Armoede-ideaal is middeleeuws Paus Paulus herhaalt verbod pil BRITTEN ONDERTEKENEN VERKLARING VAN DE ZES Geen andere houding van de KVP Ni et-westerse studenten ontevreden over aandeel ONENIGHEID IN TOERKOE GESUST V ennootschapsbelasting Twee r.fc. theologen i leiding van Faith and Order99 in Een woord voor vandaag Vragen uitlating van Wiesenthal Zuster en Gerrit in appel ANW wil nieuwe opzet voor Holland-promotion Verzet tegen encycliek neemt toe Amerikanen willed pan-anglicaansc organisatie Gevaarlijkstejg lichaamsdeel"!;; trok aandachta- mogelijk Harvey Cox naar Kerk en Wereld Gr a a noverscho EEG naar Biafra Kloosterlingen op de loonlijst WOENSDAG 31 JULI 1^= Gisteren zagen we hoe de apostel Johannes schrijft aan de drie generatiegroepen in de kerk: kinderen, jongeren en vaders. Kinderen leven uit vergeving, jongeren uit overwin ning en vaders uit gemeenschap. Maar kennelijk is Johannes niet tevreden. Deze woorden zijn hem toch wat te schematisch. Daarom begint hij opnieuw en zegt: Ik heb u geschreven. Veel verandert hij niet. Alleen zegt hij nu tot de kinderen wat hij eerder zei tot de vaders: ..Want gij kent de Vader." Hij waarschuwt de ouderen in de kerk dat ze zich niet moeten verheffen boven de kinderen in het geloof. Het feit dat zij de Vader kennen maakt hen niet beter dan de kinderen, die alleen nog maar de vergeving ervaren hebben. Ook de kinde ren kennen de Vader, op hun manier. Johannes zegt als het ware, dat er geen geestelijke zelfver heffing mag zijn. Tot iedere generatie komt het evangelie met een ander accent, maar altijd brengt het evangelie ons bij de Vader. Het belangrijkste in het leven is niet dat we vergeving ervaren hebben, noch dat er overwinning is over de boze door de kracht van Zijn Woord, maar dat we de Vader kennen en steeds beter leren kennen. Jong en oud staat gelijk voor God, al ervaren zij Hem verschillend. We leren vandaag: I Korinthiërs 14 1—19. DEN HAAG Het KVP-Tweede Kamerlid, de heer Boot, heeft de mi nister van binnenlandse zaken schrif telijke vragen gesteld over de beschuldigingen die de heer Simon Wiesenthal voor de Nederlandse tele visie heeft geuit jegens het Duitse Rode Kruis inzake het waarschuwen van gezochte oorlogsmisdadigers. Het Kamerlid vraagt de be windsman nadere inlichtingen te verstrekken over het standpunt dat het Nederlandse Roode Kruis terzake heeft ingenomen, opdat niet de in druk zou kunnen gaan postvatten, dat het Nederlandse Roode Kruis lijdzaam toeziet bij eventueel wange drag van zusterorganisaties, waarmee het samenwerkt. ROTTERDAM De acteurs Hetty Blok en Leen Jongewaard hebben besloten appel aan te tekenen tegen het recente vonnis van de president van de Rotterdamse rechtbank, waarbij het Unilever werd toegestaan de uitgifte van sleutelhangers met de figuren van Zuster Clivia, Opa en Gerrit voor te zetten. (Van een onzer medewerkers) TOERKOE (Finland) Hoewel er geen sprake is geweest van een revolutie in de universiteit van Toerkoe. zoals de Finse radio heeft gemeld, is er toch onenigheid geweest op de wereldconfe rentie van christenstudenten, die daar wordt gehouden. Afgevaar digden uit „de derde wereld" hebben namelijk kritiek omdat zij menen, dat zij niet voldoende aan bod komen. De ontevredenheid over de gang van zaken heeft eind vorige week geresulteerd in een bijeenkomst, die op eigen initiatief is belegd. Een gedelegeerde uit India somde de volgende punten op: 1. De conferentie wordt beheerst door Europeanen en Noord-Amerika nen en de twee-derde meerderheid van gedelegeerden uit de derde we reld is er niet bij. 2. Er worden geen belangrijke functies bekleed door mensen uit de derde wereld. 