 Bogart-re-
trospectleve: Hebben en niet
hebben: Drama van Howard
Hawks. 22.05 Gastprogr.: Het
vrije woord: het Humanistisch
Verbond. 22.35 Nieuws.
GRAMM.PLATENPROGR.
DRAADOMROEP
VANAVOND
VAN 18-20 UUR
Beale street blues. Madeira.
High society. Johnson rag. My
funny Valentine. Softly as in
a morning sunrise. Caravan.
Tiger tears. Kiliwatch. Icy
fingers. It's a sin to tell a lie.
in the shade of the old apple
tree. Sentimental journey.
Sweet Georgia brown. I ain't
gonna give nobody none o'
this jelly roll. Black and tan
fantasy. Tiger rag. Je t'at-
tends. L'amour te ressemble.
Le chant de Mallory. Chanson
Poneyttes. Merde a Vauban.
Comme un garcon. Dam di
dam. Tous les jours qui pas-
sent. 400 Enfants noirs. Sweet
sweetie Dee. The dragon lady.
Nineteen bars. Rene. Omega.
RADIO
MORDEN
Hilversum I. 402 m. AVRO:
7.00 Nws. en ochtendgymn. 7.20
Stereo: Lichte gram.muz.
VPRO: 7.54 Deze dag. AVRO:
8.00 Nws. 8.10 Radiojournaal.
8.20 Stereo: Lichte gram.muz.
(8.30-8.33 De groenteman.) 8.50
Morgenwijding. 9.00 Stereo:
Instrumentaal ensemble (gr.),
9.35 Waterstanden. 9.40 Voor
de kinderen. 10.00 Voor de
kleuters. 10.00 Arbeidsvitami
nen (gr.). (U.00-11.02 Nieuws).
11.55 Beursberichten. 12.00 Ste
reo: Pianorecital. 12.26 Mede
delingen voor land- en tuin
bouw. 13.00 Nws. 13.11 Radio
journaal. 13.30 Muzikale toe
ristenroute. 14.30 De memoires
van een Maastrichtenaar. III.
(Overn. R.O.Z.). 15.00 Voor de
zieken. 16.00 Nws. 16.02 Cultu
reel progr. in woord en muz.
17.00 Klankbeeld over Ommen.
17.55 S.O.S.-ber.
Hilversum II. 298 m. KRO:
7.00 Nws. 7.10 Het levende
woord. 7.15 Klassieke en mo
derne muz. (gr.). (7.30 Nws.:
7.32 Act.: 7.50 Overweging.) 8.00
Nws. 8.11 Voor de kinderen
8.30 Nws. 8.32 Vakantietips. 8 45
Voor de hulsvrouw. NRU: 10.00
Wat heeft dat kind?: pedago
gische lezing. 10.20 Muz. uit de
Barok (gr.). KRO: 11.00 Nws.
11.02 Voor de zieken. 11.55 Me-
ded. NCRV: 12.00 Lichte
gram.muz. 12.26 Meded. t.b.v.
land- cn tuinb. 12.30 Nws. 12.41
Act. 12.50 Parasolasido: gevar.
progr. 13 30 Stprpo: Licht
instrum. kwintet (gr.). NRU:
13.45 Stereo: Lichte gram.muz.
NCRV: 14.30 Pianorecital. 15.00
Zendingsdag in Driebergen,
reportage. NRU: 15.30 Hobby-
rubriek. 15.50 Lezing over hu
welijkscontactbureaus. 16.00
Nws. 16.02 Voor kleine bezet
ting: moderne en klassieke
kamermuziek (opn.). 16.50 Spe
len met taal. 17.00 Over film
en filmers. NCRV: 17.45 Stere-
o: Licht orkest (gr.). 17.57
(NRU) Verslag van het
I.B.M.-schaaktoernooi. 18.00
Tijd vrij voor muz. In vrije
tijd: koorzang en harmo-
nle-ork.
Hilversum III. 240 m en
FM-kanaien. NCRV: 9.00 Nws.
9.02 Voor de zieken. 9.30 Lichte
instrum. muz. 10.00 Nws. 10.03
Muz. bij de koffie. (11-00 Nws.)
NRU: 12.00 Nws. 12.03 De in
woners van Kloosterlitlum
praten gewoon tussen de pla
ten door. KRO: 13 00 Nws.
13.03 Actualiteiten. 13.08 Knal-
muz. 14.00 Nws. 14.03 Popmuz.
15.00 Nws. 15.03 Licht platen-
progr. 16.00 Nws. 16.03 Tie
nershow. 17.00 Nws. 17.02 Actu
aliteiten. 17.07-18.00 Verzoek-
platenprogr.
