noó niet overleefd upKala Onderscheid tussen beweging en organisatie Geschorst Visser 't Hooft vraagt daden van assemblee bevestigd Oecumene heeft zich GEVANGENISSTRAF AFGESCHEIDENEN IN KAMEROEN Een noord voor vandaag Uw probleem is het onze.. MI NOl, KLANKEN >£- Rapport-Platteland uit roulering Prof. M. Kok president seminarie Rede van dr. Fry nog voorgelezen VRIJDAG 5 JULI 1968 Alsof He vrees er is dat Gods bedoeling wordt misverstaan, wordt in Johannes 3 nog eens nadrukkelijk gesteld: Want God heeft Zijn Zoon niet in de wereld gezonden, opdat Hij de wereld veroordelemaar opdat de wereld door Hem be houden wordt". God wil de wereld behouden en niet laten ondergaan. En om dat te bereiken zendt Hij Zijn Zoon. De Zoon, Die de Redder wordt van hendie in Hem geloven. Naar de mens gespro ken. aan God heeft het niet gelegen. Hij heeft alles gedaan om de mens te behouden, de mens met zijn zonden, in we zen met zijn afkeer van God, zijn koppigheid. In deze wereld vol boosheid staat nu de Here, de armen uitgespreid om de Zijnen te omvatten, en zeggend tot een ieder, die het wil ho ren: Komt allen tot Mij, die vermoeid en belast zijt En wat is de reactie op de daad van God? We hoeven er geen doekjes om te winden. Men heeft de Zoon aangehoord, Zijn wonderen gadegeslagen en gezegd: Here, het is heel interes sant. Maar het resultaat was, dat men Hem heeft gekrui sigd, Gods Zoon, in de wereld gekomen niet om die wereld te veroordelen, maar om die wereld te behouden. De hand is en blijft uitgestoken. En wat doen wij? Grijpen we de hand of stoten wij haar af? Wij lezen vanavond: 2 Koningen 9 vers 1 tot 16. Brieven die niet zijn voorzien van naam en adres kunnen niet In behandeling worden genomen. Ge heimhouding Is verzekerd. Vragen die niet onderling met elkaar In verband staan moeten In afzonder lijke brieven worden gesteld. Per brief dient een gulden aan postze gels te worden Ingesloten. Vraag: Op welke wijze kan men zijn bezwaren kenbaar maken als men dienst wil weigeren? Tot nu toe zijn al mijn protesten tegen de oproeping afgewezen. Antwoord: Als er bijzondere moei lijkheden zijn. kan men zich wen den tot het „Vredesbureau", p.a. C. Inja, Nic. Beetslaan 10, Baam. Dit heeft over het gehele land een hon derdtal mentoren en organiseert conferenties en voorlichtingsavon den. Het bureau is opgezet door de Doopsgezinde Vredesgroep en Kerk en Vrede. Vraag: Hoe kan men van een mergpijp een servetring of een zou'.- vaatje maken? Kan dat met een fi guurzaagje? Antwoord: Krab de in- en uitwen dige vlees- en vetdelen en merg zo veel mogelijk uit, daarna flink uit koken, 'zodat u geen vetoogjes meer ziet verschijnen. Wanneer het goed •droog is. moet u nog met benzine behandelen (voorzichtig dus en liefst buiten) totdat alle vet- en vleesde- len verdwenen zijn. Als u met een figuurzaagje kan omgaan, is dit een aangewezen- middel omdat men daarmee een goede gladde zaagsnee krijgt Vraag: Is er een middel om oud gescheurd zink op een balkon te re pareren? Antwoord: Een loodgieter kan een nieuw stuk op het oude gescheurde zink solderen, maar meestal ontstaat dan. op een andere plaats weer een scheur. Het zink blijkt dan verteerd en er is geen herstellen meer aan. Gewoonlijk om de 25 jaar moet het zink vernieuwd worden. Voordat u dus de scheur laat repareren, moet u nagaan of het nog de moeite en kosten loont. Vraag: Een melkdetaillist gaat Trouwen met een kapster. Zij yril na het huwelijk een kapperszaak be ginnen en de man zet de melkhan del voort Kan de vrouw de zaak beginnen op grond van het mid denstandsdiploma van de man? Het huwelijk wordt niet in gemeenschap van goederen