Wereldbelasting nodig om
wereldeconomie te redden
upSala
De kerken verwoesten
levens negerkinderen
KOREAANSE KERKEN
NAAR HERENIGING
Geen moraliserende
voorlichting
RUMOER IN
SYNAGOGEN
Chr. Ref. Church
stelt uitspraak
van 1905 terzijde
President Kaoenda: teleurstelling
Barbara Ward: er is nog hoop
Wandelaars
protest
m
■T
Een noord voor vandaag
Uw probleem
is het
onze....
SCHRIJVER
JAMES
BALDWIN
NV AL 25
SPREKERS
Greformeerde drankbestrijding
van deze glanzende onder
zette rtjes (met tljn Indisch motief) in etui
voor ieder die nu n nieuwe
abonnee opgeeft!
,J
Here, tot wie zullen wij heengaan? (Johannes 6 vers 68). Het
is het antwoord van Petrus op Jezus' vraag: Gij wilt toch ook
niet heengaan?
Jezus heeft zijn discipelen verteld over het brood des levens
en het heeft hen afgeschrikt, zo zelfs, dat velen niet langer
met Hem medegingen.
Dan de vraag aan Simon Petrus. En diens antwoord: Here, tot
wie zullen wij heengaan? Met een motivering. Gij hebt
woorden van eeuwig leven, en wij hebben geloofd en erkend,
dat Gij zijt de Heilige Gods."
Wij hebben geloofd en erkendVoor Simon Petrus en voor
de anderen van de twaalven op een na is dat het punt
waarom het gaat. Jezus heeft woorden van eeuwig leven,
woorden, waarbij alle andere woorden in het niet zinken.
Daarom Jezus. Hij heeft uitkomst en toekomst. In Hem zijn
wij wel geborgen. Gij wilt toch ook niet heengaan? Here,
tot wie
WIJ lezen vanavond 1 Korintiërs 1 vers 1 tot 9.
MAANDAG 8 JULI lty
„Tong Hapen „Hap Dong
(Van onze kerkredactie)
SEOEL Het lijkt er op, dat
de scheuringen, die in 1959 en
volgende jaren tal van Koreaan
se kerken teisterden, thans weer
ongedaan gemaakt gaan worden.
Aanleiding tot deze scheuringen
was doorgaans het feit, dat de kerken
lid waren van grote oecumenische
organisaties. Met name ICCC-voorrit-
ter dr. Carl Mclntire werd niet moe
de. de Koreanen te vertellen, dat er
communisten in deze organisaties za
ten, een punt dat op de Koreanen
grote indruk maakte. Verschillen in
de leer speelden bij deze scheuringen
nauwelijks een rol.
De belangrijkste scheuring was die
van 1959 in de Presbyteriaanse Kerk,
de grootste kerk van het land. Toen
de synode met een zeer kleine meer
derheid besloot, om in de Wereldraad
te blijven, verliet de minderheid de
vergadering en riep een eigen synode
bijeen.
Groei
Deze scheuring heeft geen invloed
gehad op de geweldige groei. Telde
de ongedeelde kerk in 1959 ruim een
half miljoen leden, nu heeft de „Tong
Hap"-kerk er 600.000 en de „Hap
Dong"-kerk 500.000.
Deze twee kerken zijn nu hard be
zig, om tot hereniging te komen.
De Tong Hap-kerk is lid van de
Wereldraad en van de Hervormde
Wereldbond. Zij werkt samen met de
Verenigde Presbyteriaanse Kerk in
de Verenigde Staten en de Presbyte
riaanse Kerk van Australië.
Brieven «lle ntet zijn voorzien
van naam en adres kunnen niet In
behandeling worden genomen. Ge
heimhouding Is verzekerd. Vragen
die niet onderling roet elkaar In
verband staan moeten In afzonder
lijke brieven worden gesteld. Per
brief dient een gulden aan postze
gels te worden Ingesloten.
Vraag: Twintig jaar geleden heb
ben we een huis gehuurd, waar een
goede loods bij was. In de loop der
jaren is de loods verzakt. Als het
flink regent, staat er wel 25 cm wa
ter in. Vroeger stonden de fietsen in
de loods, maar nu moeten wij deze
in de benedengang zetten. Als het
water wegzakt, blijft er een stinken
de boel achter. De eigenaar wil de
loods niet laten opknappen.