3. Het programma gaat over dingen, die voor ons onbelangrijk zijn. 4. Er wordt tijd verknoeid met gepraat over de organisatie van de discussies. De organisatie van de bijeenkomst liep enigszins uit de hand en gedele geerden uit de Aziatische landen dreigden zelfs de conferentie de rug toe te keren, omdat zij meenden een vergeten groep te zijn. Het kwam ten slotte tot een compromis toen werd besloten, dat alleen veranderingen zullen worden aangebracht in de or ganisatie van de verschillende studie groepen, de zogenaamde „seminars". aanstaand lid van de Free Speech Movement aan de Universiteit van Berkeley (Cal. USA). Hij sprak over de invloed, die de regering en privé-organisaties zoals Ford-Founda tion en de Rockefeller-Foundation uitoefenen op de universiteiten. Deze invloed bestaat in het geven van subsidies, studieopdrachten en beur zen en het ter beschikking stellen van faciliteiten en het aldus verkrij gen van invloed op de gang van za ken. zoals de leerprogramma's en de aanstelling van nieuwe hoogleraren. Vooral de Board of Trustees (college van curatoren) bevat een uitzonder lijk hoog aantal vooraanstaande figu ren uit regerings- en zakenwereld en de grote industrieën. Invloeden Vrijheid (Vervolg van pag. 1) Reserve Een andere belangrijke wijziging betreft de egalisatiereserve voor ver zekeraars. In het oorspronkelijke wetsontwerp zou verdere toevoeging aan de speciale (onbelaste) fiscale egalisatiereserve voor verzekeraars worden stopgezet, terwijl de reeds gevormde reserve in een nieuwe on belaste reserve wordt opgenomen. De huidige bewindslieden vinden dit laatste te ver gaan. Zij stellen een telfstandige afwikkeling voor door de egalisatiereserve (b(j le\-ensverzeke- raars) toe te voegen aan de belastba re winst in vijf jaar. Ook voor spaarbanken en boeren leenbanken heeft de nota van wijzi ging gevolgen: de toepassing van de spaarbankvrijstelling wordt beperkt lot de winst, behaald met het behe ren van spaargelden, geheel in over eenstemming met de bedoeling van CASTEL GANDOLFO ln zijn zomerresidentie heeft paus Paulus een beroep gedaan op rooms-katho- lieke echtparen om zijn verbod van voorbehoedmiddelen te begrijpen en te aanvaarden. Het was de eerste keer dat de paus reageerde op de kritiek die in heel de wereld geleverd wordt op zijn jongste encycliek. Tijdens een audiëntie zei hij dat hij wist dat de beslissing miljoenen pijn en moeilijkheden zou berokke nen. De paus zei onder meer: „Het be wustzijn van onze zware verantwoor delijkheid berokkende ons niet weinig leed. Wij waren op de hoogte van de verhitte discussies in de pers. De angst van hen die bij het vraagstuk betrokken waren, trof ons ook. Wij bestudeerden en lazen alles wat wij konden." ..Wij raadpleegden eminente perso nen. En in gebed vroegen wij om de hulp van de Heilige Geest bij het uit leggen van de Goddelijke wet. „Wij werden ook geleid door het gevoel van liefdadigheid, van pasto rale bezorgdheid voor de gehuwde chrisfenen. „Tenslotte werd ons werk vergezeld van hoop hoop dat dit document om zijn waarheid aanvaard zal wor den. hoop bovenal dat christelijke ge huwde echtparen zullen begrijpen dat de leer ervan alleen de manifestatie van hun \flare liefde is. een naboot sing van de liefde van Christus voor de kerk De paus vervolgde nog: ..Nooit, zoals in dit geval, hebben wij zo sterk het gewicht van de plicht ge voeld in dienst van de gehele mens- ,heid Wij willen hopen dat alle gehuwde christenen, zelfs als zy het gevoel hebben dat ons woord hard is. zullen begrijpen dat het alleen trouw is aan de