gesloten. Antwoord: Er is een goede kans dat de vrouw ontheffing krijgt, om dat de man het diploma bezit. In lichtingen bij de kamer van koop handel. ANTWERPEN Volgende week start in drie Belgische provincies een huis-aan-huis verspreiding van een speciaal evangelisatienummer van het Vlaamse protestantse weekblad De Kruisbanier. Dit nummer is gedrukt in de re cord-oplaag van 500.000 exemplaren. Het wordt verspreid door jongeren- teams van Operatie-Mobilisatie en het Blitz-team van de Belgische Evangelische Zending in samenwer king met de plaatselijke kerken. Dit is de grootste actie van De Kruisbanier van de laatste 25 jaar. Bij de Marnix-actie, eind april, wer den 235.000 exemplaren verspreid. Elektronisch instrument te bespelen als orgel, piano, spinet en klavecimbel. Demonstratie iedere dag van 9 12 en van 2-6 uur behalve donderdags. NEONVOX Wilp Gld. Tel. 05716-415 b.g.g. 05761-571 QftU ZENOEN AAN DUn NEONVOX. Wilp. Gld. Naam Adres Plaats Verzotkt toezending uitgebreide gegeven NED. HERV. KERK Beroepen te Terkaple. kand. W Klouwen te Gouda. Aangenomen naar Zalk. kand. G van den End te Kootwijkerbroek, i die bedankte voor Benthuizen. Den Bommel, Langerak. Melissant. Nieuw- poort en Schelluinen. GEREF. KERKEN Beroepen te Loppersum, W. Feen- stra te Rinsumageest; te Marrum, drs. R. Fernhout te Waardhuizen. Bedankt voor Waddinxveen (vac. J. Snoey), L. Buitenhuis te Ooster- wolde (Fr CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te 's-Gravendeel, A. W. Drechsler te 's-Gravenhage-Zuid. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Goudswaard, Nieuw- dorp, Lethbridge (Can.) en te Kala mazoo (VS), kand. A. M. den Boer te Ridderkerk: te Bodegraven en te Wageningen, kand. J. Baayens te Ridderkerk: te Hoogvliet, kand. A. Snoep te Utrecht. Aangenomen naar Tricht. kand. J. Baayens te Ridderkerk, die bedankt voor dertien andere beroepen. (Van onze kerkredactie) LOOSDRECHT Zonder dc ver eiste toestemming van de classis Amersfoort is afgelopen zondag ds. J. Verhoeff bevestigd als predikant van de gereformeerde kerk (vrijgemaakt). Ds. Verhoeff stond in Vroomshoop. Hij had er al enige tijd moeilijkhe den met de kerkeraad. Medio mei nam hij het beroep naar Loosdrecht aan. Daarop schorste zijn kerkeraad hem voor de tijd van drie maanden. De kerkeraad van Loosdrecht gaat tegen deze schorsing in appel bij de eerstvolgende vergadering van de classis Amersfoort (4 september). De bevestiging werd verricht door de Gorinchemse predikant ds. A. Koers. AMSTERDAM De kerk van Halfweg heeft samen met de „B-ker ken" van Amstelveen en Amster dam-Centrum een tweede classisver- band in het ressort Amsterdam gesticht naast het bestaande. Deze nieuwe classis droeg Amstelveen-B op. nog dit jaar een Noordhollandse synode bijeen te roepen. Amstel- veen-A (predikant ds. B. J. F. Schoep) is ook bezig met het bijeen roepen van een dergelijke synode. In alle drie de classicale ressorten van Noord-Holland staan nu classes te gen over elkaar. UTRECHT In twee kerken in de classis Utrecht (Bilthoven ei) Utrecht) heeft zich een afscheiding voorge daan. omdat de minderheid meende, dat de meerderheid te gunstig oor deelde over de „Open Brief". Verle den week heeft de classis deze min derheden erkend en geaccepteerd als de wettige kerkeraden in deze plaatsen. DORDRECHT Een dergelijke uitspraak heeft de classis Dordrecht gedaan in het conflict te Gorinchem. ARNHEM De classis Arnhem heeft echter in het conflict te Ede beide partijen gevraagd, met elkaar een nieuw begin te maken. Volgens deze classis is niet aangetoond, dat de Open Brief strijdig is met Schrift en belijdenis. Wel zijn er gewichtige be