Je zou het zo niet zeggen, maar
Julie Driscoll, de Britse beat-zangeres
die pas twee jaar geleden werd fint-
dekt", is heus een mooi meisje. Zij kan
er zelfs kinderlijk-naïef uitzien met
een van haar geliefkoosde grote hoe
den op en een zedig jurkje met ge
sloten hals aan. Maar hoe ze zich ook
tooit, ze zal nooit haar ketting met
vreemd-uitziende bedels thuislaten.
Die hoort bij haar image, net zoals de
rare vlossige ragebol die ze zich heeft
aangemeten.
Julie is nog heel jong en xan uit
stekend dwaze gezichten trekken als
ze in de stemming is. In Frankrijk en Engeland heeft ze al furore gemaakt, hier
is ze nog niet zo erg bekend. Dat wordt vrijdagavond a~s. anders, want dan treedt zij
op in het nieuwe VARA-tienerprogramma Puntje puntje puntje", hetgeen tuil zeg
gen: „Er kan van alles in gebeuren". Ex-AVRO-regisseur Lex de Rooi gaat de
nieuwe serie voor de VARA maken. Er zitten wél een paar mensen van Fenklup in,
maar de formule is anders.
Buitenlands talent, in Nederland nog vreemd, zal veelvuldig in de show zijn te zien
en te horen.
een mededeling over de kijkdichtheid
(in 1966 en 1967) betreffende de 120
populairste programma's.
De AVRO komt uit de bus met 30
en 31 pet., de VARA met 13 en 20, de
KRO met 5 en 15, de NCRV met 5 en
7Vt, de TROS met 0 en Vis en de
VPRO met helemaal niets.
Rekent men, zo zegt de AVRO,
hierin mee de niet-uitzonderlijke
NTS-programma's (zoals reportages
van vorstelijke huwelijken, voetbal
e.d.) dan bracht de AVRO in 1967
van de 120 meest-bekeken program
ma's 37 pet, de VARA 24 pet., de
KRO 18, de NCRV 19. de NTS 10, de
TROS 2 en de VPRO alweer 0 pet
Dat grote kijkdichtheid nog niet al
tijd de hoogste waardering van de
toeschouwers betekent maakt de
AVRO duidelijk in een ander staatje.
Programma's met een cijfer van 7,9
en hoger, zegt zij, werden in 1967
voor 27 pet. geproduceerd door de
AVRO, voor 24 pet. door de KRO, 18
VARA, 8 NCRV, 17 NTS en door
VPRO en TROS elk voor 3 pet. Hier
komt (Je VPRO dus wel om de hoek
kijken.
Deze cijfers zijn afgeleid van een
rapport, aan de NTS geleverd door
het bureau Intomart, dat regelmatig
aan opiniepeiling voor de omroep
doet en daarvoor ook werd opgericht.
Reden om tevreden te zijn over
zichzelf heeft de AVRO dus inder
daad.
Commentaar
Ned. 1 NTS
7.06 nur aflevering „De bosbrigadiers".
7.31 uur Kenya's president Joroo Kenyatta.
8JJ5 uur speelfilm „De klokkenluider van de Notre Dame"
(14 jaar).
10.15 uur Amerikaanse film „Rembrandt's wereld".
Ned. 2 VARA
7.03 uur Coronation Street
820 uur Achter het Nieuws.
8.45 uur Rood Wit Blauw, jongerenprogramma.
9.25 uur Britse documentaire: de ondergang van de Lusi
tania.
Hilversum I VARA
8.15 uur prijsbellen naar de studio.
8.45 uur muziek uit vreemde landen.
9.15 uur Nijmegens Studentencabaret.
1120 uur jazzmagazine.
Hilversum II NRU
7.05 uur vakantieprogramma Wegwezen.
8.00 uur klassiek platenconcert: Berlijns Filharmonisch
orkest.
9.35 uur Surinamers en Antillianen aan het woord.
10.40 uur Iks, radiomagazine.
IIODFOSCHOTEL van het lange
NTS-programma op Nederland 2
was gisteravond het gesprek dat Joop
van Tijn voerde met prof. dr. R. A. J.
van Lier in diens eigen tuin: de
laatste Denk-beelduitzending van het
seizoen.
Het was jammer, dat dit gesprek
wat vaag inzette met filosofieën over
het literaire werk van Ter Braak en
Du Perron en de theoretische
beschouwing of de invloed van deze
beide critici, indien zij niet zo jong
waren gestorven, de modemne letter
kunde in haar presentatie zou hebben
omgebogen. Wie niet voldoende thuis
is in deze materie, raakte hierdoor
niet werkelijk geboeid.
Liet men het gesprek in de steek,
dan heeft men echter pregnante
uitspraken van de hoogleraar gemist.