Antwoord: Het huis is met loods
verhuurd. De loods is verouderd en
de reparatie is een groot werk. Om
deze redenen is het de eigenaar die
zorgen moet, dat de zaak in orde
komt. U kan hem desnoods door een
proces dwingen. Als de loods zo
bouwvallig is dat deze gevaar ople
vert, of als de overstroming gevaar
voor de gezondheid oplevert (dat zal
wel gezien het vuil dat door het
water binnenkomt) dan kan u de
bouwpolitie waarschuwen.
Vraag: De dokter die verleden
jaar actie voerde voor gebruikte
monturen of brilleglazen, en hier in
Nederland een adres had, waar men
ze heen kon sturen, zou u dat adres
nog voor mij willen opzoeken? Ik
heb vele brillen van overleden
mensen.
Antwoord: Oude brillen, glazen en
monturen zijn dringend nodig o.m.
voor dr. S. Franken, die als oogarts
in India werkt. In zijn kliniek
bestaat behoefte aan twee tot drie
honderd brillen in de maand. U kan
ze verzenden aan de heer H. Donk.
Oud Amersfoortseweg 18. Hil
versum.
Vraag: Wij zijn verhuisd naar een
nieuwe eigen woning na vier jaar in
een huurhuis te hebben gewoond. In
de achtertuin heb ik alles laten aan
leggen. ook de graszoden voor 100.
Ik heb wat struiken en planter,
meegenomen. Kan ik het grasveld
als vergoeding achterlaten, of had ik
de tuin zo moeten achterlaten als
deze bij mijn vertrek was?
Antwoord: Alles wat u gepoot
had, mocht mee. Waren de struiken
bij uw komst in de tuin aanwezig,
dan had u ze niet mogen meenemen
en is u de eigenaar vergoeding
verschuldigd, daar het weinig zin
heeft de struiken thans weer terug
te zenden. U zou in dat geval bij
voorbeeld de graszoden als vergoe
ding kunnen aanbieden.
De Hap Dong-kerk keerde zich al
spoedig van de ICCC af. Zij wordt
gesteund door de Orthodoxe Presby
teriaanse Kerk in Amerika, die lid is
van de Gereformeerde Oecumenische
Synode. Hap Dong heeft zelf ook het
lidmaatschap van de GOS aange
vraagd. Verwacht wordt, dat afge
vaardigden van deze kerk volgende
maand in Lunteren zullen zijn, als
daar de GOS bijeenkomt.
De synodes van de Tong Hap-kerk
en de Hap Dong-kerk vergaderden
verleden jaar september tegelijker
tijd. Beide synodes werden provisio
neel gesloten, nadat commissies wa
ren benoemd, die een herenigingsplan
moesten opstellen. De bedoeling was,
dat de synodes weer bijeen zouden
worden geroepen, als het plan gereed
was.
Moeilijkheid
Dat plan is er nu, maar een onver
wachte moeilijkheid is, dat de voor
zitter van dc Tong Hap-(Wereld-
raad)-kerk weigert zijn synode bijeen
te roepen.
Er bestaan naast deze twee kerken
nog diverse kleinere groepen van
presbyterianen, die zich de laatste
twintig jaar om allerlei redenen heb
ben afgescheiden. Op een na de
grootste van deze kleine kerken is de
,,Koryu"-kerk (of Kosin-kerk), die
ongeveer 100.000 zielen telt. Deze
kerk, die zich in 1948 en volgende
jaren afscheidde, onderhoudt tegen
woordig nauwe relaties met de Gere
formeerde Kerken (vrijgemaakt).
Verschillende Koreanen studeren in
Kampen.)
Baptisten
Onder de baptisten is het al tot een
hereniging gekomen. Hier was het
lidmaatschap van de Baptisten We
reld Alliantie in 1959 aanleiding tot
een gecompliceerde scheuring. Een
groep sloot zich aan bij de ICCC, een
tweede bleef bij de BWA, terwijl
daartussenin nog een derde groep
stond.