zwaren tegen in te brengen, waarom de verschijning volgens de classis niet goed en niet wijs was. (Van onze kerkredactie) MAASSLUIS Het omstre den rapport-Platteland zal uit de roulering worden genomen. Deze toezegging heeft ds. R. Kaptein van de raad voor de herderlijke zorg aan ds. G. Boer en drs. K. Exalto gedaan tijdens een samenspreking met het breed moderamen van de pro vinciale kerkvergadering van Zuid-Holland. Ds. Boer brengt van deze sa menspreking verslag uit in De Waar heidsvriend, het orgaan van de Gere formeerde Bond. Het breed modera men legde er de nadruk op. dat het niet het voornemen had, de brede moderamina van de classicale verga deringen te beïnvloeden met de door ds. Boer gewraakte rapporten en ze er ook niet voor te winnen. Ds. G. Samson en ds. E. J. Beens verklaar den. dat zij het met heel veel in de rapporten niet eens waren. En ds. Kaptein zei, dat hij het nooit eens was geweest met de para graaf van het rapport-Platteland, waarin een overgangsbepaling wordt voorgesteld, om onder dwang de ge meenten nieuwe-stijl in te voeren en waarin verder een heel ontwerp van deze gemeenten wordt geschetst. Hij zei verder, dat het rapport in deze vorm niet meer bruikbaar was. UTRECHT Prof. M. Kok. pastoor van de oud-katholieke paro chie in Den Haag, is benoemd tot president van het oud-katholiek se minarie in Amersfoort. Prof. Kok volgt prof. D. N. de Rijk (46) op, die om gezondheidsredenen ontslag heeft gevraagd uit zijn func tie. Het is de bedoeling, dat prof. De Rijk weer terugkeert naar het pasto raat Het oud-katholiek seminarie telt vijf hoogleraren. Alleen de president is fulltime aan het seminarie verbon den. De andere vier zijn tevens pastoor van een gemeente. In plaats van prof. De Rijk zal ook een nieuwe hoogleraar worden benoemd. Prof. Kok is 52 jaar. Sinds 1958 was hij pastoor in Den Haag. Hoogle raar is hij al sinds 1944. Tot pastoor van Den Haag is be noemd pastoor M. J. Aarents van de gemeente te Haarlem. Deze wordt opgevolgd door prof. C. Tol, thans pastoor van de beide Amsterdamse parochies. Pastoor IJ. R H. J. Roosjen uit Aalsmeer zal in de hoofdstad gaan werken. Ds. Boer schrijft: „Deze verklarin gen werden vanzelfsprekend door ds. Exalto en mij met vreugde begroet. We waren echter tegelijkertijd stom verbaasd cn vroegen onszelf en de leden van het breed moderamen af, hoe het dan mogelijk was, dat drie mensen op een verantwoordelijke post in dc kerk met een rapport, waaraan ze zelf niet of nauwelijks waarde hechten, de brede moderami na der classes kunnen afgaan. Er bleek een onoverbrugbare kloof Te bestaan tussen ons en hen ten aan zien van de waardering van het ge wicht der rapporten. Het breed mo deramen beschouwde ze louter als praatstof. de gasten spraken van springstof." Tenslotte wijst ds. Boer er op. dat het breed moderamen van de Zuid hollandse kerkvergadering grote zor gen heeft over de opheffing van pre dikantsplaatsen in Schiedam. Vlaar- dingen. Rotterdam en Delfshaven, over de grote stadsagglomeraties, over Voorne en Putten, over het feit, dat de helft van de predikanten twintig procent van de hervormden in Zuid-Holland verzorgt, zodat de andeje helft tachtig procent voor haar rekening neemt. „In al deze vragen heeft het breed moderamen recht op ons meeleven, gebed en liefde. Het mag onder een presbyteriale kerkorde niet zo zijn, dat de ene gemeente zich niets aan trekt van het lot van een andere ge meente in nood. Alleen, en dat is met nadruk gesteld, zonder de herleving van heT reformatorisch geloof geeft een verandering van kerkstructuur geen enkele oplossing, maar zet zich de uitholling, de ontvoogding en de