Paus Paulus bevestigt traditionele leer Hervormde synode tegen afvoeren geboorteleden Maria-verschijningeii in Zuid-Spanje Zendelingen: Luister ook naar Arabieren99 „EIND AAN ALLE TWIJFELS „Last, ons van Godswege opgelegd99 's- Gravenmoer in rouw om burgemeestersgezin Een woord voor vandaag Lutherse kerken in Amerika vinden elkaar Uw probleem is het onze.... Ds. A. ter Steege (51) overleden L. 0. ten Cate treedt uit bestuur VPRO Directie hbs krijgt advies te verdwijnen KERK BLIJFT ZWIJGEN MAANDAG 1 JUll 1968 ,Pe Joden dan antwoordden en zeiden tot Hem: Welk teken toont Gij ons dat Gij dit moogt doen?" (Johannes 2:18). Jezus heeft in de tempel grote schoonmaak gehouden. De handelaren en hun vee zijn op niet-zachtzinnige wijze ver dreven en er zijn heel wat kijkers, die met verbazing gade sloegen wat er gebeurde. Natuurlijk komt er een vraag: Here, Gij doet dit wel, maar geef nu eens een teken, waaruit blijkt, dat Gij dit doen moogt. Er zijn mensen bij wie het in hun verhouding tot de Here altijd om een teken gaat. Ach ja, ze willen best geloven, maar toch, een „teken uit de hemel" zou wel welkom zijn. Dan pas zouden zij weten, dat zij het met Jezus bij het rechte eind hebben. Een teken. Goed, ze zullen een teken krijgen, immers het Pascha is nabij, maar zij zullen het niet begrijpen. Wij lezen vanavond 2 Koningen 6 vers 1 tot 14. (Van onze kerkredactie) BEIROET Twee en zestig Ame rikaanse zendelingen in Libanon heb ben in een brief de christenen in de wereld opgeroepen tot een onpartij dige beoordeling van de situatie in het Nabije Oosten. Het is de plicht van alle christe nen, zo schijven zij, stereotype voorstellingen uit verleden en heden weg te doen, zich over de feitelijke verhoudingen te informeren en beide partijen te horen. Als voorbeeld geven zij, dat van de kant van Israël steeds gezegd wordt, dat de Arabische vluchtelingen zowel in 1948 als in 1967 vrijwillig hun huis verlieten, dan wel onder druk van de Arabische leiders, terwijl „wij, die hier leven, nauwkeurig weten, dat steeds rechtstreekse druk of zelfs dwang op de Arabieren uitgeoefend werd, om hen aan te moedigen tot weggaan." Verder wijzen de Amerikaanse zendelingen op de berichtgeving, die de massieve aanval van Israël op Ka- rameh op 21 maart als „vergel - dingsaanval" tekende, maar de Ara bische acties op de Westoever als „terrorisme" karakteriseert. Voor de Arabieren zijn deze ondergrondse strijders te vergelijken met de illega liteit tijdens de Tweede Wereldoor log, zo heet het in deze brief. SAINT PAUL (VS) De Lutherse Kerk (Missouri-synode), die volgend jaar juni moet beslissen over samen gaan met de Amerikaanse Lutherse Kerk (ALK), is ook een gesprek be gonnen met de Lutherse Kerk in Amerika (LKA). Dr. Olivier Harms, president van de Missouri-synode, zei, dat dit contact noodzakelijk was, omdat de ALK, die in talrijke gebieden van het land nauwe betrekkingen met de LKA on derhoudt, zich waarschijnlijk in ok tober zal uitspreken voor een ge meenschap zowel met de LKA als met de Missouri-synode. Vorig jaar heeft de Missouri-syno de al uitgesproken, dat de bijbelse en confessionele grondslag voor een al taar- en kanselgemeenschap met de ALK bestaat. Deze drie kerken omvatten samen 8,7 van de 9,2 miljoen lutheranen in de Verenigde Staten. Tot voor enkele jaren nam de Missouri-synode een afwijzend standpunt in ten aanzien van toenadering. Deze conservatieve kerk is ook geen lid van de Wereld raad van Kerken en van de Lutherse Wereldfederatie. Hongaarse dominee schrijft Nederlands woordenboek BOEDAPEST De Hongaarse emeritus-predikant Istvan Zugor heeft een Nederlands-Hongaars woordenboek gepubliceerd. Dit woordenboek is speciaal ten dienste van de predikanten. Vanouds is de Hongaarse Hervormde Kerk sterk op Nederland georiënteerd ge weest en vele predikanten studeerden in ons land, vooral in Utrecht. Ds. Zugor begon, toen hij als student in Nederland was, al met het verzame len van materiaal voor zijn woorden boek. De Servische Orthodoxe Kerk her denkt volgend jaar, dat zij 750 jaar zelfstandig is. In het jaar 1219 koos Servië definitief tegen Rome en voor de oosterse orthodoxie. 