gedachte van Chris tus die deze blijkbare strengheid motiveert.' De verklaring van de paus werd uitgegeven in verschillende talen. De F"ranse tekst had nog de volgende toevoeging: ..Dit zijn de gevoelens die ons geleid hebben in het onder zoeken en uiteenzetten van een kwes- waarvan de betekenis van het grootste belang is voor het menselijk bestaan en de toekomst van de wereld.' AMSTERDAM De Algemene Ne derlandse Vereniging voor Vreemde lingenverkeer heeft het plan de ..ver koop" van Nederland aan buitenlandse :oeristen los te maken van de huidige organisatie en Ln handen te geven van een nieuw te stichten nationaal insti tuut Dit instituut, vermoedelijk een stich ting of een naamloze vennootschap, zou alle activiteiten op dat gebied moe ten bundelen, waardoor effectiever gewerkt zal kunnen worden Een en ander is gisteren meegedeeld in de algemene ledenvergadering van de Amsterdamse VW door haar direc teur, da heer J. N. Strijkers. het wetsontwerp om een aanpassing te krijgen in verband met andere ac tiviteiten van spaarbanken dan al leen het beheer van spaargelden. Te gelijkertijd wordt het tarief voor boerenleenbanken verhoogd tot 75 procent (oorspronkelijk 50 procent). Het wetsontwerp wil een tech nische herziening van het Besluit op de Vennootschapsbelasting 1942 zijn. Speciaal het fiscale regime ten aan zien van coöperaties, die zich in vele gevallen hebben ontwikkeld tot grootbedrijven, was verouderd. Ook hier. zoals bij de spaarbanken, waren er nieuwe activiteiten die on belast bleven. Met enige verzachting hebben de huidige bewindslieden de ze aanpassing aan de moderne maatschappelijke ontwikkeling over genomen. GILZE-RIJEN Op de Alphense weg is gisteravond een 60-jarige in woner van Alphen met zijn auto te gen een boom gereden. De man was op slag dood. Christenstudenten uit alle landen komen bijeen in de universiteit (zie achtergrond) van Toerkoe in Finland voor de wereldconferentie. Elk seminar zal worden vrijgelaten zijn eigen programma, leiding en or ganisatie te kiezen; de structuur van de conferentie zal echter gehand haafd blijven. Er zijn vijf seminars. In het semi nar over het Probleem van de arme en de rijke landen sprak de Zwitser Christopher Eckenstein. secretaris van de UNCTAD in Genève. Volgens de heer Eckenstein moeten de ont wikkelingslanden komen tot een be tere onderlinge samenwerking op po litiek en economisch gebied. Hierdoor zullen zij een betere onderhande lingspositie hebben tegenover de goedgeorganiseerde westerse donor landen. Om tot een dergelijke samenwer king te komen is het onder andere nodig dat de transportmogelijkheden tussen de ontwikkelingslanden verbe terd worden en bovendien moeten er grote investeringen gedaan worden in de infrastruktuur. De rijke landen moeten stappen ondernemen om de onrechtvaardig grote handelsbar rières tussen de rijke en de arme landen te slechten. De heer Bola Ige uit Nigeria drong aan op gebruik van de natuurlijke hulpbronnen door de ontwikke lingslanden zelf. Hij is van mening dat in dit opzicht de arme landen geëxploiteerd worden door de rijke landen. In verband hiermee zouden kredieten verstrekt kunnen worden door dc rijke landen op betere voor waarden voor de ontwikkelingslan- den dan tot nu toe gebeurt. Voor het seminar De technolo- gische revolutie in het leven van de mensheid, sprak de Oostenrijker Ri- bert Jungk. Jungk meent, dat de es sentie van technologische problemen. J die vroeger bestonden, nü van sociale j en morele aard zijn. Het gaat niet meer om de technologie zelf, maar om het nemen van beslissingen op technologisch gebied. In zijn inlei ding