verambtenarisering van de kerk voort", aldus ds. Boer. door Jan J. van CapeUeveen UPPSALA Oud-secretaris-generaal W. A. Visser 't Hooft heeft er vanmorgen geen doekjes om gewonden. Hij heeft de gedelegeerden op de vierde assemblee van de W ereldraad van Kerken met de neus gedrukt op de feiten: Terwijl meer kerken dan ooit in een assemblee vertegenwoordigd zijn. wordt het bestaansrecht van de oecumenische beweging in twijfel getrokken. Er zijn er die al zeggen dat het post-oeeumenisch tijdperk is begonnen. Vooral de jongeren twijfelen aan de relevantie van de oecumenische beweging en keren zich er van af met een gevoel van teleurstelling. Zijn thema was: „Het mandaat van de oecumenische beweging". Maar het werd geen theoretisch betoog. Diep ging hij in op de vragen en problemen die nu opduiken en die ik reeds beschreef in een voorverhaal „Op naar Uppsala 2" zoals de „praatmoeheid", het conflict tussen horizontalisme en vertioalisme. de generatie-verschillen en de verhou ding tussen rijke en arme landen. De vragen van nu zijn: Hoe kun nen kerken echt over radicale ver nieuwing spreken, als zij zichzelf niet willen vernieuwen? Hoe kunnen de traditionele structuren in de wereld doorbroken worden, als de kerk vasthoudt aan verouderde structu ren? Moeten we niet toegeven dat de oecumenische beweging zijn tijd heeft gehad? Luisteren Ik hoop, zei hij, dat we deze vra gen positief en oecumenisch onder ogen durven zien. Vooral oecume nisch in de zin dat we naar elkaar willen luisteren en niet dat we elkaar zonder meer afschrijven. Oecume nisch ook in de zin dat de generaties elkaar niet als vreemden zullen be handelen. De ouderen moeten niet doen alsof alle vragen al in de oecu menische geschiedenis beantwoord zijn en de jongeren moeten niet doen alsof die geschiedenis het verhaal is van misschien wel geen idioot, maar dan wel van een spreekbuis voor een hopeloos gevestigde orde. Opnieuw openbaarde Visser 't Hooft zich als de wijze „oecume nische patriarch." Vier maal wees hij een uitweg uit de nieuwe spanningen en tegenstellingen. Eerst sprak hij over de horizontale medemenselijkheid en het vertica- lisme dat sterk de nadruk wil leggen op Gods heilswerk in de individuele mensen. We moeten los komen, zei hij, van die primitieve pendulum be weging die ons van het ene extreme naar het andere slingert Er kan geen horizorft&le vooruitgang zijn zonder verticale oriëntatie. Hulpverlening Dit geldt zeker voor het ontwikke lingswerk. Tot nu toe wilde men dat verkopen op grond van twee argu menten: het economisch argument zei dat ontwikkelingswerk de koopkracht in de wereld vermeerdert. Maar dat overtuigt niet, want die koopkracht vermeerdert het sterkst in het westen. Het politieke argument wil ontwik kelingshulp om een opstand van de arme landen te voorkomen. Maar dat argument overtuigt niet, want in on ze tijd kunnen een paar machtige landen de politieke situatie be heersen. De wortel van het probleem is dat in een tijd waarin we een coherente verantwoorde samenleving moeten opbouwen, de mensen geen verant woordelijkheid voor hun mede mensen willen aanvaarden. We heb ben in onze tijd een nieuwe visie op de humaniteit nodig, een visie die reeds aan het oude Israël werd gege ven. Oecumene In de tweede plaats zei hij met nadruk, dat de oecumenische bewe ging en de kerken elkaar nodig heb ben. In onze tijd wordt de vraag gesteld of de richting van de oecume nische beweging niet moet verande ren. Sinds 1930 wordt geprobeerd om de kerken te mobiliseren voor een gemeenschappelijke opdracht en het is nog steeds niet gelukt. Wordt het niet tijd, zo vragen som migen. om eenvoudig het