Spaans Protestants Congres uitgesteld Vanuit christelijke MOLTMANN TOT CHRISTENSTUDENTEN Wijziging van eetgewoonten Reactie op verzet en pil-verbod berusting Een noord voor vandaag Ds. Wiskerke (44) overleden Politieke en theologische problemen Uw probleem is het onze.... Ds. Smit Sibinga (69) overleden BAPTISTEN IN RUSLAND BETOGEN Schriftlezing BEROEPMfiSWERK Bond-ig Nes Ammim blij met steun DINSDAG 30 JULI i>w We keren weer eens terug naar de eerste brief van Johannes. In het tweede gedeelte van het tweede hoofdstuk schrijft hij aan wie de brief is gericht: Aan kinderkens, vaders en jonge lingen, dus aan alle generaties. In onze tijd wordt veel gesproken over de generatieverschillen. Meer en meer wordt een kloof openbaar tussen ouderen die de besluiten nemen en de jongeren, die ze moeten uitvoeren, zonder er zelf over mee beslist te hebben. Eén ding is duidelijk. Het evangelie is voor allen, niet alleen voor alle rassen, maar ook voor alle leeftijdsgroepen. En toch laat Johannes ook een verschil zien. Het evangelie heeft voor iedere leeftijdsgroep een ander accent. Johannes schrijft: Kinderkens: De zonden zijn u vergeven. Vaders: Gij kent Hem van den beginne. Jongelingen: Gij hebt de boze overwonnen. Het evangelie komt eerst tot ons met de troostvolle zekerheid van vergeving, openbaart zich dan in de ervaring van de overwinning, en eindigt met het leren kennnen van God de Vader. Het evangelie is onveranderlijk, maar wordt in iedere situatie weer anders ervaren. Dat is een waarheid om eens voor ons zelf te overdenken. We lezen vandaag: I Korinthiërs 13 113. MIDDELBURG Plotseling is op 44-jarige leeftijd overleden ds. J. R. Wiskerke, predikant van de vrijge- maakte-gereformeerde kerk te Mid delburg. Enige tijd geleden kreeg de predi kant een hartaanval, waarvan hij aanvankelijk scheen genezen te zijn. Toen hij echter vrijdag op zijn brom fiets van Vught naar Midlelburg aan het eind van zijn vakantie werd hij onwel. In het ziekenhuis in Til burg constateerde men, dat ds. Wis kerke was overleden. Woensdag is de begrafenis om drie uur op de algemene begraafplaats in Middelburg na een rouwdienst om kwart voor twee in de kerk aan de Lange Noord^traat. Ds. Wiskerkee werd geboren in 1923 in GinnekenBavel (N.B.). Na het gymnasium in Amsterdam be zocht hij de theologische hogeschool te Kampen. Hij was predikant te Schouwerzijl van 1953 tot 1956 en te Heemse van 1957 tot 1961. Daarna stond hij te Middelburg. Hij was lid van de generale synode van RotterdamDelfshaven van 1964 tot 1965. Van de theologische hogeschool was hij secundus-curator. Hij publiceerde „Enige opmerkin gen inzake de verwerping van de kinderdoop door Karl Barth", „Volk van Gods roeping", „Geroepen volk", „Leven tussen sterven en opstan ding" (ter bestrijding van de leer van ds. Telder) en „Purim", een schetsenbundel over het boek Esther. Ook schreef hij in veel bladen. Brieven die niet zijn voorzien van naam en adre» kunnen niet In behandeling worden genomen. Ge heimhouding Is verzekerd. Vragen die niet onderling met elkaar ln verband staan moeten ln afzonder lijke brieven worden gesteld. Per brief dient een gulden aan postze gels te worden Ingesloten. Vraag: Zijn alle in rijks- of ge meentediensten werkzame personen ambtenaren? Een kennis beweert namelijk dat plantsoenarbeiders en straatreinigers ook ambtenaren zijn. Antwoord: In de zih van de amb tenarenwet is ieder, die in tijdelijke of vaste dienst van rijk of gemeente is, ambtenaar. Dit geldt voor alle functies, dus ook de door u genoemde. In de volksmond