99 (Van onze kerkredactie) ROME In een door hemzelf voorgelezen „plechtige geloofs belijdenis" heeft paus Paulus gisteren uitspraak gedaan over prak tisch alle theologische geschilpunten van de laatste jaren en daarbij krachtig de traditionele leer van de kerk bevestigd. Hjj waarschuwde tegen de ondermijning van de leer door hen, die proberen de goddelijke mysteries begrijpelijker te maken voor de jonge generatie. De paus sprak tijdens een mis voor een menigte van meer dan honderd duizend personen, die het hele Sint- Pietersplein vulde, bij de afsluiting van het Jaar v.an het Geloof. Onmiddellijk nadat hij was uit gesproken, zei de omroeper van Ra dio Vaticana dat degenen, die de pauselijke toespraak hadden gehoord, getuigen waren geweest van een historisch half uur, waarin de paus met één slag een eind had gemaakt aan alle twijfels en discussies van de laatste vijf, zes jaar. Aan „De Volkskrant" ontlenen wij de volgende passages uit de boodschap van de paus: OVER DE KERK: „Wij geloven in de ene heilige katholieke en aposto lische kerk, gesticht door Jezus Christus op de rots, die Petrus is. Zij is het Mystieke Lichaam van Christus. Tegelijk is zij een zichtbare gemeenschap met hiërarchische orga nen en een geestelijke gemeenschap. De kerk op aarde is het godsvolk onderweg en de kerk is overladen met de hemelse gaven". „Het bestaan erkennend van tal rijke ware en heiligmakende elemen- Brieven die niet zijn voorzien van naam en adres kunnen niet ln behandeling worden genomen. Ge heimhouding Is verzekerd. Vragen die niet onderling met elkaar ln verband staan moeten In afzonder lijke brieven worden gesteld. Per brief dient een gulden aan postze gels te worden Ingesloten. Vraag: Ik wil mijn huis verkopen aan een van mijn kinderen. Tot hoe hoog zijn successierechten en in komstenbelasting vrij? Antwoord: Over een verkoop van een huis aan een van de kinderen zijn geen successierechten verschul digd en als het huis niet tot een bedrijfsvermogen behoort, ook geen inkomstenbelasting. Voor eigen kin deren is thans een bedrag van 6000 vrij van successierecht. Vraag: Wat is het adres van prin ses Irene? Wat zijn de verjaardagen van koningin Fabiola, koning Bou- dewijn, met adres, koningin Eliza beth en prins Philip van Engeland, van de Sjah van Perzië? Ik wil met de verjaardagen een geborduurde felicitatie sturen. Daar ik al vier jaren ziek ben, is dit mijn liefheb berij. Antwoord: Prinses Irene: Avenida de Ahones, Parque conde de Orgaz, Madrid, Espana, Koningin Fabiola 11 juni, koning Boudewijn 7 septem ber, Avenue du pare, Laeken, Bel gië. Koningin Elizabeth 21 april en prins Philip 10 juni, Buckingham Palace, London, England. De Sjah 26 oktober, keizerin Farah Dibah 14 oktober, adres Aryamehr de l'Jran, Teheran (Bij voorkeur in de Franse taal adresseren aan Sa Majesté Im periale, Le Chah in Chah). Vraag: Sinds wanneer is men ver plicht het bezit van een tv-toestel aan te geven? Hoe hoog is de boete, wanneer men het niet doet?. Antwoord: Sinds 1955. De maxi mum-boete is 1000. Vraag: Hoe kan ik een gebroken porseleinen schaal lijmen? Antwoord: Bijvoorbeeld met vel- pon; maak beide breukvlakken goed schoon en