in en Uppsala Wonderen zijn wereld niet uit Gezakten vorig jaari doen herexamen met vrijstellingen Christenen op vlucht Nederlanders zien weinig vernieuwing Eeii noord voor vandaag OPLEIDING FYSIO THERAPEUT JEUGD VERDEELD OP ASSEMBLEE 'K D ,3Boer;_ rebellen'" Prof. I. A. Diepenhoi voorzitter Utrecht; ziekenhuis Toch weer groei Uw probleem is het onze.... VRAAG NAAR KORT BEGRIP Baptisten wenden zich tot regering Tsjechoslowakije Vaticaan ui] geen belasting betalen Gevangenisoproe Napels in Te kostbare kerkgebouwen afstoten van deze glanzende onder- zettertjes (met fijn Indisch motief) in etui voor ieder die nu n nieuv/e abonnee opgeeft! ZATERDAG 13 JULI ..Wat spreek Ik eigenlijk nog met u?" (Johannes 825). Het twistgesprek tussen Jezus en de Joden loopt hoog. De Joden steeds maar vragend naar het hoe en waarom, en Jezus steeds maar antwoorden. Voor Jezus om moe van te worden. Al Zijn woorden stuiten af op de hardheid des harten van zijn tegenstanders. Wie is Hij? Voorlopig zien zij niet meer in Hem, dan een Man, die een gevaar voor hen kan opleveren. Hij krijgt aanhang. Men erkent openlijk: Here, wij geloven Wie is Hij? De vraag wordt voor de zoveelste maal gesteld. Wij mensen zouden al lang de moed hebben opgegeven en hebben gezegd: Laten we een einde aan het gesprek maken. Jezus laat nog enige ruimte. Het zit in het woordje eigenlijk. Jezus maakt nl. geen einde aan het gesprek. Hij wil het op gang houden zo lang mogelijk. En dat is ons behoud. Jezus laat de mens niet los. Hij blijft met hem bezig. Omdat Hij niet in de wereld is gekomen om te veroordelen, maar om te redden. .Wij lezen vanavond I Korintiërs 3 vers 18 tot 33 en I Korintiërs vers 1 tot 5. Wij lezen morgenavond 1 Korintiërs 4 vers 6 tot 21. Bij Sumatra DJAKARTA Op de Banjak eilanden, ten westen van Suma tra, zou volgens berichten in de Indonesische pers een christen vervolging zijn uitgebroken. ..Onder grote geestelijke en fysieke druk" van de zijde van de moslim-bevolking zouden de christe nen naar het eiland Nias gevlucht zijn. Nias is overwegend christelijk. Volgens deze berichten hebben 203 mannen, vrouwen en kinderen deze tocht in kleine boten de afgelopen maand gemaakt. De afstand van de Banjak-eilanden naar Nias is onge veer 70 kilometer. Vier en vijftig vluchtelingen, die de tocht in kano's hebben onderno men. zijn nooit aangekomen. De Raad van Kerken in Djakarta heeft bevestigd, rapporten over de vlucht te hebben ontvangen. Minister Da'nlan (godsdienstzaken) heeft een onderzoek gelast. door Jan J. van Capelleveen UPPSALA Nergens komt de verdeelheid van de kerken zozeer aan het licht als in een assem blee van de wereldraad van kerken. Dat geldt niet alleen voor de afgevaardigden van de kerken, dat geldt evenzeer voor de jongeren. Hier zijn ze verdeeld over twee gebouwen, waar ze 's avonds bijeen komen voor ontmoetingen: Club 68 en café Chantant. De jongeren van Club 68 hebben al de bij naam ..rijke rebellen" gekregen. En er wordt gezegd dat zij op hun beurt neerzien op de jongeren «gel, van Café Chantant als de ..bourgoisie". Toch zijn ouderen onder de indruk gekomen van de bijdrage die de jongeren tot nu toe leverden in de sectiebesprekingen (Van een onzer redacteuren) DEN HAAG Bjj de dit na jaar te houden examens voor fy siotherapeut A kunnen gezakte kandidaten van verleden jaar herexamen doen in die vak ken, waarvoor ze toen onvol doende kregen. Dit heeft de mi nister van Sociale Zaken en volksgezondheid bjj beschikking bepaald. Deze beslissing is genomen na een regen van klachten over de gang van zaken bij deze examens, die alle hierop