noemt men alleen de man met een wit boordje ambte naar. doch dit is volgens de wet onjuist Vraag: Particuliere brieven aan de postcheque- en girodienst -nogen portvrij worden verzonden. Weet u ook welke overheidsdiensten en -personen eveneens met ongefran- keerde brieven mogen worden bena derd? Antwoord: Alle brieven aan dienstadressen van de posterijen mogen portvrij worden verzonden. Maar aan overheidslichamen gerichte brieven moeten gefrankeerd worden, daar zij anders worden geweigerd. Voor bepaalde van dergelijke brie ven ontvangt men echter wel een dienst-enveloppe, zodat deze port vrij zijn. Vraag: Hoe bereidde men in de oorlog witte zeep? Deze werd veel gebruikt om kleren te wassen. Antwoord: Men deed dit door vet met natronloog (voor harde zeep) of kaliumloog (voor zachte zeep) al roerde op een temperatuur van 60 tot 70 graden Celsius te brengen. Water en glycerine, die zich afscheidden, liet men weglopen en de zeep bleef over. (Van onze correspondent) MADRID Het Protestants Congres, georganiseerd door de Spaanse protestanten om zowel de Reformatie als het eeuwfeest van het protestantisme in dat land te gedenken, is uitgesteld tot volgend jaar. Als reden geven de organisatoren op dat ze te laat met de voorbereidingen zijn begonnen. In werkelijkheid gaat het om politieke en theologische redenen. Aan het congres zouden alle pro testantse kerken en kerkelijke gemeenschappen van Spanje deel nemen. Het zou gehouden worden van 31 oktober tot 3 november. protestanten". De vraag was welke inhoud die „dienst" moet hebben. De Spaanse Evangelische Kerk, de Episcopaalse Kerk en een aantal bap tistenpredikanten menen dat die dienst ook betrekking moet hebben op het werelddiakonale werk en op het politieke getuigenis van de ker ken in de Spaanse maatschappij. De kerk moet zich ook uitspreken over sociale en politieke vragen. De Vrije Evangelische Gemeenten, de Vergaderingen van Gelovigen en de meeste baptisten menen echter dat de kerk alleen tot taak heeft het evangelie uit te dragen. De sociale en politieke verantwoordelijkheid geldt wel voor de christenen afzonderlijk, maar, zeggen zij, niet voor de kerken. De regering heeft duidelijk ge maakt, dat het congres alleen toestemming zal krijgen om te verga deren. als slechts de kerken die staatserkenning hebben aangevraagd worden uitgenodigd. Dit betekent dat ongeveer de helft van het protestan tisme niet kan deelnemen. Om dezelfde reden kon ook de evangelisatiecampagne van Billy Graham in Barcelona deze maand niet doorgaan. Die mocht alleen geor ganiseerd worden door de keiken die zich officieel hebben laten registre ren. Evenals ln begin van deze maand voelen de Spaanse kerken er niets voor om de staat een wig te laten drijven in hun gemeenschap. Zoals bekend hebben de Spaanse Evange lische Kerk, de Episcopaalse kerk, een groot aantal baptistengemeenten en een aantal vergaderingen van ge lovigen zich niet laten registreren. dienst Maar er zijn ook theologische moeilijkheden gerezen in verband met dit congres. Het thema zou zijn: „Eenheid en dienst van de Spaanse (Van een medewerker) TILBURG Op 69-jarige leeftijd is overleden ds. J. H. Smit Sibinga, hervormd emeritus predikant. Ds. Smit Sibinga werd geboren in 1899 in Soerabaja. Eerst was hij re monstrants predikant te Nieuwkoop van 1925 tot 1929, daarna hervormd predikant te Oldehove tot 1932. Als voorganger van de Vereniging voor vrijzinnig hervormden stond hij tot 1937 te Groningen. In Dordrecht was hij tot 1946 hervormd predikant, evenals in Eindhoven tot zijn emeri taat in 