vetvrij, smeer er lijm langs en laat dit even indrogen. Druk beide helften stevig tegen el kaar en bind ze vast Wrijf aan bo ven- en onderkant de overtollige lijm voorzichtig weg en plaats de schotel bijvoorbeeld tussen twee borden, xodat de schotel onbeweeg lijk kan drogen. Vraag: Enige tijd geleden heb ik aan de Japanse ambassade geschre ven om het adres van de Neder landse Ikebana-club, maar ik kreeg nog geen antwoord. Antwoord: Het adres is mevrouw Th. Meester-Ykeme, Duchattelstraat 17, Den Haag. (Van onze kerkredactie) DEN HAAG Het moderamen van de hervormde synode heeft de kerkeraden en de predikanten een brief gezonden, waarin het zich sterk uitspreekt tegen het afvoeren van geboor teleden, anders dan op uitdrukkelijk verzoek van de betrokkenen. Het moderamen geeft uiting aan zijn verontrusting over verschillende publikaties, welke de laatste tijd verschenen zijn met betrekking tot de positie van geboorteleden van de Hervormde Kerk. De saneringsplan nen, die in deze artikelen zijn voor gesteld, wijst het moderamen „op bijbels theologische gronden, in het kader van het reformatorisch pro testantisme" ten stelligste af. De Hervormde Kerk kent drie soorten leden: belijdende leden, doopleden en geboorteleden. De laatste categorie bestaat uit hen, die niet gedoopt zijn, maar uit hervorm de ouders zijn geboren. De brief van het moderamen wijst er op, dat dit gefundeerd is in het genadeverbond, dat normaliter de weg gaat van de geboorte en van de geslachten. Verwezen wordt naar Psalm 105 8 „Hij gedenkt voor eeu wig aan zijn verbond het woord, dat Hij gebood aan duizenden geslachten." Het moderamen stelt dan: „De werkelijkheid van dit verbond mag echter niet vereenzelvigd worden met het aannemen van het verbond. Wij doen er goed aan in dit opzicht een duidelijk onderscheid te maken. Het is God die ons in zijn verbond stelt. Wij zijn het die worden opgeroepen tot het geloof in deze God en tot gehoorzaamheid aan en een leven naar Zijn geboden en beloften. De kerk mag derhalve de kring van het verbond op eigenmachtige wijze niet enger trekken dan God zelf heeft ge daan. Bevestiging In dit verband moet er op gewezen worden, dat de kinderdoop niet mag worden gezien als een inwijding in het verbond, maar als een bevesti ging van het verbond in de zichtbare werkelijkheid. De doop is een teken en zegel van het verbond. De doopgelofte naar het doopfor mulier in de Nederlandse Hervormde Kerk luidt dan ook: of gij niet belijdt dat zij Christus geheiligd zijn, en daarom als lidmaten van Zijn Ge meente behoren gedoopt te wezen?" Het „behoren" moet hierbij gezien worden als het complement van het geheiligd-zijn in Christus. Omdat wij in Christus geheiligd zijn behoren wij gedoopt te wezen. Gaarne willen wij met nadruk stel len, dat het bijbels-reformatorisch denken en handelen steeds uitgaat van het uitdagende initiatief Gods, waarbinnen de beslissing van de mens een plaats ontvangt. De beslis sing van de mens realiseert niet het genade-verbond, maar het gma- de-verbond realiseert de beslissing van de mens." Deze theologische overwegingen leiden in de brief van het modera men tot de volgende praktische ge volgtrekkingen Gehoorzaamheid Het handhaven van de geboortele den in de administratie van de ge meente, mag niet gezien worden als een uiting van zogenaamde imperia listische neigingen van de Hervormde Kerk (wat haar ten onrechte steeds wordt verweten), maar integendeel, als een uiting van geloof !n de barm hartigheid van de Opperherder en een daad van gehoorzaamheid aan de God van het verbond. Wel belijdt de kerk hiermede de heerschappij van God tot in het duizendste geslacht. Dit belijden kan