neerkwamen: dat daarbij niet die zorgvuldigheid in acht genomen werd. welke in het maatschappelijk verkeer past. Over deze materie zijn ook tal van vragen door Kamerleden gesteld. Het gevolg van een en ander was, dat de minister een commissie van „wijze mannen" in het leven riep, die de gang van zaken bij de examens moest nagaan en hem van advies moest dienen over te nemen maatre gelen. Commissie gereed Brieven die niet zijn voorzien van naam en adres kannen niet In behandeling worden eenomen. Ge- helmhoudlnc Is verzekerd. Vraeen die niet onderling met elkaar In verband staan moeten In afzonder lijke brieven worden gesteld. Per brief dient een gulden aaD postze gels te worden Ingesloten. Vraag: Hoe kan ik bruin gewor- on toetsen van een oud harmonium eer glanzend wit krijgen? Antwoord: Met een beetje onge- luste kalk. opgelost in water. Dit ïoet herhaaldelijk gebeuren, want i één keer lukt het niet. Wees voor- 1 voorzichtig want ongebluste kalk zeer gevaarlijk voor de ogen. Pro per liever eerst de toetsen in te rijven met terpentijn en laat er zo ogelijk dan de zon op schijnen, 'rgeltoetsen blijven wit als u ze 'gelmatig behandelt met spiritus. Vraag: Beslaat er een boek waar- n ieder dier op de wereld beschre- en wordt, met aparte beschrijving n kleurenfoto? Antwoord: De Grote encyclopedie an het Dierenrijk, van Stanek, uit geverij Holland, Haarlem. Vraag: Höe kunnen we er achter •omen op welke kampeerterrein het :s toegestaan honden mee te nemen? Op de folders van de ANWB en VW is dit niet vermeld. Antwoord: Voor Nederland kan u el boek Bondskampeerpiaatsen in 'ederland raadplegen, verkrijgbaar i de ANWB-kantoren. Vraag: Weet u een instantie, die nze dames kan voorlichten omtrent 'e deugdelijkheid van wasserijen? Antwoord: Vermoedelijk doelt u p de vertrouwenscommissie van erkgevers in de chemische wasse- ijen en ververijen Van Boetzelaar- 'aan 1, 's-Gravenhage. Vraag: Is er een opleiding nodig -•m demonstratrice in cosmetica te worden? Antwoord: Wend u tot een van de nstituten, aangesloten bij de stich ting vakexamens schoonheidsverzor- sing (Stivas). Na voltooiing van de -tudie leidt de leverancier van een hepaald artikel u apart op voor de demonstratie. Vraag: Nergens kan ik literatuur inden over Kennedy Sr.. die als bankier en makelaar in effecten in 1929 zijn grote slag sloeg bij de in eenstorting van de effectenbeurs. De boekhandel kon geen titels noemen. Antwoord: Een goede boekhandel /al zeker wel literatuur over vader Joseph Patrick Kennedy weten. Wij vonden drie titels: 1) Joseph Francis Dinneen ..The Kennedy family", uitg. Boston, 2) John Fitzgerald Ken nedy „As we remember Joe". 3) Richard J. Whalen. ..The founding father, the story of Joseph P. Ken nedy". Deze commissie, onder voorzit terschap van oud-staatssecretaris van Sociale Zaken. mr. dr. A. A. van Rhijn. is inmiddels met haar op dracht gereed gekomen. Binnen af zienbare tijd kan publikatie van haar rapport tegemoet worden gezien. Dat de verleden jaar gezakte kan didaten in vele gevallen ten on rechte. zo menen hun ouders en in tal van gevallen ook hun leerkrach ten dit jaar vrijstelling krijgen voor vakken waar ze voldoende voor hadden, is een stap die vele insiders verwachtten als eerste aanloop om tot een sanering vafi deze examens te komen. Over de maatregelen op langere termijn zal het te verschijnen rap port-Van Rhijn ongetwijfeld gaan. BONN Na een stilstand en zelfs een achteruitgang in ledental hebben de baptistengemeenten in West-Duitsland verleden jaar weer groei vertoond. Er werden in 1967 in 350 gemeen ten ruim 1600 gelovigen