1963. De overledene heeft veel functies vervuld. Zo was hij voorzitter van de Commissie voor het opzicht uit de hervormde kerkvergadering van Noord-Brabant en Limburg en voor zitter van plaatselijke oecumenische raad in Eindhoven. Hij had vooral een actief aandeel in de vereniging voor kerkopbouw na de Tweede Wereldoorlog, die de nieu we kerkorde voorbereidde. Ook heeft hij meegewerkt aan de nieuwe for mulering van de beginselverklaring van de Vereniging voor vrijzinnig hervormden. Hij woonde de laatste jaren in Oisterwijk. maar in het ziekenhuis in Tilburg is hij overleden. Donderdag is de begrafenis op de beera af plaats Oud Eijk en Duinen te Den Haag. MOSKOU Afgescheiden bap tisten hebben onlangs in Kiesjinef (bij de grens met Roemenië) twee demonstraties gehouden om de jeugd voor hun zaak te winnen. Volgens de Sowjetskaya Moldavia werden de „onwettige samen komsten" gehouden in een openbaar park. Het blad vermeldde niet, wat er met de organisatoren gebeurde. Maar de beschrijving dat de de monstraties onwettig waren, wijst erop. dat zij waarschijnlijk beschul digingen tegemoet moeten zien. ROTTERDAM De kerkeraad van gereformeerd Rotterdam-Hille- gersberg heeft besloten, dat jongeren voortaan de voorlezing der Schriften zullen verrichten in de eredienst. Daartoe is nodig, dat in beide kerk gebouwen een lezenaar komt Na de vakantie zal een oproep uitgaan aan de rijpere jeugd (jongens en meisjes), om zich te melden en te laten testen op helderheid en duidelijkheid van stem en goed klankvolume. AVONDMAAL De eerste groep wilde een serie re feraten tijdens het nu uitgestelde congres over „de hedendaagse taak van de Spaanse kerken." De andere groep wilde het congres organiseren als een grote evangelisatiecampagne. Enkelen probeerden een middenweg te vinden en stelden een programma voor dat zowel aan huidige proble men gewijd was, alsook aan directe evangelisatie. Maar die groep was te klein. Ook een voorstel om een gezamen lijke avondmaalsdienst te beleggen werd verworpen, omdat de Spaanse baptisten zeiden niet het heilig avondmaal te kunnen vieren met ge lovigen die niet volwassen zijn ge doopt. Voorlopig is het congres uitgesteld tot oktober 1969. Maar het is de vraag of er dan een oplossing is ge vonden voor deze geschillen. TOERKOE „God in de re volutie" was de titel van de rede, die prof. Jürgen Moltmann hield voor de wereldconferentie van de Wereld Federatie van Chris ten-Studenten. Uit 75 landen sa mengekomen om over hun taak in de huidige wereld te spreken, hoorden zy een zevental stellin gen van de Duitse hoogleraar, bekend door zijn boek „Theolo gie van de Hoop". K R 3.13 BERL PVEA 1655 Deze stellingen zijn bedoeld als een achtergrond voor discussies, die de studenten in de komende dagen gaan houden in het Finse Toerkal over vijf onderwerpen: „Een menselijk bestaan in de moderne wereld"; „Nieuwe universiteiten voor een nieuwe wereld"; „Het ontwikke lingsprobleem: rijke en arme lan den"; „Politiek, macht en sociale ver andering"; „Technologie en Urba nisatie". Zoals ipen ziet. wordt een groot stuk van de huidige wereldproblema tiek aangepakt en wel onder invloed van de conferenties van Genève (Kerk en Maatschappij. 