allerminst worden verstaan als een prestige-zaak, doch eerder als een last waaraan vele zware consequenties verbonden zijn in pastoraal en financieel opzicht Deze last is ons echter van Godswege opgelegd. Juist om iedere schijn te vermij den, dat het aan ons is om te bepalen wie in Gods genade-verbond zijn op genomen, moeten wij ons er voor hoeden om op eigenmachtige wijze geboorteleden af te - voeren uit onze registers. Niet alleen is dit krachtens de leer der kerk onverantwoord te genover de geboorteleden zelf; maar ook is het onverantwoord met het oog op de gemeente, omdat hierdoor haar blik op het initiatief van God bij de instelling van zijn genade-ver- bond wordt verduisterd. Daarnaast mogen ook pastorale overwegingen gelden. Het is immers onvermijdelijk dat mensen hierdoor moedwillig van de kerk worden vervreemd. Maatstaven Bovendien doet zich de practische vraag voor welke maatstaven er wor den aangelegd bij het afvoeren van geboorteleden, die, naar het oordeel van de kerkeraad, niet voldoende be langstelling aan de dag hebben ge legd. Het kan haast niet anders of hier zullen in de uiteenlopende ver houdingen van onze gemeenten in de verschillende delen van het land, pijnlijke verschillen aan de dag tre den, die zullen resulteren in onrecht ten opzichte van de betrokkenen. Afgezien echter van de grote prac tische bezwaren en onbillijkheden die hieruit voortkomen, willen wij echter nogmaals onderstrepen, dat het afvoeren van geboorteledes, an ders dan op nadrukkelijk verzoek van de betrokkenen, op bijbels theo logische gronden, in het. kader van het reformatorisch protestantisme, ten stelligste moeten worden afgewe zen." DEN HAAG Op 51-jarige leef tijd is overleden ds. A. ter Steege, hervormd predikant te Burum en Munnekezijl in Friesland. Morgen zal de begrafenis zijn, na een rouwdienst in de hervormde kerk van Burum, die om twee uur begint. Ds. Ter Steege werd in 1942 hulp predikant te IJsselmonde, een jaar later werd hij predikant te Surhui- zum en weer een jaar later ging hij naar Lobith. Sinds 1947 stond hij in Burum. In Friesland bekleedde ds. Ter Steege verschillende kerkelijke func ties. Samen met ds. D. van Heijst uit Ommen was hij redacteur van de prekenserie „Stemmen uit Jeruza lem". ten buiten het organisme van de kerk van Christus; gelovend ook in de werkelijkheid van de Heilige Geest, die in de harten van de volgelingen van Christus de liefde tot de eenheid opwekt, koesteren wij de hoop, dat de christenen, die nog niet geheel met de enige kerk verenigd zijn, zich eens zullen aansluiten tot de ene kudde met de enige herder". Onfeilbaar OVER HET LEERGEZAG: „Wij geloven alles wat vervat is in het Woord God geschreven of overgel- verd en wat de kerk als door God geopenbaard te geloven voorhoudt, hetzij door plechtige uitspraken, het zij door het gewone en algemene leergezag. Wij geloven in de onfeil baarheid van de opvolger van Sint Petrus als hij ex cathedra als herder en leraar van alle gelovigen onder wijst en ook wanneer het gaat om uitspraken van het college van bis schoppen samen met de paus, wan neer het met hem het opperste leer gezag uitoefent". OVER DE EUCHARISTIE: „Wij geloven, dat de mis, gecelebreerd door de priester, die de persoon van Christus vertegenwoordigt, het offer van Calvarië sacramenteel tegen woordig stelt op onze altaren. Wij geloven dat, zoals het brood en de wijn geconsacreerd door de Heer tij dens het Laatste Avondmaal veran derd zijn in zijn Lichaam en Bloed, op dezelfde wijze het brood en de wijn geconsacreerd door de priester veranderd worden in het Lichaam en Bloed van Christus, die verheerlijkt zetelt in de hemel. T ranssubstantiatie