plan op te geven om de kerken te vernieuwen en ons geven aan taken in de we reld? Visser 't Hooft antwoordde met een krachtig: „Neen". Een beeld uit de stoet, gisteren bij de opening van de assemblee. Hier lopen Michael Ramsey, aartsbisschop van Canterbury en hoofd van de Anglicaanse Kerk. en Iakovos, aartsbisschop van Neu: York en hoofd van de Grieks-Orthodoxe Kerk in Noord- en Zuid-Amerika Rechts achter Iakovos is nog juist dr. Martin Niemöller te zien. We zullen nimmer enige invloed kunnen uitoefenen, zei hij, op terrei nen als internationale economische gerechtigheid, vrede en oorlog, als we geen gebruik maken van de machtige geestelijke bronnen die binnen de kerken verborgen liggen. Eenheid In de derde plaats hield hij de af gevaardigden voor dat kerkelijke eenheid belangrijk is. Er zijn er die niet meer naar die eenheid willen streven omdat daardoor alleen maar machtiger instituten ontstaan. Visser 't Hooft meent dat zelfs de beste vor men van samenwerking en dialoog geen substituten zijn voor de volle gemeenschap in Christus. Maar tot nu toe is te vaak gezocht in de richting van eensgezindheid. In onze pluriforme maatschappij ont dekken we dat wat goed is voor de ene streek lang niet altijd een oplos sing is voor een andere. „Moeten we niet tot de conclusie komen," zo vroeg hij zich af. „dat echte ge meenschap in geloof en sacrament mogelijk is zelfs als de structuren verschillen?" Antwoorden In het slot van zijn rede waarschuwde hij de afgevaardigden, dat de jeugd om antwoorden vraagt. Dit jaar hebben we een culturele cri sis beleeft, zoals de wereld die ook beleefde in 1848, 1918 en 1945. Maar de huidige crisis heeft vooral betrek king op de verhouding van de gene raties. De protesterende jongeren van het ogenblik kunnen nog niet duidelijk onder woorden brengen hoe zij de huidige maatschappij willen verande ren. Politici en kerkelijke leiders, die wanorde vrezen, zijn daardoor ge neigd de eisen van de jongeren te bagatelliseren. Visser 't Hooft ver zocht de assemblee echter de jeugd ernstig te nemen. De jongeren con fronteren ons met de vraag naar de zin van ons gemeenschappelijk leven. Die vraag schreeuwt om een ant woord, zei hij. BAKKERS BANG OP VAKANTIE DEN HAAG De (warme) bak kers gaan niet helemaal gerust op vakantie. In de tweemaal drie weken dat ze niet bij de klanten aan de deur komen vrezen ze een belangrijk deel van hun verkoop voorgoed te zullen verliezen aan grootwinkelbe drijven, die wat zij noemen met stuntprijzen werken. Het produktschap (voor granen) dat voor hen op de bres wil staan hoopt dat het de bevoegdheid van de regering krijgt om in bijzondere -ge vallen maatregelen te nemen. De kans daarop is 70 procent meent voorzitter dr. A. N. Beukering. Mocht het in de vakantie tot een broodoorlog komen, dan zal het schap een noodprocedure onder ogen zien. Geen nationaliteit Vrijwel alle nationaliteiten zijn op de vierde assemblee van de Wereldraad van Kerken vertegenwoordigd. Maar er is ten minste één gedelegeerde die geen nationaliteit heeft. En de Wereldraad heeft heel wat werk moeten verzetten om hem naar Zweden te krijgen. Het is een afgevaardigde van de Nieu- we-Hebriden in de'Stille Zuidzee, waar het woord nationaliteit nog niet is uitge vonden. Op een goede dag schreef een zende ling uit dat gebied aan Andreas Schnei der, het Nederlandse hoofd van het de partement van financiën, dat de voorzit ter van zijn kerk ook zou komen. Of Genève maar wilde zeggen hoe hij moest reizen. E&n vliegbiljet werd in orde gemaakt, maar in Europa wist niemand precies welke route de man moest volgen. Hem werd aangeraden dat zelf maar uit te