Naar zijn mening gaat het tegeii-
woordig bij letterkundige publikaties
om de stunt die de voorpagina haalt:
de kwaliteit van het werk is punt
twee; de literatuur is een marktaffai-
re geworden.
Over Suriname (hij werd in Para
maribo geboren) zei prof. Van Dier
o.m. dat dit land niet werkelijk een
kolonie van Nederland is, omdat het
een onafhankelijk bestuur kent, maar
dat het niet vrij is in zijn buiten
landse politiek: het zou zich
waarschijnlijk wel anders dan Ne
derland willen stellen tegenover
Zuid-Afrika en Griekenland.
Hij geloofde niet dat Nederlanders
een band met Suriname voelen, Suri
namers van hun kant voelen zich ech
ter wel gebonden aan Nederland.
De hoogleraar verborg zijn ergernis
over de opmerking van Joop van
Tijn „dat hij inzake ontwik
kelingshulp meer manager dan we
tenschapsman is" en zei bijna even
vriendelijk als hij zich tijdens het
gehele gesprek gedroeg, dat hij als
adviseur enkel Uneco-missies o.a.
naar Thailand en Etiopië heeft ge
leid. Voor christenen vormt ontwik
kelingshulp geen probleem, zeide hij,
zij volgen daarin immers de ethiek
van de naastenliefde. Maar naar zijn
'indruk vecht Europa zijn econo-
.mische crisis uit op de rug van de
ontwikkelingslanden.
Kritiek op het Nederlandse rege
ringsbeleid t.a.v. ontwikkelingshulp
heeft hij niet, omdat de nieuwe rege
ring heeft nagelaten duidelijk te ma
ken wat zij eigenlijk wil gaan doen:
„Wij moeten haar daarvoor dan maar
de tijd laten."
Bij de NTS was in de rubriek Ge
westelijk nieuws een aardige repor
tage over de al 30 jaar rondzwerven
de schaapherder Boudewijn te zien.
De Franse bijdrage aan de serie „Wij
Europeanen" was van hoge kwaliteit
en gaf een interessante impressie van
het leven in een kleine stad. Een
serie om niet uit het oog te verliezen.
Groot en met stevige tralies waren de roofdierenhokken.
Leksejkow opende een traliedeur en stapte in de koot
Kom!
Hij wenkte Freek, zijn ogen lichtten als die van de vier
tijgers, waarvan de ene, de grootste, zijn rode tong liefko
zend over de mensenhand sloeg.
Een ogenblik aarzelde Freek, maar een onbekende koene
verzekerdheid, die met roekeloosheid niets had uit te staan
deed hem toegeven.
Hij beklom het trapje naar de roofdierenkooi en stapte
achter de dompteur aan door het deurtje, dat trillend achter
hem dichtrinkte.
Rustig, rustig staan blijven, maande Leksejkow als een
vader, die zijn kind leert niet bang voor de poes te zijn,
laat ze je maar besnuffelen, zij doen jou niets.
Waarom mij niet?
Onwillekeurig hiéld Freek zijn adem in. De grote katten
streken langs hem, hij voelde hun adem, hun vochtige neus
langs zijn handen. Er werd zacht geblazen, even gebruld.
Omdat jij geen angst hebt, zei de dompteur, omdat
jij ze vertrouwt
En inderdaad, het was zo. Tot zijn eigen verbazing voelde
Freek in het geheel geen angst voor de tijgers; hij bleef
alleen op zijn hoede, koel, maar zonder vrees.
De dompteur hurkte tussen twee tijgers in, sloeg zijn
armen om hun halzen, ontweek bedaard een speelse hap
naar zijn gezicht
Die grote, die Merano, kun je strijken over het hoofd,
hij loopt zelfs los door die manege, zonder traliewerken.
Freek strekte zijn hand uit hij voelde zich gespannen van
wil en van vertrouwen.
Het dierenhoofd was warm en rond onder zijn vingers.
Hij ervoer plots een wilde drang in zich het dier net zo tot
zich te trekken als Leksejkow deed. maar het gevaar van
zo'n handeling-ineens beseffend, liet hij het spijtig na.
Joggie, dacht hij, is er verschil tussen het ene dier en het
andere als men het vertrouwend tegemoet treedt met vaste
wil en met een warm hart?
Bij het weggaan, Leksejkow liep tot de uitgang met
hem mee. bedankte hij de dompteur oprecht voor de
mooie uren.
Ik kan nooit verdragen als verstandige mensen, dierlie-
vende mensen een verkeerde indroek krijgen van die dres-
soer, verklaarde Leksejkow zijn aanschouwelijk onderricht.