En wij geloven, dat de mystierieu- ze aanwezigheid van Hem onder de gedaante van brood en wijn een wa re, werkelijke en wezenlijke tegen woordigheid is. Christus kan slechts in dit sacrament aanwezig zijn door de verandering van de werkelijkheid van het brood zelf in zijn Lichaam en door de verandering van de wer kelijkheid van de wijn in zijn Bloed. Onveranderd blijven voor onze zin tuigen slechts de eigenschappen van brood en wijn. Deze mysterierijke verandering duidt de kerk op een toepasselijke wijze aan met „trans substantiatie". Over Maria zei de paus, dat zij gespaard is gebleven voor elke besmetting met de erfzonde. Verder handhaafde hij de traditionele opvat tingen over onder meer de drieëen- heid en de doop. Onrust Over de vernieuwing zei de paus: „Terwijl wij deze belijdenis afleggen, HILVERSUM Laurens ten Cate heeft als lid van het algemeen be stuur van de VPRO bedankt, wegens de recente beslissingen van deze omroeporganisatie. De VPRO heeft zoals men weet de stafmedewerkers B. Poelstra en pater S. Jelsma ont slagen. In een brief aan het dage lijks bestuur zegt de heer Ten Cate dat deze beslissingen in stryd zijn met wat op de laatste algemene be stuursvergadering is toegezegd. De heer Ten Cate wijst er in zijn brief op dat de besluiten van het bestuur zonder enig overleg met de groepsraad van de VPRO, waarin het personeel is vertegenwoordigd, zijn genomen. Arie Kleywegt, die per 1 septem ber ontslag had gevraagd, blijft voorlopig tot 'het einde van het jaar in functie. Ten slotte zyn tegen drie medewerkers die zich tegen het be stuur hadden gekeerd disciplinaire maatregelen genomen. Dat zijn de heren Ton Hasebos, Leo Kool en Bob Ris. zijn wij bewust van de onrust, die bepaalde moderne kringen beweegt met betrekking tot het geloof. Zij ontkomen niet aan de wereld, die grondig verandert en waarin zovele zekerheden in twijfel worden getrok ken of ter discussie worden gesteld. Ik zie zelfs katholieken, die zich la ten meesleuren door een soort hartstocht voor verandering en ver nieuwing. De kerk heeft ongetwijfeld altijd de plicht verder en diepgaander te studeren en de ondoorgrondelijke goddelijke mysteries aan te bieden op een manier, die beter is aangepast aan de volgende generaties. Maar te gelijk moet bij de vervulling van de noodzakelijke plicht tot onderzoek de grootste zorg worden betracht, dat de christelijke leer geen schade jvordt toegebracht". De paus wees er nog op, dat zijn boodschap niet beschouwd moest worden als een encycliek. Beleid faalde (Van onze onderwijsredactie) ALMELO Een geschillencom missie, ingesteld door het Convent van het r.k. vhmo heeft de voltallige directie van de rk hbs en mms Pius X te Almelo geadviseerd ontslag te nemen. De commissie concludeert in een uitgebreid rapport dat de directeur van de school, pater dr. Th. W. M. Senger. als schoolleider in ernstige mate tekort is geschoten, terwijl de beide onderdirecteuren, de heren G. N. G. van Rooyen en Th. Bartels, mede verantwoordelijk worden gesteld voor het falen van het direc tiebeleid. De heer Bartels wordt geadviseerd ontslag te nemen als onderdirecteur, zodra twee nieuwe directieleden in functie zijn, terwijl hij als leraar het advies krijgt met ingang van 1 au gustus 1969 ontslag te nemen. De heer Van Rooyen heeft onlangs de pensioengerechtigde leeftijd bereikt. Drie leraren van de school, die zich lange tijd tegen het directiebeleid hebben verzet, zodat het onderzoek naar het directiebeleid noodzakelijk werd, krijgen eveneens het advies ontslag te nemen. (Van onze correspondent) 's-GRAVENMOER In de verschillende kerken van het Middenbrabantse dorp 's-Graven- moer is