De laatste twee hebben zich nu be
gin juni herenigd. Tal van gemeenten
van de ICCC-groep hebben zich bij
deze hereniging aangesloten.
Om visie op Israël
(Van een onzer medewerkers)
AMSTERDAM Een wijzi
ging in het „gebed voor het wel
zijn van de staat Israël" heeft
zaterdag in enkele synagogen tot
rumoer geleid.
De opperrabbijnen hebben beslo
ten, dat in alle Nederlandse synago
gen ook de drie Hebreeuwse woor
den, die zeggen dat de staat Israël
„het begin van het groeien van onze
verlossing" is, zullen worden uit
gesproken, opdat het gebed in Neder
land gelijk wordt gezegd als in de
overige joodse wereld.
Bij enkele rabbijnen en gemeente
leden in Amsterdam bleek tegen dit
besluit bezwaar te bestaan. Het
resultaat was, dat in enkele synago
gen gemeenteleden wegliepen, toen
het gebed werd uitgesproken. In een
andere synagoge liet de rabbijn een
voorzanger het gebed uitspreken.
De bezwaarde rabbijnen hadden
nog voorgesteld, om in het gebed nog
een woord bij te voegen, zodat het
worden zou „opdat het worden zal
tot het begin van het groeien van
onze verlossing", maar opperrabbijn
Schuster beschouwt dit, zoals hij ons
meedeelt, als een miskenning van de
plaats, die de staat Israël bij het
joodse volk inneemt Hij meent, dat
door de hereniging van Jeruzalem
zo'n ingreep heeft plaatsgevonden,
dat gesproken kan worden van god
delijke bestiering.
Zijn voorganger, opperrabbijn J.
Tal, die evenals de drie rabbijnen van
Amsterdam een andere visie op de
staat Israël heeft, liet de woorden
schrappen uit ddt gebed, dat de in 1959
overleden opperrabbijn van Israël
Herzog heeft vervaardigd.
(Van onze berkredactie)
GRAND RAPIDS e=a De synode van
de Christian Reformed Church heeft
de leeruitspraak van Utrecht 1905
terzijde gesteld. Deze leeruitspraak
zal niet langer bindend gezag hebben.
De synode besloot hiertoe mede in
de hoop, dat hierdoor het gesprek zal
worden vergemakkelijkt met de Cana
dian Reformed Churches (ontstaan
door emigratie van vrijgemaajkten.
Ook meent men, dat nu een obstakel
uit de weg is geruimd voor de
Christelijke Gereformeerde Kerken
in Nederland, om zusterlijke betrek
kingen met de Christian Reformed
Church aan te knopen.
De generale synode van de Gere
formeerde Kerken in Utrecht 1905
deed een leeruitspraak over supra-
en infralapsarisme, rechtvaardigma-
king van eeuwigheid, onmiddellijke
wedergeboorte en onderstelde weder
geboorte. Vooral het gedeelte over
het laatste onderwerp gaf aanleiding
tot kritiek van de zijde der christe
lijke gereformeerden en later van de
vrijgemaakten.
De Christian Reformed Church
nam de leeruitspraak van Utrecht in
1908 over.
LONDEN Bijna honderd Pa
kistaanse studenten hebben zondag
avond het gebouw van de hoge
commissaris van Pakistan in Londen
bezet. Zij doen dit uit protest tegen
het zonder proces gevangen houden
van tweeduizend politieke gevange
nen in hun vaderland.
door Jan J. van Capelleveen)
UPPSALA De twee toespraken over het thema ontwikkelingshulp op de assemblee van
de Wereldraad van Kerken waren even verschillend als de man en de vrouw die ze hielden. Presi
dent Kaoenda gaf statig en saai een bijzonder somber beeld. Barbara Ward, sinds haar
huwelijk ladv Jackson, professor voor internationale economische ontwikkeling aan de Colum
bia universiteit in de staat New York, toonde in haar sprankelend en tegelijk briljant betoog
aan. dat de eerste stralen van de zon niet ontbreken.