Inderdaad, ik had er een verkeerde voorstelling van, u
hebt mij tot andere gedachten gebracht.
Zij stonden aan de uitgang van het wagenkamp, daar
waar Freek enige uren tevoren gewaarschuwd was voor
„vadertjes" ruwheid.
Zoiets lijkt mij meer voor jou, son, als omgaan met
schone meisjes zo denk ik zelf tenminste ook.
Freek begreep, dat hij op hun eerste ontmoeting bij My-
ra's moeder doelde. Hij lachte nu ook, begrijpend, wetend
hoe Jossie met deze man had gedweept.
Je moet ze wel eens wat toegeven, aan hun grillen,
maar... nee, voor kameraad in 't leven, geef mij maar dat
dier.
Freek knikte. Hij had ineens behoefte om van Joggie te
vertellen, weerde die drang, daar hij het kinderachtig vond.
Hij voelde zich opmerkzaam door de ander opgenomen.
Jij hebt een schone gave, son, de ruwe stem was dit
keer ernstig jij kan met dieren doen wat jij wilt, zij
willen jou; ik zag het aan Merano en Gabba.
Hypnose?
Het woord schoot op uit Freeks onderbewustzijn. Dat
hadden vroeger grote jongens tegen hem gezegd, toen hij
nog maar een kind was en het nog niet eens begrepen had.
„Jij hypnotiseert die beesten". Omdat de dieren van hem
bijzonder gediend waren en hem nooit kwaad deden.
Hypnose...? Met iets van afschuw en minachting
herhaalde de Rus het woord, no son, zijn handen
maakten een vaag gebaar om Freeks hoofd en schouders,
jouw sféér, jouw... adem, dat, wat uitgaat van jou is dié
dieren aangenaam, jouw ogen zullen hen hoogstens jouw wil
doen kénnen en laten opvolgen. Jij zou één van die kunnen
wezen, die het dier zouden naderferengen tot de mens.
Terwijl de woorden gesproken werden, wist Freek, dat de
dompteur gelijk had. Hij had macht over dieren hij
voelde het diep in zich samentrekken, zoals daareven in de
roofdierenkooi. Verward over zichzelf keek hij op, ontmoette
de schei-gele ogen in een huivering van krachtsbesef.
Jij moet eens in die voorstelling komen, en dikwijls
morgens bij het voorwerken.
Freek accepteerde graag, voelde zijn hand bijna vermorze
len in de lenige klauw van de ander. Hij liep weer op straat,
in de zonneschijn, ergens sloeg een klok negen heldere
slagen. Hij had ai op kantoor moeten zijn! Nog nooit was hij
te laat gekomen. Het zou een aardig gelach geven onder de
medewerkers als hij vertelde, dat hij vanaf half zeven zijn
tijd bij de leeuwen had zoekgebracht en dat nog wel na
zijn vrije middag van gisteren! Wordt vervolgd
3. Na enige minuten zag Jonas kans de Chinees op de
schouder te kloppen. Deze keek enigszins verstoord op.
V', mompelde hij. Toen hij echter zag, wie er achter
hem stond, verdweeen z'n strakke gelaatsuitdrukking en
kwam er een brede lach voor in de plaats. „Wel, wie
hebben we daar; Jonas, de marskramer, wel, hoe gaat het
met je?" Jonas knikte veelzeggend terwijl hij met de duim
naar Lappie wees. „Ahzo", begreep de Chinees, die Ling
heette (want alle Chinezen heten immers zo) „Knechtje en
zo, goede zaken dus", Jonas knikte weer. „Jonas, laten we
even naar mijn hotel gaan; ik geloof, dat ik iets voor je
heb, dat je wel zal interesseren', vervolgde Ling cn hij
voegde de daad bij het woord door verder te lopen, zonder
op te letten of Lappie en Jonas hem wel volgden.
De scheep*-
iénfleas
van
Bontehoe
FERDNAND
'oe vo
R6I6 J/J
NATUURLIJK
ünri 'rrr
IfcTjH MEE
ik Zen
f&KUINvJI$ VOeZÉN fltó (K MEN
OOlf WÉÉR OP ZoVl 5m£RI(jE
OOSflNJÊvJQflROÉR Lflf)T
MflNMON5f£ftÉN
r...ÉfJ9É toUitMè VJÉÉK"1
KOM JE 0f J ME, CAN NEE*)
IK JÉ N)É£ MAAR 06 HEREN
L ^ANOÉ COMPAGNIE.
BEGREPEN
^J^ehipperaA
/VOÉLBéoamklIKA/ f
(ZRL ALfiJO MVl 0E5rK$<
IVOÉN ON) $fQURMAN/Ugh'
>3 tE Kommen -JOCT
VJOROÉN-V?