gedoopt. Het ledental bedraagt thans 67.647. Ver wacht wordt dat ook in 1968 een dui delijke vooruitgang te zien zal zijn, mede dankzij een uitgebreide evange lisatie-campagne, die dit voorjaar in het Ruhrgebied en in Rheinland is gehouden. (Van onze kerkredactie) ZEIST In Spanje. Portugal en Italië blijft grote vraag bestaan naar herdrukken van het „Kort Begrip", zo meldt de stichting Spaanse Evan gelische Zending (SEZ). Deze stichting wil dit jaar de verspreiding van Luthers 95 stellin gen en van de Nederlandse Ge loofsbelijdenis in Spaanse vertaling ter hand nemen. Ook enkele geschriften van „oude schrijvers" worden in het Spaans vertaald. ..De drie grondzuilen der Reformatie", een geschrift van wijlen prof. G. Wisse, stichter van de SEZ, I cordaat. PRAAG De staatkundige libera lisering in Tsjechoslowakije heeft waarschijnlijk ook gunstige gevolgen voor de kerken aldaar. De Unie van Baptistengemeenten in dat land heeft zich thans tot de Hoge Raad gewend met het verzoek om dertien predikanten, die in de jaren 1952 en 1953 werden gear resteerd op beschuldiging van spio nage voor het Westen te rehabilite ren. De Unie heeft ook verzocht weer een eigen blad te mogen uitgeven. De verschijning daarvan werd enkele ja ren geleden op bevel van de staat gestaakt Nu wordt ook overwogen om het eigen centrum, dat de regering in 1949 in beslag heeft genomen, terug te vragen. ROME Het Vaticaan heeft zijn verzet tegen de pogingen van pre- j mier Leone. de zetel van de j Rooms-Katholieke Kerk belasting- j plichtig te maken, aanzienlijk j verscherpt door een officiële verkla- ring. Daarin wordt gezegd, dat het Vati- caan voldoende steun verleent aan de j Italiaanse staat door zijn attractie voor toerisme en zijn investeringen in de nationale economie. Leones plannen hebben bij het Vaticaan ..grote verbazing" gewekt en worden I beschouwd als in strijd met het con- Club 68 is een initiatief van de Zweedse christenstudenten. Zij wil len de jongeren bijeen brengen voor harde discussies over de vragen die hen het diepst bewegen. Ze hadden in gedachte een soort sociëteit, waar ontspanning geboden kon worden en waar meteen ruimte was voor diep gaande dialoog. Maar noch de plaatselijke, noch de Zweedse kerk wilde dit initiatief fi nancieel steunen. Ze waren te rebels. Het gevolg is. dat ze een behoorlijke toegangsprijs moeten vragen om hun werk te kunnen doen. Voor twintig Zweedse kronen kun je lid worden, maar dan moet je nog per avond bijna vier gulden op tafel leggen om er in te komen. Wie geen lid is. be taalt zeveneneenhalve gulden per avond. Het gevolg is dat deze jongeren, die zo heel erg naar eenheid en oecu menische actie streven, zich bepaald geïsoleerd hebben van vele jongeren uit de jonge landen, die eenvoudig dergelijke bedragen niet op tafel kunnen leggen. Geen wonder dat een jonge Afrikaan sprak over de „rijke rebellen". Commentaar Drie maal in de week geeft deze club een gestencild blad uit met scherp commentaar op de assemblee, onder het thema „de kleine broer let op u." Al te zachtzinnig gaan ze in dat blad niet te werk en dat is de reden, dat het een behoorlijke lezerskring verworven heeft. Bovendien zit er in het blad nog een brok onverwachte humor als je tussen de regels leest. „Hot news", zoals het zich noemt, heeft nogal wat kritiek op de assemblee, omdat alles te Engels is. Het heeft gelijk, maar het vergeet, dat het blad alleen in het Engels verschijnt en dus in het geheel niet de mensen befeikt die dat „oecumenische latijn" nïet spreken. Café Chantant daarentegen vraagt geen toegangsprijs. Ieder kan er vrij