zoeken. TELEGRAMMEN Lang werd niets gehoord tot eindelijk een telegram kwam dat de man nog steeds geen visa had. Hij wilde niet alleen naar Uppsala gaan, maar ook een bezoek brengen aan de Parljse zending en aan Genève. Schneider belde Bern op om te infor meren hoe het zat met het visum voor Zwitserland, maar daar wist men niet3 van e&n dergelijk verzoek. Hij kon wel een visum krijgen, maar dat moest dan in Australië of Nieuw-Zeeland worden aangevraagd. Bern wilde echter wel medewerking verlenen, maar dan moest de man zijn paspoortnummer en nationaliteit melden. Er ging een telegram naar de Stille Zuid zee met dat verzoek. Het antwoord ver meldde wel een nummer, maar geen nati onaliteit. Bovendien kwam het laconieke antwoord dat het visum „gisteren" was aangevraagd Pas veel later werd ont dekt dat de predikant geen nationaliteit had. Twee dagen later kwam er weer een telegram dat hij de volgende dag zonder enige papieren „in Parijs, Le Doux" zou arriveren. BIJDRAGE Het was goed dat Schneider de kerke lijke kaart kende, want hij begreep dat geen vliegveld werd bedoeld, maar een predikant van die naém in de Franse hoofdstad. Prompt volgde een telefoontje naar Parijs. Daar had men ook bericht ontvangen, maar door gebrek aan voldoende gege vens begreep men er niets van. Gelukkig bleken de gegevens die in Genève be kend waren die van Parijs aan te vullen. Ambassadeurs werden opgebeld en alles zou in orde komen. Alles kwam bijna in orde. De man arriveerde in Parijs, maar zijn bagage was niet meegekomen. Na lang zoeken werden zijn koffers eindelijk opgespoord In Los Angeles. Maar ook dat probleem werd opgelost en hij is nu in Uppsala. Of hij echter een belangrijke bijdrage zal leveren is de vraag, want hier ont dekte men dat hij naast zijn stamtaal en een paar andere talen die in de Stille Zuidzee gesproken worden, alleen Pidg- kln English, een soort bastaard Engels, spreekt. Oscar Bolioli leidt jeugddepartement UPPSALA Een jonge predikant uit Uruguay, de 32-jarige Oscar Boli oli is benoemd tot directeur van het jeugddepartement van de Wereldraad van Kerken. Hij volgt ds. Albert van den Heuvel op, die de publiciteit van de Wereldraad gaat leiden. (Van onze kerkredactie) YAOENDE Drie vooraan staande leden van de Voortge zette Presbyteriaanse Kerk van Kameroen zijn door een militair tribunaal veroordeeld tot gevan- (door Jan J. van Capelleveen) UPPSALA Dr. Franklin Clark Fry, dc onlangs plotseling overleden voorzitter van het centraal co mité van de Wereldraad van Kerken had zijn rede voor zijn dood al gemaakt. Daarom kon dc vi- ee-voorzitter, dr. Ernest A. Payne hem gisteren op de assemblee nog voorlezen. Bijzondere aandacht schonk dr. Fry aan de ver houding tot de Rooms-Katholieke Kerk. Sinds 1965 bestaat er een gezamenlijke werk groep met zes rooms-katholieken en acht vertegen woordigers van de ..ereldraad. In zijn verslag deelt hij mee dat dit aantal misschien zal worden uitge breid. Inmiddels heeft het uitvoerend comité reeds besloten om de groep uit te breiden en de afvaardi ging gelijk te maken. Een dergelijk voorstel is al van rooms-katholieke zijde goedgekeurd. Nu moet echter de assemblee er ook nog haar goedkeuring aan geven. Oorspronke lijk kreeg de wereldraad meer leden omdat hij veel meer gevarieerd is dan de rooms-katholieke kerk. De laatste jaren is echter veel meer variatie open baar geworden in die kerk en daarom zal nu een gelijke afvaardiging voorgesteld worden. Dr. Fry zei teleurgesteld te zijn over de contacten met de „conservatieve evangelicals". Zes jaar lang zijn er besprekingen gevoerd, maar de resultaten hebben nog niet veel ^m het lijf. Vanmiddag (vrijdag) bracht de secretaris-gene raal verslag uit aan de assemblee. Wc moeten goed beseffen dat de wereldraad van kerken moet groei en en veranderen met de tijden als hij God en d«> mensen wil dienen, zei hij. Sinds Amsterdam is het aantal aangesloten ker ken steeds groter geworden. We zullen er rekening mee moeten houden, vervolgde dr. Eugene Carson Blake, dat de kritiek van christenen buiten de wereldraad zal toenemen. „We moeten dan niet in het defensief gaan. We moeten begrip en samen werking aankweken tussen alle christelijke kerken ook buiten onze gemeenschap. Als zij en wij vol doende onderscheid maken tussen „beweging" en „organisatie" kunnen we verwachten dat we daarin slagen." „De oecumenische beweging heeft altijd de gren zen van de continenten en van de confessies overschreden. Maar er zijn ook oecumenische orga nisaties die een enkele confessie vertegenwoordi gen. Om echt de totale oecumenische beweging te dienen zullen we moeten zoeken naar nieuwe crea tieve taken en structuren om elkaar te hlepen." Dit is een nieuwe gedachte die in de oecume nische beweging opduikt. Tot nu toe stonden de confessionele wereldorganisaties een beetje naast en soms zelfs tegenover elkaar. Er js al de gedachte geopperd om een soort Tweede Kamer te hebben in de vorm van een assemblee, waarin alle kerken direct vertegenwoordigd zijn en een Eerste Kamer die bestaat uit afgevaardigden van de confessionele organisaties. Een van de belangrijkste nieuwe problemen noemde dr. Blake de. generatiekloof. De wereldraad is reeds begonnen om iets te doen „waardoor die kloof overbrugd kan worden, zoals we ook proberen de kloven tussen de rassen, ideologieën, culturen, naties en belijdenissen te overbruggen." Ernstig genisstraffen van een tot vier jaar. De zwaarste straf, vier jaar. kreeg Bilé Zeh Etienne. een katechiseer- meester. omdat hij in een pamflet de bevolking zou hebben opgezet tegen de regering. De secretaris-generaal -van de Voortgezette Presbyteriaanse Kerk, ds. Andjongo Noa Jean, kreeg twee jaar en ouderling Mbock Moise een jaar gevangenisstraf. Tien anderen werden tot voorwaar delijke straffen veroordeeld. De Voortgezette Presbyteriaanse Kerk bestaat uit mensen, die zich verzetten tegen een voorgestelde ver eniging van kerken ln Kameroen en de Presbyteriaanse Kerk willen voortzetten. Begin van dit jaar werden 106 le den van deze kerk gearresteerd. De overige 93 zijn na vijf maanden zon der vorm van proces vrijgelaten. Zolang deze kerk niet door de overheid is erkend, mag ze geen ver gaderingen houden. Ook. zijn haar al le eigendommen ontzegd. In het begin van zijn verslag vroeg dr. Blake de gedelegeerden om de bewegingen onder de negers en de studenten ernstig te nemen. Maar onomwon den zei hij daarbij dat hij allerminst gelukkig was met de programma's van de zogenaamde „zwarte macht" en het anarchisme van bepaalde studpnten- groepen. Evenals dr. Fry, schonk dr. Blake ook aandacht aan de verhouding tot de rooms-katholieke kirk. Hij hoopte dat de assemblee de weg zou openen tot een nieuw programma van activiteiten met deze kerk om te komen tot een pan-christelijk offensief tegen de armoede in de wereld. EINDHOVEN - De TH in Eindho ven kan volgend jaar september al een begin maken met een medische opleiding. Tot nu toe hebben zich bij na 2200 studenten (voorlopig) aange meld. In de beginfase kan gedeeltelijk gebruik worden gemaakt van reeds bestaande gebouwen en laboratoria, terwijl er bouwtechnische waarbor gen zijn dat een medische faculteit zich snel tot een gaaf geheel zal kun nen ontplooien.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1968 | | pagina 2