Het decennium van de ont
wikkelingshulp is voor ons een
decennium van teleurstelling ge
worden, zei de president van
Zambia. Het heeft er veel van
weg aan het eind gekomen te
zijn van een periode van opti
misme.
Parlementair verzet heeft spa
ken gestoken in de wielen van
de internationale samenwerking.
De stroom van internationale
hulp en kapitaal naar de ontwik
kelingslanden wordt daardoor
afgedamd.
Diep ging hij in op wat de ont
wikkelingslanden nodig hebben
om hun economie op te bouwen:
kapitaal om vele projecten aan
te pakken, experts, leningen van
internationale banken, privé-
investeringen door de industrie.
Visvijver
Fel was zijn aanval op de grote
industrieën, die maar al te vaak de
ontwikkelingslanden zien als een
visvijver, waarin ze met een heel
klein beetje kapitaal grote vissen aan
de haak slaan. „Buitenlandse firma's
komen mijn land met bijna lege han
den binnen. Ze willen te weinig in
vesteren om er te veel winst uit te
BARBARA WARD
(door Jan J. van Capelleveen)
UPPSALA De Amerikaan
se schrijver James Baldwin ver
telde gisteren de assemblee van
de Wereldraad van Kerken, dat
de kerken de levens van de ne
gerkinderen verwoesten. Opmer
kelijk was, dat deze zoon van een
baptisten negerprediant telkens
weer Christus en de Bijbel ci
teerde. Hij sprak als een evange
list tot christen-heidenen. Maar
toen hem tijdens een persconfe
rentie gevraagd werd, wat de
kerken kunnen doen, was zijn
antwoord: „Niets. De tijd om
iets te doen is voorbij. De ker
ken kunnen nu alleen maar toe
zien, wat de negers gaan doen."
Een negerpredikant uit Amerika
vroeg hem, of hij nog onderscheid
maakte tussen de blanke- en de ne-
gerkerken. Hij erkende dat de
laatsten een geheel andere rol in de
geschiedenis gespeeld hebben als de
blanke kerken. Maar veel heil zag hij
in hen niet. Ze zouden alleen iets
kunnen doen als ze zich hun verant
woordelijkheid bewust zijn voor de
gehele negerbevolking, en als ze in
het bijzonder de interesse weten te
winnen van de straatjongens.
('armichael
j Hij sprak rustig, zonder enige emo-
tionaliteit. Hij gebruikte de man van
j de „Zwarte Macht", Stokeley Carmi-
chael. als een voorbeeld voor de ont
wikkeling in het denken van vele
negers. „Carmichael wordt nu een
gevaarlijk man genoemd. Maar hij
was oorspronkelijk een meelevend
christen. Hij marcheerde mee met
Martin Luther King. Hij heeft een
beroep op de blanken gedaan tot hij
het gevoel kreeg dat hij een bedelaar
begon te worden. En dat wenste hij
niet te zijn."
„Als hij spreekt over „Black Po
wer", dan bedoelt hij, dat de negers
zelf hun toekomst willen bepalen."
zei Baldwin.
De tweede spreker was de Britse
ambassadeur bij de Verenigde Naties,
lord Caradon. In een boeiend, maar
bijzonder Brits betoog legde hij na
druk op wat al bereikt is om de
rassenscheiding te overwinnen. Wel
noemde hij racisme het grootste pro
bleem waarvoor de wereld op het
ogenblik staat.
Tragisch noemde hij het, dat vele
ouderen in het westen teleurgesteld
zijn over de ontwikkelingen in de
jonge staten. Ze zijn apathisch ge
worden. Ze willen zich onttrekken
aan de problemen, die vanuit die
verre landen op hen afkomen.
Campagne
De enige oplossing is, zei hij, dat
we het racisme Ieren haten. We zul
len een strijd tegen het racisme moe
ten gaan organiseren. Dat kan het
beste gebeuren vanuit de jeugd. Hij
wenste, dat er een internationale we
reldcampagne van jongeren zou wor
den georganiseerd.