inlopen als er tenminste nog een stoel te vinden is. Volgens Zweedse maatstaven zijn de consumptieprijzen er niet duur. Iedere avond is het afgeladen vol. Ook daar is ruimte voor ontspan ning op een klein toneel, maar er is geen aparte gelegenheid voor discus sies. Het is meer een plaats van ge zelligheid en mist daarom de sfeer van ideologisch idealisme van club 68. Vandaar dat de mensen van de club op Café Chantant neerkijken als de „bourgoisie". wil de assembleegangers inspireren. Het ziet er soms naar uit. dat hij hen wil indoctrineren. De tegenstelling tussen de beide ontspanningslokalen plant zich voort in de gesprekken en resoluties. Ook onder elkaar konden de jongeren het er niet over eens worden hoe ze als christenen moeten staan tegenover de revoluties die in onze tijd van zich doen spreken. „We erkennen", zeggen ze in een officiële verklaring aan de assemblee, „dat het evangelie een boodschap zon der geweld is. Maar we verschillen van mening als het gaat om de prak tische toepassing in de strijd om vrij heid in gerechtigheid. Sommigen van ons zijn van mening, dat christenen zeker mee mogen doen aan geweld dadig verzet als er geen andere weg is om de vrijheid te winnen: anderen willen dat christenen onder alle omstandigheden het vaandel van de geweldloosheid hoog houden." In de discussies van de ouderen blijkt helemaal een angst voor ge weld. Er is zelfs een angst om in positieve zin te spreken over revolu ties. Prof. dr. C. L. Patijn gelooft, dat zij zijn geschrokken van de „jonge rebellen" die zich vooral hebben la ten inspireren door Che Guevara en Mao tse Toeng. Hij meent dat in de assemblee dank zij de druk van som mige jongeren Frankrijks gaul listische overwinning zich gaat her halen. Maar er kan ook heel anders over de jeugd gesproken worden. Hun bij drage in de verschillende gespreksgroepen verdient lof. Ze spreken met kennis van zaken, ze zijn gematigd, ze weten zich aan te passen en er wordt naar hen ge luisterd. Nederlanders Toen gistermiddag de Nederlandse delegatie een ogenblik bijeen was, bleek de algemene opinie te rijn. dat zij een heel wat beter figuur slaan dan vele officiële afgevaardigden. Opmerkelijk was, dat met zeer veel lof gesproken werd over de bijdrage van de 26-jarige Zwitser Theodore Buss, de student die uit de lantaarn paal werd geslagen door de politie op de dag van de opening van de assem blee. Zijn bezonnen bijdrage in zijn sectie maakt heel wat meer indruk op de assemblee dan zijn schreeu wende commentaren buiten de kerk. Misschien dat dit voor de wereld raad zelf een les is om de jongeren meer daadwerkelijk in het werk te betrekken. Hier blijkt, dat zij werke lijk een bijdrage hebben, waardoor zij een plaats verdienen in de besluitvorming. Misschien ook is het een les voor de jongeren dat een al te rebelse houding eerder verzet op roept dan deuren opent. UTRECHT Prof. I. A. Diepi Z horst is benoemd tot voorzitter v het bestuur van het Academi» Ziekenhuis te Utrecht. Tevens is vroegere minister van onderwijs! I- noemd tot lid van het curatorii i van de Rijksuniversiteit te Utree! Hij volgt de heer J. M. Fentener v Vlissingen op. NAPELS Bijna 2000 gevangen hebben vrijdag de gevangenis in N pels bezet gehouden en gevechten leverd met de anti-relletjes politie. Een aantal gevangenen overwi" den hun cipiers, wierpen hun open en staken hun brand. De politie, die doordi het binnenplein, werd bekogeld. Huilende vrouwelijke verwi stonden bij de poorten en dronj_ bij hun mannen op aan zich van] weid te onthouden. De gevangenen eisten meer en meer tijd in de buitenlucht. Later