1966) en Uppsala. Een deel van de hier aan wezige studenten is ln Uppsala ge weest (en een beetje teleurgesteld), zodat hier nu een stemming valt te bespeuren van „wij moeten het beter doen". Stelling 1. Wij leven in een revolu tionaire situatie. Immers, door de struktuur van de wereldekonomie worden de rijke landen riiker, ter wijl de arme landen steeds armer worden. Bovendien is in de in dustriële landen het technische appa raat de bestaande ekonomische, poli tieke en sociale strukturen boven het hoofd gegroeid. Ook de universiteiten kunnen de huidige situatie niet meer aan. De geschiedenis zal daarom steeds meer een geschiedenis van veranderingen worden. Die verande ringen gaan steeds dieper, zij tot aan de basis, de wortel der be staande orde. Daarom zijn zij revolu tionair. CRISIS Stelling 2. Door de nieuwe revolu tionaire situatie is het christendom in een fundamentele identiteitscrisis ge raakt Het traditionele christendom moet zijn verstarring te boven ko men, want in die verstarring is het verstrikt geraakt in een wereld die radikaal vernieuwd moet worden. Ook binnen de kerk is vernieuwing noodzakelijk. Zolang dat niet het ge val is, heeft zij geen recht op bevoog ding van de revolutionairen. Men mag de mensen geen vrome praatjes verkopen en tegelijk aan hun honger voorbijgaan, maar de kerk mag ook niet de hongerigen voeden en onder tussen vrome praatjes blijven verko pen. De vraag is dan of de kerk (of het christendom, zo men wil) de kracht in zich heeft om beiden, kerk en we reld, te veranderen. Want naast een uitzicht op een nieuwe aarde, hebben wij ook de verwachting van een nieuwe hemel nodig. Christenen we ten tegenwoordig vaak niet meer, waarom zij op de aarde zijn. Sommi gen trekken zich terug in eenzijdige vroomheid. Anderen worden verzets strijders en vragen zich af. waarom zij eigenlijk nog christenen zijn. Stelling 3. Prof. Moltmann stelde vervolgens, dat een wedergeboorte van het christelijk geloof in deze tijd mogelijk is vanuit de toekomstver wachting der hoop. De profeten van het O.T. en de apostelen van het Nieuwe Verbond hebben allemaal de „Pathos van het Nieuwe". Het cchristendom heeft geen „Theologie van de Revolutie" nodig: in zijn ver wachtingen van een nieuwe hemel en een nieuwe aarde is het revolutio nair. Stelling 4. In het praktisch bezig- zijn ligt het nieuwe kriterium voor theologie en geloof. Aan de vernieu wing moet gewerkt worden. De aarde is geen wachtkamer voor hemelse za ligheid. maar een renbaan. Stelling 5. De kerk is geen he melse scheidsrechter in de aardse strijd. Christenen moeten in de hui dige strijd om vrijheid en gerechtig heid partij kiezen voor de armen en verdrukten De kerk kan niet „neu traal" zijn en toch het evangelie ver kondigen. Maar als de christenen politiek stelling gaan nemen, komt dan hun liefde tot alle mensen niet in gevaar? Nee, zegt prof. Moltmann, want door gaan I voor de verdrukten te werken, ver- I lost men ook de onderdrukkers uit hun beschamende positie. Martin Lu ther King wilde de positie der negers verbeteren en tegelijkertijd de hoog moed en de angst van de blanken wegnemen. Stelling 6. Het probleem „geweld gebruiken" of „Methode geweld loosheid" is een schijnprobleem. Men moet zich afvragen, of het gebruik van geweld al dan niet gerechtvaar digd is en men moet er zeker van zijn, dat het middel in verhouding staat tot het doel. Geweldloosheid wordt tegenwoordig voorgestaan door hen die over het politiegeweld beschikken, terwij) de weerlozen juist geweld willen gebruiken. Krite rium voor aktie moet de mogelijk heid tot verandering zijn. De midde len die men gebruikt moeten (moreel gezien) beter zijn dan die van de tegenstander, om hem onzeker te ma ken over zijn gelijk. BEVRIJDING Stelling 7. Aanwezigheid van christenen in de revoluties kan ma ken dat die revoluties van hun dwangmatig karakter worden be vrijd. Deze stelling is wel de moei