gaf Jungk tal van voorbeelden j hoe de maatschappij er in de toe- komst zou kunnen uitzien en hij waarschuwde voor een onvoorzichtig gebruik van de technologie, dat zou kunnen leiden tot wereldoorlogen met desastreuze gevolgen. Ook Azië. Afrika. Latijns-Amerika en Europa ervaren thans de onge wenste invloeden van. regeringen, met name via de lange arm van de USA. Ook de CIA en aanverwante man- tel- en nevenorganisaties kwamen aan hun trekken. De heer Wiesman 1 toonde aan. hoe de Michigan State University de Zuid-Vietnamese civiele 1 administratie, de nationale politie en de geheime dienst organiseerde. Dit geval werd echter door vele andere, even sprekende voorbeelden ge volgd. Op het seminar over Mens-zijn in de moderne wereld sprak prof. Nestor Garcia uit Argentinië over „De dialectische betekenis van menselijkheid". De zeer wetenschap pelijke rede centreerde zich rond de dialectiek tussen mens en systeem, mens en medemens, mens en ideolo gie. In de op de inleiding volgende discussie benadrukte prof. Garcia: de mens wordt menselijk, zodra hij nee zegt tegen de bestaande situatie. De mens kan pas menselijk genoemd worden, wanneer hij zijn eigen toe komst mag en kan ontwerpen in crea tiviteit tezamen met zijn medemens. Alles wat hiertoe bijdraagt, bevor dert de menselijkheid van de mens. aldus prof. Garcia. Lambeth LONDEN De Amerikaan^ en Canadese episcopaalse bl schoppen gaan proberen c« krachtige pan-anglicaanse org nisatie op te bouwen. Zij wille een centraal hoofdbestuur m een bekwame staf en het episc paalse zendingswerk in de \v reld integreren. Vooral de Brit bisschoppen zyn tegen deze pla nen, omdat zij een sterke angl caanse curie vrezen. De anglicaanse bisschoppen uit gehele wereld vergaderen op ogenblik achter gesloten deut] Slechts de laatste week van 1* „Lambeth-conferentie" zal voor pers open zijn. Het is de tiende maal dat deze d\ ferentie wordt gehouden. Deze b schoppenconferentie heeft echter p het gezag van een concilie. De episi paalse kerken in de wereld, die ij- geestelijk gezag van de aartsb/^ schop van Canterbury erkennen, autonoom. De groep die een krachtiger or| nisatie nastreeft wordt geleid door Canadese bisschop George Luxi van Huron. ra GRONINGEN In de Martijd nikerk zou in een avonddienst gepreekt worden over „het gec5! vaarlijkste lichaamsdeel". ToË, Groningse verbazing en verras^' sing trok de aankondiging van dP£ dienst landelijk de aandacht. Pe Commentaar in het „Groningl Kerkblad": „Komt dit misschiert omdat in de Nederlandse situatijv' het evangelie toch nog altijd mot raliserend wordt misverstaan jk En dan met name in de zin de£ sexuele moraal en niet in de zit. der verkondiging van genade eit zonde. Want hèt lichaamsdeel de£j zonde is de tong". Mensheid LONDEN Het Nederlands „verzet van de zes" tegen de jongste encycliek van de paus slaat over naar andere landen. Nadat de vicaris-generaal van het bisdom Breda, dr. C. Ruy- gers, gisteren zjjn mening had gegeven in een televisie-uitzen ding van de BBC, hebben twintig Britse rooms-katholieken de opinie letterlijk overgenomen en medeondertekend. De verklaring van de Britse intel lectuelen werd gezonden aan de apostolische vicaris Cardinale in Londen met het verzoek de brief door te sturen naar de paus. In deze boodschap wordt gezegd dat de encycliek van de paus niet onfeilbaar is. en dat, omdat de paus niet voldoende heeft geluisterd naar de stemmen in de kerk. hij niet voor de hele kerk kan spreken over dit onderwerp. Ook in Amerika hebben voor aanstaande priesters zich tegen de encycliek gekeerd. Er werd een ver klaring opgesteld door 87 