had een delegatie van de] vangenen een bespreking met de rekteur. Na ongeveer vijf uur ke( de rust weer en de meeste get neerden gingen terug naar hun len. Gevestigd is opnieuw in het Spaans herdrukt. Een Portugese uitgave is in voorbe reiding. Het verslag van de SEZ maakt ver der melding van de verzending van duizenden Bijbels, bijbelgedeelten en tractaten in de drie genoemde landen en in Latijns-Amerika. Naar arme protestanten in Spanje en Portugal wordt ook veel kleding verzonden. Gezien de toon van de verklaring achten waarnemers het niet on waarschijnlijk. dat het Vaticaan zich met hand en tand wil verzetten tegen opheffing van zijn belastingprivile- ges. Een machtig wapen daarbij is de aandelenportefeuille van het Vaticaan. Met de keuze van zijn in- \-eseringen kan het Vaticaan grote invloed uitoefenen op Italië's econo mie. Zo staat tegenover het profetisch clan van club 68 de gezapige gezellig heid van Café Chantant, tegenover het activisme van de vernieuwers, de aanvaarding van de status quo men taliteit. Dat zou allemaal niet zo erg zijn als Café Chantant niet was geor ganiseerd door de wereldraad zelf. Het illustreert heel onverwacht, maar niet minder scherp, het feit dat de wereldraad een instituut is geworden, een gevestigde macht en dat de revo lutionaire vernieuwingsdrang die de oecumene haar impuls gaf, verhuisd is naar de overkant van de straat. Café Chantant, zegt het handboek van de assemblee, wil bijdragen aan het welzijn van de assembleegangers en zo aan de assemblee zelf. Club 68 H ervormde nota GRONINGEN De Groningse hervormde provinciale restauratie commissie heeft een nota over ge bruik en bezit van historische kerken opgesteld, waarin onder meer wordt aanbevolen al te kostbare cn tevens minder bruikbare historische kerken af te stoten. Het overgrote deel van de her vormde gemeenten in deze provincie bezit een historisch kerkgebouw en dikwijls meer dan een. Restauratie en onderhoud vergen veel geld, ter wijl het rendement meer dan eens klein is. De vraag moet gesteid worden, ai- dus de nota, of de besteding van dit geld van de gemeente van Jezus Christus verantwoord is. Hierbij gaat het er om, wat wij met het geld van de gemeente mogen en moeten doen, hoe wij vanuit de gemeente over de ze vragen denken en niet hoe wij vanuit een oogpunt van monumen tenzorg zouden moeten denken. Met name bij kerken, die slechts zelden of onvoldoende gebruikt wor den, zijn de kosten per kerkganger volgens de nota onverantwoord hoog. Van deze nota door de provinci ale kerkvergadering als beleidsnota aanvaard zijn exemplaren ver krijgbaar bij het provinciaal bureau der Hervormde Kerk. Praediniussin- gel 23, Groningen. (door dr. C. A. Tukker) KINDERDIJK De wonde- ren zijn de wereld niet uit. Wie had ooit gedacht, dat de vrij zinnigheid in de Hervormde Kerk nog eens om tucht zou vra gen ten opzichte van orthodoxe die-hards? En kennelijk leer- tucht! Wie had ooit gedacht, dat de tole rantie van de eindredacteur van ..Kerk en Wereld" zover zou gaan, dat hij uiterst intolerant wordt, zodra het 24 mensen betreft, die niet op vrijzinnige manier tolerant zijn? Echter, wie de geschiedenis van de Afscheiding en het gedrag van een verlichte regering kent. zal zich niet verbazen. De Gouden Eeuw liet nog de remonstranten vrij in kerken, die niet aan hoofdstraten stonden: de vo rige alleszins vrijzinnige eeuw liet orthodoxe minderheden buiten het kader van de Hervormde Kerk allerminst vrij. en de nazaten van de Verlichting schijnen dat ook vandaag niet van plan te zijn. Tegenover dit ziekelijk geloofsex- tremisme helpen