lijkste van alle. temeer omdat ze niet te bewijzen is. Men kan het slechts hopen. Een revolutie is dwangmatig, omdat zij, afhankelijk van haar duur, steeds „totaler" wordt: steeds meer mensen worden tot kiezen gedwon gen, voor of tegen. De tegenstander wordt op den duur de personificatie van het slechte, terwijl alles van de eigen partij wordt goedgepraat; er ontstaat een „stalinisme"—effekt in elke revolutionaire groep („de revo lutie verslindt haar eigen kinderen"). De revolutionairen worden vaak een kwalijk soort puriteinen, die het lachen verleerd hebben. Prof. Molt mann herinnerde eraan, dat Jezus geen zeloot was, geen bevrijder van vreemde overheersing. Integendeel, NED. HERV KERK Beroepen te Schipluiden (toez.): K. v. d. Sluijs te Herwijnen; te Heus- den en Herpt (N.B.): G. J. Wisger- hof te Daarle (O.). GEREF. KERKEN Bedankt voor Ulrum: W. Feenstra te Kinsumageest. GEREF. KERKEN (vrijgem.) Bedankt voor Buitenpost: D. Noort te Tiel-Zaltbomimel. CHRIST. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Dedemsvaart: kand. J. v. Dijken te Biezelinge, die bedankte voor Drogeham, voor Onstwedde en voor Sneek. Bedankt voor Ameide: C. Smits te I Sliedrecht. Vijf kleine maaltijden beter dan drie grote (Van onze soc.-econ. redactie) UTRECHT De eetgewoon ten in Europa zyn aan het ver anderen. Mogen we het orgaan van de Bond van christelijke ondernemers in het bakkersbe drijf geloven dan schakelen tal van consumenten in verschillen de Europese landen thans over van drie naar vier of vyf maal tijden per dag. Duitse graanonderzoekers zijn in samenwerking met het ministerie van voedselvoorziening tot de over tuiging gekomen, dat de tijdstippen van de maaltijden verschuiven on der invloed van de pauzes op fabrie ken en kantoren. „De christelijke bakkerspatroon" noemt in verband hiermee voorlichting op het gebied van brood, luxe brood en licht ver teerbaar gebak een eerste vereiste. Brood maakt niet dik, zo luidt het verhaal, en is een van de vele ideale voedingsmiddelen die we kennen. „Het luxe brood verovert een nieuwe markt. Zware maaltijden zijn niet meer gewenst; in Europa eist men plaats voor tussenmaaltij- den. Als de maag gaat knorren moet hij gevuld worden. Voedingsdeskun digen uit Praag melden, dat drie grote maaltijden per dag meer tot vetzucht leiden dan vier tot vijf kleine maaltijden. Een op de drie Duitsers volgen deze raad al op en eten meer keren per dag brood. In Sleeswijk Holstein eet veertig pro cent van de bevolking vijf maal per dag een kleine maaltijd, juist ten behoeve van de slanke lijn. Jonge mensen eten graag licht verteerbare kost. Ze nemen graag broodjes mee naar het werk, die ze dan in de pauze van tien uur en vier uur ope ten". Tot zover het bakkersvakblad. Zomerkleding Ook de politic blijft niet achtei bij de zomerkleding. De politieagen ten kennen reeds de zomeruniform- jas, maar als ook die nog te warm wordt mogen ambtenaren van de ge meentepolitic in overhemd dienst doen, wanneer zij althans daartoe de wens te kennen geven. Minister Beernink van binnenlandse zaken heeft een daartoe strekkend besluit genomen in afwachting van de defi nitieve wijziging van het kleding voorschrift voor de politie. De minister komt hiermee tege moet aan een verzoek van de perso- neelsdelegatie in de Commissie voor georganiseerd overleg in politieamb- tenarenzaken. De maatregel gaat het Rijk geen extra gelden kosten, aldus „De christelijke politieambtenaar", wan! de minister is niet van plan een speciaal overhemd voor dit doel te ontwerpen. Hij vindt het aantal ex tra