Tijdens de persconferentie, onmid
dellijk na zijn toespraak gistermid
dag, vroeg een journalist hem, of dat
niet beter kon gebeuren via de Vere
nigde Naties. Caradon echter ant
woordde, dat die er geen geld voor
hadden. Hij meende dat daar een
taak lag voor de kerken, bijvoorbeeld
via de Wereldraad van kerken.
Boycot
Een Briise journalist van een
kerkelijk-oecumenisch blad vroeg
hem of het geen tijd werd, dat zijn
land een economische boycot tegen
Zuid-Afrika organiseerde.
Volgens lord Caradon kost de boy
cot van Rhodesië Groot-Britannië al
miljoenen ponden, terwijl de econo
mische situatie uitgesproken slecht
is. De Britten hebben als geen ander
land economische banden met
Zuid-Afrika. Een boycot zou onmid
dellijk een tekort op de betalingsba
lans veroorzaken van drie miljard
gulden. De Britse economie zou er
totaal door geruïneerd worden.
James Baldwin kreeg de kans om
dezelfde vraag te beantwoorden. Hij
zei, dat iets dergelijks gezegd was in
het parlement van de zuidelijke sta
ten van Amerika tijdens de burger
oorlog ten opzichte van de slavernij.
Maar als de blanke staten niet iets
doen om de negers hun vrijheid te
geven, dan zal die besluiteloosheid
alleen eindigen in een bloedig con
flict.
De beide sprekers waren pas ge
vraagd nadat dr. Martin Luther
King, die oorspronkelijk in de ope-
ningsdienst zou preken, was ver
moord. Oorspronkelijk wilde men
geen bijzondere bijeenkomst hebben
over de rassenverhoudingen. Na zijn
dood werd echter alsnog besloten om
aandacht aan dit orohleem, dat zo
veel verdeeldheid brengt, te schen
ken.
Niet minder dan 25 sprekers
zijn de eerste vier dagen van de
assemblee aan het woord ge
weest. Vier onderwerpen spron
gen er echter uit: Visser 't Hooft
over de toekomst van de oecume
nische beweging, Berkhof over
de gemeenschappelijke theolo
gische belijdenis en zaterdag
avond president Kaoenda en Bar
bara Ward over het onderwerp,
dat vooral op deze assemblee de
interesse heeft: de hulp aan de
ontwikkelingslanden. Gister
avond spraken nog James Bald
win en Lord Caravon over de
rassenverhoudingen (zie elders op
deze pagina).
slaan. Ze schenken te weinig aan
dacht aan de opleiding van onze
mensen, zodat ze vakmensen moeten
importeren, die zelf ook weer een
brok winst mee naar het buitenland
willen nemen."
De niet te bestrijden waarheid is,
zei hij, „dat firma's uit landen van
overvloed het moreel wenselijk en
juist achten dat ze met lege handen
in onze landen komen, van onze ge
ringe opbrengsten leven en hun eigen
overvloed vergroten."
„Ik veroordeel", Vervolgde hij, „de
nieuwe vormen van kapitaalimperia-
lisme." Maar deze scherpe woorden
tegen investeerders betekenden vol
gens hem niet, dat buitenlands kapi
taal niet welkom is in zijn land.
Kloof
Maar de jonge staten worstelen
niet alleen met gebrek aan kapitaal.
Zij lijden ook onder een wereld
markt die hun ontwikkeling tegen
houdt. „Er is geen teken," zo zei hij,
„dat de ontwikkelde landen werke
lijk genegen zijn om de kloof tussen
hen en de rest van de mensheid te
overbruggen."
„De ontwikkelingslanden spannen
al hun krachten in om mee te komen
op het gebied van industrialisatie en
ontwikkeling. Maar het huidige eco
nomische systeem stelt hen niet in
staat, om de ontwikkeling zozeer te
versnellen, dat de stijgende kosten
kunnen worden gedragen."
In vele opzichten was Barbara
Ward het met hem eens. Ook zij ver
wacht geen oplossing van de huidige
wereldeconomie. Internationale han
del zal de jonge staten met automa
tisch in staat stellen om hun weg
naar de toekomst te vinden.