alleen krachtige af- tige afweermiddelen! Waarom deze separatistische taal? Is het misschien, omdat de 24 ds. Faber te na zijn gekomen wat betreft voorstellen tot leertucht? Is het mis schien, omdat het moderamen. prof. Bijlsma èn de 24 een nieuwe concen tratie op de rechte prediking verlan gen? Vlucht-christendom vindt ds. Faber terug bij de 24 en dr. Aalders. De 24 steken geen hand uit ten behoeve van de ontrechte mens. brengen geen christelijke sociale aandacht op. Van verheffing van de mens heeft men van hun zijde cultureel, sociaal en individueel niets te verwachten. Ik zal verder niet citeren de krom me zinnen, waarin mijn collega de - theologie der „verontrusting" weer- Verlichting geeft wil collega Faber waarmaken, dat van de grote-stadspredikanten, I die zich onder de 24 bevinden, nie- i mand zich inspant ten behoeve van j de ontrechte mens? Wil hij voorts I bewijzen, dat geen van hen iets bij— i draagt tot de verheffing van de mens? Wat heeft De Graaff gedaan door zijn boek „Het Europese nihilisme", wat Aalders door zijn studie over Pascal van culturele aandacht en verheffing gesproken! wat dezelf de Aalders door zijn openbare les over „Luther. de derde Elia" met een uitvoerige en scherpe analyse van Naar aanleiding van de aanval van ds. A. Faber uit Emmen op de groep van 24 (zie onze krant van woensdag) zond de secretaris van de 24. dr. C. A. Tukker te Kinderdijk, ons bijgaande reac tie. weermiddelen, zo schrijft ds. Faber. 1 Erasmus' mensbeschouwing? Wat Merkwaardig dat hij ten opzichte i doet Spanjaard door zijn boekje van de 24 niets schijnt te gevoelen i „Provo-theologie"? van „een bijbels humane solidariteit j Alleen... van een „verheffing van met dit geslacht". Integendeel, krach- 1 de mens", zoals Faber die bedoelt, moeten wij inderdaad niets hebben en moet het evangelie niets hebben. Het evangelie zo is de korte sa menvatting van het werk der 24 te treffen is reddend, sotcriologisch van aard: wie het daar niet mee eens is, kan beter zich buiten de kerk hou den en gaan vissen, dan op de kansel een abrfkadabra van filosofie, psycho logie, sociologie en Hegelse of Tilli- chiaanse theologie te verkopen. Parallel Intussen, wanneer Faber een paral lel trekt tussen de Boerenpartij en de 24 met als gemeenschappelijk proef- terrein de Veluwe, dan moge ik hem er op wijzen, dat de Boerenpartij een niet onaanzienlijk deel van haar aan hang in Drente \indt. waar toch Em men ligt.. Wel wil ik hem gewonnen geven, dat de exegese van het begrip „we reld" door alle partijen opnieuw ter hand genomen moet worden. Maar dan ook door de redactie van het blad „Kerk en Wereld", NED. HERV. KERK Aangenomen naar Amsterdam (Oranjekerkgem. B.): dr. C. Graaf land te Veenendaal. GEREF. KERKEN Beroepen te 't Zandt (Gr.): kand. C. Zeeman te Marken; te Bentheim (Duitsl.): drs. K. G. Idema te Wil- sum (Duitsl.). Aangenomen naar Bunde (Duitsl.): J. Kortmann te Bentheim (Duitsl.). Bedankt voor Werkendam (vac. dr. Ph. J. Huijser): drs. J. Vlaardin- gerbroek te Ermelo; voor Harmelen- Linschoten: W. J. Markus te Wate ringen. CHRIST. GEREF. KERKEN Beroepen te Naarden: kand. P. Beekhuis te Eemdijk. ..Thema (e hoog gegrepen" (door Jan J. van Capelleveen) UPPSALA Gistermiddag begon weer een nieuw aspect van de vierde assemblee van de wereldraad van kerken. Terwijl de secties, die zes verschillende onderwerpen bespreken, hard bezig zijn om hun rapporten op te stellen, is nu de assemblee verdeeld over comité's, die de lijnen moeten uitstippelen voor het werk van de vele onder afdelingen van de wereldraad zoals „faith and order", wereld