warme zomerdagen In ons land zo schaars, dat de politieman het op die dagen maar zonder rangon derscheidingstekenen moet doen en ook zonder benodigdheden die an ders in de uniformjas worden ge dragen. Handelsonderwijs „De slager", vakblad van de Bond van christelijke slagerspatroons, is bijzonder verheugd over de voorspoedige ontwikkeling van het christelijk Handelsonderwijs, dat een belangrijke bijdrage levert tot de vorming van de ondernemers in Nederland. De Centrale voor christelijk handelsonderwijs kan thans afwijzen op het bestaan van vier christelijke middelbare detail- handelsvakstholen nl. in Apel doorn, Hoogeveen. Middelburg en VI aard in gen en voorts op zeven christelijke lagere detailhandels scholen. Ook zijn er in 125 plaatsen nog middenstandsavondscholen on der inspectie van de christelijke centrale. „Een ondernemer kun je niet op de schoolbanken opleiden", schrijft „De slager", „maar je kunt er in deze jaren waarin zoveel en zo snel veranderingen intreden wel voor zorgdragen, dat de toekomstige on dernemer een basiskennis meekrijgt die hem later in staat stelt een slag vaardig beleid te voeren. Er is zelfs een mogelijkheid stages in het bui tenland te lopen (Engeland en West-Duitsland) Zestig leerlingen maakten hier reeds gebruik van. Ook in eigen land zullen elk jaar enkele honderden stagières geplaatst moeten worden." hij at en dronk met tollenaren en zondaren. Zo zullen christenen „vreemde vogels" zijn in de revolu tie. God maakt alles nieuw en uit de vreugde, de vrijheid en de gerech tigheid die daaruit voortkomt, ban cmen „verheerlijkt leven". TWEF KANTEN Gelegenheid tot een algemene discussie over de stellingen is er nog niet geweest, maar de reakties die wij hoorden, lijken naar twee kanten uit te vallen. Er zijn studenten, die het niet ver genoeg gaat, die een duidelijker oproep tot revolutie (en misschien ook een verdergaande rechtvaardiging van aktuele proble matische situaties?) verwachten. Er zijn anderen voor wie het half-mar- xistische jargon van prof. Moltmann zo verschilt van hun eigen piëtisti sche kerktaal, dat zij er niet op we ten te reageren. Het komt ons voor dat wij Neder landers, afkomstig uit kerken waar de „wereldwijding" geleerd werd, waar in de Tweede Wereldoorlog het vraagstuk van de politieke verant woordelijkheid van de christenen Prof. Jürgen Moltmann in ge sprek met enkele studenten op dt wereldconferentie van christenstudenten in Toerkoe Finland opeens een klemmend proMeeui, werd, de juistheid var de MelUngaijj' wel kunnen inzien. |a Door onze welvaart zijn wij helj.v(2 blind voor de Revolutionaire SituatiLp waarvoor de wereld staat, maar wif- zouden het kunnen weten! (st. 1). Dar ook ons ohristendom in een crisis- verkeert (st 2), ondanks de welvaar! of misschien juist door de welvaart die ons allemaal ln de positie vafl uitbuiters stelt en dat is beschamend! (zie st. 5). dat zien we toch ook wel? Ook het schijnprobleem uit stelling (- moet ons uit de bezettingstijd nog- bekend zijn. Dan rest ons slechts om vanuit d» Hoop (st. 3) die ons geschonken is, tok daden over te gaan (st. 4) om hen difl vertwijfeld en zoekend hun verzei tegen het bestaande oude begonner zijn, niet in de kou te laten staan (s^t 7), door te zeggen „Ga heen in vred$d houdt u warm en eet goed" (zie st. 2)Bi (Vervolg van pagina I) Inmiddels wordt de encycliek al door rooms-katholieken naarstig bestudeerd om „ontvluch tingsclausules" te vinden. Er wordt al met nadruk gezegd dat de paus niet tegen de pil is, als hij als medicijn wordt toegediend. Deze