Kreeg president Kaoenda voor zijn
rede een staand applaus. Deze knap
pe (uiterlijk zowel als verstandelijk)
humorvolle vrouw kreeg een staande
ovatie, niet alleen om wat zij zei,
maar ook om de wijze waarop zij het
zei. Kaoenda had meer dan een uur
gesproken. Zij legde haar gedrukte
rede naast zich neer en gaf een bril
jante improvisatie, die haar gehoor
veel meer boeide, dan de Ameri
kaanse protestzanger Pete Seegers de
avond ervoor.
Niet vergeefs
r
Alle werk uit het verleden is niet
vergeefs, zei zij onder meer. In
India's meest aehterlijke staat
Bfiar heeft zich in het afgelopen
jaar een agrarische revolutie vol
trokken, waarvan de resultaten
fantastisch zijn. Door nieuwe
soorten te gebruiken, die vijf
jaar geleden nog niet bestonden,
is de rijstopbreDgst per are bijna
verzevenvoudigd. Deze ontwikke
ling stelt de voedselproductie in
staat, om de bevolkingsgroei ver
re te overtreffen.
Maar er zal meer moeten gebeuren.
De internationale markt met zijn
vraag en aanbod is niet zelf in staat
om te voorkomen dat jonge staten
armer en ontwikkelde staten rijker
worden. Die markt moet getemd wor
den.
Evenals tijdens de vergadering van
kerk en samenleving in Genève wees
zij daarbij op de economische wet
ten, die in de vorige eeuw in Europa
en Amerika werden ontdekt.
Ook daar was de liberale econo
mische politiek van laisser faire op
nationaal niveau niet in staat om het
'probleem van armoede en rijkdom op
te lossen. Daarom werden in de vori
ge eeuw nationale belastingen inge
voerd ondanks het verzet van velen,
die zeiden dat daardoor het recht van
privébezit werd geschonden.
Barbara Ward is een sterk
voorstandster van een internationale
of wereldbelasting. Het voorstel om
de rijke landen een procent van hun
nationale inkomen te laten schenken
ziet zij als een eerste stap in die
richting. Zoals de belastingen de na
tionale markten temden, zo moet de
internationale laisser faire politiek
getemd worden door een wereldbe
lasting.
Tijdens een persconferentie zei een
politiek conservatieve Amerikaanse
verslaggeefster van de Wall Street
journal dat Amerika daardoor bank
roet zou gaan. Maar Barbara Ward
antwoordde, dat een procent van het
nationale inkomen alleen maar de
economische groei zal afremmen tus
sen Kerstmis en Pasen. „En dat is
dan toch de vastentijd, dus niet zo
erg," voegde ze er aan toe.
Het probleem van het ogenblik is,
dat we noch de opleiding, en traditie
noch de instrumenten hebben om een
dergelijke wereldbelasting te gaan
innen. „Ieder van ons ziet de natio
nale grenzen als! het eind van onze
verantwoordelijkheid als burgers. De
burgerplichten, die onze nationale
economieën gestabiliseerd en verrijkt
hebben, reiken maar tot de grenzen
waar de buitenlanders wonen." Ze
vervolgde: „We zijn misschien geen
dieven, maar wel helers van een ex
ploiterend verleden."
„We zullen niet in een uur derge-
UPPSALA Gistermiddag oe
drie uur kwamen in Uppsala honderd
Zweedse jongeren uit Stockholm aar
om bij de Wereldraad van Kerkffl
tegen alle mogelijke onrecht in
wereld te protesteren. Ze hadden
willen lopen, maar slechts 20 van her.
legden inderdaad de afstand van ze
ventig kilometer in drie dagen te
voet af.
Een van de borden die ze meedroe
gen zei: Christus is <ie enige die ietij
doet voor de jonge staten. Waaron
doen de kerken niets?". Op andera
borden stond: „Christus is te revoluj
tionair voor de kerk", „Dit if
wereldraad van clericalen"
„godsdienst is geen show".
Ze overhandigden de secretaris-i
neraal dr. Eugene Carson Blake eer!
resolutie die zo vaag was dat Blake
kon zeggen dat de wereldraad in
haar geschiedenis heel wat onder
werpen reeds had besproken en reso
luties had opgesteld die heel wat
meer om het lijf hadden.
lijke nationale restricties kunnen
doorbreken," besloot ze, „maar in ie
der rijk land kan er een minderheid
zijn, die groot genoeg is om politiek
indruk te maken, de politici onder
druk te zetten, de verkiezingen te
beïnvloeden."