zending en evangelisatie, inter kerkelijke hulpverlening, etc. Toen gistermiddag de-Nederlandse delegatie een uurtje bijeenkwam werd een overzicht gegeven van de stand van zaken. Erg ontimistisch waren de geluiden niet. De hoogste lof was: „Het gaat niet slecht". Maar algemeen was de opinie dat van ech te nieuwe inzichten eeen sprake is. Tot nu toe blijkt het thema „alles nieuw" al te hoog gegrepen. Vooral de sectie over wereld-eco nomie en sociale gerechtigheid blijft verre achter bij wat is uitgesproken op de conferentie voor kerk en sa menleving van Genève-1966 en de Beiroet-conferentie van sDecialisten op dit gebied drie maanden gleden. Vanuit de Nederlandse delegatie kwam zelfs de opmerking dat het goed zou zijn om maar voor te stel len het werk te stoppen en de uitspraken van die beide conferenties over te nemen. Prof. Moennich vindt het ontwerp, dat In de eerste sectie over de katho liciteit van de kerk op tafel liet niet onaardig. Maar dat geldt slechts een onderdeel van het geheel. Het is nog niet te overzien wat er verder uit zal komen. „VIKINGEN" Dr. G. P. H. Locher gelooft, dat de tweede sectie over de vernieuwing van de zending geen gek figuur zal slaan. Wel voegde prof. dr. M. van der Linde er aan toe dat „de vikin gen": hij bedoelde vooral de conser vatieve Noren), die eeuwen geleden onze kerken verbrandden, nu bezig zijn die weer op te bouwen volgens het patroon van honderd jaar geJi den. Hij sprak vooral over de theoli gische inleiding. De doopsgezind! predikant uit Rotterdam, H. We.\ mar gelooft wel dat er op practü; J gebied een aantal goede opmerkfc f I gemaakt zullen worden, maar gil I dat niets opzienbarends te verufc I ten is. De mensen uit sectie drie. zoalst H. M. de Lange en dr. C. P. Andel. waren teleurgesteld. Voci dank zij een volkomen onvoldoeü voorbereiding van vele afgevaardj den zal op economisch en sociaal g bied niets nieuws gezegd worden 4 al niet lang veel beter is uitgespit ken. Vooral dr. De Lange voelde veel voor de knuppel maar in W hoenderhok te gooien en voor te stel len het hele ontwerp in de prullebs te werpen en terug te keren tot \vi in Genève en Beiroet is gezegd. KERNWAPENEN De gesprekken Ln sectie vier ovr wereldvrede en gerechtigheid hebbt een heel wat hoger niveau, zei ds. f H. Landsman. Daar wordt met grol deskundigheid gewerkt. Prof. dr. L Verkuyl meende echter dat het rap port lang niet toekomt aan het h« vormde rapport over de -kernwapf j nen. J Hij vroeg zich zelfs af of het mogr lijk was een minderheidsrapport o tafel te gooien. Maar dat geldt di J slechts het onderdeel van dit ont werp over de atomaire en chemisch wapens. De sectie over de de eredienst niet veel verder gekomen. Hf oorspronkelijke ontwerp blijkt in et: taal geschreven te zijn die misschie voor het Europese westen gesnedei koek is. maar voor vele andere natio naliteiten eenvoudig onverstaanbaï en onbruikbaar is. Sectie zes over de nieuwe levens stijl zit nog helemaal midden in 4 spraakverwarring. Algemeen was de opinie, dat hf gesprek vooral gaat tussen de ouden kerken van het westen en de orth» doxie. De derde wereld van jonge statfl komt er nauwelijks bij te pas. Prol Berkhof zei: „De derde wereld krijS bij ons geen kans en als ze spreekt, i het nog te zeer met „his mastert voice". Ik geef op als |n>° nieuwe abonnee: betaalt: par kwartaal O par maand Als beloning voor mijn aklivitert ontvang ik een set onderzettertjes. De nieuwe abonnee krijgt onze krant veertien dagen gratis. Mijn naam Inzenden aan Bureau van dit blad

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1968 | | pagina 2