gisteren gebeden voor de nabestaanden van het burge meestersgezin Koopman, dat vrijdagmorgen op weg naar een vakantieadres in Italië nabij Weert in Zuid-Limburg bij een auto-ongeluk omkwam. In de chr. geref. kerk las ds. Van der Zaal na het votum het rouwbericht voor. „Is het niet," zo zei ds. Van der Zaal, „of Christus in ons midden staat en zegt: Dit zeg ik u, waakt, want gjj weet niet in welker ure de Here komen zal." De gemeente zong „Gelijk het gras is ons kortstondig leven" en nam enkele ogenblikken stilte in acht. In de hervormde kerk zei ds. Heij- boer: „Wij spreken over onze vakantie, maar u ziet het: we komen er misschien niet eens aan toe." Ds. Vollmuller, gere formeerd predikant, zei liever te zwij gen. omdat spreken voor hem nog nooit zo moeilijk was geweest. „Hoe kunnen wij zeggen dat God goed is, als de wer kelijkheid er zo brutaal tegenin gaat?" De stoffelijke resten van de familie Koopman worden opgebaard in de her vormde kerk. Het gebouw was vandaag geopend van drie uur in de middag tot acht uur 's avonds om iedereen de ge legenheid te geven, afscheid te nemen van het burgemeestersgezin en het con doléanceregister te tekenen. SCHOOL De burgemeesterswoning in de Hoofd straat heeft dezer dagen grote belang stelling. Scherp staan de inwoners de grote verdiensten van htm eerste burger voor ogen. De wethouders Van der Dussen en De Geus (loco-burgemeester) noemden het de grote verdienste van de heer Koop man. dat de woningbouw kon worden voortgezet en dat de nieuwe bijzondere school bijna gereed is. De heer Dikkers, voorzitter van het schoolbestuur, had de opening van de nieuwe schooi nog met de burgemeester (Van onze correspondent) MADRID Zuid-Spanje leeft weer in op winding. Vier meisjes in een dorpje bij Utre- ra zeggen, dat Maria hun enkele malen is verschenen. Het dorpje is „El Palmar de Troya". Bijna geen enkele vrouw kan er lezen; de helft van de mannen deelt dit lot en de meeste kinderen gaan er niet naar school. In het zuiden van Spanje droomt bijna elk kind vooral op het platteland er van, dat Maria op een dag zal verschijnen. De verhalen van Bernadet- te in Lourdes en de kinderen in Fatima zjjn hun met de paplepel ingegeven, zodat het alleen maar natuurlijk is. dat zij verwachten, dat hun dit voor recht eens ten deel zal vallen. „Zij zei niets. Haar gezicht was rond en roze. Haar ogen waren donker en zij lachte. Haar ge waad was bruin. Het gras onder haar voeten werd droog." (De beschrijving is precies de beschrijving van elk Maria-beeld in Zuid-Spanje). omdat de mensen zijn land vernielden. Hij laat de vier kinderen toe tot „de plaats", maar weert met de hulp van de politie de nog steeds groeiende stroom pelgrims. Inmiddels heeft El Palmar de Troya concurrentie gekregen van Guadalema de los Quinteros, een dorpje drie kilometer verderop, waar een meisje Maria heeft gezien op de drempel van haar huis. Hettiele gebied leeft in een collectieve obsessie. Af Kerk Af Hoofdpijn Af Struik Op 30 maart waren vier meisjes bloemen aan het plukken die bestemd waren voor het altaar van Maria in de kerk, toen de twaalfjarige Ana Garcia Gonzalez de Maagd zag staan op een mastiekstruik. De anderen (een van dertien en twee van twaalf) kwamen en zagen het wonder ook. Al gauw kwamen mensen uit vele plaatsen toestromen. Vooral op zondag werd het een chao tische toestand. Een man, die altijd hoofdpijn had, vertelde nu te zijn genezen. Zieken werden in de armen van hun familieleden naar de plaats gedra gen. En dagelijks vertelden meer kinderen en vrou wen, dat zij Maria gezien hadden op de struik. Er was ook een man, die van de zaak hoofdpijn kréég, maar dat was dan ook een