„Als 150 jaar geleden het Britse
geweten voldoende aangesproken kon
worden, om de slavernij af te schaf
fen in weerwil van de geweldige eco
nomische belangen, dan moeten yfë
in staat zijn om de huidige vormen
van slavernij zoals ondervoeding,'
ziekten, onwetendheid, werke
loosheid, kindersterfte en armoede af
te schaffen."
UTRECHT Voorlichting op
te sterk moraliserende toon,
waarbij alcoholgebruik voorna
melijk wordt besproken als zon
de waartegen moet worden ge
streden spreekt de huidige mens
niet meer aan. Niet de vraag „is
het kwaad", maar „kan het
kwaad" interesseert ons. Dat be
tekent niet, dat de mens van
vandaag minder verantwoord
leeft, maar dat hij, wanneer hij
iets moet doen ook wil weten
waarom hij dat moet doen.
Dit meende drs. J. Matse, we
tenschappelijk medewerker bij het
Nat. Prot. Centrum voor de geeste
lijke volksgezondheid te Den Haag in
zijn referaat over: „Het Nat- Prot.
Centrum en het alcoholvraagstuk"
dat hij zaterdag op de 65e algemene
vergadering van de Geref. Ver. voor
Drankbestrijding in het Bogerman-
huis te Utrecht hield.
Preventie
Hij gaf een kort overzicht van het
terrein van de geestelijke volksge
zondheid en van het werk van het
Nat Prot. Centrum, waarbij hij de
nadruk legde op voorlichting en vor
ming. Wat de alcoholistenzorg betreft
moet naast de curatieve zorg veel
meer aandacht worden gegeven aan
de preventie.
Op het betoog van de heer Matse
volgde een levendige discussie.
De vergadering heeft zich ditmaal
hoofdzakelijk beziggehouden met de
reorganisatie der vereniging waar
voor het hoofdbestuur een aantal
voorstellen had ingediend. De nog
bestaande afdelingen en provinciale
bonden zullen 31 dec. worden opge
heven en er zullen plaatselijke en
provinciale correspondenten worden
aangesteld. Het hoofdbestuur zal van
13 op 5 leden worden teruggebracht
In verband met een en ander
wordt ook een nieuwe financiële re
geling ontworpen.
De vergadering ging met vrijwel
algemene stemmen met de voorstel
len mee.
De voorzitter, ds. C. M. v. d. Loo,
geref. predikant te Sliedrecht, bena
drukte in zijn openingsrede reeds,
dat bij verandering in de opbouw der
organisatie het beginsel hetzelfde
blijft Dat beginsel wordt echter niet
zo hevig aangevochten maar wel de-
toepassing. De vergadering keurde de
jaarverslagen goed. dechargeerde de
penningmeester, de heer J. 0.|
Elshout te Apeldoorn en herkoos als
hoofdbestuurder de heer J. Wartena
te Utrecht. Verschillende afgevaar
digden van zusterorganisaties woon
den de jaarvergadering.
Ds. A. Bikker, chr. geref. emeri
tus-predikant te Utrecht, sprak een
opwekkend slotwoord.
NED. HERV. KERK
Bedankt voor Zoetermeer (vac. K.
H. v. Wingerden - toez.): H. Goed
hart te Rotterdam.
BAPTISTEN GEM.
Beroepen te Vroomshoop. kand. J.
Euwema te Eindhoven.
GEREF. KERKEN
Bedankt voor Leiden (vac. E. Haver
kamp): J. A. v. Netten te Winters
wijk.
Ik geef op als
nieuwe abonnee:
betaalt: O per kwarteal per maand
Als beloning voor mijn aktivltelt
ontvang Ik een set onderzettertjes.
De nieuwe abonnee krijgt onze krant
veertien dagen gratis.
Mijn naam
Inzenden aan Bureau van dit blad
l
I
I
I
I
I
I