uitspraak geeft r.k. artsen een grote marge van vrijheid. Ook wordt gezegd dat de paus gro te nadruk legt op de pastorale taak van de priesters. Waarnemers in Ro me vinden dat de paus de „Franse lijn" heeft gevolgd." De Franse Je- zuiet Grégoire Martelet was trouwens een van de belangrijkste deskundigen die de paus bij het opstellen van deze encycliek hebben geholpen. Natuurlijk waren er direct ook ho ge kerkelijke gezagsdragers die de encycliek met gejuicht ontvingen. Aartsbisschop Cooke van New York ging helemaal in de voetstappen van zijn voorganger Spellman, toen hij liet zeggen dat alle rooms-katholie ken zich aan de pauselijke uitspraak dienen te houden. Ook de oer-conser- vatieve kardinaal McTntyre van Los Angeles begroette de uitspraak als een „positieve uiting van fundamen tele principes van moraliteit." Bezorgd Maar de Duitse kardinaal Doepfner zei bezorgd dat het voor zijn DEN HAAG In Nes Ammim is men verheugd over het forse bedrag van 200.000 gulden, dat deze christe lijke nederzetting in hel noorden van Israël uit de opbrengst van „Kom over de brug" is toegekend. Met dit geld zal een begin worden gemaakt met het produktief maken van de eigen waterbron. Dit zal de rozenkwekerij ten goede komen. Niet minder belangrijk is de mogelijkheid, in de toekomst ook anderen van wa ter te voorzien. Tot nog toe kreeg Nes Ammim water van omringende kibboetzim. De twee ton komen uit het aandeel van het hervormde werelddiakonaat in „Kom over de brug". Het her vormde werelddiakonaat voegde daar uit eigen middelen nog 20.000 gulden bij en een renteloos voorschot van 40.000 gulden. Daarmee is de finan ciering van de laatste bouw van ze ven huizen (inmiddels voltooid) veilig gesteld. De gemeenschap van Nes Animim is overigens opnieuw geconfronteerd met geldelijke zorgen. Gezien dc lig ging in Galllca kreeg de nederzetting te maken met de overheidsverplich ting. om op korte termijn een schuil kelder te bouwen. BISSCHOP M. A. JANSEN vooral opvangen priesters „geen gemakkelijke taak zal zijn om de gelovigen uitleg te gever^, van het nieuwe verbod." Het Centraal verbond van Duitsd' katholieken wil. zonder nu al een of-.' ficieel standpunt in te nemen, dei discussie over de pil voortzetten erf nagaan „welke zakelijke argumen^ ten" de paus ertoe gebracht hebberii zich zo beslist uit te laten over d«^ „problemen van de methoden van een verantwoord ouderschvp." F Buiten de Rooms-Katholieke Kerk? hebben wereldorganisaties nog nietr officieel gereageerd De Wereldraad* van Kerken en de Wereldgezond-j heidsorganisatie wilden geen com-r mentaar geven. Wel werd in New York gezegd dat de laatste zalj vasthouden aan haar standpunt date „geboortenregeling een onmisbaar* bestanddeel is van de openbare ge-j zondheidszorg." t De episcopaalse bisschop van Ro-» Chester noemde de encycliek een „rampzalige en tragische vergisring* met vergaande gevolgen." De Volkskrant meent dat vele gelo-' vigen opnieuw in verwarring zullen' worden gebracht, maar vervolgt;* „Het is bekend dat het Vaticaan bij de profane wereldorganisaties tot nu, toe steeds grote invloed heeft gehad: wanneer het er om ging geboortenre-J gelingsprogramma's voor ontwlkke-j lineslanden tegen te houden. Als deze toestand ook in de toe komst blijft bestaan, is de nu gepu bllcecrdc tekst politiek, economisch en sociaal van veel grotere Invloed dan dan alleen het individuele leven van een r nt»' rnn»r>c i-«mniii>kpn: bet we'z'In vj*. *o heje wereld kan er mee gemoeid zijn."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1968 | | pagina 2