ongelovige: de eigenaar van de plaats, waar de verschijning zou hebben plaatsgehad. Hij riep de politie te hulp, Wat doet de kerk hier nu aan? Niets. Pater Andres Galindo, secretaris van de bisschop van Scvilla, heeft aan de pers meegedeeld: „Wij weten officieel niets cn kunnen niets zeggen. De politiek van de kerk is in deze gevallen altijd noch te ontkennen, noch te bevestigen. Wij wachten af. Als er inderdaad iets bovennatuurlijks gebeurt, zal God ons dat zeker bevestigen, zoals dat in Lourdes en Fatima gebeurd is." Pastoor Jose Juarez van El Palmar de Troya wil helemaal niets aan de pers zeggen. Intussen blijft het in Zuid-Spanje zo, dat blasfe misch spreken over God in de gesprekken normaal is, maar dat niemand dat waagt ten aanzien van de Heilige Maagd. Atheïsten kunnen spotten over God, maar spot over Maria wordt door het volk beslist niet getolereerd. geregeld. „Het duurt lang, eer ik u weer zie," had de heer Dikkers gezegd, „en de tijd is kort." Dat laatste bleek maar al te waar. De steen, die bij de opening zou worden ingemetseld, zal ongebruikt blijven. De naam van de heer Koopman staat erop. Zwaar is ook de slag voor mevrouw Hilberink, die vele jaren hulp in de huishouding bij de familie Koopman is geweest. De burgemeestersvrouw, zo herinnert zij zich, zei kort voor het ver trek van de vakantie nog: „We hopen elkaar in goede gezondheid terug te zien. Het is verschrikkelijk druk op de wegen, maar mijn man is geen wilde rijder. Aan de andere kant: door een ander kun je ook een ongeluk overko men." FELICITATIE Vrijdagmorgen, enkele uren na het dodelijk ongeluk, ontving het bruids paar Van der Dussen-Van Boven een brief van de familie Koopman. „Zeer tot onze spijt kunnen wij niet op de receptie aanwezig zijn. Hartelijk gefeli citeerd en een prettige dag toegewenst." De reacties van deelneming zijn tal rijk. De vroegere predikant van 's-Gra- venmoer, ds. Van der Schee, liet weten: Ik ken uw burgemeester niet, maar het moet voor het dorp verschrikkelijk zijn. Burgemeesters van naburige gemeenten, de griffie en vele officiële instanties be tuigden hun deelneming eveneens. Op de vraag, hoe het nu verder zal gaan, antwoordde loco-burgemeester De Geus, dat de heer Koopman een goed verzorgd programma heeft achtergela ten. Een basis om op verder te werken. Inmiddels zijn de raadsleden opgeroepen voor een buitengewone openbare ver gadering. Deze wordt vanavond om acht uur gehouden. Zaterdag werd een rem op diverse activiteiten gezet. De voetbalvereniging OMI annuleerde een bezoek aan Rotter dam. 's Avonds vergaderden officiële instanties en kerkelijke colleges. De traditionele fritesstand voor het raad huis ontbrak. NED. HERV. KERK Aangenomen naar Krimpen a.d. Lek (toez.): A. Boertje te Moerkapelle; naar Leiden (Boshuizerwijk): J. Poort Leiden (Kooiwijk). Bedankt voor Oosterhout, c.a. (Gld.) (nadere beslissing): C. Dolman te Weert. GEREF. KERKEN Beroepen te Badhoevedorp: H. J. Bavinck te Heemstede. Aangenomen naar Ycrseke: G. J. Terlaak te Krimpen a.d. IJssel. Benoemd tot legerpred. te Middel burg: P. Wamelink te West-Terschel ling, die deze benoeming ook aannam. CHRIST. GEREF. KERKEN Beroepen te Rotterdam-west: H. C. v. d. Ent te Katwijk a. Zee. Weer in Europa weer max. temp. gisteren Kopenhagen onbew. 19 Londen zw.bew. n reg. 27 Amsterdam onbew. 26 29 Brussel onbew. Luxemburg onbew. 29 Parijs onbew. 30 Nice onbew.- 25 frankfort onbew. 28 Mtinchen onbew. 26 29 Zürlch onbew Senèvo onbew. 31 Locarno l.bew 31 Wenen onbew. 26 28 Innsbruck onbew. Rome onbew 28 Madrid onbew 37 Mallorca onbew. 33 Lissabon onbew. 39

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1968 | | pagina 2