rooms-ka- tholieke theologen uit de omgeving van Washington, die voor een deel doceren aan de Katholieke Universi teit van Amerika. BIJZIENDE Ze zeggen: „De geschiedenis 'neeft aangetoond dat een groot aantal ver klaringen is afgelegd met een soort gelijke of nog grotere autoriteit, die latfr onvoldoende of zelfs geheel vals bleken te zijn. De theologen noemen dan met name uiteenzettingen uit het verleden met betrekking tot de vrijheid van de re ligie. het heffen van rente, het recht op stilzwijgen en het beëindigen van huwelyken. Deze opvattingen zyn later allemaal gewijzigd. Op een persconferentie in Washing ton zei pater Robert Hunt, profes sor in de theologie aan de Katholieke (Van onze kerkredactie) Universiteit dat de pauselijke ency cliek ..theologisch bijziende" is. Inmiddels heeft het Vaticaanse dagblad Osservatore Romano al krachtig gereageerd op de protesten die in heel de wereld beginnen los te barsten. Het blad schrijft: ..De ency cliek heeft wel degelijk oog voor de ernstige gevolgen die een ongeremde bevolkingsaanwas kan hebben... en hij verwaarloost de ernstige en pijn lijke problemen niet die in een fami lie kunnen ontstaan Curieleden verdedigen de encycliek door er op te wijzen dat de paus honderden telegrammen heeft ont vangen van particulieren en episco pale conferenties waarin dank werd uitgesproken voor de encycliek. Zij zwijgen echter over de protesten. De paus heeft inmiddels ook een danktelegram uit Nederland ontvan gen. J. Asberg. redacteur van het blad „Confrontatie" zond een tele gram waarin hij zei dat de paus ..vreugde heeft bereid met de duide lijke bevestiging van de katholieke leer". Inmiddels heeft ook de secreta ris-generaal van de Wereldraad van Kerken, dr. Eugene Carson Blake, ge reageerd. Hij zei: „Het standpunt van de paus is te zeer afhankelijk van een verouderd begrip over de natuur, dat het de mens van dc twintigste eeuw niet kan overtuigen." POLITIEK Voor de politiek in Nederland kan de encycliek ook bijzonder belangrijk zijn. Er is een wetsontwerp klaar over de vrije verkoop van voorbe hoedmiddelen die na het zomerreces van de Tweede Kamer in behande ling komt. Het socialistische Kamer lid G. Ruygers vroeg zich gisteren af of de behandeling nu wel zo vlot zal gaan als werd verwacht. De heer Ruygers is rooms-katholiek. Volgens de Volkskrant van van morgen is echter de houding van de Katholieke Volkspartij op dit punt niet veranderd. Mr. J. de Vreeze. lid van de Tweede Kamer voor de KVP en van de Kamercommissie voor de volksgezondheid zei: „Ik kan mij niet voorstellen dat de discussie (over het gebruik van voorbehoedmiddelen) nu over zou zijn." Over de wet zei hij: „Wij zijn voor deze wet op het motief van de persoonlijke vrijheid en de persoon lijke verantwoordelijkheid. Het is onze verantwoordelijkheid ten op zichte van het Nederlandse volk een wetsverandering op dit punt niet te gen te houden, zelfs te bevorderen. De uitspraak van de paus tast ons standpunt niet aan." Otto Klein uit Tsjecho-Slowakije vroeg zich af hoe de technologie dienstbaar kan worden gemaakt aan de mensheid. Hiervoor is het echter eerst noodzakelijk om uit te leggen wat het betekent om mens te zijn. Zowel Klein als Jungk zijn dus over tuigd van de noodzaak om uit te gaan van de filosofie om te technolo gische moeilijkheden te kunnen op lossen. De Australische schrijver Ross Terrill hield een lezing over de inter nationale politiek en de sociale ver anderingen in Azië voor het seminar Politiek. Macht en Sociale Verande ring. De wereldpolitiek richt zich momenteel vooral op Azië volgens de heer Terrill. Het is onzin te spreken over een koude oorlog tussen de Verenigde Staten en China omdat de agressie alleen van de kant van de Verenigde Staten komt China heeft niet werke lijk macht of reden tot agressie. De hele Chinese traditie is altijd gericht geweest op het opbouwen van een maatschappij en de Chinese vorm van het Marxisme is meer nationaal getint. De rol van Japan in de Aziatische politiek is erg belangrijk. Japan kan spoedig een van de rijkste landen ter wereld zijn. Dit land kan een bemid delende rol spelen tussen de Verenigde Staten en China. Ook Australië en Nieuw Zeeland kunnen meer invloed krijgen in Zuid-Oost-Azië indien ze zich bevrijden van de druk van de Verenigde Staten, aldus de heer Ter rill. Het seminar Nieuwe Universiteiten In Een Nieuwe Wereld werd ingeleid door Steve Weissman. een voor- (Van onze kerkredactie) GENÈVE Van de negen rooms-katholieke leden die door de vierde assemblee van de We reldraad van Kerken werden toegevoegd aan de commissie voor „Faith and Order" (Geloof en kerkorde), zijn er twee geko zen in het uitvoerend comité van deze organisatie. Geloof en Kerkorde is semi-auto- noom binnen het jverband van de Wereldraad. Van het begin af aan kende deze commissie, die zich voor namelijk bezighoudt met theologische vragen van de eenheid, leden die kerken vertegenwoordigen die geen lid zijn van de Wereldraad. Toen het Vaticaan eenmaal toestem ming gegeven had. was het niet moeilijk om van de vierde assemblee toestemming te krijgen negen rooms-katholieke theologen als lid van de commissie te benoemen. NEÏÏBIGIN De commissie wordt geleid door een werkcomité van tien leden. Het nieuwe Centraal Comité benoemde daarin de rooms-katholieke theologen prof. dr. Emmanuel Lanne uit Frank rijk en prof. Jorge Medina uit Santi ago. Chili. De bekende protestantse theoloog is bisschop Leslie Newbigin, DRIEBERGEN Op een conferen tie. die op zaterdag 14 en zondag 15 september op Kerk en Wereld wordt gehouden zal Harvey Cox spreken. Deelnemers voor de bijeenkomst zijn persoonlijk uitgenodigd. Zaterdagmorgen 14 september zal echter de bekende Amerikaanse theo loog eerst spreken op de lang ver wachte Precedentsdag van Sjaloom in Utrecht, zoals wij reeds eerder vermeldden. die vroeger de afdelingen wereldzending en evangelisatie leid<r Zoals wij vanuit Uppsala meldde had de president van Princeton minary in Amerika, prof. dr. Jamesj McCord. zich teruggetrokken als van deze commissie. Hij wilde zijn plaats werd ingenomen door t negerpredikant uit een geïntegreei| kerk uit Amerika. Zijn officieel bedankje is niet a^ vaard. Wel werd besloten het aa leden met één uit te breiden, noemd werd de Amerikaail doopsgezinde negerpredikant dr. Vfc cent Harding. Nog veertien plaatfl zijn onbezet. MINISTER LUNS: DEN HAAG Dc regering gaat mogelijkheid na graanoverschott van de landen van dc EEG naar hongerende bevolking van Biafra sturen. In antwoord op vragen v het Tweede-Kamerlid drs. R. Zijlst (a.r.) zegt minister Luns. dat dc volking echter niet gewend is gra te pten. Toch zal de regering er met 1 Rode Kruis over spreken. Na een diepgaand onderzoek is i bleken, dat de Biafranen het mei behoefte hebben aan rijst, stokvis melkpoeder. De regering hei ƒ300 000 beschikbaar gesteld aankoop en vervoer van voedsel. De slechte verbindingen vorm een grote moeilijkheid, zegt minist Luns. LE HAVRE De haven van Havre wordt bedreigd door een algL, mene staking. Het sleepbootpersone») heeft de directie van de sleepvaai^T bedrijven een ultimatum gesteld. AJ voor 5 augustus geen overeenstem^ ming is bereikt over inkrimping vj personeel, zal de haven verlamd wa den. Lübke niet vervolgd (Van een onzer verslaggeefsters) T TTRECHT Omdat het armoede-ideaal in de kloosters grote moeilijkheden veroor zaakt voor kloosterlingen die uittreden stelt frater W. Brouwer voor dat allen in een reli gieuze gemeenschap zo spoedig mogelijk sa laris ontvangen. BONN De Westduitse president Lübke zal niet worden vervolgd we gens oorlogsmisdaden. De openbare aanklager in Bonn heeft dit gisteren meegedeeld. Dan kunnen zij ook belasting en hun sociale lasten betalen, want hij spreekt over een „non- nenschandaal" waar het de verhouding tegenover de gemeenschapsvoorzieningen betreft. Frater Brouwer schrijft dit in De Protestant De Weg. het informatieblad voor het gesprek Ro- I me-Reformatie. Materiaal dat Oost-Duitsland j Eerst somt hij de veranderingen op. die zich beschikbaar had gesteld om eventue- volgens hem onder de kloosterzusters voltrekken. Ie misdaden van de bondspresident te Zo wonen het liefst in gewone huizen, leven in bewijzen, gaven geen enkele aanwij- gewone kleren, doen gewoon', werken hard en zing in die richting. De mededeling trachten intussen ook nog een klein beetje een kwam na een studie van twee maan- werkelijke gemeenschap te vormen, den. Van koorgebed, van sluier, van vasten, van cel len. van geknield eten, van zelfpijniging, van boete- gordels is nu niets meer over. volgens de frater, al is het allemaal niet zo lang voorbij. Wel is gebleven het armoede-ideaal: een sober leven in gemeenschap van goederen. Wie een baan heeft bij het onderwijs geeft het hele salaris af, wie in de verpleging werkt, werkt goedkoper dan and-* ren en wie thuis werkt krijgt geen loon uitbe taald. De schrijver pleit voor aanpassing bij de moder ne verhoudingen binnen Nederland. De gemeenschap waarin het werk wordt verricht is de werkgever. Deze blijft richtinggevend voor het zoeken naar verantwoord sociaal gericht werk en ook bij de besteding van het geld. Waarschijnlijk moet met ieder nieuw lid een overeenkomst worden gesloten waarin wordt gere geld welke opleiding hij gaat volgen, hoe die wordt gefinancierd en dan valt het oog ook :>p rijksstudie toelagen. Tenslotte wordt afgesproken wat met het verdiende geld gaat gebeuren. De overeenkomst is te veranderen en ook wordt afgesproken wat er gebeurt als er sprake is van uittreden. Als voordelen ziet frater Brouwer dat ieder ge bruik kan maken van rijksregelingen omtrent ver goeding van studiekosten, premiesparen, ziektegeld, alles ten voordele van de gemeenschap. Het nadeel Is, dat er belangrijk meer geld vanuit de religieuze gemeenschappen naar de staatskas en sociale fondsen gaat. Maar. daar staat tegenover dat men des te eerlijker en overtuigender een beroep op die staat kan doen. als particulier, op allerlei fondsen en zelfs op de bijstandswet. Dit alles betekent, volgens de frater, dat de reli gieuze gemeenschappen ook hun laatste erfenis uit de middeleeuwen gaan verliezen: hun gesloten eco nomie. „Daardoor kunnen zij juist in de wereld van vandaag een teken zijn!" NED. HERV. KERK Beroepen le Maasdijk (toez.): d. Sluijs te Herwijnen. .GEREF. KERKEN Beroepen te Sellingen: H. Wanink g Campen (Dtsl.). BAPTISTEN GEM. Aangenomen naar Vroomshoo| kand. J. Euwema te Eindhoven. Weer in Enropa weer max. temp. gisteren Kopenhagen Londen geh. bew. 22 Amsterdam 22 Brussel onbew. 26 Luxemburg licht bew. 25 Parijs half bew 27 Vice half bew. 27 Frankfort 26 München 24 Zürich Genève dW hew 25 Locarno geh bew 25 Wenen half bew 25 nnsbruck 28 *?nme licht bew 28 Madrid onbew 29 Majorca licht bew. 28

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1968 | | pagina 2